Näinhän se menee paitsi jos on lisäpitkät katolla niin varmasti häikäisee. Itse ajelen rekan omilla pitkillä tuollaisilla osuuksilla ja kytken katolta lisäpitkät kun taival synkkenee ja tie kapenee. Voi kun sais Alfaan saman valotehonAquatica kirjoitti:Valoista:
Pitkiä voi kyllä käyttää keskikaistaleella olevalla tiellä riippumatta siitä, mihin suuntaan mutka on. Jos vastaantulijat ei tuijota sun valoja, ei ne siitä häikäisty (tuli tku-hki-välillä joskus kokeiltua ihan . Toki joitakin se ärsyttää ja jotkut fiksut ammattikuskit (lue: rekkakuskit) voi ottaa nokkiinsaa ja laittaa koko halogeenipatteriston loimottamaan - mikä on typerää, mutta... Eli jos tuommoselta haluaa välttyä, oikealle kääntyvissä pitkät pois.
Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Ayrton Senna da Silva forever
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Hieman eri asia on saada vastaansa 30cm korkeudella olevat perinteiset, normaalit pitkät, kuin 15000 wattia halogeeniä melkein 3 metrin korkeudesta. Jos välissä on se maa-alue, kuten moottoritiellä aina on (moottoriliikennetiellä ei), se kyllä aika hyvin estää näkyvyyden alle puolen metrin korkeudelta. Siinä se ero on.heme kirjoitti:No kuinkas se on typerää, juurihan kirjoitit kuinka ne kaukovalot EIVÄT häikäise!? Vai häikäiseekö sittenkin?Aquatica kirjoitti: voi ottaa nokkiinsaa ja laittaa koko halogeenipatteriston loimottamaan - mikä on typerää, mutta...
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Ja sitten jos kaikki käyttävät pitkiä valoja vastaantulevalla kaistalla, vaikka siinä pieni maa-alue olisikin välissä (toisinaan vain muutaman metrin), niin onko ratkaisu se että kaikki varovat katsomasta vasemmalle ja mutkaisilla osuuksilla katse käännetään enemmän oikealle?
Entäs sitten kun osassa autoista on umpiot vähän erilaisia ja valokeilat hajoavat reilummin, ja entäs kun tulee taivaalta lunta, niin ajetaan kurvissa vastaantulijan pitkien valojen valokeilessa? Ja entäs sumulla? Menee kyllä vähän monimutkaiseksi tuo ohjeistus.
Entäs sitten kun osassa autoista on umpiot vähän erilaisia ja valokeilat hajoavat reilummin, ja entäs kun tulee taivaalta lunta, niin ajetaan kurvissa vastaantulijan pitkien valojen valokeilessa? Ja entäs sumulla? Menee kyllä vähän monimutkaiseksi tuo ohjeistus.
Kimmo / alfatune.fi
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Tottakai se pitää ottaa huomioon tapauskohtasesti - mutta tuo ohjeistus mikä mullekin opetettiin, on sellanen suht hyvin yleispätevä. Sumu on muutenkin erikoistilanne, samoin lumipyry, ja pitää toimia tilanteen mukaan.
Lumipyry/sumuhan on juurikin erittäin paha etenkin pitkille valoille - enemmän haittaa kuin hyötyä, jos on vähänkään sankempaa. Sitten vaan sumuvaloilla palloilemaan, eipä tule haja-valoa niin paljoa.
Lumipyry/sumuhan on juurikin erittäin paha etenkin pitkille valoille - enemmän haittaa kuin hyötyä, jos on vähänkään sankempaa. Sitten vaan sumuvaloilla palloilemaan, eipä tule haja-valoa niin paljoa.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
^Sumarit on simppeli juttu:
- parkkeeraa auto johonkin hiljaiseen paikkaan ja laita pelkät sumarit päälle (jos ei onnistu, peitä lyhkäiset jollakin),
- käy mittaamassa pituus hyvin valaistulta alueelta,
- kokeile, millaisesta vauhdista saa autosi pysähtymään kyseisellä matkalla.
