Jakohihna kestää 80tkm, men bara i Sverige
Valvoja: Moderators
Jakohihna kestää 80tkm, men bara i Sverige
Olen aina ihmetellyt sitä, kun Ruotsissa on tuo TS-koneen jakohihnan vaihtoväli 80tkm. Meillä Suomessa siis 60tkm. Monet pitävät vielä hyvänä ideana Suomessa vaihtoa jo vähän jälkeen 50tkm:n - varmuuden vuoksi. Minulla on kohta tuon 50 tkm ajettu edellisestä hihnanvaihdosta. Jos ja kun nyt taas ajan kesäksi Ruotsin puolelle, niin "vahvistuuko" hihna jossain Ahvenanmerellä ja kestää hyvin kesän kilometrit Ruotsissa. Onhan vaihtoon vielä turvalliset 30 tkm. Loppukesällä, kun palaan Suomeen, niin hihna onkin sitten sitten taas "suomettunut" ja laukeaa Turun satamassa laivasta ulos ajettaessa, sanotaan vaikka 61 tkm ajettuna edellisestä vaihdosta?!
Tässä vielä Aftonbladetin mukaan huomioitavia asioita käytetyssä Alfa 156:ssa:
Vanliga fel
Kamremmen ska bytas var 8 000:e mil
Felaktigt inställda strålkastare
Känsliga ABS-sensorer kan gå sönder (till bakre bromsarna)
Vandrande tomgång (åtgärdat på de allra flesta bilar)
Knirkande framvagn på grund av glappande bussningar
Ryckig gång i V6 - byt luftfilter
Skrap i växellådan i V6-modellen
Otäta dörrlister (har oftast åtgärdats på garantin)
Elektronikfel till motorstyrning förekommer
Dåligt rostskydd i hålrum och skarvar på tidiga bilar
Vattenläckage från luftkonditioneringen
Tässä vielä Aftonbladetin mukaan huomioitavia asioita käytetyssä Alfa 156:ssa:
Vanliga fel
Kamremmen ska bytas var 8 000:e mil
Felaktigt inställda strålkastare
Känsliga ABS-sensorer kan gå sönder (till bakre bromsarna)
Vandrande tomgång (åtgärdat på de allra flesta bilar)
Knirkande framvagn på grund av glappande bussningar
Ryckig gång i V6 - byt luftfilter
Skrap i växellådan i V6-modellen
Otäta dörrlister (har oftast åtgärdats på garantin)
Elektronikfel till motorstyrning förekommer
Dåligt rostskydd i hålrum och skarvar på tidiga bilar
Vattenläckage från luftkonditioneringen
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Jakohihna kestää 80tkm, men bara i Sverige
Loppuuko multa kielitaito kesken kun kuvittelen tuossa lukevan että 8000 km välein. Hitto, pitäisikö mun vaihtaa varmuuden vuoksi jo nyt kun mulla on se 8 tkm kohta täynnä ?JustXL kirjoitti:Olen aina ihmetellyt sitä, kun Ruotsissa on tuo TS-koneen jakohihnan vaihtoväli 80tkm. Meillä Suomessa siis 60tkm. Monet pitävät vielä hyvänä ideana Suomessa vaihtoa jo vähän jälkeen 50tkm:n - varmuuden vuoksi. Minulla on kohta tuon 50 tkm ajettu edellisestä hihnanvaihdosta. Jos ja kun nyt taas ajan kesäksi Ruotsin puolelle, niin "vahvistuuko" hihna jossain Ahvenanmerellä ja kestää hyvin kesän kilometrit Ruotsissa. Onhan vaihtoon vielä turvalliset 30 tkm. Loppukesällä, kun palaan Suomeen, niin hihna onkin sitten sitten taas "suomettunut" ja laukeaa Turun satamassa laivasta ulos ajettaessa, sanotaan vaikka 61 tkm ajettuna edellisestä vaihdosta?!
Tässä vielä Aftonbladetin mukaan huomioitavia asioita käytetyssä Alfa 156:ssa:
Vanliga fel
Kamremmen ska bytas var 8 000:e mil
Felaktigt inställda strålkastare
Känsliga ABS-sensorer kan gå sönder (till bakre bromsarna)
Vandrande tomgång (åtgärdat på de allra flesta bilar)
Knirkande framvagn på grund av glappande bussningar
Ryckig gång i V6 - byt luftfilter
Skrap i växellådan i V6-modellen
Otäta dörrlister (har oftast åtgärdats på garantin)
Elektronikfel till motorstyrning förekommer
Dåligt rostskydd i hålrum och skarvar på tidiga bilar
Vattenläckage från luftkonditioneringen

