Oikeastihan ajan joka aamu 15km lähimmälle huoltoasemalle pesuun sokkona (eihän laseja voi skrabata, ne naarmuuntuu!) ennen kuin voin jatkaa työmatkaani. Onneksi kotiin lähtiessä on lyhyempi matka pesulaan.Cuore Sportivo kirjoitti:Ei kai huoltoaseman kevytpesu montaa euroa maksa (alle kympin?). Tehokas tapa putsata luminen auto pienemmillä vaurioilla.
Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- Joonake
- Viestit: 222
- Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
- Car(s): Skoda Superb -17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Pesulaan meneminen jäisellä autolla on testattu vuosia sitten, ei toimi... Pesun aikana kaikki jää ei lähtenyt, jolloin kuivausvaiheesta tuli mielenkiintoinen. Puhallin kun lennättää niitä jäälaattoja sitten ympäri pesulaa, siinä toivoo vaan ettei yksikään kolahda omaan autoon. Hienostihan ne lentää ja ovelilla kierteillä, taidetta kai sekin.
- Joonake
- Viestit: 222
- Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
- Car(s): Skoda Superb -17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Jossain määrin liikenteeseen liittyvä asia; pysäköinti. Kun tässä nyt ollaan jo sakkoja keräilty Espoon kaupungilta, niin avaudunpa vielä viimeisimmästä (tästä aamusta).
Tulin parkkialueelle 04:00. Alueella on kiekonkäyttöpakko 09-14 ja aikaa 3h. Kun tulin tuon ajan ulkopuolella parkkiin, laitoin ajaksi saapumisajan niinkuin laki määrää (04:00) mutta aamulla sitten 09:22 joku innokas pirkko oli sakon kirjoitellut "parkkikiekon käyttövirhe" käsitteellä. Ymmärtääkseni tämä sakko (tai maksukehotus) on perusteeton.
Tulin parkkialueelle 04:00. Alueella on kiekonkäyttöpakko 09-14 ja aikaa 3h. Kun tulin tuon ajan ulkopuolella parkkiin, laitoin ajaksi saapumisajan niinkuin laki määrää (04:00) mutta aamulla sitten 09:22 joku innokas pirkko oli sakon kirjoitellut "parkkikiekon käyttövirhe" käsitteellä. Ymmärtääkseni tämä sakko (tai maksukehotus) on perusteeton.
Mielipiteitä, minkä kellonajan itse laittaisitte tuossa tilanteessa? Voiko sakon määrätä sillä perusteella että parkkipirkko tulkitsee lakia erilailla?Tieliikennelaki 28a §, liikenneministeriön päätös 924/1990 pysäköintikiekon käytöstä kirjoitti: 2 §. Saapumisajan merkitseminen. Saapumisajaksi on merkittävä pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolitunti, siitä riippuen kumpi ajankohta on aikaisempi.
Tässä päivänä muutamana oli ollut vähän iltaohjelmaa ja auto seissyt työpaikan parkkipaikalla pari yötä. No siitä sitten kun piti lähteä käymään... ja ajoin parkkihalliin, joka toimii lähinnä S-marketin asiakashallina, mutta käsittääkseni siellä on myös vuokrapaikkoja taloyhtiön muille yrityksille ja ehkä asukkaillekin. No minä olin menossa muualle, mutta toki kävin samalla marketissakin.
Olinhan minäkin suurimmat irtolumet putsannut ja osa oli jäänyt moottoritielle, mutta luminenhan tuo auto oli, kun oli sellainen koppura pinnassa.
Siinä autoa pysäköidessäni katselin, kun kuivankälpäkkä äijänkäppyrä jotain sähkökeskusta tutkaili sinisessä työtakin näköisessä. Ajattelin, että joku huoltomies tai talonmies se on. Hetken puhuin autossa puhelimessa ja kun nousin autosta, lähestyi käppänä minua ja sanoi jotain, mistä en saanut selvää, kun halli kaikui ja ilmanvaihto humisi. Jouduin kahdesti pyytämään uusintaa ennen kuin sain selkoa: "et sitten viitsinyt putsata lumesta tuota autoasi. Tänne kun kaikki tuo autojaan sulamaan, niin tulee vettä ja ilma on kostea ja autot ruostuu".