Tällä tavalla selviää, että sumareita ei kannata oikeasti käyttää kuin sumussa tai oikein kovassa lumisateessa ja että niitä käyttäessä on nopeus melkoisen hiljainen. Muutenhan ne vain haittaavat kauas näkemistä, mikä hankala juttu maantie- ja moottoritienopeuksissa.
Pitkiä ei nykyisellään pääse käyttämään moottoriteillä kovin usein, kun aina on joku tulossa vastaan tai jonkun perävalot turhan lähellä. Toisaalta, motareillahan on nykyisin varsin kattavasti hirviaitoja, joten yllätyksiä on edessä harvemmin kuin muilla teillä.
- parkkeeraa auto johonkin hiljaiseen paikkaan ja laita pelkät sumarit päälle (jos ei onnistu, peitä lyhkäiset jollakin),
- käy mittaamassa pituus hyvin valaistulta alueelta,
- kokeile, millaisesta vauhdista saa autosi pysähtymään kyseisellä matkalla.
Tällä tavalla selviää, että sumareita ei kannata oikeasti käyttää kuin sumussa tai oikein kovassa lumisateessa ja että niitä käyttäessä on nopeus melkoisen hiljainen. Muutenhan ne vain haittaavat kauas näkemistä, mikä hankala juttu maantie- ja moottoritienopeuksissa.
Pitkiä ei nykyisellään pääse käyttämään moottoriteillä kovin usein, kun aina on joku tulossa vastaan tai jonkun perävalot turhan lähellä. Toisaalta, motareillahan on nykyisin varsin kattavasti hirviaitoja, joten yllätyksiä on edessä harvemmin kuin muilla teillä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Toki sumarit näyttää eritavalla. Mut toisaalta, eikös se niin mene, että sankassa sumussa tai kunnon lumisateessa EI ajeta moottoritienopeuksia ylipäänsä? Sitähän kutsutaan niinkin ihmeellisellä nimellä, kuin tilannenopeus... Mutta etpä sä pitkillä näe yhtään mitään sankassa sumussa tai lumisateessa, kun valo heijastuu kaikesta moskasta mikä ilmassa on - näkyvyys on selvästi huonompi mitä lyhyillä tai sumareilla.
Mut tavallisella henkilöautolla - vaikkei Alfat nyt ihan tavallisia olekaan, niin samaan kategoriaan ne virallisesti listataan... - moottoritiellä voi kyllä hyvin huoletta pitkiä käyttää, vastaantulevasta liikenteestä riippumatta. Moottoriliikennetiellähän tilanne on toinen, kun kaistat on erotettu enintään matalalla aidalla, aika usein ei edes sillä.
Mut tavallisella henkilöautolla - vaikkei Alfat nyt ihan tavallisia olekaan, niin samaan kategoriaan ne virallisesti listataan... - moottoritiellä voi kyllä hyvin huoletta pitkiä käyttää, vastaantulevasta liikenteestä riippumatta. Moottoriliikennetiellähän tilanne on toinen, kun kaistat on erotettu enintään matalalla aidalla, aika usein ei edes sillä.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Ajelin tänään Tampereen 'kehätietä' vähän reilua kahdeksaakymppiä, eli reilua alinopeutta kun rampilta tuli melkeen suoran eteen uudehko Corolla. Sitten se rupesi heittelehtimään ihan kunnolla muutaman metrin päässä edessä. Ohitin Toyoistin vähän ajan päästä ja kuskina oli tumppi mummo kännykkä korvalla. Hiphei ajonvakautukselle.
Kangasalan muuttuvarajoituksellisella osuudella oli lähes koko matkan 100 rajoitus sekä meno että palumatkassa tien ollessa jäässä.. tie siis yksikaistaista moottoriliikennetietä jossa on jyrkkiä mutkia mitä moottoriliikenneteihin tulee.
