Muuttuvapituuksinen imusarja ja sen toiminta (Twin Spark)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Muuttuvapituuksinen imusarja ja sen toiminta (Twin Spark)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuli tänään huomattua moottoripesun jälkeen omituista teholisää koneessa ja aikani tuumailtuani tulin siihen tulokseen, että imusarjan toiminnassa on ollut ja on vieläkin jotakin häiriötä. Kone on ollut laiskahko ala- sekä ylärekisterissä ja pesun jälkeen tehot tuntuivat palanneen koko kierrosalueelle. Jonkin aikaa ajeltua tehot tuntuivat välillä olevan tallella ja välillä hukkuvan johonkin. Ei nyt mikään sadan hepan ero, mutta ihan selkeästi huomattava kuitenkin.

Testasin tuon alipainesäätimen toimintaa FiatECUscanilla ja säätimen liikerata vaikutti omituisen pieneltä. Ensin säätimen alta lähtevä vipu näytti liikkuvan noin sentin verran ja pari kertaa testattua tuo liikerata pieneni pariin milliin. Koko tuo säädinkotelo näyttää välillä antavan vähän periksi, kun säädin koittaa työntää vipua alas. Voi olla, että katsoin ensin ilman taskulamppua tuon liikkeen väärinkin ja liike pysyikin koko ajan samana. :oops: Enivei, tällaisia kysymyksiä esittäisin:
  • Miten suuri mahtaa olla tuon säätimen liikerata oikein toimiessaan?
  • Onko muilla ollut tuon imusarjan toiminnassa vikaa ja onko vinkkejä mistä ja miten tuota vikaa lähtisi paikallistamaan?
  • Imusarjan irroitus lienee aika mittava operaatio palmun alla suoritettavaksi, ja jos ja kun siihen ryhdyn niin mitä tulee ottaa huomioon ja mitä tiivisteitä tai työkaluja kannattaa varata matkaan?
  • Muita mahdollisia vinkkejä liittyen asiaan?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Itse itselleni jälleen vastaten: Liikerata on toimiessaan lähempänä 5cm kuin tuota paria milliä.


Tuli näin sunnuntaiaamun iloksi roplattua tuota säädintä. Tarkastin alipaineletkun kunnon, joka osottautui ehjäksi ja takaiskukin tuntui pitävän, sillä letkussa oli alipaineet pysyneet yön yli. Otin säätimestä kannen pois ja kalvokin oli ehjä. FES:llä testattuna tiesin solenoidinkin toimivan, joten vaihtoehdot oli siis aika vähissä. Joko vivusto on jumissa tai imusarjan läpät on jumissa.

Kalvon asennosta päättelin, että läpät on jumiutuneet "auki", eli jousikuormaansa vastaan. :shock: Olisi kyllä olettanut olevan toisinpäin. No, kuinka ollakaan! Aikani renkattua vivustoja ja painettua kalvoa alaspäin läpät paukahtivat toiseen laitaan jousensa voimasta ja vivusto alkoi liikkua normaalisti. Äänestä päätellen läpätkin liikkuvat mukana. 8) Koeajolla tuntui olevan ihan mukavasti vetoa, sen mitä tuo mopon moottori nyt tuottaakaan, mutta jonkin aikaa ajeltua tuntui taas katoavan ala- ja ylärekisteristä se vähäinenkin potku. Ja nopeasti kurkattuna vivut näyttää olevan taas jumissa. :evil:


Joutuuko tässä tosiaan purkamaan tuon imusarjan? :shock: Veikkauksia mikä tuon aiheuttaa ja miksi?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos nyt en ihan väärin muista niin nuo läpät taisi olla aika syvällä imusarjassa ja niitä ei ole suunniteltu purettavaksi.

Toisin sanoen olisi ehkä järkevintä hankkia käytetty imusarja jonka vaihtaa tilalle, ihmettelee sitä vanhaa sitten myöhemmin vaikka räjäyttämällä osiin.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Näin vähän pelkäsinkin. :evil:

Saa toki kertoa mahdollisimman yksityiskohtaisesti mitä kaikkea pitää purkaa, että imusarja on kädessä ja mitä tiivisteitä tms. tarvitsee hankkia vaihtoa varten? :roll:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Hmm..

