Alfan arvon aleneminen
Valvoja: Moderators
Alfan arvon aleneminen
Tiedän, että tämä ei ole mikään yksinkertainen ja suoraviivainen kysymys, mutta tuulilasin tuoreiden käytettyjen juttu palautti asian mieleen. Alfan kohdalla mainittiin arvon alenema 410€ kuukaudessa, muilla 180-150€. Samaa tukee välirahat Alfakaupoissa, tuore Alfa on menettänyt meikällä hintaansa noin 5000€ vuodessa.
Ok, asiahan muuttuu radikaalisti kun alfa on sopivan ikäinen. Alfojen hinnat viipyy pitkään 20 000 tasossa ja vielä pidempään 10 000 tasossa. Harvoin löytää ajankohtaista mallia alle 8000€. Daami osti -03 Superin sopivasti, eikä sen hinta ei näytä muuttuneen juuri mihinkään.
Eli missä vika? Onko Alfan Imago niin vahva, että uusilla Alfoilla on huomattavan ylimitoitettu hinta, josta se tippuu todelliselle tasolle nopeasti?
Pyyntihinnat ja myyntihinnat on tietenkin erikseen. Tuulilasin autot oli kaikki ALD:sta, jossa on ollut aina selvästi markkinoiden halvimmat Alfojen pyyntihinnat. Eivät tosin hyvitä paljon paskaakaan vaihdokista.
Mun mielestä uusien Alfojen hintoja pitäisi laskea sille tasolle mitä ne olivat 156 nousuvuosina kun 156 2.0 maksoi 168 000mk. Sama tilanne oli kun 2003-2004 myytiin pre-facelift malleja sopivasti. Ei niiden hinnat ole laskeneet yhtä nopeasti ollenkaan!
Ok, asiahan muuttuu radikaalisti kun alfa on sopivan ikäinen. Alfojen hinnat viipyy pitkään 20 000 tasossa ja vielä pidempään 10 000 tasossa. Harvoin löytää ajankohtaista mallia alle 8000€. Daami osti -03 Superin sopivasti, eikä sen hinta ei näytä muuttuneen juuri mihinkään.
Eli missä vika? Onko Alfan Imago niin vahva, että uusilla Alfoilla on huomattavan ylimitoitettu hinta, josta se tippuu todelliselle tasolle nopeasti?
Pyyntihinnat ja myyntihinnat on tietenkin erikseen. Tuulilasin autot oli kaikki ALD:sta, jossa on ollut aina selvästi markkinoiden halvimmat Alfojen pyyntihinnat. Eivät tosin hyvitä paljon paskaakaan vaihdokista.
Mun mielestä uusien Alfojen hintoja pitäisi laskea sille tasolle mitä ne olivat 156 nousuvuosina kun 156 2.0 maksoi 168 000mk. Sama tilanne oli kun 2003-2004 myytiin pre-facelift malleja sopivasti. Ei niiden hinnat ole laskeneet yhtä nopeasti ollenkaan!
159 on kyllä minustikan melkoisen kallis uutena. Voi olla että joko markkinat eivät ole vielä sopeutuneet mallinvaihdoksen yhteydessä tulleeseen hinnan nousuun, tai sitten yksinkertaisesti ihmiset eivät arvosta alfaa niin korkealle.
Jos alfa ja vastaava audi maksavat yhtäpaljon niin kyllä se laittaa jopa alfistin harkitsemaan audia kun audi pitää hintansa joka tapausekssa paremmin ja ei audikaan huono auto ole, niin kaunis ja puoleensa vetävä kuin 159 onkin. Eli alfan etuna on ollut aikaisemmin kyllä hinta/laatu suhde, joka on joka tapauksessa kärsinyt 159 hinnan noususta. Auto kauppa on kuitenkin suurelta osin imagon myymistä, ja imago ei muutu yhtä nopeasti kuin malli, ainakaan ilman valtavia markkinointipanostuksia.
Tuon hinnan pysähtymisen tiettyyn tasoon olen huomannut myös nelivetojen keskuudessa merkkiin katsomatta. Sporttisen nelivedot pudottavat hintansa tiettyyn tahtiin kunnes hinta on 15-20k€. Silloin hinnan putoaminen hidastuu oleellisesti moneksi vuodeksi kunnes auto on liian vanha tai nähnyt liikaa kilometreja suurelle yleisölle. Hyvä esimerkki on wrx impreza (vanhemmat 2.0gt). Eli kaippa tässä, kuten alfoissakin, on sellainen ilmiö että hinnan tullessa tiettyyn rajaan, mihin massoilla on varaa ns. "helposti". niin ihmiset vievät ko. hintaluokan autot käsistä.
Jos alfa ja vastaava audi maksavat yhtäpaljon niin kyllä se laittaa jopa alfistin harkitsemaan audia kun audi pitää hintansa joka tapausekssa paremmin ja ei audikaan huono auto ole, niin kaunis ja puoleensa vetävä kuin 159 onkin. Eli alfan etuna on ollut aikaisemmin kyllä hinta/laatu suhde, joka on joka tapauksessa kärsinyt 159 hinnan noususta. Auto kauppa on kuitenkin suurelta osin imagon myymistä, ja imago ei muutu yhtä nopeasti kuin malli, ainakaan ilman valtavia markkinointipanostuksia.
Tuon hinnan pysähtymisen tiettyyn tasoon olen huomannut myös nelivetojen keskuudessa merkkiin katsomatta. Sporttisen nelivedot pudottavat hintansa tiettyyn tahtiin kunnes hinta on 15-20k€. Silloin hinnan putoaminen hidastuu oleellisesti moneksi vuodeksi kunnes auto on liian vanha tai nähnyt liikaa kilometreja suurelle yleisölle. Hyvä esimerkki on wrx impreza (vanhemmat 2.0gt). Eli kaippa tässä, kuten alfoissakin, on sellainen ilmiö että hinnan tullessa tiettyyn rajaan, mihin massoilla on varaa ns. "helposti". niin ihmiset vievät ko. hintaluokan autot käsistä.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
No kyllähän tämä on helppoa matematiikkaa. Alfa on marginaalimerkki ja maine on täällä mikä on. Viikottain saa selittää ihmisille, että sillä voi ajaa talvellakin. Eli ei todellakaan ole helpoin auto myydä käytettynä.