Kangasalan muuttuvarajoituksellisella osuudella oli lähes koko matkan 100 rajoitus sekä meno että palumatkassa tien ollessa jäässä.. tie siis yksikaistaista moottoriliikennetietä jossa on jyrkkiä mutkia mitä moottoriliikenneteihin tulee.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
heme kirjoitti:No kuinkas se on typerää, juurihan kirjoitit kuinka ne kaukovalot EIVÄT häikäise!? Vai häikäiseekö sittenkin?[/Aquatica kirjoitti: voi ottaa nokkiinsaa ja laittaa koko halogeenipatteriston loimottamaan - mikä on typerää, mutta...
Kaikki pitkät ja lisä pitkät katolla tai maantasalla häikäsee jos niitä tuijottaa,itse ajanu rekkaa.....aika kauan ja oppinu jos tahvo tulee pitkät päällä vastaan niin katson oikeaa reunaa enkä tuijota niitä valoja.....herätkää
Se on Siinä
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Bongasin tällaisen jutun Audi-foorumilta:
Työnjohtaja ajaa musta joka aamu ohi ihan reilua ylinopeutta. Eilen aamulla töihin ajellessa 2-tietä näin jo monta kilometriä ennen että ohituskaistojen kohdalla vilkkuu poliisin valot, ajattelin että joko nyt viimeinkin paha saa palkkansa. Ja olihan se, Alfa pysäytetty pientareelle. Melkein joutu itsekin pysähtymään, nauratti niin kovasti.
Tunnutusta? : ) Tämä siis Humppilan lähistöllä.
Itse ihmettelin tänään liikenteessä ihmisten kädettömyyttä. Uudehko Volvo mutkaisella tiellä 80-alueella 50, ja jarrutellaan mutkiin.. Ja tämän tapainen ajelu on yleistä. Kun autolla jossa ei ole mitään ajo-apuja pystyy päästelemään ilman jarruja noilla osuuksilla mittarissa sen 80+ keskimäärin, niin en vain henkilökohtaisesti ymmärrä.
Työnjohtaja ajaa musta joka aamu ohi ihan reilua ylinopeutta. Eilen aamulla töihin ajellessa 2-tietä näin jo monta kilometriä ennen että ohituskaistojen kohdalla vilkkuu poliisin valot, ajattelin että joko nyt viimeinkin paha saa palkkansa. Ja olihan se, Alfa pysäytetty pientareelle. Melkein joutu itsekin pysähtymään, nauratti niin kovasti.
Tunnutusta? : ) Tämä siis Humppilan lähistöllä.
Itse ihmettelin tänään liikenteessä ihmisten kädettömyyttä. Uudehko Volvo mutkaisella tiellä 80-alueella 50, ja jarrutellaan mutkiin.. Ja tämän tapainen ajelu on yleistä. Kun autolla jossa ei ole mitään ajo-apuja pystyy päästelemään ilman jarruja noilla osuuksilla mittarissa sen 80+ keskimäärin, niin en vain henkilökohtaisesti ymmärrä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
gYdEbUh kirjoitti:Bongasin tällaisen jutun Audi-foorumilta:
Työnjohtaja ajaa musta joka aamu ohi ihan reilua ylinopeutta. Eilen aamulla töihin ajellessa 2-tietä näin jo monta kilometriä ennen että ohituskaistojen kohdalla vilkkuu poliisin valot, ajattelin että joko nyt viimeinkin paha saa palkkansa. Ja olihan se, Alfa pysäytetty pientareelle. Melkein joutu itsekin pysähtymään, nauratti niin kovasti.
Tunnutusta? : ) Tämä siis Humppilan lähistöllä.
Itse ihmettelin tänään liikenteessä ihmisten kädettömyyttä. Uudehko Volvo mutkaisella tiellä 80-alueella 50, ja jarrutellaan mutkiin.. Ja tämän tapainen ajelu on yleistä. Kun autolla jossa ei ole mitään ajo-apuja pystyy päästelemään ilman jarruja noilla osuuksilla mittarissa sen 80+ keskimäärin, niin en vain henkilökohtaisesti ymmärrä.
