156 narisee

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Casa di Matti
Viestit: 345
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

156 narisee

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Ikuisuusaihe nämä 156:n etupään narinat, mutta nyt en meinaa saada paikallistettua narinan lähdettä ollenkaan. Auto on vuoden -00 mallia ja ollut minulla seitsemän ja puoli vuotta. Sinä aikana on ylätukivarret kummallekin puolelle vaihdettu kaksi kertaa. Vasemmalle, joka nyt narisee pahemmin kuin koskaan, ylätukivarsi vaihdettiin noin 2400 km sitten ja samalla vaihdettiin etupään iskarit.

Olen rasvannut puslat yksi kerrallaan sekä ylätukivarresta että alatukivarresta, ja kuulostellut vaikutusta, mutta narina ei vaan vähene. Mistä muusta kuin tukivarsien puslista narina voisi olla peräisin? Nivelten suojakumit ovat ehjät, jos siitä jotain vinkin tyngäksi on. Narinalähde-ehdotuksia otetaan vastaan mielellään!

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

alapallo!

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Kallistuksenvakaajan puslat.. Omat natinat häipyivät näiden vaihdolla.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Järjetön narina, eli mitä teen?
Pitää kai ottaa tukivarsi kerrallaan irti, puslatko lähtevät tukivarsista
irti ilman ihme konsteja?
Rasvaa kai puslan ja tukivarren väliin, mutta pitäiskö saada muualle?

EDIT: Eikös ylätukivarsissa riitä kun rasvaa puslan reunat, siis ei puslia irti vaan rasva puslan ja auton väliin/ pustan la ruuvin väliin?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Tommo kirjoitti:Kallistuksenvakaajan puslat.. Omat natinat häipyivät näiden vaihdolla.
Tätä veikkaan minäkin, itsellä hävisi kaikki kolinat ja narinat noiden vaihdolla ja sama kai muillakin ketkä ne on vaihtaneet...
luulisin että monella kuuluvat mystiset kolinat / narinat johtuu noista :wink:

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Muistelisin näin(lukeneeni), et nuo puslat eritäin hankalat vaihtaa.
Ihmettelin asiaa silloin, että olisiko noin.
Muta kerro toki , kuinka onnistuu.
Pannat irti, kumi ulos ja irti, uus ympäri paikalle japannat kiinni.

Tosin sanoisin, että omassani narina ylätukivarsi ja alatukivarsi.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^^^Kyllä ne ylätukivarren puslat pitää purkaa. ja laittakaa sitten sellasta rasvaa sinne joka ei turvota sitä kumia. Muuten saa tehdä muutaman kuukauden päästä uudestaan.
Tällästä ne mulle tuuppas kaupasta kouraan, eikä ainakaan vielä narise. Ja onhan se ainakin kivan väristä.
http://verkkokauppa.harline.com/fi/%C3% ... asva/13309

^Se vakaajan puslien vaihto ei ole helppo. Ne pannat on niitattu kasaan. Vakaajia on kahta sorttia. bakeliittisella ja metallisella holkilla joka estää vakaajan liikkumisen sivusuunnassa. Nuo renkaat pitää saada rikottua, jotta saa ne pannat puslineen revittyä sieltä välistä. Bakeliittinen varmaan hajoaa aika helposti, mutta metallisten kanssa oli tuskaa. Tilaa kun on aika minimaalisesti. Noitten renkaitten tilalle itse kiristin tavalliset klemmarit.

Alatukivarsi narisee yleensä käännettäessä.
ylätukivarsi esim vauhtitöyssyissä.
kallistuksen vakaajan puslat töyssyissä ja ihan pienessä liikkeessä, kuten liikkelle lähdössä ja jarruttaessa.

Ja kun kaikki nämä kuuluu yhtä aikaa niin tietää ajavansa 156 Alfalla. :lol:

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Jalamari kirjoitti: ^Se vakaajan puslien vaihto ei ole helppo. Ne pannat on niitattu kasaan. Vakaajia on kahta sorttia. bakeliittisella ja metallisella holkilla joka estää vakaajan liikkumisen sivusuunnassa. Nuo renkaat pitää saada rikottua, jotta saa ne pannat puslineen revittyä sieltä välistä. Bakeliittinen varmaan hajoaa aika helposti, mutta metallisten kanssa oli tuskaa. Tilaa kun on aika minimaalisesti. Noitten renkaitten tilalle itse kiristin tavalliset klemmarit.
Näin on, itse vaihdatin malminkartanon autohuollossa joten en osaa sen paremmin neuvoa mutta tässähän tuo aika hyvin selvisikin.
Mulle sanoivat siellä että kannattaa vaihtaa koko vakaaja, mutta loppujen lopuksi onnistuivat vaihtamaan puslat kun vakaaja oli kokonaan "pöydällä :)

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ovat vissiin tehnyt niinkuin pitäskin, eli pudottanut apurunkoa. Noinhan se helpoin onkin, kun saa vakaajan hyppysiin. On vaan ittumainen homma tuokin jos ei ole nosturia.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Noin tekivät, senverran veemäinen homma kaiketi etten tosiaankaan viitsinyt alkaa edes yrittämään parkkipaikalla :lol:

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 345
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Niin tai näin, tänä aamuna ajellessani veikkasin narinan syyksi ensisijaisesti alatukivarren puslia. Siispä hain Heikalta uuden ja lisukkeeksi - kiitos edellä olevan vastauksen - kallistuksenvakaajan puslat. Huomisaamuna ko. osat vaihdetaan. Saa nähdä, miten narinan käy.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Onko teillä ollut jotain välystä noissa tukivarsien tai kallistuksenvakaajan puslissa, silloin kun ovat narisseet? Omassa alkoi hetki siten aikas karmea narina joka kuuluu käännettäessä vasemmalle, ja vielä karmeampi kuuluu täyssyissä ja jopa autoon istahtaessakin (minulla elopainoa 80kg, ei 160kg ;)). Auto tuli katsastettua viikko sitten ja katsarin kansssa koetettiin löytäää narinan aiheuttajaa, tuloksetta. Myöskään mitään välystä ei saatu mistään etupään rakenteesta esiin.
Tartteeko purkaa koko etupä, ja vaihtaa osia ihan randomilla?

Toinen kyssäri koskee keskuslukitusta, se ei enää toimi kakella, eikä hälytin myöskään aktivoidu, mikäs ihme sille oikein tuli? Keskuslukitus pelaa toki avaimella kääntämällä. Kakessa on uusi paristo, ja sen vilkkuvalo palaa nappeja painaessa, onko tuon hälärisysteemin vastaanottimessa jotain tyyppivikaa tms?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Eivät ylätukivarret käännettäessä ääntäneet. Isoissa loivemmissa heitoissa.
Pienissä ja terävissä sitten kallistuksenvakaaja. Se kyllä naksui ihan kädellä vääntäessä kun koiranluu oli irti.

Toisessa ylätukivarressa oli sellainen välys, että se liikkui todella herkästi ja lerpsahti alas kun otti iskarin alta pois.
Muuta välystä ei tuntunut. Jos yläpallo on kunnossa niin voihan siihen vaihtaa pelkät puslat.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Itsellänihän ex-156 aloitti sellaisen narinan että ajattelin vähintäänkin renkaan kohta tippuvan.

Mutta rauhallinen tsekkaus ja osoittautui ylä palloniveleksi. Kumin läpi ihan pelkkää öljyä neulalla täyteen ja narina loppui, se oli niin kuiva että alkoi siksi narista.

Eikä se tietty ihmekkään ole kun tuo pallohan on "väärinpäin" eikä sinne siksi pääse rasvaa menemään vaikka kumi olisikin sisältä täynnä vaseliinia, tai muuta rasvaa.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Camber kirjoitti:
Tommo kirjoitti:Kallistuksenvakaajan puslat.. Omat natinat häipyivät näiden vaihdolla.
Tätä veikkaan minäkin, itsellä hävisi kaikki kolinat ja narinat noiden vaihdolla ja sama kai muillakin ketkä ne on vaihtaneet...
luulisin että monella kuuluvat mystiset kolinat / narinat johtuu noista :wink:
Kestihän se sitten pari viikkoa, nyt taas palasi kolina / narina / naksuminen :crazyeyes: On se nyt perkele!
Ei auttanut edes "pantojen" kiristäminen... mutta nyt kun on koiranluut irti niin eipä kuulu ylimääräsiä ääniä :lol:
Kai se on seuraavaksi vaihdettava koko vakaaja kiltisti, josko se sillä sitten :roll:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Autodatassa on huoltotiedoite 156 narinoista - en muista ulkoa päteekö GTA;n, mutta joka tapauksessa se oli aika yksiselitteinen: Vaihda kallistuksen vakaajan tanko, huomasin sattumalta viime viikolla kun pläräsin :lol:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Camber kirjoitti:
Camber kirjoitti:
Tommo kirjoitti:Kallistuksenvakaajan puslat.. Omat natinat häipyivät näiden vaihdolla.
Tätä veikkaan minäkin, itsellä hävisi kaikki kolinat ja narinat noiden vaihdolla ja sama kai muillakin ketkä ne on vaihtaneet...
luulisin että monella kuuluvat mystiset kolinat / narinat johtuu noista :wink:
Kestihän se sitten pari viikkoa, nyt taas palasi kolina / narina / naksuminen :crazyeyes: On se nyt perkele!
Ei auttanut edes "pantojen" kiristäminen... mutta nyt kun on koiranluut irti niin eipä kuulu ylimääräsiä ääniä :lol:
Kai se on seuraavaksi vaihdettava koko vakaaja kiltisti, josko se sillä sitten :roll:
Oisko kuitenniin vika koiranluissa? Ei ne runkopuslat voi mennä noin nopeesti väljäks vaikka tanko vähän olisikin kulunut, eihän?

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

toolman kirjoitti:Oisko kuitenniin vika koiranluissa? Ei ne runkopuslat voi mennä noin nopeesti väljäks vaikka tanko vähän olisikin kulunut, eihän?
Kaikkihan on teoriassa mahdollista ja ajattelin kyllä kokeilla uusilla koiranluilla vielä ensin.
Mutta se että koiranluut, alatukivarret ja ylätukivarret on about 5000km ajetut
ja se että oli kuitenkin sen pari viikkoa hiljaa puslien vaihdon jälkeen ei mielestäni täsmää luihin, ja en ainakaan vielä ole törmännyt nariseviin koiranluihin ?!
Kolina / narina nyt puslien vaihdon jälkeen kuului vain parkkipaikkanopeuksissa, ei esim yli 30 km/h
Narahdus kuului esim autoon istuessa tai jos heilutti koko autoa käsin, ja väljä tuntui "perseessä / kantapäissä"...
Kaikenkaikkiaan kyllä aika mysteeri koko juttu... meinaa olla kärsivälllisyys koetuksella :roll:

Avatar
jiibee
Viestit: 117
Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja jiibee »

Omassa oli aikanaan sama narina mutta en ihan tarkkan seurannut korjausta kun meni vielä takuun piikkiin. Korjaamolla ottivat pohjamuovin pois ja jossakin keskellä rasvasivat joitakin tukivarsien puslia, kyl narinat loppuivat eikä ole vielä alkanut jo kohta 4 vuotta mennyt. Mitään tukivarsia/puslia ei vaihdettu ja hommassa tais mennä parisen tuntia. Eipä tästä nyt paljoakaan apua taida olla mutta pelkällä rasvauksella saivat narinat loppumaan.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Camber kirjoitti:
toolman kirjoitti:Oisko kuitenniin vika koiranluissa? Ei ne runkopuslat voi mennä noin nopeesti väljäks vaikka tanko vähän olisikin kulunut, eihän?
Kaikkihan on teoriassa mahdollista ja ajattelin kyllä kokeilla uusilla koiranluilla vielä ensin.
Mutta se että koiranluut, alatukivarret ja ylätukivarret on about 5000km ajetut
ja se että oli kuitenkin sen pari viikkoa hiljaa puslien vaihdon jälkeen ei mielestäni täsmää luihin, ja en ainakaan vielä ole törmännyt nariseviin koiranluihin ?!
Kolina / narina nyt puslien vaihdon jälkeen kuului vain parkkipaikkanopeuksissa, ei esim yli 30 km/h
Narahdus kuului esim autoon istuessa tai jos heilutti koko autoa käsin, ja väljä tuntui "perseessä / kantapäissä"...
Kaikenkaikkiaan kyllä aika mysteeri koko juttu... meinaa olla kärsivälllisyys koetuksella :roll:
Noniin, nyt on taas hiljanen kun vaihdoin eilen koiranluut... toivottavasti tällä kertaa "hieman" kauemmin :wink:
Ihme juttu että jos / kun vika nyt oli koiranluissa niin olivat vakaajan puslien vaihdon jälkeen sen pari viikkoa hiljaa :roll:

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 345
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Heikka kertoi, että yleensä ei kallistuksenvakaajaa narinasyistä ole syytä vaihtaa, pelkät puslat vain. Niinpä itse hankin alatukivarren lisäksi vain ne puslat.

Nyt siis ylä- ja alatukivarsi on nyt vaihdettu, mutta narina jatkuu. Alfa-remonttimieheni oli niin vakuuttunut narinan syystä - alatukivarsi - että jätti pahus kallistuksenvakaajan puslat vaihtamatta ja osittain hän oikeassa olikin: Narina väheni alatukivarren vaihdolla, mutta ei hävinnyt kokonaan. Niinpä pian lähesteyvän huollon yhteydessä otan uudestaan puheeksi kallistuksenvakaajan puslien vaihtamisen. Saa nähdä, tuleeko silloin tuosta tulevaisuuden klassikkoautosta hiljainen, sellainen kuin se alunperin oli.

Avatar
Rauta
Viestit: 430
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Ford Focus ST ja Hyundai Ioniq plug-in hybrid (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Näin on, itse vaihdatin malminkartanon autohuollossa joten en osaa sen paremmin neuvoa mutta tässähän tuo aika hyvin selvisikin.
Mulle sanoivat siellä että kannattaa vaihtaa koko vakaaja, mutta loppujen lopuksi onnistuivat vaihtamaan puslat kun vakaaja oli kokonaan "pöydällä :)
Samassa malminkartanon ad-autohuollossa käytin tällä viikolla narinoiden takia meidän 156:sta ja ylätukivarsien vaihdolla ominaisuus tuli hoidettua. Täytyy vielä kiittää asiantuntevasta ja ystävällisestä palvelusta :)

Vastaa Viestiin