Sekalainen koeajoketju
Valvoja: Moderators
Tyttären Seat leon 2.0 Tdi alla tämän viikon. Tytär liikkuu Espoo Vantaa akselilla 159:llä.
Malli 2008 ja 125 tkm mittarissa. Jämäkän oloinen alusta ja vääntää mukavasti ja liikkuu ihan ripeän oloisesti.
Pieniä kolinoita soralla nimismiehen kiharoissa takapäästä. Vaihteet napsuu hyvin päälle ja ei tarvitse ohjausta korjailla.
Nopeus nousee melko huomaamattomasti yli sallitun, jos ei vilkuile mittaria, no onhan siinä vakkari.
Moottorin ääni kuuluu, mutta ei häiritsevästi.
Keskikyynärnojaa kaipaan, tässä mallissa sitä ei oo.
Penkki ei niin hyvä kun 159:ssä, eli reisitukea puuttuu, no tytär on vähän pätkä ja sillä on pieniä vaikeuksia 159 penkin kanssa.
Positiivisesti yllättynyt tai oikeastaan osasin odotella jotain tämmöistä kokemusta.
Ja muistuttaahan se niin paljon 147:aa. Da Silva.
Malli 2008 ja 125 tkm mittarissa. Jämäkän oloinen alusta ja vääntää mukavasti ja liikkuu ihan ripeän oloisesti.
Pieniä kolinoita soralla nimismiehen kiharoissa takapäästä. Vaihteet napsuu hyvin päälle ja ei tarvitse ohjausta korjailla.
Nopeus nousee melko huomaamattomasti yli sallitun, jos ei vilkuile mittaria, no onhan siinä vakkari.
Moottorin ääni kuuluu, mutta ei häiritsevästi.
Keskikyynärnojaa kaipaan, tässä mallissa sitä ei oo.
Penkki ei niin hyvä kun 159:ssä, eli reisitukea puuttuu, no tytär on vähän pätkä ja sillä on pieniä vaikeuksia 159 penkin kanssa.
Positiivisesti yllättynyt tai oikeastaan osasin odotella jotain tämmöistä kokemusta.
Ja muistuttaahan se niin paljon 147:aa. Da Silva.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Omaan Rotteloon vertasin. Onhan tuo pikkunakukin toki ruutipussi jos sitä vertaa rouvan Rönööseen.routasydän kirjoitti:Voimavaroista olen hieman eri mieltä. Riippuu toki mihin on tottunut
Selvyyden vuoksi sanottakoon että kyllä Kolmekaheksantoist-deelläkin varmasti hyvin pärjää, mutta minusta just-ja-just-riittävä ei ole "se juttu" Bemarissa. Ei sillä että käyttöautolla olisi tarpeen päästä varttimailia kymmenessä sekunnissa mutta kyllä se minusta syö sitä kuuluisaa ajamisen iloa jos menemisestä puuttuu kepeys. Oleellista on nimenomaan se miltä auto tuntuu, absoluuttiset numerot ovat lopulta itselle yks lysti. Töihin varmaan ehtii kaikilla kun aikaisin lähtee.
Kokomusta sisusta on itselle toinen iso nöy-nöy. Taisi olla Jönsson joka joskus totesi että hienossa autossa on vaalea sisusta, musta sopii johonkin seatkordobaan. Ja olen juurikin samaa mieltä, en halua asunnostanikaan pimeää luolaa, miksi sitten autosta.
Pitää varmaan jossain välissä käydä ajamassa 32nD ja 325i, josko noissa olisi enemmän sitä mitä takaraivoni BMW:hen yhdistää. 320iikin varmaan riittäisi voimavaroiltaan mutta minusta bensa-Bemarissa on suora kuutonen. Dieseli on joka tapauksessa enemmän kompromissi joten siinä mukien määrä ei oo niin just.
- Epäkelpokeräilijä -
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Juu eihän tuossa ajamisen ilosta pääse puhumaan. 320d ehkä jo enemmän ja 330d sitten kunnolla, mutta se ilo näkyy jo hinnassakinRasvis kirjoitti:Omaan Rotteloon vertasin. Onhan tuo pikkunakukin toki ruutipussi jos sitä vertaa rouvan Rönööseen.routasydän kirjoitti:Voimavaroista olen hieman eri mieltä. Riippuu toki mihin on tottunut
Selvyyden vuoksi sanottakoon että kyllä Kolmekaheksantoist-deelläkin varmasti hyvin pärjää, mutta minusta just-ja-just-riittävä ei ole "se juttu" Bemarissa. Ei sillä että käyttöautolla olisi tarpeen päästä varttimailia kymmenessä sekunnissa mutta kyllä se minusta syö sitä kuuluisaa ajamisen iloa jos menemisestä puuttuu kepeys. Oleellista on nimenomaan se miltä auto tuntuu, absoluuttiset numerot ovat lopulta itselle yks lysti. Töihin varmaan ehtii kaikilla kun aikaisin lähtee.
Kokomusta sisusta on itselle toinen iso nöy-nöy. Taisi olla Jönsson joka joskus totesi että hienossa autossa on vaalea sisusta, musta sopii johonkin seatkordobaan. Ja olen juurikin samaa mieltä, en halua asunnostanikaan pimeää luolaa, miksi sitten autosta.
Pitää varmaan jossain välissä käydä ajamassa 32nD ja 325i, josko noissa olisi enemmän sitä mitä takaraivoni BMW:hen yhdistää. 320iikin varmaan riittäisi voimavaroiltaan mutta minusta bensa-Bemarissa on suora kuutonen. Dieseli on joka tapauksessa enemmän kompromissi joten siinä mukien määrä ei oo niin just.

Tuo sisustuasia on kyllä jännä. Vaalea luo luonnollisesti jotenkin avaramman tunnelman, mutta musta kattoverhoilu taas yleensä maksaa ekstraa (limousine tjsp).
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
335 onkin sitten jo liikaa ajamisen iloa ja tuntuu lompakossa oikein kunnolla. Torstaina veti 335 Ahvenistolla pääsuoran jälkeisen mutkan suoraksi, ensimmäinen kierros varikolta tulon jälkeen oli juuri alkamassa...routasydän kirjoitti:Juu eihän tuossa ajamisen ilosta pääse puhumaan. 320d ehkä jo enemmän ja 330d sitten kunnolla, mutta se ilo näkyy jo hinnassakin
Täytyy laittaa kuvia johonkin ketjuun, kun saan kameran taas käsiini. Järkkäri unohtui veljen takakonttiin.
EDIT: Veljen Mazdan takakonttiin.
Viimeksi muokannut liekki, 19 Heinä 2011, 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tismalleen samaa mieltä jonkun aiemman kirjoittajan kanssa jotta jos bemarissa on diesel, se on yksi hailee mikä se on. Kaikilla kerkiää, x35d:llä jopa kovasti.
Bensapuolella taas ehdotomasti kuutonen. Nuo neloset on semmoisia pihisiöitä, vaikka matka taittuu, ei ne mitään ajamisen iloa tarjoa. Ok, jos mennään historiaan, niin löytäähän raakoja neloskoneitakin (M3 rapiat 200 hv ja F1 rapiat 1500 hv) mutta pempen juttu on kovaa kiertävä suora kuutonen.
