Case: 156 2.0 TS '99 - P0170 ja P0130 vikakoodit
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Case: 156 2.0 TS '99 - P0170 ja P0130 vikakoodit
Eli tommosia pikkusia vikakoodeja tarjoaa. FiatEcuscannilla katottu ja sanonee, notta:
P0170 - Fuel Trim Malfunction (Bank 1)
P0130 - O2 sensor value HIGH.
FiatEcuscannilla ajelin tuossa muutamia kilometrejä, ja tälläsiä havaintoja (merkityksestä en tiedä, mutta kuvittelisin olevan "bad bad very bad")...
Desired Intake Air Quantity
Min: 9,600 Kg/h
Max: 29,000 Kg/h
Air Quantity
Min: 6,400 Kg/h
Max: 344,000 Kg/h
Eikö tuo nyt kerro, että saa vähän liikoja ilmoja? Myöskin O2 sensori ilmottaa notta "LEAN", eli saa liikaa ilmaa ja käy köyhällä - eikös se noin ole?
O2 Sensor Signal
Min: -266,6000 mV
Max: 713,8000 mV
Onko tuo edes sinnepäin, mitä sen pitäisi olla?
Eli onko ihmisillä ideoita? Tessuhan ei mene päästöistä läpi mitenkään ja selvästi polttaa jotain putkessa, kun kierroksia 2000 - 2200 nostaa nopeasti kaasun polkimelta, kuuluu "put". Muilla kierroksilla sitä ei tapahdu tai sitä ei kuule - joko tai. Se mitä nyt on ylipäänsä vilkuiltu hyvin pintapuolisesti ja pikaisesti, on ihan ilmin putki ja ilmansuodattimen kotelo... Ilmanputsarin koko kotelohässäkkä heiluu ja tuntuu todella löysältä. Netistä luettuna syitä noille vikakoodeille on ollut "vähän sitä sun tätä" aina Lambdasta polttoainehöyrykierrätinventtiiliin (vai mikälienee tuo Fuel Evapor Valve on) ja ilmaputsarin tukkeutumiseen.
Samainen tapaus odottaa myöskin uutta vaihdelaatikkoa ja kytkintä kaiken tämän lisäksi, joten ei nyt aleta lähtemään kokeilemaan sinne tänne satasen osilla ja arpapelillä. HC ja CO-arvot oli siis selvästi yli rajojen, mutta ihan tarkkoja lukemia ei ole - toinen oli kuulemma yli puolitoista.
Asiasta on jo vähän keskusteltu ircin puolella mm. Chian, Harmalankollin ja parin muun vaki-irkkarin kanssa, mutta aina lisätiedot auttanee
Mikäli halutaan, voin tarjota käppyröitä ihmsiille vaikka kuinka paljon - sanokaa, mitä kaipaatte niin hankin sen. Kiitosta jo etukäteen kaikesta jeesistä mitä löytyy =)
EDIT:
Lisätään nyt sitten vielä pari hyötytietoa tiivistettynä, jottei tarvitse ihmetellä niitä ken kukakin vastailee =)
Ilmi vaihdettu alle 20tkm sitten, Boschin alkuperäinen käsittääkseni (ja Boschin teksti siinä putkiliittimessä lukee, muistelen senkin olevan uusi)
Tulpat (NKG platina, kaikki 8kpl) vaihdettu samalla.
Termari vaihdettu ~5tkm sitten.
Jäähdytysnesteet on uudet.
Öljyt on hyvässä hapessa, vaihdettu tosin jo 9tkm sitten... Samalla toki suodatin.
Ilmanputsarista ei tietoa.
Lambdasta ainoastaan se tieto, että ei ole alkuperäinen (keravan F-huollossa huomasivat, että on "joku tarvike josta ei tiedä").
Pakoputken pitäisi olla tiivis, ei ainakaan mainintaa ollut päästömittausyrityksistä, että olis ilmaa päässyt liialti läpi.
P0170 - Fuel Trim Malfunction (Bank 1)
P0130 - O2 sensor value HIGH.
FiatEcuscannilla ajelin tuossa muutamia kilometrejä, ja tälläsiä havaintoja (merkityksestä en tiedä, mutta kuvittelisin olevan "bad bad very bad")...
Desired Intake Air Quantity
Min: 9,600 Kg/h
Max: 29,000 Kg/h
Air Quantity
Min: 6,400 Kg/h
Max: 344,000 Kg/h
Eikö tuo nyt kerro, että saa vähän liikoja ilmoja? Myöskin O2 sensori ilmottaa notta "LEAN", eli saa liikaa ilmaa ja käy köyhällä - eikös se noin ole?
O2 Sensor Signal
Min: -266,6000 mV
Max: 713,8000 mV
Onko tuo edes sinnepäin, mitä sen pitäisi olla?
Eli onko ihmisillä ideoita? Tessuhan ei mene päästöistä läpi mitenkään ja selvästi polttaa jotain putkessa, kun kierroksia 2000 - 2200 nostaa nopeasti kaasun polkimelta, kuuluu "put". Muilla kierroksilla sitä ei tapahdu tai sitä ei kuule - joko tai. Se mitä nyt on ylipäänsä vilkuiltu hyvin pintapuolisesti ja pikaisesti, on ihan ilmin putki ja ilmansuodattimen kotelo... Ilmanputsarin koko kotelohässäkkä heiluu ja tuntuu todella löysältä. Netistä luettuna syitä noille vikakoodeille on ollut "vähän sitä sun tätä" aina Lambdasta polttoainehöyrykierrätinventtiiliin (vai mikälienee tuo Fuel Evapor Valve on) ja ilmaputsarin tukkeutumiseen.
Samainen tapaus odottaa myöskin uutta vaihdelaatikkoa ja kytkintä kaiken tämän lisäksi, joten ei nyt aleta lähtemään kokeilemaan sinne tänne satasen osilla ja arpapelillä. HC ja CO-arvot oli siis selvästi yli rajojen, mutta ihan tarkkoja lukemia ei ole - toinen oli kuulemma yli puolitoista.
