takajarru jumittaa 166,käsijarruko?
Valvoja: Moderators
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
takajarru jumittaa 166,käsijarruko?
Huomasin tuossa,että oikealla takana on palat aika finaalissa,ja toisella puolella hyväkuntoiset.Lisäksi vanne lämpeää oikealla puolella.
Nostin tuon oikean pään ilmaan ja jarru laahaa.Käsijarru on säädetty aika kireelle,muutaman napsun ja tiukassa on.
Elikkä pitäisi varmaan aloittaa käsärin löystämisellä,eli mistä tapahtuu?
muitakin vinkkejä mistä voisi kiikastaa?
Nostin tuon oikean pään ilmaan ja jarru laahaa.Käsijarru on säädetty aika kireelle,muutaman napsun ja tiukassa on.
Elikkä pitäisi varmaan aloittaa käsärin löystämisellä,eli mistä tapahtuu?
muitakin vinkkejä mistä voisi kiikastaa?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Jos et käytä käsijarrua, ei se monena päivänä lämpene.
Eikös sielä ole yks mäntänen, eli satula liikkuu? Kannattaisi putsailla liukutapit/pinnat ja väännellä se mäntä sisään muutaman kerran, monesti auttaa.
Tietysti olisi hyvä ottaa mäntä pois ja putsailla kunnilla. Mut jos vaijeri jumittaa, öljyämisellä saa hetken helpotuksen, mutta ei korjaa mitään.
Eikös sielä ole yks mäntänen, eli satula liikkuu? Kannattaisi putsailla liukutapit/pinnat ja väännellä se mäntä sisään muutaman kerran, monesti auttaa.
Tietysti olisi hyvä ottaa mäntä pois ja putsailla kunnilla. Mut jos vaijeri jumittaa, öljyämisellä saa hetken helpotuksen, mutta ei korjaa mitään.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Kappassa ainakin suurin syy on käsijarruvaijeri, jonka satulan puoleiset kumitiivisteet poistuvat itsellään.
Eli jos vaijeri jumittaa, ei tuo satulan mäntä saa liikuntaa ja sitten se on jumissa.
Sama ongelma vaivaa 156:sta kun siinäkin on sama satula takana.
Kannattaa katsoa myös se "pölytiiviste" siinä männässä onko se ehjä.
Ja kyllä se mäntä menee kiinni vain voimalla, tai sitten pyörittämällä
Eli jos vaijeri jumittaa, ei tuo satulan mäntä saa liikuntaa ja sitten se on jumissa.
Sama ongelma vaivaa 156:sta kun siinäkin on sama satula takana.
Kannattaa katsoa myös se "pölytiiviste" siinä männässä onko se ehjä.
Ja kyllä se mäntä menee kiinni vain voimalla, tai sitten pyörittämällä
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Tarkoitin sitä, että jos käsijarrua ei käytä, se ei kauaa laahaa.
(käsijarru ei lykkääpaloja muutakun vaijeria vetämällä). Paloista kuluu pois sen verran että rengas pyörii.
Jos ongelma jatkuu ilman käsijarrun käyttöä, niin ongelma ei ole ainoastaan käsijarrussa.
Yleisin ongelma kai on, palojen liukupinnat ja liuku tapit.
EDIT:
Mäntä on kiertämällä. 156:sessa
Omassani on tuo ulompi tiiviste kolmessa palassa, mutta on se ny vuoden ainaki toiminut.
(käsijarru ei lykkääpaloja muutakun vaijeria vetämällä). Paloista kuluu pois sen verran että rengas pyörii.
Jos ongelma jatkuu ilman käsijarrun käyttöä, niin ongelma ei ole ainoastaan käsijarrussa.
Yleisin ongelma kai on, palojen liukupinnat ja liuku tapit.
EDIT:
Mäntä on kiertämällä. 156:sessa
Omassani on tuo ulompi tiiviste kolmessa palassa, mutta on se ny vuoden ainaki toiminut.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Juu.
Niin on kiertämällä.
Olen tosin nähnyt kun tuo mäntä laitetaan prässillä sisälle, ja kyllä se voimalla menee näköjään.
(paska italialainen, kun oli mäntä jumissa)
Suosittelen vaihtamaan sen uloimman tiivisteen ainakin, ja putsaamaan ruosteet siitä kauluksesta.
Ja toki jos nuo liukutapit on jumissa ei sekään hyvää tee tuolle toiminnalle.
Niin on kiertämällä.
Olen tosin nähnyt kun tuo mäntä laitetaan prässillä sisälle, ja kyllä se voimalla menee näköjään.
(paska italialainen, kun oli mäntä jumissa)
Suosittelen vaihtamaan sen uloimman tiivisteen ainakin, ja putsaamaan ruosteet siitä kauluksesta.
