156:n vetonivelen suojakumin vaihto
Valvoja: Moderators
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
156:n vetonivelen suojakumin vaihto
Näyttää olevan vasemman vetoakselin sisemmän nivelen suojakumi särki. Huomenna olisi tarkoitus laittaa uutta tilalle, mutta enpä ole koskaan joutunut kumia vaihtamaan tai vetoniveltä purkamaan, joten nyt kaivattaisiin vinkkejä kuinka sen nivelen saa irti akselista. Vai pitääkö purkaa koko akseli pois gummin vaihtoa varten?
Onhan tuossa 156:n korjaamo-CD:kin käytössä mutta joko minä olen tyhmä tai se romppu on ahterista, eihän tuosta mitään järkevää vihjettä tunnu löytyvän.
Onhan tuossa 156:n korjaamo-CD:kin käytössä mutta joko minä olen tyhmä tai se romppu on ahterista, eihän tuosta mitään järkevää vihjettä tunnu löytyvän.
- Epäkelpokeräilijä -
Eipä oo tarvinnu 156.tosen vetareita purkaa, mutta tuskin siellä mitään ihmeellistä on. Lienee purkautuu niin kuin yleensä kaikki vetarit, sokka veks ja nivel irti akselista. Tosin jossain käkättimessä oli niin, että sisempi nivel oli akselissa kiinni ei millään, eli pelkän suojakumin varassaa.
Janne
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Sitten kun irrottaessa hajotat sen nivelen niin mulla taitaa löytyä yksi joka pitäisi muutenkin saada sinne Nurmijärvelle
Omani hajotin kun luulin että sokkaa piti painaa kasaan, vaan olikin toisin päin.. Pakko oli muutenkin ottaa koko akseli irti ja ruuvipenkkiin että pystyi operoimaan.
Tämä siis 155 16V, ja vetareista kolmas oli oikea..

Omani hajotin kun luulin että sokkaa piti painaa kasaan, vaan olikin toisin päin.. Pakko oli muutenkin ottaa koko akseli irti ja ruuvipenkkiin että pystyi operoimaan.
Tämä siis 155 16V, ja vetareista kolmas oli oikea..
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Paska homma mutta tulipahan tehtyä. Jos joku arpoo kahden vaiheilla tekeekö itse vai viekö pajalle niin ei kannattane alkaa itse ronkkimaan. Onhan se tehtävissä mutta ei varsinaisesti hauskaa, kivaa ja mukavaa.
Menee jotenkin näin:
- Etufillari pois, napamutteri auki. Omassa rassissa mutteri oli niin kovaa jumissa ettei lähtenyt kuin poraamalla ja hakkaamalla halki. Akselin päätä voi suostutella pajavasaralla irti booreiltaan mutta pidä mutteri akselin päässä, pää tuntuu olevan sen verran pehmeää tavaraa ettei kestä hakkaamista.
- Sisälokasuojan pienempi osa irti, vetoakselin laipan kuusiokolopultit auki.
- Iskarin alapään haarukan pultti pois (on niin hienosti suunniteltu ettei vetoakseli mahdu haarukan välistä).
- Yläpallonivel irti.
- Kampea iskarin haarukka pois paikaltaan, nyt pitäisi vetari mahtua tulemaan pois paikaltaan.
- Akseli ruuvipenkkiin kiinni. Kaivele viiden vaseliinikilon seasta ulompi nivel ja sitä (muka) kiinni pitävä lukkorengas näkyviin. Nyt pitäisi yhtä aikaa painaa lukkorengasta auki ja hakata niveltä irti akselista. Kannattaa lyödä tuurnalla vain siihen osaan joka on akselin booreja vasten, muuten tuloksena on rikkinäinen nivel. Ainakin mulla tämä oli tosi kovaa kiinni, meinasi jo tulla uskonpuute. Tämän jälkeen on koko autotalli vaseliinissa.
- Kun saat nivelen irti, vaihda kumit. Molemmat, ellet halua taas ensi kuussa irrotella vetaria.
