Alfa / Pendolino

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

AlfaTom kirjoitti:...Muuten, kuinka moni voi kehua menevänsä töihin päivittäin autolla yli 200Km/h talvikelilläkin?
"Routatilannetta seurataan, jotta rataverkon turvallisuus voidaan varmistaa jatkuvasti. Routavaurion kohdalla nopeusrajoitukseksi asetetaan 50–80 kilometriä tunnissa. Ajantasainen rataverkon routatilanne päivitetään oheiseen karttaan.

Kunkin rataosan kunnossapitäjä tarkkailee routatilannetta. Routavaurioita ennaltaehkäistään rumpuja ja ojia avaamalla, jotta sulava vesi saadaan virtaamaan ja ratapenkat kuivumaan."

Sorry, oli ihan pakko...
:lol:
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

alfa164 kirjoitti:
Wildf kirjoitti:Ei keksiny Suomipoika häkäpönttöä ei. Vasta 1926 ruvettii Suomessa kehittelee, ku Enklantilaiset jo 1905.
Siihen taisikin saarimaan kehitys loppua :)
eiköhän ne sen jälkeenkin keksineet vielä muutaman pätevän sotalaivan ja -lentokoneen ja taisi siellä syntyä vielä melkoinen pläjä urheiluautojakin. Ja tietysti myös RR ja Bentley. Mutta kaksinkertaista ikkunaa eivät ole vielä keksineet eivätkä yksiotehanaa tai edes sitä, että vaikka hanassa olisikin kaksi vipua, vesi voisi juosta yhdestä putkesta.
Viimeksi muokannut Jönsson, 19 Helmi 2011, 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Yksi italialaismerkilläkin maailmanmestaruuden voittanut kurvaili jäällä juuri Bentleyllä. Lujempaa meni kuin italiaanolla aikoinaan, mutta nyt pintakin oli paljon tasaisempi ja tie suorempi.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

michael kirjoitti:Taisi Italian pojat keksiä myös oikosulkumoottorin
Suomessa sitten keksittiin niiden invertteriohjaus, joka hommaan vittuunnuttua myytiin polkuhinnalla Sveitsiin jonka johdosta sillä kulkee nykyään kaikki maailman junat eikä Suomeen tule niistä rahoista jeniäkään, eli kyllä täällä osataan. Kele.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Bisci kirjoitti: "Routatilannetta seurataan, jotta rataverkon turvallisuus voidaan varmistaa jatkuvasti. Routavaurion kohdalla nopeusrajoitukseksi asetetaan 50–80 kilometriä tunnissa. Ajantasainen rataverkon routatilanne päivitetään oheiseen karttaan.

Kunkin rataosan kunnossapitäjä tarkkailee routatilannetta. Routavaurioita ennaltaehkäistään rumpuja ja ojia avaamalla, jotta sulava vesi saadaan virtaamaan ja ratapenkat kuivumaan."

Sorry, oli ihan pakko...
:lol:
Tuo on sitten kevväämmällä... :mrgreen:

On maanteilläkin joku havu routakuoppaa merkkaamassa, mutta kukaan ei estä ajamasta siihen täysiä...oli ihan pakko :P
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Jönsson kirjoitti:Mutta kaksinkertaistra ikkunaa eivät ole vielä keksineet eivätkä sitä, että vaikka hanassa olisikin kaksi vipua, vesi voisi juosta yhdestä putkesta.
Tuo hanajuttu on todettu ihan henkilökohtaisesti, kun yritin esittää englantilaiselle kaverille yksiotehanan etuja. Ei tajunnut. Voihan vettä säätää kahdesta erilisestäkin pylpyrästä... :lol:
Mainitsen vielä että kyseisen kaverin asunnossa oli 5 litran kaasulämmitteinen vesivaraaja suihkua varten

:shock:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Wildf kirjoitti:Ei keksiny Suomipoika häkäpönttöä ei. Vasta 1926 ruvettii Suomessa kehittelee, ku Enklantilaiset jo 1905.
Höh, siinä meni sekin. Onneksi meillä on astiankuivauskaappi :-D
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Jönsson kirjoitti:Mutta kaksinkertaistra ikkunaa eivät ole vielä keksineet eivätkä sitä, että vaikka hanassa olisikin kaksi vipua, vesi voisi juosta yhdestä putkesta.
Siinähän menisi kuuma ja kylmä vesi sekaisin :crazyeyes:

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

AlfaTom kirjoitti:
Bisci kirjoitti: "Routatilannetta seurataan, jotta rataverkon turvallisuus voidaan varmistaa jatkuvasti. Routavaurion kohdalla nopeusrajoitukseksi asetetaan 50–80 kilometriä tunnissa. Ajantasainen rataverkon routatilanne päivitetään oheiseen karttaan.