Asiasta on jo vähän keskusteltu ircin puolella mm. Chian, Harmalankollin ja parin muun vaki-irkkarin kanssa, mutta aina lisätiedot auttanee
Mikäli halutaan, voin tarjota käppyröitä ihmsiille vaikka kuinka paljon - sanokaa, mitä kaipaatte niin hankin sen. Kiitosta jo etukäteen kaikesta jeesistä mitä löytyy =)
EDIT:
Lisätään nyt sitten vielä pari hyötytietoa tiivistettynä, jottei tarvitse ihmetellä niitä ken kukakin vastailee =)
Ilmi vaihdettu alle 20tkm sitten, Boschin alkuperäinen käsittääkseni (ja Boschin teksti siinä putkiliittimessä lukee, muistelen senkin olevan uusi)
Tulpat (NKG platina, kaikki 8kpl) vaihdettu samalla.
Termari vaihdettu ~5tkm sitten.
Jäähdytysnesteet on uudet.
Öljyt on hyvässä hapessa, vaihdettu tosin jo 9tkm sitten... Samalla toki suodatin.
Ilmanputsarista ei tietoa.
Lambdasta ainoastaan se tieto, että ei ole alkuperäinen (keravan F-huollossa huomasivat, että on "joku tarvike josta ei tiedä").
Pakoputken pitäisi olla tiivis, ei ainakaan mainintaa ollut päästömittausyrityksistä, että olis ilmaa päässyt liialti läpi.
Viimeksi muokannut Aquatica, 09 Touko 2011, 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Toimiva O2 tai lambda anturi (ja ECUn labda säätö) toimiessaan heiluttaa jännitettä edestakaisin lean ja rich päiden välillä jollain tuollaisella kerran sekunnissa taajuudella. Lambda säätöhän toimii vain tasakaasulla (myös tyhjäkäynti). Eli siis kiihdytettäessä ja täyskaasulla lambda-säätö ei toimi ja anturin jännitekin ajautunee jompaaan kumpaan reunaan. Vakio-lamdan mittausalue on erittäin kapea, joten se että anturin antama jännite ajautuu toiseen laitaan ei vielä tarkoita että seos olisi erittäin paljon pielessä. Toisaalta tästä toiminta-alueen kapeudesta johtuen mitään eroa ei ulostulojännitteessä näe "vähän" laihalla ja "täysin pielessä" olevien seosten välillä.
Rupeaako lambdan jännite seilaamaan edestakaisin kuten edellä kuvattu sen jälkeen kun moottori on normaalissa lämpötilassa ja käynyt tyhjäkäyntiä pari minuuttia? Jos näin käy lambda ja ECUn lambdaätö vaikuttaisi olevan suurinpiirtein kunnossa.
Olisiko mahdollista että ilmamassamäärämittari on rikki? Se kun voipi hajoita siten että antaa ECUn ymmärtää että ilmaa menee huomattavasti vähemmän moottoriin kuin mitä sinne oikeasti menee. Tuollainen tilanne aiheuttaa erittäin laihan seoksen erityisesti kaasua enemmän painettaessa. Ja vakavia käyntihäiriöitä. Lambdan rikkoutuminen ei pitäisi vaikuttaa toimintaan kiihdytyksissä, sillä silloin ei lambda säätö muutenkaan ole käytössä. Seoksen säätö toimii silloin ilmamäärämittarin, kaasupoljinanturin ja ECUn ruiskukarttojen perusteella.
Rupeaako lambdan jännite seilaamaan edestakaisin kuten edellä kuvattu sen jälkeen kun moottori on normaalissa lämpötilassa ja käynyt tyhjäkäyntiä pari minuuttia? Jos näin käy lambda ja ECUn lambdaätö vaikuttaisi olevan suurinpiirtein kunnossa.
Olisiko mahdollista että ilmamassamäärämittari on rikki? Se kun voipi hajoita siten että antaa ECUn ymmärtää että ilmaa menee huomattavasti vähemmän moottoriin kuin mitä sinne oikeasti menee. Tuollainen tilanne aiheuttaa erittäin laihan seoksen erityisesti kaasua enemmän painettaessa. Ja vakavia käyntihäiriöitä. Lambdan rikkoutuminen ei pitäisi vaikuttaa toimintaan kiihdytyksissä, sillä silloin ei lambda säätö muutenkaan ole käytössä. Seoksen säätö toimii silloin ilmamäärämittarin, kaasupoljinanturin ja ECUn ruiskukarttojen perusteella.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Ilmillä on ajettu alle 20tkm. Se on vaihatettu PHT-Speedissä Järvenpäässä, joten en usko siinä olevan mitään (sitäpaitsi kierroksia ottaa täysin ongelmitta ja kiihdytys on aikas tasanen kaasupohjassa-meiningillä). Ennen ilmin vaihtoa nyki ja paukku kuin naapurin sika jos yritti saada kierroksia yli 3000.
Ja tuo Lambdan selailu olis helpommin todettavissa jollakin vähän... sopivammalla diagnostiikkasoftalla, kuin tuolla Fiatecuscannilla - tai sitten mä vaan evotan.
Noita käppyröitä kun katselen, se seilaa aika tasasesti aina kun on tyhjäkäynnillä (esim. pysähdytty liikennevaloihin) ja sitten heti lähdössä tulee hirveä piikki ylös tai alaspäin.
Veto on vähän poissa, mutta tosiaan kiihdytykset on tasasia (aina toisinaan alkukiihdytys on todella tahmea, mutta piristyy sitten hetkessä - tuntuu, kuin kone vaan ei saisi tarpeeksi bensaa / liikaa bensaa, eli seos joko laiha tai rikas ja tasoittuu siedettävälle tasolle.) Kiihtyvyys on kyllä ainakin mututuntumalla reilusti heikompi kuin viimekesänä ilmin vaihdon jälkeen...
Voisko tässä ihan tuo imuilman putki olla murtunut? Eikös se haitariosa ole ihan ainainen ongelma, tuo on kuitenkin ilmeiseen alkuperäinen kaikkine kilkkeineen. Ilmaputsaria en ole edes avannut, joten en tiedä millainen linnunpesä siellä majailee. Syykin tähän on selvä: Sehän pitäisi vaihtaa 120tkm huollossa, mikäli sitä ei ole vaihettu, pelkään, ettei autoon ylipäänsä ole tehty lainkaan tuota huoltoa (mukaanlukien jakopää...) ja sitten alkaa ihan aidosti pelottamaan, kun nyt mittarissa 139tkm...
Ja tuo Lambdan selailu olis helpommin todettavissa jollakin vähän... sopivammalla diagnostiikkasoftalla, kuin tuolla Fiatecuscannilla - tai sitten mä vaan evotan.
Noita käppyröitä kun katselen, se seilaa aika tasasesti aina kun on tyhjäkäynnillä (esim. pysähdytty liikennevaloihin) ja sitten heti lähdössä tulee hirveä piikki ylös tai alaspäin.
Veto on vähän poissa, mutta tosiaan kiihdytykset on tasasia (aina toisinaan alkukiihdytys on todella tahmea, mutta piristyy sitten hetkessä - tuntuu, kuin kone vaan ei saisi tarpeeksi bensaa / liikaa bensaa, eli seos joko laiha tai rikas ja tasoittuu siedettävälle tasolle.) Kiihtyvyys on kyllä ainakin mututuntumalla reilusti heikompi kuin viimekesänä ilmin vaihdon jälkeen...
Voisko tässä ihan tuo imuilman putki olla murtunut? Eikös se haitariosa ole ihan ainainen ongelma, tuo on kuitenkin ilmeiseen alkuperäinen kaikkine kilkkeineen. Ilmaputsaria en ole edes avannut, joten en tiedä millainen linnunpesä siellä majailee. Syykin tähän on selvä: Sehän pitäisi vaihtaa 120tkm huollossa, mikäli sitä ei ole vaihettu, pelkään, ettei autoon ylipäänsä ole tehty lainkaan tuota huoltoa (mukaanlukien jakopää...) ja sitten alkaa ihan aidosti pelottamaan, kun nyt mittarissa 139tkm...
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Pienikin ilmavuoto ilmamassamittarin jälkeen sekoittaa seokset. Ja tuo haitari on kyllä aika usein halki. Ei pitäisi olla iso homma ottaa irti ja tarkistaa. Varsinkin kun hommaa sopivat pihdit (esim. Biltemasta) noiden piakiinnityslemmareiden aukaisemiseen ja sulkemiseen. Maksaa Biltemassa alta kympin.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Joo, tuota haitariosaa mietinkin. Mutta mikähän mahtaa olla noiden ilmamäärä-arvojen tilanne, olisko mitään hajua siitä mitä niiden PITÄISI olla normaalisti, vrt. tuo mitä ne nyt on?
Ja mistä tuo katsoo tuon ilmamäärän, jos ei ilmiltä, onko ECU:lla siis oma sensorinsa lisäksi?
EDIT:
Mikähän on helpoin ja tehokkain tapa tarkistaa sen kunto? irti, upottaa vesiämpäriin ja tunkee painetta sinne ja katoo vuotaako? =P
Ja mistä tuo katsoo tuon ilmamäärän, jos ei ilmiltä, onko ECU:lla siis oma sensorinsa lisäksi?
EDIT:
Mikähän on helpoin ja tehokkain tapa tarkistaa sen kunto? irti, upottaa vesiämpäriin ja tunkee painetta sinne ja katoo vuotaako? =P
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Kyllä ihan silmämääräinen tarkastelu pitäisi riittää haitarin kunnon tarkistamiseen. Vääntelemällä haitariosassa olevat halkeamat tulevat näkyviin (ja leviävät). Ihan pienistä reijistä ei tuollaiset käyntihäiriöt johdu. Saattaahan siellä olla vuoto jossakin muualla. Esim. irtonainen lemmari jossakin.
Ilmamäärän mittaus käsittääkseni tapahtuu pelkästään tuon ilmin toimesta. Eli jos lukemat tosiaan ovat kymmenen kertaa liian suuria, niin kyllä ilmivialta vaikuttaisi. Ei juuri nyt läppäri käsillä, niin en pääse autoon kytkemään ja mittaamaan.
Ilmamäärän mittaus käsittääkseni tapahtuu pelkästään tuon ilmin toimesta. Eli jos lukemat tosiaan ovat kymmenen kertaa liian suuria, niin kyllä ilmivialta vaikuttaisi. Ei juuri nyt läppäri käsillä, niin en pääse autoon kytkemään ja mittaamaan.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Haitariputki irroitettu ja katseltu läpi; ei tullut edes valonkajetta mistään taivuttelemallakaan. Oletettavasti siis ehjä - ulkopinta kyllä murtunut vähän sieltä sun täältä.
Huohoputken (kai se nyt se sit on?) pääty, mikä tulee tuohon haitariosaan, on kyllä vähän hapero ja ei varmasti enää montaa vuotta kestä. Ei ollut vika siis nyt ilmeisesti tuossa, seuraavaksi kai Lambadaa tanssitaan Lambdan tahdissa? Epäilys on, että lambda olisi menossa, vaikka toistaiseksi vielä jotenkin toimii... Miksi mikään ei voi olla helppoa? =)
Huohoputken (kai se nyt se sit on?) pääty, mikä tulee tuohon haitariosaan, on kyllä vähän hapero ja ei varmasti enää montaa vuotta kestä. Ei ollut vika siis nyt ilmeisesti tuossa, seuraavaksi kai Lambadaa tanssitaan Lambdan tahdissa? Epäilys on, että lambda olisi menossa, vaikka toistaiseksi vielä jotenkin toimii... Miksi mikään ei voi olla helppoa? =)
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Ilmi on bosch, vaihdettu 124tkm paikkeilla n. Vuosi sitten. En vieläkään usko, että olisi rikki...
EDIT:
Kokeilen vielä jossakin välissä ihan ilmin irrottamalla ja katson, mitä tapahtuu. Onkos se nyt sitten niin, että mikäli mitään vaikutusta tuolla ei ole, ilmi vaihtoon - vai niinpäin, että sitten se toiminee nytkin? Toki, jos jollakulla täälläpäin mahtais olla oikeenlainen ilmi testiä varten niin olis aika sikajees ja voisin kahvet tarjota
EDIT:
Kokeilen vielä jossakin välissä ihan ilmin irrottamalla ja katson, mitä tapahtuu. Onkos se nyt sitten niin, että mikäli mitään vaikutusta tuolla ei ole, ilmi vaihtoon - vai niinpäin, että sitten se toiminee nytkin? Toki, jos jollakulla täälläpäin mahtais olla oikeenlainen ilmi testiä varten niin olis aika sikajees ja voisin kahvet tarjota
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Vähän taas päivittelyä. Olisko sittenkin vain polttoainesyöttö vähän tukkoinen? Epäilen kyllä jotain ihan muuta, mutta...