- Paketti kasaan vastakkaisessa järjestyksessä. Kallistuksenvakaajan koiranluun voit irrottaa niin iskarin haarukka menee pienemmillä ponnistuksilla takaisin mestoille.
Luonnollisesti tänä aamuna kuulin että tarvikekumin pitäisi venyä sen nivelen yli purkamatta akselia
Tuntuu uskomattomalta että peukalonpään kokoinen reikä venyisi kahden nyrkin kokoisen nivelen yli, mutta niin ainakin kaveri väitti. Eli ehkä tuon olisi sittenkin pitänyt olla markan juttu. Tai sitten ei.
Menee jotenkin näin:
- Etufillari pois, napamutteri auki. Omassa rassissa mutteri oli niin kovaa jumissa ettei lähtenyt kuin poraamalla ja hakkaamalla halki. Akselin päätä voi suostutella pajavasaralla irti booreiltaan mutta pidä mutteri akselin päässä, pää tuntuu olevan sen verran pehmeää tavaraa ettei kestä hakkaamista.
- Sisälokasuojan pienempi osa irti, vetoakselin laipan kuusiokolopultit auki.
- Iskarin alapään haarukan pultti pois (on niin hienosti suunniteltu ettei vetoakseli mahdu haarukan välistä).
- Yläpallonivel irti.
- Kampea iskarin haarukka pois paikaltaan, nyt pitäisi vetari mahtua tulemaan pois paikaltaan.
- Akseli ruuvipenkkiin kiinni. Kaivele viiden vaseliinikilon seasta ulompi nivel ja sitä (muka) kiinni pitävä lukkorengas näkyviin. Nyt pitäisi yhtä aikaa painaa lukkorengasta auki ja hakata niveltä irti akselista. Kannattaa lyödä tuurnalla vain siihen osaan joka on akselin booreja vasten, muuten tuloksena on rikkinäinen nivel. Ainakin mulla tämä oli tosi kovaa kiinni, meinasi jo tulla uskonpuute. Tämän jälkeen on koko autotalli vaseliinissa.
- Kun saat nivelen irti, vaihda kumit. Molemmat, ellet halua taas ensi kuussa irrotella vetaria.
- Paketti kasaan vastakkaisessa järjestyksessä. Kallistuksenvakaajan koiranluun voit irrottaa niin iskarin haarukka menee pienemmillä ponnistuksilla takaisin mestoille.
Luonnollisesti tänä aamuna kuulin että tarvikekumin pitäisi venyä sen nivelen yli purkamatta akselia

- Epäkelpokeräilijä -
- azzurro fantasia
- Viestit: 36
- Liittynyt: 06 Helmi 2005, 21:21
Itellä oikean puolen akseli ruuvipenkissä, sisänivel väljä. Yleensä jos kumi on jo kerennyt hajota, on myöhäistä vaihtaa pelkkää kumia, koska paskaa on jo nivelessä. Ratin ollessa linkussa kumin urat näyttävät aika haperolta, kun ovat vaihtokunnossa (vrt uudet).
Mielestäni kumien vaihtotyö ei ole niiiiin hankala kuin tuosta scuderian viestistä voisi päätellä;) Minä en irrottanut yläpallukkaa, vaan raidetangon ja alapallukan. Ulompi kumi on helppo vaihtaa (kunhan akselin on saanut penkkiin), kun ottaa sisemmän nivelen ensin irti eli ulointa ei ollenkaan. Sisemmässä sokka on näkyvissä ja lähtee ilman väkivaltaa.
Itse vai korjaamolle? Raha ratkaisee...............
Mielestäni kumien vaihtotyö ei ole niiiiin hankala kuin tuosta scuderian viestistä voisi päätellä;) Minä en irrottanut yläpallukkaa, vaan raidetangon ja alapallukan. Ulompi kumi on helppo vaihtaa (kunhan akselin on saanut penkkiin), kun ottaa sisemmän nivelen ensin irti eli ulointa ei ollenkaan. Sisemmässä sokka on näkyvissä ja lähtee ilman väkivaltaa.
Itse vai korjaamolle? Raha ratkaisee...............