Monella tuntuu olevan selkäytimessä, että mutkassa tai kavennuksessa tai sellaisten lähestyessä pitää jarruttaa - riippumatta nopeudesta. Eli jos paikalla on 80:n rajoitus, jarrutetaan vauhti 50:een. Jos samassa paikassa on 50:n rajoitus, jarrutetaan 30:een. 30:n alueella 20:een jne.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Niin - ja toinen mitä ennen puupäiden mielestä kuuluu hidastaa, ehkä jopa jarruttaa, on erkanemiskaista. Joka hiton aamu Tuusulantien liikenne alkaa hidastua Tammiston liittymästä pohjoiseen, vaikka kehälle on matkaa vaik kui pal ja erkanemiskaistat päälle. Sama ilmiö ykköstiellä ennen Tuomarilan liittymää.Jönsson kirjoitti: Monella tuntuu olevan selkäytimessä, että mutkassa tai kavennuksessa tai sellaisten lähestyessä pitää jarruttaa - riippumatta nopeudesta. Eli jos paikalla on 80:n rajoitus, jarrutetaan vauhti 50:een. Jos samassa paikassa on 50:n rajoitus, jarrutetaan 30:een. 30:n alueella 20:een jne.
Tuotakin enemmän minua kyllä häiritsee kiihdytyskaistalla jarruttaminen...
h_lauri kirjoitti: Niin - ja toinen mitä ennen puupäiden mielestä kuuluu hidastaa, ehkä jopa jarruttaa, on erkanemiskaista. Joka hiton aamu Tuusulantien liikenne alkaa hidastua Tammiston liittymästä pohjoiseen, vaikka kehälle on matkaa vaik kui pal ja erkanemiskaistat päälle. Sama ilmiö ykköstiellä ennen Tuomarilan liittymää.
Yritän päästä tästä tavasta eroon, koska tiedän sen olevan väärin ja jopa vaarallista. Se vain on jotenkin vaistomaista.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Autokoulu ope sano, että vauhti pitää pysyä samana niin kauan kuin ollaan kokonaan erkanemis kaistalla, sen jälkeen pitää nostaa kaasu ja antaa auton moottori jarruttaa seuraavaan nopeuteen. Eli liittymän jälkeen ei ajeta satasta, kiinni peräluukussa niin kuin yleinen tapa tuntuu olevan.
meinasin tiistaina(?) polttaa totaalisesti käämin, kun edessä junnasi V70 volvo, varmaan vuoden, maksimissaan 2 ikäinen, takaluukussa kirjaimet ja numerot A,W,D ja toisella puolella D ja 5, siinä sitten liruteltiin kolmee kymppiä 50 alueella, kun ukko tai akka oli saannut raapattua tuulilasiin kirjekouren kokoisen kurkistusreiän... Juuri samana päivänä kun oli satannut tihkua, ja koko auto oli ihan syyläisen näköinen
meinasin tiistaina(?) polttaa totaalisesti käämin, kun edessä junnasi V70 volvo, varmaan vuoden, maksimissaan 2 ikäinen, takaluukussa kirjaimet ja numerot A,W,D ja toisella puolella D ja 5, siinä sitten liruteltiin kolmee kymppiä 50 alueella, kun ukko tai akka oli saannut raapattua tuulilasiin kirjekouren kokoisen kurkistusreiän... Juuri samana päivänä kun oli satannut tihkua, ja koko auto oli ihan syyläisen näköinen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Eilen tuli kinnattua pariinkin otteeseen tuommosen perässä.DaViega kirjoitti:kun ukko tai akka oli saannut raapattua tuulilasiin kirjekouren kokoisen kurkistusreiän...
Mikä ihme siinä on, että pitää lähteä liikenteeseen niin kiireellä, ettei muka ehdi ikkunoita raappaamaan auki? Sitten ajetaan 40km/h 80-alueella ja muka ehditään jotenkin paremmin. Samalla vaarannetaan jokainen tielläliikkuja, kun pujotellaan keskellä tietä ihan vaan oman saamattomuuden takia.