Eilen pistin tankkiin Sonaxia (suuttimien puhdistusainetta) vähän reiluhkosti, ehkä jopa hilkun liikaa. Eilen sillä ei ollut mitään vaikutusta vaikka 100km tuli rullailtua ja konettakin vähän huudatettua, ilmeisesti ei päässyt kiertoon asti niin nopeasti.
Sen sijaan tänään tuntui tehot olevan palanneen, käynti oli huomattavasti tasasempaa ja tyhjäkäynti hilkun korkeammalla (aiemmin n.850-880rpm, nyt pyöri 900-980rpm välillä aika tarkalleen. Heijaaminen väheni myös selvästi).
Sitten pitäis testerillä katsoa, mitä sanoo anturit.
Toisaalta en usko tuon olevan ainakaan pääsyy, ehkä yksi monista osasyistä: olisiko ihan joku sähköhäikkä mahdollisesti aiheuttajana? Testerin mukaan ainakin EVAP venttiili olisi ollut käytössä muutamaan otteeseen, mutta onko se oikeasti toiminut, en tiedä.
Ja kuten eilen jo pistin, haitariputkessa ei näkynyt mitään läpimurtumia vaikka putken sisäpuolelta kohti aurinkoa yritin ettiä, vähän venyttelinkin sitä - valo ei tullut läpi mistään. Sen sijaan huohotinputken liitoskohta ei näyttänyt niinkään tiiviiltä enää, hapertunut vähän joka puolelta ja muutenkin koko haitariosa + huohotinputki tullaan jossain vaiheessa vaihtamaan, ovat senverta heikossa hapessa.
Vielä tuo ilmi pitäisi tsekata, jonka jälkeen onkin varmaan kaikki mitä kotona pystyn tekemään, tehty - jäljelle jäänee kai vain lambaada, mutta senhän ei pitäisi vaikuttaa pätkääkään kierroksilla tai kiihdytyksessä, vain tyhjäkäynnillä. Sen toimimattomuus tai huonohko toimivuus ei siis vaikuttaneisi radikaalisti kierroksilla otettuihin päästötesteihin - vai?
Eilen pistin tankkiin Sonaxia (suuttimien puhdistusainetta) vähän reiluhkosti, ehkä jopa hilkun liikaa. Eilen sillä ei ollut mitään vaikutusta vaikka 100km tuli rullailtua ja konettakin vähän huudatettua, ilmeisesti ei päässyt kiertoon asti niin nopeasti.
Sen sijaan tänään tuntui tehot olevan palanneen, käynti oli huomattavasti tasasempaa ja tyhjäkäynti hilkun korkeammalla (aiemmin n.850-880rpm, nyt pyöri 900-980rpm välillä aika tarkalleen. Heijaaminen väheni myös selvästi).
Sitten pitäis testerillä katsoa, mitä sanoo anturit.
Toisaalta en usko tuon olevan ainakaan pääsyy, ehkä yksi monista osasyistä: olisiko ihan joku sähköhäikkä mahdollisesti aiheuttajana? Testerin mukaan ainakin EVAP venttiili olisi ollut käytössä muutamaan otteeseen, mutta onko se oikeasti toiminut, en tiedä.
Ja kuten eilen jo pistin, haitariputkessa ei näkynyt mitään läpimurtumia vaikka putken sisäpuolelta kohti aurinkoa yritin ettiä, vähän venyttelinkin sitä - valo ei tullut läpi mistään. Sen sijaan huohotinputken liitoskohta ei näyttänyt niinkään tiiviiltä enää, hapertunut vähän joka puolelta ja muutenkin koko haitariosa + huohotinputki tullaan jossain vaiheessa vaihtamaan, ovat senverta heikossa hapessa.
Vielä tuo ilmi pitäisi tsekata, jonka jälkeen onkin varmaan kaikki mitä kotona pystyn tekemään, tehty - jäljelle jäänee kai vain lambaada, mutta senhän ei pitäisi vaikuttaa pätkääkään kierroksilla tai kiihdytyksessä, vain tyhjäkäynnillä. Sen toimimattomuus tai huonohko toimivuus ei siis vaikuttaneisi radikaalisti kierroksilla otettuihin päästötesteihin - vai?
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Itselläni hajonnut kaksi ilmiä. Molemmat hajosivat siten että antoivat arvoja, mutta vääriä arvoja. Eli johdon irroittamalla känyti meni vielä paljon huonompaan suuntaan. Jos johdon irroittamisella ei mitään vaikutusta niin silloin ilmi tosiaankin ihan mykkä, johtosarjassa ongelmia tai ECUssa pahasti ongelmia.Aquatica kirjoitti:Vähän taas päivittelyä. Olisko sittenkin vain polttoainesyöttö vähän tukkoinen? Epäilen kyllä jotain ihan muuta, mutta...
Eilen pistin tankkiin Sonaxia (suuttimien puhdistusainetta) vähän reiluhkosti, ehkä jopa hilkun liikaa. Eilen sillä ei ollut mitään vaikutusta vaikka 100km tuli rullailtua ja konettakin vähän huudatettua, ilmeisesti ei päässyt kiertoon asti niin nopeasti.
Sen sijaan tänään tuntui tehot olevan palanneen, käynti oli huomattavasti tasasempaa ja tyhjäkäynti hilkun korkeammalla (aiemmin n.850-880rpm, nyt pyöri 900-980rpm välillä aika tarkalleen. Heijaaminen väheni myös selvästi).
Sitten pitäis testerillä katsoa, mitä sanoo anturit.
Toisaalta en usko tuon olevan ainakaan pääsyy, ehkä yksi monista osasyistä: olisiko ihan joku sähköhäikkä mahdollisesti aiheuttajana? Testerin mukaan ainakin EVAP venttiili olisi ollut käytössä muutamaan otteeseen, mutta onko se oikeasti toiminut, en tiedä.
Ja kuten eilen jo pistin, haitariputkessa ei näkynyt mitään läpimurtumia vaikka putken sisäpuolelta kohti aurinkoa yritin ettiä, vähän venyttelinkin sitä - valo ei tullut läpi mistään. Sen sijaan huohotinputken liitoskohta ei näyttänyt niinkään tiiviiltä enää, hapertunut vähän joka puolelta ja muutenkin koko haitariosa + huohotinputki tullaan jossain vaiheessa vaihtamaan, ovat senverta heikossa hapessa.