Itseäkin kiinnostaisi ehkä päivittää autoa, mutta ei viitsi edes alkaa koko rumbaan, koska tietää jo valmiiksi kauppiaiden suhtautumisen varsin hyväksi ajettuun Alfaan..
Itseäkin kiinnostaisi ehkä päivittää autoa, mutta ei viitsi edes alkaa koko rumbaan, koska tietää jo valmiiksi kauppiaiden suhtautumisen varsin hyväksi ajettuun Alfaan..

Hinnan laskun mekanisimi on kaikilla autoilla hyvin samankaltainen. Se, että saman mallin saa uutena puskee audinkin hintoja alaspäin. Mielestäni Alfa ei tee tässä mitään poikkeusta. Tietty löytyy eroavaisuuksia merkkien kesken eritoten harvinaisilla autoilla.
Mieletäni 5000 ei kuulosta mitenkään paljolta uudelle autolle. Yleisesti auton arvo laskee n. 4 vuodessa puoleen. Siitä kun laskee 5 vuotuista alentumista, joista ensimmäinen tapahtuu hetkellä nolla huomaa, että 5000 1. vuodessa on ihan normaalia.
Mieletäni 5000 ei kuulosta mitenkään paljolta uudelle autolle. Yleisesti auton arvo laskee n. 4 vuodessa puoleen. Siitä kun laskee 5 vuotuista alentumista, joista ensimmäinen tapahtuu hetkellä nolla huomaa, että 5000 1. vuodessa on ihan normaalia.
Re: Alfan arvon aleneminen
Todellisuudessa hinnan lasku on vielä suurempi. Ajattelin kysäistä hintaa ja välirahaa vaihdossa nykyisestä 159 2.2JTS:stä Q4:een, kun verotus muuttuu vuodenvaihteessa. Vaihdossa olisi tarjottu 25000 € nykyisestä, kun hinta uutena kaikkine lisävarusteineineen oli vähän alle 40000. Arvonlasku olisi siten 15 000 €. Kun kyseessä on 17 kk vanha auto, niin hinnan lasku olisi ollut lähes 1500 €/kk. Haaveet Q4:sta kaikkoisivat aika pian.
Voglio guidare la piu bella macchina del mondo!
- J Grönlund
- Viestit: 112
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
- Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Siis ajatteleeko täällä joku Alfaa sijoituskohteena..?!
Mihis se syvä ja pyyteetön rakkaus on unohtunut?

Mihis se syvä ja pyyteetön rakkaus on unohtunut?

Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Arvonalenema on kyllä reippaan puoleista ja jos Teltta-autossa aikoo asioida, niin se on aivan älytöntä (nollakolmosesta SW-selspeedistä 6000 e vaihdossa ja silleen).
Lääkkeksi en kuitenkaan osaa mitenkään ajatella uusien Alfojen hintojen alentamista. Onhan Alfa nytkin jo varsin maltillisesti hinnoiteltu, jos vaikkapa 159:ä vertaa Audi A4:ään, BMW 300-sarjaan, Jaguar X-typeen jne.
Ei kai kukaan kuvittele, että Alfa Romeota pystyisi myymään jollain Nissan Avensiksen hinnalla!?!?!?!
Kyllä homman pitäisi lähteä liikkeelle siitä, että Delta-auto olisi se, joka vaihdossa hyvittäisi vanhasta Alfasta parhaiten eikä huonoiten, kuten perinteisesti ja aina vain on tapana. Kaikkien muiden merkkien oma myyntiverkosto pönkittää oman merkin hintaa, mutta Teltta-auto painaa sitä alas.
Kun Deltassa hyvitettäisiin Alfoista hiukan muita paremmin, muutkin joutuisivat toimimaan samoin. Parempi se olisi myydä niitä Alfoja huonollakin katteella kuin olla myymättä. ja kyllä Teltta oman osuutensa huolto- ja varaosahinnottelulla kuitenkin saa.
Lääkkeksi en kuitenkaan osaa mitenkään ajatella uusien Alfojen hintojen alentamista. Onhan Alfa nytkin jo varsin maltillisesti hinnoiteltu, jos vaikkapa 159:ä vertaa Audi A4:ään, BMW 300-sarjaan, Jaguar X-typeen jne.
Ei kai kukaan kuvittele, että Alfa Romeota pystyisi myymään jollain Nissan Avensiksen hinnalla!?!?!?!
Kyllä homman pitäisi lähteä liikkeelle siitä, että Delta-auto olisi se, joka vaihdossa hyvittäisi vanhasta Alfasta parhaiten eikä huonoiten, kuten perinteisesti ja aina vain on tapana. Kaikkien muiden merkkien oma myyntiverkosto pönkittää oman merkin hintaa, mutta Teltta-auto painaa sitä alas.
Kun Deltassa hyvitettäisiin Alfoista hiukan muita paremmin, muutkin joutuisivat toimimaan samoin. Parempi se olisi myydä niitä Alfoja huonollakin katteella kuin olla myymättä. ja kyllä Teltta oman osuutensa huolto- ja varaosahinnottelulla kuitenkin saa.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Jos sisäinen huoltohinnoittelu on sama kuin asiakkaillekin, niin vaihtoautosta ei hirveästi voi hyvittää kun siihen menee se touhutonni tai kaksi ennenkuin sen voi edes myydä ulos
Mitään isompaa poikkeamaa muiden arvonalenemaan en ole kyllä huomannut. Jos siis vertailee uusien ja käytettyjen pyyntejä eri merkeillä.

Mitään isompaa poikkeamaa muiden arvonalenemaan en ole kyllä huomannut. Jos siis vertailee uusien ja käytettyjen pyyntejä eri merkeillä.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kirjoitetaan tänne ettei tule kellekkään paha mieli. Teksti sisältää itkua siitä miksi aina pitää jonkun itkeä siitä että joku itkee. Jos itkettää jo nyt niin ei kannata lukea pidemmälle, kello on jo paljon...
