jakohihnan vaihto 2,4 jtd -koneeseen ITSE

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jokander
Viestit: 51
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 20:58
Paikkakunta: Porvoo

jakohihnan vaihto 2,4 jtd -koneeseen ITSE

Viesti Kirjoittaja jokander »

Meikällä veneessä 2,4 L 225 hv FNM- moottori, joka on Alfan perusmoottorista tehty. Jakohihna pitäisi vaihtaa ensi syksynä, kun tulee 4 vuotta täyteen. Onkohan tuo paha nakki itse vaihtaa? Koneessa ei käsittääkseni tuossa etupäässä ole juuri eroa auton moottoriin, moniurahihna siinä pyörittää repsikan puolella olevaa laturia ja öljypumppu on kuskin puolella alhaalla "erillään" moottorista. Ilmeisesti jakohihna pyörittää öljypumppua tuolla kopan alla. Olen itse väihtanut hihnat ainakin 10 :een eri automerkkiin ongelmitta. Tuossa on jopa 40 cm tyhjää tilaakin moottorin edessä.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: jakohihnan vaihto 2,4 jtd -koneeseen ITSE

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

jokander kirjoitti:Meikällä veneessä 2,4 L 225 hv FNM- moottori
Tehosta päätellen tuo on 20v kone?

jos on kuitenkin 10v niin on todella helppo vaihtaa... nokka-akselilla on yksi merkki, joka pyöritetään kohdalleen. Sitten remmissä oleva toinen merkki sen kanssa samaan ja kampuran pyörällä oleva merkki remmin toiseen merkkiin. Remmi tiukalle ja se olikin sitten siinä :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

20v:n nyöri on tarkoitettu vaihdettavaksi lukkotyökaluilla. Tässä kampuran ja tässä nokka-akseleiden lukitsemiseen tarvittavat pulikat.

Tosin saa kai sen tehtyä myös tekemällä itse ajoitusmerkit. Omaan tein nokka-akselin hihnapyörälle merkin kun ei ollut työkalua kuin kampiakselin lukitsemiseen.
- Epäkelpokeräilijä -

jokander
Viestit: 51
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 20:58
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jokander »

Kyllähän se 20 V 2 nokka-akselia on. Onkohan molemmilla akseleilla oma hihnapyöränsä vai onko ne hammaspyörillä kytketty toisiinsa moottorin toisessa päässä? Ja kuinka kenkku kiristyssysteemi ko. laitteessa on? Suositellaankohan vesipumppu vaihtaa samalla?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla kävi viime viikolla 2.4 JTDm 159:si hihnan vaihdossa. Tietääkseni mitään erikoistyökaluja ei käytetty. Hommaan meni noin 4 tuntia, samalla vaihdettiin myös vesipumppu.

En tiedä kuinka paljon samaa 156:sen ja 159:sin koneissa on, mutta hommansa osaava kaveri vaihtaa hihnan ilman erikoistyökaluja. Hintaahan tolle vaihdolle Porissa tuli 250e.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Maunu kirjoitti:En tiedä kuinka paljon samaa 156:sen ja 159:sin koneissa on, mutta hommansa osaava kaveri vaihtaa hihnan ilman erikoistyökaluja. Hintaahan tolle vaihdolle Porissa tuli 250e.
Oliko tuossa hinnassa vesipumppu ja hihna mukana vai vaan pelkkä työ?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Maunu kirjoitti:En tiedä kuinka paljon samaa 156:sen ja 159:sin koneissa on
Käsittääkseni 1.9 150hp on yks'yhteen, 2.4:ssä on jotain eroa mutta periaatteessa sama moottori niissäkin. Ja periaatteessa sama kuin 1.9 mutta yhtä pyttyä pidempänä.
jokander kirjoitti:Onkohan molemmilla akseleilla oma hihnapyöränsä vai onko ne hammaspyörillä kytketty toisiinsa moottorin toisessa päässä? Ja kuinka kenkku kiristyssysteemi ko. laitteessa on? Suositellaankohan vesipumppu vaihtaa samalla?
Toisella nenäkepillä on hihnapyörä, toinen pyörii hammaspyörien välityksellä. Kannattaa mielenrauhan vuoksi vaihtaa vesipumppu samalla.

Kuva

Tuossa on kuva kiristimestä(kin), siinä on jousikuormitus ja viisari joka näyttää sopivan kireyden. Eli vaihto on pala kakkua.
- Epäkelpokeräilijä -

jokander
Viestit: 51
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 20:58
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jokander »

Tutun näköisiä osia. Eiköhän tuo homma onnistu. Venehommissa kun teettää jossain telakalla, niin tule ihan liikaa sivukuluja.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

einari kirjoitti:
Maunu kirjoitti:En tiedä kuinka paljon samaa 156:sen ja 159:sin koneissa on, mutta hommansa osaava kaveri vaihtaa hihnan ilman erikoistyökaluja. Hintaahan tolle vaihdolle Porissa tuli 250e.
Oliko tuossa hinnassa vesipumppu ja hihna mukana vai vaan pelkkä työ?
Työt tuossa vain oli. Heikalta alkuperäinen hihnasarja noin 150e ja pumppu tarvike Bugatti 45e.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin