Alfa 166 2,5 V6 moottorin lämmöt nousee
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 08 Touko 2008, 21:31
- Car(s): Alfa 166 2,5 -99, Lancia Kappa 2,0 autom. -98, Fiat 130 3,2 -74, VW Passat TS autom. -74, Audi 100 LS -72
- Paikkakunta: Espoo
Alfa 166 2,5 V6 moottorin lämmöt nousee
Moottorin lämmöt alkoi nousta viime viikolla työmatkalla.
Kaupunkiajossa lämpömittari näyttää hiukan vaille 90 asteen lukemaa,joka on vähän ylempänä kuin aikaisemmin, ja näyttäis pysyvän siinä vaikka joutuis seisomaan valoissa pitempääkin.
Moottoritiellä nopeuksissa 100 - 110km lämpömittari kiipee hiukan yli 90 asteen näyttämää mutta jos nostaa nopeutta lisää alkaa lämmötkin nousemaan ( huomaa jo kilometrin matkalla, en ole viitsinyt kiusata pitempään ).Kun heittää vapaalle alkaa lämpötila heti laskemaan.
Moottorin jäähdyttäjän flekti pyörii upeasti.
Tässä autossa ei ole koskaan ollut lämpötiloissa minkäänlaista heittoa, ei kesällä eikä talvella joten tää tuntuu nyt hiukan oudolta.
Voisko tää olla joku orastava vesipumppuvika?Kertokaa viisaammat.
Kaupunkiajossa lämpömittari näyttää hiukan vaille 90 asteen lukemaa,joka on vähän ylempänä kuin aikaisemmin, ja näyttäis pysyvän siinä vaikka joutuis seisomaan valoissa pitempääkin.
Moottoritiellä nopeuksissa 100 - 110km lämpömittari kiipee hiukan yli 90 asteen näyttämää mutta jos nostaa nopeutta lisää alkaa lämmötkin nousemaan ( huomaa jo kilometrin matkalla, en ole viitsinyt kiusata pitempään ).Kun heittää vapaalle alkaa lämpötila heti laskemaan.
Moottorin jäähdyttäjän flekti pyörii upeasti.
Tässä autossa ei ole koskaan ollut lämpötiloissa minkäänlaista heittoa, ei kesällä eikä talvella joten tää tuntuu nyt hiukan oudolta.
Voisko tää olla joku orastava vesipumppuvika?Kertokaa viisaammat.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 08 Touko 2008, 21:31
- Car(s): Alfa 166 2,5 -99, Lancia Kappa 2,0 autom. -98, Fiat 130 3,2 -74, VW Passat TS autom. -74, Audi 100 LS -72
- Paikkakunta: Espoo
Auto on -99 ja ajettu hirmuiset 124500 km.
Auto on ollut Delta-autolaisella ennen mua,täytyypä kysellä.
Meikäläisen ajoilla menis vielä ensi kevääseen ennenkuin täytyis tehdä jakoremppa jos 60 000 on vaihtoväli.
Tämän viikon jälkeen lähden kolmeksi viikoksi lomalle enkä käytä tätä autoa sinä aikana, lähinnä pelästytti että pääsenkö kulkemaan loppuviikon ilman ongelmia.
Auto on ollut Delta-autolaisella ennen mua,täytyypä kysellä.
Meikäläisen ajoilla menis vielä ensi kevääseen ennenkuin täytyis tehdä jakoremppa jos 60 000 on vaihtoväli.
Tämän viikon jälkeen lähden kolmeksi viikoksi lomalle enkä käytä tätä autoa sinä aikana, lähinnä pelästytti että pääsenkö kulkemaan loppuviikon ilman ongelmia.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Kannattaisi lähteä ensiksi termaria vaihtamaan. Eiköhän vesipumppu mene rikki kunnolla ja heti, jos muovinen siipipyörä irtoaa akselistaan, nousee lämmöt heti tappiin kun vesi ei kierrä ollenkaan. Mitenkään en oikein usko, että pumppu hajoaisi "pikku hiljaa"
Mihinkä asti sitten nosti kun otti hiukan vauhtia?
Mihinkä asti sitten nosti kun otti hiukan vauhtia?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 08 Touko 2008, 21:31
- Car(s): Alfa 166 2,5 -99, Lancia Kappa 2,0 autom. -98, Fiat 130 3,2 -74, VW Passat TS autom. -74, Audi 100 LS -72
- Paikkakunta: Espoo
no 3 vuotta tuli just täyteen eli vaihdon paikka joka tapauksessa.
En tiedä siipien materiaalista, mutta sen pumpun kustannus tossa hommassa ei oo oikein mitään vaikka vaihtais joka kerta.
Täytyy alkaa lomien jälkeen järkkäilemään sitä asiaa. Lomien jälkeen raha-asiat on aina parhaimmillaan, eiks niin.
En tiedä siipien materiaalista, mutta sen pumpun kustannus tossa hommassa ei oo oikein mitään vaikka vaihtais joka kerta.
Täytyy alkaa lomien jälkeen järkkäilemään sitä asiaa. Lomien jälkeen raha-asiat on aina parhaimmillaan, eiks niin.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Tuota joo, niitä vara-osia olis varmaan kivempi odotella silloin kun sille autolle ei ole käyttöä....nino kirjoitti:no 3 vuotta tuli just täyteen eli vaihdon paikka joka tapauksessa.
En tiedä siipien materiaalista, mutta sen pumpun kustannus tossa hommassa ei oo oikein mitään vaikka vaihtais joka kerta.
Täytyy alkaa lomien jälkeen järkkäilemään sitä asiaa. Lomien jälkeen raha-asiat on aina parhaimmillaan, eiks niin.
Ettei vaan olis kansivika - alkaa kansipahvi fuskaamaan kun kuormitus nousee riittävän korkealle, hitaammilla vauhdeilla /rasituksella toimii vielä...
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Samaa vikaa tääläkin, kyläköröttelyssä pysyy melko pitkään aisoissa mutta maantienopeuksissa ja 30 asteen helteessä nousee 110 asteeseen Ei kiva.nino kirjoitti:nousi noin 100-110 asteen puoliväliin,ei uskaltanut kokeilla enempää.Mihinkä asti sitten nosti kun otti hiukan vauhtia?
Muutenkin on kylmä rinki pe....n alla koko ajan.
Aattelin kokeilla ensin syylärin puhdistusta josko auttaisi. Mullakin tämä alkanut vasta nyt muutaman viikon sisään, flekti toimii kyllä mutta ei sekään saa sitä tiputettua. Vinkkejä kaivataan. Itse veikkailen syyläriä huonoksi?
Life is too short to drive boring cars.
Tuleeko lämppäristä kunnolla kuumaa kun kääntää täysille ja antaa vähän kierroksia, jos ei tule niin menee enemmän vesipumpun piikkiin.
Muuten vaihda termari, ei ole kovin suuri operaatio eikä mikään ihme että tuon ikäsessä olisi sökö kun on usein paljon uudemmissakin, pari vuotta yleensä Alfassa pysyy hyvänä termari ja sit rupee jo huonontuun...
Muuten vaihda termari, ei ole kovin suuri operaatio eikä mikään ihme että tuon ikäsessä olisi sökö kun on usein paljon uudemmissakin, pari vuotta yleensä Alfassa pysyy hyvänä termari ja sit rupee jo huonontuun...
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Eriyisesti jäähdyttäjän kunto!Alfistipohjoosesta kirjoitti:Jäähdyttäjän puhtaus ja ilman pääsy kannattaa tarkistaa. nim.mer kerran kesäkuussa pahvin löytänyt ja poistanut.
Omassa 03 156 jts oli noi 25% jäljellä alkuper jäähd. "rivotuksesta". Nyt uusi keulalla lämmöt pysyy vajaa 90, vaikka +30 ulkolämpö ilmastointi päällä ja 150km/h mittarissa. Vanhalla kärsi just 80km/ ja lämmöt alakas nousee.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Vajaa kolme vuotta / 35 tkm kesti mulla. Nyt nousee lämmöt kovemmassa rasituksessa liikaa. Ennen edellistä vaihtoa lämmöt ei noussut tarpeeksi.jiiässä kirjoitti: Muuten vaihda termari, ei ole kovin suuri operaatio eikä mikään ihme että tuon ikäsessä olisi sökö kun on usein paljon uudemmissakin, pari vuotta yleensä Alfassa pysyy hyvänä termari ja sit rupee jo huonontuun...
Tällaista termarijumppaahan tämä elämä on.
termarin leviäminen vain useimmissa tapauksissa vaikuttaa juuri päinvastaiseen suuntaan. Todennäköisimmin ongelman aiheuttaa joko vesipumppu tai syyläri tai flektin vastukset, termari nyt on helpoin tietysti ensin vaihtaa mutta vika on tuskin siinä....jiiässä kirjoitti: Muuten vaihda termari, ei ole kovin suuri operaatio eikä mikään ihme että tuon ikäsessä olisi sökö kun on usein paljon uudemmissakin, pari vuotta yleensä Alfassa pysyy hyvänä termari ja sit rupee jo huonontuun...
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Flekti ei vaikuta moottoritienopeuksilla joten siinä ei mitään vikaa.
Kannattaa varmaan vaihtaa se termari ekaksi - veikkaan että tilaustavaraa 166:sessa, 156:sen ei käy.
Millois oli jäähdytysnesteet vaihdettu? Liekkö kierrossa jotain töhnää, tiedä vaikka edellisen omistajan kiertoon heittämät syylärin paikka-aineet on alkaneet kasautua...
Kannattaa varmaan vaihtaa se termari ekaksi - veikkaan että tilaustavaraa 166:sessa, 156:sen ei käy.
Millois oli jäähdytysnesteet vaihdettu? Liekkö kierrossa jotain töhnää, tiedä vaikka edellisen omistajan kiertoon heittämät syylärin paikka-aineet on alkaneet kasautua...
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
No jos termari ei aukene kokonaan niin kyllähän se vaan tuollaisia oireita antaa.... Totta tosin on että yleensä se joko jää auki tai kiinni...V6 kirjoitti:termarin leviäminen vain useimmissa tapauksissa vaikuttaa juuri päinvastaiseen suuntaan. Todennäköisimmin ongelman aiheuttaa joko vesipumppu tai syyläri tai flektin vastukset, termari nyt on helpoin tietysti ensin vaihtaa mutta vika on tuskin siinä....jiiässä kirjoitti: Muuten vaihda termari, ei ole kovin suuri operaatio eikä mikään ihme että tuon ikäsessä olisi sökö kun on usein paljon uudemmissakin, pari vuotta yleensä Alfassa pysyy hyvänä termari ja sit rupee jo huonontuun...
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Ainakin ts:ssä on melkein samanlainen termari, MUTTA lämppärin kennolle lähtevä letku on 166:sessa paksumpi samoin siis se puoli johon se kiinnittyy siinä termarissa.toolman kirjoitti:Sama termari 2.5 166:een käy kuin 156v6:eenkin.
Itse hankin siis 156:sen termarin motonetista ja ruuvasin sen tuohon 166:seen.
Piti vaan irroittaa vanhasta termarista se putki ja porata reikä sekä kierre siihen uuteen termariin että sen sai kiinni. TYÖLÄSTÄ, seuraavalla kerralla ostan mieluummin suoraan oikean...
Kyllä yksi ainakin varma tapaus 2,5 V6 on että nosti lämpöjä reilusti kesällä motarinopeuksissa ja sitten kun ekat kylmät kelit tuli niin ei lämminny ollenkaan...oli siis juminu johonkin asentoon, ehkä puoliväliin.termarin leviäminen vain useimmissa tapauksissa vaikuttaa juuri päinvastaiseen suuntaan. Todennäköisimmin ongelman aiheuttaa joko vesipumppu tai syyläri tai flektin vastukset, termari nyt on helpoin tietysti ensin vaihtaa mutta vika on tuskin siinä....
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
No nyt on jäähdytys järjestelmän huuhteluaineet paisarissa. Kohta ajelemaan kunnolla kuumaksi ja sitten järjestelmä tyhjäksi, huuhtelu ja uudet aineet, katsotaan auttaako mitään.
Noin kymmenen kilometriä saapi ajella +20 asteessa että nousee edes normaali lämpöihin, ei minusta kuulosta vesipumppu vialta koska noinkin pitkään kestää nousta normaaliin. Ja tällä kelillä ajaessa ei noussut kuin 100 asteeseen suunnilleen koneen lämmöt motarillakaan.
Noin kymmenen kilometriä saapi ajella +20 asteessa että nousee edes normaali lämpöihin, ei minusta kuulosta vesipumppu vialta koska noinkin pitkään kestää nousta normaaliin. Ja tällä kelillä ajaessa ei noussut kuin 100 asteeseen suunnilleen koneen lämmöt motarillakaan.
Life is too short to drive boring cars.