Oma kirjoitus bongiketjussa ei ollut "itkua" eikä edes valitusta. Ilmeisesti jokaisen sanan perään olisi pitänyt laittaa joku hymiö jos nimim 90 tai joku muu niin luuli. Koskaan en ole katunut kummankaan ostamista. Perus kuukausipalkkalaista silti hirvittää jos alkaa laskemaan. Halusin kuitenkin osallistua ihmettelyyn että mihin se Alfan arvo katoaa? Meikäläisen harrastamista se lähinnä on auttanut. 2 olen ostanut enkä yhtään myynyt. Sekin päivä voi toki vielä tulla. Nykyiseen pihaan ei kyllä kahta enempää mahdu. Eikä lompakkokaan vakuutuksissa ja ajossa kestäisi pitää.
Samalla halusin ihmetellä miksi joitain asioita ei saa ääneen lausua? Jos jotakuta itkettää auton arvon aleneminen niin miksei siitä saa avautua? Sen voi jättää lukematta jos ahistaa. Tai avata ketjun "miksi joitain harmittaa alfan arvon aleneminen" Ketju toki oli väärä, mutta ompa noita turhempiakin koukauksia aiheen ulkopuolelle tehty.
Ihmettelen myös miten auton hajuttomuus ja mauttomuus liittyy arvon alenemiseen? Paitsi jos Alfa siis maistuu ja haisee pahalta? Ehkäpä valtaosalle auton ostajia peruskulkineen (väitetty) varmatoimisuus, käytännöllisyys, taloudellisuus jne ovat juuri niitä haluttuja hajuja ja makuja? Ja Alfa haisee epätaloudelliselta ja epäluotettavalta? Turha jyrkästä arvon alenemisesta on positiivista ominaisuutta yrittää vääntää. Jos auto on riittävän haluttava teknisesti, esteettisesti, imagollisesti jne niin arvo pysyy korkeana koska ostajia riittää. Oikea ihmettelyn aihe voisi kuulua "Miksi Alfan maine aina vain on ja pysyy "huonona" monien silmissä? Moni toivoo Alfa imagon nousua. Sitä on turha odottaa niin kauan kuin, syystä taikka toisesta, arvo laskee muita nopeammin. Imagon rakentaminen on kallista ja hidasta puuhaa ja jos sen päästää tahriintumaan niin voi monelta loppua työt ennen kuin laiva kääntyy.
Oma asenne on ainakin ristiriitainen näissä asioissa. Toisaalta ihmettelen miten ihmiset ei Alfaa arvosta, toisaalta toivon etteivät koskaan opikaan. Milläs minä sitten pitkätukka hippi vastarannankiiski sitten ajan jos ei ole varaa ostaa, tai vielä pahempaa, Alfoja on joka jormalla ja Irmalla.

Oma kirjoitus bongiketjussa ei ollut "itkua" eikä edes valitusta. Ilmeisesti jokaisen sanan perään olisi pitänyt laittaa joku hymiö jos nimim 90 tai joku muu niin luuli. Koskaan en ole katunut kummankaan ostamista. Perus kuukausipalkkalaista silti hirvittää jos alkaa laskemaan. Halusin kuitenkin osallistua ihmettelyyn että mihin se Alfan arvo katoaa? Meikäläisen harrastamista se lähinnä on auttanut. 2 olen ostanut enkä yhtään myynyt. Sekin päivä voi toki vielä tulla. Nykyiseen pihaan ei kyllä kahta enempää mahdu. Eikä lompakkokaan vakuutuksissa ja ajossa kestäisi pitää.
Samalla halusin ihmetellä miksi joitain asioita ei saa ääneen lausua? Jos jotakuta itkettää auton arvon aleneminen niin miksei siitä saa avautua? Sen voi jättää lukematta jos ahistaa. Tai avata ketjun "miksi joitain harmittaa alfan arvon aleneminen" Ketju toki oli väärä, mutta ompa noita turhempiakin koukauksia aiheen ulkopuolelle tehty.
Ihmettelen myös miten auton hajuttomuus ja mauttomuus liittyy arvon alenemiseen? Paitsi jos Alfa siis maistuu ja haisee pahalta? Ehkäpä valtaosalle auton ostajia peruskulkineen (väitetty) varmatoimisuus, käytännöllisyys, taloudellisuus jne ovat juuri niitä haluttuja hajuja ja makuja? Ja Alfa haisee epätaloudelliselta ja epäluotettavalta? Turha jyrkästä arvon alenemisesta on positiivista ominaisuutta yrittää vääntää. Jos auto on riittävän haluttava teknisesti, esteettisesti, imagollisesti jne niin arvo pysyy korkeana koska ostajia riittää. Oikea ihmettelyn aihe voisi kuulua "Miksi Alfan maine aina vain on ja pysyy "huonona" monien silmissä? Moni toivoo Alfa imagon nousua. Sitä on turha odottaa niin kauan kuin, syystä taikka toisesta, arvo laskee muita nopeammin. Imagon rakentaminen on kallista ja hidasta puuhaa ja jos sen päästää tahriintumaan niin voi monelta loppua työt ennen kuin laiva kääntyy.
Oma asenne on ainakin ristiriitainen näissä asioissa. Toisaalta ihmettelen miten ihmiset ei Alfaa arvosta, toisaalta toivon etteivät koskaan opikaan. Milläs minä sitten pitkätukka hippi vastarannankiiski sitten ajan jos ei ole varaa ostaa, tai vielä pahempaa, Alfoja on joka jormalla ja Irmalla.
Ok. Käsi ylös kaikki jotka on samaa mieltä. Lähden nukkumaan ja toivon ettei myöhemmin lukiessa hävetä90 kirjoitti:arvonalenemisellä EI OLE MITÄÄN VÄLIÄ

Ayrton Senna da Silva forever
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Kuten todettua, voihan tuon arvon aleneman kuitata ostamalla tarpeeksi vanhan ja mielellään vielä "vähän" viallisen, jolloin laitteen hinta pysyy vakiona riippumatta siitä, kuinka monta euroa, hikeä ja itkutippaa auton parissa on palanut ennenkuin sillä edes pystyy ajamaan...
Pistetään varuiksi
.