Viimeksi muokannut rim, 12 Touko 2004, 03:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Jakohihna kestää 80tkm, men bara i Sverige
Loppuusataviiskuus kirjoitti:Loppuuko multa kielitaito kesken kun kuvittelen tuossa lukevan että 8000 km välein.


... jatkan vielä spekulointia: jos vaihdatan kesällä hihnan Ruotsin puolella valtuutetussa Alfa-huollossa (vai onko nykyään kaikki huoltoliikkeet valtuutettuja), niin onko sillä sitten takuuta 80tkm riippumatta siitä minkä valtion asfaltilla kilometrit kerää? Eli hihnan mahdollisesti katketessa Suomessa joskus 75 tkm:n ajon jälkeen, niin meneehän takuuseen?
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Jakohihna kestää 80tkm, men bara i Sverige
Hyvä taas oppi jotain, kiitos !Rolle kirjoitti:Loppuusataviiskuus kirjoitti:Loppuuko multa kielitaito kesken kun kuvittelen tuossa lukevan että 8000 km välein.1 Ruotsin maili on 10km
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Niin näyttäisi nuo vaihtovälit vaihtelevan vähän maittain, alkuperäinen 155:sen 120tkm vaihtöväli on tuskin kuitenkaan käytössä missään. Muistaakseni ensimmäisissä -95 tehdyissä ensimmäisissä valurauta twinsparkeissa jakopää korkkasi yleisestikkin jo ennen 60tkm:ää kunnes kiristimen materiaalia? muutettiin toisenlaiseksi. Muutenkin -95 mallinen 155 on varmastikin vähän eri asia kun uudemmat 156:set tuo jakopää asia kun ei tunnu olevan enään niin tapetilla kuin moottorin alkuvuosina. Varmastikkin on myös eroa sillä, jakopään kestävyyden suhteen, asuuko Göteborgissa vai Rovaniemellä. No oma kokemus -96 mallisesta 155 TS.stä oli että ostaessani auton oli jakopää huollettu 60 tkm kohdalla, 110 tkm:ssä hajosi kesken ajon ja ennen 160 tkm oli huollettava ennenaikaisesti, ei siis vain varmuuden vuoksi. En kuitenkaan yhtään epäile etteiko ainakin 156:lla voisi pitää Suomessakin 80 tkm huoltoväliäkin ainakin jos vähänki tuuria on, itse en kuitenkaan ottaisi riskiä ainakaan täällä Oulun leveysasteella. Toisaalta jos 100% varmuuden ko osakokonaisuuden kestävyydestä haluaa on varmastikkin parasta olla ajamatta laisinkaan, siitä se sitten kilomerien myötä rikkoontumis todenäköisyys kasvaa jokinlaista käyrää noudattaen.
Viimeksi muokannut HR, 12 Touko 2004, 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Timing cingulum off et valuulas node"
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Re: Jakohihna kestää 80tkm, men bara i Sverige
Joo näin se on että nämä pelit hajoaa aikaisemmin Suomen olosuhteissa. Minulla oli aiemmmin 155 TS 16V ihan niitä ensimmäisiä jolla silti oli erinäisistä syistä johtuen ajettu vain reilut 20.000 km kun sen ostin -99. Seuraavana jouluna olin Suomessa ja auto koki nähtävästi ensimmäiset reilut pakkasensa. Heti Ruotsiin palattuani kiristinpyörän muovi petti ja koko kansi sökönä, autolla oli tuolloin ajettu 28.000 km. No, eihän tämä tietenkään mitään todista mutta uskon kuitenkin että nuo keskimääräiset lämpötilaerot ovat syynä poikeaviin vaihtosuosituksiin. Nykyisellä 166 TS noin 70.000 km mittarissa eli vielä pitäs 10.000 km kestää ennen kuin vaihdetaan.JustXL kirjoitti: Loppukesällä, kun palaan Suomeen, niin hihna onkin sitten sitten taas "suomettunut" ja laukeaa Turun satamassa laivasta ulos ajettaessa, sanotaan vaikka 61 tkm ajettuna edellisestä vaihdosta?!

