Kattoluukku Alfaan?
Valvoja: Moderators
Kattoluukku Alfaan?
Koetin etsiä hakukomennolla, mutta en löytänyt, joten uskaltaudun kysymään yksinkertaista asiaa ihan omassa keskustelussa:
Onko kokemuksia kattoluukun teettämisestä Alfaan? Mielellään lasiluukku ja mielellään sellainen, jonka tiivisteistä ei rupea tiputtelemaan vettä ikinä.
Mistä löytyisi luotettava kattoluukuntekijä, joka tekee hyvää työtä puoli-ilmaiseksi? No ei sentään, kyllä voin maksaakin laadusta ihan reilun (siis fair) hinnan.
Ja kyseessähän on 156 2,5 vuosimallia 2004.
Onko kokemuksia kattoluukun teettämisestä Alfaan? Mielellään lasiluukku ja mielellään sellainen, jonka tiivisteistä ei rupea tiputtelemaan vettä ikinä.
Mistä löytyisi luotettava kattoluukuntekijä, joka tekee hyvää työtä puoli-ilmaiseksi? No ei sentään, kyllä voin maksaakin laadusta ihan reilun (siis fair) hinnan.
Ja kyseessähän on 156 2,5 vuosimallia 2004.
savijo-r kirjoitti:Mietihän vielä toistamiseen että kannattaako?
Tai no, kysytään suoraan että minkä takia haluat kattoluukun autoosi?
Olen joskus matkustanut kattoluukullisissa autoissa, ja se nyt vain oli tosi miellyttävää, kun näki tummennetun lasin läpi ylös taivaalle. Valoakin tuli sopivasti sisään ilman häikäisyä.
Eli lisäsi viihtyisyyttä huomattavasti.
Vaikuttaako esim. ajo-ominaisuuksiin ?mattijus kirjoitti:Ainakin joissain saksalaisissa laatuautoissa tehdasasennettu kattoluukku tarkoittaa erilaista kattorakennetta, en tiedä sitten miten italialaisissa laatuautoissa on tehty mutta olettaisin vastaavaa.
En asennuttaisi kattoluukkua jälkikäteen mihinkään autoon, vaikka kiva varuste se onkin.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Minulla on nykyisessä ja ollut aikaisemminkin lasinen luukku. En muista milloin olen viimeksi pitänyt edes lasinsuojaa auki, eli vähiin on jäänyt.Clutch kirjoitti:Olen joskus matkustanut kattoluukullisissa autoissa
Ajatuksena kiva varuste, mutta käytännössä ajaessa aika harvoin on jotain iloa ollut, eikä ole jatkossakaan vaatimuksena auton vaihdoissa.
Tämä nyt ei aloittajaa varmaan paljoa auttanut, mutta halvemmalla varmaan pääsisi kun teettäisi pelkän ikkunan ilman avausmekanismia? Avaamattomuus ei haittaa ilmastoidussa autossa.
Joo sitä valoa enemmän kaipaankin kuin raikasta ilmaa, jota tulee tuutista pyytäessä.Rolle kirjoitti:Minulla on nykyisessä ja ollut aikaisemminkin lasinen luukku. En muista milloin olen viimeksi pitänyt edes lasinsuojaa auki, eli vähiin on jäänyt.Clutch kirjoitti:Olen joskus matkustanut kattoluukullisissa autoissa
Ajatuksena kiva varuste, mutta käytännössä ajaessa aika harvoin on jotain iloa ollut, eikä ole jatkossakaan vaatimuksena auton vaihdoissa.
Tämä nyt ei aloittajaa varmaan paljoa auttanut, mutta halvemmalla varmaan pääsisi kun teettäisi pelkän ikkunan ilman avausmekanismia? Avaamattomuus ei haittaa ilmastoidussa autossa.
Mutta tietysti jos katossa on ikkuna, niin olisihan se kiva saada aukikin. Esimerkiksi manchesterilaiset ja muut englantilaiset neidit tykkäävät sellaisesta. Ja itsekin tykkään.
.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Itselle ei ole sattunut kuin yksi lasikattoluukullinen auto ja tykkäsin kyllä siitä sisään tulevasta valosta. Availtua tuota ei juuri tullut kuin joskus kokeeksi tyyliin "toimii se".
Harmi että lasiluukullisia tai -katollisia käytettyjä autoja on niin harvassa, sellaisesta voisi maksaa vähän ekstraakin.
Harmi että lasiluukullisia tai -katollisia käytettyjä autoja on niin harvassa, sellaisesta voisi maksaa vähän ekstraakin.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuosta käyttötarpeesta olen eri mieltä, vaikka kappassa ilmastointi onkin.Rolle kirjoitti:Minulla on nykyisessä ja ollut aikaisemminkin lasinen luukku. En muista milloin olen viimeksi pitänyt edes lasinsuojaa auki, eli vähiin on jäänyt.Clutch kirjoitti:Olen joskus matkustanut kattoluukullisissa autoissa
Ajatuksena kiva varuste, mutta käytännössä ajaessa aika harvoin on jotain iloa ollut, eikä ole jatkossakaan vaatimuksena auton vaihdoissa.