- azzurro fantasia
- Viestit: 36
- Liittynyt: 06 Helmi 2005, 21:21
No varmasti on erilainen koska ei löytyny. Lisäksi varaosakirjat väittävät että V6ssa on sisempi poori 28mm halk. ja 25 uraa. Mulla ainakin on 30mm ja 28 uraa, sama kuin 166ssa V6ssa. Miten muilla??
Ensin tuli väärä nivel, joten auto on ollu pukeilla jo viikon ja vielä pari viikkoa ootellaan oikeaa niveltä..................kuulemma jotain "kolmesakaraistakin" niveltä on v6ssa? Onko niissä akselin pää kolmion muotoinen poorien sijaan vai?
Ensin tuli väärä nivel, joten auto on ollu pukeilla jo viikon ja vielä pari viikkoa ootellaan oikeaa niveltä..................kuulemma jotain "kolmesakaraistakin" niveltä on v6ssa? Onko niissä akselin pää kolmion muotoinen poorien sijaan vai?
Jos on naurettava, on naurettava.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 02:25
- Car(s): 159 3.2 JTS Q4
ex 156 SW 2.0 JTS - Paikkakunta: Lahti
Tarkoitus olisi sisemmän vetonivelen suojakumi vaihdella ja ajettelin tuollaisen tarvikekumin laittaa.Rolle kirjoitti:Mulla meni aika tarkkaan samalla tavalla paitsi että napamutteri aukesi suosiolla ja nivel hajosi. Muutamaa sitten kokeiltiin ennenkuin tuli oikea..
Anyway, tuota tarvikekumia ja ylivetolaitetta mullekin tyrkyttivät mutta ei kyllä tajuttu miten se olisi pitänyt tapahtua kun ei venynyt sinnepäinkään
Se on neopreenia, ja tosiaan venyy kunhan tarpeeksi käyttää voimaa. Motonetissa kolme vuotta sitten myyjä vinkkasi että 1,5 l kokispullo toimii melkein yhtä hyvin tuollaisen asennuslaitteena. Escorttiin tuli vaihdettua pienellä taistelulla ulompaan vetoniveleen suojakumiksi limsapulllon avulla tuollainen ylivedettävä. Paljon fairya ja kiroilua niin sai ensiksi sen vedettyä siihen katkaistun pullon päälle, ja sitten vielä enemmän kiroilua että sai sitä liu'utettua ja väännettyä pois siitä pullon päältä, mutta tulipahan tehtyä

-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 02:25
- Car(s): 159 3.2 JTS Q4
ex 156 SW 2.0 JTS - Paikkakunta: Lahti
Ehkä ois lähteny, mutta veikkaan että ei.VMTD kirjoitti:Ei kait tuo nivelen irroittaminen enää tuossa vaiheessa ole kummoinenkaan homma. Liukuvasara ja siihen sopiva työkalu, niin lähtee kerta nykäisyllä irti.
Motonetistä hain tuon yleismallisen suojakumin, otin myös alfaan sopivan sisemmän vetonivelen suojakumin, laippa-mallisen. Kun en ollut varma kumpi käy.
Napamutterin kanssa meinas olla tiukkaa, mutta pulttipyssyllä kuitenkin lähti.
Yläpallonivelen, raidetangon pään ja "haarukan" irroitin. Lokasuojamuovin irroituksen jälkeen pääsi nivelen laippaa irrottamaan. Vähän taitelua se akselin ujutus sieltä välistä, ehkä lähtisi helpommin jos ottais alapallon irti yläpallonivelen sijaan.
Sisemmässä nivelessä näkyi lukkorengas selvästi, kun oli jo osa rasvoista päässyt pois kumin aukosta. Naputtelin sisemmän nivelen laipan irti, jonka päällä suojakumi oli. Tämä siksi, koska meinasin että laitan sen laippamallisen suojakumin, jossa kumi olikin kiinni tässä laipassa. Naputtelussa kannattaa olla varovainen, kun tuon laipan reunan alla, nivel-mötikässä on tiivisterengas(molemmissa päissä). Noh se nivelhän sitten aukes luonnollisesti kokonaan kun sain tämän laipan irti, ja päädyin putsaamaan kuulat ja nivelen kokonaan. Takaisin laittaessa meni aluksi väärässä asennossa, ja meinas jäädä koko nivel lukkoon. Naputtelin sitten sen päätykupin myös irti ja sain osat oikeassa asennossa toisiinsa nähden paikoilleen ja rasvat väliin. Vaihdoin samalla vaivalla ulompaan vetoniveleen sen tarvikumin niin tuli molemmat käyttöön.