Vastaan tuli myös paku jossa oli varmaan 50cm kerros oletettavasti jäätynyttä lunta katolla. En tahtois kovin lähellä sen perässä ajella, kun tulee vaikkapa rekka vastaan ja tuo massa lähtee liikenteeseen.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Minä niin vaarallisuudesta tiedä, mutta kun on itse menossa suoraan ja kaiken lisäksi perheellinen pensansäästäjä, niin pitäisi mielellään nopeuden vakiona tai lähestulkoon.Morre kirjoitti:h_lauri kirjoitti: Niin - ja toinen mitä ennen puupäiden mielestä kuuluu hidastaa, ehkä jopa jarruttaa, on erkanemiskaista. Joka hiton aamu Tuusulantien liikenne alkaa hidastua Tammiston liittymästä pohjoiseen, vaikka kehälle on matkaa vaik kui pal ja erkanemiskaistat päälle. Sama ilmiö ykköstiellä ennen Tuomarilan liittymää.
Yritän päästä tästä tavasta eroon, koska tiedän sen olevan väärin ja jopa vaarallista. Se vain on jotenkin vaistomaista.
Tai no, Alfassanihan ei ole kaasupoljinta, niin että...ei sitä pensaa tule sillä säästeltyä.
Näin mullekin on opetettu. Se on turvallista ja taloudellistakin. Mutta kun vaisto käskee tehdä toisin Noh. Tiedostan kuitenkin tapani ja pyrin siitä eroon. Olen jo muutamista huonoista tavoista päässyt eroon, kuten kytkimen käryttämisestäDaViega kirjoitti:Autokoulu ope sano, että vauhti pitää pysyä samana niin kauan kuin ollaan kokonaan erkanemis kaistalla, sen jälkeen pitää nostaa kaasu ja antaa auton moottori jarruttaa seuraavaan nopeuteen.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.
Minä annan kyllä tästä pisteen. Koskaan aikaisemmin ei kukaan Suomessa ole missään liikennekeskustelussa todennut, että "kappas vain, minähän se olenkin juuri tuollainen tumpelo. En olekaan tullut ajatelleeksi... hyvä kun sanoitte. Yritänpä muuttaa tapani."Morre kirjoitti:Näin mullekin on opetettu. Se on turvallista ja taloudellistakin. Mutta kun vaisto käskee tehdä toisin Noh. Tiedostan kuitenkin tapani ja pyrin siitä eroon. Olen jo muutamista huonoista tavoista päässyt eroon, kuten kytkimen käryttämisestäDaViega kirjoitti:Autokoulu ope sano, että vauhti pitää pysyä samana niin kauan kuin ollaan kokonaan erkanemis kaistalla, sen jälkeen pitää nostaa kaasu ja antaa auton moottori jarruttaa seuraavaan nopeuteen.
Tämä on ihan häkellyttävää. K Pakko laittaa kaikki sopivat hymiöt. Tähän astihan kukaan ei ole vielä myöntänyt olevansa liikenteessä se ärsyttävä, hidastelija, kaahari, laidasta laitaan seilaava, nopeuttaan jatkuvasti pumppaava, perässä roikkuva, vaarallisesti ohittava, muiden ohittamista estävä tai sumaripelle. Kaikki ovat vain niitä virheettömiä ja se tumpelo on tuo toinen... tuo tuolla.... toi noion.... en minä, toi... emmää, emmää oo...
(mähän en tietysti olekaan)
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tutulta lähti kortti saman asian takia! Oli toki pari ylinopeutta pohjalla, mutta hyvä, että poliisit ottavat tällaiset laiskiaiset tosissaan.Jarsan kirjoitti:Eilen tuli kinnattua pariinkin otteeseen tuommosen perässä.DaViega kirjoitti:kun ukko tai akka oli saannut raapattua tuulilasiin kirjekouren kokoisen kurkistusreiän...