Pistetään varuiksi

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Juurikin näin. Esim minunlaisilleni ihmisille Alfa on hinta-laatusuhteeltaan yksi parhaista autoista. 10v vanhan auton saa muutamalla tonnilla, iloa/€ saa enemmän kuin mistään muusta autosta ja hinta putoaa max muutaman kympin kuussa. Ja jos käy niin hyvä tuuri kuin minulla, niin korjauksiin/huoltoihin menee vielä vähemmän rahaa kuin mitä arvo alenee.Alfissimo kirjoitti:Kuten todettua, voihan tuon arvon aleneman kuitata ostamalla tarpeeksi vanhan ja mielellään vielä "vähän" viallisen, jolloin laitteen hinta pysyy vakiona riippumatta siitä, kuinka monta euroa, hikeä ja itkutippaa auton parissa on palanut ennenkuin sillä edes pystyy ajamaan...
Pistetään varuiksi.
Nopea arvon alenema palvelee hyvin meitä jo reilusti sisäänajettujen autojen ostajia. Jää rahaa muuhunkin

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Mua ainakin v***ttaa nopea arvonaleneminen. Ymmärrän kyllä, että jokaisessa uudessa autossa arvo tippuu ja nopeasti, ja jos tilaat tehdas uuden hyvillä varusteilla niin varusteiden hinta tippuu heti kättelyssä pois, mutta siitä huolimatta uudehko alfa on ongelmallisempi kuin perusautot. Oman 159:n ostin silloin joskus esittelyautona, joten sain sen vähän edukkaammin, silti siitä kohtuullisen hyvityksen saaminen oli työn ja tuskan takana, vaikka lopulta tyydyttävä lopputulos tulikin.
No sitten päästään ikuiseen kysymykseen, että jos arvonalenema kerran kiinnostaa niin miksi ostaa alfan? No en tiedä ostanko enää uutta, kun en siihen hyvää syytä näe. Kaunishan se on ja hyvä ajaa, mutta esim baijerilainen, vaikka rumempi onkin, tarjoaa urheilullisemman ajon ja on helpompi myydä (vaikkei samalla tavalla tod näk kuin octavia ja golf). Ja toisin kuin joku mainitsi, niin mielestäni myös VAG leiri tarjoaa mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Eli itselle alfa ei ole ehdoton tie ja totuus vaan sillä mennään missä on sopivasti järkeä ja tunnetta.
Toisaalta taas siirryin samalla tähän nopeasta arvonalenemasta hyötyvään leiriin, kun hankin getvosen. Ylläpitohan siinä maksaa, mutta arvo tuskin merkitsevästi enää tippuu (enhän siitä maksanutkaan kuin sen verran, kuin 159:n arvo tippui 1,5 vuodessa). Ongelma vaan on se, että jos uusia alfoja ei mene kaupapsi, niin mistä tulee käytetyt, haetaanko ne saksasta? No jos käytetyille on enemmän kysyntää kuin tarjontaa niin nousisiko niiden hinnat ja sitä kautta merkin arvostus, mene ja tiedä. Mutta tällä hetkellä kun myynnissä tosiaan on lähinnä 2 mallia niin näkyvyyden ja arvostuksen nopea lisääntyminen ei liene kovin todennäköistä?
Summa summarum, voisin laittaa työsuhdeautoksi uuden/uudehkon alfan:
1)Jos myytävänä olisi matka-ajoon sopiva malli (giulietan rengasmelu ja koko eivät tähän ak:lle sopineet) tehokkaalla ja taloudellisella tekniikalla ja mielellään nelivetoisena, tosin se ei ehdoton vaatimus
2)Auton myynti 1,5-3v kuluttua 70-120tkm ajettuna ei vaatisi yhtedenottoa 20 eri autoliikeeseen tai puolen vuoden nettiautokamppanjaa.
3)Auton arvo ei parissa vuodessa tippuisi puoleen tai alle vaan päästäisiin 60% tai mielellään yli.
edit. huoltopuoli jätetty pois, koska esim täällä huollosta vastaa wetteri, joka huoltaa myös volvot ja bemarit ja foordit ja mazdat ja jaguaarit jne.
No sitten päästään ikuiseen kysymykseen, että jos arvonalenema kerran kiinnostaa niin miksi ostaa alfan? No en tiedä ostanko enää uutta, kun en siihen hyvää syytä näe. Kaunishan se on ja hyvä ajaa, mutta esim baijerilainen, vaikka rumempi onkin, tarjoaa urheilullisemman ajon ja on helpompi myydä (vaikkei samalla tavalla tod näk kuin octavia ja golf). Ja toisin kuin joku mainitsi, niin mielestäni myös VAG leiri tarjoaa mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Eli itselle alfa ei ole ehdoton tie ja totuus vaan sillä mennään missä on sopivasti järkeä ja tunnetta.
Toisaalta taas siirryin samalla tähän nopeasta arvonalenemasta hyötyvään leiriin, kun hankin getvosen. Ylläpitohan siinä maksaa, mutta arvo tuskin merkitsevästi enää tippuu (enhän siitä maksanutkaan kuin sen verran, kuin 159:n arvo tippui 1,5 vuodessa). Ongelma vaan on se, että jos uusia alfoja ei mene kaupapsi, niin mistä tulee käytetyt, haetaanko ne saksasta? No jos käytetyille on enemmän kysyntää kuin tarjontaa niin nousisiko niiden hinnat ja sitä kautta merkin arvostus, mene ja tiedä. Mutta tällä hetkellä kun myynnissä tosiaan on lähinnä 2 mallia niin näkyvyyden ja arvostuksen nopea lisääntyminen ei liene kovin todennäköistä?
Summa summarum, voisin laittaa työsuhdeautoksi uuden/uudehkon alfan:
1)Jos myytävänä olisi matka-ajoon sopiva malli (giulietan rengasmelu ja koko eivät tähän ak:lle sopineet) tehokkaalla ja taloudellisella tekniikalla ja mielellään nelivetoisena, tosin se ei ehdoton vaatimus
2)Auton myynti 1,5-3v kuluttua 70-120tkm ajettuna ei vaatisi yhtedenottoa 20 eri autoliikeeseen tai puolen vuoden nettiautokamppanjaa.
3)Auton arvo ei parissa vuodessa tippuisi puoleen tai alle vaan päästäisiin 60% tai mielellään yli.
edit. huoltopuoli jätetty pois, koska esim täällä huollosta vastaa wetteri, joka huoltaa myös volvot ja bemarit ja foordit ja mazdat ja jaguaarit jne.
