Nyt on ensimmäinen yhteinen talvi taivallettu Alfan kanssa ja kyllä noin talvikäytössä auto tuntui ajoittain turhan matalalta. Olen harkitsemassa auton nostoa normaalikorkeuteen (hullua?). Aikomuksenani on nimittäin laittaa autosta ruostepaikat ja helmat uusiksi, jolloin tietysti olisi mukavaa mikäli helmat pysyisivätkin kunnossa. Tällä hetkellä tiedän että viimeistään seuraavana talvena helmojen laitosta ne rouhisivat jäähän aina silloin tällöin. Toisaalta tuleehan helmoihin aina kiveniskemiäkin väistämättä, mutta niiden jäljet tuskin ovat yhtä pahoja kuin maahan rohaisun tekemät jäljet..? Tästä tosin pääseekin sitten seuraavaan pohdintaan eli ovatko helmat irralliset ja tyhmän näköiset, mikäli auto on ihan vakiokorkeudessaan? Mutta pysyvätkö auton omat helmat kunnossa ilman lasikuituhelmoja suojanaan? Olisiko järkevää hankkia säädettävä alustasarja ja laskea korkeutta kesäksi vähän ja talvella nostaa maksimiin?
Toivoisin mielipiteitä ja pohdintaa aiheesta, vinkkejä otetaan vastaan
Johanna kirjoitti:Tästä tosin pääseekin sitten seuraavaan pohdintaan eli ovatko helmat irralliset ja tyhmän näköiset, mikäli auto on ihan vakiokorkeudessaan?
paremman näköinen se on helmoilla jos on vakiokorkeudella, koska helmat tekevät auton matalamman näköiseksi imo. Paljon sitä autoa on madallettu ja minkä kokoiset renkaat siinä on? Renkailla voi hieman säädellä sitä korkeutta ja ulkonäköä (renkaan ja lokarin välistä rakoa).
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
^uskaltaisin olla samaa mieltä. Alfalla en ole helmoja jmvst laitellut, mutta ed. autossa (A6) tein niitä värkkäyksiä. Alusta oli vakio korkeudella, ja ei ainakaan siinä helmat olleet haitaksi talvella, ja hyvältä näyttivät. Siinä autossa pysty vielä säätämään alustan korkeutta (allroad-malli), joten sillä matalimmalla se oli jo aika pikaisen näköinen.
Aion laittaa, kunhan taas rikastun, nykyiseen menopeliin puskuria ja sivuhelmoja, kuitenkin saa ihan kivan näköisen tästäkin.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.
Kyllä ne vakiohelmat kannattaa laittaa ruostekorjailujen jälkeen takaisin. On siisti ja kestää ruosteettomana pidempään. Tai ainakaan se ruoste ei näy.
Juu, helmat näyttää hyviltä etenkin madaltamattomissa, koska kuten V6 totesi auto näyttää matalammalta. Paitsi, että pyöränkaarien kohdalla ei mikään vippaskonsti tepsi, vaan auto näyttää...maasturilta. Etenkin jos on leveät ja matalat renkaat/vanteet.
Huoletonhan se on ajella madaltamattomalla, mutta samalla tylsä ja ruma. Siinä kannattaa vähän arvioida auton käyttöä muutenkin. Itse vaihdoin vakiojouset takaisin vaimon ajellessa 156:lla, mutta nyt olisi tarkoitus vaihtaa matalampaan takaisin, kun itse ajelen ja työmatkakin on lyhyt.
Johanna kirjoitti:Nyt on ensimmäinen yhteinen talvi taivallettu Alfan kanssa ja kyllä noin talvikäytössä auto tuntui ajoittain turhan matalalta. Olen harkitsemassa auton nostoa normaalikorkeuteen (hullua?)
Ei se hullua ole jos oikeasti tuntuu, liian matalalta. Itse en ikinään tule omaani madaltamaan, vakioalusta kun on ihan tarpeeksi matala suomen "Ah! niin virheettömille teille". Viiden hengen porukalla raapii jo pohjapanssari hiekkateillä vaikka ei roiku (nyt tosin alkannut roikkumaan viimeisen viikkojen sisällä ). Helmat kannataa ainakin minun mielestä laittaa kun on paikat korjattu, vaikka on roiskeläpät niin aina talven jälkeen on tuo auton peltihelma rumassa kuosissa hiekan takia, muovihelma suojaa, on paremman muotoinen -> ottaa vähemmän kiveniskeymiä kylkeen, eikä se mitenkään rumalta näytä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
hagger16 kirjoitti:Juu, helmat näyttää hyviltä etenkin madaltamattomissa, koska kuten V6 totesi auto näyttää matalammalta. Paitsi, että pyöränkaarien kohdalla ei mikään vippaskonsti tepsi, vaan auto näyttää...maasturilta. Etenkin jos on leveät ja matalat renkaat/vanteet.
Huoletonhan se on ajella madaltamattomalla, mutta samalla tylsä ja ruma. Siinä kannattaa vähän arvioida auton käyttöä muutenkin. Itse vaihdoin vakiojouset takaisin vaimon ajellessa 156:lla, mutta nyt olisi tarkoitus vaihtaa matalampaan takaisin, kun itse ajelen ja työmatkakin on lyhyt.
Rengas-pointti on hyvä. Vakio 17"/18" on vähän tylsä, joten eikun vaab isompaa kehää alle helmojen mukana.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.
156:ssa vakiokoko on 15"/16". 19-tuumaisia varten pitäisi varmaan erikoiskatsastus tehdä, ei mene heittämällä läpi. Puhuiko Woland 159:stä?
Tossa oma madaltamaton 156 lesterin helmoilla. Novitecin etuspoilerin laiton jälkeen meni madallushalut, toi rykii auton pitkän etuylityksen takia asfalttiin turhan helposti kesäkeleissäkin. Etuspoileri pudotti maavaraa edestä 3-4cm. Pitäis taas fiksailla talven jäljiltä raapimisjälkiä spoilerin alta. Ilman spoileria 30mm madallus olisi ihan ok omalla kohdalla.
Heikalta saattaa löytyä noita (originaaleja) helmoja hyllystä.
Hyvinkin noitten lesterin versioiden näköiset
Voin kattoa varaosanumeron jos jotakuta kiinnostaa.
Ainakin ne olivat alfan omassa paketissa.
Giallo Pozzuoli kirjoitti:156:ssa vakiokoko on 15"/16". 19-tuumaisia varten pitäisi varmaan erikoiskatsastus tehdä, ei mene heittämällä läpi. Puhuiko Woland 159:stä?
Tossa oma madaltamaton 156 lesterin helmoilla. Novitecin etuspoilerin laiton jälkeen meni madallushalut, toi rykii auton pitkän etuylityksen takia asfalttiin turhan helposti kesäkeleissäkin. Etuspoileri pudotti maavaraa edestä 3-4cm. Pitäis taas fiksailla talven jäljiltä raapimisjälkiä spoilerin alta. Ilman spoileria 30mm madallus olisi ihan ok omalla kohdalla.
159:stä, mutta ainakaan A6:ssa ei mitään ihmeempää tarvinnut tehdä vaikka vaihdoin 17" > 20". Olen kyllä 156:ssa nähnyt 19", mutta ei ainakaan ko. omistaja ollut mitään ihmeellisempää joutunut tekemään.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.
Giallo Pozzuoli kirjoitti:156:ssa vakiokoko on 15"/16". 19-tuumaisia varten pitäisi varmaan erikoiskatsastus tehdä, ei mene heittämällä läpi. Puhuiko Woland 159:stä?
Tossa oma madaltamaton 156 lesterin helmoilla. Novitecin etuspoilerin laiton jälkeen meni madallushalut, toi rykii auton pitkän etuylityksen takia asfalttiin turhan helposti kesäkeleissäkin. Etuspoileri pudotti maavaraa edestä 3-4cm. Pitäis taas fiksailla talven jäljiltä raapimisjälkiä spoilerin alta. Ilman spoileria 30mm madallus olisi ihan ok omalla kohdalla.
159:stä, mutta ainakaan A6:ssa ei mitään ihmeempää tarvinnut tehdä vaikka vaihdoin 17" > 20". Olen kyllä 156:ssa nähnyt 19", mutta ei ainakaan ko. omistaja ollut mitään ihmeellisempää joutunut tekemään.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.
Autosi oikea rengaskoko tai rengaskoot on merkitty rekisteröintitodistukseen. Ilman muutoskatsastusta saat muuttaa rengaskokoa seuraavasti:
Renkaan leveyttä saa muuttaa enintään 30 mm.
Vanteen halkaisijaa saa muuttaa enintään 1 tuuman.
Pyörien on kuitenkin mahduttava pyörimään ja kääntymään esteettömästi ja renkaan kantavuuden on oltava riittävä. Kantavuuden voit tarkistaa rengasliikkeestä tai A-Katsastuksen asemalta.
Edit. Ilmeisestikin katsastukonttorien tietojärjestelmien lisätiedoista löytyy tyyppihyväksyntä 19-tuuman vanteille 156 GTA:lle. Voi olla että se koskee myös muita 156:ia.
Lueskeltuani kommenttejanne ja itse asiaa pohdittuani päädyin seuraavaan:
Eibach Pro-Kit joka madaltaa vain 30 mm. Nykyään lienee madallettu 50-55 mm. Toivon että tämä olisi sopiva kompromissiratkaisu vakion ja "kunnon madalluksen" välillä. Toivon että tuntuisi myös ajettavuudessa, sillä epäilen että tällä hetkellä madallus on toteutettu pelkillä jousilla (?). Ehkä ensi talvena Alfaa ei tarvitse jättää pihaan liian suuren lumimäärän takia, toivon ainakin että tämä nosto riittää siihen
Samat helmat kuin nykyäänkin (tai todennäköisesti samat, näytti ainakin hyvin samalta - itse kun olen auton ostanut valmiiksi näillä helmoilla, niin en tiedä varmasti nykyisten helmojen merkkiä)
Ja tietysti vielä itseäni ilostuttaakseni uudet matot punaisilla reunuksilla, valkoiset sivuvilkut ja vaihdekepin nuppi
Vaikka Eibach lupaakin Pro-Kitille 30 milliä niin todellisuudessa madallus on reilusti enemmän. Omaa ei tullut mitattua vakiokuosissa mutta veikkaisin että viitisen senttiä se putosi.
Jos maltillista madallusta kaipaa niin tehtaan omilla Sportpack-jousilla putoaa noin 20 milliä.
Mittasin tuon aikanaan kun eibachin pro-kitin laitoin omaan 156 TS SW:hen ja se taisi olla 35mm . Madallus on mielestäni erittäin hyvä, mutta saisi olla jäykempi, pikkusen liikaa joustaa.
jtäsmä oli vakio vietereillä tosi korkea, korkeampi kuin esim tuossa giallon kuvassa, no sitten laitoin nuo eibachin (30mm) pro jouset ja tipahti niin että maavaraa tyhjänä jäi noin 80-85mm. eibachin jousilaatikossa luki muuten 30-45mm ! ja oma tippus sen45-50mm. vaihdoin sitten orggis sport vieterit ja korkeahko on, madallus n. 15-20mm. eli sitä hakemaani sopivaa madallusta ei sitten kyllä löytynyt.
stoichiometric kirjoitti:jtäsmä oli vakio vietereillä tosi korkea, korkeampi kuin esim tuossa giallon kuvassa, no sitten laitoin nuo eibachin (30mm) pro jouset ja tipahti niin että maavaraa tyhjänä jäi noin 80-85mm. eibachin jousilaatikossa luki muuten 30-45mm ! ja oma tippus sen45-50mm. vaihdoin sitten orggis sport vieterit ja korkeahko on, madallus n. 15-20mm. eli sitä hakemaani sopivaa madallusta ei sitten kyllä löytynyt.