Sisemmässä vetonivelessä on siis kaksi lukkorengasta, molemmilla puolilla yksi, ulompi on tuon "kupin" alla piilossa. En kyllä tiedä miten tuo olisi hakkaamalla pois lähtenyt(??)
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Tuli muuten mieleen kun tänään ostin neljä uutta vetarin suojakumia vaikkei yksikään vuoda. Kun vetarit on irti ja kaikissa on syviä halkeemia, että kuinkahan pitkäkestoinen patentti olisi pestä nuo halkeamat ja täyttää reilusti liimasilikonilla? Joku kokeillut?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

Jos laittas ihan renkaan vulkanointiainetta???
Ite oon töissä todennu et nykypäivänä ei kumia enää osata tehdä...
Esim mainittakoon fiat Punton kampanja huohotinletkusta joka ei kestä 2000KM ku murenee pikku paloiksi !!! ja paljon muitakin esimerkkejä on , eli vanha vähän halkeillut kumi saattaa kestää moninkerroin enemmän kuin uusi...
Tarvikeosa puolella esim 164 HL:n tekemät käsijarruvaijerien kuoret ei kestäneet vuottakaan ku kuoren palasia tippui irti...... Puslat kaverin volvon tukivarsiin eivät kestäneet myöskään vuotta vaikkei kilometrejä tullut ku 20.000km...
Orkkis osat parempia... ehkä...joskus...
Ite oon töissä todennu et nykypäivänä ei kumia enää osata tehdä...
Esim mainittakoon fiat Punton kampanja huohotinletkusta joka ei kestä 2000KM ku murenee pikku paloiksi !!! ja paljon muitakin esimerkkejä on , eli vanha vähän halkeillut kumi saattaa kestää moninkerroin enemmän kuin uusi...
Tarvikeosa puolella esim 164 HL:n tekemät käsijarruvaijerien kuoret ei kestäneet vuottakaan ku kuoren palasia tippui irti...... Puslat kaverin volvon tukivarsiin eivät kestäneet myöskään vuotta vaikkei kilometrejä tullut ku 20.000km...
Orkkis osat parempia... ehkä...joskus...

Ite vaihdoin tuon nivelen suojakumin eilen. HoX! kaikki jotka aikovat tämän tehdä itse, 156 vm98 2.0TS autossa se menee ainakin näin:
Elkää perkule luulko että saatte vaihdettua sen suojakumin (moorrotin puoleinen kumi oli siis paskana tässä tapauksessa) ilman että irroitatte koko niveltä! JA missään tapauksessa elkää tehkö niinku minä et aukaisette nivelen moottorin puolelta ensin, ILMAN että aukaisette jarrulevyn navassa olevaa 36mm pulttia!!!
Eli jos purat ensin moottorin puolelta, vedät kuulat ja sen pesän sieltä irti niin et saa niitä enään mitenkään paikoilleen. tässä vaiheessa tajusin virheeni ja yritin aukaista sitä pulttia siitä jarrulevystä mutta nivelhän tietysti pyörii vain ympäri tyhjää kun ei ole enään vetoakselissa kiinni, ei muuta ku jarrut paikoilleen, joku painamaan poljinta ja vaivoin se pultti irti.
Meni monta tuntia hukkaan itellä tuossa.
