Eksoottista, kerrassaan ihan ananasta
Valvoja: Moderators
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Eksoottista, kerrassaan ihan ananasta
Tilasinpa juuri 3-litraisen moottorin kiinnikekumityynyt. Koska näitä osia ilmeisesti ei vaihdeta tai osteta joka päivä, on niissä todella eksoottiset hinnat. Kaksi kumityynyä, 280 egeä. Respect, hallelujaa mitkä High Tech -osat. Ihan pakko olla Ferrarista.
Kyllä eksotituttaa. Ei niinkään hinta vaan että alan tänään vaihtamaan koneen tukityynyjä konetilassa, josta ei saa ujutettua olutmakkaraakaan läpi. Kiinnostus ja tietotaito nolla, motivaatio -500. Mikähän on kallein/hankalin osa, minkä voi rikkoa kun moottoria kampeaa niin, että tuet saa irti? Varmaan tuulilasi, jonka säpäleet tippuvat alas tuulettimeen, jonka takia kojelauta on otettava uudestaan irti. Kone oli pari kuukautta sitten irti. Olisko tyynyjen vaihto ollut helpompaa silloin?
No ei se mitään, ei tässä mitään noviiseja olla siinä, miten hommat tehdään hankalimman kautta.
Kiinnittelin tuossa kojelautaa. Sen alta tipahteli kaikenlaisia kummallisuuksia kuten neppareilla suljettu pussi, joka oli täynnä irtonaisia piirilevyjä. Pussiin meni nippu piuhoja. Määrittelin 20 cm pitkän pussin italialaiseksi tietokoneeksi. En jäänyt spekuloimaan sen käyttötarkoitusta, tulipahan mieleen, että jos Alfan suunnittelijat olisivat ajatuneet Nokialle töihin, olisi meillä pussikännyköitä ja kännykkähanskoja.
Sitten käteeni osui jo auton ostohetkellä irtonaisena jalkatilassa roikkunut potikka. Säätömokkulasta lähti muutama sähköjohto ja yksi hieman jäykempi sähköjohto. Itse asiassa jäykempi johto (halkaisija noin 1,5 mm) näytti joltain lämpöanturin langalta. Hipelöin sitä hieman ja mietin, että mikähän viritys tämä on. Yhtäkkiä siitä lähti sihinää.
Näin opin, että ilmastointilaitteen putkistoon voi kuulua alle 2 mm paksu putki. Havainto oli hämmästyttävä . Vaikka kojelaudan alla ei ollut sillä hetkellä muita, lausuin silti ääneen "ei voi olla totta". Koska keskustelu oli avattu, vastasin itse itselleni saman tien että "on se, kuuleehan sen tuosta sihinästäkin". Seuraavaksi ehdotin itselleni kaffille menoa ja päätimme, että se on tässä tilanteessa loistava idea.
Täten lopetan itkun tähän, kiitos että luitte, palaan talliin.
Kyllä eksotituttaa. Ei niinkään hinta vaan että alan tänään vaihtamaan koneen tukityynyjä konetilassa, josta ei saa ujutettua olutmakkaraakaan läpi. Kiinnostus ja tietotaito nolla, motivaatio -500. Mikähän on kallein/hankalin osa, minkä voi rikkoa kun moottoria kampeaa niin, että tuet saa irti? Varmaan tuulilasi, jonka säpäleet tippuvat alas tuulettimeen, jonka takia kojelauta on otettava uudestaan irti. Kone oli pari kuukautta sitten irti. Olisko tyynyjen vaihto ollut helpompaa silloin?
No ei se mitään, ei tässä mitään noviiseja olla siinä, miten hommat tehdään hankalimman kautta.
Kiinnittelin tuossa kojelautaa. Sen alta tipahteli kaikenlaisia kummallisuuksia kuten neppareilla suljettu pussi, joka oli täynnä irtonaisia piirilevyjä. Pussiin meni nippu piuhoja. Määrittelin 20 cm pitkän pussin italialaiseksi tietokoneeksi. En jäänyt spekuloimaan sen käyttötarkoitusta, tulipahan mieleen, että jos Alfan suunnittelijat olisivat ajatuneet Nokialle töihin, olisi meillä pussikännyköitä ja kännykkähanskoja.