Olisko jollain tietoa, millä alustasarjalla sitten saisi juuri JTS:ään semmoisen maltillisen n. 30mm madalluksen oikeasti? Eibachin yli 40mm pudotus kuulostaa vähän turhan paljolta omaan makuun..
stoichiometric kirjoitti:jtäsmä oli vakio vietereillä tosi korkea, korkeampi kuin esim tuossa giallon kuvassa, no sitten laitoin nuo eibachin (30mm) pro jouset ja tipahti niin että maavaraa tyhjänä jäi noin 80-85mm. eibachin jousilaatikossa luki muuten 30-45mm ! ja oma tippus sen45-50mm. vaihdoin sitten orggis sport vieterit ja korkeahko on, madallus n. 15-20mm. eli sitä hakemaani sopivaa madallusta ei sitten kyllä löytynyt.
Eli et vaihtanut iskareita ollenkaan? Itse olen hankkimassa alustasarjaa, en vain jousia. Oliko sulla autossa Nivomatit?
Pro-System se on omassakin mutta jouset on käsittääkseni samat kuin Pro-Kitissä. Iskareilla ei taida olla merkitystä auton korkeuteen elleivät sitten ole jotkut Nivomat-härvelit.
Alkaa kyllä oikeasti jännittää että mikä tiputus tuolla sarjalla nyt sitten tulee kun tuntuu että samaan autoon laitettuna todellinen madallus on vaihdellut ihan sattumanvaraisesti...
Ex 156 putosi Eibachilla edestä 40mm, takaa 25mm. Etäisyys pyörän keskeltä lokasuojan kaareen edessä 33cm, takana 34,5cm (vakiona 37). Perä ajan myötä vähän laski.
Olisikohan hommassa ongelmana se, että tehtaalta tulleissa autoissa "vakioalustoja" on ollut monen korkuisia? Silloinhan madallus riippuisi siitä mikä on sattunut olemaan lähtötilanne.
Tattaraa... Hmm... No tässä oon jo miettinyt että laittasko riskillä kuitenkin sen Eibachin alle ja se on sitten tuossa samassa lähtökorkeudessa, mutta paremmalla tuntumalla
KW:n säädettävä setti tulee alle huomenna, pieni
henkinen kädenvääntö menossa siitä pitäiskö pudottaa
sinänsä hyväksi koetusta 45mm:stä vielä alemmas...
siviili/ratapyörissä rengastus on molemmissa 225/40/18,
ET:t 37 ja 35.
silverine kirjoitti:KW:n säädettävä setti tulee alle huomenna, pieni
henkinen kädenvääntö menossa siitä pitäiskö pudottaa
sinänsä hyväksi koetusta 45mm:stä vielä alemmas...
siviili/ratapyörissä rengastus on molemmissa 225/40/18,
ET:t 37 ja 35.
45 milliin jäi. Ihan paska alusta, kaiken huipuksi vielä mukavan tuntuinenkin.
Mulla GT:ssä Eibach pro-kit jouset -30mm. Todellinen madallus n. 30mm.
Ovat hyvä yhdistelmä jäykkyyttä ja ei niin pintakovuutta,kuin alkuperäisjousitus. Renkaina 19":set ja tässä kokoluokassa laatukumit on HUOMATTAVASTI hiljasemmat ja paremmat ajaa, kuin Kiinan ihmeet( Oli hetken halppikset ja prkl ku ei korvat kestäny niitä).
Muutoskatsastuksessa kirjattiin Pro Systemillä navasta lokasuojan reunaan edessä 33 ja takana 35 senttiä. Inssi sanoi etusumareiden olevan niin matalalla että on hyväksynnän kannalta siinä ja tässä, kun jouset painuvat niin voi kuulemma joutua poistamaan sumarit. Tuskinpa noita kukaan jälkeen päin mittailee mutta kovin paljon enempää ei kärryä kyllä tarvitse madaltaa.