Bensapuolella taas ehdotomasti kuutonen. Nuo neloset on semmoisia pihisiöitä, vaikka matka taittuu, ei ne mitään ajamisen iloa tarjoa. Ok, jos mennään historiaan, niin löytäähän raakoja neloskoneitakin (M3 rapiat 200 hv ja F1 rapiat 1500 hv) mutta pempen juttu on kovaa kiertävä suora kuutonen.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Pakkolainassa ollut viikon Pösö 308 waagoni, millä lie 5-vaihteisella perusvaparibensamasiinalla, ei paljoa kiinnosta edes tutkia tarkemmin. Aivan hirvittävä peli. Penkki vetelä heteka, ristiselkä s--nanan kipeä jo alle 30 min ajolla. Kone täys lussu ja hirvittävän tiheät vällitykset, 130 km/h mittarinopeudella motarilla huutaa jo 4100 rpm. Kulutus karkeasti 9 litrukkaa eli sama kuin alffassani. Ulkomuoto keulasta ja etuviistosta ok mutta se perä, se on siis kammottava; tuo mieleen willin lännen elokuvien hevosvankkurikärryn peräosan (siis sellaiset vankkurit missä on semmoinen puolikaarinen pressuntapainen). Tuon linjat on vedetty selkeästi punaviiniä lipittäessä. Känni on yllättänyt muotoilijan ja kun on päässyt b-pilarista taaksepäin, on ajatellut että "laissez faire" eli antaa mennä. Ajettavuus pehmeän tunnotonta jota pilaa vielä taatusti auton saamat kovat tällit kanttikiviin tms koska rattikin tärisee jo kuudestakympistä. Vaihdeloota on kammottavan väljä ja koneessa vanhaa tyyliä kuten 80-luvun kaasaripösöissä eli helteellä hetken seisomisen jälkeen kun starttaa ja lähtee liikkeelle meinaa kone tukehtua ja vaiva menee ohi vasta kun autolla ajetaan hetken aikaa. Joo että Pösö ei tule ainakaan olemaan itselleni vaihtoehto.
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Italian lomalla tuli ajeltua uudella C-Maxilla.
Kiitämme
- Skarppia ohjausta ja hauskahkoa ajettavuutta
- Asiallisia sisätiloja
- Sujuvaa vaihteensiirtoa
Moitimme
- Puhditonta moottoria (joku diesel)
- Joitakin sisustuksen materiaalivalintoja
- Ulkonäköä
Omassa luokassaan pätevä peli, mutta kyllä itse mielummin Citikan ottaisin.
Kiitämme
- Skarppia ohjausta ja hauskahkoa ajettavuutta
- Asiallisia sisätiloja
- Sujuvaa vaihteensiirtoa
Moitimme
- Puhditonta moottoria (joku diesel)
- Joitakin sisustuksen materiaalivalintoja
- Ulkonäköä
Omassa luokassaan pätevä peli, mutta kyllä itse mielummin Citikan ottaisin.
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: 14 Maalis 2004, 23:31
- Car(s): saksalainen sedan + Fiat 500C
- Paikkakunta: Espoo
Keski-Euroopassa tuli ajeltua reilu 3000 kilsaa Hertzin uudenkarhealla 318d sedan automaatilla. Kaikenkaikkiaan erittäin positiivinen kokemus! Auto on todella jämäkkä ja kaikin puolin laadukkaan oloinen. Tuntuu positiivisessa mielessä kokoistaan isommalta. Jousitus toimii kuin unelma ja isotkin kuopat tai röykytykset suodattuvat etäiseksi kuminaksi. Kontrasti omaan Bravoon on huima, se kun on varsinainen paukkulauta 17" renkailla. Mutkateillä bemun ajettavuus on erinomainen ja kaupunkiajossakin auto on ketterä.Rasvis kirjoitti:-07 Penari 318d farkku tuli koeajettua puolitosissaan.
+ hieno ajettava
+ tukevan tuntuinen
+ hyvät sport-penkit
- raskaan tuntuinen
- voimavaroiltaan melko mopedi
- matkustusmukavuus 16-tuumaisilla run-flateilla ei ihan vastannut odotuksia
- musta sisusta mustalla kattoverhoilulla on ahtaan ja pimeän tuntuinen... sporttista?
Olisin minä tuon voinut kotiin taluttaa. Niin kiihkeää paloa ei kuitenkaan syttynyt että alkaisin keksimään jostain 16 tonnin välirahaa kaksi vuotta vanhemman Rottelon päälle.
Voimaa oli mielestäni jopa suht vauhdikkaaseen motariajoon (150-170 km/h) aivan riittävästi. Liikenteen mukana pysyttiin helposti ja kiihtyvyyttä riitti kohtuullisesti vielä isommistakin vauhdeista. Mittariin auto keräsi 220 loivassa alamäessä. Koko reissun kulutus tankkaamalla mitattuna oli 6,4, mikä on mielestäni erittäin vähän huomioiden korkea keskinopeus sekä runsas kaupunkiajo. Tehokkaampi moottori on tietysti aina kivampi, mutta tämä on normiajoon täysin riittävä.
Isot kehut ansaitsee myös ko. yksilössä ollut integroitu Navi Pro. Se toimii kuin ajatus ja todella miellyttävä käyttää. Laitteen fiksujen neuvojen sekä Saksassa hyvin toimivan TMC järjestelmän ansiosta vältimme muutamat kunnon ruuhkat, joihin olisi muutoin varmasti tuhrautunut tunti jos toinenkin.
Kokonaisuutena täytyy sanoa, että tämä bemu sytytti kyllä autokuumeen meikäläisessä! Oma fiatti tuntuu sen jälkeen väsyneeltä ja epämukavalta. Tällainen bemu käyttöautoksi ja 156 GTA harrastekäyttöön kiitos!

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vuosimallin -07 318d:ssä on vielä 122 konia kun taas uudemmissa 143 hepokattia. Ehkä sillä uudemmalla jo kerkiää mutta tuo vanhempi tuntui vähän samanlaiselta "onks pakko"-moottorilta kuin aikaisemmin taloudessa ollut Astra 1.6 8v EcoTykki.
Matkustusmukavuus ja melutaso olivat minusta huonompia kuin emännän Rellu Scenicissä, joka taas onkin niissä lajeissa yllättävän hyvä. Penarissa oli ilmeisesti tehtaan sporttialusta ja 16" runflatit.
Matkustusmukavuus ja melutaso olivat minusta huonompia kuin emännän Rellu Scenicissä, joka taas onkin niissä lajeissa yllättävän hyvä. Penarissa oli ilmeisesti tehtaan sporttialusta ja 16" runflatit.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: 14 Maalis 2004, 23:31
- Car(s): saksalainen sedan + Fiat 500C
- Paikkakunta: Espoo
Ymmärrän mitä tarkoitat ja eihän se mikään raketti toki olekaan. Oma persdyno sanoo kuitenkin, että käytännön ajossa bemu ei tuntunut merkittävästi omaa t-jettiä hitaammalta vaikka paperilla eroa voi ollakin. Toki tähän vaikuttaa automaattikin, joka tekee ajosta joustavampaa.Rasvis kirjoitti:Vuosimallin -07 318d:ssä on vielä 122 konia kun taas uudemmissa 143 hepokattia. Ehkä sillä uudemmalla jo kerkiää mutta tuo vanhempi tuntui vähän samanlaiselta "onks pakko"-moottorilta kuin aikaisemmin taloudessa ollut Astra 1.6 8v EcoTykki.
Matkustusmukavuus ja melutaso olivat minusta huonompia kuin emännän Rellu Scenicissä, joka taas onkin niissä lajeissa yllättävän hyvä. Penarissa oli ilmeisesti tehtaan sporttialusta ja 16" runflatit.
Ranskalaiset osaavat tehdä mukavia autoja, kun taas italialaiset eivät niinkään.

-
- Viestit: 87
- Liittynyt: 14 Maalis 2004, 23:31
- Car(s): saksalainen sedan + Fiat 500C
- Paikkakunta: Espoo
Edelliseen kommenttiin vielä jatkoa. Löytyykö täältä bemaristeja tai niitä hyvin tuntevia? Bimmerforumia olen myös lukenut, mutta silti...
Vaihtoehtoina ovat oikeastaan 3-sarjan E90 tai 5-sarjan E60. Hintaluokka 20-30 k, johon mahtuu monenlaista autoa. Kysymys kuuluu kumpi edellä mainituista on suositeltavampi malli? Ja millä moottorilla? Tiedän, mahdoton kysymys, mutta kuuntelen mieluusti ajatuksia aiheesta. Olen suht pitkä kaveri ja sen vuoksi viitosen suuremmat etutilat houkuttelevat, mutta muuten asialla ei sinänsä ole merkitystä, koska takapenkillä ei matkustajia normaalisti ole. Vaihteistona pitää olla automaatti ja ajomäärä järjellisissä rajoissa.
Vaihtoehtoina ovat oikeastaan 3-sarjan E90 tai 5-sarjan E60. Hintaluokka 20-30 k, johon mahtuu monenlaista autoa. Kysymys kuuluu kumpi edellä mainituista on suositeltavampi malli? Ja millä moottorilla? Tiedän, mahdoton kysymys, mutta kuuntelen mieluusti ajatuksia aiheesta. Olen suht pitkä kaveri ja sen vuoksi viitosen suuremmat etutilat houkuttelevat, mutta muuten asialla ei sinänsä ole merkitystä, koska takapenkillä ei matkustajia normaalisti ole. Vaihteistona pitää olla automaatti ja ajomäärä järjellisissä rajoissa.
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Bangle:n design jakaa mielipiteet melko jyrkästi. Mun venettä E60 ei kelluta, mutta E90 varsinkin lift:nä on varsin hyvän näköinen (ainakin m-sporttina).Rasvis kirjoitti:Ja sitä paitsi pahuksen komea auto.
Jos 159 TI vaihtuisi penariin niin se olisi kyllä E90 LCI M-Sport 320d, 325d tai 325i.
LCI = Life Cycle Impulse = Facelift
Minulla oli edellinen ajokki 08 E61 520da, tuossa vuosimallissa oli 2-litran dieselistä otettu 177 hv / 350 Nm. Itsellä oli sporttipenkit (aivan loistavat) ja msport alusta, muuten hifikaiuttimia lukuunottamatta perusbisnes varusteilla. Suorituskyvyn osalta kone on ihan jees, toki eihän se enää yli 120 km/h vauhdeista juurikaan ryntäile mutta mihin kukakin on tottunut, sen 2 markkaa kelaa viisariinsa kuitenkin ilman mitään ongelmia ja ahdistuksen tunteita tasaisen tappavasti. Ajettavuus ja laatuvaikutelma on myös 10+, ei kitinän kitinää eikä räminän räminää. Automaattilaatikko (turbiini lukittuu tässä vuosikerrassa kaikilla vaihteilla) on myös aivan suvereenisti markkinoiden paras vaihtaen rivakammin ja kepeämmin kuin kaksoiskytkinlootat, tottelee myös joystickin komentoja manuaalina kuten manuaali ilman miettimisiä ja se on paljon se.
Kulutus taas on aivan hirvittävä, kesähelteillä tasoa 12 l / 100 km ja talvipakkasilla liki samaa tasoa. En ymmärrä missä laboratoriossa noihin luvattuihin verolukemiin on päästy.
Mutta, Bemari on bemari vain suoralla vaparikuutosella, vaikka sillä pienimmällä. Suora vaparikuutonen pieksee kaikki dieselit ajamisen ilossa aivan mennen tullen, turbiinimaista voimaa tyhjäkäynniltä rajoittajaan (joka on lähes alfamaisen ylhäällä) ja äänimaailma silaa nautintoa.
300-sarjalainen taas on enemmän "ajajan auto" jolla nauttii mutkateistä samaan tapaan kuin Alfalla. 300-sarjalainen on ikäänkuin kuljettajan kropan jatke. Ei niin mukava kuin 500-sarjalainen, mutta "ajettavampi"
Itselläni on ollut myös noita eri sukupolvien 300-sarjalaisia ja kun tilantarve ei ole enää niin suuri (lastenvaunuja ei tartte kuskata) olisi valintani ilman muuta 300-sarjalainen bensakuutosella.
Ei noissa Bemareissa niin väliä ole, jos haluat dieselin, niin kaikki koneet ok, jos bensan, unohda nuo neloskoneiset pihisiät. Nelosbensatkin tarjoavat aivan relevantin suorituskyvyn mutta ei bemariin... eiiii, eiii...
Kulutus taas on aivan hirvittävä, kesähelteillä tasoa 12 l / 100 km ja talvipakkasilla liki samaa tasoa. En ymmärrä missä laboratoriossa noihin luvattuihin verolukemiin on päästy.
Mutta, Bemari on bemari vain suoralla vaparikuutosella, vaikka sillä pienimmällä. Suora vaparikuutonen pieksee kaikki dieselit ajamisen ilossa aivan mennen tullen, turbiinimaista voimaa tyhjäkäynniltä rajoittajaan (joka on lähes alfamaisen ylhäällä) ja äänimaailma silaa nautintoa.
300-sarjalainen taas on enemmän "ajajan auto" jolla nauttii mutkateistä samaan tapaan kuin Alfalla. 300-sarjalainen on ikäänkuin kuljettajan kropan jatke. Ei niin mukava kuin 500-sarjalainen, mutta "ajettavampi"
Itselläni on ollut myös noita eri sukupolvien 300-sarjalaisia ja kun tilantarve ei ole enää niin suuri (lastenvaunuja ei tartte kuskata) olisi valintani ilman muuta 300-sarjalainen bensakuutosella.
Ei noissa Bemareissa niin väliä ole, jos haluat dieselin, niin kaikki koneet ok, jos bensan, unohda nuo neloskoneiset pihisiät. Nelosbensatkin tarjoavat aivan relevantin suorituskyvyn mutta ei bemariin... eiiii, eiii...
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!
Niin tuohon tila-asiaan, itse olen 172 senttinen tappi mutta ymmärtääkseni säätövarat ei etupenkillä lopu kesken 300-sarjalaisestakaan, vaikka vartta olisi pari metriä. Se, mahtuuko kukaan enää taakse sen jälkeen, on toinen juttu. Vitosessa mahtuu, kolmosessa ei.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: 14 Maalis 2004, 23:31
- Car(s): saksalainen sedan + Fiat 500C
- Paikkakunta: Espoo
Tästä ehdottomasti samaa mieltä, LCI M-Sport toimii!Jurin kirjoitti:
...mutta E90 varsinkin lift:nä on varsin hyvän näköinen (ainakin m-sporttina).
Jos 159 TI vaihtuisi penariin niin se olisi kyllä E90 LCI M-Sport 320d, 325d tai 325i.
LCI = Life Cycle Impulse = Facelift
Tästä mallia: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=ljqnea3hmxjc
Valitettavasti vaan taloudellinen realismi estää moisen hankinnan.
Itse olen uudemmista pnv:stä syystä X (lue: raha) onnnistunut pysymään loitolla.
Ainakin tuo oma E46 328i on ajajan autona 1500kg p*skaa. 300kg pois niin voisi olla hyväkin. Onko ne uudemmat yhtään kevyempiä?
Wanha lukkoperäinen E30 nelimukisella 16V moottorilla (muistaakseni reilu 1000 kg) oli ajajan autona täysin omassa sarjassaan verrattuna tuohon nykyiseen lossiin. Toki tuo nykyinen lossi on matkanteossa oiva. Hiljainen ja menee kuin jyrä, eikä kuluta mahdottomia (n. 20tkm matkalla mennyt 8,8l/100km).