Kunkin rataosan kunnossapitäjä tarkkailee routatilannetta. Routavaurioita ennaltaehkäistään rumpuja ja ojia avaamalla, jotta sulava vesi saadaan virtaamaan ja ratapenkat kuivumaan."

Sorry, oli ihan pakko...
:lol:
Tuo on sitten kevväämmällä... :mrgreen:
Koskevatko noi routarajoitukset vanhoja rataosuuksia, vai onko uusilla sama tauti? Kuvittelisi, että näiden uusien rataosuuksien rakennekerrokset on jo ulotettu routasyvyyden alapuolelle. Ja kun junan vessatkaan ei enää toimi vanhalla logiikalla (paskat raiteille - siitä kai se sanonta juontuu:mrgreen:), niin mistäpä sitä hienojakoista tai eloperäistä kamaa sinne piiloutuisi routimaan?
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Kyllä routimiset on vähentyneet siellä missä on perusparannettua rataa. On melkoisen kallista hommaa tuo parannustyö, mutta kannattaa pitkässä juoksussa. Perusparannusta joudutaan tekemään mm. siksi että sepeli jauhautuu hienoksi ratapenkassa, josta seuraa mm. routimista.
Uusimmassa TM:ssä asiallinen artikkeli VR:n talviongelmien hoidosta.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Uudet ja perusparannetut rataosat ei roudi, mutta Suomessa rataverkko rapistuu nopeammin kuin sitä korjataan. Kun rata routii pitäisi sille tehdä tukikerroksen seulonta vähintään ettei se routisi uudelleen. Viime vuonna routavaurioiden takia nopeusrajoituksia oli noin 500 kilometrin verran, niistä korjattiin muistaakseni noin 50 kilometriä. Tänä keväänä on siis taas odoettavissa reilusti myöhästymisiä.

Liikenneministeri populistisesti kyselee selvityksiä VR:ltä, vaikka ratojen kunnossapito joka kuuluu liikenneministeriön hallinnanalaan on täysin retuperällä. Ilmeisesti asiasta ei tarvitse välittää kun VR saa kaikki haukut myöhästymisistä eikä valtiolta vaadita mitään.

Toinen pelleilyn paikka on Helsingin asetinlaite. Niin kauan kun sitä ei uusita ei junaliikenne tule olemaan täsmällistä missään olosuhteissa, mutta ei siitäkään kukaan ole vaatimassa päättäjiä vastuuseen niin vastuuta on helppo pakoilla. Kepulaisen siltarumpupolitiikan Suomessa ei myöskään ole poliittisesti helppoa saada läpi mitään investointeja Helsingin seudulle, vaikka kyse on koko Suomeen vaikuttavasta asiasta.

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Eli rata- ja tieverkon ongelmat ovat justiinsa samat: rahaa lisää.

Mitenkähän noille meidän poliitikoille tuon saisi jakeluun? Siis sen, että kun asiaa tarkastellaan kansantalouden näkövinkkelistä, niin tietyillä liikennemäärillä olisi aina kannattavampaa pitää verkot vikkelinä, koskipa se sitten tieliikennettä, ratoja tai tietoliikennettä!
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Bisci kirjoitti:Eli rata- ja tieverkon ongelmat ovat justiinsa samat: rahaa lisää.

Mitenkähän noille meidän poliitikoille tuon saisi jakeluun? Siis sen, että kun asiaa tarkastellaan kansantalouden näkövinkkelistä, niin tietyillä liikennemäärillä olisi aina kannattavampaa pitää verkot vikkelinä, koskipa se sitten tieliikennettä, ratoja tai tietoliikennettä!
99% tie- ja ratakilometreistä sijaitsee "maaseudulla". Heti, kun näihin osoitetaan rahaa, huutaa puoli eduskuntaa (pks:n edustajat) kitarisat punaisena, että siltarumpupolitiikkaa - tämä on väärin. Sitten otetan lusikka kauniiseen käteen ja verorahoilla rakennetaan taas Helsinkiin jotain kivaa, koska sehän koituu koko Suomen onneksi.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jönsson kirjoitti:99% tie- ja ratakilometreistä sijaitsee "maaseudulla". Heti, kun näihin osoitetaan rahaa, huutaa puoli eduskuntaa (pks:n edustajat) kitarisat punaisena, että siltarumpupolitiikkaa - tämä on väärin. Sitten otetan lusikka kauniiseen käteen ja verorahoilla rakennetaan taas Helsinkiin jotain kivaa, koska sehän koituu koko Suomen onneksi.
Nyt menee kyllä metsään. Monissa merkittävissä infrahankkeissa pääkaupunkiseudulla kunnat joutuvat itse maksumiehiksi kun valtio ei pääkaupunkiseudulle investoi. Sen sijaan pääkaupunkiseudulta kerätyillä verotuloilla pyöritetään muuta Suomea.

Eduskunnassa hyvin harva kansanedustaja pitää rahanjaossa pääkaupunkiseudun puolia (harvoin edes sieltä valitut edustajat), mutta monen muun alueen poliitikot kyllä osaavat sen kotiinpäin vedon. Sille on ihan keskustalähtöinen termikin, pekkarointi :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Bisci kirjoitti:Mitenkähän noille meidän poliitikoille tuon saisi jakeluun? Siis sen, että kun asiaa tarkastellaan kansantalouden näkövinkkelistä, niin tietyillä liikennemäärillä olisi aina kannattavampaa pitää verkot vikkelinä, koskipa se sitten tieliikennettä, ratoja tai tietoliikennettä!
Eduskuntahan koostuu pätkätyöläisistä jotka pestataan vain neljäksi vuodeksi kerrallaan. Voi olla vähän kynnystä tehdä päätöksiä jotka ovat lyhyellä aikavälillä kalliita mutta alkaisivat kannattaa sitten myöhemmin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuo isojen hankkeiden rahoitus on Suomessa kyllä ikuinen ongelma. Se on moneen kertaan todistettu että esimerkiksi tieurakat valmistuu kaikkein nopeimmin ja halvimmalla kun ne tehdään kerralla loppuun, mutta silti niiden rahoitusta edelleen pantataan ja jaetaan rahaa vuosi kerrallaan. Hölmö poliittinen päätöksenteko tekee noista urakoista kalliita ja hitaita.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Rasvis kirjoitti: Eduskuntahan koostuu pätkätyöläisistä jotka pestataan vain neljäksi vuodeksi kerrallaan. Voi olla vähän kynnystä tehdä päätöksiä jotka ovat lyhyellä aikavälillä kalliita mutta alkaisivat kannattaa sitten myöhemmin.
Mä olen aina tolkuttanut, että valitaan ne sällit/lyytit sinne vaikka kymmeneksi vuodeksi kerrallaan. Nostetaan samalla niiden liksoja, mutta edustajuuteen lisätään ehto, että sieltä ei sitten lähdetä kesken kauden minnekään muuten kuin jalat edellä, ei vaikka valittaisiin persejönsesterin presidentiksi. Voisi tulla hieman pidemmän tähtäimen suunnitelmia ja jopa toteutuksiakin.

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Niin tai perustetaan virallinen Alfa-puolue ajamaan hyviä αsioita.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

[quote="Tuomas K"

Toinen pelleilyn paikka on Helsingin asetinlaite. Niin kauan kun sitä ei uusita ei junaliikenne tule olemaan täsmällistä missään olosuhteissa, mutta ei siitäkään kukaan ole vaatimassa päättäjiä vastuuseen niin vastuuta on helppo pakoilla. Kepulaisen siltarumpupolitiikan Suomessa ei myöskään ole poliittisesti helppoa saada läpi mitään investointeja Helsingin seudulle, vaikka kyse on koko Suomeen vaikuttavasta asiasta.[/quote]

Tuo Helsingin perusongelmahan on itse pääteasema ja siitä johtuva ylimääräinen kaluston siirtely, mutta sille ei enää voi mitään. Tai onhan se Pisara-hanke, mutta siinä palaa aikaa ja tupakkia jos/kun se joskus valmistuu. Asiaa tuntemattomille: kyse on maanalaisesta lisäradasta.

Asetinlaitteita kun uusitaan, silloin usein korvataan reletekniikalla toimivat laitteistot tietokonepohjaisilla tai sitten reletekniikan ohjaus tehdään tietokonepohjaisiksi.
Kun vielä keksitään kaatumattomat tietokoneet niin asiat alkaa olla ihan ok.
Tosin ongelmat ei johdu aina itse tietokoneista vaan esim. tiedonsiirtoväylät on vanhoja. Nämä ongelmat koskee lähinnä pitkiä etäisyyksiä, omassa työssäni jopa 200 km.

