Kirkinen kirjoitti:
Voiko "Alfa-sielusta" enää puhu Giuliettankaan kohdalla? Sielu meni jo 159:n kohdalla GM:n myötä
Hyvä kysymys. G:n kohdalla voi kuitenkin puhua italialaisesta sielusta.
Taustalta kun löytyy progetto 192 pohjainen 'compact platform' joka on omaa työtä.
Tämä noin perimämielessä riittää minulle.
Viimeinen Alfan oma platform kun taidettiin haudata '92.
159:n 'premium platform' puolestaan käytännössä oli GM-johtoinen harjoitus jossa Saab taisi olla päätoteuttaja.
Minun simissä Giulietta ei ole yhtään vähemmän Alfa kuin muutkaan. Ja jos mulla olis 159, niin kyllä se olis Alfa Romeo, eikä mikään Opel tai Saab.
Ihme vouhotusta... pakko jostain on karsia ettei mene kiinalaisille tai että pysyy merkki yleensäkkään hengissä. Ehkä 159 oli tavallaan kokeilu, mihin tuollaisella yhteistyöllä pystyy? ei voi tietää ennen kun yrittää. Vai olisiko Alfa Romeo elossa, jos mallisto olisi jämähtännyt 75:een? "viimeiseen alfaan"? Siinä kohtaa joku olisi todennut, että "nyt se on niin kuin pitää, jäädäään tähän"! Vähän sama juttu kun vertaisi ajan mittaan vain kevyesti päiviteltyä Defenderiä tai lada nivaa uuteen Discoveryyn...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
No mut tällästähän se aina on ku muutoksia tulee. Varmasti 75 tullessa markkinoille löytyi alfa faneja jotka haukkui sen lyttyyn ja epäalfamaiseksi. Jos tuote julkasitaan Alfa Romeona niin Alfa Romeohan se on, ei kai siinä ole mitään epäselvää. Ei taida olla meidän päätettävissä se asia.
DaViega kirjoitti:Minun simissä Giulietta ei ole yhtään vähemmän Alfa kuin muutkaan. Ja jos mulla olis 159, niin kyllä se olis Alfa Romeo, eikä mikään Opel tai Saab.
Onhan 164:kin toisten mielestä vielä "oikea Alfa" vaikka se onkin saab jossa on alfan logot Kehitys kehittyy eikä juuri kukaan pysty tekemään autoa yksin tänä päivänä. Olen aivan samaa mieltä kanssasi siitä että merkit keulassa ja perässä tekevät/pilaavat auton, ei se mille pohjalevylle tai lohkolle se on rakennettu. Esim. itselle Skoda on skoda, vaikka siinä olis Audin tekniikka se on skoda jos siinä on skodan merkki.
Mun mielestä autoa ei tee merkki, vaan puhtaasti ominaisuudet. Jos auto on mun mielestäni vaikka surkea ajettava, ei se mun innostustani mitenkään paranna vaikka keulalla olisi alfan, ferrarin, packardin, buickin, hispano suizan, rellun tai ihan minkä vaan logo. Jos vaikka joku Opelin malli sattuisi olemaan mun mielestä kiinnostavampi, niin tasan varmasti ostaisin sen ooppelin. Tässä mielessä mä en ole merkkifriikki - en halua hankkia välttämättä juuri Alfa Romeo -merkkistä autoa saati sitten maksaa pelkästä merkistä ekstraa. Jostain syystä alfalla vaan on ollut paljon kivoja, kiinnostavia autoja, enemmän kuin monella muulla. Varsinkin tällaselle persaukiselle sopivissa hintaluokissa....
Mulle ei myöskään ole olemassa mitään milanon alffaroomeometallia, josta vain ja ainoastaan voidaan oikeita alfoja tehdä. Tai ei ainakaan nykyään, on tuo nykyaikainen autonsuunnittelu/valmistus sellasta touhua kumminkin. On vain Alfan tyypilliset perinteiset hyveet, tunnokas ja sporttinen ajotuntuma, koneen luonne ja äänet, persoonallinen muotoilu. Asioita joita ei löydy joka autosta. Jos uudessa alfan mallissa olisi noita kaikkia, niin se olisi mulle nykyään melkein se ja sama mitä palikoita siihen on käytetty, missä kylässä se on valmistettu tai minkä maalaiset sällit sen ovat suunnitelleet.
