916 nakutus
Valvoja: Moderators
916 nakutus
Minun GTV 916 2.0 TS on alkanut nakuttamaan. Nyt en tarkoita sitä "dieselmäistä" ajoituksenmuuntimen aiheuttamaa, vaan "oikeaa" venttiilien nakutusta. Autoni jakohihnan vaihto on lähellä, lueskelin näiltä sivuilta että se saattaa olla, siis nakutus, merkki siitä että hihna alkaa olla viimeisillään? Olisko tilanne näin? Siis ääni kuuluu vedätettäessä. Ja se on alkanut viime aikoina kuulua useammin.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
916 nakutus
Eikös siinä ole hydrauliset venttiilin painimet, joku niistä fuskaa öljyä mistä mahdollinen nakutus kuuluu.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Jos nakutuksella tarkoitetaan detonaatiota, eli seoksen liian aikaista ja ilman kipinää tapahtuvaa syttymistä palotilassa, vaikea keksiä miten kulunut/halkeillut nokkahihna tuota saisi aikaan. Tietysti jos jako jo päässyt hyppäämään niin mikä tahansa mahdollista. Mutta jaon hypätessä muut ongelmat (vääntyneet venttiilit esimerkiksi) yleensä se dominoivin oire, ei nakutus.
Kuuluuko nakutus parhaiten isommilla vaihteilla pienillä kierroksilla moottoria kovasti kurmittaessa (eli kaasu pohjaan painaessa)? Pystyykö nakutusta tuossa tilassa "säätelemään" löysäämällä kaasua ja painamalla sitä lisää? Tuollaiselta detonaatio tyypillisesti kuulostaa. Olen siinä onnellisessa asemassa että pääsin sitä aikanaan kuuntelemaan kaasutin ja katkojankärki aikakaudella. Ääni on muuten sellaista korkeataajuista "rapinaa" mielummin kuin mekaanista kolinaa.
Kuuluuko nakutus parhaiten isommilla vaihteilla pienillä kierroksilla moottoria kovasti kurmittaessa (eli kaasu pohjaan painaessa)? Pystyykö nakutusta tuossa tilassa "säätelemään" löysäämällä kaasua ja painamalla sitä lisää? Tuollaiselta detonaatio tyypillisesti kuulostaa. Olen siinä onnellisessa asemassa että pääsin sitä aikanaan kuuntelemaan kaasutin ja katkojankärki aikakaudella. Ääni on muuten sellaista korkeataajuista "rapinaa" mielummin kuin mekaanista kolinaa.
No niin, juuri tuota tarkoitan, aivan kun sytytys ei olisi kohdallaan, kuvaisin ääntä venttiilien "helinänä" myös, jota voi tosiaan säädellä kaasupolkimen kanssa, se myös katoaa kun kuormitus vähenee. Polttoaineena olen kaiken aikaa pitänyt 98E:tä shellilltä. Toki tuli mieleeni että onkohan mittareissa aineet vaihtuneet???onefromnorth kirjoitti:Jos nakutuksella tarkoitetaan detonaatiota, eli seoksen liian aikaista ja ilman kipinää tapahtuvaa syttymistä palotilassa, vaikea keksiä miten kulunut/halkeillut nokkahihna tuota saisi aikaan. Tietysti jos jako jo päässyt hyppäämään niin mikä tahansa mahdollista. Mutta jaon hypätessä muut ongelmat (vääntyneet venttiilit esimerkiksi) yleensä se dominoivin oire, ei nakutus.
Kuuluuko nakutus parhaiten isommilla vaihteilla pienillä kierroksilla moottoria kovasti kurmittaessa (eli kaasu pohjaan painaessa)? Pystyykö nakutusta tuossa tilassa "säätelemään" löysäämällä kaasua ja painamalla sitä lisää? Tuollaiselta detonaatio tyypillisesti kuulostaa. Olen siinä onnellisessa asemassa että pääsin sitä aikanaan kuuntelemaan kaasutin ja katkojankärki aikakaudella. Ääni on muuten sellaista korkeataajuista "rapinaa" mielummin kuin mekaanista kolinaa.
