Ihme ohjeita elearnissa.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jokander
Viestit: 51
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 20:58
Paikkakunta: Porvoo

Ihme ohjeita elearnissa.

Viesti Kirjoittaja jokander »

Tilasin tuolta jostakin alfan huolto-ohjeita, että jos syssymmällä vaihtaisin jakohihnan. Ohjeet on kuitenkin oudot:
1. lukitaan vauhtipyörä sattumanvaraiseen asentoon
2. Irrotetaan kiinteä kiristinpyörä, kiristyspyörä ja hihna
3. Laitetaan nokka-akselin lukitustappi paikalleen vaikkei tiedetä missä asennossa nokka on ja hihnakin on jo irti
4.Sitten pujotetaan hihna ja sen päälle kampiakseliin asetustyökalu ja käsketään vielä pyörittää hiukan akselia että tappi osuu kohilleen.
5. Hihna kokonaan paikalleen ja kiristys
6. Pyöritä 2 kierrosta
Tuossa kopio tekstistä:



Removing ( Refitting )
1. Position the flywheel retaining tool in its seat.
 
 
Description
 
Code
 
Function
 
1
 
Flywheel lock
 
1.860.846.001
 
Prevent the rotation of the crankshaft

1. Undo bolts (1a) securing crankshaft pulley (1b) and remove.
2. Undo the fixing bolt (2a) and remove the single drivebelt fixed tensioner (2b).

1. Undo bolts (1a) and remove the protective timing covers (1b).

1. Loosen the moving timing tensioner nut.
2. Remove the toothed timing belt.

Refitting ( Removing )
1. Remove plug (1a) and fit camshaft timing tool (1b) to the cylinder head extension.

Check the tools marked "A" are correctly fitted in the seat on the camshaft.
 
 
Description
 
Code
 
Function
 
1b
 
Templates
 
1.870.896.900
 
Engine tuning

1. Undo the bolt fixing the crankcase front cover shown in the diagram.
Temporarily fit the toothed timing drive belt on the drive pulley.
2. Fit the tool (2a) and fasten it using the calibrated screw (2b).

The crankshaft must be rotated, using small movements, to allow the locating dowel on the timing drive pulley to be inserted in the opening in the tool.
 
 
Description
 
Code
 
Function
 
2a
 
Template
 
1.860.905.000
 
Engine tuning
 
 
Description
 
Code
 
Function
 
2b
 
Calibrated screw
 
1.860.905.010
 
Engine tuning

2. Fully fit the toothed timing drive belt.
3. Use a screwdriver on the tensioner (3a) tab for leverage until the reference (3b) is in the maximum tension position, then lock the nut (3c) fixing the moving tensioner in this position.
Remove the tools used to adjust the timing.
 
 
Description
 
Code
 
Function
 
.
 
Templates
 
1.870.896.900
 
Engine tuning
 
 
Description
 
Code
 
Function
 
.
 
Template
 
1.860.905.000
 
Timing belt timing
 
 
Description
 
Code
 
Function
 
.
 
Calibrated Screw
 
1.860.905.010
 
Timing belt timing
Rotate the crankshaft through two revolutions.
4. Re-check the alignment of the timing references, loosen the nut securing the mobile tensioner and align mobile indicator (4a) with hole (4b), i.e. adjust to nominal tension position, then tighten nut (4c) securing the belt tensioner to torque.
 
 
Value daNm
 
Fastening
 
Component
 
Ø  
 
4c
 
2.5
 
Nut
 
MOBILE TIMING TENSIONER
 
M8
1. Loosen the bolt retaining the timing pulley.

Rotate the crankshaft through two revolutions.
Recheck the timing by refitting the timing tools.
Check the timing belt tensioner references are aligned.
Tighten the bolt fixing the crankcase front cover removed previously.
Tighten the plug on the cylinder head extension for fitting the exhaust side timing tool.
Fit the toothed timing belt protective guards and tighten the retaining bolts.
Position the flywheel retaining tool in its seat.
 
 
Description
 
Code
 
Function
 
.
 
Flywheel lock
 
1.860.846.001
 
Prevent the rotation of the crankshaft
Fit the crankshaft pulley in position and tighten the fixing bolts.
 