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Ihan hyvä, vaikka sakolla olisi pärjätty - pitää tietysti muistaa, että tuossa vaarannetaan muut tien käyttäjät, joten ehkä se kortin kuivattaminen tuli ansaitusti.
Mikäköhän juttu siinä on taustalla,ettei voi raapata? jos voitat pari minuuttia sillä, että et raapaa, häviät ne matkalla
Mikäköhän juttu siinä on taustalla,ettei voi raapata? jos voitat pari minuuttia sillä, että et raapaa, häviät ne matkalla
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Ärsyttävää se vesi ja loska parkkihalleissa on minustakin, mutta... torstaina kauppaan lähtiessä auto oli kauttaaltaan reilun sentin paksun jääkarstan peitossa joka ei harjalla irti lähtenyt, edes lämmittämisen jälkeen. Kun jääkasa parkkihallissa oli kaupassa käynnin aikana oli sen verran sulanut että kotia kohti lähtiessä harjalla sipaisemalla putosi lattialle niin kyllä se tilaisuus piti hyväksi käyttää Toki kaikki se puolijäinen lumi joka ilman talttaa irti lähti oli putsattu jo kotipihasta lähtiessä.Tazio kirjoitti:Onko muuten minun sateenvarjoni poikkeuksellisen kireällä kun minua ärsyttää suunnatomasti autojen lumesta putsailu ostoshelvettien parkkihalleissa? Aina on lattioilla tuuman verran vettä ja toinen mokoma loskaa.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Mua ei kenkien takia kiukuta, kun olen lankannut ne intin lankilla vuodesta 1985. Ihan jees ainetta. Edellyttää tosin, että kengät ovat mustat, sillä jos eivät ole, lankkauksen jälkeen olisivat.WWWVespa kirjoitti:^Ei ole. Kyllä minuakin ketuttaa, kun vastalankatut kengät ovat moisen takia kurassa. Näin kävi viimeksi eilen.
Jos putsaa pahimmat liikkeelle lähtiessään, ei tuollaista vesimäärää lattioilta löydy.
Mutta joo, irtolumi lähtee meidän autoista aina ennen liikkeellelähtöä - MYÖS ajovalojen edestä.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Tähän keskusteluun on ihan pakko osallistua
Olin juuri eilen sulattamassa 156 Anttilan alakerrassa. Siis niitä loppuja mitkä ei harjalla ollut lähtenyt kotipihassa. Käyttelin vielä varmuudeksi 5min tyhjäkäyntiä että muut tukehtuu ja otsooni katoaa. Sitten se loppukin lähti mukavasti
Puuhasteluni keskeytin vain hetkeksi kun 2 juuri kortin saaneen ikäistä tyttölasta RAAPPASI jotain pikku hyndai parkaa yhdessä. Siis ei ikkunoita jotka olivat sulat vaan kävivät koko autoa läpi Hetken tuijotin leuka lattialla, sitten alkoi naurattaa ihan älyttömästi ja jatkoin harjaamista. Mutta sitten omatunto alkoi soimata ja oli pakko mennä ystävällisesti neuvomaan. Ilmeisesti olen kuitenkin aika pelottavan näköinen ihminen kun säikähtivät ihan hirveästi kun aloin juttelemaan Posket punoittaen nyökyttelivät ja käänsivät harjapuolet käyttöön kun muistutin siitä miltä maalipinta näyttää seuraavan kerran puhtaana ja kuivana raappaamisen jäljiltä. Ehkä tyttöjen isukki kiittää jos tuo ei oma ollut.
