Alfa Romeo 147 1.6 120hv twin sparks koneella
Valvoja: Moderators
Alfa Romeo 147 1.6 120hv twin sparks koneella
Hei moi.
Harkitsen tässä tuollaisen 147 ostamista käytettynä.
vm:03
ajettu:176 000 km
Ja nyt täytys saada informaatiota että mitä tästä autosta kannattaa katsoa tarkemmin?
Ja mahdollinen tyyppivikalista?
Ja nyt en halua mitään hienostelua asian suhteen vaan REHELLISTÄ palautetta.
Kiitos tietäville jo etukäteen
Harkitsen tässä tuollaisen 147 ostamista käytettynä.
vm:03
ajettu:176 000 km
Ja nyt täytys saada informaatiota että mitä tästä autosta kannattaa katsoa tarkemmin?
Ja mahdollinen tyyppivikalista?
Ja nyt en halua mitään hienostelua asian suhteen vaan REHELLISTÄ palautetta.
Kiitos tietäville jo etukäteen
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Jakohihan - pitää olla vaihdettu ajallaan, ei saa mennä yli.
Dieselmäinen käyntiääni - ajotuksenmuunnin nakuttelee, ei mikään vaarallinen, ei pitaisi rikkoa tai vaikuttaa muutenkaan mihinkään ja korjausta voi siirtää hihnan vaihtoon asti
Ylätukivarret alustan heikoin kohta, osia saa 80€ eurolla ja irrotus + asennus liikeestä 1-2h.
Kallistuksen vakaajan runkopuslat joissain tapauksissa, nuo vaativatkin hiukan enemmän työtä, saataavat kuitenkin mennä katsastuksesta läpi vaikka hiukan kolisisikin
Joillain moottoreilla taipumus syödä öljyä
2003 ruoste ei pitäisi olla vielä ongelma, mutta helmat kannataa katsoa tarkkaan.
Nuo taitaa olla ne todennäköisimmät...
Dieselmäinen käyntiääni - ajotuksenmuunnin nakuttelee, ei mikään vaarallinen, ei pitaisi rikkoa tai vaikuttaa muutenkaan mihinkään ja korjausta voi siirtää hihnan vaihtoon asti
Ylätukivarret alustan heikoin kohta, osia saa 80€ eurolla ja irrotus + asennus liikeestä 1-2h.
Kallistuksen vakaajan runkopuslat joissain tapauksissa, nuo vaativatkin hiukan enemmän työtä, saataavat kuitenkin mennä katsastuksesta läpi vaikka hiukan kolisisikin
Joillain moottoreilla taipumus syödä öljyä
2003 ruoste ei pitäisi olla vielä ongelma, mutta helmat kannataa katsoa tarkkaan.
Nuo taitaa olla ne todennäköisimmät...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Suomen talvet?
Itsellä on kokemuksia italoista ja Suomen talvista 21 vuotta. Ei mitään isompaa ongelmaa, paitsi viime talvinen huohottimen jäätyminen (156/ei peitteitä maskissa). Pienempi ongelma oli Fiat Uno 70 S.i.e:n (vm 1990) kuskin oven lukon jäätyminen siten, ettei se pysynyt kiinni. Ongelma korjattiin poistamalla tehdasrasvat ja laittamalla tilalle uudet.
Sähkövikoja?
Missä? No Boschin vermeissä tietenkin. Ovat ainoat osat, jotka koskaan ovat italovehkeistäni hajonneet. No jaa, menihän Cromasta etujousi tammikuussa, mutta sekin taisi olla C-Vectran perintöä.
147-mallia en ole siis koskaan omistanut, mutta kylläkin törmännyt kaikenlaisiin italialaisia autoja koskeviin ennakkoluuloihin. Itse en niihin usko, kun kokemukseni kertovat muuta. Auttaneeko sinua päätöksenteossa, en tiedä.
