Alfa Romeo Saksasta - kokemuksia?
Valvoja: Moderators
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Alfa Romeo Saksasta - kokemuksia?
Tervehdys taas kaikille! Opelini jatkaa oireiluaan (mm. alustan ruostuminen hyvässä vauhdissa) ja aloin taas katselemaan käytettyjä Alfoja, tällä kertaa Saksasta (faceliftattu Raision 156 meni jo). Onko kokemuksia Saksasta tuodusta Alfoista? Mitä oai pitää lisäillä, jotta auto sopii paremmin myös Suomen oloihin? Kuika paha vero (suunnilleen) lävähtää esim. 2.0 l (päästöt 202g/km) 156 vm. 2003 Alfaan? Hintaa autolla on hieman alle 7000e. Lusäksi lueskelin varoituksia noista saksalaismyyjustä, ovat mahdollisesti ruuvailleet mittareita ja väärentäneet papereita, eli kannattaa varmaan kysellä vain autoliikkeistä?
Ja lisäksi pisti silmään Alfa Romeo GT:n edullisuus Saksassa: vuoden 2006 diesel GT (yhdistetty kulutus 6,2/100 ja päästöt 165g/100, ajettu 87 000km) maksaa 9900e. Ja tätä myy ihan autoliike. Väkisin tulee ajatus mieleen, että mihin on koira haudattu?
Ja lisäksi pisti silmään Alfa Romeo GT:n edullisuus Saksassa: vuoden 2006 diesel GT (yhdistetty kulutus 6,2/100 ja päästöt 165g/100, ajettu 87 000km) maksaa 9900e. Ja tätä myy ihan autoliike. Väkisin tulee ajatus mieleen, että mihin on koira haudattu?
Viimeksi muokannut Formula-Masa, 13 Huhti 2010, 15:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saksalaisissa (myyjissä) on ainakin omalla kohdallani ollut ilahduttava poikkeus, että he kertovat auton vioista ja puutteista varsin avoimesti vrt. suomalainen tapa piilotella kaikki maton alle keinolla millä hyvänsä.
Saksa on yksi harvoista (ainoa?) Euroopan maista, jossa mittarin ruuvaaminen on laitonta. Joka tapauksessa ostomaasta riippumatta kannattaa ostaa auto eikä mittarilukemaa. Hyvässä hankinnassa tulee nippu huoltokuitteja mukana, jotka tukevat huoltokirjan merkintöjä. Missään tapauksessa auton hankintaan ei saa kaikkia rahoja laittaa vaan touhutonni kannattaa pitää varalla. (Tähänkään ei ostomaa vaikuta)
Alfa 156:sta tuskin kannattaa ulkomailta hakea, hintakehitys on Suomessakin varsin terve ja suosii käytetyn ostajaa. GT:ssä taasen valikoimaa ei Suomessa juuri ole ja hinnat ilmeisesti tästä syystä keinotekoisen korkeat.
Veroihin ei voi ottaa kantaa, lotolla ne kuitenkin määräytyy, eikä auton hankintahinnalla ole mitään vaikutusta tähän lottoarvontaan.
Saksa on yksi harvoista (ainoa?) Euroopan maista, jossa mittarin ruuvaaminen on laitonta. Joka tapauksessa ostomaasta riippumatta kannattaa ostaa auto eikä mittarilukemaa. Hyvässä hankinnassa tulee nippu huoltokuitteja mukana, jotka tukevat huoltokirjan merkintöjä. Missään tapauksessa auton hankintaan ei saa kaikkia rahoja laittaa vaan touhutonni kannattaa pitää varalla. (Tähänkään ei ostomaa vaikuta)
Alfa 156:sta tuskin kannattaa ulkomailta hakea, hintakehitys on Suomessakin varsin terve ja suosii käytetyn ostajaa. GT:ssä taasen valikoimaa ei Suomessa juuri ole ja hinnat ilmeisesti tästä syystä keinotekoisen korkeat.
Veroihin ei voi ottaa kantaa, lotolla ne kuitenkin määräytyy, eikä auton hankintahinnalla ole mitään vaikutusta tähän lottoarvontaan.
Ei GT:ssä tarvitse olla mitään koiraa haudattuna, tuo se hintataso on. Oman kokemuksen mukaan tason vaihtelu on kuitenkin noissa alle kympin GT:issä suurta. Itse kävin katsomassa neljää joista kolme olivat järkyttäviä paskakasavikapesäkkeitä. Neljäs oli ilmoituksen perusteella vähän tylsempi yksilö (huonommat varusteet ja väri) mutta kunnoltaan kuitenkin osoittautui priimaksi jonka ostin ja jolla ajoin yli 20tkm ilman ongelmia tai vikoja.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Aivan...
Perus 156:den tuonti Saksasta asti ei tosiaan taida olla oikein järkevää. Jokin tietty erikoisempi yksilö sitten onkin kotimaan tarjonnasta johtuen pakko hakea muualta. Taskulaskinta kannattaa käyttää ja muistaa, että hakukulut ovat sitten jotain muuta kuin "ysiysin" lento kohteeseen.
Vinkki 1: Soita myyjälle, jos osaat Saksaa.
Vinkki 2: Jos et osaa, niin maksa jollekin joka tekee sen puolestasi.
Isoimmat ansat ja turhat odotukset vähenevät siten kummasti.
Lisävinkki: Jos ostat auton yksityiseltä, niin älä poista autoa rekisteristä Saksassa, vaan sovi myyjän kanssa lähettäväsi kilvet Suomesta takaisin. Silloin voit hoitaa homman myös viikonloppuna, säästät kasan rahaa ja byrokratiavaivat eivät rasita.
Perus 156:den tuonti Saksasta asti ei tosiaan taida olla oikein järkevää. Jokin tietty erikoisempi yksilö sitten onkin kotimaan tarjonnasta johtuen pakko hakea muualta. Taskulaskinta kannattaa käyttää ja muistaa, että hakukulut ovat sitten jotain muuta kuin "ysiysin" lento kohteeseen.
Vinkki 1: Soita myyjälle, jos osaat Saksaa.
Vinkki 2: Jos et osaa, niin maksa jollekin joka tekee sen puolestasi.
Isoimmat ansat ja turhat odotukset vähenevät siten kummasti.
Lisävinkki: Jos ostat auton yksityiseltä, niin älä poista autoa rekisteristä Saksassa, vaan sovi myyjän kanssa lähettäväsi kilvet Suomesta takaisin. Silloin voit hoitaa homman myös viikonloppuna, säästät kasan rahaa ja byrokratiavaivat eivät rasita.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Viiden päivän kilvet voi ostaa etukäteen ilman auton tietoja. Sitten kun on sopiva auto löytynyt laitat kilvet kiinni autoon ja täytät auton tiedot punaiseen korttiin. Vakuutuslappu on myös oltava autossa mukana.
Saksassa ainakin pienemmissä paikoissa tämä systeemi toimii hyvin ja pitäisi periaatteessa toimia missä vaan. Viimeksi Kolbermoorissa ostimme kahdet kilvet ilman autotietoja, toiset jäivät käyttämättä.
Saksassa ainakin pienemmissä paikoissa tämä systeemi toimii hyvin ja pitäisi periaatteessa toimia missä vaan. Viimeksi Kolbermoorissa ostimme kahdet kilvet ilman autotietoja, toiset jäivät käyttämättä.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Itseä on poltellut uusikeulaisen diesel 166:sen tuonti, lähinnä vain siksi että niitä on todella vähän täällä liikkeellä, eikä myynnissä ollenkaan. Saksastahan saa keskimäärin ehkä vähän parempikuntoisia kuin Italiasta ja tuontihommat on ehkä tulleet ihmisille tutummaksi. Mutta kyllä se italiantuontikin on mahdollista, ja siellä kotimaassaan ainakin 166:set näyttäisi olevan hieman halvempia kuin Saksassa, GT:tä ei ole tullut katsottua.