Pitäisi olla pienoisen googlettamisen jälkeen parasta mitä autoon on tarjolla. (jos ei halua tehdä autosta rata-autoa.)
En kuitenkaan saanut TUV-todistusta jousista ja kysyin siitä EBSparekselta. Pyysivät ottamaan todistuksen Eibachin sivuilta. Mutta eihän tuota sportpack jousista ollut Eibachin sivuilla todistusta.
Eli nyt tässä odottelen maanantaita, jos vastaisivat Eibachilta kyselyyni TUV-todistuksesta... En todellakaan aio maalata jousia mustaksi tai väärennellä todistuksia. Mielenkiintoista on se, ettei kyseessä ole madallussarja, joten ei pitäisi katsastuksessa puuttua, mutta sinisistä jousista alkavat katsastuksessa varmasti kyselemään todistusten perään.
^^Ollu inssi tarkkana. Eipä noita yleensä kiinnosta paljo muu kun, että saa jonkun lapun kouraan missä jotain TUV hyväksynnästä kertoillaan. 147ssahan on vilkut jo tehtaalta sen verran matalalla, että ei pysty madaltamaan jos ei vilkkujen paikkoja siirrä. Vaan eipä noita onneks inssit mittaile.
Tuossa katsastuksessa kävi niin, että norkoiltuani pihalla 20 minuuttia varatun ajan päälle kävin kysymässä tiskiltä että jokos me kohta katsastellaan vai mikä mättää. Vastaus oli että muutoskatsastuksia tekee vain yksi kaveri joka on nyt juuri syömässä. Tiedustelin sitten naama näkkärillä että kuinkahan on mahdollista että varasin samana päivänä ajan vuosi- ja muutoskatsastukselle kello 12.20 ja varattuun aikaan ainoa heppu on syömässä, jolloin täti katsoi parhaaksi käydä katkaisemassa katsurin lounastauon.
Inssi sitten lampsi autolle naama nurinpäin, ei vilkaissutkaan meikäläiseen morjenstuksesta nyt puhumattakaan. Täti taas tuli pihalle tupakille ja yritti selvästi hieroa sovintoa "Piti tulla katsomaan kun on niin erikoinen ja hieno auto... Onpas isot pyörät"
Eniveis, voi olla että katsastaja olisi ollut melko alttiilla päällä hylkäämään auton jos aihetta olisi ollut. Varsinkin kun tänäkin vuonna piti muistuttaa että jos nostatte perää siitä alumiinisesta apurungosta niin varmastikin myös maksatte laskun pyöränkulmien säädöstä. Kumma että haluavat aina väen väkisin siitä tunkkailla vaikka kelkan tassut ylettyivät ihan hyvin niihin nostamiseen tarkoitettuihin pisteisiinkin.
Santtu: Nuo eibachit on tehty ilmeisesti "tilaustyönä" EBSparesille, Eibach ei niitä myy suoraan. Täten TUV lappujen saaminen eibachilta voi olla haasteellista, kääntyisin siis takaisin EBSparesin puoleen, kyllä niiden pitäisi asia hoitaa.
Alfani, 156 2.0 JTS Sportwagon Ti. -05, on ns. tehtaan säädöissä.
Pyörät on 215-45-17 ja korkeus pyörän navasta lokasuojan alareunaan edessä ja takana on 370 mm.
Käsittääkseni tehdas on Ti-mallissa hakenut jonkinlaista kompromissia alustalle ja pyörille, jolla voi ajaa erilaisilla alustoilla miellyttävästi ja vauhdikkaasti.
Jos aikoo käyttää Alfaa talvella, kannattaa muistaa polanteiset ja auraamattomat tiet, ennenkuin laskee jousitusta, 370 millin alustakin tuntui pahalle. Jos haluaa olla lumiaura, niin mikäs siinä sitten.