Halvalla on turha haaveilla saavansa radanpidon ongelmia hoidettua. Ovat yrittäneet, kilpailuttamalla kunnossapitoa, mutta ei aina hyvin tuloksin.
Sinänsä hassua, entinen "tvh" eli Destia toimii Suomessa radan kunnossapidossa ja VR Track myös Ruotsin rautateiden kunnossapidosta vastaavana. Vaikea nähdä mitään järkeä tällaisessa, mutta antaa "poikien" yrittää.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Tuomas K kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:99% tie- ja ratakilometreistä sijaitsee "maaseudulla". Heti, kun näihin osoitetaan rahaa, huutaa puoli eduskuntaa (pks:n edustajat) kitarisat punaisena, että siltarumpupolitiikkaa - tämä on väärin. Sitten otetan lusikka kauniiseen käteen ja verorahoilla rakennetaan taas Helsinkiin jotain kivaa, koska sehän koituu koko Suomen onneksi.
Nyt menee kyllä metsään. Monissa merkittävissä infrahankkeissa pääkaupunkiseudulla kunnat joutuvat itse maksumiehiksi kun valtio ei pääkaupunkiseudulle investoi. Sen sijaan pääkaupunkiseudulta kerätyillä verotuloilla pyöritetään muuta Suomea.

Eduskunnassa hyvin harva kansanedustaja pitää rahanjaossa pääkaupunkiseudun puolia (harvoin edes sieltä valitut edustajat), mutta monen muun alueen poliitikot kyllä osaavat sen kotiinpäin vedon. Sille on ihan keskustalähtöinen termikin, pekkarointi :mrgreen:
Ja puolen eduskunnan lisäksi huutavat nämä Helsinki-Vantaan asukkaat, jotka luulevat kustantavansa muun Suomen elämää, vaikka tosiasiassa aika olematon osa suomalaista hyvinvointia synnyttävästä tuotannosta tapahtuu kehäkolmosen sisäpuolella. Tuotannon arvonlisästä sentään vähän suurempi osuus, mutta sekin vain siksi, että siellä tuotteeseen laitetaan hintalappu. Ja tämä hintalaputtaminen sattuu olemaan paljon paremmin palkattua työtä kuin itse tuotanto.

Kansantalouden kannalta vaurautta lisää sellainen tuotanto, joka tuottaa vientituloja tai korvaa tuontia. Tällaisen toiminnan hallinnointi tukitoimenpiteineen on kenties tarpeellista ja välttämätöntäkin, mutta ei suoraan tuottavaa. Paitojen valmistaminen vaurastuttaa kansantaloutta lisäämällä paitojen määrää kansantaloudessa. Paitojen peseminen tuo vaurautta vain pesijälle. Jos paidan pesijä ostaa saamillaan rahoilla oman paitansa ulkomailta, ei paidan tekijällä ole kohta enää varaa pesettää omaansa. Paidan pesijää tarvitaan, mutta hän ei luo vaurautta.

Pääkaupunkiseudulla pääasiassa vain pestään paitoja. Siellä ei juurikaan ole tehtaita, kaivoksia, metsiä, turvesoita, peltoja, voimalaitoksia tai muuta tuotanto- tai jalostustoimintaa. No Valion suurin purkittamo on, mutta eiköhän sekin maito ole valtaosin muualla tuotettua. Se, että sen arvosta iso osa syntyy Pitäjänmäessä aiheuttaa tietysti melkoisesti verotuloja Helsingille, mutta että tämä vauraus olisi silti siellä syntynyttä..? Tämä on vain yksi esimerkki. Samalla lailla metsäyhtiöiden, konepajojen ja Nokian kovapalkkaisimmat toiminnot ovat keskittyneet Helsinkiin ja ympäryskuntiin, mutta se, mitä siellä myydään, on tehty muualla.

Miksi ne pääkonttoritoiminnot sitten ovat Helsingissä? Ei siksi, että Helsinki on Helsinki, vaan siksi, että Helsinki on pääkaupunki. Ja pääkaupunkihan se ei ole siksi, että se olisi muuta maata parempi, vaan siksi, että poliittisella päätöksellä Keisari Aleksanteri I siirsi pääkaupungin lähemmäs Pietaria. Se oli aluepolitiikkaa tai jos niin haluatte, niin Pekkarointia. Jopa Turun Akatemia alueellistettiin Helsinkiin (nyk. H:gin Yliopisto). Henkilökunnalle ja opiskelijoille sanottiin, että pulpetti on nyt tuolla, siirtykää sinne tai siirtykää "kortistoon".

Itsenäisen Suomen ensimmäisellä eduskunnalla oli tarkoitus siirtää pääkaupunki keskemmälle maata, mutta punakapina ja muut alkukankeudet työllistivät hallintoa niin, että se jäi lopulta tekemättä.

Sitä perua täällä Suomen umpilisäkkeessä on nyt Valtioneuvosto, Kansanedustuslaitos, ministeriöt, virastot ja valtion liikelaitosten ja valtioenemmistöisten yhtiöiden pääkonttorit. Pelkästään Eduskunnan taksisetelit työllistävät Kaskisten kaupungin työllisten verran autonkuljettajia, auton huoltomiehiä, auto- ja varaosamyyjiä ja polttoaineen myyjiä. Samaan aikaan Kaskisissa työskennellään sataman tai sellutehtaan palkollisena tai toimitaan pienyrittäjinä - puolet pienemmillä ansioilla, joten verotettavaa ei kerry ihan niin paljoa kuin Tsadissa, mutta toisaalta ne taksisetelit on rahoitettu koko maasta kannetuilla verotuloilla. Missään Suomessa ei ole niin paljoa julkisia työpaikkoja ja niin vähän yrittäjiä suhteessa asukaslukuun kuin Helsingissä. Missään ei ole kuitenkaan niin korkeat palkat kuin siellä.

Koko sodanjälkeinen Helsinki on (jälleen)rakennettu muualta Suomesta kerätyillä varoilla. Eihän Sodan jälkeen Helsingissä ollut mitään vaurautta luovaa toimintaa, vain rikkinäisiä taloja. Yksityinenkin rakentaminen ja elämä perustuivat pääasiassa maalta muuttaneiden mukanaan tuomiin sisarosuuksiin tai tilan myyntituloihin - siis maaseudulta tuotuun rahaan. Vielä tänäkin päivänä elämme tilanteessa, jossa maalaiskunnat kasvattavat ja kouluttavat kustannuksellaan lapset, jotka muuttavat sitten kaupunkiin maksamaan veroja. Kyliin jäävät vanhukset, joiden hoitoon ei saisi ohjata verovaroja, kun joku kolmannen polven suojatyöllistetty vantaalainen alkaa kitistä, että se nielee meidän verovaroja. On paitsi röyhkeää, myös osoitus täydellisestä näköalattomuudesta ja historian tajun puutteesta.

Kuitenkin meidän kaikkien maalaisjunttien odotetaan osallistuvan oopperatalojen, teattereiden, länsimetrojen, vuosaarensatamien, kehäykkösten, mäntyniemien, eduskunnan lisärakennusten, kiasmojen, stadioninkattojen ja muiden "koko Suomea palvelevien" toimintojen rahoittamiseen. Samaan aikaan ei muualle saisi rakentaa mitään, kun se on pekkarointia. Ei saa rakentaa edes omilla rahoilla, kun Helsinki-ministeri Älyvapaavuori haluaa ottaa kunnista kaavoitusoikeuden ja antaa sen ympäristöministeriön viherstalinisteille, kun ei ne siellä maalla kuitenkaan osaa. Kerropa muuten huviksesi vaikkapa kaksi esimerkkiä sellaisista julkisin varoin toteutetuista hankkeista, jotka Pekkarinen (tai joku muu) on väärin perustein (tai vaikka oikeinkin) junaillut kotiseudulleen (tai jollekin muulle seudulle kuin Helsinkiin).

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »


Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Jönsson kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:99% tie- ja ratakilometreistä sijaitsee "maaseudulla". Heti, kun näihin osoitetaan rahaa, huutaa puoli eduskuntaa (pks:n edustajat) kitarisat punaisena, että siltarumpupolitiikkaa - tämä on väärin. Sitten otetan lusikka kauniiseen käteen ja verorahoilla rakennetaan taas Helsinkiin jotain kivaa, koska sehän koituu koko Suomen onneksi.
Nyt menee kyllä metsään. Monissa merkittävissä infrahankkeissa pääkaupunkiseudulla kunnat joutuvat itse maksumiehiksi kun valtio ei pääkaupunkiseudulle investoi. Sen sijaan pääkaupunkiseudulta kerätyillä verotuloilla pyöritetään muuta Suomea.

Eduskunnassa hyvin harva kansanedustaja pitää rahanjaossa pääkaupunkiseudun puolia (harvoin edes sieltä valitut edustajat), mutta monen muun alueen poliitikot kyllä osaavat sen kotiinpäin vedon. Sille on ihan keskustalähtöinen termikin, pekkarointi :mrgreen:
Ja puolen eduskunnan lisäksi huutavat nämä Helsinki-Vantaan asukkaat, jotka luulevat kustantavansa muun Suomen elämää, vaikka tosiasiassa aika olematon osa suomalaista hyvinvointia synnyttävästä tuotannosta tapahtuu kehäkolmosen sisäpuolella. Tuotannon arvonlisästä sentään vähän suurempi osuus, mutta sekin vain siksi, että siellä tuotteeseen laitetaan hintalappu. Ja tämä hintalaputtaminen sattuu olemaan paljon paremmin palkattua työtä kuin itse tuotanto.