Mutta esim. autoscout.de sivulla saa haettua saksan lisäksi ulkomaisia ilmoittajia, ja siellä tupsahti tuohon ~10 000€ kohdalle aika paljon italialaisia ilmoituksia. Loppupeleissähän se on aina yksilön kunnosta kiinni, haki sen mistä tahansa.
Mutta esim. autoscout.de sivulla saa haettua saksan lisäksi ulkomaisia ilmoittajia, ja siellä tupsahti tuohon ~10 000€ kohdalle aika paljon italialaisia ilmoituksia. Loppupeleissähän se on aina yksilön kunnosta kiinni, haki sen mistä tahansa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Kiitos vastauksista! Jonkin verran tuota saksaa tuli aikoinaan opiskeltua, mutta vähän ruosteessa sen on. Muutenkin kävi mielessä kääntyä jonkun firman puoleen joka tuo autoja Suomeen ja hoitaa (ilmeisesti) sen paperisodan. Täytyy vaan olla tarkkana millaiseen firmaan luottaa. Saksan 156:sissa houkuttelee lähinnä se ajokilometrien vähyys ja faceliftattujen mallien määrä, Suomessa niitä on hankalampi löytää. Toisaalta ei se facelift nyt mikään ehdottomuus ole. Tuo Alfa GT kieltämättä kanssa houkuttelee... millaisia kokemuksia on siitä autosta; millainen talviauto, jakohihnan vaihtoja yms?
- Pomigliano
- Viestit: 128
- Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
- Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06 - Paikkakunta: Ruovesi
Kokemuksia pelkästään hyviä ! Yksi asuntoauto ja 156 jtd on tullut sieltä ostettua. Mobile.de oli osoitteena.
Syynä ei niinkään Alfan kohdalla ollut hinta, valikoimat enemmänkin.
Kunto ajoneuvoissa on todella hyvä keskimäärin. Alustat putkistot ja tukivarret lähes ruosteettomassa kunnossa. Sielläkin teitä suolaillaan, mutta tiet ovat käytännössä asfalttia ja hiekan ym. raiskaava suihku puuttuu tyystin. Tietysti tarkka täytyy olla , kuten autokaupoilla yleisesti. Valokuvia kannattaa pyytää ennakkoon myyjältä lisää, valinnan tueksi.
Samalta alueelta kannattaa valita ns. ykkös ja kakkos vaihtoehto, jos ekassa on jotain yllättävää.
Samalla reissulla kannattaa ostaa tarvikkeita ja tietty virvokkeita, kun ovat edukkaita.
Syynä ei niinkään Alfan kohdalla ollut hinta, valikoimat enemmänkin.
Kunto ajoneuvoissa on todella hyvä keskimäärin. Alustat putkistot ja tukivarret lähes ruosteettomassa kunnossa. Sielläkin teitä suolaillaan, mutta tiet ovat käytännössä asfalttia ja hiekan ym. raiskaava suihku puuttuu tyystin. Tietysti tarkka täytyy olla , kuten autokaupoilla yleisesti. Valokuvia kannattaa pyytää ennakkoon myyjältä lisää, valinnan tueksi.
Samalta alueelta kannattaa valita ns. ykkös ja kakkos vaihtoehto, jos ekassa on jotain yllättävää.
Samalla reissulla kannattaa ostaa tarvikkeita ja tietty virvokkeita, kun ovat edukkaita.
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Kiitti taas vastauksita. Tänään katselin just noita autoja Saksasta tuovia firmoja ihan kohtuullinen välityspalkkio (600e) jos hoitavat kaiken. Ei tässä muuta onglemaa, kuin että osa Alfa-budjetista oli rakennettu entisen auton vaihdon varaan... Sitä mahdollisuutta ei taida Saksasta haettaessa olla? Kummasti on muuten 156:set menneet tän kevään aikana, pienen ajan sisään faceliftattu Raision auto ja heti perään toinen vähän ajettu nätti punainen ei-faceliftattu... just ne mitä katselin 

- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
Omasta puolestani suosittelen Saksasta ostoa. Homma toimi, kaikki mitä oli etukäteen sovittu piti paikkansa ja kokemus oli kaikin puolin miellyttävä. Firma oli Häusler Munchenissa, toimari Dieter hoiti viralliset asiat ja esitteli bonuksena oman 28 auton kokoelmansa kotitalonsa alle rakentamassaan kellarissa: kohokohtina useita Alfoja (mm. Giulietta 2.0 turbo, 2600, pakasta vedetty 75 ts), kaksi Ferraria, Maserati, Porsche. Kameran unohdin valitettavasti.
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Saksaa on tullut luettua lukiossa muutama kurssi, mutta eipä siitä mitään ole enää päässä jäljellä. Ajattelin, josko tähän keräisi oleellista autoihin ja niiden ostamiseen liittyvää Saksa-Suomi sanastoa. Onpahan ainakin itselle tallessa nuo käännökset ja jos siitä jollekin muulle on hyötyä niin hienoa!
ABS = ABS
Airbag = Airbag
Alufelgen = Alumiinivanteet
Beifahrer Airbag = Pelkääjän airbag
Bremse =Jarrut
Elektr. Fensterheber = Sähköinen lasinnostin
Gepflegt = Siisti, huoliteltu
Klima = Ilmastointi
Klimaautomatik = Automaattinen ilmastointi
Lederausstattung = Nahkavarustelu
Luftmassensensor = Ilmamassamittari, ilmi
Motorschade = Moottorivaurio
Nebelscheinwerfer = Sumuvalot
Nichtraucher = Tupakoimaton
Probefahrt = Koeajo
Schaden = Vaurio
Scheckheftgepflegt = Huoltokirjan mukaan huollettu
Servolenkung = Ohjaustehostin
Sitzheizung = Istuinlämmitys
Stahlfelgen = Peltivanteet
Steuerriemen = Jakohihna
Unfallfrei = Kolaroimaton
Vollausstattung = Täysin varusteltu
Wegfahrsperre = Ajonestolaite
Winterreifen = Talvirenkaat
Zahnriemen = Nokkahihna
Zentralverriegelung = Keskuslukitus
ZV mit fernbedienung = Keskuslukitus kaukosäädöllä
Zündkerzen = Sytytystulpat
Epäselviä:
Alarmanlage = ?
Bremsbeläge= Jarrujotain?
Elektrische Verdeckbetätigung = ?
Rempler = kolhu?
Schalgetriebe = Manuaali?
Saisiko saksaa taitavilta apua epäselvien kanssa? Lisään ne sitten tuohon listaan. "Ammatti"sanaston kanssa ilmoitusten lukeminen muuten helpottuu huomattavasti. Tällä erää en jaksanut enempää pakertaa, jos myöhemmin sitten lisää.
P.S. Ai mullako autokuume?