Sitten käteeni osui jo auton ostohetkellä irtonaisena jalkatilassa roikkunut potikka. Säätömokkulasta lähti muutama sähköjohto ja yksi hieman jäykempi sähköjohto. Itse asiassa jäykempi johto (halkaisija noin 1,5 mm) näytti joltain lämpöanturin langalta. Hipelöin sitä hieman ja mietin, että mikähän viritys tämä on. Yhtäkkiä siitä lähti sihinää.
Näin opin, että ilmastointilaitteen putkistoon voi kuulua alle 2 mm paksu putki. Havainto oli hämmästyttävä . Vaikka kojelaudan alla ei ollut sillä hetkellä muita, lausuin silti ääneen "ei voi olla totta". Koska keskustelu oli avattu, vastasin itse itselleni saman tien että "on se, kuuleehan sen tuosta sihinästäkin". Seuraavaksi ehdotin itselleni kaffille menoa ja päätimme, että se on tässä tilanteessa loistava idea.
Täten lopetan itkun tähän, kiitos että luitte, palaan talliin.
Re: Eksoottista, kerrassaan ihan ananasta
Eikö muka löytynyt halvemmalla kumityynyjä. Nyt sua on huijattu.Seiska5mma kirjoitti:Tilasinpa juuri 3-litraisen moottorin kiinnikekumityynyt. Koska näitä osia ilmeisesti ei vaihdeta tai osteta joka päivä, on niissä todella eksoottiset hinnat. Kaksi kumityynyä, 280 egeä. Respect, hallelujaa mitkä High Tech -osat. Ihan pakko olla Ferrarista.
Kyllä eksotituttaa. Ei niinkään hinta vaan että alan tänään vaihtamaan koneen tukityynyjä konetilassa, josta ei saa ujutettua olutmakkaraakaan läpi. Kiinnostus ja tietotaito nolla, motivaatio -500. Mikähän on kallein/hankalin osa, minkä voi rikkoa kun moottoria kampeaa niin, että tuet saa irti? Varmaan tuulilasi, jonka säpäleet tippuvat alas tuulettimeen, jonka takia kojelauta on otettava uudestaan irti. Kone oli pari kuukautta sitten irti. Olisko tyynyjen vaihto ollut helpompaa silloin?
No ei se mitään, ei tässä mitään noviiseja olla siinä, miten hommat tehdään hankalimman kautta.
Kiinnittelin tuossa kojelautaa. Sen alta tipahteli kaikenlaisia kummallisuuksia kuten neppareilla suljettu pussi, joka oli täynnä irtonaisia piirilevyjä. Pussiin meni nippu piuhoja. Määrittelin 20 cm pitkän pussin italialaiseksi tietokoneeksi. En jäänyt spekuloimaan sen käyttötarkoitusta, tulipahan mieleen, että jos Alfan suunnittelijat olisivat ajatuneet Nokialle töihin, olisi meillä pussikännyköitä ja kännykkähanskoja.
Sitten käteeni osui jo auton ostohetkellä irtonaisena jalkatilassa roikkunut potikka. Säätömokkulasta lähti muutama sähköjohto ja yksi hieman jäykempi sähköjohto. Itse asiassa jäykempi johto (halkaisija noin 1,5 mm) näytti joltain lämpöanturin langalta. Hipelöin sitä hieman ja mietin, että mikähän viritys tämä on. Yhtäkkiä siitä lähti sihinää.
Näin opin, että ilmastointilaitteen putkistoon voi kuulua alle 2 mm paksu putki. Havainto oli hämmästyttävä . Vaikka kojelaudan alla ei ollut sillä hetkellä muita, lausuin silti ääneen "ei voi olla totta". Koska keskustelu oli avattu, vastasin itse itselleni saman tien että "on se, kuuleehan sen tuosta sihinästäkin". Seuraavaksi ehdotin itselleni kaffille menoa ja päätimme, että se on tässä tilanteessa loistava idea.
Täten lopetan itkun tähän, kiitos että luitte, palaan talliin.
Sen pussukan sisältö on jälkiasennettu valoautomatiikanohjaus.
Tuo potikka on kyllä hiukan outo. Ei tule heti mieleen mikä olis.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Eksoottista, kerrassaan ihan ananasta
Seiska5mma kirjoitti:Koska keskustelu oli avattu, vastasin itse itselleni saman tien että "on se, kuuleehan sen tuosta sihinästäkin". Seuraavaksi ehdotin itselleni kaffille menoa ja päätimme, että se on tässä tilanteessa loistava idea.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Eksoottista, kerrassaan ihan ananasta
mistäs noin kalliita kumityynyjä saa.. kyllä ovat sinua vedättäneet kunnolla..Seiska5mma kirjoitti:Tilasinpa juuri 3-litraisen moottorin kiinnikekumityynyt. Koska näitä osia ilmeisesti ei vaihdeta tai osteta joka päivä, on niissä todella eksoottiset hinnat. Kaksi kumityynyä, 280 egeä. Respect, hallelujaa mitkä High Tech -osat. Ihan pakko olla Ferrarista.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
No jos tuplahinnalla saa niin siinäkin on 50% alennusta...AAW kirjoitti:Olisiko DA:sta, siellähän kaikki tuntuu maksavan vähintään tuplasti enemmän kun muualla....
OT: hyvä esimerkki ilmastoinnin kuivuri/suodin 156:een. DA-hinta 174€, kun tarvikeliikkeestä sai hellan tekeleen 39€, hauskinta että molemmissa sama numero ja leimat samalta tehtaalta... ja hinta yli nelinkertainen
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jälleen kerran voi vain todeta että kyllä on DA:lla katteet kohdallaan...alfa 156 v6 kirjoitti:No jos tuplahinnalla saa niin siinäkin on 50% alennusta...AAW kirjoitti:Olisiko DA:sta, siellähän kaikki tuntuu maksavan vähintään tuplasti enemmän kun muualla....
OT: hyvä esimerkki ilmastoinnin kuivuri/suodin 156:een. DA-hinta 174€, kun tarvikeliikkeestä sai hellan tekeleen 39€, hauskinta että molemmissa sama numero ja leimat samalta tehtaalta... ja hinta yli nelinkertainen
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
aivan..tässäpä linkki http://www.okparts.net/sataviiskuus kirjoitti:Jotenkin vaan epäilisin että ulkomailta olisi saanut edullisemmin. Ja Deltalla ei ole mitään harvinaisempaa varastossa, vaan kaikki tilataan => sama toimitusaika kuin ulkomailta ?
tuolta on tullut hintoja seurailtua, ei mitenkään kallispaikka ainakaan deltan hintoihin verattuna..
kumityynyt
Nyt on pakko heittää löylyä pesään, löytyy nimittäin uudenveroiset kumityynyt. Oisin myynyt ne todella halvalla kun en ikinä olisi voinut keksiä että ne maksaa noin paljon. Toki jos ihmiset aina haluaa tehdä kaikki remontit uusista osista niin eihän siinä mitään, mutta kyllä aika monen ois kannattanut soitella minullepäin saadakseen halvemalla osansa. Tai en ainakaan hirveesti sääli jos ei edes kysytä käytettyjen hintaa, vaan ollaan sitten itkemässä että kyllä alfa on kallis kunnostaa!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Noita Seiska5mman tekstejä on kyllä ilo lukea. Enkä tarkoita vahingoniloa
Deltan hinta kahdelle GTV:n sumuvalokatkaisijalle olisi ollut 260 euroa, en maksa edes periaatteesta. Harmi, että tuollaisia tuskin löytyy gtj:ltä tai keltään muultakaan Suomenmaassa. Onneksi Kusti polkee myös Germaaniasta ja Visa valittaa.
Deltan hinta kahdelle GTV:n sumuvalokatkaisijalle olisi ollut 260 euroa, en maksa edes periaatteesta. Harmi, että tuollaisia tuskin löytyy gtj:ltä tai keltään muultakaan Suomenmaassa. Onneksi Kusti polkee myös Germaaniasta ja Visa valittaa.
- Epäkelpokeräilijä -
Valitettavasti ei taida löytyä. Hitto noi DAn hinnat on kyllä karannut lapasesta! Ja pitää nyt vielä tarkentaa, en oikeasti tarkoittanut pahalla! Kun luin jälkeenpäin tekstini niin huomasin että kuulosti hieman ilkeältä, anteeksi. Varmaan hatuttaa muutenkin tuo kumien vaihto ja sitten joku ääliö vielä ilkkuu että ois päässyt halvemalla. Itse asiassa pitää nostaa hattua, aika harva laittaa rahaa alfan kunnostukseen enään tänä päivänä. Mikä minusta kyllä on sääli, sillä kyllä hyvin hoidettu alfa on ilo silmälle. Yksi syy taas lisää miksi en yleensä kirjoittele juttuja tänne palstalle, niin helposti tulee väärinkäsityksiä. Hyvää viikonloppua kaikesta huolimatta!