Ymmärrän kyllä kaikenlaisen alfan perinteisiin liittyvän fiilistelynkin oikein hyvin, mutta ehkä sittenkin sitä varten on parempi hommata vaikka se vanha Giulia, tai mikä nyt sitten onkin kunkin mielestä niitä oikeita alfoja.
Jos vaikka merkki päätyis VAG:lle ja vastoin ennakko-odotuksia(-ni) saisivat tehtyä hyviä ja hauskoja, tai jopa nykyistä hauskempia alfoja, niin mikäs siinä.
DaViega kirjoitti:
Ihme vouhotusta... pakko jostain on karsia ettei mene kiinalaisille tai että pysyy merkki yleensäkkään hengissä.
On mennyt jo kiinalaisille...tosin vain kotimarkkinoille.
Tarkoitatko ehkä sitä tilannetta merkin hengissä pysymisellä kun Fiateihin liimataan Alfan logot tuotantolinjan loppupäässä?
Esimerkkejä tällaisesta automaailmassa on ollut ja tulee olemaan yhä enemmän tulevaisuudessa. Autoilija ei voi muuta kuin äänestää lompakollaan, jos vaihtoehtoja edes on. Onneksi uuden auton osto ei ole omalla kohdalla edes vaihtoehto
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
eltsu kirjoitti:
Onhan 164:kin toisten mielestä vielä "oikea Alfa" vaikka se onkin saab jossa on alfan logot
Ilman hymiötä olisin loukkaantunut tuosta
eltsu kirjoitti:Olen aivan samaa mieltä kanssasi siitä että merkit keulassa ja perässä tekevät/pilaavat auton, ei se mille pohjalevylle tai lohkolle se on rakennettu. Esim. itselle Skoda on skoda, vaikka siinä olis Audin tekniikka se on skoda jos siinä on skodan merkki.
No tuota logiikkaa en todellakaan ymmärrä...joku markkinointiosaston älynväläys muuttaa tilanteen?
Tekniikan lainaaminen eri merkeille on jo ikivanha juttu mutta pelkän logon liimaaminen johonkin joka on tullut erimerkkisenä linjalta on jo mielestäni pahemman luokan kusetusta. Mutta pakkohan ei ole ostaa...onneksi.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
Ymmärrän kyllä kaikenlaisen alfan perinteisiin liittyvän fiilistelynkin oikein hyvin, mutta ehkä sittenkin sitä varten on parempi hommata vaikka se vanha Giulia, tai mikä nyt sitten onkin kunkin mielestä niitä oikeita alfoja.
Jos vaikka merkki päätyis VAG:lle ja vastoin ennakko-odotuksia(-ni) saisivat tehtyä hyviä ja hauskoja, tai jopa nykyistä hauskempia alfoja, niin mikäs siinä.
Tässä on asia joka jakaa Alfoista pitävät ihmiset. Itse pidän uutta Giuliettaa Alfana mutta jatko näyttää arvostanko enää Fiatin tekemiä Alfa-logolla myytäviä kulkimia. Sori vaan, mutta olen sillä lailla kieroutunut persoona että minulle on tärkeää se perinne ja jonkinlainen linkki aikaisempiin malleihin. Pelkkä mainoslauseiden hokeminen ei enää kohta riitä.
Siispä harrastan vanhoja Alfoja. Mutta kaikki omalla tyylillään, suotakoon meille se vapaus.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
Kirkinen kirjoitti:
Voiko "Alfa-sielusta" enää puhu Giuliettankaan kohdalla? Sielu meni jo 159:n kohdalla GM:n myötä
Hyvä kysymys. G:n kohdalla voi kuitenkin puhua italialaisesta sielusta.
Taustalta kun löytyy progetto 192 pohjainen 'compact platform' joka on omaa työtä.
Tämä noin perimämielessä riittää minulle.