 
Value daNm
 
Fastening
 
Component
 
Ø  
 
.
 
2.5
 
Bolt
 
CRANKSHAFT PULLEY
 
M8
Fit the fixed timing belt tensioner for the single engine component drive belt and tighten the retaining bolt to torque.
Remove the flywheel lock.
 
 
Description
 
Code
 
Function
 
.
 
Flywheel lock
 
1.860.846.001
 
Prevent the rotation of the crankshaft
Tighten the bolt fixing the exhaust side camshaft toothed pulley to the recommended torque.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Ihme ojeita

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Kyllä tuntuu siltä, että on mielipuolen kirjoittama ohje. Älä ihmeessä noudata niitä. Minä en kyllä ymmärtänyt hölkäsen pöläystä noista ohjeista vaikka olen ammattiasentaja. Hihnan vaihdossa kone on kierrettävä ykk:hon, ja niin että ykkösessä on sytys.Jos on nokkien lukituspalat, ne ensin paikalleen, sitten vasta remmien ja pyörien irroitus. Siinähän puhutaan lukitus tapeista, onko jossain Alfoissa sellaiset. Silloinhan se onnistuu, jos nokat ja kampiakseli lukitaan samaan aikaan mihin asentoon tahansa. Tässä tapauksessa remmin vaihto onnistuu. Tämä on varmaan jonkun muun merkin kun Alfan ohje. Alfassa nokkien lukituspalat käyvät paikoilleen vain yhdessä kohdassa, ja silloin on kampiakseli ykk:ssa ja sytys ykkösessä.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Ihme ohjeita e learnissa

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Tuohon tekstiin tuli minusta riipumattoasta syystä pahoja virheitä. Kenen lie syy?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kampiakselin lukitustyökalu ei mene paikalleen kuin yhdessä asennossa, työkalu näyttää tältä:

Kuva

(ainakin) Neliventtiilisen JTD:n toinen nokka-akseli lukitaan tällaisella tapilla, toisen akselin veto on toteutettu hammaspyörillä:

Kuva

Minusta tuo ohje vaikuttaa ihan järjelliseltä, tosin kuvien puuttuminen vaikeuttaa kärryillä pysymistä.
- Epäkelpokeräilijä -

jokander
Viestit: 51
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 20:58
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jokander »

Kyllä se minustakin muuttuu järjelliseksi . jos ensin mainittaisiin, että pyöritä kone 1. syl ykk:hon.
Silloinhan yleensäkin tuo nokka-akselina tappi menisi paikalleen ja samoin kampiakselin. Käsittämätöntä, ettei sitä mainita ekana. Ja vanhan hihnan tietenkin joutuu irrottamaan ja laittamaan uuden väljästi paikallee, että saa sen kampiakselin lukitustyökalun. Suunnittelen venemoottorin hihnanvaihtoa. Mutta perkule kun siinä ei näytä olevan tuota nokan lukituskalun reikää. Ihan erilainen venttiilikoppa. Täyty vielä tutkia. En tosiaan saanut kuvia kopioitua.
Yritän laittaa linkin:
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid ... y=CJHq3Sw

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onkohan tuo vauhtipyörän lukituskikkale sellainen joka sopii paikalleen vain silloin kun ykkösen mäntä on YKK:ssa? En tosin tiedä mitä virkaa tuolla edes on kun kampiakseli joka tapauksessa lukitaan jakopään puolelta.

Mulla on kyllä tuollainen venakoppa, tosin pykälää lyhyempänä kun kone on nelimukinen versio. Olihan se venemoottori varmasti 20v-versio? Samaa perusmoottoria kun on kymppivenaisenakin.
- Epäkelpokeräilijä -

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

Tuota vauhtipyöräkikkarettahan ei edes voi käyttää ellei kone ole irrotettu vaihdelaatikosta, koska se lukitsee startin hammaskehän.
Jakopään puoleinen kampiakselin lukitustyökalu on lähinnä suuntaa antava, on siinä sen verran väljät sovitteet. Toimii kyllä, ellei rattaita tarvitse irroitella (en tiedä, onko niissä kiila), silloin lienee tarpeellinen tämä vauhtipyörän lukitustyökalu.

Vastaa Viestiin