159 / Käsijarru jumissa
Valvoja: Moderators
159 / Käsijarru jumissa
Aamulla -5 pakkasta ja kässäri jumissa. En heti huomannut ja tahmeaahan ajo oli
Lämpeni sitten kunnolla muutaman sadan metrin matkalla ja irtosi kun kahvaa reistasi muutaman kerran ylös ja alas.
Mites tavallista tämä (kylmemmällä) on vai onko kässärissä / jarrusatulassa jokin vika jota nyt pitää alkaa seurailemaan?
Lämpeni sitten kunnolla muutaman sadan metrin matkalla ja irtosi kun kahvaa reistasi muutaman kerran ylös ja alas.
Mites tavallista tämä (kylmemmällä) on vai onko kässärissä / jarrusatulassa jokin vika jota nyt pitää alkaa seurailemaan?
- koska
- Viestit: 128
- Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
- Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW - Paikkakunta: Espoo
kässäri
veikkaisin, että sulla(kin) on käsijarruvaijerin kumisuoja takajarrujen kupeessa päreinä ja sitä kautta vaijerin kuoren sisään pääsee kosteutta -> jumittaa pakkasella. Ite sain toimimaan pienoisella öljyämisellä ainakin viime talven (taisin tunkea aseöljyä spray-purkista). Nuo uudet vaijerit kun taisivat maksaa aika reippaasti, niin näillä ainakin täällä mennään...
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Ei se vaijereiden vaihto nyt niin mahdoton projekti ole, eikä ne nyt niin älyttömästi maksakkaan. Tilaa vaikka saksasta niin ei tarvi koko tiliä kantaa deltaan. Alfisti.net on oiva ostopaikka mistä saa alkuperäisosat paljon halvemmalla kuin deltasta tai edes heikalta ja toimitusaika 5-6 päivää lähipostiin.
Omassa oli kanssa ostettaessa rispaantuneet vaijerien kuoret, nyt ajettu reilu 40tkm vaihdon jälkeen ja edelleen pelaa ihan normaalisti. Tätä ennen jäätyi aina kun pakkasta oli edes asteen verran ja meni hermot.
Omassa oli kanssa ostettaessa rispaantuneet vaijerien kuoret, nyt ajettu reilu 40tkm vaihdon jälkeen ja edelleen pelaa ihan normaalisti. Tätä ennen jäätyi aina kun pakkasta oli edes asteen verran ja meni hermot.
minäkin käytin omaani huollossa jumituksen takia - ja sanoivat, että toimii ihan hyvin ( lämpimässä hallissa ) eikä kuulemma ollut mitään rikki !
katsotaan, kun nostetaan kotona auto ilmaan prkl..
( takuu autossa myös )
2-3vaihteen äänet :
"meillä just tämmönen samanlainen oli tässä huollossa - ja siinäkin tuntuu selvä pykälä, 1-2 ja 2-3 . Se on näissä alfoissa ihan ominaisuus"
AHA, SELVÄ vaikka kaikissa tätä ei olekkaan .. eli ne autot onkin sitten viallisia.
katsotaan, kun nostetaan kotona auto ilmaan prkl..
( takuu autossa myös )
2-3vaihteen äänet :
"meillä just tämmönen samanlainen oli tässä huollossa - ja siinäkin tuntuu selvä pykälä, 1-2 ja 2-3 . Se on näissä alfoissa ihan ominaisuus"
AHA, SELVÄ vaikka kaikissa tätä ei olekkaan .. eli ne autot onkin sitten viallisia.
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
Pistä mailia alfistille niin antavat hinnan ja saatavuuden, kaikkea ei ole listattuna webissä. Turun AD Autotarvikkeesta olen myös onnistunut saamaan alkuperäisiä jarruosia, jakopään hilut yms päivän toimitusajalla ja tutun kautta vielä alfistiakin halvemmalla.
