156 Alatukivarren pallonivel jumissa
Valvoja: Moderators
156 Alatukivarren pallonivel jumissa
Eli alatukivartta vaihtelen, ja ei millään tahdo lähteä pallonivel olka-akselista irti... Lämpöä on annettu, lekalla paukutettu ja 1 ulosvetäjä rikottu. Minkäslaista ulosvetäjää ootte tuohon käyttäny? Mielellään semmonen, joka jättäis nivelen vielä ehjäksikin, kun toiselle puolelle pitää pyöränlaakeri vaihtaa ja siellä on vielä tukivarsi kunnossa...
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mulla on pari tämäntyyppistä Kukkoa. On tosi hyviä silloin kun vaan mahtuvat paikalleen, en kylläkään nyt muista mahtuiko tuohon 156:n alapalloon.
- Epäkelpokeräilijä -
oon tällasellä pilteman raidetangon pään irrottimella irrotellu myös alapallot, vasta toinen menossa, eka halkes.
- Liitteet
-
- 19-1254_l.jpg
- (11.66 KiB) Tiedosto ladattu 2870 kertaa
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Alapallo jumissa
Mulla on tollanen Toolmanin näköinen ulosvetäjä merkkiä Stahlville, se on ollu mulla yli 25 vuotta, siis käytössä, ei oo särkynyt. Näihin ulosvetäjiin kannattaa satsata laatuun. 

Re: Alapallo jumissa
Toolmanin ulkonäöön en ota kantaa, mutta täällä on myös vastaava kampes palvellut tarkoitustaan oikein hyvin.rasvanäppi kirjoitti:Mulla on tollanen Toolmanin näköinen ulosvetäjä merkkiä Stahlville, se on ollu mulla yli 25 vuotta, siis käytössä, ei oo särkynyt. Näihin ulosvetäjiin kannattaa satsata laatuun.

Vanhat konstit apuun...
No joo, inssinöörit vissiin asialla, kun työvärkkiä heti tarjoavat. Vanha ja aina toiminut konsti on lyödä kahdella moskalla tai isohkolla vasaralla täsmälleen yhtäaika vastakkaisilta puolilta kiinnityskartion silmukan reunoihin. Aina on tällä saatu kartio pomppaamaan irti. Jos ei tilaa ole, niin sitten kait tuollaiset pallonivelen rikkovat värkit voi toimia. Niillä saa nivelen ja suojakumit satavarmasti rikki.
Kokeile edes, huomaat kuinka helppoa....jos ei irtoa, lisää lyöntivoimaa, mutta tuo ajoitus on kaikkein tärkein.
Jussi
Kokeile edes, huomaat kuinka helppoa....jos ei irtoa, lisää lyöntivoimaa, mutta tuo ajoitus on kaikkein tärkein.
Jussi
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Toinen puoli mulla aukes tuollaisella heti, toiselle puolelle meni kaksi Bilteman mallia, ja yksi Motonetti. Kandee tosiaan maksaa vähän enemmän jos tulee laatumerkki vastaan. Itse en vain kovin montaa hyvänmallista tuohon 156:n alapallon hommaan sopivaa löytänyt, ei kai tuo jiiässän haarukka sovi sinne ollenkaan.toolman kirjoitti:oon tällasellä pilteman raidetangon pään irrottimella irrotellu myös alapallot, vasta toinen menossa, eka halkes.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Vanhat konstit apuun...
Niin, koitinhan minä kyllä kovastikin moskaa antaa, vaan kun ei irtoa. Ja tuotahan ei pääse lyömään kuin toiselta puolelta, tosin olka-akseli on sen verran tukeva ja raskas, että yhdeltä puolelta lyönti PITÄISI riittää. Niinkuin on tähän asti riittäny raskaassa kalustossakin. Ja mitä noihin pallonivelen rikkojiin tulee, niin nuo haarukat niitä kyllä rikkoo, vaan nuo ulosvetäjät pitää kyllä nivelet ja suojakumit priimakunnossa.peljoppi kirjoitti:No joo, inssinöörit vissiin asialla, kun työvärkkiä heti tarjoavat. Vanha ja aina toiminut konsti on lyödä kahdella moskalla tai isohkolla vasaralla täsmälleen yhtäaika vastakkaisilta puolilta kiinnityskartion silmukan reunoihin. Aina on tällä saatu kartio pomppaamaan irti. Jos ei tilaa ole, niin sitten kait tuollaiset pallonivelen rikkovat värkit voi toimia. Niillä saa nivelen ja suojakumit satavarmasti rikki.
Kokeile edes, huomaat kuinka helppoa....jos ei irtoa, lisää lyöntivoimaa, mutta tuo ajoitus on kaikkein tärkein.
Jussi
Tosiaan, pitänee käydä ostamassa laadukkaampi ulosvetäjä... Tilaakin tuolla vaan on kovin vähän, tuosta rikkomastanikin piti sentti lyhentää pulttia, että mahtui.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Peljoppi tarkottaa, että pidät toista mörssäriä kiinni pallonivelessä ja lyöt toisella, tarkotuksena, että se vasara jota pidät kiinni pallonivelessä "imee" iskun voiman - Eli periaatteessa se lyönti menee nivelen läpi... Voima menee sieltä mistä helpointen pääsee
Yhellä vasaralla huitominen ei aja samaa asiaa, mutta kun lämpöäkin on jo kokeiltu, niin en oikein jaksa uskoa, että edes kahdella vasaralla irtoaa