ABS = ABS
Airbag = Airbag
Alufelgen = Alumiinivanteet
Beifahrer Airbag = Pelkääjän airbag
Bremse =Jarrut
Elektr. Fensterheber = Sähköinen lasinnostin
Gepflegt = Siisti, huoliteltu
Klima = Ilmastointi
Klimaautomatik = Automaattinen ilmastointi
Lederausstattung = Nahkavarustelu
Luftmassensensor = Ilmamassamittari, ilmi
Motorschade = Moottorivaurio
Nebelscheinwerfer = Sumuvalot
Nichtraucher = Tupakoimaton
Probefahrt = Koeajo
Schaden = Vaurio
Scheckheftgepflegt = Huoltokirjan mukaan huollettu
Servolenkung = Ohjaustehostin
Sitzheizung = Istuinlämmitys
Stahlfelgen = Peltivanteet
Steuerriemen = Jakohihna
Unfallfrei = Kolaroimaton
Vollausstattung = Täysin varusteltu
Wegfahrsperre = Ajonestolaite
Winterreifen = Talvirenkaat
Zahnriemen = Nokkahihna
Zentralverriegelung = Keskuslukitus
ZV mit fernbedienung = Keskuslukitus kaukosäädöllä
Zündkerzen = Sytytystulpat
Epäselviä:
Alarmanlage = ?
Bremsbeläge= Jarrujotain?
Elektrische Verdeckbetätigung = ?
Rempler = kolhu?
Schalgetriebe = Manuaali?
Saisiko saksaa taitavilta apua epäselvien kanssa? Lisään ne sitten tuohon listaan. "Ammatti"sanaston kanssa ilmoitusten lukeminen muuten helpottuu huomattavasti. Tällä erää en jaksanut enempää pakertaa, jos myöhemmin sitten lisää.
P.S. Ai mullako autokuume?

- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kiitos selvennyksistä, epäilyt osuivat suurinpiirtein oikeaan.
Tätäkin on varmaan puitu kymmenillä nettisivuilla, mutta mitä sitten kun THE yksilö on löytynyt ja paperihommat tehty sekä vakuutuspuoli kunnossa. Spiderista katto alas ja nokka kohti Baltiaa, autolauttaa vai Tanskan salmia? Mitä seikkoja siis tulisi ottaa huomioon paluumatkaa suunnitellessa? Hinnat/yöpymiset/muuta? Onko esimerkiksi toukokuun puolivälin jälkeen lautat myyty jo ennakkoon täyteen vai saako lippuja luukulta vielä?
Tätäkin on varmaan puitu kymmenillä nettisivuilla, mutta mitä sitten kun THE yksilö on löytynyt ja paperihommat tehty sekä vakuutuspuoli kunnossa. Spiderista katto alas ja nokka kohti Baltiaa, autolauttaa vai Tanskan salmia? Mitä seikkoja siis tulisi ottaa huomioon paluumatkaa suunnitellessa? Hinnat/yöpymiset/muuta? Onko esimerkiksi toukokuun puolivälin jälkeen lautat myyty jo ennakkoon täyteen vai saako lippuja luukulta vielä?
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
vaikka rahallisesti ei esim:perus 156 oikein kannata ostaa ulkomailta,mutta jos kriteerit ovat muut kuin edullisempi kuin suomessa niin asia on toinen
Kyllä täällä perunapelloilla ajo ja suolasade jättävät jälkensä perus 156:seenkin
Niin lainataampa tätä ketjua.Eli pitääkö oikeat kilvet hakea verojen maksun jälkeen samasta konttorista missä auto on maahantuonti katsastettu?
Kyllä täällä perunapelloilla ajo ja suolasade jättävät jälkensä perus 156:seenkin
Ei välttämättä.Kyllä nahkahousumaastakin löytyy remontti taitoisia/haluisia teeseitse miehiä,eikä jokaisesta lasinpesu nesteen lisäyksestä ole dokumenttia,lisäksi autot "vanhenee" saksassa nopeammin,sitäkautta karsastetaan kalliita merkkihuoltoja,ja "ilmankuitteja" pajoja saksasta löytyy kyllämattijus kirjoitti:Hyvässä hankinnassa tulee nippu huoltokuitteja mukana, jotka tukevat huoltokirjan merkintöjä
Niin lainataampa tätä ketjua.Eli pitääkö oikeat kilvet hakea verojen maksun jälkeen samasta konttorista missä auto on maahantuonti katsastettu?
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Miten lentojen suhteen? Katsoin tuossa muutaman firman reittikarttoja ja löytyi ainakin nämä:
Blue1: Berliini
Air Berlin: Paljon Saksan eri kaupunkeihin, ei välttämättä suoria lentoja
Finnair: Useita kaupunkeja, kallis
Ryanair: Bremen ja Frankfurt, halpa, lähtö Tampereelta
SAS: Useita kaupunkeja, voi olla edullinenkin
Onko muita varteenotettavia? Tietysti esimerkiksi myös Ebookersin kautta saa kartoitettua tarjontaa.
Blue1: Berliini
Air Berlin: Paljon Saksan eri kaupunkeihin, ei välttämättä suoria lentoja
Finnair: Useita kaupunkeja, kallis
Ryanair: Bremen ja Frankfurt, halpa, lähtö Tampereelta
SAS: Useita kaupunkeja, voi olla edullinenkin
Onko muita varteenotettavia? Tietysti esimerkiksi myös Ebookersin kautta saa kartoitettua tarjontaa.
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
- Paikkakunta: Mikkeli
Ei tarvi. Mutta jos maahantuontikatsastus ei mene laakista läpi niin korjaukset pitää mennä hyväksyttämään samalle konttorille, siis jos ei halua että koko katsastus tehdään uudestaan. Tämä tuli opittua viime kesänä..alfa164 kirjoitti:Niin lainataampa tätä ketjua.Eli pitääkö oikeat kilvet hakea verojen maksun jälkeen samasta konttorista missä auto on maahantuonti katsastettu?
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Ei enää nykyään. Kilpi tulee siinä vaiheessa kun menet rekisteröimään auton konttorille.KJS kirjoitti:Eikös tässä ollut sellainen juttu, että maahantuontikatsastuksen yhteydessä autoon varataan kilvet. Jos auton sitten rekisteröi eri konttorilla, niin tuo katsastuksen yhteydessä varattu tunnus merkataan auton edellisiin tunnuksiin otteelle. Näin ainakin joskus takavuosina.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Onhan sielä Hahn:in kentällä autovuokraamo, tuskin Saksassa kannattaa alkaa yleisillä liikkumaan kun autoa etsii.mattijus kirjoitti:Ryanairin Frankfurt ei sitten ole Frankfurt, vaan suurinpiirtein 100km päässä Frankfurtista "keskellä ei mitään". Tuo voi olla hyvä tietää jos ei ole pakottavaa tarvetta lähteä Tampereelta.liekki kirjoitti: Ryanair: Bremen ja Frankfurt, halpa, lähtö Tampereelta
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Täällä näyttää olevan aika kattava autosanasto.
http://www.dynamiitti.com/autodata/autosanasto_ger.html
http://www.dynamiitti.com/autodata/autosanasto_ger.html
1. En osaahjpp kirjoitti: Vinkki 1: Soita myyjälle, jos osaat Saksaa.
Vinkki 2: Jos et osaa, niin maksa jollekin joka tekee sen puolestasi.
Lisävinkki: Jos ostat auton yksityiseltä, niin älä poista autoa rekisteristä Saksassa, vaan sovi myyjän kanssa lähettäväsi kilvet Suomesta takaisin. Silloin voit hoitaa homman myös viikonloppuna, säästät kasan rahaa ja byrokratiavaivat eivät rasita.
2. Saattaa onnistua
Lisävinkki: Kuinkas tämän kanssa käytännössä? Yksityiseltä ostettaessa kuinka perustelet myyjälle että ei tarvii mennä konttorille vaan lähetän kilvet sitten suomesta sulle. Kenen liikennevakuutus tälläisessä autossa on..? Myyjän vai uuden omistajan. Kuinka tuollaiseen saisi sitten suomen kaskon kun käsittääkseni jos rekisteröin auton saksassa itselleni, kaskon saaminen onnistuu soittamalla omaan yhtiöön ja kertomalla merkki, malli, runkonumero etc..