Ilmeisesti maalaisjärki on maailmasta loppunut
Olin juuri eilen sulattamassa 156 Anttilan alakerrassa. Siis niitä loppuja mitkä ei harjalla ollut lähtenyt kotipihassa. Käyttelin vielä varmuudeksi 5min tyhjäkäyntiä että muut tukehtuu ja otsooni katoaa. Sitten se loppukin lähti mukavasti
Puuhasteluni keskeytin vain hetkeksi kun 2 juuri kortin saaneen ikäistä tyttölasta RAAPPASI jotain pikku hyndai parkaa yhdessä. Siis ei ikkunoita jotka olivat sulat vaan kävivät koko autoa läpi Hetken tuijotin leuka lattialla, sitten alkoi naurattaa ihan älyttömästi ja jatkoin harjaamista. Mutta sitten omatunto alkoi soimata ja oli pakko mennä ystävällisesti neuvomaan. Ilmeisesti olen kuitenkin aika pelottavan näköinen ihminen kun säikähtivät ihan hirveästi kun aloin juttelemaan Posket punoittaen nyökyttelivät ja käänsivät harjapuolet käyttöön kun muistutin siitä miltä maalipinta näyttää seuraavan kerran puhtaana ja kuivana raappaamisen jäljiltä. Ehkä tyttöjen isukki kiittää jos tuo ei oma ollut.
Ilmeisesti maalaisjärki on maailmasta loppunut
Ayrton Senna da Silva forever
^mistähän tuota sais lisää? Samaa mieltä aineesta, viimenen puteli vaan loppu reilu vuos sitten...
Tuosta putsailusta sen verran, että omasta mielestä sietää kortti lähtäkin. Viime talvena olin vain todistamassa sellaista tilannetta, kun jonkun muuan mainitsemattoman saksalaisen merkkin kuskilla oli sama syndrooma, vain tuulilasi putsattu, ja muun auton peitti parikymmentä senttinen tuore lumikerros. Herra sitten oli ajellut sellaisen vartin verran, että katto alkoi lämpenemään, ja jokainen voi arvata kuinka liukas matto siinä peltikatolla sen jälkeen makaa. Seuraavan valoihin jarruttelun seurauksena koko matto putosi tuulilasille, ja kun sivuikkunoistakaan ei mitään näkynyt, niin tuloksena kolmen auton ketjukolari
Tuosta putsailusta sen verran, että omasta mielestä sietää kortti lähtäkin. Viime talvena olin vain todistamassa sellaista tilannetta, kun jonkun muuan mainitsemattoman saksalaisen merkkin kuskilla oli sama syndrooma, vain tuulilasi putsattu, ja muun auton peitti parikymmentä senttinen tuore lumikerros. Herra sitten oli ajellut sellaisen vartin verran, että katto alkoi lämpenemään, ja jokainen voi arvata kuinka liukas matto siinä peltikatolla sen jälkeen makaa. Seuraavan valoihin jarruttelun seurauksena koko matto putosi tuulilasille, ja kun sivuikkunoistakaan ei mitään näkynyt, niin tuloksena kolmen auton ketjukolari
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
- Paikkakunta: Iittala
Tuosta: http://www.maanpuolustusyhtio.fi/Publis ... mcode=2531beta kirjoitti:^mistähän tuota sais lisää? Samaa mieltä aineesta, viimenen puteli vaan loppu reilu vuos sitten...
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
No, parkkihallin kokoisen lätäkön kiertäminen on pikkaisen hankalaa.pastorisilli kirjoitti:Siis oikeastiko korpeaa ? Kyllähän niiden lätäköiden ohikin voi kävelläWWWVespa kirjoitti:^Ei ole. Kyllä minuakin ketuttaa, kun vastalankatut kengät ovat moisen takia kurassa. Näin kävi viimeksi eilen.
Jos putsaa pahimmat liikkeelle lähtiessään, ei tuollaista vesimäärää lattioilta löydy.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Kenkälankeista takaisin parkkihalleihin... Missä halleissa on sitten joutunnut uimaan? paikalliset 3-4 hallia joissa välillä käynnyt autoa sulattelemassa, ei koskaan ole joutunnut lätäköitä väistelemään.