Kansantalouden kannalta vaurautta lisää sellainen tuotanto, joka tuottaa vientituloja tai korvaa tuontia. Tällaisen toiminnan hallinnointi tukitoimenpiteineen on kenties tarpeellista ja välttämätöntäkin, mutta ei suoraan tuottavaa. Paitojen valmistaminen vaurastuttaa kansantaloutta lisäämällä paitojen määrää kansantaloudessa. Paitojen peseminen tuo vaurautta vain pesijälle. Jos paidan pesijä ostaa saamillaan rahoilla oman paitansa ulkomailta, ei paidan tekijällä ole kohta enää varaa pesettää omaansa. Paidan pesijää tarvitaan, mutta hän ei luo vaurautta.

Pääkaupunkiseudulla pääasiassa vain pestään paitoja. Siellä ei juurikaan ole tehtaita, kaivoksia, metsiä, turvesoita, peltoja, voimalaitoksia tai muuta tuotanto- tai jalostustoimintaa. No Valion suurin purkittamo on, mutta eiköhän sekin maito ole valtaosin muualla tuotettua. Se, että sen arvosta iso osa syntyy Pitäjänmäessä aiheuttaa tietysti melkoisesti verotuloja Helsingille, mutta että tämä vauraus olisi silti siellä syntynyttä..? Tämä on vain yksi esimerkki. Samalla lailla metsäyhtiöiden, konepajojen ja Nokian kovapalkkaisimmat toiminnot ovat keskittyneet Helsinkiin ja ympäryskuntiin, mutta se, mitä siellä myydään, on tehty muualla.

Miksi ne pääkonttoritoiminnot sitten ovat Helsingissä? Ei siksi, että Helsinki on Helsinki, vaan siksi, että Helsinki on pääkaupunki. Ja pääkaupunkihan se ei ole siksi, että se olisi muuta maata parempi, vaan siksi, että poliittisella päätöksellä Keisari Aleksanteri I siirsi pääkaupungin lähemmäs Pietaria. Se oli aluepolitiikkaa tai jos niin haluatte, niin Pekkarointia. Jopa Turun Akatemia alueellistettiin Helsinkiin (nyk. H:gin Yliopisto). Henkilökunnalle ja opiskelijoille sanottiin, että pulpetti on nyt tuolla, siirtykää sinne tai siirtykää "kortistoon".

Itsenäisen Suomen ensimmäisellä eduskunnalla oli tarkoitus siirtää pääkaupunki keskemmälle maata, mutta punakapina ja muut alkukankeudet työllistivät hallintoa niin, että se jäi lopulta tekemättä.

Sitä perua täällä Suomen umpilisäkkeessä on nyt Valtioneuvosto, Kansanedustuslaitos, ministeriöt, virastot ja valtion liikelaitosten ja valtioenemmistöisten yhtiöiden pääkonttorit. Pelkästään Eduskunnan taksisetelit työllistävät Kaskisten kaupungin työllisten verran autonkuljettajia, auton huoltomiehiä, auto- ja varaosamyyjiä ja polttoaineen myyjiä. Samaan aikaan Kaskisissa työskennellään sataman tai sellutehtaan palkollisena tai toimitaan pienyrittäjinä - puolet pienemmillä ansioilla, joten verotettavaa ei kerry ihan niin paljoa kuin Tsadissa, mutta toisaalta ne taksisetelit on rahoitettu koko maasta kannetuilla verotuloilla. Missään Suomessa ei ole niin paljoa julkisia työpaikkoja ja niin vähän yrittäjiä suhteessa asukaslukuun kuin Helsingissä. Missään ei ole kuitenkaan niin korkeat palkat kuin siellä.

Koko sodanjälkeinen Helsinki on (jälleen)rakennettu muualta Suomesta kerätyillä varoilla. Eihän Sodan jälkeen Helsingissä ollut mitään vaurautta luovaa toimintaa, vain rikkinäisiä taloja. Yksityinenkin rakentaminen ja elämä perustuivat pääasiassa maalta muuttaneiden mukanaan tuomiin sisarosuuksiin tai tilan myyntituloihin - siis maaseudulta tuotuun rahaan. Vielä tänäkin päivänä elämme tilanteessa, jossa maalaiskunnat kasvattavat ja kouluttavat kustannuksellaan lapset, jotka muuttavat sitten kaupunkiin maksamaan veroja. Kyliin jäävät vanhukset, joiden hoitoon ei saisi ohjata verovaroja, kun joku kolmannen polven suojatyöllistetty vantaalainen alkaa kitistä, että se nielee meidän verovaroja. On paitsi röyhkeää, myös osoitus täydellisestä näköalattomuudesta ja historian tajun puutteesta.

Kuitenkin meidän kaikkien maalaisjunttien odotetaan osallistuvan oopperatalojen, teattereiden, länsimetrojen, vuosaarensatamien, kehäykkösten, mäntyniemien, eduskunnan lisärakennusten, kiasmojen, stadioninkattojen ja muiden "koko Suomea palvelevien" toimintojen rahoittamiseen. Samaan aikaan ei muualle saisi rakentaa mitään, kun se on pekkarointia. Ei saa rakentaa edes omilla rahoilla, kun Helsinki-ministeri Älyvapaavuori haluaa ottaa kunnista kaavoitusoikeuden ja antaa sen ympäristöministeriön viherstalinisteille, kun ei ne siellä maalla kuitenkaan osaa. Kerropa muuten huviksesi vaikkapa kaksi esimerkkiä sellaisista julkisin varoin toteutetuista hankkeista, jotka Pekkarinen (tai joku muu) on väärin perustein (tai vaikka oikeinkin) junaillut kotiseudulleen (tai jollekin muulle seudulle kuin Helsinkiin).
Aamen.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Topi
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Heinä 2006, 09:05

Viesti Kirjoittaja Topi »

Jönsson kirjoitti:Kerropa muuten huviksesi vaikkapa kaksi esimerkkiä sellaisista julkisin varoin toteutetuista hankkeista, jotka Pekkarinen (tai joku muu) on väärin perustein (tai vaikka oikeinkin) junaillut kotiseudulleen (tai jollekin muulle seudulle kuin Helsinkiin).
Kärkisten silta (Pekkarinen) ja Juhantalon Kaken aikaansaamiset: "Kauko Juhantalo on suosittu Kankaanpäässä muun muassa siksi, että hän on vaikuttanut myönteisesti aluekehitykseen muun muassa varuskunnan pysymiseen Niinisalossa sekä kuntoutuskeskuksen sijoittumiseen Kankaanpäähän." (Wikipedia)

Muuten olen pääsääntöisesti samaa mieltä, erityisesti Älyvapaavuoren toilailuista. Mielelläni näkisin näillä kulmilla EeSeiskan moottoritietasoisena Vaalimaalle asti sekä rekkaparkin Vaalimaalla. Mikä ettei suora stogeyhteys Stadi - Porvoo - Loviisa - Kotka olisi myös hyvä.

Ei minua olisi haitannut Summan tulevalle risteysalueelle kaavailtu kauppakeskus Ikeoineenkaan (naisväki kun jostain syystä tykkää käydä Ikeassa), vaan kun ei ymppyministeriölle kelvannut. Tiesivät siellä paikallisia paremmin, mikä on keskustojen kivijalkaliikkeille hyväksi. Hassua vain, että Haminan johto sitten meni ilmeisen ymmärtämättömyyttään riitauttamaan päätöksen hallinto-oikeudessa. Vähän sama kuin ELY-keskus ei ensin myöntänyt loppiaisen aukioloja kaakon kaupoille, että olisi saatu sloboturisteilta rahat suomalaisten taskuihin.

-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Topi kirjoitti:
Mikä ettei suora stogeyhteys Stadi - Porvoo - Loviisa - Kotka olisi myös hyvä.
Sitten kun muut päärataosat on vaatimusten mukaisessa kunnossa
tuo voisi toteutua, en kyllä näe järkeä rakentaa rataa rannikon suuntaisesti kahden satamakaupungin välille. Henkilöliikenteen tuloilla se ei kannata ja rahdin kuljetukseen on jo väylät olemassa.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^^Motari Turusta Vaalimaalle on kai vihdoin tulossa ja sen vierellä voisi ihan hyvin kulkea ratakin. Noiden päälle voisi rakentaa eteläsuomalaiset logistiset ratkaisut.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

WWWVespa kirjoitti:^^Motari Turusta Vaalimaalle on kai vihdoin tulossa ja sen vierellä voisi ihan hyvin kulkea ratakin. Noiden päälle voisi rakentaa eteläsuomalaiset logistiset ratkaisut.
Kuka nuo rahoittaisi? EU?

Tarkoitit kai Turku-Helsinki-Vaalimaa -reittiä? Sen loppupätkän rakentaminenhan on jo päätetty.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

WWWVespa kirjoitti:^^Motari Turusta Vaalimaalle on kai vihdoin tulossa ja sen vierellä voisi ihan hyvin kulkea ratakin. Noiden päälle voisi rakentaa eteläsuomalaiset logistiset ratkaisut.
Mites kun vihollinen kuulemma tulee aina idästä ja jos ei, se on koukannut? :)

Rataa Sallasta itäänhän ei aikoinaan tuosta syystä oikein suositeltu rakennettavaksi...miten sitten tänne eteläänkään...

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Eikös Loviisan leveäkaistatien levähdyspaikalla ollut jo monta vuotta sitten EU-väriä sisältävä taulu, jossa Tielaitos kertoi ko. motarihankkeesta? Saattoi olla jopa tästä dokumentista löytyvä kartta stilisoituna.