Jotenkin nuo vaan ei sytytä vaikkei PNV:ssä ole paperilla mitään, miksei moisella haluaisi ajaa. Vika on siis minussa, ei autossa.
EDIT: Voisi lisätä, ettei tuossa 328i:ssä (M52B28TU) mitään alavääntöä ole.
Ainakin tuo oma E46 328i on ajajan autona 1500kg p*skaa. 300kg pois niin voisi olla hyväkin. Onko ne uudemmat yhtään kevyempiä?
Wanha lukkoperäinen E30 nelimukisella 16V moottorilla (muistaakseni reilu 1000 kg) oli ajajan autona täysin omassa sarjassaan verrattuna tuohon nykyiseen lossiin. Toki tuo nykyinen lossi on matkanteossa oiva. Hiljainen ja menee kuin jyrä, eikä kuluta mahdottomia (n. 20tkm matkalla mennyt 8,8l/100km).
Jotenkin nuo vaan ei sytytä vaikkei PNV:ssä ole paperilla mitään, miksei moisella haluaisi ajaa. Vika on siis minussa, ei autossa.
EDIT: Voisi lisätä, ettei tuossa 328i:ssä (M52B28TU) mitään alavääntöä ole.
Viimeksi muokannut mattijus, 26 Heinä 2011, 11:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
VMP
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: 14 Maalis 2004, 23:31
- Car(s): saksalainen sedan + Fiat 500C
- Paikkakunta: Espoo
Hyvää settiä, kiitos tästä!Uotinen kirjoitti:Minulla oli edellinen ajokki 08 E61 520da, tuossa vuosimallissa oli 2-litran dieselistä otettu 177 hv / 350 Nm. Itsellä oli sporttipenkit (aivan loistavat) ja msport alusta, muuten hifikaiuttimia lukuunottamatta perusbisnes varusteilla. Suorituskyvyn osalta kone on ihan jees, toki eihän se enää yli 120 km/h vauhdeista juurikaan ryntäile mutta mihin kukakin on tottunut, sen 2 markkaa kelaa viisariinsa kuitenkin ilman mitään ongelmia ja ahdistuksen tunteita tasaisen tappavasti. Ajettavuus ja laatuvaikutelma on myös 10+, ei kitinän kitinää eikä räminän räminää. Automaattilaatikko (turbiini lukittuu tässä vuosikerrassa kaikilla vaihteilla) on myös aivan suvereenisti markkinoiden paras vaihtaen rivakammin ja kepeämmin kuin kaksoiskytkinlootat, tottelee myös joystickin komentoja manuaalina kuten manuaali ilman miettimisiä ja se on paljon se.
Kulutus taas on aivan hirvittävä, kesähelteillä tasoa 12 l / 100 km ja talvipakkasilla liki samaa tasoa. En ymmärrä missä laboratoriossa noihin luvattuihin verolukemiin on päästy.
Mutta, Bemari on bemari vain suoralla vaparikuutosella, vaikka sillä pienimmällä. Suora vaparikuutonen pieksee kaikki dieselit ajamisen ilossa aivan mennen tullen, turbiinimaista voimaa tyhjäkäynniltä rajoittajaan (joka on lähes alfamaisen ylhäällä) ja äänimaailma silaa nautintoa.
300-sarjalainen taas on enemmän "ajajan auto" jolla nauttii mutkateistä samaan tapaan kuin Alfalla. 300-sarjalainen on ikäänkuin kuljettajan kropan jatke. Ei niin mukava kuin 500-sarjalainen, mutta "ajettavampi"
Itselläni on ollut myös noita eri sukupolvien 300-sarjalaisia ja kun tilantarve ei ole enää niin suuri (lastenvaunuja ei tartte kuskata) olisi valintani ilman muuta 300-sarjalainen bensakuutosella.
Ei noissa Bemareissa niin väliä ole, jos haluat dieselin, niin kaikki koneet ok, jos bensan, unohda nuo neloskoneiset pihisiät. Nelosbensatkin tarjoavat aivan relevantin suorituskyvyn mutta ei bemariin... eiiii, eiii...
Tuollainen 520d LCI ei välttämättä olisi ollenkaan huono vaihtoehto, joskin budjetin kanssa tekee erittäin tiukkaa tälläkin. Kulutuslukemasi tuntuvat kuitenkin hämmentävän suurilta. Tuttu taksikuski ajeli vastaavalla autolla pari vuotta ja kertoili kulutuksen olleen alle kympin jopa siinä käytössä. Vastaavasti E90 selviää käsittääkseni samalla moottorilla 6-7 litralla sekalaisessa käytössä.
Komppaan sinua myös tuon suoran kutosen osalta bensapuolella. Jos bensakoneeseen päädyn, niin valinta on kyllä 3/525 tai 3/530, pienemmät ei jaksa innostaa. Dieseleistä käy periaatteessa kaikki, joskin 6-mukisten voimavarat tuntunevat paremmin takamuksessa, kuten myös kulutus lompakossa.
Onko jollain kommenttia luotettavuudesta? BTCF:llä monet tuntuvat olevan sitä mieltä, että bensa M/N54:nen ZF:n laatikkoon yhdistettynä on erittäin luotettavaa, lähes "ikiliikkujatekniikkaa". Vastaavasti M57 dieseleissä on tuntunut olevan huomattavasti enemmän murheita kilometrien kertyessä. Esimerkkeinä nyt vaikkapa surullisen kuuluisat imusarjan läpät (toki poistettavissa), EGR, turbo, suuttimet, polttoainepumput jne.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Mulla on M54 steptronicilla, hyvin toimii vielä 230tkm ajettunakin.
Kuitenkin vähän sama vika kuin mattijussilla, ei nyt vaan jaksa sytyttää noin ajajan näkökulmasta. Toistaiseksi kuitenkin sellaisella mentävä ja leppoisasti sillä taittaa matkaa perhe mukana.
Uudempaa e60:sta en itse ostaisi kuin kolmelitraisella bensalla ja kolmossarjassakaan tuo kakspuolikas ei vakuuttanut bensana, dieselinä kylläkin.
Kolmossarjalainen pitänee myös arvonsa jonkin verran paremmin kuin vitonen?
Kuitenkin vähän sama vika kuin mattijussilla, ei nyt vaan jaksa sytyttää noin ajajan näkökulmasta. Toistaiseksi kuitenkin sellaisella mentävä ja leppoisasti sillä taittaa matkaa perhe mukana.
Uudempaa e60:sta en itse ostaisi kuin kolmelitraisella bensalla ja kolmossarjassakaan tuo kakspuolikas ei vakuuttanut bensana, dieselinä kylläkin.
Kolmossarjalainen pitänee myös arvonsa jonkin verran paremmin kuin vitonen?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Työkaverilla on 520dA, onkos se nyt 08 tai 09, ja sanoi että viidessäpilkkujotain se kulutus yleensä pyörii. Varmaankin puhui ajotietokoneen näyttämästä mutta ei kait se nyt litraa enempää heitä?Uotinen kirjoitti:Kulutus taas on aivan hirvittävä, kesähelteillä tasoa 12 l / 100 km ja talvipakkasilla liki samaa tasoa. En ymmärrä missä laboratoriossa noihin luvattuihin verolukemiin on päästy.
Yllättävän ripeästi tuntuu liikkuvan iso auto pienellä nakulla ja automaagilla.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: 14 Maalis 2004, 23:31
- Car(s): saksalainen sedan + Fiat 500C
- Paikkakunta: Espoo
Bimmeri tulee kuitenkin jokapäiväiseksi käyttöautoksi, joten hyvä ajettavuus ja mukavuus ovat tärkeitä. Itse tykkään bemun ajettavuudesta kokonaisuutena, mutta eihän tuollainen peruskinneri mikään ratapeli ole.Rolle kirjoitti:Mulla on M54 steptronicilla, hyvin toimii vielä 230tkm ajettunakin.
Kuitenkin vähän sama vika kuin mattijussilla, ei nyt vaan jaksa sytyttää noin ajajan näkökulmasta. Toistaiseksi kuitenkin sellaisella mentävä ja leppoisasti sillä taittaa matkaa perhe mukana.
Uudempaa e60:sta en itse ostaisi kuin kolmelitraisella bensalla ja kolmossarjassakaan tuo kakspuolikas ei vakuuttanut bensana, dieselinä kylläkin.
Kolmossarjalainen pitänee myös arvonsa jonkin verran paremmin kuin vitonen?
Koska allekirjoittaneessa asustaa vahva rakkaus myös alfoihin, olen yhä enemmän ruvennut pyörittelemään mielessäni ajatusta kombinaatiosta joku järkihintainen (~20 ke) "perusbemu" (lue tyyliin 325i -05 tai 530d -04) käyttöautona + GTA kakkos/harraste/nautiskeluautona. Tähän yhdistelmään pääsisi kiinni hyvässä tapauksessa noin 35 kilon budjetilla, mikä ei kuulosta aivan mahdottomalta. Käyttö- ja ylläpitokulut ovatkin sitten kokonaan eri juttu... Mitenkäs tämä ajatus myydään vaimolle?

-
- Viestit: 87
- Liittynyt: 14 Maalis 2004, 23:31
- Car(s): saksalainen sedan + Fiat 500C
- Paikkakunta: Espoo
Näin olen itsekin ymmärtänyt. BMW:n uudehkot moottorit ovat kyllä ällistyttävän taloudellisia suhteessa suorituskykyyn.Rasvis kirjoitti: Työkaverilla on 520dA, onkos se nyt 08 tai 09, ja sanoi että viidessäpilkkujotain se kulutus yleensä pyörii. Varmaankin puhui ajotietokoneen näyttämästä mutta ei kait se nyt litraa enempää heitä?
Yllättävän ripeästi tuntuu liikkuvan iso auto pienellä nakulla ja automaagilla.
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
520da kulutuksesta sen verran, että kun mennään tasaista matka-ajoa normaaleissa keleissä, ajotieturin mukaan pyörii siinä 5,5 - 6,5 litraa joka on mielestäni vähän noin isolle autolle ja omaan kyllä raskaahkon kaasujalan siinämielessä, että ajan lain sallimaa maksimia > ohitan suurimman osan autoilijoista.
Raju, siis todella raju kasvu tulee kun pakkasta on -15 kireämmällä puolen tai vastaavasti hellettä +25 lämpimämpää. Noita kelejä mahtui todella paljon auton minulla oloaikaan ja en voinut kuin ihmetellä järkyttävää kulutusta, kun vaimon vanhalla (E39) 520i:llä pääsi pienemmällä kulutuksella! BMW tietäjät tosin epäilivät kovan pakkaskulutuksen ja auton kylmyyden johtuvan viallisesta/viallisista (3 kpl) termostaateista.
Kestävyydestä taas sen verran, että bemarin suorat bensakuutoset M50, M52, M54 ainakin, normaalisti huollettuina eivät varmaan kilometreihin koskaan kuole... vesipumppu noista menee viimeistään 150tkm kohdalla mutta sen kyllä kuulee ennen kuin toimintansa lopettaa. Uusi maksaa muutaman kympin ja on metallisiivillä eli se ei sitten kuolekaan enää auton loppueliniän aikana. Jotain huohottimen jäätymisistä johtuvia öljyjen sylkäisyjä noissa on kuulemma ollut, vaan eipä ole yhtään omalle kohdalle koskaan sattunut.
Dieselitkin on ymmärtääkseni DIESELEIKSI pomminvarmoja mutta eihän nykyiset turbodieselit mitkään kestä kuten bensakoneet. Aina niistä menee ahtimia, suuttimia yms. mutta havaintojeni mukaan paljon vähemmän kuin esmes jostain vaginoista tai tojodoiden d4d koneista.
Manuaalilaatikoita ei saa rikki kai millään, automaatitkin vain osaamattomalla huollolla.
Kaikenkaikkiaan mitä minulla on noita erilaisia bemareita ollut pilvin pimein, niin enpä ole luotettavampaan merkkiin kyllä törmännyt. Toki on minulla ollut monia muitakin merkkejä joskin japsit olen pyrkinyt välttämään vaikka luurankoja kaapista löytyy niidenkin osalta.
Se on totta, että "alfamaista herkkyyttä" ei nykybemareista löydy, mutta kylläpä joku 300-sarjalainen on julmasti kivempi ajaa osana kroppaa kuin vaikkapa sen primääri kilpailija ceemelimersu.
Raju, siis todella raju kasvu tulee kun pakkasta on -15 kireämmällä puolen tai vastaavasti hellettä +25 lämpimämpää. Noita kelejä mahtui todella paljon auton minulla oloaikaan ja en voinut kuin ihmetellä järkyttävää kulutusta, kun vaimon vanhalla (E39) 520i:llä pääsi pienemmällä kulutuksella! BMW tietäjät tosin epäilivät kovan pakkaskulutuksen ja auton kylmyyden johtuvan viallisesta/viallisista (3 kpl) termostaateista.
Kestävyydestä taas sen verran, että bemarin suorat bensakuutoset M50, M52, M54 ainakin, normaalisti huollettuina eivät varmaan kilometreihin koskaan kuole... vesipumppu noista menee viimeistään 150tkm kohdalla mutta sen kyllä kuulee ennen kuin toimintansa lopettaa. Uusi maksaa muutaman kympin ja on metallisiivillä eli se ei sitten kuolekaan enää auton loppueliniän aikana. Jotain huohottimen jäätymisistä johtuvia öljyjen sylkäisyjä noissa on kuulemma ollut, vaan eipä ole yhtään omalle kohdalle koskaan sattunut.
Dieselitkin on ymmärtääkseni DIESELEIKSI pomminvarmoja mutta eihän nykyiset turbodieselit mitkään kestä kuten bensakoneet. Aina niistä menee ahtimia, suuttimia yms. mutta havaintojeni mukaan paljon vähemmän kuin esmes jostain vaginoista tai tojodoiden d4d koneista.
Manuaalilaatikoita ei saa rikki kai millään, automaatitkin vain osaamattomalla huollolla.
Kaikenkaikkiaan mitä minulla on noita erilaisia bemareita ollut pilvin pimein, niin enpä ole luotettavampaan merkkiin kyllä törmännyt. Toki on minulla ollut monia muitakin merkkejä joskin japsit olen pyrkinyt välttämään vaikka luurankoja kaapista löytyy niidenkin osalta.
Se on totta, että "alfamaista herkkyyttä" ei nykybemareista löydy, mutta kylläpä joku 300-sarjalainen on julmasti kivempi ajaa osana kroppaa kuin vaikkapa sen primääri kilpailija ceemelimersu.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!
Niin ja vielä kulutusasiaan, bemareiden bensakoneet ovat myös todella taloudellisia matka-ajossa, siis nimenomaan kuutoset mutta kai nuo ituhippinelosetkin vähällä menee.
Esimerkkinä vaikkapa tuolla vaimon vanhalla 520i:llä (jossa ei ole mitään efficien dynamics ituhippijuttuja ja aerodynamiikka ulkomuodosta päätellen ei erityisen hyvä...) pääsee aivan helposti matka-ajossa 6,5 - 7 litran lukemiin ja ilmastointi saa hyrrätä. Lankomies osti nyt tuollaisen E60 korisen 523i automaattibensan (LCI eli parempi laatikko kuin pre-lci) ja menee kuulemma matkassa alle seiskan sekin.
Noihin lukemiin menee kuulemma mahtidieselitkin kun oikein tiristää (530d, 535d) mutta itse en vaan kertakaikkiaan pidä dieselkoneen luonteesta, oli merkki mikä tahojaan. Vaikka, se on sanottava että 535d on kyllä helevetin väkevä esitys ja tähän asti ajamistani dieselkoneista (olkoon missä bemarin korissa vaan) ainoa johon saattaisin omaa rahaa laittaa. Tässä koneessa kun on näet vetoa sen alkupotkun jälkeenkin
ja paljon!
Esimerkkinä vaikkapa tuolla vaimon vanhalla 520i:llä (jossa ei ole mitään efficien dynamics ituhippijuttuja ja aerodynamiikka ulkomuodosta päätellen ei erityisen hyvä...) pääsee aivan helposti matka-ajossa 6,5 - 7 litran lukemiin ja ilmastointi saa hyrrätä. Lankomies osti nyt tuollaisen E60 korisen 523i automaattibensan (LCI eli parempi laatikko kuin pre-lci) ja menee kuulemma matkassa alle seiskan sekin.
Noihin lukemiin menee kuulemma mahtidieselitkin kun oikein tiristää (530d, 535d) mutta itse en vaan kertakaikkiaan pidä dieselkoneen luonteesta, oli merkki mikä tahojaan. Vaikka, se on sanottava että 535d on kyllä helevetin väkevä esitys ja tähän asti ajamistani dieselkoneista (olkoon missä bemarin korissa vaan) ainoa johon saattaisin omaa rahaa laittaa. Tässä koneessa kun on näet vetoa sen alkupotkun jälkeenkin

BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!
Kaverin maasturista (330xi) jäätyi huohotin ja öljyt (onneksi) koneeseen ja kone jumiin. Korjautui uusilla öljyillä ja huohottimen sulatuksella.Uotinen kirjoitti:Jotain huohottimen jäätymisistä johtuvia öljyjen sylkäisyjä noissa on kuulemma ollut, vaan eipä ole yhtään omalle kohdalle koskaan sattunut.
Omassa pakussani huohotin oli viime talvena jäässä ainakin kolme kertaa. Tosin kun tuon ominaisuuden tietää, ei tuo ole kamalan iso ongelma. (Joulukuun lopussa laitoin sitten pahvia keulalle eikä vaikuttanut enää jäätyvän.)
Tosin vanhoja loppunajettuja raatojahan nämä.
VMP
Jep, tuo pahvi talveksi munuaisten taakse on halvin vakuutus välttyä eto hommalta. Legenda kertoo että skandinaavimalleissa nuo huohottimen letkunpätkät olisivat jotenkin eristettyjä ja jäätymisongelmaa ei olisi, vaan kun verrattiin taannoin 530i saksantuontia ja ruotsi(skandinaavi) autoa niin ei noissa ainakaan ollut mitään eroa.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!
S842A huohotin on eristetty. Ilmeisesti pääsääntöisesti pohjoismaihin myydyissä autoissa moinen on, muttei välttämättä. Omassani ei moista ole (Saksaan myyty ja Ruotsista tuotu)Uotinen kirjoitti:Jep, tuo pahvi talveksi munuaisten taakse on halvin vakuutus välttyä eto hommalta. Legenda kertoo että skandinaavimalleissa nuo huohottimen letkunpätkät olisivat jotenkin eristettyjä ja jäätymisongelmaa ei olisi, vaan kun verrattiin taannoin 530i saksantuontia ja ruotsi(skandinaavi) autoa niin ei noissa ainakaan ollut mitään eroa.
VMP
- Cadamuro
- Viestit: 1056
- Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
- Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex) - Paikkakunta: Mänttä
Kortti ollut viime torstaista asti ja eri autoja tultu testailtua. Skoda Yeti 4x4, todella mukava ajaa. Hyvä ajoasento ja ei oikein moittimista ole ollut. Ainut mikä ärsyttää on se kun ajotietokone neuvoo vaihtamaan vaihdetta vitoselle vaikka kierroksia on 1300rpm ja vauhtia 50. Eikä se lähde siitä ennenkuin olet vaihtanut vaihteen tai hidastanut vauhtia entisestään. Kai se yllyttää siihen taloudelliseen ajoon mutta hieno sitten alamäessä hidastella moottorijarrulla kun muutenkin on jo ajettu tyhjäkäynnillä sitä viittääkymppiä..
Fiat puntolla tuli käytyä tampereella, vuosimalli joku 1994? 1.1l kone, 4 ihmistä kyydissä joten ei paljoa ohituskaistalla parane vaihdella puolta..
Kyllä sittenkun saa sen 80 mittariin ja 5 vaihteen päälle niin ei ongelmia, liitää kuin mikäkin! Ohjaustehostinkin olisi mukava varuste ison kaupungin keskustassa.. Kuitenkin ihan näppärä peli puutteista huolimatta!
Renault scenic megane 1998 2.0l. Ihmeen pirteä peli vaikkei uskoisi. Aika ketteräkin tarpeen tullessa. Seissyt pihassa vähän aikaa odottamassa jakohihnan vaihtoa mutta kävin sillä pienen lenkin ajamassa silti. Kytkin vähän jäykkä (johtuu mahdollisesti seisonnasta) ja kaasupoljin on sen verran lattiassa että tuntuu oudolta polkea kuin rumpujen pedaalia
Fiat puntolla tuli käytyä tampereella, vuosimalli joku 1994? 1.1l kone, 4 ihmistä kyydissä joten ei paljoa ohituskaistalla parane vaihdella puolta..

Renault scenic megane 1998 2.0l. Ihmeen pirteä peli vaikkei uskoisi. Aika ketteräkin tarpeen tullessa. Seissyt pihassa vähän aikaa odottamassa jakohihnan vaihtoa mutta kävin sillä pienen lenkin ajamassa silti. Kytkin vähän jäykkä (johtuu mahdollisesti seisonnasta) ja kaasupoljin on sen verran lattiassa että tuntuu oudolta polkea kuin rumpujen pedaalia

Kantapään kautta vuodesta -93..
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Mulla on Ruotsiin alunperin myyty ja ei ollut huohotinputket eristetty, mutta nyt on cold climate versiot kun olivat rikki. Ei jäätynyt viime talvena eikä olout mitään pahviviritystä keulassaUotinen kirjoitti:Legenda kertoo että skandinaavimalleissa nuo huohottimen letkunpätkät olisivat jotenkin eristettyjä ja jäätymisongelmaa ei olisi, vaan kun verrattiin taannoin 530i saksantuontia ja ruotsi(skandinaavi) autoa niin ei noissa ainakaan ollut mitään eroa.

Täytyy kai tähän ottaa vähän osaa, kun jotain tietoa on. Syys- lokakuun vaihteesta lukien on alla pyörinyt tuollainen 2010-mallin 320 d. Kilometrejä mittarissa on nyt hiukan yli 40 000. Toistaiseksi ei autossa ole ollut mitään vikaa, ei mitään toimintahäiriötä. Ensimmäinen huolto ja myös öljynvaihto (!) tehtiin 37 000 km:n kohdalla auton oman ilmoituksen perusteella. Öljyn pinta oli tässä ajassa vajentunut ehkä millimetrin. Huollon ajaksi Autosalpa antoi käyttöön sijaisauton veloituksetta (118 i). Huolto maksoi noin 350 euroa. Eli noin puolet Alfan (159 2,4 jtd) huoltohinnasta (Delta-auto edellyttäen, ettei tarvitse korjata eikä vaihtaa hihnaa). Jos ja kun ajotapa pysyy samanlaisena, seuraavan kerran huollossa käydään joskus 75 000 - 80 000 km:n kohdalla. Hihnaa ei vaihdeta, kun sitä ei ole.