Brembon etujarrulevyt esimerkiksi noin 170€/pari
Brembon etujarrulevyt esimerkiksi noin 170€/pari
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Näytti ebayssä olevan myynnissä käsijarruvaijereita 159:siin noin 22e kpl +pk. Yhteensä satsille tulee hintaa noin 60e. Täytyy kysellä jos paikallinen tarvikemyyjä saisi myös vastaavia osia.
http://cgi.ebay.co.uk/1-Handbremsseil-B ... 4cf3c2196a
http://cgi.ebay.co.uk/1-Handbremsseil-B ... 4cf3c2196a
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Sama täällä, kässäriä käytän aina ja samasta syystä kun sinä, mutta niinpä vaan jumahti.Jakke kirjoitti:Ei lohduta ketään, mutta niissä 20 autossa, mitä minulla on ollut, ei ole yhdessäkään ikinä ollut ongelmia käsijarrun kanssa. Mutta vedänkin jarrun päälle AINA kun pistän auton parkkiin, menee ihan vaistomaisesti. Käsijarrun "säästäminen" jumittaa sen.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Ja käsijarruvaijeri yleensä kulkee lähellä pakoputkea sieltä kepin läheltä,jotenka kun putki lämpeää se sulattaa myös hiukan jos on sieltä jäässä.Billie kirjoitti:Sama täällä, kässäriä käytän aina ja samasta syystä kun sinä, mutta niinpä vaan jumahti.Jakke kirjoitti:Ei lohduta ketään, mutta niissä 20 autossa, mitä minulla on ollut, ei ole yhdessäkään ikinä ollut ongelmia käsijarrun kanssa. Mutta vedänkin jarrun päälle AINA kun pistän auton parkkiin, menee ihan vaistomaisesti. Käsijarrun "säästäminen" jumittaa sen.
Mutta sitten myös jäätyy kun auton jättää seisomaan rajuun pakkaseen.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 / Käsijarru jumissa
Tjaahas... taitaa olla tämmönen jäätymisjuttu meilläkin edessä....
Vaimo tuli töistä ja ajoin auton talliin, niin kas kummaa, käsijarru ei liikkunutkaan kuin ehkä puolet normaalista ja kuskinpuolen takajarrulevy oli selvästi lämmin (vaikka ulkona pakkasta -15)
Täytynee kohta mennä ihmetteleen tarkemmin kun on oletettavasti sulanut tallissa vähän aikaa.
Ja siis eilen ekana pakkaspäivänä auto huuteli ABS vikaa.....
Vaimo tuli töistä ja ajoin auton talliin, niin kas kummaa, käsijarru ei liikkunutkaan kuin ehkä puolet normaalista ja kuskinpuolen takajarrulevy oli selvästi lämmin (vaikka ulkona pakkasta -15)
Täytynee kohta mennä ihmetteleen tarkemmin kun on oletettavasti sulanut tallissa vähän aikaa.
Ja siis eilen ekana pakkaspäivänä auto huuteli ABS vikaa.....
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 / Käsijarru jumissa
Tjoo, pää oli paskana ja tokeni kun työnsin rasvaa sisään ja nylkytin...... errr.... Kulosi vähän härskiltä....
Noh, joka tapauksessa käsijarruvivun normaali liikerata palautui.
Noh, joka tapauksessa käsijarruvivun normaali liikerata palautui.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 159 / Käsijarru jumissa
Ei siinä sitten iso vika oo jos se on vaan selvästi lämmin. Sitten kun auto haisee rälläkälle ja takajarrulevyt on siniset kannattaa huolestua.Pasi kirjoitti:Tjaahas... taitaa olla tämmönen jäätymisjuttu meilläkin edessä....
Vaimo tuli töistä ja ajoin auton talliin, niin kas kummaa, käsijarru ei liikkunutkaan kuin ehkä puolet normaalista ja kuskinpuolen takajarrulevy oli selvästi lämmin (vaikka ulkona pakkasta -15)
Täytynee kohta mennä ihmetteleen tarkemmin kun on oletettavasti sulanut tallissa vähän aikaa.
Ja siis eilen ekana pakkaspäivänä auto huuteli ABS vikaa.....
Nimim. Käsijarru päällä töihin
Life is too short to drive boring cars.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 / Käsijarru jumissa
Joo, eilenkin oli lämpöset ku vaimo tuli kotiin... Ja kevyt "palaneen käry"....
Mutta ei ne siis totaalisen jumissa ole, kun käsin pystyy kuitenkin suht helposti pyörittämään pyörää.
