Mazda-liikkeestä löytyy tietoa
Valvoja: Moderators
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Mazda-liikkeestä löytyy tietoa
Kävin huvikseni kattomassa Mazda 6 farkkua ja pyysin jopa tarjouksenkin
No lopulta viikon päästä sähköpostiin tuli tarjous saatteella:
Alfa Romeoissa vain on ollut ikävä kyllä paljon korjattavaa ja sen mukaan
on tuo hyvityshinta on nyt laskettu.
No kysäsin sitten,että mihin Esson baarin tietotoimistoon tuo tieto perustuu.
Liike vastasi:
Perustuu monen vuoden ja monen myyjän kokemukseen vaihtoautoina tulleisiin Alfa Romeoihin.Ja korjaamomme arvioihin myös.
Sähköviat jossain vaiheessa alkaa vaivaamaan kun tulee tarpeeksi ikää ja kilometrejä.
Toki näin ei ole joka kappaleessa tietenkään.
Vaan me joudumme siihen varautumaan kun ostamme itsellemme vaihtoauton.
Liikkeenä meillä on kuluttajasuojalain mukainen puolen vuoden vastuu
vaihtoautoista.
Eihän tuossa suhtautumisessa mitään uutta ole,mutta mua huvittaa lähinnä tuo "kokemuksen määrä",koska kyseisessä liikkeessä ei ole ollut Alfoja vaihtoautoina
No lopulta viikon päästä sähköpostiin tuli tarjous saatteella:
Alfa Romeoissa vain on ollut ikävä kyllä paljon korjattavaa ja sen mukaan
on tuo hyvityshinta on nyt laskettu.
No kysäsin sitten,että mihin Esson baarin tietotoimistoon tuo tieto perustuu.
Liike vastasi:
Perustuu monen vuoden ja monen myyjän kokemukseen vaihtoautoina tulleisiin Alfa Romeoihin.Ja korjaamomme arvioihin myös.
Sähköviat jossain vaiheessa alkaa vaivaamaan kun tulee tarpeeksi ikää ja kilometrejä.
Toki näin ei ole joka kappaleessa tietenkään.
Vaan me joudumme siihen varautumaan kun ostamme itsellemme vaihtoauton.
Liikkeenä meillä on kuluttajasuojalain mukainen puolen vuoden vastuu
vaihtoautoista.
Eihän tuossa suhtautumisessa mitään uutta ole,mutta mua huvittaa lähinnä tuo "kokemuksen määrä",koska kyseisessä liikkeessä ei ole ollut Alfoja vaihtoautoina
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Re: Mazda-liikkeestä löytyy tietoa
Ainakin viiime syksynä eräs maksakauppias tyrkytti minulle puoliväkisin Mazda 6 farkkua. Alfasta olisin saanut n. 23k€, mutta kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Tyyppi soitteli mulle muutamaan kertaan kotiinkin, taisipa lähettää pari uutta tarjoustakin.Vito kirjoitti:Kävin huvikseni kattomassa Mazda 6 farkkua ja pyysin jopa tarjouksenkin
No lopulta viikon päästä sähköpostiin tuli tarjous saatteella:
Alfa Romeoissa vain on ollut ikävä kyllä paljon korjattavaa ja sen mukaan
on tuo hyvityshinta on nyt laskettu.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 9/05/22063
toisaalta http://app.iltasanomat.fi/static/vikatilasto2010.pdf tuollahan se pärjää ihan hyvin
toisaalta http://app.iltasanomat.fi/static/vikatilasto2010.pdf tuollahan se pärjää ihan hyvin
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.
http://www.swerea.se/Global/Swerea%20KI ... 1%20LR.pdf tuossa vielä koko teksti posvenska
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
2005 tai 6 tuli kutoseen facelift, ne ei ole läheskään yhtä rapeita kun vanhemmat. Ovien ja kontin saumat, takalokarit ja helma siitä etupyörän takaa on arat paikat mitkä tarkistaa nopeasti jos tollasta katsoo, 2.3 (GT) syö öljyä, ominaisuus. Keskuslukituksen vastaanotin ja avain saataa lopettaa toimintansa, mutta tuo tapahtuu yleensä takuun ollessa päällä ja menee takuun piikkiin mutinoitta.