- buctu
- Viestit: 520
- Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
- Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
- Paikkakunta: Jyväskylä -rock city
Wile E. Coyote kirjoitti:Turha jyrkästä arvon alenemisesta on positiivista ominaisuutta yrittää vääntää.
Ilman saivartelua niin eikös tuossa ole se kaipaamasi positiivinen ominaisuus? Uutena en Alfaa ostaisi eli siinä mielessä en todellakaan nosta lapasta pystyyn, mutta käytetyn kanssa onkin sitten täysin eri asia...Koskaan en ole katunut kummankaan ostamista...*plää plää plää...mihin se Alfan arvo katoaa? Meikäläisen harrastamista se lähinnä on auttanut. 2 olen ostanut enkä yhtään myynyt.
[ot]:na pakko sanoa, että kaikki on suhteellista. Nettiautossa on myynnissä autoja joiden hinnasta on kadonnut ensimmäisen vuoden ja alle 1500km aikana melkein 1/3 osa jolla saisi kalleimman Alfan Giulietan uutena...
Ja aamulla työpöydälle ilmestyneessä Venelehdessä ilmoitetaan purren olevan naurettavan halpa, koska se maksaa vain 100.000€. Kovin on suhteellisia nämä rahan käyttökohteet ja määrät...
"Too much ain't enough"
Jokos tänne on postattu pakollinen "köyhästä voi tuntua kalliilta" -vitsi?
Itse olen aina PA, joten olen rajoittanut autoilun kustannuksia ajamalla loppuunajetuilla miinoilla, joiden hinta on ostettaessa alhainen. Ajaisin varmasti uudemmalla autolla, jos minulla olisi siihen varaa.
Uuden auton pääomakulut ja "arvon" alenema on selvästi kalliimpaa kuin mitä vanhan miinan korjaamiseen menee rahaa.
EDIT: Sama pätee varmasti myös Alfaan. Ostaa halvimman minkä löytää, niin hinta putoaa vähemmän.
Itse olen aina PA, joten olen rajoittanut autoilun kustannuksia ajamalla loppuunajetuilla miinoilla, joiden hinta on ostettaessa alhainen. Ajaisin varmasti uudemmalla autolla, jos minulla olisi siihen varaa.
Uuden auton pääomakulut ja "arvon" alenema on selvästi kalliimpaa kuin mitä vanhan miinan korjaamiseen menee rahaa.
EDIT: Sama pätee varmasti myös Alfaan. Ostaa halvimman minkä löytää, niin hinta putoaa vähemmän.
VMP
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
en ole mitään kieltänyt lausumasta..Wile E. Coyote kirjoitti:Kirjoitetaan tänne ettei tule kellekkään paha mieli. Teksti sisältää itkua siitä miksi aina pitää jonkun itkeä siitä että joku itkee. Jos itkettää jo nyt niin ei kannata lukea pidemmälle, kello on jo paljon...
Oma kirjoitus bongiketjussa ei ollut "itkua" eikä edes valitusta. Ilmeisesti jokaisen sanan perään olisi pitänyt laittaa joku hymiö jos nimim 90 tai joku muu niin luuli. Koskaan en ole katunut kummankaan ostamista. Perus kuukausipalkkalaista silti hirvittää jos alkaa laskemaan. Halusin kuitenkin osallistua ihmettelyyn että mihin se Alfan arvo katoaa? Meikäläisen harrastamista se lähinnä on auttanut. 2 olen ostanut enkä yhtään myynyt. Sekin päivä voi toki vielä tulla. Nykyiseen pihaan ei kyllä kahta enempää mahdu. Eikä lompakkokaan vakuutuksissa ja ajossa kestäisi pitää.
Samalla halusin ihmetellä miksi joitain asioita ei saa ääneen lausua? Jos jotakuta itkettää auton arvon aleneminen niin miksei siitä saa avautua? Sen voi jättää lukematta jos ahistaa. Tai avata ketjun "miksi joitain harmittaa alfan arvon aleneminen" Ketju toki oli väärä, mutta ompa noita turhempiakin koukauksia aiheen ulkopuolelle tehty.
Ihmettelen myös miten auton hajuttomuus ja mauttomuus liittyy arvon alenemiseen? Paitsi jos Alfa siis maistuu ja haisee pahalta? Ehkäpä valtaosalle auton ostajia peruskulkineen (väitetty) varmatoimisuus, käytännöllisyys, taloudellisuus jne ovat juuri niitä haluttuja hajuja ja makuja? Ja Alfa haisee epätaloudelliselta ja epäluotettavalta? Turha jyrkästä arvon alenemisesta on positiivista ominaisuutta yrittää vääntää. Jos auto on riittävän haluttava teknisesti, esteettisesti, imagollisesti jne niin arvo pysyy korkeana koska ostajia riittää. Oikea ihmettelyn aihe voisi kuulua "Miksi Alfan maine aina vain on ja pysyy "huonona" monien silmissä? Moni toivoo Alfa imagon nousua. Sitä on turha odottaa niin kauan kuin, syystä taikka toisesta, arvo laskee muita nopeammin. Imagon rakentaminen on kallista ja hidasta puuhaa ja jos sen päästää tahriintumaan niin voi monelta loppua työt ennen kuin laiva kääntyy.
Oma asenne on ainakin ristiriitainen näissä asioissa. Toisaalta ihmettelen miten ihmiset ei Alfaa arvosta, toisaalta toivon etteivät koskaan opikaan. Milläs minä sitten pitkätukka hippi vastarannankiiski sitten ajan jos ei ole varaa ostaa, tai vielä pahempaa, Alfoja on joka jormalla ja Irmalla.