Vielä tuo ilmi pitäisi tsekata, jonka jälkeen onkin varmaan kaikki mitä kotona pystyn tekemään, tehty - jäljelle jäänee kai vain lambaada, mutta senhän ei pitäisi vaikuttaa pätkääkään kierroksilla tai kiihdytyksessä, vain tyhjäkäynnillä. Sen toimimattomuus tai huonohko toimivuus ei siis vaikuttaneisi radikaalisti kierroksilla otettuihin päästötesteihin - vai?
Lambda säätö toimii tasakaasulla. Esim. maantieajossa ja tietysti tyhjäkäynnillä. Kiihdytettäessä siirrytään karttasäätöön ja kuormituksen tasautuessa taas palataan lambda säätöön.
Ihan pienistä ilmavuodoista käynti tuskin hirmuisesti huononee. Rikkoutunut haitari, irti jäänyt letkunkiristin haitarissa tai irti jäänyt letku varmasti näkyvät käynnissä. Löysä lemmari pienemmässä putkessa tuskin taas vaikuttaa käyntiin.
Tukkeutunut katalysaattori yksi mahdollinen vikakohde vaikkakaan ei ehkä se todennäköisin.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Noh tuo ilmi nyt on vielä selvityksen alla, lisähuomioita kuitenkin:
Jos auto on seissyt jonkin aikaa (esim. 6h+) niin startti onnistuu mainiosti. Kone käynnistyy. Mutta kun tyhjäkäyntikierrosten pitäisi palata normaalitasolle, sammuu - jos ei kerkeä hieman kaasupoljinta hipaista.
Tämä tapahtuu esimeriksi aamulla töihin lähdettäessä ja aina vain kerran. Tänään käynyt 2 kertaa; aamulla yritti (kerkesin hipasemaan kaasua, pysyi käynnissä) ja äsken kun käytiin tankkaamassa, kone kävi useamman sekunnin normaalisti, mutta sammui sitten.
Ideoita? Voiko olla vielä ilmivikaa? Itse aloin miettimään sytytyksen ennakkoa... Vai menenkö jo ihan metsään? Onko kellään faktatietoa siitä, mitä sen pitäisi normaalisti kuumalla koneella olla tyhjäkäynnillä? Nimittäin täällä ECU ilmoittaa sytytysennakoksi -5,05astetta normaalityhjäkäynnillä kuumalla koneella, mutta sitten kun meinaa kierrokset tippua on ennakko mitä tahansa välillä -5,05astetta ja +0,5 astetta. Voisiko tuossa olla jotain ideaa? Sytytys jos ei ole ajoitettu oikein, on varmasti ongelmia. Alkaa pelottamaan, että mikä tuossa nyt voisi olla... Tuo käynnistyksen jälkeinen sammuminen on siis ihan uusi oire, melkein joka päivä ainakin kerran.
Ja äsken tankkauksen jälkeen käynti moottoritiellä paljasti taas sen, että viileä ulkoilma ja kuuma kone = toimii hyvin. Tehoja tuntui löytyvän ihan kivasti eikä käynnissäkään häiriötä ollut. Katson, jos huomenna saisi vähän enempi jotain irti vaikkapa se ilmi irroittamalla...
Jos auto on seissyt jonkin aikaa (esim. 6h+) niin startti onnistuu mainiosti. Kone käynnistyy. Mutta kun tyhjäkäyntikierrosten pitäisi palata normaalitasolle, sammuu - jos ei kerkeä hieman kaasupoljinta hipaista.
Tämä tapahtuu esimeriksi aamulla töihin lähdettäessä ja aina vain kerran. Tänään käynyt 2 kertaa; aamulla yritti (kerkesin hipasemaan kaasua, pysyi käynnissä) ja äsken kun käytiin tankkaamassa, kone kävi useamman sekunnin normaalisti, mutta sammui sitten.
Ideoita? Voiko olla vielä ilmivikaa? Itse aloin miettimään sytytyksen ennakkoa... Vai menenkö jo ihan metsään? Onko kellään faktatietoa siitä, mitä sen pitäisi normaalisti kuumalla koneella olla tyhjäkäynnillä? Nimittäin täällä ECU ilmoittaa sytytysennakoksi -5,05astetta normaalityhjäkäynnillä kuumalla koneella, mutta sitten kun meinaa kierrokset tippua on ennakko mitä tahansa välillä -5,05astetta ja +0,5 astetta. Voisiko tuossa olla jotain ideaa? Sytytys jos ei ole ajoitettu oikein, on varmasti ongelmia. Alkaa pelottamaan, että mikä tuossa nyt voisi olla... Tuo käynnistyksen jälkeinen sammuminen on siis ihan uusi oire, melkein joka päivä ainakin kerran.
Ja äsken tankkauksen jälkeen käynti moottoritiellä paljasti taas sen, että viileä ulkoilma ja kuuma kone = toimii hyvin. Tehoja tuntui löytyvän ihan kivasti eikä käynnissäkään häiriötä ollut. Katson, jos huomenna saisi vähän enempi jotain irti vaikkapa se ilmi irroittamalla...
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Tässä vähän käppyröintejä erinäkösiltä sensoreilta ja vähän eri tilanteista, jos jotakuta kiinostaa. Irkissä tuli näistä höpistyä eilen ja mielipide ollen, notta Lambdan vika. Vielä kun auto pysyis muuten kasassa et sais sen vaihdetuks ja vaikka arpoa katsastusta... Osa käppyröistä ajosta, osa tyhjäkäynnillä.
- Liitteet
-
- o2_sensorsignal_800x414.png
- Ajosta Rekolan rajalta Keravalle, moottoritien kautta.
Tässä pelkästään O2 Sensor Signal (FiatEcuscannissa löytyy: Lambda Sensor Integrator, O2 Sensor Signal, Lambda Sensor Signal-arvot, joista kaikki aika pitkälle tuota. Tänään otan vielä lyhyen testin - (125.27 KiB) Tiedosto ladattu 5503 kertaa
-
- o2_sensorsignal_lambda_sensor_integrator_800x414.png
- Fiatecuscan O2 Sensor Signal ja Lambda Sensor Integrator. 825s tienoilla pysähdyin ja jätin auton tyhjäkäynnille.
- (126.49 KiB) Tiedosto ladattu 5503 kertaa
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Kyllä minustakin pitäisi tyhjäkäynnillä ruveta enempi sahaamaan lambdan signaali edestakaisin sellaisella kerran sekunnissa (plus miinus jotain) tahdilla. Vanhentuneen lambdan tapauksessa tuo edestakainen sahaus ilmeisesti hidastuu. Ja kun hidastuu tarpeeksi, taitaa loppua kokonaan. Eli minunkin ääni sen lambdan vaihdolle. Kokeilen katsoa josko jossain välissä kerkeisin ottamaan FiatECUScanilla käppyrän omasta TS koneesta tyhjäkäynnillä vertailun vuoksi.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Vertailukäppyrä olisi kyllä aivan loistava. Tietäisi myös, varmuudella, mitä noista lukemista pitäisi ihan oikeasti seurata ja miltä näyttää - jos millään pystyisit esittämään vaikka käppyrää seuraavista:
O2 Sensor Signal
Lambda Sensor Integrator
Lambda Sensor Signal
Saatoin nyt jotain unohtaa tuosta, kun tosiaan häiritsee se tosiasia, että mielestäni en ole nähnyt kuin yhden tekstin, missä mainitaan "Lambda" tuolla FES 2.5:llä läppärillä, mutta tässä pöytäkoneella (2.8x demo) on 2... Joka tapauksessa, vaikkei nuo kaikki oleellisia olisikaan, olisi kiva vähän vertailla.
Kiitos jo etukäteen!
O2 Sensor Signal
Lambda Sensor Integrator
Lambda Sensor Signal
Saatoin nyt jotain unohtaa tuosta, kun tosiaan häiritsee se tosiasia, että mielestäni en ole nähnyt kuin yhden tekstin, missä mainitaan "Lambda" tuolla FES 2.5:llä läppärillä, mutta tässä pöytäkoneella (2.8x demo) on 2... Joka tapauksessa, vaikkei nuo kaikki oleellisia olisikaan, olisi kiva vähän vertailla.
Kiitos jo etukäteen!
Terve,
Itselläni samaa vikaa, autona tosin Fiat Bravo 1.2l 16v (vm. 2000), mutta luultavasti samalla ECU:lla (Motronic M1.5.5). Ei mennyt Fiatti päästöistä läpi, liian korkeat HC ja CO päästöt (tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla). Eli nähtävästi kone käy liian rikkaalla jos HC ja CO päästöt korkealla.
( HC tyhjäk. 197, kierroksilla 125. CO 0,6 ja 0,66 )
Tuota P0130 ja P0170 herjaa on jatkunut jo kauan, noin 2 vuoden verran. Viime vuonna jäi Fiatti silloinkin päästöistä kiinni, joka tosin korjaantui sytytyspuolan vaihdolla. Puolan vaihto ei korjannut vikakoodeja. En jotenkin usko, että jälleen olisi puola paskana....
Olin yrittänyt tutkia vikaa, mutta eipä ole vieläkään löytynyt ratkaisua. Itse veikkaisin että imuvuotoa jossain, tosin enpä ole sitä onnistunut löytämään.
Lambdan olen vaihtanut reilu vuosi sitten, ilmansuodattimen keväällä, tulpat alle vuoden vanhat. Liittimiä olen puhdistellut ja yleismittarilla mittailtu antureiden resistanssit. Olen myös nollannut ECU:n opitut arvot ja tyhjentänyt vikakoodit.
Mitäköhän muuta...
Mutta voisin itsekkin pistää FiatEcuScannin käppyrää jakoon tämän viikonlopun aikana.
edit: Seuraavaksi ajattelin tarkistaa bensanpaineet, tosin eipä taida löytyä sopivaa liitintä/letkua joka sopii bensalinjan päätyyn.
Itselläni samaa vikaa, autona tosin Fiat Bravo 1.2l 16v (vm. 2000), mutta luultavasti samalla ECU:lla (Motronic M1.5.5). Ei mennyt Fiatti päästöistä läpi, liian korkeat HC ja CO päästöt (tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla). Eli nähtävästi kone käy liian rikkaalla jos HC ja CO päästöt korkealla.
( HC tyhjäk. 197, kierroksilla 125. CO 0,6 ja 0,66 )
Tuota P0130 ja P0170 herjaa on jatkunut jo kauan, noin 2 vuoden verran. Viime vuonna jäi Fiatti silloinkin päästöistä kiinni, joka tosin korjaantui sytytyspuolan vaihdolla. Puolan vaihto ei korjannut vikakoodeja. En jotenkin usko, että jälleen olisi puola paskana....
Olin yrittänyt tutkia vikaa, mutta eipä ole vieläkään löytynyt ratkaisua. Itse veikkaisin että imuvuotoa jossain, tosin enpä ole sitä onnistunut löytämään.
Lambdan olen vaihtanut reilu vuosi sitten, ilmansuodattimen keväällä, tulpat alle vuoden vanhat. Liittimiä olen puhdistellut ja yleismittarilla mittailtu antureiden resistanssit. Olen myös nollannut ECU:n opitut arvot ja tyhjentänyt vikakoodit.
Mitäköhän muuta...
Mutta voisin itsekkin pistää FiatEcuScannin käppyrää jakoon tämän viikonlopun aikana.
edit: Seuraavaksi ajattelin tarkistaa bensanpaineet, tosin eipä taida löytyä sopivaa liitintä/letkua joka sopii bensalinjan päätyyn.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
On jääny käppyrät laittamatta, mutta läppärillä on. Kahtotaan jos tänään saisin aikaseksi =P
Kyllä itekin meitin tuota, että olisko puolissa/tulpanjohdoissa (ne on aika heikkohappisen näköset)... Silti toivoisin, että kyseessä on Lambada =P
Toisaalta... tuohan käy KÖYHÄLLÄ eikä rikkaalla, huomioi, koska saa liikaa ilmaa vrt. polttoaineeseen.
Kyllä itekin meitin tuota, että olisko puolissa/tulpanjohdoissa (ne on aika heikkohappisen näköset)... Silti toivoisin, että kyseessä on Lambada =P
Toisaalta... tuohan käy KÖYHÄLLÄ eikä rikkaalla, huomioi, koska saa liikaa ilmaa vrt. polttoaineeseen.
Mutta eikö kone käy liian rikkaalla jos molemmat HC + CO arvot ovat liian korkeat?
Ainakin mitä olen netistä tutkinut juttuja päästöihin liittyen.
edit: Mittailin ruiskutusta/lambdaa tyhjäkäynnillä ja korotetulla tyhjäkäynnillä.
