Selen käynnistys
Valvoja: Moderators
Selen käynnistys
Autoni on vm.2002 156 selespeed 2.0. Kilometrejä takana juuri ja juuri 100 000. Kysymykseni liittyy auton käynnistämiseen. Se nimittäin onnistuu jostain syystä poikkeuksetta toisella yrittämällä. Ekalla kertaa miltei aina kuuluu vaan rahinaa, eikä startti edes yritä pyörähtää. Toisella kertaa lähtee aina käyntiin.
Selen öljyt oon tarkistanut ja sitä on riittävästi. Lisäks pumppu lähtee toimimaan selkeesti kun avaan kuskin oven. Oon koittanut käynnistää hieman eri nopeudella. Välillä odotellut hieman pidempään jne...
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia tai tietääkö joku mistä moinen voi johtua. Ai niin, akun vaihdoin uuteen joulun jälkeen ja samalla resetoin ecun. Vastaavia ongelmia ilmeni vanhallakin akulla.
Kiitos jo etukäteen.
Selen öljyt oon tarkistanut ja sitä on riittävästi. Lisäks pumppu lähtee toimimaan selkeesti kun avaan kuskin oven. Oon koittanut käynnistää hieman eri nopeudella. Välillä odotellut hieman pidempään jne...
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia tai tietääkö joku mistä moinen voi johtua. Ai niin, akun vaihdoin uuteen joulun jälkeen ja samalla resetoin ecun. Vastaavia ongelmia ilmeni vanhallakin akulla.
Kiitos jo etukäteen.
Startti oikuttelee
Oiskohan startin solenoidi finaalissa eli se joka siirtää startin vetorattaan vauhtipyörän ulkokehälle. Jos se ei kytkeydy kehälle kunnolla, niin kuuluu vain vihellyksentapaista ääntä eikä tietty konekaan käynnisty. Aika usein seuraava yritys jo kytkee rattaan kunnolla. Itse solenoidi ei maksa maltaita, startti pitää kuitenkin irrottaa, jotta solenoidin vaihto onnistuu.Flow kirjoitti:Mjaaaa- saataahan se tyhjää pyörivä starttikin olla. Ei mikään hirveen terve ääni. Se siinä hiukan ihmetyttää että se starttaa hienosti aina toisella yrityksellä.
Kiitos jälleen asiantuntevista neuvoista. Taitaa joutaa alfa pajalle. Itellä ei oikeen paikkaa alkaa tutkimaan sen paremmin tuota starttia. Jostain foorumin syövereistä tosin löysin ohjeetkin miten siihen pääsee käsiksi.
Jotenkin alkaa kyllä vaikuttamaan että kyse siis starttimoottorista eikä ongelma sinänsä liity selespeediin.
Seuraavaks kyselenkin asiantuntevaa ja halpaa Alfa huoltoa Tampereelta. Vai olisko se tuo Team F40 missä jo tänä talvena raidetangonpäät uusin?
Jotenkin alkaa kyllä vaikuttamaan että kyse siis starttimoottorista eikä ongelma sinänsä liity selespeediin.
Seuraavaks kyselenkin asiantuntevaa ja halpaa Alfa huoltoa Tampereelta. Vai olisko se tuo Team F40 missä jo tänä talvena raidetangonpäät uusin?
Jatketaan tällä ketjua.. Mites on muilla toiminut selespeedit näillä armottomilla pakkasilla? Itselläni akku loppunut jo 2 kertaa 3 viikon sisällä vähäisestä ajosta tosin ja tänään oli jonkinlainen tähtien sota efekti starttia koittaessa äänineen ja valoineen (tolpassa kiinni yön yli) ja selespeed varoitus valo jäi palamaan.. Ei muuta kun hyppy dösään
Eikös tuon käsikirjan mukaan selespeed toiminut enintään "vain" -30 asteessa..

Eikös tuon käsikirjan mukaan selespeed toiminut enintään "vain" -30 asteessa..
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Ei ongelmia akun keston eikä selen toimivuuden kanssa kummassakaan selespeedissä. Tuo vaihteisto on vaan kylmänä aika tyly kun tuuppaa vaihteita "väkisin" silmään. Meinaa tuossa enempi ajetussa kovilla pakkasilla alkaa rutisemaan. Ainakin -35 on todistetusti peuhannut.
Uutta akkua vaan jos on ongelmia. Suosittelen lämpimästi alkuperäistä isompaa akkua.
Uutta akkua vaan jos on ongelmia. Suosittelen lämpimästi alkuperäistä isompaa akkua.
Joo itellä kyllä toimii hyvin kunhan on tolpassa.. muuten luistaa ainakin alussa vaihdon yhteydessä. Just tossa joulukuussa uuden ostin, tosin 60Ah. mutta purkaantunuthan se on, niin ei välttämättä ihan peli kunnossa enää. Saas nytten illalla nähdä kun menee kokeilemaan mitä käyJalamari kirjoitti:Ei ongelmia akun keston eikä selen toimivuuden kanssa kummassakaan selespeedissä. Tuo vaihteisto on vaan kylmänä aika tyly kun tuuppaa vaihteita "väkisin" silmään. Meinaa tuossa enempi ajetussa kovilla pakkasilla alkaa rutisemaan. Ainakin -35 on todistetusti peuhannut.
Uutta akkua vaan jos on ongelmia. Suosittelen lämpimästi alkuperäistä isompaa akkua.

-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Startti oikuttelee
Antaisin ääneni tälle, yleinen vika autossa kuin autossa. Pahenee ajan myötä. Siis starttimoottori pyörähtää tyhjää, tai hampaat kurahtaa vähän ja päästää äänen.Coupe kirjoitti:Oiskohan startin solenoidi finaalissa eli se joka siirtää startin vetorattaan vauhtipyörän ulkokehälle. Jos se ei kytkeydy kehälle kunnolla, niin kuuluu vain vihellyksentapaista ääntä eikä tietty konekaan käynnisty. Aika usein seuraava yritys jo kytkee rattaan kunnolla. Itse solenoidi ei maksa maltaita, startti pitää kuitenkin irrottaa, jotta solenoidin vaihto onnistuu.Flow kirjoitti:Mjaaaa- saataahan se tyhjää pyörivä starttikin olla. Ei mikään hirveen terve ääni. Se siinä hiukan ihmetyttää että se starttaa hienosti aina toisella yrityksellä.
Pahimmillaan startti pitää "härnätä" ottamaan, eli tosi pikainen nytkäys avaimesta ja sitten äkkiä varsinainen starttaus perään...
Sekin voi olla mahdollista, mutta kyllä se akku kauppa taitaa nyt olla ensimmäinen pysäkki, koska eilen aamulla ei käynnistynyt ja virta melko lopussa ja tänään vaikka latasin akun eilen, oli melko laiskahko käynnistys. Latauksen jälkeen käynnistyi hyvin. Mutta onhan noita mahdollisuuksiaFlow kirjoitti:Päivitetään postaustani sen verran, että startti vaihdettu bosch car servicessä aika päiviä sitten ja laakistahan tuo on aina lähtenyt käyntiin sen jälkeen. Lohkolämppäriä ei ole ja Pakkanen tällä Tampereellakin ollut öisin 30 asteen paikkeilla.

Täytyy kehua että hyvin toimii ja lämpee tämmöisissäkin oloissa!
Onkos tuo startti sellaisessa kohtaa että pystyy helposti itse vaihtamaan?