Ja toki jos nuo liukutapit on jumissa ei sekään hyvää tee tuolle toiminnalle.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
No niin no, nuo jarrumäntien jumittelut riippuu varmaan eniten siitä onko jarrunesteitä vaihdeltu ajoillaan sekä siitä minkälaisessa suolavesikylvyssä pirssillä on ajeltu... Riippumatta merkistä ja mallista.beetta julia kirjoitti:Näin se vaan on, italialainen on huono kun mäntäjumissa 10 vuodessa.
VW:ssä jos jumittaa 10 vuodessa, se on poikkeustapaus, tai käytöstä johtuva.
En ole vielä kertaakaan törmännyt 147/156:ssa että mäntä olisi jumissa. Ne on ne palat jotka jumii satulaan, tai joskus harvemmin liukutapit/käsijarruvaijeri.beetta julia kirjoitti:Näin se vaan on, italialainen on huono kun mäntäjumissa 10 vuodessa.
VW:ssä jos jumittaa 10 vuodessa, se on poikkeustapaus, tai käytöstä johtuva.
Mutta tää oli nyt vaan yhden hlön "otos"
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Käytätte liian hellästi... käkkäri laitetaan aina kun jätetään auto parkkiin, niin ei rupea mekanismit jumittamaan
Äkkiähän se on testattu onko vaijeri vai mäntä, irrottaa vaijerin männän päästä, vähän painaa paloja sisään ruuvimeisselillä - pyörivästä luonteesta johtuen ei mene paljoa mutta jonkun verran - sitten kokeilee pyöriikö vapaasti, jos pyörii, menee painamaan jarrupoljinta ja sitten uudeleen kokeilemaan, jos laahaa niin sitten se on mäntä jumissa, mutta jos ei laahaa, niin laittaa sen käsijarruvaijerin uudeleen kiinni, kiskasee pari kertaa käkkäriä, jos tuon jälkeen jumittaa niin se todennäköisesti on vaijeri...
Samallahan sen tietysti kokeilee kun vaijeri on irti, meneekö käsillä sisään ja ulos helposti
Äkkiähän se on testattu onko vaijeri vai mäntä, irrottaa vaijerin männän päästä, vähän painaa paloja sisään ruuvimeisselillä - pyörivästä luonteesta johtuen ei mene paljoa mutta jonkun verran - sitten kokeilee pyöriikö vapaasti, jos pyörii, menee painamaan jarrupoljinta ja sitten uudeleen kokeilemaan, jos laahaa niin sitten se on mäntä jumissa, mutta jos ei laahaa, niin laittaa sen käsijarruvaijerin uudeleen kiinni, kiskasee pari kertaa käkkäriä, jos tuon jälkeen jumittaa niin se todennäköisesti on vaijeri...
Samallahan sen tietysti kokeilee kun vaijeri on irti, meneekö käsillä sisään ja ulos helposti
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Ongelma palannut
Joo,eli käsäriä,kun käyttää,niin vanne lämpeää,ei muuten.
Vaijeri tuntuu ainakin liikkuvan suht kevyesti.
Mäntä pyöritetty muutaman kerran kiinni ja auki,hiukan pyörii kevyemmin.
Lähteekö tuo mäntä kokonaan irti,jos vielä koittaisi herkistelyä?Ja onko 156 sama sylinteri,kun ainakin palat sopivat?
Joo,eli käsäriä,kun käyttää,niin vanne lämpeää,ei muuten.
Vaijeri tuntuu ainakin liikkuvan suht kevyesti.
Mäntä pyöritetty muutaman kerran kiinni ja auki,hiukan pyörii kevyemmin.
Lähteekö tuo mäntä kokonaan irti,jos vielä koittaisi herkistelyä?Ja onko 156 sama sylinteri,kun ainakin palat sopivat?
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
no eikös kaikki jarrusysteemit ole purettavissa?
Luulisi siis männät saavan irti alfassakin, monesti tuollaisia mäntiä on herkistelty ihan vaan kylmästi kiillottamalla ne männät, liikaa ei voi tosin "hioa" alkaa muuten ohivuotamaan...
Kannattaisiko ostaa motonetistä takajarrusatulan korjaussarjat molempiin satuloihin, taitaa maksaa 20€ per kulma....
Luulisi siis männät saavan irti alfassakin, monesti tuollaisia mäntiä on herkistelty ihan vaan kylmästi kiillottamalla ne männät, liikaa ei voi tosin "hioa" alkaa muuten ohivuotamaan...
Kannattaisiko ostaa motonetistä takajarrusatulan korjaussarjat molempiin satuloihin, taitaa maksaa 20€ per kulma....