Eiköhän kielletä parkkihallit talvisin, ettei jota kuta vain liikaa hierrä tuo luonnollinen lumen siirtyminen auton mukana
Eiköhän kielletä parkkihallit talvisin, ettei jota kuta vain liikaa hierrä tuo luonnollinen lumen siirtyminen auton mukana
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Jep. Huomannut saman.Morre kirjoitti:Kyllä hallin viemäröinnissä on isompi syy, jos oikein lainehtii. Palautetta siis siihen suuntaan.
Täällä ainakin esim. Olarin Prisman, Sellon ja Ison Omenan parkkihallit ovat olleet vailla lätäköitä.
Joskus valumiehenäkin toimineena sanoisin kuitenkin, että lätäköiden puute aiheutuu toimivista kaadoista.
Ja jottei olisi ihan ooteetä, niin (edit) miksi, oi miksi:
Kahdesti on käynyt tuossa granin ohitustiellä siten, että ajaessani reunimmaista kaistaa kohti lepuskin liittymää, keskikaistalta seilataan kaistoja erottavan viivan päälle. No kylkikosketushan sellaisesta on vaarana prkl. Soittelin molemmille torville torvea. Jälkimmäinen jästipää soitteli takaisin ja siiryttyään perääni vilkutteli vielä valoja. Onneksi on kalvotettu takalasi...
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Epezi kirjoitti:noose kirjoitti:Itse otan harjalla aina kaiken mikä ei vaan ole jäätynyt kiinni.Ainakin omaa autoa kun monottaa takapuskuriin
Sanokaa nyt vielä että putsaatte kenkänne kopauttamalla ne helmoihin!!
Ei muistella enää tätä. Ei kai huoltoaseman kevytpesu montaa euroa maksa (alle kympin?). Tehokas tapa putsata luminen auto pienemmillä vaurioilla.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Heh, käväiskää joskus Itiksen metroparkissa loskapäivänä.
^^^^Varsinkin eilen oli erehdytty linjaamaan kaistoja varsin vapaalla tyylillä, kun lumisateen myötä ei auroja ainakaan motareille heti ehtinyt. Se on kieltämättä kumma, että peiliin tai rinnalle ilmestyvä auto ei saa joitakuita valitsemaan ajolinjaa, jossa katkoviiva ei kulje omien pyörien välissä.
^^^^Varsinkin eilen oli erehdytty linjaamaan kaistoja varsin vapaalla tyylillä, kun lumisateen myötä ei auroja ainakaan motareille heti ehtinyt. Se on kieltämättä kumma, että peiliin tai rinnalle ilmestyvä auto ei saa joitakuita valitsemaan ajolinjaa, jossa katkoviiva ei kulje omien pyörien välissä.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Juueisaa stn.WWWVespa kirjoitti: ^^^^Varsinkin eilen oli erehdytty linjaamaan kaistoja varsin vapaalla tyylillä, kun lumisateen myötä ei auroja ainakaan motareille heti ehtinyt. Se on kieltämättä kumma, että peiliin tai rinnalle ilmestyvä auto ei saa joitakuita valitsemaan ajolinjaa, jossa katkoviiva ei kulje omien pyörien välissä.
Vein poikaa pysäkille ja siinä kohdassa, missä motarilta ykköskehälle johtava kaista muuttuu kolmikaistaiseksi (kehä I, Leppävaara, Perkkaa), valitsin keskimmäisen. Kehälle menevällä kaistalla oli jokin koppimopo, jonka ajuri päättikin mennä lepuskiin eli vaihtaa keskikaistalle. No, jäi autojen väliin semmoinen sunnuntaihesarin (paksuussuunnassa) mentävä rako. Niin että jos en itse olisi ollut hereillä, pajalla olisi yhden asemesta molemmat kotterot ihan ilman omaa mokaa.
Kunnon sekoilumesta siinä on. Onneksi remontti on kuulemma etuajassa. Josko tilanne siitä selkiytyisi.
Jätkät väitti duunissa, että kaistamerkintöjen peittyminen lumen alle ei muuta syyllisyyskysymyksiä kolaritapauksessa. Onkohan tuota mitattu oikeusasteissa.