Auto on erittäin jämäkkä, ei kolise, helise, natise, sora ei rapise nurkissa, materiaalit tuntuvat kestäviltä, ohjauksessa, polkimissa, vaihdekepissä, viiksissä, katkaisijoissa, kahvoissa... kaikissa on jämäkkä ja luottamusta herättävä tuntu ja täsmällinen toiminta. Moottorin ääni on hiljainen ja laadun tunne kaiken aikaa läsnä. Uuden auto tuoksu on säilynyt näihin päiviin. Ainahan tämäkin voi rikki mennä ja joskus menee, mutta oudolta tuntuisi, jos tässä mitään isompaa ensimmäisten 200 000 km:n aikana tulisi tai kovin paljoa pienempääkään.
Polttoaineen keskikulutus on kesällä viisi litraa, talvella pari desiä alle (alemmat ajonopeudet). Samalla ajotyylillä 159 vei 7,5 - 7,7. Alfassa oli isompi ja tehokkaampi moottori, mutta reilusti suuremman painon takia suorituskyky ei ole yhtään parempi. Bemarille luvataan 7,9 sekuntia 0-100. Käytännön ajossakin se tuntuu Alfaa pontevammalta. Alfassa oli kuitenkin mukavampi soundi ja tietyillä kierroksilla potku antoi tunteen rajummasta menosta. Bemun salaisuus on laaja-alaisessa vääntöalueessa ja keveydessä. Kolmesatanen tuntuu moniin nykyautoihin verrattuna miellyttävän keveältä, Massaa siinäkin on 1440 kg., mutta se on 200 kg vähemmän kuin Alfassa. Lisäksi Bemarin painojakautuma on 51–49. Alfan oli arviolta jotain 60–40, joten se tuntui selvästi raskaskeulaisemmalta. Bemari on siis näppärämpi ajaa.
Alfa on kyllä ohjaukseltaan tunnokkaampi ja myös vakaampi menijä suorilla ja varsinkin talvella turvallisemman tuntuinen eikä se varmaan kesäisellä mutkatielläkään yhtään hitaampi etenijä ole, mutta jotenkin Bemarissa on herkempi ja dynaamisempi ote. Oma vaikutuksensa lienee myös sport-alustalla ja -istuimilla. Toisaalta run flat -renkaat eivät ole kaikkein halvimmat eivätkä kaikkein mukavimmatkaan. Alfassa vanteet olivat 17" ja 18", tässä 16" ja 17". Tuumaa pienempi pyörä tasoittaa painoeron ja kustannukset rinkuloiden osalta.
Tyylissä ja persoonallisuudessa Bemari tietysti häviää ja onhan tämä kalliimpikin, vaikka vastaavien mallien ja varusteiden löytäminen järkevään vertailuun ei aina ole helppoa.
Itselleni valinta oli helppo perustella kahdella asialla: taloudella ja vaihtelulla. Yli puolta pienemmät huoltokulut, 2,5 litraa pienempi kulutus, todennäköisesti parempi jälleenmyyntiarvo ja oletettavasti vähemmän vikoja.. Kun vielä tiettyjä yksilöitä kampanjoitiin 4000 e alle ovh:n, niihin tarjottiin business-sport-pakettia tonnilla (varusteet erikseen +5000 e) ja vaihtohyvitys vanhasta oli 2000 euroa parempi kuin uuteen 159:ään, niin antanette anteeksi, että hairahdin.
Auto on erittäin jämäkkä, ei kolise, helise, natise, sora ei rapise nurkissa, materiaalit tuntuvat kestäviltä, ohjauksessa, polkimissa, vaihdekepissä, viiksissä, katkaisijoissa, kahvoissa... kaikissa on jämäkkä ja luottamusta herättävä tuntu ja täsmällinen toiminta. Moottorin ääni on hiljainen ja laadun tunne kaiken aikaa läsnä. Uuden auto tuoksu on säilynyt näihin päiviin. Ainahan tämäkin voi rikki mennä ja joskus menee, mutta oudolta tuntuisi, jos tässä mitään isompaa ensimmäisten 200 000 km:n aikana tulisi tai kovin paljoa pienempääkään.
Polttoaineen keskikulutus on kesällä viisi litraa, talvella pari desiä alle (alemmat ajonopeudet). Samalla ajotyylillä 159 vei 7,5 - 7,7. Alfassa oli isompi ja tehokkaampi moottori, mutta reilusti suuremman painon takia suorituskyky ei ole yhtään parempi. Bemarille luvataan 7,9 sekuntia 0-100. Käytännön ajossakin se tuntuu Alfaa pontevammalta. Alfassa oli kuitenkin mukavampi soundi ja tietyillä kierroksilla potku antoi tunteen rajummasta menosta. Bemun salaisuus on laaja-alaisessa vääntöalueessa ja keveydessä. Kolmesatanen tuntuu moniin nykyautoihin verrattuna miellyttävän keveältä, Massaa siinäkin on 1440 kg., mutta se on 200 kg vähemmän kuin Alfassa. Lisäksi Bemarin painojakautuma on 51–49. Alfan oli arviolta jotain 60–40, joten se tuntui selvästi raskaskeulaisemmalta. Bemari on siis näppärämpi ajaa.
Alfa on kyllä ohjaukseltaan tunnokkaampi ja myös vakaampi menijä suorilla ja varsinkin talvella turvallisemman tuntuinen eikä se varmaan kesäisellä mutkatielläkään yhtään hitaampi etenijä ole, mutta jotenkin Bemarissa on herkempi ja dynaamisempi ote. Oma vaikutuksensa lienee myös sport-alustalla ja -istuimilla. Toisaalta run flat -renkaat eivät ole kaikkein halvimmat eivätkä kaikkein mukavimmatkaan. Alfassa vanteet olivat 17" ja 18", tässä 16" ja 17". Tuumaa pienempi pyörä tasoittaa painoeron ja kustannukset rinkuloiden osalta.
Tyylissä ja persoonallisuudessa Bemari tietysti häviää ja onhan tämä kalliimpikin, vaikka vastaavien mallien ja varusteiden löytäminen järkevään vertailuun ei aina ole helppoa.
Itselleni valinta oli helppo perustella kahdella asialla: taloudella ja vaihtelulla. Yli puolta pienemmät huoltokulut, 2,5 litraa pienempi kulutus, todennäköisesti parempi jälleenmyyntiarvo ja oletettavasti vähemmän vikoja.. Kun vielä tiettyjä yksilöitä kampanjoitiin 4000 e alle ovh:n, niihin tarjottiin business-sport-pakettia tonnilla (varusteet erikseen +5000 e) ja vaihtohyvitys vanhasta oli 2000 euroa parempi kuin uuteen 159:ään, niin antanette anteeksi, että hairahdin.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Mitä! Annoit järjelle vallan tunteen asemesta!Jönsson kirjoitti: Itselleni valinta oli helppo perustella kahdella asialla: taloudella ja vaihtelulla. Yli puolta pienemmät huoltokulut, 2,5 litraa pienempi kulutus, todennäköisesti parempi jälleenmyyntiarvo ja oletettavasti vähemmän vikoja.. Kun vielä tiettyjä yksilöitä kampanjoitiin 4000 e alle ovh:n, niihin tarjottiin business-sport-pakettia tonnilla (varusteet erikseen +5000 e) ja vaihtohyvitys vanhasta oli 2000 euroa parempi kuin uuteen 159:ään, niin antanette anteeksi, että hairahdin.

Itse tein sen virheen 1.1.2011 ja Fiat kosti 7.1. katkaisemalla etujousensa. Väänsi vielä helmikuussa puukkoa haavassa vaatimalla vaihdattamaan kaikki takaylätukivartensa.

Niin pääsi käymäänh_lauri kirjoitti:Mitä! Annoit järjelle vallan tunteen asemesta!Jönsson kirjoitti: Itselleni valinta oli helppo perustella kahdella asialla: taloudella ja vaihtelulla. Yli puolta pienemmät huoltokulut, 2,5 litraa pienempi kulutus, todennäköisesti parempi jälleenmyyntiarvo ja oletettavasti vähemmän vikoja.. Kun vielä tiettyjä yksilöitä kampanjoitiin 4000 e alle ovh:n, niihin tarjottiin business-sport-pakettia tonnilla (varusteet erikseen +5000 e) ja vaihtohyvitys vanhasta oli 2000 euroa parempi kuin uuteen 159:ään, niin antanette anteeksi, että hairahdin.(


- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Mulle tulee myös joskus kuukauden kuluttua uusi kulkine, hairahdin myös eri merkkiin. Perusteena oli, että en tarvitse enää ajojeni vuoksi dieseliä vaan bensakone riittää. Alfaan olisi vaihtohyvitys pysynyt varsin vaatimattomissa lukemissa, relluun lupasivat heti kättelyssä pari tonnia paremman hinnan sekä mukaan muutaman tonnin "tarvikkeet" talvirenkaista varashälyttimeen sekä moottorin lämmittimeen. Huomattakoon, että alfaan nuo samat lisukkeet olisivat tulleet maksamaan viitisen tonnia noin karkeasti laskien. Huoltokulut ovat myös ehkä hieman pienemmät, kulutus on kai samaa luokkaa, olkoonkin, että se on bensaa.Jönsson kirjoitti:Itselleni valinta oli helppo perustella kahdella asialla: taloudella ja vaihtelulla. Yli puolta pienemmät huoltokulut, 2,5 litraa pienempi kulutus, todennäköisesti parempi jälleenmyyntiarvo ja oletettavasti vähemmän vikoja.. Kun vielä tiettyjä yksilöitä kampanjoitiin 4000 e alle ovh:n, niihin tarjottiin business-sport-pakettia tonnilla (varusteet erikseen +5000 e) ja vaihtohyvitys vanhasta oli 2000 euroa parempi kuin uuteen 159:ään, niin antanette anteeksi, että hairahdin.
Vaihtelu virkistää, näinhän sitä sanotaan.
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: 14 Maalis 2004, 23:31
- Car(s): saksalainen sedan + Fiat 500C
- Paikkakunta: Espoo
Erittäin mielenkiintoinen postaus, kiitos! Vahvistaa käsityksiäni ja havaintojani automallin käypäisyydestä.Jönsson kirjoitti:Täytyy kai tähän ottaa vähän osaa, kun jotain tietoa on. Syys- lokakuun vaihteesta lukien on alla pyörinyt tuollainen 2010-mallin 320 d. Kilometrejä mittarissa on nyt hiukan yli 40 000. Toistaiseksi ei autossa ole ollut mitään vikaa, ei mitään toimintahäiriötä. Ensimmäinen huolto ja myös öljynvaihto (!) tehtiin 37 000 km:n kohdalla auton oman ilmoituksen perusteella. Öljyn pinta oli tässä ajassa vajentunut ehkä millimetrin. Huollon ajaksi Autosalpa antoi käyttöön sijaisauton veloituksetta (118 i). Huolto maksoi noin 350 euroa. Eli noin puolet Alfan (159 2,4 jtd) huoltohinnasta (Delta-auto edellyttäen, ettei tarvitse korjata eikä vaihtaa hihnaa). Jos ja kun ajotapa pysyy samanlaisena, seuraavan kerran huollossa käydään joskus 75 000 - 80 000 km:n kohdalla. Hihnaa ei vaihdeta, kun sitä ei ole.
Auto on erittäin jämäkkä, ei kolise, helise, natise, sora ei rapise nurkissa, materiaalit tuntuvat kestäviltä, ohjauksessa, polkimissa, vaihdekepissä, viiksissä, katkaisijoissa, kahvoissa... kaikissa on jämäkkä ja luottamusta herättävä tuntu ja täsmällinen toiminta. Moottorin ääni on hiljainen ja laadun tunne kaiken aikaa läsnä. Uuden auto tuoksu on säilynyt näihin päiviin. Ainahan tämäkin voi rikki mennä ja joskus menee, mutta oudolta tuntuisi, jos tässä mitään isompaa ensimmäisten 200 000 km:n aikana tulisi tai kovin paljoa pienempääkään.
Polttoaineen keskikulutus on kesällä viisi litraa, talvella pari desiä alle (alemmat ajonopeudet). Samalla ajotyylillä 159 vei 7,5 - 7,7. Alfassa oli isompi ja tehokkaampi moottori, mutta reilusti suuremman painon takia suorituskyky ei ole yhtään parempi. Bemarille luvataan 7,9 sekuntia 0-100. Käytännön ajossakin se tuntuu Alfaa pontevammalta. Alfassa oli kuitenkin mukavampi soundi ja tietyillä kierroksilla potku antoi tunteen rajummasta menosta. Bemun salaisuus on laaja-alaisessa vääntöalueessa ja keveydessä. Kolmesatanen tuntuu moniin nykyautoihin verrattuna miellyttävän keveältä, Massaa siinäkin on 1440 kg., mutta se on 200 kg vähemmän kuin Alfassa. Lisäksi Bemarin painojakautuma on 51–49. Alfan oli arviolta jotain 60–40, joten se tuntui selvästi raskaskeulaisemmalta. Bemari on siis näppärämpi ajaa.
Alfa on kyllä ohjaukseltaan tunnokkaampi ja myös vakaampi menijä suorilla ja varsinkin talvella turvallisemman tuntuinen eikä se varmaan kesäisellä mutkatielläkään yhtään hitaampi etenijä ole, mutta jotenkin Bemarissa on herkempi ja dynaamisempi ote. Oma vaikutuksensa lienee myös sport-alustalla ja -istuimilla. Toisaalta run flat -renkaat eivät ole kaikkein halvimmat eivätkä kaikkein mukavimmatkaan. Alfassa vanteet olivat 17" ja 18", tässä 16" ja 17". Tuumaa pienempi pyörä tasoittaa painoeron ja kustannukset rinkuloiden osalta.
Tyylissä ja persoonallisuudessa Bemari tietysti häviää ja onhan tämä kalliimpikin, vaikka vastaavien mallien ja varusteiden löytäminen järkevään vertailuun ei aina ole helppoa.
Itselleni valinta oli helppo perustella kahdella asialla: taloudella ja vaihtelulla. Yli puolta pienemmät huoltokulut, 2,5 litraa pienempi kulutus, todennäköisesti parempi jälleenmyyntiarvo ja oletettavasti vähemmän vikoja.. Kun vielä tiettyjä yksilöitä kampanjoitiin 4000 e alle ovh:n, niihin tarjottiin business-sport-pakettia tonnilla (varusteet erikseen +5000 e) ja vaihtohyvitys vanhasta oli 2000 euroa parempi kuin uuteen 159:ään, niin antanette anteeksi, että hairahdin.
Huoltokulut ovat naurettavan alhaiset, joskin öljynvaihtoväli tuntuu hurjan pitkältä, kun mietin omia aiempia kokemuksia dieseleistä ja siitä, miltä niissä öljyt yleensä näyttävät jo 10-15 tkm ajon jälkeen. Kaipa ne sitten on Munchenissä tämänkin asian miettineet.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100