Itsellä on kokemuksia italoista ja Suomen talvista 21 vuotta. Ei mitään isompaa ongelmaa, paitsi viime talvinen huohottimen jäätyminen (156/ei peitteitä maskissa). Pienempi ongelma oli Fiat Uno 70 S.i.e:n (vm 1990) kuskin oven lukon jäätyminen siten, ettei se pysynyt kiinni. Ongelma korjattiin poistamalla tehdasrasvat ja laittamalla tilalle uudet.
Sähkövikoja?
Missä? No Boschin vermeissä tietenkin. Ovat ainoat osat, jotka koskaan ovat italovehkeistäni hajonneet. No jaa, menihän Cromasta etujousi tammikuussa, mutta sekin taisi olla C-Vectran perintöä.
147-mallia en ole siis koskaan omistanut, mutta kylläkin törmännyt kaikenlaisiin italialaisia autoja koskeviin ennakkoluuloihin. Itse en niihin usko, kun kokemukseni kertovat muuta. Auttaneeko sinua päätöksenteossa, en tiedä.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Eipä omissakaan alfoissa ikinä kummempia sähkövikoja ole ollut.
Mahdollisten sähkö ongelmien vuoksi ei paljon lohduta onko kyseessä Boschin vai italian tekeleen "mötikkä",vaikka sama osa toimii wolsussa,niin ei välttämättä alfasssa.Esim:vaikka skf:n hihna setti on 60tkm jälkeen aikapommi ts:ssä,niin ei tee skf:stä huonoa=moottorin suunnitteluvirhe,varsinkin kun alkujaan piti vaihtaa 120tkm välein
Mahdollisten sähkö ongelmien vuoksi ei paljon lohduta onko kyseessä Boschin vai italian tekeleen "mötikkä",vaikka sama osa toimii wolsussa,niin ei välttämättä alfasssa.Esim:vaikka skf:n hihna setti on 60tkm jälkeen aikapommi ts:ssä,niin ei tee skf:stä huonoa=moottorin suunnitteluvirhe,varsinkin kun alkujaan piti vaihtaa 120tkm välein
Viimeksi muokannut alfa164, 30 Touko 2011, 00:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Minulla on juuri tuollainen 147, tosin vuosimallia 2002. Se on ollut huolettomin kaikista Alfoistani. Auto on ollut meillä reilu 4 v. ja ajettu sinä aikana 65 tkm (60...125). Jarrut on uusittu kertaalleen, samoin edellä mainittu ajoituksenmuunnin edellisessä jakohihnan vaihdossa, ja juuri viime viikolla ensimmäisen kerran ylätukivarret. Yhtään sähkövikaa ei ole ollut. Akku on kertaallen vaihdettu, ja tietysti normaalit huollot tehty kirjan mukaan.
DaViegan lista on siis varsin kuvaava. Lisäisin siihen ehkä käsijarruvaijerit, jotka eivät ole aina kovin pitkäikäisiä. Eivät ole myöskään kovin kalliita. Vaihdettu jarrurempan (levyt + palat) yhteydessä kertaalleen.
Öljynkulutus tuntuu olevan yksilöllistä, ko. autoon sitä ei juuri tarvitse lisätä, mutta samanikäiseen 156 1.8 TS:ään saa kaataa senkin edestä. Tätä kannattaa yrittää selvittää edelliseltä omistajalta. Öljynkulutus on twin sparkeille enemmän kuin ominaista, eikä sitä sinällään tarvitse hätkähtää, kunhan sitä öljyä on siellä koneessa ollut aina riittävästi.
Talvikäytöstä sen verran, että joka päivä on ajettu, ympäri vuoden (niin kuin kaikilla muillakin Alfoillani). Nämä etelän talvet eivät toki niin jäätäviä aina ole.
DaViegan lista on siis varsin kuvaava. Lisäisin siihen ehkä käsijarruvaijerit, jotka eivät ole aina kovin pitkäikäisiä. Eivät ole myöskään kovin kalliita. Vaihdettu jarrurempan (levyt + palat) yhteydessä kertaalleen.