Löytyihän sitä rahaa Pekkar- eiku Kärkisten salmen siltaankin.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

h_lauri kirjoitti: Mites kun vihollinen kuulemma tulee aina idästä ja jos ei, se on koukannut? :)

Rataa Sallasta itäänhän ei aikoinaan tuosta syystä oikein suositeltu rakennettavaksi...miten sitten tänne eteläänkään...
Ei nykyaikana rautateillä kovin pitkään liikennöidä jos niin halutaan.
Ilma-aseen käyttö pitää siitä huolen tai sitten omat joukot.
Eli kriisiaikana asialla ei ole paljoa merkitystä. Suurin osa vetokalustosta on sähkökäyttöistä. Liike loppuu kun sähköä ei ole.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Itse asiassa suurin osa vetokalustosta taitaa olla dieselkäyttöistä ja sadan uuden dieselveturin tilausta suunnitellaan. Ei liike sähkön puutteeseen pysähdy.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Tuomas K kirjoitti:Itse asiassa suurin osa vetokalustosta taitaa olla dieselkäyttöistä ja sadan uuden dieselveturin tilausta suunnitellaan. Ei liike sähkön puutteeseen pysähdy.
Linja-ajossa ainakin meilläpäin 95% sähkövetoista. Nyt puhutaan siis oikeista vetureista, ei mistään Tka-sarjan rimpuloista :mrgreen:
Toki vaihtotyöveturien pitää olla dieseleitä, mutta suurin junapaino ei ole samat kuin sähkökäyttöisillä eli Sr1 2000tn tai parivedossa 4500tn.
Sr2 vetokykyä en nyt muista mutta aika samat kuin Sr1.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Jos te vihollisen tulemisen kannalta mietitte tuota sähkö/dieselveturien jakaumaa, niin mitäs merkitystä sillä on minkälainen kalusto meidän puolella rajaa on? Toveri tulee varmaan ihan omalla kalustollaan sieltä toiselta puolelta.

Tosin enpä kyllä tiedä käyttävätkö edes samaa raideväliä? Allegron kulkeminen kyllä viittaisi siihen suuntaan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

AlfaTom kirjoitti:Linja-ajossa ainakin meilläpäin 95% sähkövetoista. Nyt puhutaan siis oikeista vetureista, ei mistään Tka-sarjan rimpuloista :mrgreen:
Linja-ajo nykyään onkin suurimmaksi osaksi sähkövetoista, mutta puhe oli vetokaluston määrästä. Sähkövetureita on 156 kpl (110 kpl Sr1 ja 46 kpl Sr2), kun dieselvetureita (siis oikeita vetureita...) on 223 kpl (Dv12 181 kpl, Dr14 24 kpl ja Dr16 18 kpl). Vaikka vetovoimassa ne eivät sähkövetureiden kanssa kilpailekaan, niin poikkeusoloissa liikenne ei todellakaan pysähdy sähkön puutteeseen. Sähkön puute aiheuttaa suurimmat ongelmat siinä että kaikki turvalaitteet toimii sähköllä, dieselkalustoa kyllä riittää.
liekki kirjoitti:Tosin enpä kyllä tiedä käyttävätkö edes samaa raideväliä? Allegron kulkeminen kyllä viittaisi siihen suuntaan.
Suomen raideleveys on 1524 mm ja Venäjän 1520, ei siis estä ajamasta maasta toiseen.

berliina
Viestit: 1051
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

alfa/pendoliino

Viesti Kirjoittaja berliina »

Oikeet veturit on höyryvetureita esim. Ukko-pekka. Mun mielestä niistä sai hyvät savu,nokikylvyt Käpylän edesmenneen aseman kävelysillalla. Nykyisistä saa vain sähköiskun. :mrgreen:
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Oli sähköä tai ei niin ihan ratkaisevaa on itse rataverkon kunto. Jos radasta puuttuu pätkä kiskoa niin liikenne ei kulje dueselilläkään. Sähkön puutteeseen auttaa varavoima turvalaitteiden osalta mutta sillä ei kauaa pärjää. Dieselitkin pitää tankata ja huoltaa. Alunperin pointtini oli se, että ratainfra on herkkästi haavoittuva jopa rauhan oloissa. Ulkoisen uhkan ilmansuunnalla ei ole mitään merkitystä lopputuloksen kannalta.
Olen kerran saanut höyryveturin piipusta kunnon nokipöllyt päälleni. Tunnelmaa tehosti katettu laituri. Silti tuo kokemus lähinnä nauratti koska tuskin enää toistuu.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Vastaa Viestiin