Mutta muuten noi on perusvarmoja Japanilaisia eikä mitään ihan huonoja ajettaviakaan minun mielestä.
Mutta muuten noi on perusvarmoja Japanilaisia eikä mitään ihan huonoja ajettaviakaan minun mielestä.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Isäukolla ollut jo kolme 2.3 GT kutosta. Ei ne kyllä öljyä ole syönyt nimeksikään... Kaikkiin tehty alustan suojaus ja toisaalta vain muutaman vuoden ollut ajossa kukin, että tuosta ruostumisesta en osaa sanoa. Näin väittävät kyllä muuallakin, joten varmaan pitää kutinsa. Avaimen kanssa ollut ongelmia kaikissa kolmessa autossaDaViega kirjoitti:2005 tai 6 tuli kutoseen facelift, ne ei ole läheskään yhtä rapeita kun vanhemmat. Ovien ja kontin saumat, takalokarit ja helma siitä etupyörän takaa on arat paikat mitkä tarkistaa nopeasti jos tollasta katsoo, 2.3 (GT) syö öljyä, ominaisuus. Keskuslukituksen vastaanotin ja avain saataa lopettaa toimintansa, mutta tuo tapahtuu yleensä takuun ollessa päällä ja menee takuun piikkiin mutinoitta.
Mutta muuten noi on perusvarmoja Japanilaisia eikä mitään ihan huonoja ajettaviakaan minun mielestä.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Kaveilla on -04 mallin kuutonen. Diesel farkku. Ruosteen kanssa on ongelmia ollut ja sai tuossa pari vuotta sitten tapeltua jopa maahantuojan takuuseen vielä takaluukun maalauksen ym. pientä fiksailua kun alkoi pesussa lähteä maalia levyinä irti. Takuuasiaa tosin saattoi auttaa se, että serkkunsa on maahantuojalla jonkin sortin tirehtöörinä.DaViega kirjoitti:Mutta muuten noi on perusvarmoja Japanilaisia eikä mitään ihan huonoja ajettaviakaan minun mielestä.
Mutta: Tosiaankin yllättävän kiva vehje ajaa. Ja ei kai monessa muussa autossa ole yhtä suoraan Alfasta kopioituja yksityiskohtia sisustassa
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Itselläni samoja kokemuksia, ja uudemmat mallit ihan kelvollisen näkösiä toisin kun ne 2000alun mallit.Jakke kirjoitti:Mutta: Tosiaankin yllättävän kiva vehje ajaa. Ja ei kai monessa muussa autossa ole yhtä suoraan Alfasta kopioituja yksityiskohtia sisustassaDaViega kirjoitti:Mutta muuten noi on perusvarmoja Japanilaisia eikä mitään ihan huonoja ajettaviakaan minun mielestä.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Noista samanlaisista sisustan osista tuli mieleen että Dacia Sanderossa on samanlaiset puhaltimen suulakkeet sisällä mitä 166:sessa, ilman kromikehyksiä tosin.
Japanilaisten autojen laatu/kestävyys vaikutelma perustuu aika pitkälti siihen että ne on niin perustekniikkaa kuin olla voi. Ei löydy tasapainoakseleita eikä twinsparkkeja tojotista, mutta ei löydy tehojakaan. Se vähä suorituskyky mikä löytyy, perustuu keveyteen sillä varjolla että autoissa ei ole paljon ylimääräistä.
Muistaakseni kaikkien aikojen luotettavin auto oli jonkun saksan autoliiton mukaan joku kahdeksankymmentäluvun puolivälin mazda 626. Mutta eihän siinä tosiaan ollut kuin ratti ja penkki...
Japanilaisten autojen laatu/kestävyys vaikutelma perustuu aika pitkälti siihen että ne on niin perustekniikkaa kuin olla voi. Ei löydy tasapainoakseleita eikä twinsparkkeja tojotista, mutta ei löydy tehojakaan. Se vähä suorituskyky mikä löytyy, perustuu keveyteen sillä varjolla että autoissa ei ole paljon ylimääräistä.
Muistaakseni kaikkien aikojen luotettavin auto oli jonkun saksan autoliiton mukaan joku kahdeksankymmentäluvun puolivälin mazda 626. Mutta eihän siinä tosiaan ollut kuin ratti ja penkki...
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Ja dieselistä puuttui ohjaustehostin, jolloin ratin kehä kului puhki, kun sitä joutui käännöksissä puristamaan kourat hiessä ja vääntämään hartiavoimin. Samasta syystä sitten penkki löyhkäsi kuin painitrikoot.pjotrthegreat kirjoitti: Muistaakseni kaikkien aikojen luotettavin auto oli jonkun saksan autoliiton mukaan joku kahdeksankymmentäluvun puolivälin mazda 626. Mutta eihän siinä tosiaan ollut kuin ratti ja penkki...
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
626, etenkin nuo 80-luvun 2,2 litraset oli varkaiden suosiossa seuraavalla vuosikymmenellä kosko olivat tehokkaita ja helposti varastettavia, tuollainen muistikuva. Oliko sitten vuonna 85 dingon soidessa muissakaan samanhintaluokan autoissa hirveästi varusteita, en voi sanoa, kun en ollut edes äidin ajatuksissa vielä
6 2.0l bensa myllystä otetaan 110kW eli samat kuin vastaavan kokoisesta TSparkista, tosin Onhan tuossa jo vuosia välissä ja moottorit kehittyy, mutta sitten kun verrataan saman aikakauden moottoreita, eli samaa 2.0l kutosesta ja JTS:ää niin eroa tulee 12kW.
6 2.0l bensa myllystä otetaan 110kW eli samat kuin vastaavan kokoisesta TSparkista, tosin Onhan tuossa jo vuosia välissä ja moottorit kehittyy, mutta sitten kun verrataan saman aikakauden moottoreita, eli samaa 2.0l kutosesta ja JTS:ää niin eroa tulee 12kW.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Ehkä ei, mutta appiukon -06:n kävi jonkunlaisessa takuuhuollossa, jossa putsailtiin pohjasta ruosteita ja parannettiin suojausta. Lienee syytä varmistaa, että tuo on tehty.DaViega kirjoitti:2005 tai 6 tuli kutoseen facelift, ne ei ole läheskään yhtä rapeita kun vanhemmat.
Ajoltaan ihan asiallinen varsinkin japsiksi, tosin rengasmelu vähän reippaanlainen, ja penkki kelvoton pitempään matkaan. Selkä kipeänä. Kyllä sillä ennemmin muuten ajelee, kuin toitsun tai datsunin vastaavilla.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Omistin taannoin 1991 vm kakslitraisen GTI mazdan. 140hv ja taisipa olla kevympikin kuin 166 alfa. Vääntöä tuossa koneessa ei juurikaan ollut, se teho mikä siitä löytyi oli kierroksilla, meteli oli jo satasen nopeuksissa sitä luokkaa että ei paljo viittiny kahdeksaakymppiä kovempaa ajella.
Mutta 20 vuotta vanhan mazdan sähkölasit ja keskuslukko toimi täysin virheettömästi, samoin penkinlämmittimet. Vehkeet jotka on alfasta korjattu jo sähkölasien osalta kahteen kertaan Varustelutaso kyseisessä yksilössä oli poikkeuksellisen korkea ja kaikki nappulat toimivat, samaa ei voi sanoa kymmenen vuotta nuoremmasta alfasta...
Ruostetta toki oli mazdassa ja paljon!, mutta ei niitä ruosteettomia 91 vm autoja taida olla enää liikenteessä kuin audilla...
Mutta 20 vuotta vanhan mazdan sähkölasit ja keskuslukko toimi täysin virheettömästi, samoin penkinlämmittimet. Vehkeet jotka on alfasta korjattu jo sähkölasien osalta kahteen kertaan Varustelutaso kyseisessä yksilössä oli poikkeuksellisen korkea ja kaikki nappulat toimivat, samaa ei voi sanoa kymmenen vuotta nuoremmasta alfasta...
Ruostetta toki oli mazdassa ja paljon!, mutta ei niitä ruosteettomia 91 vm autoja taida olla enää liikenteessä kuin audilla...
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Pointti oli että tunnetusti hanakasti ruostuvaa alfaa vielä herkemmin ruostuu 14v uudempi mazda. Ei niinkään yleinen laatu/toimivuus.alfa164 kirjoitti:Myös 23v alfoissa on alkuperäisenä sellaisia osia,jotka on vaihdettu muutaman vuoden vanhaan alfaan,se vasta surullista onkinTiige kirjoitti:Kaverin 6 maksalaatikon pohja (vm 02) on rapeampi kuin oman 23v alfan. Aika surullista.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Joo ja voihan se olla että jotain kokeilu coltteja on mitsulla joissa on tuollaisia tasapainoakseleita tms. Onhan mazdallakin vielä wankel kone käytössä. Mutta ei nämä "erikoispainokset" ole niitä joilla japsit on luotettavan maineensa ansainneet... Naapurin avensiksen konepellin alle kuikanneena voin sanoa että ei siellä perusmallissa montaa tuntuvaa osaa ole verrattuna alfaan, tilaa on ja helppo huoltaa.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Aikoinaan Datsun luupäässä oli Twin Spark ja muuttuvat ajoitukset, sekä imu- että pakopuolella, tosin tasapaino-akselit puuttuivatpjotrthegreat kirjoitti:Noista samanlaisista sisustan osista tuli mieleen että Dacia Sanderossa on samanlaiset puhaltimen suulakkeet sisällä mitä 166:sessa, ilman kromikehyksiä tosin.
Japanilaisten autojen laatu/kestävyys vaikutelma perustuu aika pitkälti siihen että ne on niin perustekniikkaa kuin olla voi. Ei löydy tasapainoakseleita eikä twinsparkkeja tojotista, mutta ei löydy tehojakaan. Se vähä suorituskyky mikä löytyy, perustuu keveyteen sillä varjolla että autoissa ei ole paljon ylimääräistä.
Muistaakseni kaikkien aikojen luotettavin auto oli jonkun saksan autoliiton mukaan joku kahdeksankymmentäluvun puolivälin mazda 626. Mutta eihän siinä tosiaan ollut kuin ratti ja penkki...
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Ohjaustehostin on tehopyhien neitien pilipalivaruste. Pari desiä bensaa säästyy helposti satasella ilman ohjaustehostinta, eikä käänteleminen mitään hirveitä voimia vaadi, paitsi jos auto lähtee kunnon sladiin kuivalla alfaltilla : ) okei, 159 luokkasissa autoissa rupeaa jo olemaan tarvetta : )hjpp kirjoitti:Ja dieselistä puuttui ohjaustehostin, jolloin ratin kehä kului puhki, kun sitä joutui käännöksissä puristamaan kourat hiessä ja vääntämään hartiavoimin. Samasta syystä sitten penkki löyhkäsi kuin painitrikoot.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Hyvä ketju.
Nyt kun Esson baarit ovat kadonneet katukuvasta niin olenkin ihmetellyt mistä se aukoton ja täysin puolueeton tieto saadaan autoasioissa. Olisiko Mazda kaupoista tulossa jo kauan kaivattu Esson baarin korvaaja kun näinkin vaativaan asiaan kun Alfan toimintavarmuuteen on saatu nyt täysi selvyys.
Ja asiaa sivuava rapeus-kysymys : Mikä on Alfa 159:n korinkäsittely tehtaalla. Sinkkikylpy, galvanointi vai ???
Jos tältä palstalta ei löydy tietoa niin pitää kävästä Mazda kaupiaalta kysäsee
Nyt kun Esson baarit ovat kadonneet katukuvasta niin olenkin ihmetellyt mistä se aukoton ja täysin puolueeton tieto saadaan autoasioissa. Olisiko Mazda kaupoista tulossa jo kauan kaivattu Esson baarin korvaaja kun näinkin vaativaan asiaan kun Alfan toimintavarmuuteen on saatu nyt täysi selvyys.
Ja asiaa sivuava rapeus-kysymys : Mikä on Alfa 159:n korinkäsittely tehtaalla. Sinkkikylpy, galvanointi vai ???
Jos tältä palstalta ei löydy tietoa niin pitää kävästä Mazda kaupiaalta kysäsee
-
- Viestit: 93
- Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
- Car(s): Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
- Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650
Ja lisää artikkeleita: http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 9/10/27254Woland kirjoitti:http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 9/05/22063
toisaalta http://app.iltasanomat.fi/static/vikatilasto2010.pdf tuollahan se pärjää ihan hyvin
Tuolta löytyy sitten kuvia ja kutonen on noissa hyvin edustettuna: http://www.senotec.fi/kuvia.html
meidän merkissä ei ilmeisesti vastaavia ongelmia ole, koska ei noissa tutkimuksissa ole mukana, tai sitten... Ihmettelen vain, miksi joku haluaa itselleen Mazdan jos tällä hetkellä omistaa Alfan. Samaa olis varmaan joku voinu kysyä minulta: miksi haluan Alfan jos nyt omistaa Hondan...
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Niin siis, sanoin että "kävin huvikseni"Woland kirjoitti: Ihmettelen vain, miksi joku haluaa itselleen Mazdan jos tällä hetkellä omistaa Alfan. Samaa olis varmaan joku voinu kysyä minulta: miksi haluan Alfan jos nyt omistaa Hondan...
Ei mulla ole mitään aikomusta vaihtaa autoa vielä piiitkään aikaan
Kiitos tarkennuksesta, huolestuin puolestasi jo hetkeksi, että näinkö meille täällä käy-käy-käyVito kirjoitti:Niin siis, sanoin että "kävin huvikseni"Woland kirjoitti: Ihmettelen vain, miksi joku haluaa itselleen Mazdan jos tällä hetkellä omistaa Alfan. Samaa olis varmaan joku voinu kysyä minulta: miksi haluan Alfan jos nyt omistaa Hondan...
Ei mulla ole mitään aikomusta vaihtaa autoa vielä piiitkään aikaan
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
CX-7 on ainakin raskas ja iso, etenkin leveä, noista syista oma Alfa tuntui ripeämmältä. "Lähtee erilailla kun Alfa" varottelivat, kuittasin "Alfa jatkaa myös mutkissa"
3 ja 6 MPS onkin sitten ihan eri stoori.
Autobildisä 159 2.4jtdm kehuttiin hyvästä suojauksesta ja ruosteen puuteesta 100 000km kestotestissä, ei sitten muuta siitä testistä
3 ja 6 MPS onkin sitten ihan eri stoori.
Autobildisä 159 2.4jtdm kehuttiin hyvästä suojauksesta ja ruosteen puuteesta 100 000km kestotestissä, ei sitten muuta siitä testistä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Aivan erityisesti kannattaa myös suhteuttaa vikatiheys ajokilometreihin. Tässä muutama viikko sitten kun näitä tilastoja taas esiteltiin, niin 20 vähävikaisimman auton joukossa oli vain 2-3 sellaista, joilla oli vuosittain ajettu yli keskiarvon. 20 vikaisimman auton joukossa taas oli vain 2-3 autoa, joilla oli ajettu alle keskiarvosuoritteen, nekin halvimman luokan pikkuautoja (punto jne).pjotrthegreat kirjoitti:Noista samanlaisista sisustan osista tuli mieleen että Dacia Sanderossa on samanlaiset puhaltimen suulakkeet sisällä mitä 166:sessa, ilman kromikehyksiä tosin.
Japanilaisten autojen laatu/kestävyys vaikutelma perustuu aika pitkälti siihen että ne on niin perustekniikkaa kuin olla voi. Ei löydy tasapainoakseleita eikä twinsparkkeja tojotista, mutta ei löydy tehojakaan. Se vähä suorituskyky mikä löytyy, perustuu keveyteen sillä varjolla että autoissa ei ole paljon ylimääräistä.
Muistaakseni kaikkien aikojen luotettavin auto oli jonkun saksan autoliiton mukaan joku kahdeksankymmentäluvun puolivälin mazda 626. Mutta eihän siinä tosiaan ollut kuin ratti ja penkki...
On kai niin, että auto hajoaa enimmäkseen käytössä ja vähemmän paikallaan seistessä.