Yhellä vasaralla huitominen ei aja samaa asiaa, mutta kun lämpöäkin on jo kokeiltu, niin en oikein jaksa uskoa, että edes kahdella vasaralla irtoaa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: 156 Alatukivarren pallonivel jumissa
Eikös sitten tuo lämpö riko niveltä? Pallonivelissä kun nykyään saattaapi olla muovisia osia sisällä.mazza kirjoitti:Eli alatukivartta vaihtelen, ja ei millään tahdo lähteä pallonivel olka-akselista irti... Lämpöä on annettu, lekalla paukutettu ja 1 ulosvetäjä rikottu. Minkäslaista ulosvetäjää ootte tuohon käyttäny? Mielellään semmonen, joka jättäis nivelen vielä ehjäksikin, kun toiselle puolelle pitää pyöränlaakeri vaihtaa ja siellä on vielä tukivarsi kunnossa...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Tarvii olla tarpeeksi reilu lämmitin eli terävä kaasuliekki, niin että lenkkiin saa nopeasti tarpeeksi lämpöä. Sitten kun kartio toivottavasti siitä muutamalla napauksella irtoaa niin nivel ei ehdi lämpenemään liikaa.
Mutta sitten kun se ei lähdekään niin tarvii olla malttia sen lämmön kanssa, varmaan saa suojakumit ja muovit nivelestä rikki jos vaan hehkuttaa ja hehkuttaa.
Mutta sitten kun se ei lähdekään niin tarvii olla malttia sen lämmön kanssa, varmaan saa suojakumit ja muovit nivelestä rikki jos vaan hehkuttaa ja hehkuttaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
No niin, uudella innolla ja uusilla työkaluilla lopulta lähti. Tosin 70€ ulosvetäjästä alko jo rauta napsua ja 16x1,5mm kierre siirtyä...
Ja siltikin sai moskalla takoa ihan tosissaan. Ei kyllä ikinä aiemmin oo yhtä lujassa olevaa tullu vastaan. Oishan se toki pillillä lämmittämällä lähteny, vaan kun sitä varten ois pitäny koko tukivarsipaketti kiikuttaa pajalle, ja sillon ois ollu jo sama napsauttaa prässillä irti. Meni se tuo ulosvetäjäkin siihen kuntoon tosiaan, että toista yhtä tiukkaa se ei enää varmasti kestä 


On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....