- näinhän se on, totesin poistuessani naurua pidätellen.
Oli nimittäin ukko ääntä ja habitusta myöten tuttu tv:stä. Nyt tiedän tämänkin hahmon esikuvan.
http://www.youtube.com/watch?v=iuE8cEg-q1M
...ja lisää:
http://www.youtube.com/watch?v=mmENZlz_ ... 4&index=29
Olinhan minäkin suurimmat irtolumet putsannut ja osa oli jäänyt moottoritielle, mutta luminenhan tuo auto oli, kun oli sellainen koppura pinnassa.
Siinä autoa pysäköidessäni katselin, kun kuivankälpäkkä äijänkäppyrä jotain sähkökeskusta tutkaili sinisessä työtakin näköisessä. Ajattelin, että joku huoltomies tai talonmies se on. Hetken puhuin autossa puhelimessa ja kun nousin autosta, lähestyi käppänä minua ja sanoi jotain, mistä en saanut selvää, kun halli kaikui ja ilmanvaihto humisi. Jouduin kahdesti pyytämään uusintaa ennen kuin sain selkoa: "et sitten viitsinyt putsata lumesta tuota autoasi. Tänne kun kaikki tuo autojaan sulamaan, niin tulee vettä ja ilma on kostea ja autot ruostuu".
- näinhän se on, totesin poistuessani naurua pidätellen.
Oli nimittäin ukko ääntä ja habitusta myöten tuttu tv:stä. Nyt tiedän tämänkin hahmon esikuvan.
http://www.youtube.com/watch?v=iuE8cEg-q1M
...ja lisää:
http://www.youtube.com/watch?v=mmENZlz_ ... 4&index=29
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Eiköhän tämä aja edelle ja kohta:Joonake kirjoitti:Alueella on kiekonkäyttöpakko 09-14 ja aikaa 3h.
Enimmäisaikahan on liikennemerkein rajoitettu vain klo 9-14, joten saapumisajaksi on merkittävä pysäköinnin alkaminen silloin, kun tuo rajoitus tulee voimaan.Jos pysäköinnin enimmäisaikaa on liikennemerkein rajoitettu, autoa ei saa pysäköidä ilman pysäköintikiekkoa, jos kunta on päättänyt ottaa pysäköintikiekon käyttöön kunnan alueella.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Joo, ei sinne nyt varmaan kannatakkaan mitään jääkerrosta mennä sulattelemaan, mikä ei lähde lumiharjallakaan.Joonake kirjoitti:Pesulaan meneminen jäisellä autolla on testattu vuosia sitten, ei toimi... Pesun aikana kaikki jää ei lähtenyt, jolloin kuivausvaiheesta tuli mielenkiintoinen. Puhallin kun lennättää niitä jäälaattoja sitten ympäri pesulaa, siinä toivoo vaan ettei yksikään kolahda omaan autoon. Hienostihan ne lentää ja ovelilla kierteillä, taidetta kai sekin.
Tiedän kyllä, ettei huoltoasemaa ole jokaisen naapurissa. Saat skrapata autoasi niin paljon kuin sielu sietää. Pikapesu vain vinkkinä niille, joille siihen on sopiva mahdollisuus, eikä lumisen auton harjaaminen innosta.noose kirjoitti:Oikeastihan ajan joka aamu 15km lähimmälle huoltoasemalle pesuun sokkona (eihän laseja voi skrabata, ne naarmuuntuu!) ennen kuin voin jatkaa työmatkaani. Onneksi kotiin lähtiessä on lyhyempi matka pesulaan.