Mutta mikä voisi muuttaa sytytyksen ajoitusta ja näin aiheuttaa detonaation????
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Tuossa koneessa, niin kuin lähes kaikissa nykykoneissa, sytytyksen ajoituksen säätää moottorinohjaustietokone eli ECU. ECU käyttää tässä apuna "rpm-sensoria" (mittaa vauhtipyörän startin kehän hampaita) ja nokka-akselin asentoanturia (sijaitsee toisen nokka-akselin hihnapyörän alla). Tietysti ajoitus muuttuu myös muiden anturien kuten moottorin lämpötila- ja nakutusanturi antamien signaalien mukaan.
Sytytyksen ajoitusta ei näissä tarvitse säätää eikä normaalisti edes pysty. Väärä sytytyksen ajoitus voi johtua joko ECUn väärästä toiminnasta (epätodennäköistä) tai antureista tulevasta väärästä tiedosta.
Ekaksi varmaan kannattaisi tarkistaa että tuo nokka-akselin asentoanturi on tukevasti kiinni. Epätodennäköistä että olisi päässyt irti, mutta jos varmuus siitä että sytytyksen ajoitus pielessä, niin kannattaa tarkistaa. Tuota varten ei jakohihnoja tarvitse irroittaa. Apulaitehihnan tosin joutuu irroittamaan jotta nokkahihnan kotelon saa irti.
Diagnostiikkaohjelmalla voisi myös tarkistaa että lämpöanturit antavat järkevän oloisia arvoja.
Nakutustunnistimen toiminnan voisi myös tarkistaa. Tämä ilmeisesti onnistuu ajoituslampun kanssa kolistelemalla moottoria sopivasti jollain vasaralla tms. Internetistä varmaan löytyy tarkempia ohjeita tuohon. Nakutusanturi on toiminnaltaan eräänlainen mikrofoni joten tuo kolistelu pitäisi saada anturin kuvittelemaan että nakuttaa ja siirtämään sytytystä myöhäisemmälle.
Sytytyksen ajoitusta ei näissä tarvitse säätää eikä normaalisti edes pysty. Väärä sytytyksen ajoitus voi johtua joko ECUn väärästä toiminnasta (epätodennäköistä) tai antureista tulevasta väärästä tiedosta.
Ekaksi varmaan kannattaisi tarkistaa että tuo nokka-akselin asentoanturi on tukevasti kiinni. Epätodennäköistä että olisi päässyt irti, mutta jos varmuus siitä että sytytyksen ajoitus pielessä, niin kannattaa tarkistaa. Tuota varten ei jakohihnoja tarvitse irroittaa. Apulaitehihnan tosin joutuu irroittamaan jotta nokkahihnan kotelon saa irti.
Diagnostiikkaohjelmalla voisi myös tarkistaa että lämpöanturit antavat järkevän oloisia arvoja.
Nakutustunnistimen toiminnan voisi myös tarkistaa. Tämä ilmeisesti onnistuu ajoituslampun kanssa kolistelemalla moottoria sopivasti jollain vasaralla tms. Internetistä varmaan löytyy tarkempia ohjeita tuohon. Nakutusanturi on toiminnaltaan eräänlainen mikrofoni joten tuo kolistelu pitäisi saada anturin kuvittelemaan että nakuttaa ja siirtämään sytytystä myöhäisemmälle.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Oliko joissakin venhemmissa TS koneissa sellainen "oktaaninvalinta" rele? Muistelen että rele paikoillaan ja rele pois koneen oktaanitarve oli eri. Ilmeisesti sytytyksen ennakkoa tuossa olisi säädelty.
Voisiko olla että kyseinen rele (jos tuossa vuosimallissa sellainen on) olisi hypännyt pois paikoiltaan tai sen jalkoihin olisi tullut kontaktihäiriö joka on saanut koneen sytytysennakon siirtymään?
Voisiko olla että kyseinen rele (jos tuossa vuosimallissa sellainen on) olisi hypännyt pois paikoiltaan tai sen jalkoihin olisi tullut kontaktihäiriö joka on saanut koneen sytytysennakon siirtymään?