159 Huoltohinnat ja takuujärjestelmä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Quut
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 10:19
Paikkakunta: Häme

159 Huoltohinnat ja takuujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Quut »

Pikku hiljaa minulla alkaa olemaan auton vaihto ajankohtainen, joten paljonko 159:n määräaikaishuollot oikeasti maksavat ja minkälainen tehdastakuu noissa on (ehdot etc.)? Kuinka usein huollatatte omanne? Mikä on suositeltu huoltoväli?

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Re: 159 Huoltohinnat ja takuujärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Quut kirjoitti:Pikku hiljaa minulla alkaa olemaan auton vaihto ajankohtainen, joten paljonko 159:n määräaikaishuollot oikeasti maksavat ja minkälainen tehdastakuu noissa on (ehdot etc.)? Kuinka usein huollatatte omanne? Mikä on suositeltu huoltoväli?
Lukemalla 159 viestejä olisit varmasti saanut vastauksia näihin.
Määräaikaishuollot huollot ovat erihintaisia riippuen kilometrimäärästä ja hinta vaihtelee myös missä huollot teettää.
Tehdastakuu on nykyään melko samanlainen kuin muillakin automerkeillä eli 3 vuotta tai 100.000km.
Huoltoväli on 1 vuosi tai 30.000km ja tällä huoltovälillä itsekin huoltanut.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Malli vaikuttaa myös huoltokustannuksiin. Vanhemmat 1.9 ja 2.2 JTS on ketjulla, kun taas dieselit ja uudet bensakoneet on hihnalla. Dieselin hihnanvaihtoväli on 120tkm tai 4 vuotta.
Alfaholismia vuodesta 2001

Quut
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 10:19
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Quut »

Yritin selailla ko. asiaa, mutta äkkisältään en löytänyt vastausta, joten ajattelin aloittaa uuden ketjun.

Eli 2.2 bensakone olisi hakusessa, joten siitä olisi vielä mukavaa saada euromääräisiä hintoja eri kilometrimäärien huolloille ja samalla vähän myös pajakohtaisia eroja tulisi näkyviin.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Ei niistä huoltohinnoista ole (tiettävästi) mitään valmista taulukkoa, josta voisi katsoa suoraan sen hinnan. D-A on ainakin ollut hintavimmasta päästä, mutta nyt taitaa/saattaa jo olla inhimillisissä rajoissa, kun niiltä meni se alfan edustus.

Kannattaa tietysti selvittää, josko paikkakunnalta tai lähistöltä löytyisi joku liike, missä on porukoilla jotain kokemusta alfan huollo(i)sta. Normaaliin öljynvaihtohuoltoon ei välttämättä tarvita mitään erikoistyökaluja, hihnanvaihto on sitten asia erikseen. 159 2.2 on ketjulla, joten sitä ei tarvitse aivan heti vaihtaa. 159 dieseliin ainakin D-A:n hihnanvaihtohinnat olivat/ovat todella suolaiset. Tosin osaavat ne laskuttaa pelkästä öljynvaihdostakin vaikka veisi mennessään omat öljyt. Pelkkä auton kytkeminen vikakoodien lukemiseen maksaa kai jossain telttapaikoissa liki satasen.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

3.2:sen 90 tkm huolto 360 € @ Autokeskus, Raisio. Ei se 2.2:seen voi ainakaan kalliimpi olla.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Onko tällä oikeasti merkitystä? 360€ per 30 tkm tekee vähän päälle sentin kilometrille. Kaikista kuluista taitaa huollon osuus olla jotain muutamien prosenttien luokkaa -otaksun. Jollain muulla autolla voinee höylätä tuosta huoltokustannuksesta muutaman tuhannesosan pois...

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos uudehkon Alfan hinta (arvoahan autoilla ei ole) putoaa suurinpiirtein 4keur vuodessa, niin muilla kuluilla ole enää sen jälkeen juurikaan merkitystä.
VMP

Quut
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 10:19
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Quut »

mattijus kirjoitti:Jos uudehkon Alfan hinta (arvoahan autoilla ei ole) putoaa suurinpiirtein 4keur vuodessa, niin muilla kuluilla ole enää sen jälkeen juurikaan merkitystä.
Riippuuhan se hiukan miten asiaa katsoo ;), koska jokainen huolto on tuohon summaan lisää ja jos autoa tarvitsisi esimerkiksi huollattaa kerran tai pari vuodessa niin onhan se aina 20-30% lisä tuohon autoilun ihanuuden hintaan.