Mutta se siitä.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Mistä huoltsikalta saa nykyään edes kevytpesun alle kympin? PK seudulla kevytpesukin maksaa vähintäin 15€. Jos joku tietää halvan pesun, niin tietoa tänne vaan. Usein kevytpesukin riittäisi, kun auto on ainoastaan pölyinen.Cuore Sportivo kirjoitti:Ei kai huoltoaseman kevytpesu montaa euroa maksa (alle kympin?). Tehokas tapa putsata luminen auto pienemmillä vaurioilla.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Jos kyseessä on TÄMÄN mallin Polo, niin en ihmettele yhtään. On meinaan melko vinkeä ajettava talvella, varsinkin jos renkaat on yhtään kuluneet. Himpun yli 700 kilon paino ja siitä suurin osa etuakselilla (poikkeuksellisen kehno painojakauma) tekee vehkeestä melkoisen äkkinäisen liikkeissään. Itsekin aikoinaan tuollaisella pyörähdin urista 180 astetta ympäri suoralla tiellä. Onneks ei tullut ketään vastaan...kumimuumi kirjoitti:Eilen illalla n.22.00 sai sitten kaapia osia tien täydeltä loimaalla. Vastaan ajaneen yhdistelmän alle tuli keskustasta vanhemman naisen ohjastama polo. Henkilövahinkoja ei tullut, mutta että lähes suoralla tiellä auton alle, kuinka tossa voi onnistua?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Miksi Suomessa ei osata ajaa moottoritiellä? No pääkaupunkiseudulla ehkä osataan jotenkin mutta ei muualla.
Miten se kiihdytysvaihe voi olla niin vaikea? Jos tulee kiihdytyskaistalle jonkun perässä niin saa olla varma että se edellä oleva moottoripurkki ei yli kuuteen kymppiin kiihdy. Sitten liitytään moottoritielle 60 km/h ja takaa tulevat väistelee ohituskaistalle, toivottavasti ilman onnettomuuksia.
Eikö sen nyt jo järki sano että olisi pikkuisen turvallisempaa kiihdyttää edes 80 kmh nopeuteen että olisi vähän pienempi nopeusero? Suomalaiset kiihdytyskaistat on pääsääntöisesti niin julmetun pitkiä että sen micran saa siihen nopeuteen vaikka työntämällä.
Tämä nyt oli vain tällainen avautuminenm, vaikka ongelma on varmasti jo kaikille tuttu. Kai se pitää vaan palata vanhaan malliin ja jättää julmetun pitkä väli edellä menevään kiihdytyskaistalla että pystyy itse kiihdyttämään moottoritienopeuteen ajoissa.
Miten se kiihdytysvaihe voi olla niin vaikea? Jos tulee kiihdytyskaistalle jonkun perässä niin saa olla varma että se edellä oleva moottoripurkki ei yli kuuteen kymppiin kiihdy. Sitten liitytään moottoritielle 60 km/h ja takaa tulevat väistelee ohituskaistalle, toivottavasti ilman onnettomuuksia.
Eikö sen nyt jo järki sano että olisi pikkuisen turvallisempaa kiihdyttää edes 80 kmh nopeuteen että olisi vähän pienempi nopeusero? Suomalaiset kiihdytyskaistat on pääsääntöisesti niin julmetun pitkiä että sen micran saa siihen nopeuteen vaikka työntämällä.
Tämä nyt oli vain tällainen avautuminenm, vaikka ongelma on varmasti jo kaikille tuttu. Kai se pitää vaan palata vanhaan malliin ja jättää julmetun pitkä väli edellä menevään kiihdytyskaistalla että pystyy itse kiihdyttämään moottoritienopeuteen ajoissa.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Ihan samaa mieltä tästä.michael kirjoitti:Miksi Suomessa ei osata ajaa moottoritiellä? No pääkaupunkiseudulla ehkä osataan jotenkin mutta ei muualla.
Miten se kiihdytysvaihe voi olla niin vaikea? Jos tulee kiihdytyskaistalle jonkun perässä niin saa olla varma että se edellä oleva moottoripurkki ei yli kuuteen kymppiin kiihdy. Sitten liitytään moottoritielle 60 km/h ja takaa tulevat väistelee ohituskaistalle, toivottavasti ilman onnettomuuksia.