Tiivisteitä on imusarjan moottorin puolella (kumitiiviste, saattaa kestää uusiokäytönkin) ja sitten kaasuläpän ja imusarjan välissä (muistaakseni tasotiiviste, pystyy ehkä korvaamaan tiivisteliimalla).

Irroituksesta muistuu mieleen pari asiaa, moottorin takapuolella on pystytuki joka kiinnittyy imusarjan alle. Oon irroittanut sen aina alakautta räikällä ja usealla jatkovarrella.

Sitten imusarjan alta tulee neljä johtoa, jotka kiertää sarjan takaa siihen yläpuolelle, nämä oli muistaakseni aika vaikea irroittaa yläkautta.

Imusarja kannattaa varmaan irroittaa kaasuläpän kanssa, ja ottaa kaasuläppä irti vasta pöydällä. Kaasuläppään tulee muutama maadotusjohto, jotka helposti unohtuu kiinnittää takaisinlaittaessa.

Muutoin imusarjan saa irti kannesta ihan perustyökaluilla. Pikkuräikkä nivelellä ja lenkkiavain riittää.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Oolrait, kiitokset vinkeistä! :)

Edit2: Tuli purettua reilummin tavaraa pois edestä niin pääsi näkemään kunnolla tilanteen. Vaikuttaisi, että läpät pääsee kääntymään ikään kuin liikaa ja sen tähden jäävät nalkkiin. Tuntee ja kuulee, kun läppä menee kiinni ja vielä sen jälkeen pääsee taittumaan palan matkaa ja jää jumiin. Ongelma korjattu toistaiseksi rajoittamalla säätimen liikerataa sen verran, ettei pääse kääntämään läppää yli. Vaikuttaisi toimivan ihan mukavasti. Saapas nähdä kuinka kauan.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muuttuvapituuksinen imusarja ja sen toiminta (Twin Spark

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jarsan kirjoitti:Tuli tänään huomattua moottoripesun jälkeen omituista teholisää koneessa
Tämä on mielenkiintoinen topicci. Mulla oli nimittäin hetken aikaa samanlainen persdyno-tuntemus pesun jälkeen. Pistin kuvitelman piikkiin. Pitänee itsekin tutkailla tuota imusarjan toimintaa, on nimittäin joskus aiemmin tullut mieleen, että kuuluukohan tämän oikeasti olla näin tukkoinen alle 3000 kierroksilla... Palaan asiaan, kunhan saan taas inspiraation ja lyön kompuutterin autoon kiinni.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Lienee helpointa testata tuon säätimen toiminta, että nyppäät säätimen kanteen menevän alipaineletkun irti auton ollessa tyhjäkäynnillä. Säätimen sivulta näkee liikkuuko vivusto mihinkään.


Laitetaan tähän nyt pääpiirteissään tuo imusarjan toiminta, kun ei sitä tältä foorumilta tuntunut vielä löytyvän. Googlettamalla löytyy kyllä juttua, mutta aika ristiriitaista ja virheellistä tietoa tuntuu olevan vähän joka paikassa. Tähän ymmärrykseen olen nyt tullut luettuani ja testattuani asiaa omassa autossani. Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä! :oops:


Imusarjan läppiä kääntävä säädin toimii siis imusarjan alipaineella, jota ECU tarvittaessa katkoo säätimen kannessa olevalla solenoidilla.

Jousikuormalla käytössä on pitkä imusarja ja alipaineella lyhyt. (Tämä on ristiriidassa Alfa156.netin ja Alfaowner.comin tietojen kanssa, mutta näin se omassa ainakin toimii ja eLEARN on mielestäni yhtä mieltä kanssani.)