Tämä nyt ei aloittajaa varmaan paljoa auttanut, mutta halvemmalla varmaan pääsisi kun teettäisi pelkän ikkunan ilman avausmekanismia? Avaamattomuus ei haittaa ilmastoidussa autossa.
Kesällä kun sen jättää takareuna auki, ei autoon tullessa ole sisällä kuuma vaikka se on auringonpaisteessa ollut.
Talvella taas ei ikkunat ole huurussa kun sen jättää raolleen.
Tämä varsinkin kun auto on lämpimässä tallissa yön.
Jos luukkua ei jätä auki, kaikki lasit on parin tunnin jälkeen umpijäässä.
Lisäksi siinä on joku kieli takareunassa, jolloin rankkasateen yllättäessä ei ole penkit märkänä (tämä testattu vahingossa)
Minulla on ollut lasikatto parissa autossa 307 SW ja Brera.
Molemmissa suurimma osan ajasta pimennysverho oli kiinni.
Eteenkin talvella, kun lasi hohkasi kylmää eikä siitä niska tykännyt hyvää.
Muutenkin ainakin minulla oli kokoajan olo kuin akvaariossa kun ajeli verho auki.
Itse en kyllä kaipaa luukkua tai ikkunaa. Kesää ja spideria kylläkin.
Molemmissa suurimma osan ajasta pimennysverho oli kiinni.
Eteenkin talvella, kun lasi hohkasi kylmää eikä siitä niska tykännyt hyvää.
Muutenkin ainakin minulla oli kokoajan olo kuin akvaariossa kun ajeli verho auki.
Itse en kyllä kaipaa luukkua tai ikkunaa. Kesää ja spideria kylläkin.
Viimeksi muokannut Suba, 20 Helmi 2011, 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
One life, live it!
Minulla on nykyisessä autossa lasikatto ja siinä pimennysverho melkein aina auki. Pidän sen tuomasta valosta ja joskus siitä on hyvä tiirata liikennevaloja ym.
Edellisissä autoissa on ollut avattava kattoluukku ja sitä pidin erinomaisena. Se antoi hyvän vedottoman ja hiljaisen ilmanvaihdon. Sen tosin sai ajettua auki katon sisään mikä ei onnistu useimmilla jälkiasennuksilla. Tiiveydestä ei ollut huolta kun siinä oli vesikourut kattoverhoilun alla takaikkunalle.
Edellisissä autoissa on ollut avattava kattoluukku ja sitä pidin erinomaisena. Se antoi hyvän vedottoman ja hiljaisen ilmanvaihdon. Sen tosin sai ajettua auki katon sisään mikä ei onnistu useimmilla jälkiasennuksilla. Tiiveydestä ei ollut huolta kun siinä oli vesikourut kattoverhoilun alla takaikkunalle.
Itsellä kanssa oli edellisessä Alfassa lasiluukku josta pidin erittäin paljon. Sen tuoma valo oli mulle mieleen ja valtaosan kesästä oli luukku takareunastaan ylhäällä. Kaupungissa ajellessa kuulee ihan eri tavalla mitä ympärillä tapahtuu. Talvisin siinä tuli pidettyä sitä pimennyskangasta edessä Suban mainitseman kylmän hohkaamisen takia.
Mutta tuohon itse kysymykseen: jos se luukku on pakko saada niin vaihda sellaiseen Alfaan josta luukku löytyy. Alkuperäinen on aina alkuperäinen. Jos jotan joskus hajoaa, niin osat saa tiskiltä ja vihdettaessa/myytäessä eteenpäin ei tarvitse puolustella kenellekään tyyliin "kyllä se ainkin mulla on hyvin toiminu..." kun sen toimivuutta/tiiviyttä epäillään kuitenkin.
Mutta tuohon itse kysymykseen: jos se luukku on pakko saada niin vaihda sellaiseen Alfaan josta luukku löytyy. Alkuperäinen on aina alkuperäinen. Jos jotan joskus hajoaa, niin osat saa tiskiltä ja vihdettaessa/myytäessä eteenpäin ei tarvitse puolustella kenellekään tyyliin "kyllä se ainkin mulla on hyvin toiminu..." kun sen toimivuutta/tiiviyttä epäillään kuitenkin.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Erilainen kattorakenne tarkoittaa myös että on kunnon vedenpoisto reitit joka suuntaan... niitä kyllä arvostaa siinä vaiheessa kun tiivisteet vuotaa.. vaikuttaa ainakin ajamis ominaisuuksiin, ikävä ajella jos esim kuskin penkki on märkä...mattijus kirjoitti:
Ainakin joissain saksalaisissa laatuautoissa tehdasasennettu kattoluukku tarkoittaa erilaista kattorakennetta, en tiedä sitten miten italialaisissa laatuautoissa on tehty mutta olettaisin vastaavaa.
En asennuttaisi kattoluukkua jälkikäteen mihinkään autoon, vaikka kiva varuste se onkin.
