Melkein uskaltaisin väittää että sen kummemmin Audin kuin Alfan Torsen-tasauspyörästöä ei ole tehnyt eikä edes suunnitellut Torsen niminen firma. Todennäköisemmin sekä Audi että Alfa (tai alihankkijat) ovat ostaneet lisenssin eli oikeuden käyttää kyseistä patentoitua tasauspörästön tomintaperiaatetta. Ovat sitten kumpikin omilla tahoillaan suunnitelleet Torsen periaatteella toimivan tasauspyörästön ja voimansiirron siihen ympärille.sataviisysi kirjoitti:Kuten todettu en omaa minkäänlaista insinöörin vikaa(onneksi), useissa paikoissa (mm. legendaarinen google)vaan lukee Q4 kohdalla että kyseessä on torsen 3(c) versio nelivedosta ja vaikea on kuvitella, että Alfa olisi itse suunnitellut nelivetoa kun ei isommatkaan merkit sitä tee vaan tilaavat muualta. J
a lisäksi vielä "TORSEN' is a registered trademark of ZEXEL TORSEN lNC." tuollainen kommentti ko. tuotemerkin omistavalta firmalta USA:sta. Ja kuten tunnettua ovat sielläpäin aika tarkkoja missä heidän omistamansa tuotemerkit mainitaan.
Summa summarum, ihan sama lopulta kenen tekele hyvin toimii ja kiva ajella etenkin talvella.
Himmelin kestävyys riippuu sitten käytetyistä varmuuskertoimista, mitoituksista, materiaalivalinnoista, koneistuksen laadusta jne jne. Elikkä Torsen nimisellä firmalla olisi tässä tapauksessä harvinaisen vähän vaikutusta siihen miten hyvin voimansiirto jossa on käytetty heiltä lisenssoitua toimintaperiaatetta kestää.
Tämä siis villi veikkaus, ei fakta.