Eikö sen nyt jo järki sano että olisi pikkuisen turvallisempaa kiihdyttää edes 80 kmh nopeuteen että olisi vähän pienempi nopeusero? Suomalaiset kiihdytyskaistat on pääsääntöisesti niin julmetun pitkiä että sen micran saa siihen nopeuteen vaikka työntämällä.
Tämä nyt oli vain tällainen avautuminenm, vaikka ongelma on varmasti jo kaikille tuttu. Kai se pitää vaan palata vanhaan malliin ja jättää julmetun pitkä väli edellä menevään kiihdytyskaistalla että pystyy itse kiihdyttämään moottoritienopeuteen ajoissa.
Itse joskus jätänkin kunnon välin - ja joskus, nykyään, taas kettuillakseni vedän kiihdytyskaistaa ohitse ja nysvärin eteen. Tuolla alfalla se nimittäin onnistuu, vaikka se onkin väännöltään vähäinen. Juu ei kannata kokeilla tuota, lienee laitonta.
Ykköskehällä taas tänään: itään päin oli pysäkillä poliisiauto vilkut päällä kolmostien kohdalla ja kaverit punaisten lyhtyjen kanssa ajoradalla. Ihan ok, mutta MIKSI länteen mennessä kaikki jarruttivat!
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Eilen näin kun joku vanhempi mies heitteli tien varressa lunta Mazdansa päälle ja harjasi lumiharjalla vimmatusti likaa pois... sitten lisää lunta ja harjausta...Wile E. Coyote kirjoitti:Puuhasteluni keskeytin vain hetkeksi kun 2 juuri kortin saaneen ikäistä tyttölasta RAAPPASI jotain pikku hyndai parkaa yhdessä. Siis ei ikkunoita jotka olivat sulat vaan kävivät koko autoa läpi
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Tässä parina päivänä tullut istuttua nelostiellä Oulu-Lahti välillä aika tarkkaan tuhat kilsaa. Molempina päivinä keli pikkuisen pakkasella ja tie luistinratana. Jyväskylässä oli Joku Nissanin paku törmännyt kirjasto-autoon risteyksessä. Halytysajoneuvoa riitti vaikkei ollut pahasti osunut. Yksi uudehko Nissan Primera oli pyörähtänyt lumivalliin ja poliisit paikalla. Rekka oli ajautunut lumeen, poliisi ohjamassa. Muutama jälki tienvieruspenkoissa näkyvissä mihin jotkut on autoillaan pyörähtäneet. Yhden suola-auton näin tänään joka tuli vastaan heti n. kello 22.35 illalla kun liikenne oli hiljentynyt.
Vuodet n. 2003-08 kun oli plussa talvia, teitä pidettiin suolassa kelillä kun kelillä..
Pidon määrä Lahden mukulakivikadulla joka oli jäässä ja ohuen lumikerroksen peittämä, autolla jossa oli isokokoinen tyhjä traileri perässä oli muuten aika kova..
Vuodet n. 2003-08 kun oli plussa talvia, teitä pidettiin suolassa kelillä kun kelillä..
Pidon määrä Lahden mukulakivikadulla joka oli jäässä ja ohuen lumikerroksen peittämä, autolla jossa oli isokokoinen tyhjä traileri perässä oli muuten aika kova..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
http://www.iltalehti.fi/autot/2011020313126426_au.shtml
Hyvä tavaton
Näen unta; Kepulainen naisministeri ja mä ollaan samaa mieltä jostain...
Hyvä tavaton
Näen unta; Kepulainen naisministeri ja mä ollaan samaa mieltä jostain...
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
- Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts - Paikkakunta: Helsinki
Pitää myös muistaa että vaalit on tulossajuhala kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/autot/2011020313126426_au.shtml
Hyvä tavaton
Näen unta; Kepulainen naisministeri ja mä ollaan samaa mieltä jostain...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Näinpä.Ciancarlo kirjoitti:ei Suomessa ole ruuhkia, korkeintaan autojonoja johtuen älyttömistä liikennejärjestelyistä.
Jengin jatkuva poru vähäisistä pysäköintipaikoistakin on hupaisaa. Yleensä isointa ääntä pidetään jossain Hämeenlinnan kokoisissa kylissä. Vaikka olisihan se toki kivaa saada auto aina juuri sen kivijalkaputiikin oven eteen, missä kulloinkin sattuu asioimaan.
Tänään Lahdenväylää kohti Helsinkiä ajaessani tuli Tikkurilasta lihava nainen Hyrsler Nonilla liittyäkseen moottoritielle. Koska liikkeellä oltiin ruuhka-ajan ulkopuolella, olisi matamilla ollut vapaus valita mikä kohta tahansa kaistanvaihtoon. Tietenkin hän päätti valita sen kohdan, jossa minä vaimon Citikkaa 104:n km/h:n mittarinopeutta (vakiosellaista) ajoin.
Lähestyminen oli sen verran määrätietoista, että mutisin jo puoliääneen, että aikookohan tuo ajaa alle vai päälle. Kahden sekunnin kuluttua huusin jo, että ÄLÄ NYT ...KELE PÄÄLLE TULE!
Kyllä se päätti tulla.
En osaa sanoa, vilkuiliko daami jossain vaiheessa peilejä silmillään, mutta päätä ei kääntänyt. Ei sittenkään, kun ajoimme rinnakkain ja vääjäämättä alkoi Neon siirtyä sivusuunnassa siihen, missä minä ajoin.
Muu ei auttanut, kun samaa tahtia siirtyä puoliksi vasemmalle kaistalle. Lähimmillään ei olisi baskerikaan mahtunut autojemme väliin, mutta ei kuitenkaan kolahtanut.
Jälkikäteen kyllä harmitti, etten antanut osua. Tilannehan oli aivan yksiselitteinen; minä ajoin etuoikeutettua tietä ja kolmion takaa ohjasti akka kylkeen. Se on nimittäin Citikan lokasuoja vähän kärsinyt: nyt olisi saanut uuden. Voi, miksi väistin?
Tämähän ei ole ainutlaatuinen tapaus. Mikä ihme siinä onkin, että vaikka kiihdytyskaistaa olisi 400 metriä, niin halutaan asettua juuri sille neljän metrin pätkälle, missä joku jo on? Onko tässä jokin kateus kyseessä tai muu ajatus siitä, että tuon täytyy olla paras paikka, missä tuo toinen auto on, muutenhan se ei siinä olisi.
Selittyyköhän osa pysäköintipaikoilla ajetuista kolareista sillä, että samat autoilijat haluavat pysäköidä 100 tyhjän ruudun sijasta juuri siihen ruutuun, missä on jo auto?
Lähestyminen oli sen verran määrätietoista, että mutisin jo puoliääneen, että aikookohan tuo ajaa alle vai päälle. Kahden sekunnin kuluttua huusin jo, että ÄLÄ NYT ...KELE PÄÄLLE TULE!
Kyllä se päätti tulla.
En osaa sanoa, vilkuiliko daami jossain vaiheessa peilejä silmillään, mutta päätä ei kääntänyt. Ei sittenkään, kun ajoimme rinnakkain ja vääjäämättä alkoi Neon siirtyä sivusuunnassa siihen, missä minä ajoin.
Muu ei auttanut, kun samaa tahtia siirtyä puoliksi vasemmalle kaistalle. Lähimmillään ei olisi baskerikaan mahtunut autojemme väliin, mutta ei kuitenkaan kolahtanut.
Jälkikäteen kyllä harmitti, etten antanut osua. Tilannehan oli aivan yksiselitteinen; minä ajoin etuoikeutettua tietä ja kolmion takaa ohjasti akka kylkeen. Se on nimittäin Citikan lokasuoja vähän kärsinyt: nyt olisi saanut uuden. Voi, miksi väistin?
Tämähän ei ole ainutlaatuinen tapaus. Mikä ihme siinä onkin, että vaikka kiihdytyskaistaa olisi 400 metriä, niin halutaan asettua juuri sille neljän metrin pätkälle, missä joku jo on? Onko tässä jokin kateus kyseessä tai muu ajatus siitä, että tuon täytyy olla paras paikka, missä tuo toinen auto on, muutenhan se ei siinä olisi.