Mutta ei ne siis totaalisen jumissa ole, kun käsin pystyy kuitenkin suht helposti pyörittämään pyörää.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: 159 / Käsijarru jumissa
Mihin te sitä kässäriä tarviitte?joo joo (mäkiin) ei ole ollut kertaakaan ongelmia talvella kun ei käytä sitä ja kertaakaan ei ole vaihdettu ja kumisuojukset kunnossa ja on eräskin alfa tullut omistettua.Jos ei 1 vaihteella pärjää niin sitten kannattaa tarkistuttaa puristuspaineet autosta
molex to sata, lose all your data.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 / Käsijarru jumissa
...
Käsijarruhan nimenomaa tykkää siitä, että sitä käytetään (oikein). Sitten kun sitä ei käytetä, on vettä kondensoitunut sinne johonkin varmaan jo hyvinkin, tai muutenvaan kosteus hohkanut kumeihin -> eka kiskasu pakkasella -> rikki.
Ei täälläkään ole mitään vikaa käsijarrun kanssa, toisaalta sitä myös käytetään ja olen vaihtanut ne hulppean hintaiset (30eur pari) vaijerit paikalleen ennaltaehkäsevästi. Joo, auto on 156 ja 159:ssä vaijereiden vaihto on selvästi hankalampi homma, mutta kuitenkin.
Käsijarruhan nimenomaa tykkää siitä, että sitä käytetään (oikein). Sitten kun sitä ei käytetä, on vettä kondensoitunut sinne johonkin varmaan jo hyvinkin, tai muutenvaan kosteus hohkanut kumeihin -> eka kiskasu pakkasella -> rikki.
Ei täälläkään ole mitään vikaa käsijarrun kanssa, toisaalta sitä myös käytetään ja olen vaihtanut ne hulppean hintaiset (30eur pari) vaijerit paikalleen ennaltaehkäsevästi. Joo, auto on 156 ja 159:ssä vaijereiden vaihto on selvästi hankalampi homma, mutta kuitenkin.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 / Käsijarru jumissa
Muija vetäsee sen tietty joka parkkiksella päälle... ja oma kotiparkkis on kalteva... Tosin pakkasilla auto viettänyt yöt lämpösessä tallissa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: 159 / Käsijarru jumissa
molex to sata, lose all your data.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 / Käsijarru jumissa
Pitämään autoa paikallaan. Mä vetelen kässärin päälle jopa punaisissa valoissa seistessäni, jos risteys on mäessä, niin ei tartte pitää jalkaa jarrulla (joo, 159:ssä on hill holder, mutta manuaalissa se puree vain sekunnin).Dio Natale kirjoitti:Mihin te sitä kässäriä tarviitte?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: 159 / Käsijarru jumissa
Jokainen tyylillään mutta mielestäni se sopii naisille jotka ovat epävarmoja että se auto lähtee menemään.Eihän siinä mitään jokainen kiskokoon naama punaisena sitä joka paikassa.
molex to sata, lose all your data.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 / Käsijarru jumissa
Miksi sitä naama punaisena pitäisi kiskoa? Vetää kiinni ja auto pysyy paikallaan, painaa nappia ja laskee kahvan niin auto liikkuu taas vapaasti. Ja miksikäs ei sopisi naisille tai epävarmoillekin, mutta myös kaltaisilleni laiskoille - miksi ihmeessä pitäisin autoa manuaalisesti jarrupolkimella paikallaan, kun mulla on ihan siihen tarkoitettu varuste?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 / Käsijarru jumissa
Pienenä kevennyksenä sanottakoon, että toissapäivänä 155 valu käsijarrusta huolimatta pihasta kadun puolelle....
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 / Käsijarru jumissa
Jaa ykkönen silmässäkin... Aika jyrkkä piha teillä ....Pasi kirjoitti:Pienenä kevennyksenä sanottakoon, että toissapäivänä 155 valu käsijarrusta huolimatta pihasta kadun puolelle....
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 / Käsijarru jumissa
Muropaketista saatuja kortteja monellakin? Mäessä on syytä olla tuplavarmistus, ettei auto vahingossakaan lähde liikkeelle. Ex työpaikan nurkilla jäi jalankulkija itsekseen liikkeelle lähteneen auton alle (käsijarru petti) ja onnistuu se näköjään näinkin päin, kun on auto pelkän vaihteen varassa http://tinyurl.com/ngpp4rk
Ja ennemminhän pitää jättää vaihteet käyttämättä Ex Bravon kanssa tuli aina kovien pakkasten aikaan käytyä pesulla, kun silloin sai auton pysymään edes muutaman päivän puhtaana, mutta parin talven jälkeen tämä alkoi muuttua vähän kiusalliseksi, kun vaihdekeppi jämähti ykkösvaihteelle ja olisi pitänyt peruuttaa pois ruudusta. Toki noiden pesujen seurauksena takajarrutkin jäätyivät, mutta eivät koskaan niin tiukkaan, etteivät pakitettaessa olisi napsahtaneet auki.