Osa saksalaisista puhuu myös englantia.
Myyjän kilvillä ajaminen onnistuu tai sitten ei. Kannattaa joka tapauksessa kysyä, koska kysyminen on ilmaista. Oman Spiderini myyjä ehdotti tätä jopa itse. (Tällöin ajetaan myyjän liikennevakuutuksella.)
Vaikka myyjä ei suostuisi kilpiään lainaamaan, joutuu myyjä poistamaan auton nimistään. Eli on usein on mahdollista ajaa myyjän kilvillä (myyjän kanssa) rekisteröintitoimistoon, myyjä poistaa auton nimistään ja hommaatte samalla sitten saksalaiset siirtokilvet.
Jos vakuutusmyyjää kaupankäynti kiinnostaa, saat kaskon esim. lähettämällä sähköpostia vakuutusmyyjälle, mainitsemasi puhelin toimii varmasti.
Myyjän kilvillä ajaminen onnistuu tai sitten ei. Kannattaa joka tapauksessa kysyä, koska kysyminen on ilmaista. Oman Spiderini myyjä ehdotti tätä jopa itse. (Tällöin ajetaan myyjän liikennevakuutuksella.)
Vaikka myyjä ei suostuisi kilpiään lainaamaan, joutuu myyjä poistamaan auton nimistään. Eli on usein on mahdollista ajaa myyjän kilvillä (myyjän kanssa) rekisteröintitoimistoon, myyjä poistaa auton nimistään ja hommaatte samalla sitten saksalaiset siirtokilvet.
Jos vakuutusmyyjää kaupankäynti kiinnostaa, saat kaskon esim. lähettämällä sähköpostia vakuutusmyyjälle, mainitsemasi puhelin toimii varmasti.
VMP
Juu puhuu kyllä englantia, mutta todennäköisempi vaihtoehto yksityiseltä hankkiessa on että ei puhu.
Eli tultaisiin myyjän vakuutuksilla suomeen saakka ja sitten täällä vasta rekisteröitäsiin auto omiin nimiin. Kilvet ilmeisesti täytyisi palauttaa, jotta myyjä saisi auton pois nimistään? Tiedätkö miksi autosi myyjä sitä ehdotti, millä hän asiaa perusteli? Ei se ainakaan ostajan ostovaltti ole että "sun vakuutuksilla, ja mällään sitten sen tuonne kaiteeseen myös sun vakuutuksilla".
Joo sen tiedän että jos ei myyjän kilvillä suomeen pääse, niin silloin autolla konttorille, jossa rekisteröinti, ja takaisin johonkin kilpipajaan josta vakuutus ja kilvet ja vielä kait takaisin konttorille jossa vielä jotain (ehkä myyjän kilpien palautus??)
Jos tuo autolla ajo ei onnistu, eli auto ei olisi rekisterissä, tarvittaisiin myyjälle toinen auto, jolla kuskata ympäri kylää, tai jos myyjä ei tähän ole suostuvainen, niin sitten omalla (vuokra-)autolla ympäri kylää rekisteröinti ja vakuutusasioilla.
Vielä hieman lisäystä tähän samaan paperisotaan liittyen. Helpottaa kait suomessa asioita jos on katsastustodistus (TUV tai jotain) alle 6kk vanha, tarvitaanko myös jokin vaatimustenmukaisuustodistus?? Ja onko jotain muuta paperia mitä tarvin saksasta mukaani?
Eli tultaisiin myyjän vakuutuksilla suomeen saakka ja sitten täällä vasta rekisteröitäsiin auto omiin nimiin. Kilvet ilmeisesti täytyisi palauttaa, jotta myyjä saisi auton pois nimistään? Tiedätkö miksi autosi myyjä sitä ehdotti, millä hän asiaa perusteli? Ei se ainakaan ostajan ostovaltti ole että "sun vakuutuksilla, ja mällään sitten sen tuonne kaiteeseen myös sun vakuutuksilla".
Joo sen tiedän että jos ei myyjän kilvillä suomeen pääse, niin silloin autolla konttorille, jossa rekisteröinti, ja takaisin johonkin kilpipajaan josta vakuutus ja kilvet ja vielä kait takaisin konttorille jossa vielä jotain (ehkä myyjän kilpien palautus??)
Jos tuo autolla ajo ei onnistu, eli auto ei olisi rekisterissä, tarvittaisiin myyjälle toinen auto, jolla kuskata ympäri kylää, tai jos myyjä ei tähän ole suostuvainen, niin sitten omalla (vuokra-)autolla ympäri kylää rekisteröinti ja vakuutusasioilla.
Vielä hieman lisäystä tähän samaan paperisotaan liittyen. Helpottaa kait suomessa asioita jos on katsastustodistus (TUV tai jotain) alle 6kk vanha, tarvitaanko myös jokin vaatimustenmukaisuustodistus?? Ja onko jotain muuta paperia mitä tarvin saksasta mukaani?
En tiedä mitkä olivat myyjän motiivit ehdottaa, että hänen kilvillään saa auton viedä maasta, hän tuli myös lentokentälle vastaan. Kaipa hän halusi saada auton kaupaksi, perusteluja en kysynyt vaan kiitin kohteliaasti. (Vastavuoroisesti vein tuliaisiksi pienen snapsikuksan, jota kehotin käyttämään kun juo Jägermeisteriä)
Myyjän (yksityisen) intresseissä on myös saada auto nimistään mahdollisimman nopeasti, tästä syystä on usein mahdollista käydä myyjän kanssa hoitamassa rekisteristä poisto ja samalla hommata siirtokilvet. Kohtelias autonostaja vie myyjän kotiin / minne haluaakaan kun paperit on tehty.
Vaadittavat paperit riippuu autosta. Varmista kuitenkin, että ostaessa saat kaikki vaadittavat paperit auton rekisteröimiseksi nimiisi. (eli melko pitkälti rekisteriotteen molemmat osat ja kauppakirja).
Katsastuksella ei ole käytännössä merkitystä, toki tuore leima voi kertoa auton kunnosta mutta katsastuskonttorilla on Suomessa joka tapauksessa käytävä.
Jos myyjä ei ole yhteistyöhaluinen / -kykyinen, niin varmaan kannattaa kantaa rahat jollekin toiselle? Näinhän se menee Suomessakin.
EDIT: Ihan niinkuin muussakin elämässä, käytöstapojen sekä toisen osapuolen kunnioittamisen merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa.
Myyjän (yksityisen) intresseissä on myös saada auto nimistään mahdollisimman nopeasti, tästä syystä on usein mahdollista käydä myyjän kanssa hoitamassa rekisteristä poisto ja samalla hommata siirtokilvet. Kohtelias autonostaja vie myyjän kotiin / minne haluaakaan kun paperit on tehty.
Vaadittavat paperit riippuu autosta. Varmista kuitenkin, että ostaessa saat kaikki vaadittavat paperit auton rekisteröimiseksi nimiisi. (eli melko pitkälti rekisteriotteen molemmat osat ja kauppakirja).
Katsastuksella ei ole käytännössä merkitystä, toki tuore leima voi kertoa auton kunnosta mutta katsastuskonttorilla on Suomessa joka tapauksessa käytävä.
Jos myyjä ei ole yhteistyöhaluinen / -kykyinen, niin varmaan kannattaa kantaa rahat jollekin toiselle? Näinhän se menee Suomessakin.