Viimeinen Alfan oma platform kun taidettiin haudata '92.
159:n 'premium platform' puolestaan käytännössä oli GM-johtoinen harjoitus jossa Saab taisi olla päätoteuttaja.
-Tazio
Saab vetäytyi tuosta 159:n "premium" pohjalevyprojektista, koska se oli liaan kallis. Eli käytännössä alfa ja gm aloittivat rakenteen teon yhdessä, mutta sen viimeisteli vain alfa.
DaViega kirjoitti:Minun simissä Giulietta ei ole yhtään vähemmän Alfa kuin muutkaan. Ja jos mulla olis 159, niin kyllä se olis Alfa Romeo, eikä mikään Opel tai Saab.
Onhan 164:kin toisten mielestä vielä "oikea Alfa" vaikka se onkin saab jossa on alfan logot Kehitys kehittyy eikä juuri kukaan pysty tekemään autoa yksin tänä päivänä. Olen aivan samaa mieltä kanssasi siitä että merkit keulassa ja perässä tekevät/pilaavat auton, ei se mille pohjalevylle tai lohkolle se on rakennettu. Esim. itselle Skoda on skoda, vaikka siinä olis Audin tekniikka se on skoda jos siinä on skodan merkki.
itse asiassa saab 9000 oli lancia thema saabin logolla.
savijo-r kirjoitti:Moottorihan määrittelee Alfan ja nimen omaan kuutosmoottori.
Paljon jää puuttumaan Alfasta jos "urheilullisena sydämmenä" ei ole omaa V6:sta.
Toisaalta kyllähän pienet, kierrosherkät ja tehokkaat moottorit olivat pitkän aikaa Alfan ominta aluetta.
Tuo Alfan aitous on kyllä mielenkiintoinen asia. Ensimmäiset Alfat, joista alettiin puhua epäaitoina, olivat etuvetoisen Sudit 70-luvun alussa. Silti nekin olivat hyviä ajaa, niissä oli kaksi nokka-akselia, neljä levyjarrua, kokoluokassaan pirteä suorituskyky ja mm. takasivuikkunan muoto juuri oikea (eli takakolmion kärki on leikattu viistosti http://www.netcarshow.com/alfa_romeo/19 ... per_02.htm. Sudiahan sai myös tuplakaasareilla ja viisivaihteisena. Ennen kaikkea se oli kuitenkin Alfa Romeon omaa suunnittelua ja tuotantoa. Epäalfan siitä teki vain se, ettei se ollut takavetoinen eikä valmistus tapahtunut Milanossa. Vastaavalla kriteerillä Mersun G-maasturi ei olisi Mersu, X5 ei olisi Bemari eikä 850 olisi todellakaan mikään Volvo.
DaViega kirjoitti:Minun simissä Giulietta ei ole yhtään vähemmän Alfa kuin muutkaan. Ja jos mulla olis 159, niin kyllä se olis Alfa Romeo, eikä mikään Opel tai Saab.
Onhan 164:kin toisten mielestä vielä "oikea Alfa" vaikka se onkin saab jossa on alfan logot Kehitys kehittyy eikä juuri kukaan pysty tekemään autoa yksin tänä päivänä. Olen aivan samaa mieltä kanssasi siitä että merkit keulassa ja perässä tekevät/pilaavat auton, ei se mille pohjalevylle tai lohkolle se on rakennettu. Esim. itselle Skoda on skoda, vaikka siinä olis Audin tekniikka se on skoda jos siinä on skodan merkki.
itse asiassa saab 9000 oli lancia thema saabin logolla.
Niin. Nuo autothan syntyivät yhteistyöhankkeena jossa osapuolina olivat, Fiat, Lancia (jo tuolloin osa Fiat-konsernia), Alfa( kehitysvaiheessa vielä itsenäinen), sekä Saab. Jokainen näistä viimeisteli yhteiseen pohjalevyyn perustuvan mallin omista lähtökohdistaan. Saab oli tuossa hankkeessa vähemmistöosakkaana, jonka roolin paisuttelu menee kyllä totuuden vääntelyksi.