Ok. Käsi ylös kaikki jotka on samaa mieltä. Lähden nukkumaan ja toivon ettei myöhemmin lukiessa hävetä90 kirjoitti:arvonalenemisellä EI OLE MITÄÄN VÄLIÄ

omaa kirjoitusta en kohdistanut sinuun kuten itkuvirrestäsi voisi päätellä vaan oli tarkoitettu ihan yleisksi kommentiksi -> itselle kun tuolla arvonalenemisella ei ole mitään väliä varsinkin kun ajelen vähän iäkkäämällä kalustolla ja uusienostajien pitää vain hyväksyä se tosiasia tai sittenkannattanee pysyä merkistä kaukana.. työsuhdealfisteille asialla ei tietenkään ole mitään merkitystä..
alfasta muodostuneet negatiiviset ennakkoluulot niin laadun kuin huollonkin suhteen istuvat tiukassa mikä vaikuttanee suoraan uusien ja vähänkäytettyjen heikohkoon kysyntään josta taas arvonaleneminen muodostuu..
tuossa arvon alenemisessa on myös positiiviset puolensa kuten tuossa jakke alla kirjoittikin, komppaan tuota täysin.....

Viimeksi muokannut 90, 09 Elo 2011, 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Paitsi jos työsuhdeauto on oman firman kautta niin silloin sillä on väliä. Ja toki uuden alfan ostajan täytyy tuo nopeampi arvon alenema niellä ei siinä mitään, niin kuin vanhemman alfan pitää niellä ruoste, alusta yms ongelmat. Se ei silti tarkoita etteikö niistä voisi keskustella tai avautua. Melko monelle uuden auton ostajalle sillä kuitenkin on merkitystä mitä siitä autosta parin vuoden päästä saa. Vaikka ero esim bemarin ja alfan välillä oikeasti ei nettorahana niin iso olisikaan ottaen huomioon kaikki autosta koituvat kulut, niin silti 1000-3000e häviäminen tuntuu mielikuvana isolta asialta. Ja kyllä kai voidaan siitä keskustella mitä pitäisi tapahtua, jotta kurssi kääntyisi, vai onko miton ja giulietan kohdalla jo saatu kurssia parempaan suuntaan...90 kirjoitti:en ole mitään kieltänyt lausumasta..Wile E. Coyote kirjoitti:Kirjoitetaan tänne ettei tule kellekkään paha mieli. Teksti sisältää itkua siitä miksi aina pitää jonkun itkeä siitä että joku itkee. Jos itkettää jo nyt niin ei kannata lukea pidemmälle, kello on jo paljon...
Oma kirjoitus bongiketjussa ei ollut "itkua" eikä edes valitusta. Ilmeisesti jokaisen sanan perään olisi pitänyt laittaa joku hymiö jos nimim 90 tai joku muu niin luuli. Koskaan en ole katunut kummankaan ostamista. Perus kuukausipalkkalaista silti hirvittää jos alkaa laskemaan. Halusin kuitenkin osallistua ihmettelyyn että mihin se Alfan arvo katoaa? Meikäläisen harrastamista se lähinnä on auttanut. 2 olen ostanut enkä yhtään myynyt. Sekin päivä voi toki vielä tulla. Nykyiseen pihaan ei kyllä kahta enempää mahdu. Eikä lompakkokaan vakuutuksissa ja ajossa kestäisi pitää.
Samalla halusin ihmetellä miksi joitain asioita ei saa ääneen lausua? Jos jotakuta itkettää auton arvon aleneminen niin miksei siitä saa avautua? Sen voi jättää lukematta jos ahistaa. Tai avata ketjun "miksi joitain harmittaa alfan arvon aleneminen" Ketju toki oli väärä, mutta ompa noita turhempiakin koukauksia aiheen ulkopuolelle tehty.
Ihmettelen myös miten auton hajuttomuus ja mauttomuus liittyy arvon alenemiseen? Paitsi jos Alfa siis maistuu ja haisee pahalta? Ehkäpä valtaosalle auton ostajia peruskulkineen (väitetty) varmatoimisuus, käytännöllisyys, taloudellisuus jne ovat juuri niitä haluttuja hajuja ja makuja? Ja Alfa haisee epätaloudelliselta ja epäluotettavalta? Turha jyrkästä arvon alenemisesta on positiivista ominaisuutta yrittää vääntää. Jos auto on riittävän haluttava teknisesti, esteettisesti, imagollisesti jne niin arvo pysyy korkeana koska ostajia riittää. Oikea ihmettelyn aihe voisi kuulua "Miksi Alfan maine aina vain on ja pysyy "huonona" monien silmissä? Moni toivoo Alfa imagon nousua. Sitä on turha odottaa niin kauan kuin, syystä taikka toisesta, arvo laskee muita nopeammin. Imagon rakentaminen on kallista ja hidasta puuhaa ja jos sen päästää tahriintumaan niin voi monelta loppua työt ennen kuin laiva kääntyy.
Oma asenne on ainakin ristiriitainen näissä asioissa. Toisaalta ihmettelen miten ihmiset ei Alfaa arvosta, toisaalta toivon etteivät koskaan opikaan. Milläs minä sitten pitkätukka hippi vastarannankiiski sitten ajan jos ei ole varaa ostaa, tai vielä pahempaa, Alfoja on joka jormalla ja Irmalla.
Ok. Käsi ylös kaikki jotka on samaa mieltä. Lähden nukkumaan ja toivon ettei myöhemmin lukiessa hävetä90 kirjoitti:arvonalenemisellä EI OLE MITÄÄN VÄLIÄ
omaa kirjoitusta en kohdistanut sinuun kuten itkuvirrestäsi voisi päätellä vaan oli tarkoitettu ihan yleisksi kommentiksi -> itselle kun tuolla arvonalenemisella ei ole mitään väliä varsinkin kun ajelen vähän iäkkäämällä kalustolla ja uusienostajien pitää vain hyväksyä se tosiasia tai sittenkannattanee pysyä merkistä kaukana.. työsuhdealfisteille ja muille asialla ei tietenkään ole mitään merkitystä..
alfasta muodostuneet negatiivisetennakkoluulot niin laadun kuin huollonkin suhteen istuvat tiukassa mikä vaikuttanee suoraan uusien ja vähänkäytettyjen heikohkoon kysyntään josta taas arvonaleneminen muodostuu..
tuossa arvon alenemisessa on myös positiiviset puolensa kuten tuossa jakke alla kirjoittikin, komppaan tuota täysin.....
No toistaiseksi olen siis itsekkin tässä vanhojen alfojen leirissä ja tyytyväinen siitä, että sain getvosen puolet halvemmalla kuin saman ikäisen tt:n tai z3:n lähtöhintojen ollessa kuitenkin samaa luokkaa. Mutta kyllä tämä kysymys silti itseäkin kiinnostaa, kun käyttöautokalustoa kuitenkin kohtuu uutena meinaan pitää. Ja luulisi käytettyjen ostajia siinä mielessä kiinnostavan, että tarjonta on käytetyistä melko vähäistä jos uusien myynti on tällä tasolla, tai sitten pitää hakea ulkomailta. Jos ajattelee 156 valikoimaa ja miettii onko meillä samanlaista valikoimaa 159:stä viiden vuoden päästä niin vahvasti epäilen että ei...
Meidän perheessä noita huonoja valintoja on tehty jo pitkään.
Uudemmissa tuppaa aina häviämään, oli merkki kuin merkki. Toisaalta takuut sitten pehmentää tuskaa. Ja tuskakin on kertaluonteista, kun sitä kokee vain autoa vaihtaessa.
Autolla voi tienata vain sen ollessa riittävän vanha ja halpa - itse suoria kauppoja tehden, muuten hyvin epätodennäköistä.
No oli tossa yks Punto kaks kuukautta ja 3000 km joka meni Deltaan takaisin samalla hinnalla kuin ostettiin vaihdossa kalliimpaan. Totesivat, että oli vaan pidempi koeajo.
No Alfalla on kuitenkin kiva ajella ja toi Lancia on ihan kätsy pikkupyörityksessä (kyllä sillä vähän pidempää matkaakin tekee, mutta mieluummin Alfalla noi satojen kilsojen keikat).
Uudemmissa tuppaa aina häviämään, oli merkki kuin merkki. Toisaalta takuut sitten pehmentää tuskaa. Ja tuskakin on kertaluonteista, kun sitä kokee vain autoa vaihtaessa.
Autolla voi tienata vain sen ollessa riittävän vanha ja halpa - itse suoria kauppoja tehden, muuten hyvin epätodennäköistä.
No oli tossa yks Punto kaks kuukautta ja 3000 km joka meni Deltaan takaisin samalla hinnalla kuin ostettiin vaihdossa kalliimpaan. Totesivat, että oli vaan pidempi koeajo.
No Alfalla on kuitenkin kiva ajella ja toi Lancia on ihan kätsy pikkupyörityksessä (kyllä sillä vähän pidempää matkaakin tekee, mutta mieluummin Alfalla noi satojen kilsojen keikat).
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Heh, kun pysyttelee autoissa alle viidentonnin hintaluokassa ja niitä osaa vähän itse korjata saa yleensä parin kolmen vuoden välein myydä entisen samaan tai korkeampaan hintaan mitä ostaessa. Tosin työtunteja ei kannata laskea - sehän on sitä harrastamistaLaku kirjoitti:Meidän perheessä noita huonoja valintoja on tehty jo pitkään.
Uudemmissa tuppaa aina häviämään, oli merkki kuin merkki. Toisaalta takuut sitten pehmentää tuskaa. Ja tuskakin on kertaluonteista, kun sitä kokee vain autoa vaihtaessa.
Autolla voi tienata vain sen ollessa riittävän vanha ja halpa - itse suoria kauppoja tehden, muuten hyvin epätodennäköistä.
No oli tossa yks Punto kaks kuukautta ja 3000 km joka meni Deltaan takaisin samalla hinnalla kuin ostettiin vaihdossa kalliimpaan. Totesivat, että oli vaan pidempi koeajo.
No Alfalla on kuitenkin kiva ajella ja toi Lancia on ihan kätsy pikkupyörityksessä (kyllä sillä vähän pidempää matkaakin tekee, mutta mieluummin Alfalla noi satojen kilsojen keikat).

Mutta faktaa on se että käytännössä autokaupoissa häviää aina rahaa, varsinkin liikkeen kanssa asioidessa. Vanhan huoltaminen oikeanlaisella korjaajalla on loppupelissä halpaa hupia...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jos meikää tarkoitat niin eipä tuohon hymiöitä tarvita, ketju vaan oli väärä. Niitä viestejä kun ei tosiaan pysty siirtelemään ketjusta toiseen.Wile E. Coyote kirjoitti:Ilmeisesti jokaisen sanan perään olisi pitänyt laittaa joku hymiö jos nimim 90 tai joku muu niin luuli.
***
Ketju toki oli väärä, mutta ompa noita turhempiakin koukauksia aiheen ulkopuolelle tehty.
Ei mulla ainakaan ole mitään arvonalenemisesta keskustelemista vastaan, sehän on totta puhuen yksi niistä syistä joiden vuoksi olen usein tämänmerkkisiin vehkeisiin päätynyt. Jos taas oikean keskustelun sijaan liikutaan "voivoivoi, tässähän palaa rahaa, voivoivoi" -linjalla niin uskon ettei sitä jaksa kovin moni kovin pitkään lukea. Luulisin että suurin osa täysi-ikäisistä, ei-holhouksenalaisista henkilöistä on jo Alfaa hankkiessaan tietoisia siitä että jostain toisesta merkistä saattaa tulevaisuudessa irrota parempi hyvitys. Silloin kyseessä on oma valinta, ja jos se valinta ei tyydytä niin syyllinen löytyy vessan peilin takaa.
T. Nimim. Arvaa-montako-tonnia-just-poltin-varttikuutoseen-yhdessä-vuodessa.
- Epäkelpokeräilijä -
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Huom: seuraava EI ole enää valitus eikä itkua!
Uusien Alfojen osalta toivekkuus parempaan arvostukseen käytettynä on viriämässä, kun tosiaan katselee MiTo:n pyyntejä käytettyinä. Esmes 2009-vuosikerran pyyntö on ns.normaalilla tasolla vastaaviin verrattuna. Voisi olettaa että Giulietta seuraa samaa linjaa. Ehkä näissä paremman jäännösarvon olettamaan voisi olla syynä mm. GM-tekniikan poistuminen (tai ainakin piilossa olo) ja sitä kautta aidon alfahengen paluu, parempi polttoainetalous vaikkapa isoon 159:iin verraten ja sitä kautta pienemmät päästöt joilla on nykyisin jo merkitystä aika monille. Ehkä myös hyvä turvallisuus (euro ncap) merkkaa, tosin 159:kin taisi olla aikanaan hyvissä lukemissa sen osalta. Noh, toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato...
