Muuttoauto
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Muuttoauto
Haulla en löytänyt mitään tietoa niin yritetään täällä, kun on asiaan perehtyneitä jäseniä. Vielä mainitsen, että olen lukenut huolella TULLI:n sivut, mutta muutama asiaa on jäänyt kuitenkin ymmärttämättä.
Mitä edellytyksiä muuttoajoneuvon tuontia varten? Kun asun tällähetkellä EU:n ulkopuolella niin 2 vuoden päästä kun tulen suomeen takaisin niin haluaisin tuoda mukana vähän erikoisempi auto mukana. Kysykö tulli mitä olen tehnyt siellä maassa? Pitäisikö tuotavan auton rekisteröinti paikka olla nimenomaan se maa, jossa oleskelen tai saan oleskella Venäjällä ja tuoda auton esim. saksasta? Miten vakuutukset ovat voimassa EU:ssa, eli saanko osta auton saksasta ja jättää sen sinne kun itselleni ei ole osoitetta eikä mitään muuta sidettä saksaan?(se voi olla mikä maa tahansa, Saksa on vain esimerkki)?.
Onpas tullut paljon kysyttävää, mutta kun verokarhu on niin
Mitä edellytyksiä muuttoajoneuvon tuontia varten? Kun asun tällähetkellä EU:n ulkopuolella niin 2 vuoden päästä kun tulen suomeen takaisin niin haluaisin tuoda mukana vähän erikoisempi auto mukana. Kysykö tulli mitä olen tehnyt siellä maassa? Pitäisikö tuotavan auton rekisteröinti paikka olla nimenomaan se maa, jossa oleskelen tai saan oleskella Venäjällä ja tuoda auton esim. saksasta? Miten vakuutukset ovat voimassa EU:ssa, eli saanko osta auton saksasta ja jättää sen sinne kun itselleni ei ole osoitetta eikä mitään muuta sidettä saksaan?(se voi olla mikä maa tahansa, Saksa on vain esimerkki)?.
Onpas tullut paljon kysyttävää, mutta kun verokarhu on niin
Nothing beats cubic inch
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Peugeot.fi -sivuilta lainattua:
"Veroalennukseen oikeutetut henkilöt on tarkkaan määritelty. Yksinkertaistettuna voidaan todeta, että tällaisten henkilöiden on oleskeltava ulkomailla vähintään yhden vuoden ajan. Muuttoauto on tuotava paluumuuton yhteydessä. Lisäksi henkilön on oltava ennen muuttoaan täysi-ikäinen. Opiskelu ulkomailla ei täytä veroalennuksen edellytyksiä. Muuttoauton on lisäksi oltava ulkomailla omistuksessa vähintään kuusi kuukautta."
Eli henkilön on oleskeltava ulkomailla vähintään vuosi, ja muuttoautona tuotavan auton on oltava omistuksessa ulkomailla vähintään puoli vuotta, ei ole merkitystä mistä maasta auton hankkii.
Lisäksi: "Riippumatta siitä, tuodaanko muuttoauto Suomeen EU:sta vai sen ulkopuolelta, ajoneuvosta on pääsääntöisesti tehtävä Tullille autoveroilmoitus, mikäli se aiotaan ottaa Suomessa liikennekäyttöön. EU:n ulkopuolelta tuotavista ajoneuvoista on autoverotuksen lisäksi tehtävä erillinen tullauspäätös, jossa on vahvistettu tullittomuus ja arvonlisäverottomuus. Autoverolaissa säädetyin edellytyksin ajoneuvo voidaan verottaa Suomessa muuttotavarana, jolloin sille myönnetään määrältään enintään 13 450 euron suuruinen veronalennus."
Pösön sivuilla on laskuesimerkkikin veron määräytymisestä.
"Veroalennukseen oikeutetut henkilöt on tarkkaan määritelty. Yksinkertaistettuna voidaan todeta, että tällaisten henkilöiden on oleskeltava ulkomailla vähintään yhden vuoden ajan. Muuttoauto on tuotava paluumuuton yhteydessä. Lisäksi henkilön on oltava ennen muuttoaan täysi-ikäinen. Opiskelu ulkomailla ei täytä veroalennuksen edellytyksiä. Muuttoauton on lisäksi oltava ulkomailla omistuksessa vähintään kuusi kuukautta."
Eli henkilön on oleskeltava ulkomailla vähintään vuosi, ja muuttoautona tuotavan auton on oltava omistuksessa ulkomailla vähintään puoli vuotta, ei ole merkitystä mistä maasta auton hankkii.
Lisäksi: "Riippumatta siitä, tuodaanko muuttoauto Suomeen EU:sta vai sen ulkopuolelta, ajoneuvosta on pääsääntöisesti tehtävä Tullille autoveroilmoitus, mikäli se aiotaan ottaa Suomessa liikennekäyttöön. EU:n ulkopuolelta tuotavista ajoneuvoista on autoverotuksen lisäksi tehtävä erillinen tullauspäätös, jossa on vahvistettu tullittomuus ja arvonlisäverottomuus. Autoverolaissa säädetyin edellytyksin ajoneuvo voidaan verottaa Suomessa muuttotavarana, jolloin sille myönnetään määrältään enintään 13 450 euron suuruinen veronalennus."
Pösön sivuilla on laskuesimerkkikin veron määräytymisestä.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Pari tuoneena muutama vinkki.
Ulkomailla olo tullille vuosi+yksi päivä (tullin vuosi kestää 366vrk )
auton oltava kohdemaassa 6kk, tai hyvin todistettuna maassa jossa se on omassa käytössäsi esim. lomilla. Tämä tosin on hieman häilyvää. Pääsääntö että se täytyy todistella että se on ollut omassa käytössä--> vakuutus, kuitteja polttoaineesta, huolloista.
Et ole lomaillut Suomessa vuoden aikana yli 73 päivää (en muista oliko se 72-74), tämäkin tulee tarvittaessa todistaa--> passin leimoja pyydeltävä liikkuessa.
Jos auto on muualla kuin sun kohdemaassa, on ongelma yleensä se että autoa ei yleensä voi rekisteröidä maahan missä sulla ei ole osoitetta, jolloin vakuutustakaan ei saa. Muutaman esimerkin tiedän, osa onnistunut osa ei.
Mutta yleisesti ottaen kaikesta dokumenttia, rajan ylityksistä, kuitteja, leimoja, millä pystyy todistamaan käytön ja rajanylitykset ym.
Kannattaa, kokemus avaa uusia ulottuvuuksia, etenkin itäblokin maissa ja sen kaltaisissa paikoissa. Mitä isompi leima sitä kovempi sana...
Ulkomailla olo tullille vuosi+yksi päivä (tullin vuosi kestää 366vrk )
auton oltava kohdemaassa 6kk, tai hyvin todistettuna maassa jossa se on omassa käytössäsi esim. lomilla. Tämä tosin on hieman häilyvää. Pääsääntö että se täytyy todistella että se on ollut omassa käytössä--> vakuutus, kuitteja polttoaineesta, huolloista.
Et ole lomaillut Suomessa vuoden aikana yli 73 päivää (en muista oliko se 72-74), tämäkin tulee tarvittaessa todistaa--> passin leimoja pyydeltävä liikkuessa.
Jos auto on muualla kuin sun kohdemaassa, on ongelma yleensä se että autoa ei yleensä voi rekisteröidä maahan missä sulla ei ole osoitetta, jolloin vakuutustakaan ei saa. Muutaman esimerkin tiedän, osa onnistunut osa ei.
Mutta yleisesti ottaen kaikesta dokumenttia, rajan ylityksistä, kuitteja, leimoja, millä pystyy todistamaan käytön ja rajanylitykset ym.
Kannattaa, kokemus avaa uusia ulottuvuuksia, etenkin itäblokin maissa ja sen kaltaisissa paikoissa. Mitä isompi leima sitä kovempi sana...
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Kiitos paljon gtvaj!
Kumimuumi: Näin se on. Mutta samalla teen täällä työtäkin niin eikö se passaa silloin?
Eniten v*****a tässä se, että venäjällä autot maksavat reilusti ja kyseistä peliä itse en nähnyt jopa venäjällä. Jos saisi sen auton kun/jos ostan sen vakuutettua jossain niin se olisi kova sana. Kannatako soita saksan/Italian AKE:lle ja kysyä vai miten se byrokratia menee. Teen kova työtä ja en halua rahojani menevaan veroihin, varsinkin kun en saa mitään vastineeksi
Kumimuumi: Näin se on. Mutta samalla teen täällä työtäkin niin eikö se passaa silloin?
Eniten v*****a tässä se, että venäjällä autot maksavat reilusti ja kyseistä peliä itse en nähnyt jopa venäjällä. Jos saisi sen auton kun/jos ostan sen vakuutettua jossain niin se olisi kova sana. Kannatako soita saksan/Italian AKE:lle ja kysyä vai miten se byrokratia menee. Teen kova työtä ja en halua rahojani menevaan veroihin, varsinkin kun en saa mitään vastineeksi
Nothing beats cubic inch
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Suomen tulli on ainoa jolta saat tietoa, joskaan eivät ole vastuussa antamastaan väärästä infosta.
Ostat auton mistä haluut, rekisteröit venäjälle ja otat Kaskon vaikka Suomesta, liienne vak. siis rekisteröinti maasta.
6kk kuluttua pyyhkäset Suomeen ja koitat tullille todistella että kaikki kriteerit täyttyy.
Tai ostat Uuden auton suomesta ja viet sinne, missä sitten ootkin. Tässä tapauksessa ei itselle jää kuin ajamisen ja maksamisen vaiva. Myyjä liike hoitaa vientikilvet, nehän jopa kelpaavat moneen maahan joloin autoa ei tarvi rekisteröidä enään kohdemaahan ja homma helpottuu.
RuÅttista sai jossain vaiheessa uusiin Volvoihin kunnon vakuutuksia, mitkä oli voimassa melkeen kaikkialla !
Ostat auton mistä haluut, rekisteröit venäjälle ja otat Kaskon vaikka Suomesta, liienne vak. siis rekisteröinti maasta.
6kk kuluttua pyyhkäset Suomeen ja koitat tullille todistella että kaikki kriteerit täyttyy.
Tai ostat Uuden auton suomesta ja viet sinne, missä sitten ootkin. Tässä tapauksessa ei itselle jää kuin ajamisen ja maksamisen vaiva. Myyjä liike hoitaa vientikilvet, nehän jopa kelpaavat moneen maahan joloin autoa ei tarvi rekisteröidä enään kohdemaahan ja homma helpottuu.
RuÅttista sai jossain vaiheessa uusiin Volvoihin kunnon vakuutuksia, mitkä oli voimassa melkeen kaikkialla !
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Taas asiallista tietoa!
Nykyään venäjällä on hirveen korkeita autoveroja(paljon korkeampi kuin suomessa), kun tuodaan sinne vanhempi auto eli rekisteröinti venäjälle ei kannata misään tapauksessa. Olen miettinyt seuraava ratkaisua: Ostan auton vaikka esim. saksasta ja jätän siihen saksan kilvet, kaasutelen sillä 6kk venäjällä ja siten suomeen. Venäläisille on ihan sama missä se peli on rekisteröity, vaikka kuun rekisterissä kunhan on kaikki dokumentit ja vakuutukset on kunnossa. Ainoa mitä pitäisi selvittää että saako ulkomaalainen rekisteröidä ainakin jotenkin väliaikaisesti auton sinne saksaan...
Edit: Uudelle autolle ei ole rahaa eikä halua. On yksi malli, joka kiinnostaa aivan pirusti
Nykyään venäjällä on hirveen korkeita autoveroja(paljon korkeampi kuin suomessa), kun tuodaan sinne vanhempi auto eli rekisteröinti venäjälle ei kannata misään tapauksessa. Olen miettinyt seuraava ratkaisua: Ostan auton vaikka esim. saksasta ja jätän siihen saksan kilvet, kaasutelen sillä 6kk venäjällä ja siten suomeen. Venäläisille on ihan sama missä se peli on rekisteröity, vaikka kuun rekisterissä kunhan on kaikki dokumentit ja vakuutukset on kunnossa. Ainoa mitä pitäisi selvittää että saako ulkomaalainen rekisteröidä ainakin jotenkin väliaikaisesti auton sinne saksaan...
Edit: Uudelle autolle ei ole rahaa eikä halua. On yksi malli, joka kiinnostaa aivan pirusti
Nothing beats cubic inch
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Ai kun V*******AAAAA!!! Minun tapauksessani en pysty tuomaan autoa ilman sitä saatana veroa, kun oleskelen suomessa enemmän kuin ne tullin sallimmat 74 päivää, kun työtä kesäisinkin pitäisi paianaa. Eikö muut verot riittää kun niistäkin vanhoista romuista kiristetään veroa?!
Nothing beats cubic inch
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Nuo pitkäaikaiset siirtokilvet Saksassa ovat varsin kohtuullisen hintaisia. Kun asuin Itävallassa, oli 6kk Saksan siirtokilvet halvempi vaihtoehto mitä normaali paikallinen vakuutus.. Muistelisin, että jotain 600e, mutta voi olla että muistikuvani on väärä.mattijus kirjoitti:Saksasta punapäätyiset siirtokilvet jotka on ymmärtääkseni voimassa kahdesta viikosta vuoteen? En tosin tiedä mitä esim 6kk siirtolupa maksaa.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Niin, miksi pitäisi saada verot anteeksi jos tosiasiallisesti työskentelee/asuu täälläAi kun V*******AAAAA!!! Minun tapauksessani en pysty tuomaan autoa ilman sitä saatana veroa, kun oleskelen suomessa enemmän kuin ne tullin sallimmat 74 päivää, kun työtä kesäisinkin pitäisi paianaa. Eikö muut verot riittää kun niistäkin vanhoista romuista kiristetään veroa?
Toki, mielellään minäkin toisin kesälomareissulta verotta tuliaisen joka kerta....
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
^ Joo, ei taida Ruotsia? pidemmälle tähyillä kun näin voi tehdä...
Vielä OT mutta olen joskus miettinyt paljonko valtion verotulot lisääntyisi pelkästään sillä että kaikista esim. pääkaupunkiseudulla liikkuvista viron kilpisistä ajoneuvoista maksettaisiin verot ja muut maksut niinkuin tässä (sivistys?) maassa lait ja asetukset määrää??
Ei ehkä huimaa vaikutusta valtion talouteen mutta olisihan se edes tasa arvoista että kaikki olisi talkoissa mukana...
Vielä OT mutta olen joskus miettinyt paljonko valtion verotulot lisääntyisi pelkästään sillä että kaikista esim. pääkaupunkiseudulla liikkuvista viron kilpisistä ajoneuvoista maksettaisiin verot ja muut maksut niinkuin tässä (sivistys?) maassa lait ja asetukset määrää??
Ei ehkä huimaa vaikutusta valtion talouteen mutta olisihan se edes tasa arvoista että kaikki olisi talkoissa mukana...
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
En ole ulkomaalla missään reisussa/lomalla, vaan asun siellä nykyään ja suomessa oleskelen yhteenlaskettuna(sis. kesäloma, joka menee työnmerkeissä 2kk) n.90 päivää vuodessa niin miksi minun pitäisi maksa omistamani tavaroista niin pirun korkea veron kun palaan takaisin? Ei kiitos!fahlsjy kirjoitti:Niin, miksi pitäisi saada verot anteeksi jos tosiasiallisesti työskentelee/asuu täälläAi kun V*******AAAAA!!! Minun tapauksessani en pysty tuomaan autoa ilman sitä saatana veroa, kun oleskelen suomessa enemmän kuin ne tullin sallimmat 74 päivää, kun työtä kesäisinkin pitäisi paianaa. Eikö muut verot riittää kun niistäkin vanhoista romuista kiristetään veroa?
Toki, mielellään minäkin toisin kesälomareissulta verotta tuliaisen joka kerta....
Nothing beats cubic inch
Hommaat haluamasi pirssin ja ajelet niillä saksankilvillä välittämättä mistään? Vaihtoehtoisesti rekisteröit pirssin yllämainittuun Viroon?TestarosaFinland kirjoitti: En ole ulkomaalla missään reisussa/lomalla, vaan asun siellä nykyään ja suomessa oleskelen yhteenlaskettuna(sis. kesäloma, joka menee työnmerkeissä 2kk) n.90 päivää vuodessa niin miksi minun pitäisi maksa omistamani tavaroista niin pirun korkea veron kun palaan takaisin? Ei kiitos!
Hyvällä tuurilla pystytkin todistamaan, että olet ollut Suomessa riittävän vähän ja saat pirssin joku kaunis päivä suomen kilpiin ilman rekisteröintiveroa.
VMP
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
^
Saako ajella saksan vinti/mikätahansa kilvillä, vaikka ei asukaan saksassa? kun joku vakuutus autolla pitäis olla...
Saako viroon rekisteröidä auton jos on sama tilanne(ei ole osoitetta tai mitään muuta virossa)? Itse asun venäjällä eikä tähän saa rekisteröityä vanhempi auton. Siis toki saa kun ensin on maksanut 3€ kuutiosta
Saako ajella saksan vinti/mikätahansa kilvillä, vaikka ei asukaan saksassa? kun joku vakuutus autolla pitäis olla...
Saako viroon rekisteröidä auton jos on sama tilanne(ei ole osoitetta tai mitään muuta virossa)? Itse asun venäjällä eikä tähän saa rekisteröityä vanhempi auton. Siis toki saa kun ensin on maksanut 3€ kuutiosta
Nothing beats cubic inch
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
TestarosaFinland kirjoitti:^
Saako ajella saksan vinti/mikätahansa kilvillä, vaikka ei asukaan saksassa? kun joku vakuutus autolla pitäis olla...
Saako viroon rekisteröidä auton jos on sama tilanne(ei ole osoitetta tai mitään muuta virossa)? Itse asun venäjällä eikä tähän saa rekisteröityä vanhempi auton. Siis toki saa kun ensin on maksanut 3€ kuutiosta
En tiedä Viron rekisteröintikäytäntöä, mutta isot pojat ovat kertoneet, että auton käyttäjäksi voisi merkitä jonkun, joka ei ole Virossa.Joku urpo kirjoitti:Saksasta punapäätyiset siirtokilvet jotka on ymmärtääkseni voimassa kahdesta viikosta vuoteen? En tosin tiedä mitä esim 6kk siirtolupa maksaa.
VMP
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Nykyinen *kyttäyssysteemi* on aika aukoton, kun kaikki ajoneuvot videokuvataan rajalla tai ainakin rekisterinumerot tunnistetaan automaattisesti. Ehkä virallisesti väitetään ettei tietoja käytetä kuin etsittäviin ajoneuvoihin, mutta tarkkailu on päällä. Turha siis yrittää väittää ettei ole käynyt maassa kun tiedot on tallennettu viranomaisten koneisiin.fahlsjy kirjoitti:^jokunen vuosi takaperin Tornion korkeudella tyrkytettiin autoveroa jannulle joka kävi usein Suomen puolella "kylässä" (toisinsanoen seurusteli Suomalaisen kanssa ja vietti pääsääntöisesti aikansa täällä, auto kuitenkin Ruotsin kilvissä...)
En tiedä menikö verot maksuun asti..
Tietysti eihän henkilön liikkuminen ole sidoksissa ajoneuvoon mutta sitten pitää matkustaa *julkisilla*
Muuttoauton tuominen on ilmeisesti vähentynyt huippuvuosista autoveron lieventymisen myötä. Helpommalla pääsee kun tuo normaalisti uudehkon tai enemmän käytetyn suoraan, ei tule niitä naurettavia käytttörajoituksia, kai ne on vielä voimassa? Muutaman kerran olen ajellut kaverien tuonti/ulkomaankilpisillä autoillaSuomen teillä silläkin riskillä että "artisti maksaa"
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Tuulilasihan toi vuosia sitten Italiasta Viroon Alfa 164 Turbon, joka rekisteröitiin Viron kilpiin, omistajasta en osaa sanoa...kysykää Ketoseltamattijus kirjoitti:
En tiedä Viron rekisteröintikäytäntöä, mutta isot pojat ovat kertoneet, että auton käyttäjäksi voisi merkitä jonkun, joka ei ole Virossa.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Tai siis nainen suomalainen mies ruottalainen. Mutta enemmän ja vähemmän juu, tais ajaa se sillä kolarinkin ja setvivät sitten ruottalaisen vakuutuslaitoksen kanssaTestarosaFinland kirjoitti:^
Ja kuka on maksaja, kun virossakin on varmasti jotain käyttöveroa ja liikenne vakuutus?
^^
Ajeleeko suomessa kirjoilla oleva mies sillä ruotsin raudalla?
1. Perussääntö on tietysti se, että kannattaa varmistaa asiat tullin sivuilta, eikä Peugeot-kerhon tai muun hevosmiesten tietotoimiston lähteistäAlfaTom kirjoitti: Muuttoauton tuominen on ilmeisesti vähentynyt huippuvuosista autoveron lieventymisen myötä. Helpommalla pääsee kun tuo normaalisti uudehkon tai enemmän käytetyn suoraan, ei tule niitä naurettavia käytttörajoituksia, kai ne on vielä voimassa? Muutaman kerran olen ajellut kaverien tuonti/ulkomaankilpisillä autoillaSuomen teillä silläkin riskillä että "artisti maksaa"
Aikanaan erilaisista väärinkäytöksistä oli kovia sanktioita, ankarinpana auton menetys valtiolle. Onkohan siitä luovuttu, kun tullihuutokaupassa ei ole enää eksoottisia menopelejä. Suomalainen ei myöskään saa ajaa Suomessa ulkomaisissa kilvissä olevaa autoa .... ainakaan jos on Suomessa kirjoilla....varmaan edelleen voimassa. Muuttoautoa ei saa luovuttaa ennen määräajan umpeutumista toisen ajettavaksi, jos omistaja ei ole mukana. Varmaan myös edelleen voimassa. Tällöin autosta joutui ainakin ennen maksamaan täydet verot. Käytännössä ei kannata antaa kaverin ajettavaksi, vaikka olisi itse mukana.
Nykyään ei kai enää lähdetä ulkomaille töihin pelkän verovapaan auton takia, hyöty on sen verran pieni alentuneen autoveron takia. Jos sellaisen kuitenkin aikoo tuoda, ei kannata sössiä, vaan noudattaa määräyksiä pilkuntarkasti.
Eikös ensimmäinen Suomeen tuotu De Tomaso Pantera tullut aikanaan muuttoautona? Tullin suosiollisella avustuksella se rekisteröitiin Fiat X1/9:ksi. Omistajalla oli hauskaa - kunnes jäi kiinni, ja auto meni Tullin huutokauppaan.
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"