Noh sitten se sieltä irtosi koko shaisse, purin nivelen, putsaus ja uudet vaseliinit. Seuraava pään vaiva oli se nivelen kasaus, kun laitatte niitä pyöreitä kuulia takaisin sinne nivelen pesään niin hajoaa pää. Ne kuulat kannattaa ja pystyy laittamaan takaisin yksi kerrallaan ja kun näätte siinä pesässä/kupissa ne urat niin niiden pitää olla päinvastoin siihen tangon päässä oleviin uriin nähden! Eli vähä niinku väärinpäin, jos pesän ura kaartuu oikealle niin tangon päässä oleva ura vasemmalle.
Aluksi oletin että urien kuluu olla vastakkain, vaan näin ei ollut ja koko nivel oli hetken ihan jumissa, säikähdin etten saa niitä kuulia enää pois sieltä välistä.
Toivottavasti tuosta jtn ymmärtää kun minulla on nämä termit ihan hukassa, mut sosittelen kaikkia suorittamaan vaihdon itse, olen itekki täys amatööri näiden autojen kanssa mutta jos minulta onnistui niin varmasti teiltäkin.
Elkää perkule luulko että saatte vaihdettua sen suojakumin (moorrotin puoleinen kumi oli siis paskana tässä tapauksessa) ilman että irroitatte koko niveltä! JA missään tapauksessa elkää tehkö niinku minä et aukaisette nivelen moottorin puolelta ensin, ILMAN että aukaisette jarrulevyn navassa olevaa 36mm pulttia!!!

Eli jos purat ensin moottorin puolelta, vedät kuulat ja sen pesän sieltä irti niin et saa niitä enään mitenkään paikoilleen. tässä vaiheessa tajusin virheeni ja yritin aukaista sitä pulttia siitä jarrulevystä mutta nivelhän tietysti pyörii vain ympäri tyhjää kun ei ole enään vetoakselissa kiinni, ei muuta ku jarrut paikoilleen, joku painamaan poljinta ja vaivoin se pultti irti.
Meni monta tuntia hukkaan itellä tuossa.
Noh sitten se sieltä irtosi koko shaisse, purin nivelen, putsaus ja uudet vaseliinit. Seuraava pään vaiva oli se nivelen kasaus, kun laitatte niitä pyöreitä kuulia takaisin sinne nivelen pesään niin hajoaa pää. Ne kuulat kannattaa ja pystyy laittamaan takaisin yksi kerrallaan ja kun näätte siinä pesässä/kupissa ne urat niin niiden pitää olla päinvastoin siihen tangon päässä oleviin uriin nähden! Eli vähä niinku väärinpäin, jos pesän ura kaartuu oikealle niin tangon päässä oleva ura vasemmalle.
Aluksi oletin että urien kuluu olla vastakkain, vaan näin ei ollut ja koko nivel oli hetken ihan jumissa, säikähdin etten saa niitä kuulia enää pois sieltä välistä.
Toivottavasti tuosta jtn ymmärtää kun minulla on nämä termit ihan hukassa, mut sosittelen kaikkia suorittamaan vaihdon itse, olen itekki täys amatööri näiden autojen kanssa mutta jos minulta onnistui niin varmasti teiltäkin.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Melkein samoin kävi ittellekkin viikonloppuna. Tosin olisin saanut tuon sisemmän nivelen vaihdettua muuten, mutta sepä olikin jumiutunut booreilleen niin tiukkaan ettei irronnut ilman viilapenkkiä. Eli napamutteria ei tartte välttämättä aukasta jos luottaa siihen, että nivel ei ole ruostunut booreilleen kovin tiukkaan.roude kirjoitti:Ite vaihdoin tuon nivelen suojakumin eilen. HoX! kaikki jotka aikovat tämän tehdä itse, 156 vm98 2.0TS autossa se menee ainakin näin:
Elkää perkule luulko että saatte vaihdettua sen suojakumin (moorrotin puoleinen kumi oli siis paskana tässä tapauksessa) ilman että irroitatte koko niveltä! JA missään tapauksessa elkää tehkö niinku minä et aukaisette nivelen moottorin puolelta ensin, ILMAN että aukaisette jarrulevyn navassa olevaa 36mm pulttia!!!