Nollasin ECU:n arvot päivällä, eikä vielä ainakaan ole vikakoodia pompannut esiin. Lisäilen uuden käppyrän tänne vertailuksi jos/kun vikakoodit palaavat.
http://dl.dropbox.com/u/6105503/fiat-bravo.csv Import toiminnolla (löytyy graph-välilehden alta) voit tarkastella tarkemmin käppyröitä.
Ainakin mitä olen netistä tutkinut juttuja päästöihin liittyen.
edit: Mittailin ruiskutusta/lambdaa tyhjäkäynnillä ja korotetulla tyhjäkäynnillä.
Nollasin ECU:n arvot päivällä, eikä vielä ainakaan ole vikakoodia pompannut esiin. Lisäilen uuden käppyrän tänne vertailuksi jos/kun vikakoodit palaavat.
http://dl.dropbox.com/u/6105503/fiat-bravo.csv Import toiminnolla (löytyy graph-välilehden alta) voit tarkastella tarkemmin käppyröitä.
Viimeksi muokannut jonb, 21 Touko 2011, 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Hilkunverta daattaa nyt tosiaan käppyrän muorossa:
Tarjolle laitan koko CSV:n jos haluatte, jotta voi tutkia pitkältäkin aikaväliltä tuota. Mutta taas: alussa näyttää käppyrä "sinnepäin" ja sitten kuolee. Loppupuolelle se on taas kuin kuolevan ihmisen sydänkäyrä...
PS
Sori isosta kuvasta :o ei vaan jostain syystä tullut missään muodossa lukukelpoista muutoin (toisin ku nuo aikasemmat).
Tarjolle laitan koko CSV:n jos haluatte, jotta voi tutkia pitkältäkin aikaväliltä tuota. Mutta taas: alussa näyttää käppyrä "sinnepäin" ja sitten kuolee. Loppupuolelle se on taas kuin kuolevan ihmisen sydänkäyrä...
PS
Sori isosta kuvasta :o ei vaan jostain syystä tullut missään muodossa lukukelpoista muutoin (toisin ku nuo aikasemmat).
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Tässä pari käppyrää lambdan jännitteestä tyhjäkäynnillä käyntilämpöisessä moottorissa. Ekassa käppyrässä (0-50s) pelkkää tyhjäkäyntiä. Toisen käppyrän (51s-100s) loppupuolella painettu muutaman kerran kaasua. Käppyrät kerätty FiatECUSCanilla ja siirretty sitten Exceliin käppyrän piirtämistä varten.
- Liitteet
-
- Lambda_tyhjakaynnilla2.jpg
- Lambdan jännite tyhjäkäynnillä ja pari kaasun painallusta.
- (62.09 KiB) Tiedosto ladattu 5253 kertaa
-
- Lambda_tyhjakaynnilla1.jpg
- Lambda tyhjäkäynnillä
- (62.26 KiB) Tiedosto ladattu 5253 kertaa
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Nuo käppyräni on otettu nimenomaan FiatECUScanilla. Ja se softa milllä katsotaan tuksin vaikuttaa. Jännitteenhän mittaa auton ECU ja PC softa toimii vain "näyttönä" noille jännitteille. Ainakaan nyt ei tuo laittamasi käppyrä näkynyt selaimessani. Tilalla vain neliö jossa punainen ruksi keskellä. Voi tietysti olla väliaikainen häiriö.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Keissi jatkukoot päästöjen osalta.
Tyhjäkäynti:
Lambda 0.908 - sallittu 0.97 - 1.03
CO 4.054 - sallittu 0.50
CO2 12.53
HC 393 - sallittu 50
O2 0.87
Kierroksilla:
Lambda 0.875 - sallittu 0.97 - 1.03
CO 4.702 - sallittu 0.30
CO2 12.25
HC 201 - sallittu 100
O2 0.26
Huomioikaa, että HC oli aluksi yli 600 (!!), mutta katsastusinssi vähän tarjos kaasua niin saatiin "vähän" alemmaksi...
Lisäksi tosiaan vikaa on oikealla edessä ylätukivarressa, puslat väljät (pitää korjata) ja korjauskehotus tuli oikeasta takakoiranluusta. Ei hyviä päiviä =)
Tyhjäkäynti:
Lambda 0.908 - sallittu 0.97 - 1.03
CO 4.054 - sallittu 0.50
CO2 12.53
HC 393 - sallittu 50
O2 0.87
Kierroksilla:
Lambda 0.875 - sallittu 0.97 - 1.03
CO 4.702 - sallittu 0.30
CO2 12.25
HC 201 - sallittu 100
O2 0.26
Huomioikaa, että HC oli aluksi yli 600 (!!), mutta katsastusinssi vähän tarjos kaasua niin saatiin "vähän" alemmaksi...
Lisäksi tosiaan vikaa on oikealla edessä ylätukivarressa, puslat väljät (pitää korjata) ja korjauskehotus tuli oikeasta takakoiranluusta. Ei hyviä päiviä =)
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
^
Mites kun kahdesta eri paikasta, jossa on Alfa-osaamista, sanottiin ettei niitä puslia pysty vaihtamaan ilman kikkailua ja powerflexiä? Kuitenkin olen ymmärtänyt, että ainakin jälkikäteen vaihdettuihin tukivarsiin taas pystyy - onko tässä jotain tietämisen arvoista?
Lisätarkennusta muuten vielä; voisiko syynä tosissaan olla puolat? Aina yön yli seissynnä startin jälkeen röpöttää selvästi ja kuulostaa ihan kuin kävisi n. 3.5sylinterin voimin, kestää joitakin sekunteja - minuutteja, jonka jälkeen käynti paranee ja ei röpötä enää. Tarvitsee tuohon yleensä pitemmän (yli 6h) ajan seisomista, ennenkuin tulee vastaan.
Mites kun kahdesta eri paikasta, jossa on Alfa-osaamista, sanottiin ettei niitä puslia pysty vaihtamaan ilman kikkailua ja powerflexiä? Kuitenkin olen ymmärtänyt, että ainakin jälkikäteen vaihdettuihin tukivarsiin taas pystyy - onko tässä jotain tietämisen arvoista?