Toki tasamaalla pysyy ilmankin.... paitsi että tullut nähtyä muutama huumoriveikkojen järjestämä auto lumipenkkaan tms. operaatio -> omissa kulkupeleissäni on aina kaikki mahdolliset "lukot" päällä.
Edit: toisenmerkkisellä autolla ajavat voivat keksiä vielä yhden syyn siihen, miksei autoa kannata roikottaa vaihteen varassa mäessä.
Ja ennemminhän pitää jättää vaihteet käyttämättä Ex Bravon kanssa tuli aina kovien pakkasten aikaan käytyä pesulla, kun silloin sai auton pysymään edes muutaman päivän puhtaana, mutta parin talven jälkeen tämä alkoi muuttua vähän kiusalliseksi, kun vaihdekeppi jämähti ykkösvaihteelle ja olisi pitänyt peruuttaa pois ruudusta. Toki noiden pesujen seurauksena takajarrutkin jäätyivät, mutta eivät koskaan niin tiukkaan, etteivät pakitettaessa olisi napsahtaneet auki.
Toki tasamaalla pysyy ilmankin.... paitsi että tullut nähtyä muutama huumoriveikkojen järjestämä auto lumipenkkaan tms. operaatio -> omissa kulkupeleissäni on aina kaikki mahdolliset "lukot" päällä.
Edit: toisenmerkkisellä autolla ajavat voivat keksiä vielä yhden syyn siihen, miksei autoa kannata roikottaa vaihteen varassa mäessä.
Viimeksi muokannut insinörtti, 17 Tammi 2014, 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 / Käsijarru jumissa
No ei ollu vaihde päällä sillä hetkellä, kun auto oli käynnissäJiitee kirjoitti:Jaa ykkönen silmässäkin... Aika jyrkkä piha teillä ....Pasi kirjoitti:Pienenä kevennyksenä sanottakoon, että toissapäivänä 155 valu käsijarrusta huolimatta pihasta kadun puolelle....
JT
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 / Käsijarru jumissa
^^ Joo, mäkeen parkkeeratessa toki aina kaikki kiinni mitä saa. Mielellään vielä eturenkaiden asento mahdollisimman valumista haittaavaksi, eli harkittuun suuntaan linkkuun. Tasamaalla joko pykälä tai käppäri, tallissa stoppari vähintään yhden renkaan edessä (jaa määkö muka paranoidi...). Mutta valojen vaihtumista odottaessa pelkkä jarru saa luvan riittää (jalalla on kyllä helppo antaa tulitukea, jos seisontajarru pettää).
Jotennii musta tuntuu, että tuo toisenmerkkisten -kommentti liittyy Saabin pakkilukkoon, mutten keksi että miten. Toinen vaihtoehto on kevytperäinen, lukoton takaveto, jonka yhdessä takarenkaassa ei välttämättä kauhean liukkaaseen mäkeen riitä pito.
Jotennii musta tuntuu, että tuo toisenmerkkisten -kommentti liittyy Saabin pakkilukkoon, mutten keksi että miten. Toinen vaihtoehto on kevytperäinen, lukoton takaveto, jonka yhdessä takarenkaassa ei välttämättä kauhean liukkaaseen mäkeen riitä pito.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: 159 / Käsijarru jumissa
Jees, pieni tarkennus
Ihan totta, tarkennetaan vähän.
Eli käsijarrua ei ole tarpeellista käyttää tasaiselle parkkeerattaessa, koska auto pysyy paikallaan ilman käsijarruakin.
Tasaisella käsijarrun käyttöä on hyvä välttää erityisesti talvisin, jolloin käsijarru jumittuu ja jäätyy erityisen herkästi.
Perustelut siis ovat:
- käsijarrun käyttö tasaisella on tarpeetonta
- käsijarrun käyttö talvisin voi aiheuttaa ongelmia
- helpoimmalla pääsee, kun käyttää käsijarrua vain silloin kun sitä todella tarvitaan.