ennemmin purkais sen nivelen siitä huolimatta koska jos vanha kumi on ollut rikki niin nivelen väliin on päässy paskaa ja se syö sitä pesää ja niitä kuulia, ennenpitkää koko nivel hajoaa vai ?!gYdEbUh kirjoitti:Itse tuli hommattua nivelen yli vedettävät kumit kun ovat lähellä alkuperäiskokoa. Oikeita kun ei saa kun alkuperäisenä, ja nuo ylivedettävät pitäisi olla laadukasta kumia ihan loogisestikin. Itse en meinaa vetää nivelen yli.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Yksikään vanha suojakumi ei ole rikki, enkä edelleenkään meinaa vetää nivelen yli. Eli puran.roude kirjoitti:ennemmin purkais sen nivelen siitä huolimatta koska jos vanha kumi on ollut rikki niin nivelen väliin on päässy paskaa ja se syö sitä pesää ja niitä kuulia, ennenpitkää koko nivel hajoaa vai ?!gYdEbUh kirjoitti:Itse tuli hommattua nivelen yli vedettävät kumit kun ovat lähellä alkuperäiskokoa. Oikeita kun ei saa kun alkuperäisenä, ja nuo ylivedettävät pitäisi olla laadukasta kumia ihan loogisestikin. Itse en meinaa vetää nivelen yli.
E: Näissä kumeissa jotka vaihdan etukäteen on -85 leima, eli 26v ikää kuitenkin.
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 26 Touko 2011, 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Jos on noin käynyt,niin samalla uusi nivelkinroude kirjoitti:ennemmin purkais sen nivelen siitä huolimatta koska jos vanha kumi on ollut rikki niin nivelen väliin on päässy paskaa ja se syö sitä pesää ja niitä kuulia, ennenpitkää koko nivel hajoaa vai ?!gYdEbUh kirjoitti:Itse tuli hommattua nivelen yli vedettävät kumit kun ovat lähellä alkuperäiskokoa. Oikeita kun ei saa kun alkuperäisenä, ja nuo ylivedettävät pitäisi olla laadukasta kumia ihan loogisestikin. Itse en meinaa vetää nivelen yli.

- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Asiaa sivuten, voiko nivel pitää "laakerimaista ääntä",
siis jatkuvaa hurinaa, ratin asennosta huolimatta?
Millainen homma olisi vaihtaa vaseliinit sinne, eli toinen pääkumista auki pesu ja uudet vaseliinit?
kaikki nivelet.
Epäilen kylläettä ääni tulee laatikosta.
siis jatkuvaa hurinaa, ratin asennosta huolimatta?
Millainen homma olisi vaihtaa vaseliinit sinne, eli toinen pääkumista auki pesu ja uudet vaseliinit?
kaikki nivelet.
Epäilen kylläettä ääni tulee laatikosta.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
156:sen vetonivelen kumi.
Kyllä tuo hurina kuullostaa laakerin ääneltä. Vetonivel pitää rutinaa varsinkin jompaan kumpaan suuntaan jyrkkään käännyttäessä.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Samaa mieltä olen, pyöränlaalerin vaihdoin vuosi sitten muttei muutosta.
Katsastus (Edestä vasemalta asiaankuulumatonta ääntä), vaihdoin myös jarrulevyt jotka olivat hinkanneet laakerin kiinnitys pultteihin.
Tänävuonna otin varmanpäälle, ja katsastin nastarenkailla
Ei se ääni minua haittaa (kaveri sanoi että normaali rengasääni),
minusta sieltä kyllä kuuluu ääntä 120kmh vauhdissa, mutta katsastusmies huomasi sen 20kmh.
Oma mielipide on, katsastusmiehellä päässä vikaa ja itse herkistynyt kuulemaan tuon.
EDIT:Olen kyllä huomannut, että nämä katsastajat eivät tykkää alfastani.
Esim. Vaihdoin yläpallonivelen, ajoin 3km katsastukseen, äijä autonalta retuutti renngasta ja sano että yläpalloniveles tuntus olevan väljää. Totesin siihen, että se on just vaihdettu, äijä katto ja ja naama rupes punottaa
Sitte toisen puolen alapallosta sanoi, et on jo vähäväliä, kysyin et onko se enemän kun yläpallonivel?
