Öljyvuoto 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
werba
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Kesä 2009, 21:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Öljyvuoto 156

Viesti Kirjoittaja werba »

Huomasin tässä tänään, että oma rakas 156:eni vuotaa öljyä. Ei muuta kuin auto nosturille ja syyksi paljastui öljyproppu. Vaihdoin öljyt autoon pari viikkoa sitten ja taitanee olla niin, että olisiko öljypropusta menneet kierteet. Mitäs vaihtoehtoja tässä nyt olisi? Voiko proppua tiivistää mitenkään vaikka kumisella tiivisterenkaalla, vai onko yksinkertaisesti vaihdettava koko proppu? Ja mistäs saisi propun tilattua?

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Tuo on yleinen vika (hakua käytämällä löytynee useampi keskustelu), ja tyypillisesti kierteet pettävät öljypohjasta, ei propusta. Vaihtohtoja lienee tapauksesta riippuen korjaus irtokierteellä (helicoil?), tai uudet kierteet + isompi proppu (vaatinee öljypohjan irroituksen?), tai sitten niin kuin minulla: proppu epoksiliimalla lopullisesti kiinni, ja öljynvaihto imuvaihtajalla yläkautta. Tai sitten se kallein vaihtoehto, eli uusi öljypohja. Maksaa useita satasia, joten kannattanee nuo muut mahdollisuudet ensin käydä läpi.

Palstan tekijämiehet (tai naiset) kertokoon lisää.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jos helpolla haluaa päästä niin kierteisiin moottorisilikonia. Omassa ei ole vuotanut tippaakaan.

Avatar
werba
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Kesä 2009, 21:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja werba »

Moottorisilikonia vai? Ilmeisesti tiivistää tehokkaasti, mutta mitenkäs sen aukaiseminen ja sulkeminen jatkossa? Uudet silikonit tietysti pitää laittaa aina öljynvaihdon yhteydessäkö?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jep. Moottorisilikoni ei liimaa vaan tiivistää eli öljynvaihto tapahtuu ihan normaalisti.
Öljynvaihdon yhteydessä sitten taas kierteet ja proppu rasvasta huolella puhtaaksi ja silikoni väliin.

Tosin jos kierteet ovat täysin sileät, niin ei välttämättä toimi.

Avatar
werba
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Kesä 2009, 21:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja werba »

Tätäpä täytyy siis kokeilla. Kiitos neuvoista!

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Jotkut rohkeat (minä mukaanluettuna) ovat tehneet uudet kierteet propulle öljypohjan paikallaollessa. Vaseliini kierretapissa kerää enimmät roskat. Imurilla voi imeä reiästä ja sen ympäristöstä roskia. Ja sitten voi vielä huuhdella halvoilla öljyillä (proppu paikalleen, halvat öljyt koneeseen, proppu pois ja öljyt ulos) voi myös huuhdella. Käsivaralta reikää ja kierrettä ei kuitenkaan kannata tehdä, vaan rakentaa tuki jonka saa lukittua auton rakenteisiin ja jolla poraaminen ja kierteen aloitus onnistuu suorassa. Jollakin forumilaisella oli tuollainen systeemi rakennettuna muinoin.

Vastaa Viestiin