1,9 jtd kokemuksia
Valvoja: Moderators
1,9 jtd kokemuksia
Millaisia kokemuksia arvon Alfisteilla on tuosta 1,9 jtd koneesta? Hakuakin kokeilin mutta tuli kilokaupalla kaikkea muuta tavaraa niin ei jaksanut kahlata...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuosta 16v:stä pari päälimmäistä mietettä:
- Lämpimällä koneella normaalisti ajellessa ei tiedä ajelevansa dieselillä muusta kuin kermaisesta väännöstä. Käyntiääni on pehmeä ja käyttökelpoinen kierrosalue dieseliksi laaja. Pakkasella kylmäkäynnistyksen jälkeen kyllä räklättää.
- Kierrättäessä ei käyttövoima jää epäselväksi, eli ääntää selvästi karkeammin kuin bensakoneet. Veto taas ei katkea samalla tavalla kuin monessa muussa nakussa, jos kohta ei innostukaan niin kuin jalommissa tärpättimoottoreissa.
- Kotimainen varaosatarjonta heikkoa eli osat saa tilata sivistysmaista, sieltä kyllä saa melkein mitä vaan ja järjelliseen hintaan.
- Jakohihnan vaihtoväli (muistaakseni) 5v/120 tkm eli pidempi kuin bensakoneilla, vaihto onnistuu kotitarverassaajaltakin ihan mukavasti.
- Oma on vienyt löpöä kuutosella alkavia määriä, voi tosin vielä olla jossain vikaa vikaa. Kulkee kyllä ihan kivasti.
- Tyyppivikoja taitaa olla aika vähän, EGR kuitenkin jumittelee näissäkin. Ei ole vaikea putsata tai tarvittaessa kallis vaihtaa. 156:ssa ei ole hiukkasloukkua joten yksi potentiaalisesti kallis vikapaikka puuttuu.
Summa summarum; Kyl maar mieluummin Bussolla ajaisin jos metrejä tulisi vähemmän. Mutta mieluummin toisaalta tällä kuin vaparibensanelosella.
- Lämpimällä koneella normaalisti ajellessa ei tiedä ajelevansa dieselillä muusta kuin kermaisesta väännöstä. Käyntiääni on pehmeä ja käyttökelpoinen kierrosalue dieseliksi laaja. Pakkasella kylmäkäynnistyksen jälkeen kyllä räklättää.
- Kierrättäessä ei käyttövoima jää epäselväksi, eli ääntää selvästi karkeammin kuin bensakoneet. Veto taas ei katkea samalla tavalla kuin monessa muussa nakussa, jos kohta ei innostukaan niin kuin jalommissa tärpättimoottoreissa.
- Kotimainen varaosatarjonta heikkoa eli osat saa tilata sivistysmaista, sieltä kyllä saa melkein mitä vaan ja järjelliseen hintaan.
- Jakohihnan vaihtoväli (muistaakseni) 5v/120 tkm eli pidempi kuin bensakoneilla, vaihto onnistuu kotitarverassaajaltakin ihan mukavasti.
- Oma on vienyt löpöä kuutosella alkavia määriä, voi tosin vielä olla jossain vikaa vikaa. Kulkee kyllä ihan kivasti.
- Tyyppivikoja taitaa olla aika vähän, EGR kuitenkin jumittelee näissäkin. Ei ole vaikea putsata tai tarvittaessa kallis vaihtaa. 156:ssa ei ole hiukkasloukkua joten yksi potentiaalisesti kallis vikapaikka puuttuu.
Summa summarum; Kyl maar mieluummin Bussolla ajaisin jos metrejä tulisi vähemmän. Mutta mieluummin toisaalta tällä kuin vaparibensanelosella.
- Epäkelpokeräilijä -
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Wikipedian mukaan 16V olisi JTDm.Rolle kirjoitti:Mistä koneesta, 8V vai 16V?
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_156
Ja mullahan siis on se 81 kW -versio (vissiinkin kai, kun vm on 2001).
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jäi kirjoittelematta että omakin on 150 hepokatin laite. Ihan kivasti tuntuu riittävän kevyehköön autoon, mutta jos ei kumminkaan riitä niin tuo on ilmeisesti melko virittäjäystävällinen kone. Ja ainahan on olemassa myös viispyttyinen 175 hp pata.
Voi tosiaan olla neljä vuotta se hihnanvaihtoväli. En tuota isommin miettinyt kun itsellä tuli ensin metrit täyteen.
Voi tosiaan olla neljä vuotta se hihnanvaihtoväli. En tuota isommin miettinyt kun itsellä tuli ensin metrit täyteen.
- Epäkelpokeräilijä -
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Malminkartanon AD oli joutunut jotain pahvia vähän hakemaan (jakohihna jne. vaihdettu), mutta ei ne muuta raportoinu.Alfonzo kirjoitti:Kiitoksii näkemyksistä. Enempi toi 16 V kiinnostuksen kohteena. Vähän epäilinkin tuota varaosien saatavuutta mutta ilmeisesti perushuollot pelittää? Jakohihnan vaihtoväli kuullostaa tuplasti paremmalle kuin bensavehkeissä