Lähti samantien hakemman leimaa paperiin, meinasin kysyä, et eksä takapäätä kato ollenkaa, mut onneks olin hiljaa
Katsastus (Edestä vasemalta asiaankuulumatonta ääntä), vaihdoin myös jarrulevyt jotka olivat hinkanneet laakerin kiinnitys pultteihin.
Tänävuonna otin varmanpäälle, ja katsastin nastarenkailla

Ei se ääni minua haittaa (kaveri sanoi että normaali rengasääni),
minusta sieltä kyllä kuuluu ääntä 120kmh vauhdissa, mutta katsastusmies huomasi sen 20kmh.
Oma mielipide on, katsastusmiehellä päässä vikaa ja itse herkistynyt kuulemaan tuon.
EDIT:Olen kyllä huomannut, että nämä katsastajat eivät tykkää alfastani.
Esim. Vaihdoin yläpallonivelen, ajoin 3km katsastukseen, äijä autonalta retuutti renngasta ja sano että yläpalloniveles tuntus olevan väljää. Totesin siihen, että se on just vaihdettu, äijä katto ja ja naama rupes punottaa

Sitte toisen puolen alapallosta sanoi, et on jo vähäväliä, kysyin et onko se enemän kun yläpallonivel?
Lähti samantien hakemman leimaa paperiin, meinasin kysyä, et eksä takapäätä kato ollenkaa, mut onneks olin hiljaa

Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Re: 156:n vetonivelen suojakumin vaihto
Pitäis vaihtaa v6:een kuskin puolen sisempi suojakumi (meinasin kyllä vaihtaa kaikki samalla kertaa).
Eli kun irroitan vetarin niin tuleeko laatikosta öljyt ulos? eli pitääkö laskea ensiksi laatikosta öljyt pois?
Ei muuten kannata kokeilla niitä ylivedettäviä yleis malleja..
Eli kun irroitan vetarin niin tuleeko laatikosta öljyt ulos? eli pitääkö laskea ensiksi laatikosta öljyt pois?
Ei muuten kannata kokeilla niitä ylivedettäviä yleis malleja..
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 156:n vetonivelen suojakumin vaihto
Ei tuu öljyt pihalle. Sisäpää on 8mm kantasilla kuusiokolopulteilla kiinni (irto mutterit toisessa päässä,älä hukkaa). kannattaa putsata ne pulttien kannat sit hyvin ennen kun lähdet vääntään ettei muljaa. suosittelisin ottaan koko akselin sieltä pöydälle.jos rupee paikallaan äheltään niin menee hiekkaa helposti väärään paikkaan. joudut jonkun verran purkaan jotta se mahtuu sieltä pois.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
Re: 156:n vetonivelen suojakumin vaihto
Mistä tulikin mieleeni, onko jollakulla irtonaisena 166:sen tripoidia/sisäniveltä?
Tuo lienee sama kuin tuossa omassa kappassa, ja sisemmässä nivelessä on hiukan löysää.
Halkaisija nivelellä näyttää olevan 108mm
Kaksilitraisessa vain 100mm ja ei sovi.
Yhden jo vaihdoin ja tuo oli vanha nivel ja kaksi viikkoa hyvä/ravistamatta.
Vai onko jollain tiedossa tripoidikauppaa?
Ebystä näyttäisi kyllä saavan mutta 43mm laakerilla eli ei sopivan kokoisia.
Tuo lienee sama kuin tuossa omassa kappassa, ja sisemmässä nivelessä on hiukan löysää.
Halkaisija nivelellä näyttää olevan 108mm
Kaksilitraisessa vain 100mm ja ei sovi.
Yhden jo vaihdoin ja tuo oli vanha nivel ja kaksi viikkoa hyvä/ravistamatta.
Vai onko jollain tiedossa tripoidikauppaa?