EDIT: Ihan niinkuin muussakin elämässä, käytöstapojen sekä toisen osapuolen kunnioittamisen merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa.
VMP
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Niin, luottamusta tulee, kun joku hoitaa asiaa laadukkaalla saksankielellä ja vaikka etukäteen. Ei kai se Suomen maine ihan onneton saksalaisen silmissä ole.guassimo kirjoitti: Lisävinkki: Kuinkas tämän kanssa käytännössä? Yksityiseltä ostettaessa kuinka perustelet myyjälle että ei tarvii mennä konttorille vaan lähetän kilvet sitten suomesta sulle. Kenen liikennevakuutus tälläisessä autossa on..? Myyjän vai uuden omistajan. Kuinka tuollaiseen saisi sitten suomen kaskon kun käsittääkseni jos rekisteröin auton saksassa itselleni, kaskon saaminen onnistuu soittamalla omaan yhtiöön ja kertomalla merkki, malli, runkonumero etc..
Konttorilla käynti ei ole mitenkään pakollista Saksassa, kuten ei ole Suomessakaan. Myyjältä saa kyllä tarvittavat paperit, joilla voit osoittaa omistusoikeutesi autoon.
Vakuutuksesta: Alkaa jo muistikuvat edellisestä reissusta haalistua, mutta taitaa tuollakin joku suomalaistyyppinen seitsemän vuorokauden aika kauppahetkestä olla, jonka kuluessa liikennevakuutuksen osalta mennään "Ei kenenkään vakuutuksilla".
Kaskon saa vaikka lähettämällä valokuvan rekisteriotteesta (ja ehkä kauppakirjasta) vakuutusyhtiöön.
- karisu
- Viestit: 18
- Liittynyt: 04 Joulu 2007, 00:55
- Car(s): 164QV, 75 V6 America, GTV V6 TB, 166 V6 3.2 Progression, Ducati ST4S, Range Rover 4.6 HSE, Harley Davidson 750 street, Yamaha R15 ja Yamaha Viking III
- Paikkakunta: Riihimäki
Itse olen ajanut yhden Alfan Suomeen myyjän kilvillä ja vakuutuksilla (myyjä oli hukannut teknisen osan ja Saksassa uuden saa vasta kuukauden karenssiajan jälkeen). Tässä tapauksessa riittää kauppakirja todisteeksi tullia varten. Selvittelin tuolloin asiaa paikallisten viranomaisten kanssa tunnin ajan lähinnä vakuutuksen ja tullin takia. Kotiin tultua laitoin kilvet postissa Saksaan ja entinen omistaja postitti rekisteriotteen myöhemmin.
Yksi auto tuli ostettua postimyynnissä, eli maksoin autoliikkelle hinnan toimitettuna satamaan Saksassa ja hoidin rahdin itse. Auton näin sitten ensimmäisen kerran Helsingin satamassa. En ole tarvinnut katua kauppaa jälkikäteen. Oli muuten halvin tapa hankkia auto Saksasta...
Yksi auto tuli ostettua postimyynnissä, eli maksoin autoliikkelle hinnan toimitettuna satamaan Saksassa ja hoidin rahdin itse. Auton näin sitten ensimmäisen kerran Helsingin satamassa. En ole tarvinnut katua kauppaa jälkikäteen. Oli muuten halvin tapa hankkia auto Saksasta...

Noniin. GTA uitettu Saksasta (ajettu Tanskan ja Ruotsin läpi) ja edelleen toimii.
Kokemuksia, ja siis nimenomaan yksityiseltä ostettaessa:
Saksalaiset eivät puhu englantia kovin hyvin, ainakaan yksityiset. Auttaa huomattavasti, jos joku saksaa puhuva osaa sanoa, että auton esittely/ostotapahtumaan tulisi joku englantia osaava. Tällöin asiat hoituvat kohtuullisesti.
Virastoissa (rekisteröintitoimisto eli zulangjotain, ja kilventekopaja) puhutaan vaihtelevasti englantia. Zulangtoimiston nainen puhui erittäin hyvää englantia, kilpipajan nainen olisi tarjonnut vaihtoehtona ranskaa, mutta ei englantia.
Omalle kohdalle sattui jokin erikoisuus, että rekisteröintitoimiston uuden rekisteriotteen jälkeen en saanutkaan heti kilpiä, vaan jouduin käymään uudelleen rekisteröintitoimistossa, (lounastunnin jälkeen) josta virkailija soitti kilven tekijälle, että ei tässä lapussa vikaa ole, tee kilvet. En tiedä syytä, mutta näin kävi. Lisäksi jouduin kilpien jälkeen maksamaan jonkin veron saksaan, käsittääkseni 2 päivältä saksalaiseen postipankkiin (jälleen tunnin odottelu, ruokatunti kello 13-14), olikohan 18 euroa, luultavasti siksi että auto oli poistettu rekisteristä maanantaina ja ostin auton tiistaina, sekä rekisteröinti tapahtuma oli keskiviikkona. Nyt sain kilpiini tarrat ja virkailija vielä tarkasti auton runkonumeron. Normaalisti tämän pitäisi olla selvillä kello 12.00 mennessä, nyt meni kello 15.00 saakka.
Autokauppaa tehdessä toiminta samanlaista kuin suomessa. Omassa autossani oli tinkivaraa, liikkeistä kysellessä tinkivara oli vähäinen. Käsitykseeni jäi, että yksityiset voivat hyvinkin tulla hinnassa vastaan.
Tekisinkö uudestaan? Kyllä, oletettavasti vuosi/pari jos vain valtiovalta ei keksi jotain uutta ja mahtavaa autontuojalle. Vaatii tosin pinnaa ja hermoja, sekä varmuutta siitä mitä on ostamassa. autot eivät ole aina sitä mitä mobilen/autoscoutin kuvat lupaavat. Yleisesti ottaen sanoisin että sitä saa mistä on valmis maksamaan.
Reitti suomeen. Saksan lautoista en sano mitään kun itse tulin tukholma-turku lautalla. Ruotsin Malmö-Tukholma reitti on tylsä jos ajaa motaria pitkin. Omaa tietoa ei ole, mutta oletan ruotsissa olevan todella lainkuuliaista porukkaa, tai sitten sakot ovat suuret. Tuntui että kaikki, siis ihan kaikki, ajoivat rajoitusten mukaan ainakin moottoriteillä. Ja rekat ohittelivat toisiaan sulkien motarin 5 km matkaksi kokonaan. Oli muuten kohtuu kyrsivää ajelle siinä jonossa sitten. Tähän en ole suomessa törmännyt, ja saksassakin usein vain 3 kaistaisilla.
Jos jollakin on jotain kysyttävää niin privaa tai tähän ketjuun. Koitan vastailla omien kokemusteni pohjalta. Varmasti tästä jäi paljon poiskin.
Kokemuksia, ja siis nimenomaan yksityiseltä ostettaessa:
Saksalaiset eivät puhu englantia kovin hyvin, ainakaan yksityiset. Auttaa huomattavasti, jos joku saksaa puhuva osaa sanoa, että auton esittely/ostotapahtumaan tulisi joku englantia osaava. Tällöin asiat hoituvat kohtuullisesti.
Virastoissa (rekisteröintitoimisto eli zulangjotain, ja kilventekopaja) puhutaan vaihtelevasti englantia. Zulangtoimiston nainen puhui erittäin hyvää englantia, kilpipajan nainen olisi tarjonnut vaihtoehtona ranskaa, mutta ei englantia.
Omalle kohdalle sattui jokin erikoisuus, että rekisteröintitoimiston uuden rekisteriotteen jälkeen en saanutkaan heti kilpiä, vaan jouduin käymään uudelleen rekisteröintitoimistossa, (lounastunnin jälkeen) josta virkailija soitti kilven tekijälle, että ei tässä lapussa vikaa ole, tee kilvet. En tiedä syytä, mutta näin kävi. Lisäksi jouduin kilpien jälkeen maksamaan jonkin veron saksaan, käsittääkseni 2 päivältä saksalaiseen postipankkiin (jälleen tunnin odottelu, ruokatunti kello 13-14), olikohan 18 euroa, luultavasti siksi että auto oli poistettu rekisteristä maanantaina ja ostin auton tiistaina, sekä rekisteröinti tapahtuma oli keskiviikkona. Nyt sain kilpiini tarrat ja virkailija vielä tarkasti auton runkonumeron. Normaalisti tämän pitäisi olla selvillä kello 12.00 mennessä, nyt meni kello 15.00 saakka.
Autokauppaa tehdessä toiminta samanlaista kuin suomessa. Omassa autossani oli tinkivaraa, liikkeistä kysellessä tinkivara oli vähäinen. Käsitykseeni jäi, että yksityiset voivat hyvinkin tulla hinnassa vastaan.
Tekisinkö uudestaan? Kyllä, oletettavasti vuosi/pari jos vain valtiovalta ei keksi jotain uutta ja mahtavaa autontuojalle. Vaatii tosin pinnaa ja hermoja, sekä varmuutta siitä mitä on ostamassa. autot eivät ole aina sitä mitä mobilen/autoscoutin kuvat lupaavat. Yleisesti ottaen sanoisin että sitä saa mistä on valmis maksamaan.
Reitti suomeen. Saksan lautoista en sano mitään kun itse tulin tukholma-turku lautalla. Ruotsin Malmö-Tukholma reitti on tylsä jos ajaa motaria pitkin. Omaa tietoa ei ole, mutta oletan ruotsissa olevan todella lainkuuliaista porukkaa, tai sitten sakot ovat suuret. Tuntui että kaikki, siis ihan kaikki, ajoivat rajoitusten mukaan ainakin moottoriteillä. Ja rekat ohittelivat toisiaan sulkien motarin 5 km matkaksi kokonaan. Oli muuten kohtuu kyrsivää ajelle siinä jonossa sitten. Tähän en ole suomessa törmännyt, ja saksassakin usein vain 3 kaistaisilla.
Jos jollakin on jotain kysyttävää niin privaa tai tähän ketjuun. Koitan vastailla omien kokemusteni pohjalta. Varmasti tästä jäi paljon poiskin.
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Onnitelut täältäkin. Tämä ketju pitää pitää mielessä jos tulee uitettua Brera lähivuosina.michael kirjoitti:Onnittelut GTA:n hankinnasta. Laitahan kuvia albumiin.
Jännä homma tuo Ruotsi, itselläni on ihan päinvastaisia kokemuksia. Reiluja ylinopeuksia näkee paljon enemmän kuin Suomessa, sekä ajotahti muutenkin paljon reippaampi.
Se vaihtelee. Pohjosessa hurrit ajaa varsin rapsakkaa tahtia mutta etelässä hyvin hissutellen.
Mutta se mikä Ruotsissa aina lämmittää on kohteliaisuus liikenteessä. Kaikki ajavat esmes leveäkaistaista tietä ihan oikealla jolloin ohitus on helpompaa. Myöskään kukaan ei roiku perseessä. Ero on älytön heti kun ylittää rajan.
Ja edellinen oli 7 vuoden lähen joka viikkoisen Ruotsiramppauksen tulos.
-Matti-
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Tulipa mieleen tästä että Kreikassa (Kreetalla) miellytti kovasti ajella leveäkaistaisia teitä;Matti_S kirjoitti: Mutta se mikä Ruotsissa aina lämmittää on kohteliaisuus liikenteessä. Kaikki ajavat esmes leveäkaistaista tietä ihan oikealla jolloin ohitus on helpompaa. Myöskään kukaan ei roiku perseessä. Ero on älytön heti kun ylittää rajan.
hitaammat tekivät nätisti tilaa oikealle, ohi pääsi halutessaan missä tahansa.
Liikenne oli myös yllättävän sujuvaa ahtaissa kaupungeissa, tööttikulttuuri ja hätävilkkujen luova


Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Nyt tuli sitten tuotua GT Saksasta, johtuen Itävallan kohtalaisen heikosta valikoimasta sekä korkeahkosta hintatasosta. GT löytyi osavaltiosta, jossa osataan kaikkea muuta paitsi ''kirjakieltä'', eli Baden-Württembergistä. Kyseinen Alfa-Fiat-Peugeot -autokauppa sijaitsi Schwäbisch Gmündissa, hinta oli hieman korkeampi mitä muissa kandidaateissa, mutta niin oli myös auto paremman oloinen.
Jos jollain on kysyttävää auton tuonnista, kerron omat kokemukseni mielelläni, jos niistä on apua. Dresdenissä jutellessani autovuokraamon tädin kanssa, hän kertoi vinkin, että Saksassa kannattaa jättää ostamatta autot pienissä kylissä sijaitsevista autokaupoista.
Pistän vielä autosta heikkolaatuisen kuvan kansioon.
Niin joo, nyt sitten näköjään ''liityn'' tänne foorumille
Jos jollain on kysyttävää auton tuonnista, kerron omat kokemukseni mielelläni, jos niistä on apua. Dresdenissä jutellessani autovuokraamon tädin kanssa, hän kertoi vinkin, että Saksassa kannattaa jättää ostamatta autot pienissä kylissä sijaitsevista autokaupoista.
Pistän vielä autosta heikkolaatuisen kuvan kansioon.
Niin joo, nyt sitten näköjään ''liityn'' tänne foorumille

- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Englannin osaaminen on teutoonienkin keskuudessa nykyään yleistä. Kannattaa kokeilla, jos vaikka soittelet tai sähköttelet myyjälle.guassimo kirjoitti:1. En osaahjpp kirjoitti: Vinkki 1: Soita myyjälle, jos osaat Saksaa.
Vinkki 2: Jos et osaa, niin maksa jollekin joka tekee sen puolestasi.
Lisävinkki: Jos ostat auton yksityiseltä, niin älä poista autoa rekisteristä Saksassa, vaan sovi myyjän kanssa lähettäväsi kilvet Suomesta takaisin. Silloin voit hoitaa homman myös viikonloppuna, säästät kasan rahaa ja byrokratiavaivat eivät rasita.
2. Saattaa onnistua
Lisävinkki: Kuinkas tämän kanssa käytännössä? Yksityiseltä ostettaessa kuinka perustelet myyjälle että ei tarvii mennä konttorille vaan lähetän kilvet sitten suomesta sulle. Kenen liikennevakuutus tälläisessä autossa on..? Myyjän vai uuden omistajan. Kuinka tuollaiseen saisi sitten suomen kaskon kun käsittääkseni jos rekisteröin auton saksassa itselleni, kaskon saaminen onnistuu soittamalla omaan yhtiöön ja kertomalla merkki, malli, runkonumero etc..
Aikanaan pyörää ostettaessa myyjä jopa itse ehdotti, että ajele hänen kilvillään Soumeen ja postita ne sieltä. Takuumaksuksi taisi ottaa satkun.
Toisaalla on tullut kerrottua jo, että ainakin minä olen onnistunut ottamaan kaskon kulkineen merkin, mallin ja valmistenumeron perusteella. Olen kylläkin aina ennen keikalle lähtöä sopinut asian oman vakuutusasiamiehen kanssa. Sitten kaupan jälkeen rimpautus, ja tiedot perille.
Autoliiton turva (en ole asiamies) on mielestäni myös kiva olla kun uuden ja vielä tuntemattoman rottelon kanssa lähtee liikkeelle.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Niin ja onnea myös vto:lle!
Liikennekulttuuri on kaikinpuolin kohteliaampaa ja ajaminen rennompaa (myös nopeuksien suhteen) kun poistutaan härmästä mihin tahansa ns. Länsi-Eurooppaan. Myös Ruotsissa pääosin. Ex. itäblokista sitten löyttyy vieläkin miliisien rahastus- ja kuljettajien kamikazekulttuurit.
Liikennekulttuuri on kaikinpuolin kohteliaampaa ja ajaminen rennompaa (myös nopeuksien suhteen) kun poistutaan härmästä mihin tahansa ns. Länsi-Eurooppaan. Myös Ruotsissa pääosin. Ex. itäblokista sitten löyttyy vieläkin miliisien rahastus- ja kuljettajien kamikazekulttuurit.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- MSurakka
- Viestit: 110
- Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
- Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jawohl-- tuli itsellekin haettua männäviikolla kesäauto, Dusseldorfista löytyi vihreä 916 Spider 2,0 TS vuosimallia -96. Takana reilut 1500 km, ihan mukava vekotin. Verotuspäätöstä jännityksellä odotellaan. Varsin sujuvasti tuo byrokratia meni, eli ostin auton, tehtiin kauppakirja ja sitten mentiin myyjän kanssa yhdessä rekisteröintikonttoriin. No, suomalainen liikennevakuutusnumero ei tietenkään kelvannut saksalaiseen systeemiin. Samassa rakennuksessa olevasta ADAC -konttorista sitten saatiin saksalaisvakuutus ja se kaivattu eVB -numero. Ynnä suomalaisesta vakuutustodistuksesta löytyi sitten sellainen kotiosoite, joka saksalaisellekin kelpasi.
Kokonaisuutena, varsin helppo toimenpide tuo auton omatoiminenkin haku Saksasta oli. Seuraavalla reissulla pitää tosin varailla enemmän aikaa lomailuun - ei Spideria ole autobaanoille tehty
Kokonaisuutena, varsin helppo toimenpide tuo auton omatoiminenkin haku Saksasta oli. Seuraavalla reissulla pitää tosin varailla enemmän aikaa lomailuun - ei Spideria ole autobaanoille tehty

- Cadamuro
- Viestit: 1056
- Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
- Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex) - Paikkakunta: Mänttä
Re: Alfa Romeo Saksasta - kokemuksia?
Nostellaas. Onko kukaan lähiaikoina tuonut 159:iä saksasta? Verotus kiinnostaisi, carfin tiedot ei ole enään paikkaansapitäviä. Kiikarissa olisi farkku nahoilla. Nytkin oli myynnissä 9000e luokkaan 2.4 -08 Q4 149 000km ajettuna. Ihan järkyttävä hintaero ei ole suomeen verrattuna, varsinkin kun laskee kulut päälle niin melkein on +-0 tilanne. Suomessa ei vaan ole kunnon varusteilla olevia paljoo ollut myynnissä. Ja diisseli pitää olla, 100km matkaa töihin.
Kantapään kautta vuodesta -93..
Re: Alfa Romeo Saksasta - kokemuksia?
Tullin mahti-järjestelmän mukaan verotusarvo olisi 8523€ ja vero 1866,54€, siinä ja siinä että kannattaako tuoda. Mut jos on kaikilla herkuilla niin sitte ehkä

Tuossa vielä viime vuoden verotustaulukot, muutama 159:kin tuotu:
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... 002015.pdf


Tuossa vielä viime vuoden verotustaulukot, muutama 159:kin tuotu:
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... 002015.pdf
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Alfa Romeo Saksasta - kokemuksia?
ALFA ROMEO 166 2.4 D 4D 110KW - A - 2015.10.30 päätösp. - 2002.11.19 käyt.ottop. - 137tkm - 2980,53€ ver.arvo - 712,34€ vero
ALFA ROMEO 166 2.0 4D 110KW - -2015.04.30 päätösp. - 2001.02.20 käyt.ottop. - 193tkm - 1918,70€ ver.arvo - 556,42€ vero
Tuommosen löysin tuolta listalta, mun auto tuo ylempi. Voiko 50tkm alentaa auton arvoa 1000€, siis aika iso haitari noiden kahden verotusarvossa ja vielä kun tuo minun autoni oli alennetulla verolla muutaman lommon vuoksi.
ALFA ROMEO 166 2.0 4D 110KW - -2015.04.30 päätösp. - 2001.02.20 käyt.ottop. - 193tkm - 1918,70€ ver.arvo - 556,42€ vero
Tuommosen löysin tuolta listalta, mun auto tuo ylempi. Voiko 50tkm alentaa auton arvoa 1000€, siis aika iso haitari noiden kahden verotusarvossa ja vielä kun tuo minun autoni oli alennetulla verolla muutaman lommon vuoksi.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa Romeo Saksasta - kokemuksia?
Eikö 4 desilitraa pienempi iskutilavuus vaikuta myös...?
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Alfa Romeo Saksasta - kokemuksia?
Aaa, se on bensa! Siinähän se selitys.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa Romeo Saksasta - kokemuksia?
Sekin vielä. Meni itseltäni ohi... Mutta puuttuu yksi D välistä joo 

-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa Romeo Saksasta - kokemuksia?
Suurimmat plussat miksi Alfa kannattaa Saksasta hakea on ettei se ole pakkasen/hiekan raiskaama, eli etenkin kori paremmassa tikissä kuin vastaavassa Suomilaitteessa. Ja parempi varustus/kilometrimäärä yleensä löydettävissä. Itse olen viisi vanhempaa Alfaa Saksasta käynyt noukkimassa (no yksi oli suhtessa lähes tuo -08) ja ihan tyytyväinen ollut, vaikkei noilla mitään varsinaista tiliä ole tehnyt. Autojen huolto/korjaukset on Saksassa nykyään aika hakusessa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

-
- Viestit: 264
- Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
- Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01
ex. 911 '08 & Fiat 500 '10 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Alfa Romeo Saksasta - kokemuksia?
Osaako joku sanoa onko autoverotukseen tullut jokin suurempi muutos tässä "hiljattain" =vuoden 2015 aikana / jälkeen?
Katselin autoveropäätöksiä täältä: http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakka ... ver(40170) ja jostain syystä Alfa Romeo Spiderin (vm.2006 -> ) veropäätökset vuosilta 2013-2015 olivat luokkaa 6-11ke, mutta v.2016 oli maahantuotu yksi tuollainen, josta veroja oli mennyt n.3500e. Mainittakoot ettei kyseistä mallia löydy Tullin "Mahti" -järjestelmästä.
Onko kyseessä ollut ko. autontuojalle osunut mieletön munkki vai onko tosiaan tullut jotain perustavaalaatuisia muutoksia johonkin ... laskukaavaan?
Katselin autoveropäätöksiä täältä: http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakka ... ver(40170) ja jostain syystä Alfa Romeo Spiderin (vm.2006 -> ) veropäätökset vuosilta 2013-2015 olivat luokkaa 6-11ke, mutta v.2016 oli maahantuotu yksi tuollainen, josta veroja oli mennyt n.3500e. Mainittakoot ettei kyseistä mallia löydy Tullin "Mahti" -järjestelmästä.
Onko kyseessä ollut ko. autontuojalle osunut mieletön munkki vai onko tosiaan tullut jotain perustavaalaatuisia muutoksia johonkin ... laskukaavaan?
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Saksasta - kokemuksia?
Se kolmen ja puolen tonnin veroilla tullut on diesel ja siksi veroprosentti on vain 21,9. Myös verotusarvo on ollut alle 18000e kun yhtä lukuun ottamatta se on ollut kaikissa muissa vähintään 22000 euroa.billy kirjoitti:Osaako joku sanoa onko autoverotukseen tullut jokin suurempi muutos tässä "hiljattain" =vuoden 2015 aikana / jälkeen?
Katselin autoveropäätöksiä täältä: http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakka ... ver(40170) ja jostain syystä Alfa Romeo Spiderin (vm.2006 -> ) veropäätökset vuosilta 2013-2015 olivat luokkaa 6-11ke, mutta v.2016 oli maahantuotu yksi tuollainen, josta veroja oli mennyt n.3500e. Mainittakoot ettei kyseistä mallia löydy Tullin "Mahti" -järjestelmästä.
Onko kyseessä ollut ko. autontuojalle osunut mieletön munkki vai onko tosiaan tullut jotain perustavaalaatuisia muutoksia johonkin ... laskukaavaan?
SPIDER 2.4 D 2D CABRIO 147kW
käyttövoima: diesel
käyttöönotto: 0802
tkm: 73
ikä: 8.5
tkm/v: 9
pyyntihinta: 17928
verotusarvo: 16281.60
verot: 3565.67
päätöskk: 1608
veroprosentti: 21.90
Vertailun vuoksi...
SPIDER 3.2 AWD AUT 2D CABRIO 191kW
käyttöivoima: bensa
käyttöönotto: 0706
tkm: 23
ikä: 8.2
tkm/v: 3
pyyntihinta: 24102
verotusarvo: 22146.90
verot: 5979.66
päätöskk: 1508
veroprosentti: 27.00
Re: Alfa Romeo Saksasta - kokemuksia?
Kouvolan hallinto-oikeuden päätös on melko varmasti vaikuttanut.billy kirjoitti: onko tosiaan tullut jotain perustavaalaatuisia muutoksia johonkin ...
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/hao/2013 ... ao20130086
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000853034.html
VMP
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
- Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01
ex. 911 '08 & Fiat 500 '10 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Alfa Romeo Saksasta - kokemuksia?
Diesel ... no niimpä tietysti. Eipä vain ensiksi tullut mieleen diesel-Spider ennen kuin nyt muistan syksyltä, sellainen sinertävän harmaa nettiautossa reilusti kahta muuta (bensakoneista) pienemmällä pyynnillä. Mistähän Tullissa arpovat tuon verotusarvon, jos nettiautossa / koko suomen markkinoilla on vastaavia autoja tasan yksi myynnissä (niin kuin tällä hetkellä)?TeroPee kirjoitti: Se kolmen ja puolen tonnin veroilla tullut on diesel ja siksi veroprosentti on vain 21,9. Myös verotusarvo on ollut alle 18000e kun yhtä lukuun ottamatta se on ollut kaikissa muissa vähintään 22000 euroa.
SPIDER 2.4 D 2D CABRIO 147kW
käyttövoima: diesel
käyttöönotto: 0802
tkm: 73
ikä: 8.5
tkm/v: 9
pyyntihinta: 17928
verotusarvo: 16281.60
verot: 3565.67
päätöskk: 1608
veroprosentti: 21.90
Vertailun vuoksi...
SPIDER 3.2 AWD AUT 2D CABRIO 191kW
käyttöivoima: bensa
käyttöönotto: 0706
tkm: 23
ikä: 8.2
tkm/v: 3
pyyntihinta: 24102
verotusarvo: 22146.90
verot: 5979.66
päätöskk: 1508
veroprosentti: 27.00
Eli jos tuollaista haaveilisi tuottavansa ulkomailta niin sen pitäisi olla diesel, muuten tuonti tulee jopa kalliimmaksi kuin nettiautossa ~24ke:n pyynnillä oleva 1750 TBi koneinen laite. Aikamoista.
Jokatapauksessa minä kiitän, eiköhän tämä haaveilu ollut tältä erää tässä

- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Alfa Romeo Saksasta - kokemuksia?
Viime vuosina ei näytä tulleen yhtään 166 Alfaa ulkomailta ainakaan autoveropäätöksiin perustuen.
Verottajan verolaskurissakin vanhin vuosimalli on 2003.
Ajattelin hakea jonkun halvan vanhakeulaisen 166:n Saksasta, esim hintaluokkassa alle 1000€ löytyy lähes kaikkia moottorivaihtoehtoja. Hinnat siis Suomen luokkaa tai alle, mutta kunto on huomattavasti parempi kuin 20 vuotta Suomen teitä kolutulla kamppeella. Ja nyt tarkoitan nimenomaan korin ja alustan kuntoa, kolaroimattomassa autossa.
Jos hakukulut pysyy kurissa eli auton hinta Suomeen tuotuna on alle 2000€ niin pidän hanketta kannattavana.
Suomivarusteista en kaipaa istuinlämmittimiä, kun ei ne tämän ikäisissä Suomiautoissakaan toimi
ja Saksanautoissa on usein polttoainekäyttöinen lämmitin, kuten omassa 164 Superissakin.
Näyttää siis siltä, että viimeistään kesälomalla käyn hakemassa Saksasta 166:n ja ehkä 2.0 koneella, kun kyseessä on kuitenkin käyttöauton hankinta. Ellei sitten kohdalle satu juuri jakopäärempan saanut V6
Verottajan verolaskurissakin vanhin vuosimalli on 2003.
Ajattelin hakea jonkun halvan vanhakeulaisen 166:n Saksasta, esim hintaluokkassa alle 1000€ löytyy lähes kaikkia moottorivaihtoehtoja. Hinnat siis Suomen luokkaa tai alle, mutta kunto on huomattavasti parempi kuin 20 vuotta Suomen teitä kolutulla kamppeella. Ja nyt tarkoitan nimenomaan korin ja alustan kuntoa, kolaroimattomassa autossa.
Jos hakukulut pysyy kurissa eli auton hinta Suomeen tuotuna on alle 2000€ niin pidän hanketta kannattavana.
Suomivarusteista en kaipaa istuinlämmittimiä, kun ei ne tämän ikäisissä Suomiautoissakaan toimi

Näyttää siis siltä, että viimeistään kesälomalla käyn hakemassa Saksasta 166:n ja ehkä 2.0 koneella, kun kyseessä on kuitenkin käyttöauton hankinta. Ellei sitten kohdalle satu juuri jakopäärempan saanut V6

Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Saksasta - kokemuksia?
Mielenkiinnolla kyllä lukisin tästä lisää jos sellaista lähdet hakemaan. Minkälaisin kriteerein muuten meinasit etsiä?
Nythän on nettiautossakin ihan ryhdikkään oloinen hopea 2.0 166 myynnissä, tosin siinä se tarjonta sitten onkin. En olekkaan kuvitellut että olisi mitenkään perusteltavissa noin halvan auton hakeminen Saksasta, mutta toki se valikoima ja mahdollisesti parempi kunto vaikuttaa.
Nythän on nettiautossakin ihan ryhdikkään oloinen hopea 2.0 166 myynnissä, tosin siinä se tarjonta sitten onkin. En olekkaan kuvitellut että olisi mitenkään perusteltavissa noin halvan auton hakeminen Saksasta, mutta toki se valikoima ja mahdollisesti parempi kunto vaikuttaa.
Noni