P0170 - Fuel Trim Malfunction (Bank 1)
P0130 - O2 sensor value HIGH.
FiatEcuscannilla ajelin tuossa muutamia kilometrejä, ja tälläsiä havaintoja (merkityksestä en tiedä, mutta kuvittelisin olevan "bad bad very bad")...
Desired Intake Air Quantity
Min: 9,600 Kg/h
Max: 29,000 Kg/h
Air Quantity
Min: 6,400 Kg/h
Max: 344,000 Kg/h
Eikö tuo nyt kerro, että saa vähän liikoja ilmoja? Myöskin O2 sensori ilmottaa notta "LEAN", eli saa liikaa ilmaa ja käy köyhällä - eikös se noin ole?
O2 Sensor Signal
Min: -266,6000 mV
Max: 713,8000 mV
Onko tuo edes sinnepäin, mitä sen pitäisi olla?
Eli onko ihmisillä ideoita? Tessuhan ei mene päästöistä läpi mitenkään ja selvästi polttaa jotain putkessa, kun kierroksia 2000 - 2200 nostaa nopeasti kaasun polkimelta, kuuluu "put". Muilla kierroksilla sitä ei tapahdu tai sitä ei kuule - joko tai. Se mitä nyt on ylipäänsä vilkuiltu hyvin pintapuolisesti ja pikaisesti, on ihan ilmin putki ja ilmansuodattimen kotelo... Ilmanputsarin koko kotelohässäkkä heiluu ja tuntuu todella löysältä. Netistä luettuna syitä noille vikakoodeille on ollut "vähän sitä sun tätä" aina Lambdasta polttoainehöyrykierrätinventtiiliin (vai mikälienee tuo Fuel Evapor Valve on) ja ilmaputsarin tukkeutumiseen.
Samainen tapaus odottaa myöskin uutta vaihdelaatikkoa ja kytkintä kaiken tämän lisäksi, joten ei nyt aleta lähtemään kokeilemaan sinne tänne satasen osilla ja arpapelillä. HC ja CO-arvot oli siis selvästi yli rajojen, mutta ihan tarkkoja lukemia ei ole - toinen oli kuulemma yli puolitoista.
Asiasta on jo vähän keskusteltu ircin puolella mm. Chian, Harmalankollin ja parin muun vaki-irkkarin kanssa, mutta aina lisätiedot auttanee
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mikäli halutaan, voin tarjota käppyröitä ihmsiille vaikka kuinka paljon - sanokaa, mitä kaipaatte niin hankin sen. Kiitosta jo etukäteen kaikesta jeesistä mitä löytyy =)
EDIT:
Lisätään nyt sitten vielä pari hyötytietoa tiivistettynä, jottei tarvitse ihmetellä niitä ken kukakin vastailee =)
Ilmi vaihdettu alle 20tkm sitten, Boschin alkuperäinen käsittääkseni (ja Boschin teksti siinä putkiliittimessä lukee, muistelen senkin olevan uusi)
Tulpat (NKG platina, kaikki 8kpl) vaihdettu samalla.
Termari vaihdettu ~5tkm sitten.
Jäähdytysnesteet on uudet.
Öljyt on hyvässä hapessa, vaihdettu tosin jo 9tkm sitten... Samalla toki suodatin.
Ilmanputsarista ei tietoa.
Lambdasta ainoastaan se tieto, että ei ole alkuperäinen (keravan F-huollossa huomasivat, että on "joku tarvike josta ei tiedä").
Pakoputken pitäisi olla tiivis, ei ainakaan mainintaa ollut päästömittausyrityksistä, että olis ilmaa päässyt liialti läpi.