1,9 jtd kokemuksia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Alfonzo
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 12:24

1,9 jtd kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Alfonzo »

Millaisia kokemuksia arvon Alfisteilla on tuosta 1,9 jtd koneesta? Hakuakin kokeilin mutta tuli kilokaupalla kaikkea muuta tavaraa niin ei jaksanut kahlata...

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Vääntää kivasti, liikahtaa kevyesti. 5 jättiä sisällä ei enää. Tonnin verran pääsee seka-ajoa - jos ei revittele valoista ja ajaa tiellä 2k/rpm pintaan. Lämpiää hitaasti alle -15 C:ssä.

Juuri muuta ei nyt tule mieleen.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mistä koneesta, 8V vai 16V?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuosta 16v:stä pari päälimmäistä mietettä:

- Lämpimällä koneella normaalisti ajellessa ei tiedä ajelevansa dieselillä muusta kuin kermaisesta väännöstä. Käyntiääni on pehmeä ja käyttökelpoinen kierrosalue dieseliksi laaja. Pakkasella kylmäkäynnistyksen jälkeen kyllä räklättää.
- Kierrättäessä ei käyttövoima jää epäselväksi, eli ääntää selvästi karkeammin kuin bensakoneet. Veto taas ei katkea samalla tavalla kuin monessa muussa nakussa, jos kohta ei innostukaan niin kuin jalommissa tärpättimoottoreissa.
- Kotimainen varaosatarjonta heikkoa eli osat saa tilata sivistysmaista, sieltä kyllä saa melkein mitä vaan ja järjelliseen hintaan.
- Jakohihnan vaihtoväli (muistaakseni) 5v/120 tkm eli pidempi kuin bensakoneilla, vaihto onnistuu kotitarverassaajaltakin ihan mukavasti.
- Oma on vienyt löpöä kuutosella alkavia määriä, voi tosin vielä olla jossain vikaa vikaa. Kulkee kyllä ihan kivasti.
- Tyyppivikoja taitaa olla aika vähän, EGR kuitenkin jumittelee näissäkin. Ei ole vaikea putsata tai tarvittaessa kallis vaihtaa. 156:ssa ei ole hiukkasloukkua joten yksi potentiaalisesti kallis vikapaikka puuttuu.

Summa summarum; Kyl maar mieluummin Bussolla ajaisin jos metrejä tulisi vähemmän. Mutta mieluummin toisaalta tällä kuin vaparibensanelosella.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Rolle kirjoitti:Mistä koneesta, 8V vai 16V?
Wikipedian mukaan 16V olisi JTDm.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_156

Ja mullahan siis on se 81 kW -versio (vissiinkin kai, kun vm on 2001).

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Aika samoilla linjoilla Rasviksen kanssa (omat kokemukset 150-heppaisesta versiosta). Varteenotettava vaihtoehto dieseliä tarvitsevalle.

Jakohihnan vaihtoväli taitaa olla 4 vuotta / 120 tkm

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jäi kirjoittelematta että omakin on 150 hepokatin laite. Ihan kivasti tuntuu riittävän kevyehköön autoon, mutta jos ei kumminkaan riitä niin tuo on ilmeisesti melko virittäjäystävällinen kone. Ja ainahan on olemassa myös viispyttyinen 175 hp pata.

Voi tosiaan olla neljä vuotta se hihnanvaihtoväli. En tuota isommin miettinyt kun itsellä tuli ensin metrit täyteen.
- Epäkelpokeräilijä -

Alfonzo
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 12:24

Viesti Kirjoittaja Alfonzo »

Kiitoksii näkemyksistä. Enempi toi 16 V kiinnostuksen kohteena. Vähän epäilinkin tuota varaosien saatavuutta mutta ilmeisesti perushuollot pelittää? Jakohihnan vaihtoväli kuullostaa tuplasti paremmalle kuin bensavehkeissä 8)

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Alfonzo kirjoitti:Kiitoksii näkemyksistä. Enempi toi 16 V kiinnostuksen kohteena. Vähän epäilinkin tuota varaosien saatavuutta mutta ilmeisesti perushuollot pelittää? Jakohihnan vaihtoväli kuullostaa tuplasti paremmalle kuin bensavehkeissä 8)
Malminkartanon AD oli joutunut jotain pahvia vähän hakemaan (jakohihna jne. vaihdettu), mutta ei ne muuta raportoinu.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä huolto-osat löytyy Suomestakin, näköjään myös jakohihnapaketti eli vedän osittain takaisin tuon kommentin heikosta saatavuudesta. Sinänsä tarjonta ei ole kovin yllättävää koska periaatteessa sama pata nakuttaa mm. monen Opelin ja Saabin keulalla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Löytyy muistaakseni KAHAn valikoimista jakopään paketti ja kytkimen osat.

Vastaa Viestiin