Selittyyköhän osa pysäköintipaikoilla ajetuista kolareista sillä, että samat autoilijat haluavat pysäköidä 100 tyhjän ruudun sijasta juuri siihen ruutuun, missä on jo auto?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
^ Tuttu juttu. Yleensä noilla kyllä pettää kantti ennen kuin pelti taipuu.
Liekö niin että osalle kansalaisista väistämisvelvollisuus on jotenkin hämärtynyt. Kyllä minäkin teen tilaa että hyvin sekaan sopii, raskaalle tai muuten heikosti kiihtyvälle kalustolle silloinkin kun liikennettä on vähän. Mutta kai nyt tavallisen henkilöauton saa joko kiihdytettyä tai hidastettua sellaiseen vauhtiin että osuu meikäläisen eteen tai taakse jos kummassakin osastossa on kilometri tilaa.
Liekö niin että osalle kansalaisista väistämisvelvollisuus on jotenkin hämärtynyt. Kyllä minäkin teen tilaa että hyvin sekaan sopii, raskaalle tai muuten heikosti kiihtyvälle kalustolle silloinkin kun liikennettä on vähän. Mutta kai nyt tavallisen henkilöauton saa joko kiihdytettyä tai hidastettua sellaiseen vauhtiin että osuu meikäläisen eteen tai taakse jos kummassakin osastossa on kilometri tilaa.
- Epäkelpokeräilijä -
Pakko kysyä, kun autokouluajoista on jo jonkun verran aikaa ja ihmiset, joilta olen tätä kysellyt, muistavat kaikki tän säännön vähän eri tavalla. Eli: olen väistämisvelvollinen kun linja-auto ajaa pysäkiltä ajokaistalle - aivan selvä asia. Entä milloin linja-auton etuajo-oikeus loppuu? Minä muistaisin, että autokoulussa opetettiin, että jos nopeusrajoitus on enintään 60km/h, niin minä väistän. Tämän mukaan esimerkiksi tiellä, jossa on 70km/h rajoitus, linja-auton pitäisi väistää muita ajaessaan pysäkiltä pois. Ja ainakin jos on 80km/h alue. No, kaveri muisti sen niin, että se liittyy siihen, että ollaanko taajama-alueella vai ei. Hmm.
Täällä on pätkä tietä Turun ja Kaarinan välillä, jota saa ajaa 70km/h. Niin monesti on linja-auto tullut suoraan eteen pysäkiltä, että olen alkanut automaattisesti väistämään ja muistiani epäilemään. Ja onhan omien autokouluaikojen jälkeen voinut tulla jokin muutoskin säännöissä, joka multa on mennyt ohi.
Eli miten on? Onko linja-autolla etuajo-oikeus pysäkiltä tullessaan 70km/h alueella?
Täällä on pätkä tietä Turun ja Kaarinan välillä, jota saa ajaa 70km/h. Niin monesti on linja-auto tullut suoraan eteen pysäkiltä, että olen alkanut automaattisesti väistämään ja muistiani epäilemään. Ja onhan omien autokouluaikojen jälkeen voinut tulla jokin muutoskin säännöissä, joka multa on mennyt ohi.
Eli miten on? Onko linja-autolla etuajo-oikeus pysäkiltä tullessaan 70km/h alueella?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Finlex auttaa opastaa:
22 §
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)
Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.
Ei puhuta taajamista mitään.
22 §
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)
Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.
Ei puhuta taajamista mitään.
No just noin minä sen muistin!
En silti taida kiusata täkäläisiä bussinkuljettajia - väistän kyllä vaikka tolla 70km/h-alueellakin hyökkäisivät pysäkiltä eteen. Tai siis, toisin sanoen, en aio siinä tilanteessa pitää kynsin hampain kiinni omasta etuajo-oikeudestani, vaikka kuinka laki olisi puolellani.
En silti taida kiusata täkäläisiä bussinkuljettajia - väistän kyllä vaikka tolla 70km/h-alueellakin hyökkäisivät pysäkiltä eteen. Tai siis, toisin sanoen, en aio siinä tilanteessa pitää kynsin hampain kiinni omasta etuajo-oikeudestani, vaikka kuinka laki olisi puolellani.