Imusarjan toiminta-alueet on seuraavanlaiset:
  • Tyhjäkäynti -> 2800rpm = Lyhyt imusarja
  • 2800rpm -> 5200rpm = Pitkä imusarja
  • 5200rpm -> Rajoitin = Lyhyt imusarja
Ymmärtäisin niin, että pitkä imusarja voi olla käytössä koko alueella tarvittaessa, mutta lyhyen imusarjan toiminta on rajattu tuohon 0-2800RPM ja 5200rpm-rajoitin -alueelle.
Viimeksi muokannut Jarsan, 29 Kesä 2011, 12:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Oliko tästä mielenkiintoisesta purkuoperaatiosta mitään kuvia?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ei tullut otettua kuvia. Nyt siis vaan irrottelin muita heepeleitä edestä, että pääsi paremmin testailemaan toimintaa. En siis vielä irrottanut koko imusarjaa. Ajatuksena oli räpsiä kyllä kuvia, kunhan nyt vain löytyy sopiva imusarja vaihtoa varten.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jarsan kirjoitti:Lienee helpointa testata tuon säätimen toiminta, että nyppäät säätimen kanteen menevän alipaineletkun irti auton ollessa tyhjäkäynnillä. Säätimen sivulta näkee liikkuuko vivusto mihinkään.
Kokeilin tuossa äsken. Ensin nyppäsin letkun irti yön seisomisen jälkeen ja tuntui olevan alipaineet tallessa. Ja sehän on hyvä.

Käsin kokeilemalla vivusto tuntuu liikkuvan, eli lepotilassa se vipuja liikuttava tanko on "pitkänä" ja sitä saa kyllä käsin liikuteltua, vaikka melko jäykkähän se on. (Mahtaako pelkkä alipaine sitä jaksaa liikutella, vai miten se toimii?) Sen jälkeen laitoin auton käyntiin ja kokeilin, onko letkun irrottamisella/kiinnittämisellä vaikutusta. Ei tapahtunut mitään. Ei tapahtunut myöskään mitään kun antoi kierroksia. Moottori oli siis koko ajan kylmä. Pitäiskös tuon toimiakaan millään tavalla kylmällä koneella? Testailen päivällä vielä lämpimänä.

Onko tuosta härpäkkeestä muuten kunnollista selostusta netissä? Tai jonkinlaisia kuvia?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kyllä sen pitäisi toimia kylmänä ihan yhtälailla kuin lämpimänäkin tai ainakin minulla toimii. Eikä mistään ole ainakaan löytynyt mainintaa aiheesta, etteikö se olisi aina käytössä. Vivusto sulla tuntuisi toimivan ihan oikein. Se jousikuorma on tosiaan yllättävän voimakas, mutta kyllä alipaine sen kuitenkin voittaa.

Sulla voisi olla solenoidi rikki. Sopisi hyvin, kun kerroit, että ala- ja yläkierroksilla ei ole paukkuja niin kuin pitäisi. Ilman sähköjä tuo solenoidi ei anna alipainetta säätimelle, jolloin se on aina pitkällä imusarjalla. Testaappas se solenoidi vaikka FiatECUscan:lla. Taisi löytyä nimellä VIM (Variable Intake Manifold) siellä aktuaattori testauksissa. Se ei mitenkään erityisen kovaan ääneen naksahda, joten on syytä kuunnella siinä konehuoneen puolella tapahtuuko mitään.


Omaanhan tosiaan loppujen lopuksi tuli lisää potkua nimenomaan keskialueelle täyskaasulla ajettaessa, eikä ala- ja ylärekisteriin niin kuin kuvittelin. :oops: Ihmismieli voi joskus olla aika kurja kapistus, yhdessä persdynon kanssa. Onneksi RaceCrhono ei kuuntele niitä. :mrgreen:
Liitteet
VIS2.jpg
eLEARN02
(75.59 KiB) Tiedosto ladattu 2376 kertaa
VIS1.jpg
eLEARN01
(92.36 KiB) Tiedosto ladattu 2376 kertaa
Viimeksi muokannut Jarsan, 29 Kesä 2011, 12:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Siis mitä tuosta pitää purkaa että pääsee sitä vivustoa ja alipainetta testaamaan?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ei mitään. Alipainesäätimen näkee kun konepellin avaa. Sijaitsee tehostinöljysäiliön vieressä. Laittamistani kuvista näkee minkä näköinen tuo säädin on ja missä. Säätimen kanteen tulee sähkö ja alipaine.

Kuvissahan on myös selitettynä tuon toiminta, jota Jakke kaipaili.