Öljynkulutus tuntuu olevan yksilöllistä, ko. autoon sitä ei juuri tarvitse lisätä, mutta samanikäiseen 156 1.8 TS:ään saa kaataa senkin edestä. Tätä kannattaa yrittää selvittää edelliseltä omistajalta. Öljynkulutus on twin sparkeille enemmän kuin ominaista, eikä sitä sinällään tarvitse hätkähtää, kunhan sitä öljyä on siellä koneessa ollut aina riittävästi.
Talvikäytöstä sen verran, että joka päivä on ajettu, ympäri vuoden (niin kuin kaikilla muillakin Alfoillani). Nämä etelän talvet eivät toki niin jäätäviä aina ole.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Suosittelen lämpimästi!
Varaosat voi olla vähän tyyriimpiä kuin muissa merkeissä, mutta ei Alfaa muutenkaan voi rinnastaa oikein muihin merkkeihin.
Alfa on vähän kuin elämäntapa, auto pelkkä kulkuväline
Talvella yhtä hyvä/huono kuin kesälläkin
Varaosat voi olla vähän tyyriimpiä kuin muissa merkeissä, mutta ei Alfaa muutenkaan voi rinnastaa oikein muihin merkkeihin.
Alfa on vähän kuin elämäntapa, auto pelkkä kulkuväline
Talvella yhtä hyvä/huono kuin kesälläkin
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Ei pelkää talvea, 156 ei kärsinnyt yhtään viime talvesta ja talvi sitä ennen meni myös hyvissä merkeissä. Akku piti vaihtaa viime syksynä, kun alkoi epäilyttää tuon alkuperäisen, 2003 akun riittävyys
Roikan päästä olen lähtennyt, 20-30 pakkasta ja ilman lämmitystä millä tahansa autolla on aikamoista raiskaamista minun mielestä. Hyvä ajettava myös talvella, ellei ole siten ihan onneton rengastus.
Pitänee myös lisätä tuohon kohtaan öljynkulutus, että päälisinpäin ovat olleet tosi kuivia, ei vuoda tai hikoile, ja jos hikoilee, niin ei kyllä tee tippoja maahan asti
Roikan päästä olen lähtennyt, 20-30 pakkasta ja ilman lämmitystä millä tahansa autolla on aikamoista raiskaamista minun mielestä. Hyvä ajettava myös talvella, ellei ole siten ihan onneton rengastus.
Pitänee myös lisätä tuohon kohtaan öljynkulutus, että päälisinpäin ovat olleet tosi kuivia, ei vuoda tai hikoile, ja jos hikoilee, niin ei kyllä tee tippoja maahan asti
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Minulla taas kaikki Alfat söivät öljyä varsin reippaasti. Toistaiselsi viimeinen eli 159 2,4d lakkasi syömästä, kun vaihdoin maahantuojan Shellit Seleniaan.Epezi kirjoitti:Itseäni vähän nyt hämää tämä öljynkulutus keskustelu. Omien ja sivustaseuranneiden TS:ien (näitä on kymmeniä) öljynkulutus ei ole ollut milläänlailla normaalista poikkeavaa (muiden valmistajien moottoreihin verrattuna).
Taidanpa ihan perustaa tästä gallupin, että onko se kuinka yleistä.
Mutta talviautoinahan Alfat ovat jo pitkään olleet lähes terävintä kärkeä.
Osta vaan ni voidaan morjestella cityllä!Muttonen kirjoitti:kait se sit on ostettava pois
Miun ajossa on ollu reilu 6 kk (myös vm 2003) enkä antais pois. Oikea ylätukivarsi ja takaiskarit olis vaihdettava seuraavaan katsastukseen. Aluksi oli ongelmia vaihteiston kanssa, siis vaihteet saattoi kadota yhtäkkiä kokonaan mutta vaihdatettiin selespiidin pumpun rele (autoliikkeen piikkiin) niin sen jälkeen on pelannut vallan mainiosti!