Pienemmälläkin tiellä voi tapahtua. Kotipaikkalle ajaessani viimeinen 9km on kapea pinnoitettu ja mutkainen tie, näin talvella todellakin huonossa kunnossa ja vieläkin kapeampi. Yleensä tuolla tienpätkällä ei tule vastaan kuin korkeintaan 1 henkilöauto, tuolla kertaa kuitenkin 5 rekkaa ja 1 h-vetin iso traktori..ei ole ikinä ollut sydänkohtaus/housujen sotkeminen niin lähellä. Luulisi että tuollaisella tiellä isommatkin autot hiukan hillitsevät vauhtia mutta nähtävästi ei ainakaan täällä.
Meillä oli autokoulussa tästä puhetta, että juurikin taajamien läheisyydessä 70km/h alueella bussia kannattaa väistää, koska ne tulevat päälle huolimatta tuosta laista.Aniara kirjoitti:En silti taida kiusata täkäläisiä bussinkuljettajia - väistän kyllä vaikka tolla 70km/h-alueellakin hyökkäisivät pysäkiltä eteen. Tai siis, toisin sanoen, en aio siinä tilanteessa pitää kynsin hampain kiinni omasta etuajo-oikeudestani, vaikka kuinka laki olisi puolellani.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Mulle kävi kans noin ihan vaan siks, ku ajoin 40 km/h neljänkympin alueella. Jätkä koitti sit ohittaa semmosel 4 sadan metrin suoral ja ku ei ehtiny, siirty viel lähemmäs takapuskuria. Näin siis tääl granis Helsingintiellä.Aniara kirjoitti:Kerran olen suutuspäissäni erehtynyt vilkuttelemaan valoja eteen hyökänneelle linjurille, ajanut sen ohitse ja saanut sen sitten takapuskuriini kiinni, pitkät päällä...
Ei kiva, varsinkaan kun takapenkillä matkustaa vauva. Tämän jälkeen olen ottanut ihan kiltisti etäisyyttä.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Roskakuskin kanssa kävi samoin, en viitsinnyt killua 30:ä 50;n alueella, menin ohi ja jatkoin tasasta mittari 55... eikös perkele ollu kohta roska-auto takapuskurissa kiinni
Ihme asenne ongelmia joillain 'ammatikuskeilla'... Samaa touhua muuten lahdessa kun ajaa kärpäsen mäeltä 12 tietä länteen, siinä on kait ulkomuistista 70 rajotus. Jos ajat tasasta 70 muun liikenteen mukana, on vasemmalla kaistalla rekkoja kiskomassa rajotinta vasten. ja sit jos eksyt ajamaan muun liikenteen mukana sinne vasemalle kaistalle niin saa katella maskia lähietäisyydeltä... Muutenkin siellä on varmaan 1/3 venäläisiä rekkoja
Ihme asenne ongelmia joillain 'ammatikuskeilla'... Samaa touhua muuten lahdessa kun ajaa kärpäsen mäeltä 12 tietä länteen, siinä on kait ulkomuistista 70 rajotus. Jos ajat tasasta 70 muun liikenteen mukana, on vasemmalla kaistalla rekkoja kiskomassa rajotinta vasten. ja sit jos eksyt ajamaan muun liikenteen mukana sinne vasemalle kaistalle niin saa katella maskia lähietäisyydeltä... Muutenkin siellä on varmaan 1/3 venäläisiä rekkoja
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseu ... _paivassa/
"en aja ylinopeutta niin kameravalvonta ei haittaa"
Vuoden päästä voimme sitten lukea, että onnettomuudet ovat vähentyneet 13% kameravalvonnan ansiosta. Mitään osuutta asiaan ei ole Kehä III:n remontilla.VMP kirjoitti:Helsingin poliisilaitos odottaa onnettomuuksien määrän putoavan kameravalvonnan ansiosta kymmenen prosenttia.