PePe kirjoitti: Jokainen näistä viimeisteli yhteiseen pohjalevyyn perustuvan mallin omista lähtökohdistaan. Saab oli tuossa hankkeessa vähemmistöosakkaana, jonka roolin paisuttelu menee kyllä totuuden vääntelyksi.
ja Alfahan näistä neljästä eniten eroaa muihin , esim etupäästä
tuossa muuten hyvä artikkeli aiheesta, silmiin pistää esim.
"In a 1993 comparison test, Performance Car's David Vivian judged it superior to both the BMW 530i and Jaguar XJ6 3.2S"
Kyllähän kun seuraavaan Giuliaan laitetaan skodan nappuloita sisään ja 105 kaakkinen 1,2tsi ni ei enään maksa paljoa mitään edellisiin verrattuna, mutta siinäpä onkin siten oikea epäalfa...
Jos tuo päivä tapahtuu, niin seuraava Alfa onkin seuraava Lancia...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
"Rumours from Germany claim Alfa is likely to receive direct assistance from Porsche, which is developing a new flat-four engine for a new entry-level roadster that will sit below the Boxster.
That engine could be installed in mainstream Alfas, bringing a useful historical link to models such as the Alfasud and 33 and setting the brand’s cars apart from VWs, Seats, Skodas and Audis. Such a deal would benefit Porsche too, since it would increase the economies of scale on the motor’s production."
"Rumours from Germany claim Alfa is likely to receive direct assistance from Porsche, which is developing a new flat-four engine for a new entry-level roadster that will sit below the Boxster.
That engine could be installed in mainstream Alfas, bringing a useful historical link to models such as the Alfasud and 33 and setting the brand’s cars apart from VWs, Seats, Skodas and Audis. Such a deal would benefit Porsche too, since it would increase the economies of scale on the motor’s production."
Ei juma, tää ei oo totta
Varmaan ihan paikkansapitävä stoori.
Tuohan alkaa:
'Volkswagen already has a plan in place for Alfa Romeo’s development should it acquire the marque from Fiat.'
Kuin savolainen projekti, tekemistä vaille valmis..
Tazio kirjoitti:Kuin savolainen projekti, tekemistä vaille valmis..
Muutenkin tällä koko touhulla on omituiset piirteet. VW:n taholta asiasta puhutaan kuin kaupat olisi jo tehty ja tuotantolinjat valmiina, mutta jos Marchionnelta kysytään mitään ei edes olla ikinä neuvoteltu, eikä neuvotella. Kumpi puhuu sonttoo?
Jurin kirjoitti:
Muutenkin tällä koko touhulla on omituiset piirteet. VW:n taholta asiasta puhutaan kuin kaupat olisi jo tehty ja tuotantolinjat valmiina, mutta jos Marchionnelta kysytään mitään ei edes olla ikinä neuvoteltu, eikä neuvotella. Kumpi puhuu sonttoo?
Mielestäni molemmat. VAG/Piech lähestyvät tätä hostile takeoverina ja toimivat sen mukaan. Mamma Fiat/Iso M taas puolestaan ovat varmasti piirtäneet myös sen skenan jossa brandeja divestoidaan ja todennäköisesti eri vaihtoehdoista on myös neuvoteltu, myös VAG:n edustajien kanssa.
Mutta koska peli on nyt nimeltään julkinen HTO ja iso M pelaa Nancy Reagan ('just say no') ja Pac Man ('I've just eaten the power bullet') puolustusten variaatioita näyttää tämä julkisuudessa kieltämättä vähän hassulta/viihteelliseltä.
VAG;n intranetissä on tiedoite... VAG on ostannut koko puljun Fiatilta, iiiihan kaikki paitsi oikeudet nykyisiin ja vanhoihin mallinimiin jotka Alfa tai Fiat on rekisteröinny. linkkiä ei saa laittaa, tarkoitettu vain henkilöille jotka jotenkin töissä liittyy VAG:n toimintaan
Virallinen tiedoite tulee huomenna, koska tänään on aprillipäivä eikä kenenkään oleteta uskovan uutista juuri tänään
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean