Kokemuksia moottorin vaihdosta Alfa 166:seen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Guttou
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Touko 2011, 14:12
Car(s): 166 2.0 T.S & 2.4 JTD 10v
Paikkakunta: Inari

Kokemuksia moottorin vaihdosta Alfa 166:seen

Viesti Kirjoittaja Guttou »

Olisiko kellään kokemuksia moottorin vaihdosta vm. 2001 166 2.0 TS Alfaan?

Ensinnäkin, että onko aivan mahdoton homma jos ja kun en ole ammattimekaanikko?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Eipä tuo mahda olla sen kummosempi homma kuin muihinkaan. Jos ei ole kunnon työkaluja ja paikkaa niin kannattaa unohtaa.

Guttou
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Touko 2011, 14:12
Car(s): 166 2.0 T.S & 2.4 JTD 10v
Paikkakunta: Inari

Viesti Kirjoittaja Guttou »

Voiko 156:sen kahden litran moottorin laittaa 166:seen? Onko näissä jotain esim. apulaitteidenkiinnityseroja?

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Guttou kirjoitti:Voiko 156:sen kahden litran moottorin laittaa 166:seen? Onko näissä jotain esim. apulaitteidenkiinnityseroja?
Hmmm... Varmaa tietoahan tämä ei ole, mutta jos kaksilitraisen tilalle olet laittamassa kaksilitraista niin ei varmaankaan ole ongelmia. Jos ovat joltain osin erilaisia voit varmaan ottaa vanhasta niitä osia.

Mutta jos erikokoista mottia olet laittamasssa - ongelmia riittää...

Guttou
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Touko 2011, 14:12
Car(s): 166 2.0 T.S & 2.4 JTD 10v
Paikkakunta: Inari

Viesti Kirjoittaja Guttou »

Kaksilitrainen kaksilitraisen tilalle olisi tarkoitus laittaa, kunhan vaan löytyy sopiva kone.

Ongelma on vain juuri siinä, että uskaltaako ostaa 156:sen moottorin kun mistään ei tosiaan tunnu löytyvän täyttä varmuutta siitä, että sopiiko se 166:seen.

Ja 166:sen "omat" koneet tuntuvat olevan niin sanotusti kiven alla.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Sen tiedän varmuudella että termostaatti on 156sessa karvan verran erilainen kuin 166sessa (lämmpärin kennolle lähtevä letku on paksumpi 166sessa).

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Moottoreiden tulee olla samalla tyyppikoodilla, tai vaihdettavan moottorin tulee olla sellaisella tyyppikoodilla, jota on ollut valmistajan tekemänä myös vaihdon kohteena olevassa autossa, jos halutaan mennä pykälien mukaan.

Yksi vaihtoehtohan olisi vaihtaa hajonneet osat 156:n koneesta 166:n koneeseen, eiköhän ne sentään ole samoja peruskoneita. Vai ihan täystuhoko on käynyt?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

mutt kirjoitti:Moottoreiden tulee olla samalla tyyppikoodilla, tai vaihdettavan moottorin tulee olla sellaisella tyyppikoodilla, jota on ollut valmistajan tekemänä myös vaihdon kohteena olevassa autossa, jos halutaan mennä pykälien mukaan.
Ei tarvitse, riittää että uusi moottori täyttää kyseessä olevaa autoa koskevat päästönormit. E-hyväksyntiä edellyttävän ikäisissä lisäksi pitää vaihteiston välitysten vastata niitä joilla moottori on päästöhyväksytty, jossain 90-luvun jälkipuoliskolla taitaa tuo raja mennä.

Tietysti jos teho tai iskutilavuus kasvaa niin niistä tulee omat riesansa, mutta tässä tapauksessa ei taida olla kumpikaan kasvamassa.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Muistaakseni ainakin öljypohja on eri 166n ta 156n tessuissa. ePERistähän tuon saisi tarkistettua...

Vastaa Viestiin