"en aja ylinopeutta niin kameravalvonta ei haittaa"
VMP
Mitä tehdään kun pieni koululainen on 60:n alueella olevan suojatien vieressä odottamassa pääsyä? No päästetään, eikös?
No tämä ei tainnut sopia takana tullelle Mitsun kuskille tänään, tultiin puskuriin kiinni ja töötti pohjassa kokoajan mitä odottelin pienen kulkijan ylityksen kestävän... Tietä ylittänyt naperokin säikähti aika pahanlaisesti sitä "teatteria".
Teki mieli käydä opettamassa rengasrauta-oppitunnin avulla tyypille vähän liikennekäytöstä. En lähtenyt, kun takapenkillä istui perheen 4v napero - saisi vielä vääriä käsityksiä liikennekäyttäytymisestä.
Karma taisi kuitenkin puuttua peliin herran kohdalla, pari risteystä myöhemmin tämä valopää vetää tiukasti risteyksessä vasemmalle - suoraan kolaripaikalle, jossa poliisit on paikalla - taustapeilin perusteella melkein poliisi Mondeon takakonttiin ja poliisisedän käsi näytti heilahtavan siihen tyyliin, että taisi olla jotain sanomista...
O Tempora O More, vai miten se nyt taas menikään...
No tämä ei tainnut sopia takana tullelle Mitsun kuskille tänään, tultiin puskuriin kiinni ja töötti pohjassa kokoajan mitä odottelin pienen kulkijan ylityksen kestävän... Tietä ylittänyt naperokin säikähti aika pahanlaisesti sitä "teatteria".
Teki mieli käydä opettamassa rengasrauta-oppitunnin avulla tyypille vähän liikennekäytöstä. En lähtenyt, kun takapenkillä istui perheen 4v napero - saisi vielä vääriä käsityksiä liikennekäyttäytymisestä.
Karma taisi kuitenkin puuttua peliin herran kohdalla, pari risteystä myöhemmin tämä valopää vetää tiukasti risteyksessä vasemmalle - suoraan kolaripaikalle, jossa poliisit on paikalla - taustapeilin perusteella melkein poliisi Mondeon takakonttiin ja poliisisedän käsi näytti heilahtavan siihen tyyliin, että taisi olla jotain sanomista...
O Tempora O More, vai miten se nyt taas menikään...
13.2.2010 talliin saapui 156 V6 1997.
14.6.2010 -> EX
14.6.2010 -> EX
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
En mä välttämättä jäisi tuijottamaan taustapeilistä kuorma-auton maskia, vaan laittaisin vilkun oikealle ja päästäisin ohi.DaViega kirjoitti:Ihme asenne ongelmia joillain 'ammatikuskeilla'...
Kyllä se varmasti vaatii ammattikuskilta hermoja nussutella maantienopeuksilla seittämääkymppiä henkilöautoilijan perässä ehkä satojakin kilometrejä, kun ha:n kuljettaja ei vahingossakaan ymmärrä - tai "ehdi" - antamaan yhdistelmän kuljettajalle latua. Ohituskaistalla se nopeus ohitettavalla jostain ihmeen syystä yleinsä kasvaa, tai sitten leveämmät baanat ovat rakennettu ylämäkeen siten, että raskaalla autolla ohittaminen on mahdotonta.
Ei se varmasti ole kenenkään elämästä pois, jos joskus täytyy hieman hissutella, mutta luultavasti ne ihmiset, jotka ajavat viikossa 3000-3500 km kokevat sen niin usein, että joskus alkaa vituttamaan.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Kyllä muakin nopeusrajoitukset vituttaaaina silloin tällöin, mutta se ei tarkota sitä että kiskoisin jatkuvaa ylinopeutta ja ajattelisin että edessä oleva väistää.
Ja muutenkin jos itse ajan suurinta sallittua nopeutta, niin miksi väistäisin sivuun - jotta joku pääsee ohi ajamaan ylinopeutta???
Ja muutenkin jos itse ajan suurinta sallittua nopeutta, niin miksi väistäisin sivuun - jotta joku pääsee ohi ajamaan ylinopeutta???
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean