Alfa 2.5 V6 -98 korkeat HC päästöt ja öljyn kulutus
Valvoja: Moderators
Alfa 2.5 V6 -98 korkeat HC päästöt ja öljyn kulutus
Terve,
Katsastuksesta tuli hylsy, liian korkeat HC päästöt.
Auto syö myös öljyä aiempaa enemmän. Öljy on mittatikussa kirkasta.
Korjaamon edustaja totesi että korkea HC päästö johtunee siitä ettei polttoaine pala kunnolla. Kuulostaa yksinkertaisen järkevältä päätelmältä.
Autosta putsattiin vastikään varsin likainen kaasuläppä samalla kun Lambda-anturi vaihdettiin, tällä saatiin moottorin tyhjäkäynnin heijaaminen loppumaan.
Pohdinkin että jos polttoaine kerran ei pala kunnolla, ainoa syy lienee ettei se saa oikeaa määrää ilmaa? onko ILMIn vaihto edessä? Vai onko jotain muita viallisia/likaantuneita osia jotka aiheuttavat sekä korkeat HC päästöt että kasvaneen öljyn kulutuksen? Auton tehot eivät myöskään ole ihan sitä mitä olivat vielä viime syksynä esim.
Kiitos avusta.
Antti
Katsastuksesta tuli hylsy, liian korkeat HC päästöt.
Auto syö myös öljyä aiempaa enemmän. Öljy on mittatikussa kirkasta.
Korjaamon edustaja totesi että korkea HC päästö johtunee siitä ettei polttoaine pala kunnolla. Kuulostaa yksinkertaisen järkevältä päätelmältä.
Autosta putsattiin vastikään varsin likainen kaasuläppä samalla kun Lambda-anturi vaihdettiin, tällä saatiin moottorin tyhjäkäynnin heijaaminen loppumaan.
Pohdinkin että jos polttoaine kerran ei pala kunnolla, ainoa syy lienee ettei se saa oikeaa määrää ilmaa? onko ILMIn vaihto edessä? Vai onko jotain muita viallisia/likaantuneita osia jotka aiheuttavat sekä korkeat HC päästöt että kasvaneen öljyn kulutuksen? Auton tehot eivät myöskään ole ihan sitä mitä olivat vielä viime syksynä esim.
Kiitos avusta.
Antti
Lambda-anturi oli Boschin paketissa ja tilattu Heikalta joten uskon että se on se aito alkuperäinen.
Toi imuvuoto juttu täytyy tutkia.
Ajoin ennen katsastusta vain 10 minuuttia, joten myös katalysaattorin kylmyys tietysti vaikuttaa.
Noista päästöarvoista, tosiaan olihan ne muutkin pielessä kuin vain se HC.
Päästöarvot:
HC:
Joutokäynti = 127 ppm (sallittu 100) ja yli 2000 rpm = 105 ppm (sallittu 100)
Lamda arvo = 1,09 (sallittu 0,97-1,03)
CO:
Joutokäynti = 0,4% (sallittu 0,5) ja yli 2000 rpm = 0,61% (sallittu 0,3)
02:
Joutokäynti 6,21% (sallittu 5,00) ja yli 2000 rpm = 2,33% (sallittu 5,00)
Jos korkea happipitoisuus johtuu esim. siitä että pakoputkessa on vuoto, nuo muut arvot ilmeisesti ovat sitten vielä korkeampia vai?
Kiitos taas etukäteen.
Antti
Toi imuvuoto juttu täytyy tutkia.
Ajoin ennen katsastusta vain 10 minuuttia, joten myös katalysaattorin kylmyys tietysti vaikuttaa.
Noista päästöarvoista, tosiaan olihan ne muutkin pielessä kuin vain se HC.
Päästöarvot:
HC:
Joutokäynti = 127 ppm (sallittu 100) ja yli 2000 rpm = 105 ppm (sallittu 100)
Lamda arvo = 1,09 (sallittu 0,97-1,03)
CO:
Joutokäynti = 0,4% (sallittu 0,5) ja yli 2000 rpm = 0,61% (sallittu 0,3)
02:
Joutokäynti 6,21% (sallittu 5,00) ja yli 2000 rpm = 2,33% (sallittu 5,00)
Jos korkea happipitoisuus johtuu esim. siitä että pakoputkessa on vuoto, nuo muut arvot ilmeisesti ovat sitten vielä korkeampia vai?
Kiitos taas etukäteen.
Antti
Viimeksi muokannut antra, 16 Huhti 2011, 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo, kiitos, pakoputki on jo tilattu mutta toi kuumaksi ajo on sillai erikoinen juttu että moottori selkeästi lämpeni tässä parina päivänä tuon kaasuläpän putsauksen ja lambdan vaihdon jälkeen aiempaa nopeammin aiempaa kuumemmaksi. Se kuumeni esim yli 90 asteen taajama-ajossa, jota ei ole koskaan aiemmin tehnyt. Tänään illalla lähdin varta vasten ajamaan pidempää lenkkiä ja kas kummaa, moottorin lämpötila pysyi siellä 80-85 asteessa missä se aina ennenkin on pysynyt.
Eli jotain tavallisesta poikkeavaa siellä auton sisuksissa taisi olla käynnissä katsastuksenkin aikana. Toivotaan että se uusi pakoputki saa viimeistään päästöt kuntoon. Kiitos vinkeistä.
Eli jotain tavallisesta poikkeavaa siellä auton sisuksissa taisi olla käynnissä katsastuksenkin aikana. Toivotaan että se uusi pakoputki saa viimeistään päästöt kuntoon. Kiitos vinkeistä.
"Oikean seossuhteen lisäksi katalysaattori tarvitsee noin 250 °C:n lämpötilan toimiakseen tehokkaasti. Katalysaattori ei siis toimi heti auton käynnistämisen jälkeen, vaan vasta pakokaasujen lämmitettyä katalysaattorin oikeaan toimintalämpötilaan"
Eli käy jossain pajalla mittauttamassa ne päästöt siten, että olet oikeasti ajanut kovemmalla kuormalla pätkän.
Eli käy jossain pajalla mittauttamassa ne päästöt siten, että olet oikeasti ajanut kovemmalla kuormalla pätkän.
VMP
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski