Peeveli kirjoitti:Jönsson kirjoitti:Peeveli kirjoitti:Siellä se auto odotteli likaisena ja rasvajäljet ja naarmut edelleen pinnassa, vaikka luvattiin että auton saan pestynä ja naarmut poistettuna. No, sehän olisi ollut Auto(vahinko)keskukselta jo aivan ylivoimainen voimain ponnistus. Mainitsin siitä konttorirotalle joka tarjosi seuraavalla käyntikerralla ilmaista pesua ja vahausta. Ei kiitos, en halua että hajottavat loputkin maalipinnasta. Sentään lokasuojan painaumavekki oli korjattu erinomaisesti, sitä ei erota millään, mutta sen tekikin eri firma eli Auto Dent.
Kaikella ystävyydellä sanottuna, tuo pyhä raivosi Autokeskusta ja Alfaa kohtaan tuntuisi kyllä lukemani perusteella menevän hiukan ylimitoitetun puolelle. Se, että takuukorjaukseen menee viikko, on aika lyhyt aika, jos siihen kuuluu myös osien tilaamista. Tänään lähtee tilaus - huomenna sen joku Italiassa lukee - kolmantena päivänä laittaa osan postiin, viidentenä se on satamassa, kuudentena Autokeskuksessa ja seitsemänneksi saadaan raivattua korjausaika. Ei se paljoa nopeammin voisi mennä. Mahtaako muidenkaan autojen ovipaneeleita ja sivupeilejä löytyä hyllystä kaikissa värivaihtoehdoissaan.
Meitä on asioiden suvaitsevaisuuden osalta moneen junaan...jollekin edes kuukauden seisotus ja pari ruttua eivät merkkaa mitään tai eivät ainakaan sano siitä vastuulliselle halaistua sanaa. Sitten on taas me tietyt jotka saadaan raivari.
Ihan oikeasti siis: AK:n asentaja itse rikkoi ikkunannostinmekanismin paneelia irrottaessaan, mielestäni koulutuksen saanut mekaanikko ei saisi tuollaista tehdä. Toisekseen: se, että autoa naarmutetaan, sotketaan sisältä reippaasti ja vielä klommotetaan eikä siitä vapaaehtoisesti sanota ja sittenkin suhtautuminen on nihkeää korjaamiseen, on erikoista.
Mikä mielestäni on pahinta, niin merkkikorjaamoiden työn laatu on mielestäni mennyt suurelta osin takapakkia. Mitä enemmän firmassa on kravattijätkiä ja jakkupukunaisia "kehittämässä" toimintoja sen kehnommaksi kaikki muuttuu. Kaiken maailman ISO-laatustandardit ovat suunnilleen vitsi. Nykyihmiseltä puuttuu myös anteeksipyynnön halu tai taito. Korkeintaan sanotaan että "me pahoittelemme tapahtunutta" mutta ei sanota reilusti että "pyydän anteeksi yrityksemme puolesta tapahtunutta". Siinä on iso ero.
Noh, olen jo jäähtynyt asiasta ja en enää vaivaa palstalaisten mieltä haukuillani. Alffa on toimiessaan kiva auto ja kun se nyt toimii, niin mikäs tässä on ollessa.

Tottahan se on, että tuossa oli liikaa toimimattomia yhtälöitä.
Ja samaa mieltä olen siitä, että firmassa kuin firmassa on liikaa back office -väkeä, joiden suunnitelmien mukaan sitten kehitetään palvelua ja ne, joiden pitäisi palvella, istuvat koulutuksessa tai opettelevat uusia tietokoneohjelmia tai täyttelevät seurantalomakkeita.
Asiasta viereen; kun tämä Saabin lähtölaskenta todenteolla alkoi, uutisoitiin jossain, kuinka paljon porukkaa on vaarassa menettää työpaikkansa. En enää muista lukuja, mutta suhde oli sitä luokkaa, että 200 ihmistä tehtaalta ja kaikkiaan 2200. Mitä nämä 2000 muuta oikein tekevät, kun eivät tee autoja? Miten yksi ihminen pystyy edes robottien ja tietokoneiden avustamana tekemään niin paljon autoja, että itsensä lisäksi kymmenen muutakin pysyy leivän syrjässä kiinni?
Joku tietysti niitä autoja suunnittelee, piirtää, hankkii osia, neuvottelee alihankkijoiden kanssa, huolehtii varastosta, vastaa varaosatuotannosta, suunnittelee huolto-ohjelmia, ottaa vastaan reklamaatioita... Riittäisikö 100 hlöä?
Ja onhan firmassa tietysti pääjohtaja, liuta liiketoimintajohtajia, laivue apulaisjohtajia ja armaada päälliköitä. On ATK-osasto, palkanlaskenta, henkilöstöhallinto, viestintä ja markkinointi, taloushallinto, kiinteistönhuolto.... Näissä hommissa sitten touhuaa 1900 immeistä? Siivous ja ruoka lienevät ulkoistettu.
Eli kuten sanoin, lukuja en muista, mutta muistan uutisoidun juuri niin, että tehtaalla oli alle 10 % koko firman väestä. Eukä tehtaallakaan kaikki autoja tee.
Nyt juuri hiljan uutisointiin, että Saab ei pysty maksamaan toimihenkilöille palkkoja. Siis kun tehdas seisoo (auton tekijät on lomautettu), niin toimihenkilöt ovat silti edelleen olleet duunissa. No eipä tuossa paljoa säästöä synny. Autoja ei tehdä ollenkaan, mutta 90 % jengistä on töissä. Konttorissa puuhaa riittäisi varmaan kymmeneksi vuodeksi, vaikkei yhtään autoa valmistettaisikaan. Tulee mieleen se neuvosto-eestiläinen lossivahti, joka kävi uskollisesti työmaalla, vaikka lossi oli korvattu sillalla jo toista kymmentä vuotta sitten. Karpo hänet joskus esitteli.