“la vita è troppo corta per non guidare italiano”
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti



autodatassa saattaa olla virhe marginaali, aina ei osu esim huoltokirjan taulukon kanssa yks yhteen.
Ihan tohon ketjun ekaana viestiin palatakseni, onko toi 80tkm vaihtoväli KOKO ruotsissa? tuntuu jokseenkin hölmöltä, että ruotsissa vaihtoväli olisi pidempi kuin suomessa vain koska ruotsin eteläiset osat osat on pikkiriikkisen suomen etelä kolkkia etelämpänä. onhan ruotsillakin melkein yhtä kylmä lappi. Ota näistä nyt selvää

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- J Grönlund
- Viestit: 112
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
- Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi
Spideriini(2.0 TS 16V) on tehty remmiremontti vuonna 2006. Sen jälkeen sillä on ajettu kesäkelissä 5th.kilometriä. Mitä mieltä olette, pitääkö homma uusia nyt, vai joskus myöhemmin.
Kävin tänään katsastamassa alfani. Jarrupenkki taisi olla rikki, antoi samat tulokset vasemmalle ja oikealle puolelle.
1. Akseli: Vasen 2,7 Oikea 2,7.
2. Akseli: Vasen 1,1 Oikea 1,1.
Seisontajarru:Vasen 1,5 Oikea 1,5.
Katsastuksesta Alfani sai terveen paperit, vaikka sille on kertynyt ikää jo neljätoista vuotta.
Terveisin Lasse T
Kävin tänään katsastamassa alfani. Jarrupenkki taisi olla rikki, antoi samat tulokset vasemmalle ja oikealle puolelle.
1. Akseli: Vasen 2,7 Oikea 2,7.
2. Akseli: Vasen 1,1 Oikea 1,1.
Seisontajarru:Vasen 1,5 Oikea 1,5.
Katsastuksesta Alfani sai terveen paperit, vaikka sille on kertynyt ikää jo neljätoista vuotta.
Terveisin Lasse T
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Olen sitä mieltä, että ei tarvitse. Yhdellä tutulla on ensimmäisiä JTS:iä eli -03 ja siinä kilometrejä oli 43 tkm ja vuosia 6 kun vaihdettiin hihna ja oli melko hyvännäköinen, mutta tasapainoakselin hihna oli löysällä, eli kiristimen kiristysvara oli loppu. Kilometrit on kuitenkin enemmän kuluttava tekijä.
Spiderillani oli ajettu 10 vuotta (Saksassa) ilman hihnanvaihtoa. Hyvin kesti vielä jopa 225 km/h vauhdit kotimatkalla. Vaihdatin hihnan 10,5 vuoden kohdalla. 60 tkm tuli tosin täyteen vasta viime syksynä. Seuraavaa hihnanvaihtoa olen alustavasti ajatellut jonnekin vuoteen 2012... Auto siis lämpimässä kesät talvet.lato kirjoitti:Spideriini(2.0 TS 16V) on tehty remmiremontti vuonna 2006. Sen jälkeen sillä on ajettu kesäkelissä 5th.kilometriä. Mitä mieltä olette, pitääkö homma uusia nyt, vai joskus myöhemmin.
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
- Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06
- Paikkakunta: Tampere
Eiköhän nyt ole vaan viisainta uskoa nämä rajat 60 tkm/3 vuotta, mutta sitten tulee jatkokysymys. Koskeeko se vain remmejä vai myös rullia? Oletteko siis vaihtaneet/vaihdattaneet joka kerta sekä remmit että kaikki rullat? Joissakin autoissahan on tapana vaihtaa remmit useammin, mutta rullat vain joka toinen remminvaihtokerta.
- J Grönlund
- Viestit: 112
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
- Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi