95E10 ja 2.0 TS
Valvoja: Moderators
95E10 ja 2.0 TS
Kuinka vakavasti pitää ottaa maahantuojan suositus , että E10 ei sovi TS -koneeseen? Onko jollain kokemuksia?
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Seuraava ei liity varsinaisesti tähän 95E10 bensaan:Finest kirjoitti:Eikös ne haittavaikutukset tule pitkällä aikavälillä, jos ei mahdollisia tehon, tyhjäkäynnin yms muutoksia otetaan huomioon.
Nykyhinnoilla ei ole väliä kumpaa käyttää, vuosikustannus ero muutaman kympin.
Itse rupesin käyttämään 98 bensaa 95 sijaan vuodenvaihteessa ja yllätyksekseni bensan kulutus putosi about litran per 100km. Koska suurin osa ajosta on tuota samaa 25km töihin aamulla ja 25km kotiin iltapäivällä, havainnon pitäisi olla suhteellisen luotettava. Eli näyttäisi siltä että 98 bensalla ECU pystyy kääntämään sytytystä myöhäisemmälle joka parantaa koneen hyötysuhdetta. Kannattaa kokeilla 98 jos ei jo sitä ole kokeillut. Eli omassa tapauksessani 98 tulee erittäin paljon halvemmaksi kuin 95E10 ja en keksi mitään syytä edes kokeilla tuota 95E10 bensaa. Ainoa mieleeni tullut syy on ympäristönsuojelu, mutta taitaa saman vaikutuksen saada tuolla pienentyneellä polttoaineenkulutuksella.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Pitääkin kesäkeleillä ja -renkailla vertailla kulutusta 95e5 vs 98e5.
Vuodenvaihteessa aloin myös 98e5 käyttäjäksi.
TM:ssä oli laboratorio testi aiheesta Saabin turbo koneella.
Aika samoja mitä toisessa ketjussa laskeskeltiin.
^Jos noin on niin ainoa huono puoli siinä on, ettei vaihtanut laatua aiemmin .
Ja silloin voisi vertailla 98e ja 98e5 eroa kulutuksessa.
Vuodenvaihteessa aloin myös 98e5 käyttäjäksi.
TM:ssä oli laboratorio testi aiheesta Saabin turbo koneella.
Aika samoja mitä toisessa ketjussa laskeskeltiin.
^Jos noin on niin ainoa huono puoli siinä on, ettei vaihtanut laatua aiemmin .
Ja silloin voisi vertailla 98e ja 98e5 eroa kulutuksessa.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Taitaa se hyöty tulla kuitenkin sytytysennakon aikaistamisesta. Tämä taas käsittääkseni vaati nakutusanturin ja ECU:lta sen verran järkeä että osaa hakea sytytyksen lähelle nakutusrajaa oktaanin muuttuessa.onefromnorth kirjoitti:Eli näyttäisi siltä että 98 bensalla ECU pystyy kääntämään sytytystä myöhäisemmälle joka parantaa koneen hyötysuhdetta.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Olen huomannut kulutuksen laskua kun vaihdoin vanhasta 95E5 bensasta 98E5:een, 0,5 -1,0 l /100 km. Jotkut vaan ennustavat, että E10 pian myytäisiin paljonkin halvemmalla, joten siksi lähdin kysymään, kuinka haitallista se tälle koneelle on. Toisaalta taitaa olla turhaa spekulointia kun 98 toimii hyvin, mikä lienee pääasia. Jotenkin käynti on tasaisempaa ollut.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Tuota tässä on harmiteltukin kaikenlaisten kemikaalien voimalla. Ko. auto kun on ollut itsellä reilut kuusi vuotta... Ei ole kyllä ainoa harmi ko. auton kanssa. Just opin että siinä oleva navigaattori onkin uudempaa mallia johon on saanut jo vuosia Suomen kartat. Minä kun olen ollut siinä käsityksessä että on vanhempaa mallia ja ei sovi.Finest kirjoitti:Pitääkin kesäkeleillä ja -renkailla vertailla kulutusta 95e5 vs 98e5.
Vuodenvaihteessa aloin myös 98e5 käyttäjäksi.
TM:ssä oli laboratorio testi aiheesta Saabin turbo koneella.
Aika samoja mitä toisessa ketjussa laskeskeltiin.
^Jos noin on niin ainoa huono puoli siinä on, ettei vaihtanut laatua aiemmin .
Ja silloin voisi vertailla 98e ja 98e5 eroa kulutuksessa.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Oops, ajatusvirhe. Myöhäisemmälle tietysti. Jokatapauksessa näyttäisi että tässä ketjussa puheena olevassa 2.0TS koneessa ECU tuon tempun kykenisi tekemään.Tiige kirjoitti:Taitaa se hyöty tulla kuitenkin sytytysennakon aikaistamisesta. Tämä taas käsittääkseni vaati nakutusanturin ja ECU:lta sen verran järkeä että osaa hakea sytytyksen lähelle nakutusrajaa oktaanin muuttuessa.onefromnorth kirjoitti:Eli näyttäisi siltä että 98 bensalla ECU pystyy kääntämään sytytystä myöhäisemmälle joka parantaa koneen hyötysuhdetta.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Tässä sitä nyt olisi:
http://www.lekemyynti.fi/go2/StarTron/
Jossain ketjussa ennustettiin lisäainetta e10 bensalle, samaan tapaan kun tuli lyijytön bensa.
http://www.lekemyynti.fi/go2/StarTron/
Jossain ketjussa ennustettiin lisäainetta e10 bensalle, samaan tapaan kun tuli lyijytön bensa.