Ebystä näyttäisi kyllä saavan mutta 43mm laakerilla eli ei sopivan kokoisia.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: 156:n vetonivelen suojakumin vaihto
^
http://seekpart24.com/alfa-romeo/166-93 ... set-100071" onclick="window.open(this.href);return false;
Oliskos tuosta apua? Omankin 166sen kuskin puolen vetari väljä, heiluu aika rankasti
ja klonksuttaa mutkissa, sisempi pää oireista huolimatta se väljemmän tuntuinen.
http://seekpart24.com/alfa-romeo/166-93 ... set-100071" onclick="window.open(this.href);return false;
Oliskos tuosta apua? Omankin 166sen kuskin puolen vetari väljä, heiluu aika rankasti
ja klonksuttaa mutkissa, sisempi pää oireista huolimatta se väljemmän tuntuinen.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Re: 156:n vetonivelen suojakumin vaihto
Kiitoksia.Caijo-Romeo kirjoitti:Ei tuu öljyt pihalle. Sisäpää on 8mm kantasilla kuusiokolopulteilla kiinni (irto mutterit toisessa päässä,älä hukkaa). kannattaa putsata ne pulttien kannat sit hyvin ennen kun lähdet vääntään ettei muljaa. suosittelisin ottaan koko akselin sieltä pöydälle.jos rupee paikallaan äheltään niin menee hiekkaa helposti väärään paikkaan. joudut jonkun verran purkaan jotta se mahtuu sieltä pois.
Re: 156:n vetonivelen suojakumin vaihto
silverine kirjoitti:^
http://seekpart24.com/alfa-romeo/166-93 ... set-100071" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Oliskos tuosta apua? Omankin 166sen kuskin puolen vetari väljä, heiluu aika rankasti
ja klonksuttaa mutkissa, sisempi pää oireista huolimatta se väljemmän tuntuinen.
No tuota olen kuolannut, ja olisi kiva tietää/verrata onko se sama limppu.
Kellään irtonaisena ko niveltä, kuvakin olisi kiva.
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: 156:n vetonivelen suojakumin vaihto
156 2.5 V6:een vaihdettu ulompi suojakumi. Tällä kertaa käytettiin Motonetin italialaista liimattavaa kumia, on siis halki ja liimataan paikoillaan kokonaiseksi. Muuten hyvä, mutta vetoakselin halkaisija on hieman suurempi kuin kumin pienemmän pään halkaisija. Tästä aiheutuu ongelmia liimaukseen, kun ei saa kunnolla yhteen. Jälkikäteen tuli mieleen, että olisi pitänyt venyttää ja lukita lukkopihdeillä kumi vetoakseliin kiinni jolloin saumakohta olisi ollut helpompi liimata. No liima oli tehokas enkä usko sen pettävän, hieman epävarma sauma kumin pienemmästä päästäkin hoituu klemmarin puristuksella. Eli näillä saatesanoilla voi suositella, puoli tuntia meni koko hommaan.
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: 156:n vetonivelen suojakumin vaihto
Vaihdoin tänää ulomman murroksen suojakumin tuohon 156:seen (V6)....Ja irroitin yläpallon, raidepään,jarrusatulan...sekä ABS-Anturin johdon kiinnikkeistään.....Jonka jälkeen vetonivel mahtui tulemaan ulos pyörännavasta.....Ja tämän jälkeen halkaisin saksilla vanhan murroksen kumin, ja sitten puhdistin räsyllä murroksesta ylimääräiset rasvat pois, jonka jälkeen löytyi se sokka, jota pitää LEVITTÄÄ, Ennenkuin murros lähtee naputtelemalla irti vetoakselilta.....Ja sitten vaan murroksen kunnollinen puhdistus, ja tämän jälkeen uutta rasvaa sisään.....toki tätä ennen Uusi murroksen kumi jo vetoakselille hollilleen, ja sitten murros takaisin akselille, kevyesti naputtelemalla, jotta sokka napsahti takaisin omaan uraansa.....Ja sitten suojakumin laittelu nivelen päälle, ja siteet kiinni.....Ja lopuksi sitten näiden muiden oheisosien takaisin kasaus, ja lopuksi auto pyörilleen
.......Ei ole loppujen lopuksi paha rasti tuo ulomman vetonivelen suojakumin vaihto
.....