Kyllä il Biscionen täytyy alkaa ilmestymään kaksi kertaa kuussa. Niin upeaa olisi lukea Seiska5mman tekstejä paperilta. Ehkä hänet pitäisi palkata sinne vakituiseksi toimittajaksi, sillä niin korkea on hänen kirjoitusten taso.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Noita Seiska5mman tekstejä on kyllä ilo lukea. Enkä tarkoita vahingoniloa
Respect!
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Kiitoksia tuesta ja kehuista. Hyvä myös tietää, mitä tietokone tekee. Ei ihme että valot sammuvat myös kojetaulusta jos valoviikseä työntää millin eteenpäin ja että valot ovat koko ajan päällä kun virta on päällä.
Moottorituet muuten maksoivat 340 euroa eivätkä 280. Aivoni eivät vain halunneet rekisteröidä kolmosella alkavia hintoja.
Ja tottahan ne Deltasta ovat - olin kyllä vannonut etten siihen firmaan mene edes tätä ensimmäistä kertaa. Syy siihen etten tinkinyt tai metsästellyt on, että järjestin itselleni vapaata töistä, jotta saisin koslan kuntoon ratapäiville. Naapurineuvosto diagnosoin ongelman kumityynyihin väärin mitoitetun pakosarjan sijasta. Halusin palat käteen heti.
Nyt olen tietokoneella katsomassa, monellako ruuvilla kone on kiinni kun se ei nouse. Näyttää olevan vain edestä ja takaa. Huomasin että takaosan kiinnityskumi on täysin loppu. Alkaa olemaan sellainen fiilis, että seuraavan kerran kun vien auton korjaamolle, kerron äijille miten hommat tehdään - ja istun vieressä mikäli heillä tulee jotain kysyttävää. Itse asiassa menin juuri sen kynnyksen yli, jossa teen mieluummin asiat itse vaikka en osaisikaan.
Jos nyt oikein arvaan, niin tämänkertainen remontti syntyi näin: hitsari hitsasi moottorin kiinnikkeiden ympäristöä niin, että kuskinpuoleinen kumi suli/lämpeni ja menetti ryhtinsä (2 ruuvia, se on vittu kahdella ruuvilla kiinni). Moottorimiehet iskivät sen jälkeen koneen hienosti mosaikkimaiseksi muuttuneen kumin päälle. Eikä siihen tietenkään auttanut, että kirjoitin erikseen lapulle, että vaihtakaa kumit mikäli tarpeellista. Täysin revennyt takakiinnike auttaa asiaa.
Sikäli onni, että en ajanut autolla paljoa. Kone on nyt kuskin puoleisen pakosarjan varassa niin, että se on jopa pois pituuslinjasta. Kone osoittaa vasemmalle metsään kun auto menee suoraan. On vain bonusta jos hitsari on hitsannut kiinnikkeet vinoon, silloin pääsen kunnolla sfääreihin. Olen hiljalleen miettinyt, miten pitkälle olen valmis menemään. Eilen jo vilahti ajatus: vanha kone sisään, Kasko voimaan ja voimalla puhelinpylvääseen.
No niin, nyt vain talliin mietiimään, miten nitkutat koneen irti, jos sitä ei voi nitkuttaa, koska se on kiilautunut poteroonsa 264 Nm väännöllä.
Moottorituet muuten maksoivat 340 euroa eivätkä 280. Aivoni eivät vain halunneet rekisteröidä kolmosella alkavia hintoja.
Ja tottahan ne Deltasta ovat - olin kyllä vannonut etten siihen firmaan mene edes tätä ensimmäistä kertaa. Syy siihen etten tinkinyt tai metsästellyt on, että järjestin itselleni vapaata töistä, jotta saisin koslan kuntoon ratapäiville. Naapurineuvosto diagnosoin ongelman kumityynyihin väärin mitoitetun pakosarjan sijasta. Halusin palat käteen heti.
Nyt olen tietokoneella katsomassa, monellako ruuvilla kone on kiinni kun se ei nouse. Näyttää olevan vain edestä ja takaa. Huomasin että takaosan kiinnityskumi on täysin loppu. Alkaa olemaan sellainen fiilis, että seuraavan kerran kun vien auton korjaamolle, kerron äijille miten hommat tehdään - ja istun vieressä mikäli heillä tulee jotain kysyttävää. Itse asiassa menin juuri sen kynnyksen yli, jossa teen mieluummin asiat itse vaikka en osaisikaan.
Jos nyt oikein arvaan, niin tämänkertainen remontti syntyi näin: hitsari hitsasi moottorin kiinnikkeiden ympäristöä niin, että kuskinpuoleinen kumi suli/lämpeni ja menetti ryhtinsä (2 ruuvia, se on vittu kahdella ruuvilla kiinni). Moottorimiehet iskivät sen jälkeen koneen hienosti mosaikkimaiseksi muuttuneen kumin päälle. Eikä siihen tietenkään auttanut, että kirjoitin erikseen lapulle, että vaihtakaa kumit mikäli tarpeellista. Täysin revennyt takakiinnike auttaa asiaa.
Sikäli onni, että en ajanut autolla paljoa. Kone on nyt kuskin puoleisen pakosarjan varassa niin, että se on jopa pois pituuslinjasta. Kone osoittaa vasemmalle metsään kun auto menee suoraan. On vain bonusta jos hitsari on hitsannut kiinnikkeet vinoon, silloin pääsen kunnolla sfääreihin. Olen hiljalleen miettinyt, miten pitkälle olen valmis menemään. Eilen jo vilahti ajatus: vanha kone sisään, Kasko voimaan ja voimalla puhelinpylvääseen.
No niin, nyt vain talliin mietiimään, miten nitkutat koneen irti, jos sitä ei voi nitkuttaa, koska se on kiilautunut poteroonsa 264 Nm väännöllä.
On ongelma löytää hyvä, kalliskaan, remonttipaikka. Olen siinä samaa mieltä kanssasi. Siitä huolimatta huollatan/korjautan Alfani muilla, joskus samaa vikaa useampaankin kertaan.Seiska5mma kirjoitti:Itse asiassa menin juuri sen kynnyksen yli, jossa teen mieluummin asiat itse vaikka en osaisikaan.
Toista autoani, sitä hevoskärryn tekniikalla varustettua, koetan hieman rassailla. Ongelma on vaan se, että aika kuluu hyvin töissäkin Laatikollinen osia on odottanut toista kuukautta asentajaansa.
Toivottavasti saat autosi ratapäiville nippuun. Meinasin jo luvata sinulle ajovuoron omalla autollani, jos et saa omaasi nippuun, mutta rupesin muistelemaan, että joku tällä palstalla uhkasi ajaa Ahvenistolla pitkässä luistossa. Täytyy katsoa haulla olitko se sinä. Vai tunnustatko?
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Tunnustan, luistoja on luvassa, mutta ei ehkä vielä Ahvenistolla. Kuulemma kaiteet ovat aika lähellä. Mutta enpä minä sinne ehdikään, irrottelin juuri pakosarjoja ja remontti sen kun laajenee. Vietän ratapäivät tallissa.
Nyt alkavat syytkin alaspäin painuneeseen ja liikkuneeseen koneeseen olla selvillä. Peltipakosarjojen lämpö. Valaistus iski puupäähäni samalla hetkellä kun irrottelin toista moottoritukea, joka sekin oli karrella pakosarjojen puolelta.
Eli vika ei ehkä ollutkaan hitsarissa eikä moottorin asentaneessa firmassa. Vika taisi olla meikäläisessä, en tajunnut, että isompikokoinen peltipakari voi olla paljon kuumempi kuin pataraudasta tehty.
Nyt alkavat syytkin alaspäin painuneeseen ja liikkuneeseen koneeseen olla selvillä. Peltipakosarjojen lämpö. Valaistus iski puupäähäni samalla hetkellä kun irrottelin toista moottoritukea, joka sekin oli karrella pakosarjojen puolelta.
Eli vika ei ehkä ollutkaan hitsarissa eikä moottorin asentaneessa firmassa. Vika taisi olla meikäläisessä, en tajunnut, että isompikokoinen peltipakari voi olla paljon kuumempi kuin pataraudasta tehty.