Ihan totta, tarkennetaan vähän.
Eli käsijarrua ei ole tarpeellista käyttää tasaiselle parkkeerattaessa, koska auto pysyy paikallaan ilman käsijarruakin.
Tasaisella käsijarrun käyttöä on hyvä välttää erityisesti talvisin, jolloin käsijarru jumittuu ja jäätyy erityisen herkästi.
Perustelut siis ovat:
- käsijarrun käyttö tasaisella on tarpeetonta
- käsijarrun käyttö talvisin voi aiheuttaa ongelmia
- helpoimmalla pääsee, kun käyttää käsijarrua vain silloin kun sitä todella tarvitaan.
molex to sata, lose all your data.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 / Käsijarru jumissa
Ei se varsinaisesti tarpeellista tasaisella ole, lähinnä tullut tavaksi, eikä se ole paha asia.
Perustelut:
-Kun sitä käyttää, se pysyy paremmin kunnossa (kuten todettu).
-Sitten kun se porsii, huomaa porsiuksen aiemmin kun sitä jatkuvasti käyttää.
Dio Natale btw, Acura.
Perustelut:
-Kun sitä käyttää, se pysyy paremmin kunnossa (kuten todettu).
-Sitten kun se porsii, huomaa porsiuksen aiemmin kun sitä jatkuvasti käyttää.
Dio Natale btw, Acura.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: 159 / Käsijarru jumissa
10+ pisteet,olit ensimmäinen. Tosin honda ei ole auto vaikka muut innoissaan väittävät näin.
molex to sata, lose all your data.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 / Käsijarru jumissa
Ja yksi on VAG-konsernissa vastaan tullut DSG:n parkkitappi, joka joissakin laatikoissa ilmeisesti voi hitusen pirun kovaa jämähtää kiinni, jos on yön yli pinteessä (varsinkin talvella)... Näistä olen kuullut ja yhden tapauksen nähnyt livenä. Kolmen tyypin toimesta moista työnnetty joskus ettepäin ja sitten taaksepiän, jotta lukkotappi irtautuu ja saa edes jonkin vaihteen silmään.
Tuossa ilmeisesti kyseessä jonkin sortin valmistus/suunnitteluvirhe (tai sitten ei olla ajateltu kylmiä oloja lainkaan?)
Tuossa ilmeisesti kyseessä jonkin sortin valmistus/suunnitteluvirhe (tai sitten ei olla ajateltu kylmiä oloja lainkaan?)
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 / Käsijarru jumissa
^ jaa, eipä tullut edes tämä itsestäänselvyys mieleen - automaatteja ei tosiaan pitäisi jättää pelkän parkkilukon varaan. Ihan perinteinen mehulinkokin saattaa vaatia melkoista riuhtomista, kun auton paino makaa lukon varassa.
Mutta se vamma, mitä ajattelin liittyi kettingin löytymiseen, jos kone pääsee nitkahtamaan vähän takaperin...
Mutta se vamma, mitä ajattelin liittyi kettingin löytymiseen, jos kone pääsee nitkahtamaan vähän takaperin...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 / Käsijarru jumissa
on jo tullut 1 tapaus, jossa tappi meni rikki ja kolisteli mukavasti...
Autokoulussa jo opetetaan vetämään se käsijarru päälle vaikka olisi kuinka tasaista, ihan vaan varmuuden vuoksi. mullakin se jäätyy, pitää vaihtaa vaijerit...
Käkkäri on tarkoitettu käytettäväksi, jos sitä ei voi käyttää, se on rikki. ja kyllähän sen myös pakkasilla pitää toimia ei niin ufoa teknologiaa
Autokoulussa jo opetetaan vetämään se käsijarru päälle vaikka olisi kuinka tasaista, ihan vaan varmuuden vuoksi. mullakin se jäätyy, pitää vaihtaa vaijerit...
Käkkäri on tarkoitettu käytettäväksi, jos sitä ei voi käyttää, se on rikki. ja kyllähän sen myös pakkasilla pitää toimia ei niin ufoa teknologiaa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 / Käsijarru jumissa
Ja pojot täydellisestä autoasintuntemuksesta sinne takavasemalle...Dio Natale kirjoitti:10+ pisteet,olit ensimmäinen. Tosin honda ei ole auto vaikka muut innoissaan väittävät näin.
jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too