Edit: Tässä vielä kuva omasta autosta. Nuoli osoittaa alipainesäätimeen.
Liitteet
DSC_8535_2186.jpg
Imusarjan alipainesäätimen sijainti.
(54.12 KiB) Tiedosto ladattu 2330 kertaa

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Kokeilin tuossa lämpimällä koneella ja nykäisin letkun irti, ei vaikutusta. Laitoin letkun takaisin paikalleen ja käytin ECUlta tulevan piuhan liitintä irti. Tässä vaiheessa läppä teki edestakaisen liikkeen. Tiedä sitten, vaikka toimisi kuten pitää? Pitänee vielä testailla FiatEcuScanilla...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jos siellä ei mitään tapahtunut vaikka annoit kierroksia niin kyllä siinä jotakin vikaa vaikuttaisi olevan. Tyhjäkäynnillä omassa on käytössä lyhyt imusarja, olipa auto minkä lämpöinen tahansa. Eli säätimen tikku on lyhyenä alipaineen voimasta. Olisihan se hyvä, jos joku muukin vielä viitsisi vaivautua tarkastamaan asian?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Minä voisin vaikka testailla, jos kerran liikkuu myös tyhjäkäynnillä. Muistaakseni oli vaan tosi ahdas paikka. Ja siis tuon tapin liikkeen näkee myös ilman purkamisia?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Moottorikannakkeen ja tehostinöljypurnukan vierestä näkee juu. Taskulamppu on ihan hyvä apuväline.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jarsan kirjoitti:Moottorikannakkeen ja tehostinöljypurnukan vierestä näkee juu. Taskulamppu on ihan hyvä apuväline.
Kädellä tunnustelemallakin sen voi todeta.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Pitäisikö säätimen liikkua kierrätettäessä myös vaihde vapaalla? Vai tarvitseeko se myös kuormaa?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Tuli viimeinkin tarkastettua. Kyllä se liikkuu, kun antaa vähän ns. sikaa sille. :twisted:

qwe
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Syys 2007, 13:15
Car(s): 159
EX:156JTSx2
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja qwe »

Kellään tietoa miten tämän pitäisi toimia 2l jts:ssä?
Kokeiltaessa säädin alkoi osoittaa selviä elonmerkkejä vasta reilussa 5- tonnissa..

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Testailin tätä taas tänään. Mulla se toimii siis niin, että kun pyörii tyhjäkäynnillä, tanko on asennossa "pitkällä". Kun piuhan ottaa irti ja mittaa Flukella jännitteen, se näkyy vaihtelevan noin sekunnin sykleissä edestakaisin "ohjaus päälle, ohjaus pois". Kun piuhan sitten tökkää takaisin, tekee solenoidi yhden-kaksi edestakaista liikettä ja jää taas alkuperäiseen asentoon. Solenoidi siis sinänsä ilmeisesti toimii, mutta tuleeko ohjaus oikein??? Paikallaan kaasuttelu ei näytä herättävän härveliin mitään eloa.

Onko tästä nyt kenelläkään varmaa tietoa, miten sen pitäisi tuossa 2.0TS -koneessa toimia? Onko jokin muukin ehto määrätyn kierrosluvun lisäksi, jonka täytyy täyttyä, jotta solenoidi herää eloon? Toimiiko tuo mulla jotenkin väärin? Apuva!
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

qwe kirjoitti:Kellään tietoa miten tämän pitäisi toimia 2l jts:ssä?
Kokeiltaessa säädin alkoi osoittaa selviä elonmerkkejä vasta reilussa 5- tonnissa..
Tessu tarvitsi ilman kuormaa sen ~5500rpm tai ylikin, joten voisi olettaa sen toimivan suunnilleen samaten tai ainakin samoilla periaatteilla.
Jakke kirjoitti:Onko tästä nyt kenelläkään varmaa tietoa, miten sen pitäisi tuossa 2.0TS -koneessa toimia? Onko jokin muukin ehto määrätyn kierrosluvun lisäksi, jonka täytyy täyttyä, jotta solenoidi herää eloon? Toimiiko tuo mulla jotenkin väärin? Apuva!
Kuormitusta tarvitsee myös kierrosten lisäksi, mutta kyllä sen kuuluisi tyhjäkäynnillä olla lyhyellä imusarjalla ja ilman kuormaa pysyäkin sillä lähes rajoittimelle saakka. 100% varmaksi en mene sanomaan, mutta mistään ei ainakaan ole löytynyt tietoa, että noissa olisi eroja eri vuosimallien ja moottorikokojen välillä.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jarsan kirjoitti: Kuormitusta tarvitsee myös kierrosten lisäksi, mutta kyllä sen kuuluisi tyhjäkäynnillä olla lyhyellä imusarjalla ja ilman kuormaa pysyäkin sillä lähes rajoittimelle saakka. 100% varmaksi en mene sanomaan, mutta mistään ei ainakaan ole löytynyt tietoa, että noissa olisi eroja eri vuosimallien ja moottorikokojen välillä.
Eli se on lyhyellä imusarjalla silloin kun se solenoidi "vetää"??? Siinä paikallaan vaijerista kiskoen kun testailin, niin ihan hivenen olin liikettä näkeväni kun antoi kierrosta koneelle. Kierroksia en osaa sanoa, kun ei ole kolmen metrin käsiä niin että näkis kiekkamittaria samalla ku on konepellin alla räpeltämässä :?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jakke kirjoitti:Eli se on lyhyellä imusarjalla silloin kun se solenoidi "vetää"???
Kyllä.

Olisi tietysti kiva, jos joku noitten eri koneiden kanssa räpeltänyt viitsisi käydä sanomassa onko imusarjojen toiminnat samanlaiset moottorista ja vuosimallista riippumatta. Erojahan niissä toki on, mutta mistään en vielä ainakaan ole löytänyt tietoa, että toiminta olisi esmes. erikätistä tms.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jarsan kirjoitti:
Jakke kirjoitti:Eli se on lyhyellä imusarjalla silloin kun se solenoidi "vetää"???
Kyllä.

Olisi tietysti kiva, jos joku noitten eri koneiden kanssa räpeltänyt viitsisi käydä sanomassa onko imusarjojen toiminnat samanlaiset moottorista ja vuosimallista riippumatta. Erojahan niissä toki on, mutta mistään en vielä ainakaan ole löytänyt tietoa, että toiminta olisi esmes. erikätistä tms.
Joo olis kiva jos joku asiantuntija sanois tähän jotakin.

Mutta jos oletamme, että minulla tuo ei toimi oikein, niin onpahan sellainen vika, että menee sormi suuhun, eikä ole kyllä yhtään ideaa, että mistä tuota lähtis hakemaan... Jotakuinkin oikeinhan tuo mullakin muuten toimii, koskapa päästöt on ok?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

No mutta hei, kun katselin tarkemmin noita kuvia, niin eikös tuon solenoidin vieressä olevasta nuolesta voisi päätellä, että se toimiikin niin päin, että kun solenoidi "vetää", on imusarja silloin asennossa "pitkä"?


Tuo "Long torque pipes" kuvatekstihän viittaa tuohon alempaan kuvaan ja siinä nuoli osoittaa, että solenoidi vetäisi. Ylemmän kuvan yläpuolella taas puhutaan "Short pipesistä" ja siinähän tuo solenoidin vieressä oleva nuoli osoittaa toiseen suuntaan.

Jospa sen pitääkin toimia juuri noin ku minulla?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tarkemmin katsottaessa niinhän se muuten näyttää olevan. :shock:

Pitäs olla vierekkäin samalla moottorilla olevia autoja ja sitten tutkailla asiaa... Omassa nyt takuulla kuitenkin on vikaa siinä että "läpät" jumittaa alipainepuolelle. Liekö sitten vielä ECU:kin sekaisin. :roll:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muuttuvapituuksinen imusarja ja sen toiminta (Twin Spark

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jos jotakuta kiinnostaa imusarjan sisälmykset niin tässä kuvia puretusta ja pestystä imusarjasta.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Linkit isoihin kuviin: Kuva1 Kuva2 Kuva3 Kuva4 Kuva5

Jos joku päivä sais iskettyä tuon autoon kiinni ja purettua vanhan niin selviäisi mikä vanhassa jumittaa. Hivenen olen yllättynyt kuinka hyvin tuo on viimeistelty. Odotin löytäväni sisältä isoja muovivalupurseita, mutta eipäs niitä ollutkaan. :shock:


Ps. Kiitoksia arvon foorumilaiselle, joka luopui varaosa imusarjasta lompakkoystävälliseen hintaan. :-D

Vastaa Viestiin