75 2.0 kulutus ja muita kysymyksiä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

75 2.0 kulutus ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Olisi tuossa tyrkyllä hyväkorisen oloinen (no, nostopisteiden kohdalla hiukan sanomista, ja ainakin toisella puolen helman alasaumassa) -88 tai -89 75 2-litraisella kaasutinkoneella, vähän ajettukin vielä. Autotalli.fi ilmoittaa mallille seuraavanlaisia tietoja:

Teho (kW): 94
Max vääntö (Nm): 180
Huippunopeus (km/h): 195
Kiihtyvyys (sek/0-100): 8.9
Kulutus (l/100km): 6,9 9,5 12,0

Kuinka pitänee käytännössä paikkansa? Mihin kannattaa ensimmäistä Alfaansa hankkivan kiinnittää huomiota ko. yksilöä lähemmin tutkiessaan? Nykyisellään ajo on aika paljon kaupunkipainotteista, niin hirvittää tuo kulutus, mutta valitettavasti ei TS:iäkään ole liiemmälti tarjolla, ainakaan niin, että saisi vanhan bemarin annettua vaihdossa.

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=134

Kulutukseen sanoisin, että TS:llä pääsee noihin lukemiin, mutta kaasarivehkeellä ei... Koskien tuota 90-120km/h maantieajoa. Kaupungissa ei ole tullut mitattua, mutta vähemmän vie TS sielläkin, koska osaa mm. katkaista syötön moottorijarrutuksen ajaksi.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

tasaisessa matka ajossa 2.0 TC vie sadalla kilometrillä n 9.5-11L satasen vauhdissa..kaupungissa menovetta kuluukin sitten yli 12L/100km.

kantsii tarkistaa ainakin:
-tunkin korvakot ja niiden lähimaasto.
-bensatankki
-peräkontin pohja ja se erityisesti bensatankin päältä.
-kard nivelet.
-vaihteisto. (jos rutisee niin synkro remppaa tiedossa).
-ruosteviat etupalkeista (mm alakolmiotukivarsien kiinnitukset)


paljon muutakin oli mutta lisätköön ken muistaa......

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Kyllähän tuolle kaasarikoneelle bensa tietysti maistuu, mutta onhan siinä tuplien äänessä jotain aika hienoa :) . Talvella kuitenkin vähemmän harmeja, kuin tessussa.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Niko Tuomola kirjoitti:Kyllähän tuolle kaasarikoneelle bensa tietysti maistuu, mutta onhan siinä tuplien äänessä jotain aika hienoa :) . Talvella kuitenkin vähemmän harmeja, kuin tessussa.
jeps..itsekkin kun on päässyt pitkästä aikaa kuuntelemaan tuplien kähinää..ihan kivalta kuullostaa,imuäänistä puhumattakaan tuli meinaan vaihdettua isommat sisäkurkut ja suoravirtausputsarit kaasareihin.. 8)

bensatietenkin maistuu joo..mutta aika varma talvella pitemmän päällesiitä olen samaa mieltä..kaasaritkaan ei jäätänyt kun imuilman esilämmitys pelasi kuin unelma...

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Niko Tuomola kirjoitti:Kyllähän tuolle kaasarikoneelle bensa tietysti maistuu, mutta onhan siinä tuplien äänessä jotain aika hienoa :) . Talvella kuitenkin vähemmän harmeja, kuin tessussa.
:shock: ei jummarra, siis mitä harmeja TESSUSSA :-D on enemmän..
- Alfaholic -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jappe kirjoitti::shock: ei jummarra, siis mitä harmeja TESSUSSA :-D on enemmän..
Niih...? Eihän se vaadi kuin huohottimen putsauksen silloin tällöin.
- Epäkelpokeräilijä -

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

Niko Tuomola kirjoitti:Kyllähän tuolle kaasarikoneelle bensa tietysti maistuu, mutta onhan siinä tuplien äänessä jotain aika hienoa :) . Talvella kuitenkin vähemmän harmeja, kuin tessussa.
No mulla oli se 75 1,6 ja sitä tuli kaasuteltua ihan vaan hienon käyntiäänen vuoksi! :mrgreen:
Talvisin ei mitään ongelmia minkään kanssa, kunhan vaan käyntiin sai ja ikkunat pysymään kirkkaina. Myös harvinaisen helppo ajettava talvellakin. Bensan kulutuksesta, 164 2,0 TS vei selvästi vähemmän polttoainetta, lisäksi halvempaa sellaista.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Jappe kirjoitti::shock: ei jummarra, siis mitä harmeja TESSUSSA :-D on enemmän..
Niih...? Eihän se vaadi kuin huohottimen putsauksen silloin tällöin.
no en tiedä siellä etelässä mutta täällä oulun korkeudella sai käyttää jäänestoa hieman kovemmilla pakkasilla jos siis meinasi eteenpäin päästä pitemmänkin matkaa..kutoset ei ole jäätäneet...
no eihän tuossa oikeastaan muuta....vikapesäkkeitä moottorin sähkö/sytytys-puolella enemmän kuin TC:ssä..siis jos auto vaikeaksi rupeaa..varmaan useammat kuitenkin pelaavat moitteettomasti..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

90 kirjoitti:no en tiedä siellä etelässä mutta täällä oulun korkeudella sai käyttää jäänestoa hieman kovemmilla pakkasilla jos siis meinasi eteenpäin päästä pitemmänkin matkaa..
Ainakaan kolmenkympin pakkasilla ei koneessa ollut muita ongelmia kuin se jäätyvä (puhdistamaton) huohotin. Ja vähän epäilen edelleen josko jäänestosta on ruiskukoneelle mitään sen kummempaa hyötyä, siinä kun ei ole kaasuttimen kurkkuja jotka alkaisivat jäätämään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Tuplakaasari padan kulutukseen vaikuttaa tuo käytetty kierrosalue.
Jos alle 3500rpm. noin suunnilleen niin selvästi pienepi kulutus.
Tuossa 3500rpm. kohdalla kurkunläpät aukeavat kokonaan jolloin soppa maistuu mut silloin alkaa maisemakin vilisemään selvästi.
Giulietta -82 2.0:ssa ja Spiderin 2.0:ssa tuo oli noin ja molemmissa Weberit.

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

K kirjoitti:... 164 2,0 TS vei selvästi vähemmän polttoainetta, lisäksi halvempaa sellaista.
Mitä? Eikö 75 1.6:ssa pitäs käyttää 95:sta? Miksi kukaan ei ole mulle kertonut?
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
90 kirjoitti:no en tiedä siellä etelässä mutta täällä oulun korkeudella sai käyttää jäänestoa hieman kovemmilla pakkasilla jos siis meinasi eteenpäin päästä pitemmänkin matkaa..
Ainakaan kolmenkympin pakkasilla ei koneessa ollut muita ongelmia kuin se jäätyvä (puhdistamaton) huohotin. Ja vähän epäilen edelleen josko jäänestosta on ruiskukoneelle mitään sen kummempaa hyötyä, siinä kun ei ole kaasuttimen kurkkuja jotka alkaisivat jäätämään.
no meikä kaateli jäänestoa tankkiin ja kyllä siitä hieman apuja oli kun pakkasmittari paukkasi kolmenkympin lukemissa..tiedä sitten että mistä jäätyi..oliko lienee vesi bensatankissa vai suodatin pohjassa, vaan tökkimään rupesi kun vähän pitempään ajoi...

omassa TS seiskafemassa ei taas huohottimnen kanssa ollut ongelmaa kunhan muista vetää lapasen vedenerottimen päälle...

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kiitoksia kommenteista! Tuo kulutuspuoli on ainoa joka arveluttaa, pitänee ehkä kuitenkin käydä vielä kokeilemassa sitä, ainahan hauskuudella on hintansa... :mrgreen: Ja SITTEN alkaa laskeskelemaan, paljonko se tietää lisämenoja vuodessa bensan osalta. Ja tietysti jos osoittautuu, että siitä on pohja ja tekniikka jo ihan lahonneet, niin voi sitten rauhallisemmin mielin unohtaakin.

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

jokipoika kirjoitti:
K kirjoitti:... 164 2,0 TS vei selvästi vähemmän polttoainetta, lisäksi halvempaa sellaista.
Mitä? Eikö 75 1.6:ssa pitäs käyttää 95:sta? Miksi kukaan ei ole mulle kertonut?
Minä en mistään mitään tiedä, mutta ostaessani auton vuonna 1995 kysyin Turun DA:n erikoisasiantuntijahuoltajalta mitä bensaa pitäisi käyttää. Sanoi että joko 99 tai 98. 99:ä käytin kunnes litrahinta kipusi yli viiden markan. Sen jälkeen pelkästään 98:a. Ehkä 95 olisi ollut ok, nyyppä tekee kuitenkin kuten käsketään. Ei ainakaan ollut jälkikäyntiä ym. häiriöitä.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