Lisätarkennusta muuten vielä; voisiko syynä tosissaan olla puolat? Aina yön yli seissynnä startin jälkeen röpöttää selvästi ja kuulostaa ihan kuin kävisi n. 3.5sylinterin voimin, kestää joitakin sekunteja - minuutteja, jonka jälkeen käynti paranee ja ei röpötä enää. Tarvitsee tuohon yleensä pitemmän (yli 6h) ajan seisomista, ennenkuin tulee vastaan.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Eihän katti voi toimia jos lambda ei ole lähellä 1.00aa. Toisaalta menee se tietysti rikkikin jos pitkään ajetaan väärällä - erityisesti rikkaalla seoksella. Ennen katin vaihtamista etsisin tuon väärän seoksen aiheuttavan vian. Menee pahimmassa tapauksessa uusikin katti rikki. Ja vähemmmän lievässä tapauksessa menee rahaa uuteen kattiin, mutta ei tule siltikään kuntoon.
Joskus muistan kuulleei kommentin että ilman katalysaattoriakin olisivat ehjän moottorin päästöt lähellä noita katsastuksen raja-arvoja. Sinulla nuo ovat aika kaukana noista raja-arvoista. Eli tuokin puhuisi sen puolesta että katti ei ainakaan yksistään ole se vika.
Mitenkäs jos ostaisit uuden ilmin ja lambdan ja kokeilisit? Jos ei tule kuntoon, saat varmaankin myytyä nuo täällä palstalla pienellä tappiolla.
Joskus muistan kuulleei kommentin että ilman katalysaattoriakin olisivat ehjän moottorin päästöt lähellä noita katsastuksen raja-arvoja. Sinulla nuo ovat aika kaukana noista raja-arvoista. Eli tuokin puhuisi sen puolesta että katti ei ainakaan yksistään ole se vika.
Mitenkäs jos ostaisit uuden ilmin ja lambdan ja kokeilisit? Jos ei tule kuntoon, saat varmaankin myytyä nuo täällä palstalla pienellä tappiolla.
Uskosin kyllä, että liian rikas seos johtui lambdaviasta (signaalipiuhan maadoituksessa häikkää) -> P0170 vikakoodi joka rikasti seosta. Nyt saan satunnaisesti P0130 vikakoodin, mutta P0170 on pysynyt poissa. Vielä pitää selvittää miten P0130 vikakoodin saisi pois.
edit: Ostin uuden ilmansuodattimen keväällä, lambda on vaihdettu vuosi sitten (herjasi samoja vikakoodeja ennen ja jälkeen vaihdon)
edit: Ostin uuden ilmansuodattimen keväällä, lambda on vaihdettu vuosi sitten (herjasi samoja vikakoodeja ennen ja jälkeen vaihdon)
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Noniin, tänään kävi auto vähän huoltamolla.
Lambda, oikea etuylätukivarsi ja takaoikea koiranluu + ilmeisesti oikealta takaa tukivartta oiottu (tai jotain...?), oli kuulemma aika nätissä kunnossa. Katsastuksessa ei muistaakseni siitä ollut mainintaa :o
Tulos: Päästöt erittäin hyvät ja kirkkaasti sallitun sisällä. Hintakaan ei päätä kauhistuttanut, onneksi.
Eli meni läpi ja leimaan. Jäljellä on enää pari pientä häröilyä (tuon rikkinäisen vaihdelaatikon kera) ja yksi on varsinkin semmonen, mikä huolettaa:
Vieläkin, vaikka nyt on tehoa ja käy selvästi tasaisemmin ja vääntöäkin löytyy, kierrosten ollessa ~2200 ja nopeasti polkimelta jalan päästäminen aiheuttaa "PUT"-äänähdyksen putkesta. Sama tuntuu olevan nyt tarkan kuulostelun jälkeen tilanne kiihdytyksissä ja ylipäänsä tuolla kierrosalueella; mistähän ihmeestä tuo voisi johtua? Ettei vaan aiheuta jotain ja riko uutta lambadaa...?
Imupuolen vuotoja en vieläkään usko, mutta nyt omistan starttispreytä. Maksoi muuten maltaita se CRC:n puteli; 5,95e. Uskaltaako sitä kuinka sinne sumutella? Mukana oli pieni pilli mutta vaihtoehtona tietysti se pois ja voi sumutella suihkeena, uskaltaako kuumalle koneelle tarjota sitä siihen haitariletkuun ja kuinka - pitääkö suutin olla letkussa kiinni ja ihan minimaalisia määriä vai kuinka? Joku, kuka tietää, voisi toki vastata.
Vikakoodeista en tiedä, että katosiko. En myöskään tiedä O2-sensorin ilmotteluita, koska en ole kokeillut vielä Fiatecuscannia...
Lambda, oikea etuylätukivarsi ja takaoikea koiranluu + ilmeisesti oikealta takaa tukivartta oiottu (tai jotain...?), oli kuulemma aika nätissä kunnossa. Katsastuksessa ei muistaakseni siitä ollut mainintaa :o
Tulos: Päästöt erittäin hyvät ja kirkkaasti sallitun sisällä. Hintakaan ei päätä kauhistuttanut, onneksi.
Eli meni läpi ja leimaan. Jäljellä on enää pari pientä häröilyä (tuon rikkinäisen vaihdelaatikon kera) ja yksi on varsinkin semmonen, mikä huolettaa:
Vieläkin, vaikka nyt on tehoa ja käy selvästi tasaisemmin ja vääntöäkin löytyy, kierrosten ollessa ~2200 ja nopeasti polkimelta jalan päästäminen aiheuttaa "PUT"-äänähdyksen putkesta. Sama tuntuu olevan nyt tarkan kuulostelun jälkeen tilanne kiihdytyksissä ja ylipäänsä tuolla kierrosalueella; mistähän ihmeestä tuo voisi johtua? Ettei vaan aiheuta jotain ja riko uutta lambadaa...?
Imupuolen vuotoja en vieläkään usko, mutta nyt omistan starttispreytä. Maksoi muuten maltaita se CRC:n puteli; 5,95e. Uskaltaako sitä kuinka sinne sumutella? Mukana oli pieni pilli mutta vaihtoehtona tietysti se pois ja voi sumutella suihkeena, uskaltaako kuumalle koneelle tarjota sitä siihen haitariletkuun ja kuinka - pitääkö suutin olla letkussa kiinni ja ihan minimaalisia määriä vai kuinka? Joku, kuka tietää, voisi toki vastata.
Vikakoodeista en tiedä, että katosiko. En myöskään tiedä O2-sensorin ilmotteluita, koska en ole kokeillut vielä Fiatecuscannia...