Kyllä minua ainakin kiinnostaa nuo eri huoltojen hinnat, vaikka laihialta en olekkaan, koska usein kuulee, että alfojen huollot ovat ylihinnoiteltuja mutta jos esim vertaa nykyisen autoni vuotuisiin huoltoihin on ainakin tuo edellä mainittu ysikympin huolto samaa luokkaa. Ehkä jopa hiukan halvempi.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Quut kirjoitti:
Riippuuhan se hiukan miten asiaa katsoo ;), koska jokainen huolto on tuohon summaan lisää ja jos autoa tarvitsisi esimerkiksi huollattaa kerran tai pari vuodessa niin onhan se aina 20-30% lisä tuohon autoilun ihanuuden hintaan.
Ymmärrän, ettei halua maksaa ylimääräistä, jos ei kerran ole pakko.

Jos "arvon" alenema on 4keur/a ja vuosihuolto vaikka tuo yllämainittu vajaa 400eur, niin miten siitä tulee 20-30% lisä kustannuksiin? Olettaisin, että tuo vuosihuollon osuus on suuruusluokkana 7% vuotuisista kustannuksista.

Toki aina hyvä muistaa, ettei prosenteilla voi maksaa mitään paitsi Speden sketsissä.
VMP

Quut
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 10:19
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Quut »

mattijus kirjoitti:
Quut kirjoitti:
Riippuuhan se hiukan miten asiaa katsoo ;), koska jokainen huolto on tuohon summaan lisää ja jos autoa tarvitsisi esimerkiksi huollattaa kerran tai pari vuodessa niin onhan se aina 20-30% lisä tuohon autoilun ihanuuden hintaan.
Ymmärrän, ettei halua maksaa ylimääräistä, jos ei kerran ole pakko.

Jos "arvon" alenema on 4keur/a ja vuosihuolto vaikka tuo yllämainittu vajaa 400eur, niin miten siitä tulee 20-30% lisä kustannuksiin? Olettaisin, että tuo vuosihuollon osuus on suuruusluokkana 7% vuotuisista kustannuksista.

Toki aina hyvä muistaa, ettei prosenteilla voi maksaa mitään paitsi Speden sketsissä.
Tuohan oli leiskautettu siitä että jos autoa tarvitsisi huollattaa kaksi kertaa vuodessa runsaan ajon takia jolloin siihen voisi osua halvempaa ja hiukan kalliimpaa huoltoa ja sitten kun oikein lasketaan, niin tarvitseehan renkaiden uusiminenkin ottaa huomioon esim laskennallisesti yksi rengas per vuosi ;). Eikä tuo edes riitä.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Quut kirjoitti:..tarvitseehan renkaiden uusiminenkin ottaa huomioon esim laskennallisesti yksi rengas per vuosi ;). Eikä tuo edes riitä.
Mikäli käyttää luistonestoa, ei tarvitse vaihtaa renkaita ihan joka vuosi. Itselläni on samat talvirenkaat, jotka tuossa tuli mukana v. 2007. Ensi syksynä nekin on pakko vaihtaa, kun alkavat olla jo huonossa hapessa. Kulutuspintaa kyllä vielä on, mutta pitoa ei enää ole riittävästi. Nastat alkavat olla enää vain muisto.
Kesärenkaita on mennyt vaihtoon parin vuoden välein.

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Quut kirjoitti:
mattijus kirjoitti:
Quut kirjoitti:
Riippuuhan se hiukan miten asiaa katsoo ;), koska jokainen huolto on tuohon summaan lisää ja jos autoa tarvitsisi esimerkiksi huollattaa kerran tai pari vuodessa niin onhan se aina 20-30% lisä tuohon autoilun ihanuuden hintaan.
Ymmärrän, ettei halua maksaa ylimääräistä, jos ei kerran ole pakko.

Jos "arvon" alenema on 4keur/a ja vuosihuolto vaikka tuo yllämainittu vajaa 400eur, niin miten siitä tulee 20-30% lisä kustannuksiin? Olettaisin, että tuo vuosihuollon osuus on suuruusluokkana 7% vuotuisista kustannuksista.

Toki aina hyvä muistaa, ettei prosenteilla voi maksaa mitään paitsi Speden sketsissä.
Tuohan oli leiskautettu siitä että jos autoa tarvitsisi huollattaa kaksi kertaa vuodessa runsaan ajon takia jolloin siihen voisi osua halvempaa ja hiukan kalliimpaa huoltoa ja sitten kun oikein lasketaan, niin tarvitseehan renkaiden uusiminenkin ottaa huomioon esim laskennallisesti yksi rengas per vuosi ;). Eikä tuo edes riitä.
Harkitse vakavasti ihan muuta autoa kuin Alfaa. :mrgreen:
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Avatar
Woland
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Maalis 2011, 10:57
Car(s): ex 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Woland »

Ei bensakoneissa oo huollot sen kalliimpia kuin muilla ns. premium-autoilla. Jos hihnalla, voi olla samaa mitä muualla foorumissa on käyty läpi.

A6:ssa ja Accordissa ei muka tarvinnut ketjua vaihtaa, mutta kappaskummaa, kun pitikin. Kummassakin oli kuulemma tyyppivika, että löystyy ajan myötä.

2.2 JTS:n takuu neljä vuotta/150 000km. Jos ostat liikkeestä niin ota Fintakuu päälle, ja jos ostat nettiautosta, pyydä myyjää lisäämään Ifin kuntoturva.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.

Quut
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 10:19
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Quut »

Woland kirjoitti:Ei bensakoneissa oo huollot sen kalliimpia kuin muilla ns. premium-autoilla. Jos hihnalla, voi olla samaa mitä muualla foorumissa on käyty läpi.

A6:ssa ja Accordissa ei muka tarvinnut ketjua vaihtaa, mutta kappaskummaa, kun pitikin. Kummassakin oli kuulemma tyyppivika, että löystyy ajan myötä.

2.2 JTS:n takuu neljä vuotta/150 000km. Jos ostat liikkeestä niin ota Fintakuu päälle, ja jos ostat nettiautosta, pyydä myyjää lisäämään Ifin kuntoturva.
Takuun reunaehdot varmaan perus: merkkihuollettu ohjelman mukaan, onko muita?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

MERKKIhuolto ei ole enään pitkään aikaan ollut pakollinen. eikä se saa vaikuttaa takuuseen Kunhan on huolettu ajallaan ja asian mukaisesti. mutta merkkiliike joka tuntee autot kyllä hoitaa huollotkin paremmin...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Woland
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Maalis 2011, 10:57
Car(s): ex 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Woland »

^^ en ainakaan huomannut ehdoista merkkihuoltamo kohtaa, mut kyllä ainakin itse aion siellä käyttää. Kuopiossa ainakin teltta-autosta siirty myynti ja huolto Hartikaiselle, joten voi olla että hommat sujuu vähän mukavammin.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.

Avatar
Woland
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Maalis 2011, 10:57
Car(s): ex 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Woland »

^^ en ainakaan huomannut ehdoista merkkihuoltamo kohtaa, mut kyllä ainakin itse aion siellä käyttää. Kuopiossa ainakin teltta-autosta siirty myynti ja huolto Hartikaiselle, joten voi olla että hommat sujuu vähän mukavammin.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Woland kirjoitti:^^ en ainakaan huomannut ehdoista merkkihuoltamo kohtaa, mut kyllä ainakin itse aion siellä käyttää. Kuopiossa ainakin teltta-autosta siirty myynti ja huolto Hartikaiselle, joten voi olla että hommat sujuu vähän mukavammin.
Siellä oli aikoinaan ehto, jonka mukaan huolto piti suorittaa merkkihuollossa, mutta se jouduttiin poistamaan. Sinänsä hyvä juttu, kun teltta-autossa tahtoi joskus olla touhut sitä konelan tasoa.

Quut
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 10:19
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Quut »

einari kirjoitti:
Woland kirjoitti:^^ en ainakaan huomannut ehdoista merkkihuoltamo kohtaa, mut kyllä ainakin itse aion siellä käyttää. Kuopiossa ainakin teltta-autosta siirty myynti ja huolto Hartikaiselle, joten voi olla että hommat sujuu vähän mukavammin.
Siellä oli aikoinaan ehto, jonka mukaan huolto piti suorittaa merkkihuollossa, mutta se jouduttiin poistamaan. Sinänsä hyvä juttu, kun teltta-autossa tahtoi joskus olla touhut sitä konelan tasoa.
Tämä on hyvä tietää niin pystyy paremmin arpomaan vähän käytetyistä niitä järkeviä vaihtoehtoja esille.

Vastaa Viestiin