K kirjoitti:
jokipoika kirjoitti:
K kirjoitti:... 164 2,0 TS vei selvästi vähemmän polttoainetta, lisäksi halvempaa sellaista.
Mitä? Eikö 75 1.6:ssa pitäs käyttää 95:sta? Miksi kukaan ei ole mulle kertonut?
Minä en mistään mitään tiedä, mutta ostaessani auton vuonna 1995 kysyin Turun DA:n erikoisasiantuntijahuoltajalta mitä bensaa pitäisi käyttää. Sanoi että joko 99 tai 98. 99:ä käytin kunnes litrahinta kipusi yli viiden markan. Sen jälkeen pelkästään 98:a. Ehkä 95 olisi ollut ok, nyyppä tekee kuitenkin kuten käsketään. Ei ainakaan ollut jälkikäyntiä ym. häiriöitä.
Omassa v6:ssa saapi käyttää kumpaa tahansa, täytyy vaan vääntää sytytys myöhäsemmälle jos haluaa 95:lla ajella. Moottorin luonne muuttuu täysin ja kulutus kasvaa, eli eipä kauheasti ole siinä mallissa hyötyä. Mahtaisko kaasutinkoneissa olla sama juttu? sytytyksen myöhästäminenhän kyllä aina pienentää oktaanivaatimusta :)

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

GAMMA500 kirjoitti:Omassa v6:ssa saapi käyttää kumpaa tahansa, täytyy vaan vääntää sytytys myöhäsemmälle jos haluaa 95:lla ajella. Moottorin luonne muuttuu täysin ja kulutus kasvaa, eli eipä kauheasti ole siinä mallissa hyötyä. Mahtaisko kaasutinkoneissa olla sama juttu? sytytyksen myöhästäminenhän kyllä aina pienentää oktaanivaatimusta :)
Ehkäpä huoltokorjaajavelho oli samaa mieltä että miksi ensin ostaa hyvä auto ja jälkeenpäin väkisin kuristaa menohaluja. Ilmoitti asian vain toisella tavalla :mrgreen:

Tässä faktaa suoraan vuodelta 1988 (TL 11/88 ):

Koodi: Valitse kaikki

malli		Teho kW/r/min	Vääntömom.		P-a-kulutus 		suos. p-a
						         Nm/kpm/r/min	ECE 90/120/kaup. l/100km
33 1,5 TI	77/6000		133/13,6/4000	6,0/8,5/10,7	     96
33 QV 1,7   87/5800		148/15,1/3500	5,9/8,2/11,4	     96
33 4X4	   77/6000		133/13,6/4000	6,1/8,3/11,1	     96
Sprint	   77/6000		133/13,6/4000	5,9/7,5/11,4	     96
75 1,6	   81/5800		146/14,9/4000	6,9/9,4/11,8	     99
75 2,0	   94/5400		180/18,3/4000	6,9/9,5/12,5	     99
75 2,0 TS	107/5800		186/19,0/4000	6,0/8,4/9,9		  99
75 1,8 tbo  114/5700		225/23,0/2600	7,0/9,0/9,7		  99
75 3,0 Amer 136/5800		245/25,0/4000	7,4/9,2/12,9       99
Spider	   94/5400		180/18,3/4000	7,3/9,5/12,0	     99
164 2,0 TS  107/5800		186/19,0/4000	6,5/8,5/10,0	    99
164 3,0 V6  138/5600		245/25,0/4000	7,2/9,1/12,8	    99
Toivottavasti näkyi taulukko kaikilla oikein.
Lisätään vielä se että 75:n jälkeen oli omassa käytössä 164, jossa käytin jatkuvasti ongelmitta (tai ongelmista tietämättä) 95:ttä.

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Jappe kirjoitti::shock: ei jummarra, siis mitä harmeja TESSUSSA :-D on enemmän..
Niih...? Eihän se vaadi kuin huohottimen putsauksen silloin tällöin.
Heh ! Tuli näköjään vähän liioiteltua. Hienosti se tosiaan pelaa, kun putsailee sitä purkkia. Oli vaan jäänyt ne parikertaa mieleen, kun öljyt lentäneet pihalle.

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Samuelin ex-2.0 meni matka-ajossa satasen kyydissä 7.5 litralla satasen. Jos polki tosissaan menemään, ni sit meni ihan mitä vaan!!!
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

K kirjoitti:Lisätään vielä se että 75:n jälkeen oli omassa käytössä 164, jossa käytin jatkuvasti ongelmitta (tai ongelmista tietämättä) 95:ttä.
Aivan sama homma minulla, neljä vuotta ajelin asiasta tietämättä :)

Vastaa Viestiin