Lainaus
Vaikuttaako esim. ajo-ominaisuuksiin ?
romuttamolta alkuperäinen kattopelti jossa alkuperäinen luukku mekanismeineen. eli koko katto vaihtoon. ainut oikea tapa asentaa luukku jälkikäteen.
luukuttomassa autossa on yleensä erilaiset vahvikkeet katossa kuin luukullisessa joten näitä joudutaan katkomaan jonka jälkeen koko koppa on yhtä letku kuin nakkimakkara. notkuu ja nitisee ja ennen pitkää alkaa vuotaakin.
luukuttomassa autossa on yleensä erilaiset vahvikkeet katossa kuin luukullisessa joten näitä joudutaan katkomaan jonka jälkeen koko koppa on yhtä letku kuin nakkimakkara. notkuu ja nitisee ja ennen pitkää alkaa vuotaakin.
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Kaha toimittaa kunnon kattoluukkuja autoihin. Sama eurooppalainen valmistaja joka tekee käytännössä kaikki alkuperäis luukut (esim. bmw, mese, ford, ym) sama firma vääntää myös mesen kovan avokattoisen mekanismit.
Tuohan oli muodissa 80-90 luvulla, mutta tekee taas paluutaan, hyvän laadun takia.
Jos asia kiinnostaa enempi, voin kysellä tarkemmin asentajaa ja ohjata oikeaan paikkaan !
edit. niin on muuten tuo 90 laittama linkki, näin jälkikäteen katsottuna
Tuohan oli muodissa 80-90 luvulla, mutta tekee taas paluutaan, hyvän laadun takia.
Jos asia kiinnostaa enempi, voin kysellä tarkemmin asentajaa ja ohjata oikeaan paikkaan !
edit. niin on muuten tuo 90 laittama linkki, näin jälkikäteen katsottuna
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Kyllä maksaisin pari sataa lisää jos olisi vierekkäin luukullinen ja luukuton auto, tosi mukava varuste. Talvellahan se saataa vähän paleltaa, mutta kesällä maksaa itsensä takaisin eikä talven asteen tai 2 kylmempi kabiini haittaa yhtään.
Mutta laitattaisinko jälkikäteen? En
Mutta laitattaisinko jälkikäteen? En
Viimeksi muokannut DaViega, 08 Maalis 2011, 19:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Ahaa, lasiluukku siis hohkaa kylmää ja tuo peltinen ei, koska siinä tuo rätti liikkuu luukun mukana.mml kirjoitti:Itsellä kanssa oli edellisessä Alfassa lasiluukku josta pidin erittäin paljon. Sen tuoma valo oli mulle mieleen ja valtaosan kesästä oli luukku takareunastaan ylhäällä. Kaupungissa ajellessa kuulee ihan eri tavalla mitä ympärillä tapahtuu. Talvisin siinä tuli pidettyä sitä pimennyskangasta edessä Suban mainitseman kylmän hohkaamisen takia.
Lisälämmitin
Oukki doukki. Tämän keskustelun perusteella kattoluukkua ei siis välttämättä kannata teetätytitätyttää, jos kerran katon jäykkyys ei ole sellaiseen suunniteltu.
Mutta nyt tulikin mieleen ihan uusi idea, etenkin tämän ja viime talven takia, ja kun joudun pitämään autoa parkissa kadunvarressa ilman lämmitysmahdollisuutta.
Onko kenelläkään siis kokemuksia tuollaisen bensiinilämmittimen jälkiasennuksesta? Miten on toiminut? Paljonko maksaa? Tyhjentääkö akun?
- buctu
- Viestit: 520
- Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
- Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
- Paikkakunta: Jyväskylä -rock city
Re: Lisälämmitin
Toimivuus kuten muissa teknisissä laitteissa; harvoin täysin ongelmatonta. Hintahaitari kasvaa tehon / ominaisuuksien mukaan, mutta asennettuna 1400-2500€. Huomattavasti edullisemminkin on mahdollista päästä jos ei kaikessa tarvitse olla pahvit päällä. Akun tyhjentää varmasti jos ei ajoa tule käytön jälkeen tarpeeksi. Käyttöä pitää siis aina järkeistää ajettavan matkan mukaisesti. Oliko niin, että autom.ilmastointi ei osaa muuttaa sisälle puhallettavaa lämpötilaa vaan pitää aina muistaa kääntää manuaalisesti pyynti täysille?Clutch kirjoitti:Onko kenelläkään siis kokemuksia tuollaisen bensiinilämmittimen jälkiasennuksesta? Miten on toiminut? Paljonko maksaa? Tyhjentääkö akun?
"Too much ain't enough"
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Lisälämmitin
Kuulin sellaisen nyrkkisäännön, että vähintään sen ajan kun huudattaa Webastoa, pitää myös ajaa. Webastossa tosin jo vartissa lämpenee jonnin matkaa, mutta silti.buctu kirjoitti:Akun tyhjentää varmasti jos ei ajoa tule käytön jälkeen tarpeeksi.