75 2.0 kulutus ja muita kysymyksiä
Valvoja: Moderators
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
75 2.0 kulutus ja muita kysymyksiä
Olisi tuossa tyrkyllä hyväkorisen oloinen (no, nostopisteiden kohdalla hiukan sanomista, ja ainakin toisella puolen helman alasaumassa) -88 tai -89 75 2-litraisella kaasutinkoneella, vähän ajettukin vielä. Autotalli.fi ilmoittaa mallille seuraavanlaisia tietoja:
Teho (kW): 94
Max vääntö (Nm): 180
Huippunopeus (km/h): 195
Kiihtyvyys (sek/0-100): 8.9
Kulutus (l/100km): 6,9 9,5 12,0
Kuinka pitänee käytännössä paikkansa? Mihin kannattaa ensimmäistä Alfaansa hankkivan kiinnittää huomiota ko. yksilöä lähemmin tutkiessaan? Nykyisellään ajo on aika paljon kaupunkipainotteista, niin hirvittää tuo kulutus, mutta valitettavasti ei TS:iäkään ole liiemmälti tarjolla, ainakaan niin, että saisi vanhan bemarin annettua vaihdossa.
Teho (kW): 94
Max vääntö (Nm): 180
Huippunopeus (km/h): 195
Kiihtyvyys (sek/0-100): 8.9
Kulutus (l/100km): 6,9 9,5 12,0
Kuinka pitänee käytännössä paikkansa? Mihin kannattaa ensimmäistä Alfaansa hankkivan kiinnittää huomiota ko. yksilöä lähemmin tutkiessaan? Nykyisellään ajo on aika paljon kaupunkipainotteista, niin hirvittää tuo kulutus, mutta valitettavasti ei TS:iäkään ole liiemmälti tarjolla, ainakaan niin, että saisi vanhan bemarin annettua vaihdossa.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=134
Kulutukseen sanoisin, että TS:llä pääsee noihin lukemiin, mutta kaasarivehkeellä ei... Koskien tuota 90-120km/h maantieajoa. Kaupungissa ei ole tullut mitattua, mutta vähemmän vie TS sielläkin, koska osaa mm. katkaista syötön moottorijarrutuksen ajaksi.
Kulutukseen sanoisin, että TS:llä pääsee noihin lukemiin, mutta kaasarivehkeellä ei... Koskien tuota 90-120km/h maantieajoa. Kaupungissa ei ole tullut mitattua, mutta vähemmän vie TS sielläkin, koska osaa mm. katkaista syötön moottorijarrutuksen ajaksi.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
tasaisessa matka ajossa 2.0 TC vie sadalla kilometrillä n 9.5-11L satasen vauhdissa..kaupungissa menovetta kuluukin sitten yli 12L/100km.
kantsii tarkistaa ainakin:
-tunkin korvakot ja niiden lähimaasto.
-bensatankki
-peräkontin pohja ja se erityisesti bensatankin päältä.
-kard nivelet.
-vaihteisto. (jos rutisee niin synkro remppaa tiedossa).
-ruosteviat etupalkeista (mm alakolmiotukivarsien kiinnitukset)
paljon muutakin oli mutta lisätköön ken muistaa......
kantsii tarkistaa ainakin:
-tunkin korvakot ja niiden lähimaasto.
-bensatankki
-peräkontin pohja ja se erityisesti bensatankin päältä.
-kard nivelet.
-vaihteisto. (jos rutisee niin synkro remppaa tiedossa).
-ruosteviat etupalkeista (mm alakolmiotukivarsien kiinnitukset)
paljon muutakin oli mutta lisätköön ken muistaa......
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jeps..itsekkin kun on päässyt pitkästä aikaa kuuntelemaan tuplien kähinää..ihan kivalta kuullostaa,imuäänistä puhumattakaan tuli meinaan vaihdettua isommat sisäkurkut ja suoravirtausputsarit kaasareihin..Niko Tuomola kirjoitti:Kyllähän tuolle kaasarikoneelle bensa tietysti maistuu, mutta onhan siinä tuplien äänessä jotain aika hienoa . Talvella kuitenkin vähemmän harmeja, kuin tessussa.
bensatietenkin maistuu joo..mutta aika varma talvella pitemmän päällesiitä olen samaa mieltä..kaasaritkaan ei jäätänyt kun imuilman esilämmitys pelasi kuin unelma...
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
No mulla oli se 75 1,6 ja sitä tuli kaasuteltua ihan vaan hienon käyntiäänen vuoksi!Niko Tuomola kirjoitti:Kyllähän tuolle kaasarikoneelle bensa tietysti maistuu, mutta onhan siinä tuplien äänessä jotain aika hienoa . Talvella kuitenkin vähemmän harmeja, kuin tessussa.
Talvisin ei mitään ongelmia minkään kanssa, kunhan vaan käyntiin sai ja ikkunat pysymään kirkkaina. Myös harvinaisen helppo ajettava talvellakin. Bensan kulutuksesta, 164 2,0 TS vei selvästi vähemmän polttoainetta, lisäksi halvempaa sellaista.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no en tiedä siellä etelässä mutta täällä oulun korkeudella sai käyttää jäänestoa hieman kovemmilla pakkasilla jos siis meinasi eteenpäin päästä pitemmänkin matkaa..kutoset ei ole jäätäneet...Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Niih...? Eihän se vaadi kuin huohottimen putsauksen silloin tällöin.Jappe kirjoitti: ei jummarra, siis mitä harmeja TESSUSSA on enemmän..
no eihän tuossa oikeastaan muuta....vikapesäkkeitä moottorin sähkö/sytytys-puolella enemmän kuin TC:ssä..siis jos auto vaikeaksi rupeaa..varmaan useammat kuitenkin pelaavat moitteettomasti..
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ainakaan kolmenkympin pakkasilla ei koneessa ollut muita ongelmia kuin se jäätyvä (puhdistamaton) huohotin. Ja vähän epäilen edelleen josko jäänestosta on ruiskukoneelle mitään sen kummempaa hyötyä, siinä kun ei ole kaasuttimen kurkkuja jotka alkaisivat jäätämään.90 kirjoitti:no en tiedä siellä etelässä mutta täällä oulun korkeudella sai käyttää jäänestoa hieman kovemmilla pakkasilla jos siis meinasi eteenpäin päästä pitemmänkin matkaa..
- Epäkelpokeräilijä -
Tuplakaasari padan kulutukseen vaikuttaa tuo käytetty kierrosalue.
Jos alle 3500rpm. noin suunnilleen niin selvästi pienepi kulutus.
Tuossa 3500rpm. kohdalla kurkunläpät aukeavat kokonaan jolloin soppa maistuu mut silloin alkaa maisemakin vilisemään selvästi.
Giulietta -82 2.0:ssa ja Spiderin 2.0:ssa tuo oli noin ja molemmissa Weberit.
Jos alle 3500rpm. noin suunnilleen niin selvästi pienepi kulutus.
Tuossa 3500rpm. kohdalla kurkunläpät aukeavat kokonaan jolloin soppa maistuu mut silloin alkaa maisemakin vilisemään selvästi.
Giulietta -82 2.0:ssa ja Spiderin 2.0:ssa tuo oli noin ja molemmissa Weberit.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no meikä kaateli jäänestoa tankkiin ja kyllä siitä hieman apuja oli kun pakkasmittari paukkasi kolmenkympin lukemissa..tiedä sitten että mistä jäätyi..oliko lienee vesi bensatankissa vai suodatin pohjassa, vaan tökkimään rupesi kun vähän pitempään ajoi...Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ainakaan kolmenkympin pakkasilla ei koneessa ollut muita ongelmia kuin se jäätyvä (puhdistamaton) huohotin. Ja vähän epäilen edelleen josko jäänestosta on ruiskukoneelle mitään sen kummempaa hyötyä, siinä kun ei ole kaasuttimen kurkkuja jotka alkaisivat jäätämään.90 kirjoitti:no en tiedä siellä etelässä mutta täällä oulun korkeudella sai käyttää jäänestoa hieman kovemmilla pakkasilla jos siis meinasi eteenpäin päästä pitemmänkin matkaa..
omassa TS seiskafemassa ei taas huohottimnen kanssa ollut ongelmaa kunhan muista vetää lapasen vedenerottimen päälle...
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Kiitoksia kommenteista! Tuo kulutuspuoli on ainoa joka arveluttaa, pitänee ehkä kuitenkin käydä vielä kokeilemassa sitä, ainahan hauskuudella on hintansa... Ja SITTEN alkaa laskeskelemaan, paljonko se tietää lisämenoja vuodessa bensan osalta. Ja tietysti jos osoittautuu, että siitä on pohja ja tekniikka jo ihan lahonneet, niin voi sitten rauhallisemmin mielin unohtaakin.
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Minä en mistään mitään tiedä, mutta ostaessani auton vuonna 1995 kysyin Turun DA:n erikoisasiantuntijahuoltajalta mitä bensaa pitäisi käyttää. Sanoi että joko 99 tai 98. 99:ä käytin kunnes litrahinta kipusi yli viiden markan. Sen jälkeen pelkästään 98:a. Ehkä 95 olisi ollut ok, nyyppä tekee kuitenkin kuten käsketään. Ei ainakaan ollut jälkikäyntiä ym. häiriöitä.jokipoika kirjoitti:Mitä? Eikö 75 1.6:ssa pitäs käyttää 95:sta? Miksi kukaan ei ole mulle kertonut?K kirjoitti:... 164 2,0 TS vei selvästi vähemmän polttoainetta, lisäksi halvempaa sellaista.
Omassa v6:ssa saapi käyttää kumpaa tahansa, täytyy vaan vääntää sytytys myöhäsemmälle jos haluaa 95:lla ajella. Moottorin luonne muuttuu täysin ja kulutus kasvaa, eli eipä kauheasti ole siinä mallissa hyötyä. Mahtaisko kaasutinkoneissa olla sama juttu? sytytyksen myöhästäminenhän kyllä aina pienentää oktaanivaatimustaK kirjoitti:Minä en mistään mitään tiedä, mutta ostaessani auton vuonna 1995 kysyin Turun DA:n erikoisasiantuntijahuoltajalta mitä bensaa pitäisi käyttää. Sanoi että joko 99 tai 98. 99:ä käytin kunnes litrahinta kipusi yli viiden markan. Sen jälkeen pelkästään 98:a. Ehkä 95 olisi ollut ok, nyyppä tekee kuitenkin kuten käsketään. Ei ainakaan ollut jälkikäyntiä ym. häiriöitä.jokipoika kirjoitti:Mitä? Eikö 75 1.6:ssa pitäs käyttää 95:sta? Miksi kukaan ei ole mulle kertonut?K kirjoitti:... 164 2,0 TS vei selvästi vähemmän polttoainetta, lisäksi halvempaa sellaista.
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Ehkäpä huoltokorjaajavelho oli samaa mieltä että miksi ensin ostaa hyvä auto ja jälkeenpäin väkisin kuristaa menohaluja. Ilmoitti asian vain toisella tavallaGAMMA500 kirjoitti:Omassa v6:ssa saapi käyttää kumpaa tahansa, täytyy vaan vääntää sytytys myöhäsemmälle jos haluaa 95:lla ajella. Moottorin luonne muuttuu täysin ja kulutus kasvaa, eli eipä kauheasti ole siinä mallissa hyötyä. Mahtaisko kaasutinkoneissa olla sama juttu? sytytyksen myöhästäminenhän kyllä aina pienentää oktaanivaatimusta
Tässä faktaa suoraan vuodelta 1988 (TL 11/88 ):
Koodi: Valitse kaikki
malli Teho kW/r/min Vääntömom. P-a-kulutus suos. p-a
Nm/kpm/r/min ECE 90/120/kaup. l/100km
33 1,5 TI 77/6000 133/13,6/4000 6,0/8,5/10,7 96
33 QV 1,7 87/5800 148/15,1/3500 5,9/8,2/11,4 96
33 4X4 77/6000 133/13,6/4000 6,1/8,3/11,1 96
Sprint 77/6000 133/13,6/4000 5,9/7,5/11,4 96
75 1,6 81/5800 146/14,9/4000 6,9/9,4/11,8 99
75 2,0 94/5400 180/18,3/4000 6,9/9,5/12,5 99
75 2,0 TS 107/5800 186/19,0/4000 6,0/8,4/9,9 99
75 1,8 tbo 114/5700 225/23,0/2600 7,0/9,0/9,7 99
75 3,0 Amer 136/5800 245/25,0/4000 7,4/9,2/12,9 99
Spider 94/5400 180/18,3/4000 7,3/9,5/12,0 99
164 2,0 TS 107/5800 186/19,0/4000 6,5/8,5/10,0 99
164 3,0 V6 138/5600 245/25,0/4000 7,2/9,1/12,8 99
Lisätään vielä se että 75:n jälkeen oli omassa käytössä 164, jossa käytin jatkuvasti ongelmitta (tai ongelmista tietämättä) 95:ttä.
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
Heh ! Tuli näköjään vähän liioiteltua. Hienosti se tosiaan pelaa, kun putsailee sitä purkkia. Oli vaan jäänyt ne parikertaa mieleen, kun öljyt lentäneet pihalle.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Niih...? Eihän se vaadi kuin huohottimen putsauksen silloin tällöin.Jappe kirjoitti: ei jummarra, siis mitä harmeja TESSUSSA on enemmän..