Tänään oli koeajossa Audi A1 1.4 TFSI S-tronic Ambition Plus 136kW eli laite, jonka piti huhujen mukaan olla S1. Eilen illalla ajoin pienempitehoisella eli 90 kW A1:llä (myöskin 1.4 TFSI S-tronic) joten vertailupohja on melko tuore.
Suurimmat erot 90 kW autoon on tietenkin voimalinjassa. Voimaa on reippaasti enemmän ja kone tuntuu kiertävän herkemmin ylemmäs. Auto on enemmän vikkelä kuin nopea. Siis juuri sellainen mitä tuollaisen pikkukirpun kuuluukin olla. Varustelu on Ambition Plus -tasolla juuri sopiva ja ko. yksilössä oli otettu vielä kasa muitakin varusteita:
Connectivity -paketti (PNV) - 690.00 € *
Ilmastointi, automaattinen (Climatronic) (9AK) - 280.00 € *
Kattokaarien kontrastiväritys (6H1) - 490.00 € *
Kattokaarien väriset ulkopeilit, quattro GmbH (6FI) - 110.00 € *
Kyynärnoja etuistuinten välissä (6E3) - 140.00 € *
Lukkopultit (1PD) - 30.00 € *
Metalli- ja helmiäisväri - 580.00 € *
Concert Plus-paketti(1XW+RCM) - 540.00 € *
* autoveroton hinta
Start-stop -järjestelmä puuttuu 136 kW versiosta, ehkä se enää ole mahtunut pellin alle kun sinne on pitänyt saada sekä turbo että kompura. Äänimaailma tässä "mörkömoottorisessa" on mukavan urheilullinen pörinä kun antaa happea hiukan, tasaisessa ajossa ja kaupungissa auto on koneen puolesta erittäin hiljainen ja värinätön.
Ulkonäkö on S-line ulkopaketin ansiosta vakiosta poikkeava ja ainakin omasta mielestä parempaan suuntaan.
Kaikenkaikkiaan A1 136kW on vielä parempi hauskuutin kuin 90kW versio, varusteidensa ja suuremman boforinsa vuoksi. Hinnoittelusta tietysti voi olla montaa mieltä (ilman lisävarusteita pyöreät 33.000 euroa) mutta vastaavalla tavalla varusteltu 90kW A1 Ambtion S-tronic maksaa vain joitakin satasia vähemmän. Hinta ei siis olekaan ollenkaan paha jos haluaa ajaa pienellä Audilla pienen auton sijaan. Onhan tuo monta tonnia kalliimpi kuin Mito QV, Polo GTI tai Fabia RS mutta vastaavasti esim. Audissa tulee mukana xenonit joita Fabiaan ei saa rahallakaan. Eikä Polossa puolestaan istuta niin "mukavan" matalalla suhteessa ikkunalinjaan kuin A1:ssä. Mitoa en ole ajanut. Kylmät tyypit olen ottanut ja laatuvaikutelmassa A1 on mun mielestä parempi kuin Mito mutta se nyt ei varmaan ole yllätys kenellekään että 1,5 kertaa Miton hintainen sakemannin suunnittelema (ja belgin tekemä..) auto on tukevampi.