Uuden auton osto on aina taloudellinen tappio, siitä lähdetään. Itselleni se vaan on nykyvehkeissä ainoita vaihtoehtoja, koska arvostan (kaikista AK:n töppäyksistä huolimatta) takuun tuomaa turvaa nykyajan elektroniikkaa ja vimpaimia täynnä olevissa autoissa. Jos elettäisiin vielä 1990-lukua, voisi vähän käytettykin tulla kyseeseen. Ikivanhaa ja vikaista autoa en ottaisi koska peukaloni on keskellä kämmentä eikä hermoni kestä tee itse-remppaamista.
Kyllä se vaan tuntuu nykyisin olevan lähes aina siten, että uuden arvo tippuu aiempaa nopeammin. Syynä siihen on varmasti osaltaan saksantuonti ja toisaalta edullisten perusperttiperheautojen hintataso joka on kansan palkkatasoon verrattuna halventunut selkeästi takavuosiin verrattuna, otettakoon esimerkkinä joku Kia Ceed tai Skedian Octavia. Automyyjä voi sitten iskeä vyön alle vaihtotarjousta antaessaan eli 1) "katsos kun moni ostaa samalla hinnalla sen uuden Kian kuin tällaisen käytetyn joten emme voi hyvittää enempää" tai 2) "tämmöisiä saa kuules saksanmaalta huippuvarustein halvemmalla ja porukat hakee sen mieluummin sitten sieltä". Ennen wanhaan markkinamme olivat suljetut, kovasti laukkaava inflaatio ja toisaalta usein suoritettu devalvaatio nostivat uusien hintoja joten vanhastakin tuntui saavan huippuhyvityksiä.
Mitäpäs tässä tosiaan murehtimaan autonpitoaikana jotain myyntiarvoa, se realisoituu sitten aikanaan. Tällä hetkellä autosta nauttii ja toivottavasti myös lähivuosien ajan, ja vasta sitten katsotaan mitä on vastassa.
Uusien Alfojen osalta toivekkuus parempaan arvostukseen käytettynä on viriämässä, kun tosiaan katselee MiTo:n pyyntejä käytettyinä. Esmes 2009-vuosikerran pyyntö on ns.normaalilla tasolla vastaaviin verrattuna. Voisi olettaa että Giulietta seuraa samaa linjaa. Ehkä näissä paremman jäännösarvon olettamaan voisi olla syynä mm. GM-tekniikan poistuminen (tai ainakin piilossa olo) ja sitä kautta aidon alfahengen paluu, parempi polttoainetalous vaikkapa isoon 159:iin verraten ja sitä kautta pienemmät päästöt joilla on nykyisin jo merkitystä aika monille. Ehkä myös hyvä turvallisuus (euro ncap) merkkaa, tosin 159:kin taisi olla aikanaan hyvissä lukemissa sen osalta. Noh, toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato...
Uuden auton osto on aina taloudellinen tappio, siitä lähdetään. Itselleni se vaan on nykyvehkeissä ainoita vaihtoehtoja, koska arvostan (kaikista AK:n töppäyksistä huolimatta) takuun tuomaa turvaa nykyajan elektroniikkaa ja vimpaimia täynnä olevissa autoissa. Jos elettäisiin vielä 1990-lukua, voisi vähän käytettykin tulla kyseeseen. Ikivanhaa ja vikaista autoa en ottaisi koska peukaloni on keskellä kämmentä eikä hermoni kestä tee itse-remppaamista.
Kyllä se vaan tuntuu nykyisin olevan lähes aina siten, että uuden arvo tippuu aiempaa nopeammin. Syynä siihen on varmasti osaltaan saksantuonti ja toisaalta edullisten perusperttiperheautojen hintataso joka on kansan palkkatasoon verrattuna halventunut selkeästi takavuosiin verrattuna, otettakoon esimerkkinä joku Kia Ceed tai Skedian Octavia. Automyyjä voi sitten iskeä vyön alle vaihtotarjousta antaessaan eli 1) "katsos kun moni ostaa samalla hinnalla sen uuden Kian kuin tällaisen käytetyn joten emme voi hyvittää enempää" tai 2) "tämmöisiä saa kuules saksanmaalta huippuvarustein halvemmalla ja porukat hakee sen mieluummin sitten sieltä". Ennen wanhaan markkinamme olivat suljetut, kovasti laukkaava inflaatio ja toisaalta usein suoritettu devalvaatio nostivat uusien hintoja joten vanhastakin tuntui saavan huippuhyvityksiä.
Mitäpäs tässä tosiaan murehtimaan autonpitoaikana jotain myyntiarvoa, se realisoituu sitten aikanaan. Tällä hetkellä autosta nauttii ja toivottavasti myös lähivuosien ajan, ja vasta sitten katsotaan mitä on vastassa.
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
Näyttäisi huomattava osa käytetyistä MiToista olevan maahantuojaorganisaation liikkeissä listattuna. (Sama oli ainakin aikaisemmin erään ranskalaisen ökyauton kohdalla)Peeveli kirjoitti: Uusien Alfojen osalta toivekkuus parempaan arvostukseen käytettynä on viriämässä, kun tosiaan katselee MiTo:n pyyntejä käytettyinä. Esmes 2009-vuosikerran pyyntö on ns.normaalilla tasolla vastaaviin verrattuna.
Sisäinen salaliittoteoreetikkoni on sitä mieltä, että hinnoittelulla on tarkoitus torpata nimenomaan uustuontia. Suomen markkinat kun eivät ole avoimet eivätkä vapaat useista EU tuomioistuimen tuomioista huolimatta.
OT: "Kansa valitsee arvoisensa päättäjät"
VMP
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Niin, Alfoja on myynnissä 3 kpl, ja Saabeja joku 1000. Se tietty vähän väkisinkin alentaa sitä hintaa.noose kirjoitti:Alfassako muka huono arvo käytettynä?
Katsokaa huviksenne mitä nettiauton 155:lla on hintaa ja verratkaa vaikkapa vastaavan ikäisten Saab 900 hintoihin.
Mutta aika samoissa hinnoissa näyttää olevan kun sivulta 4 katsoo Saabeja.
Eli 1000€ ja 2000€ välistä melko hyvä tarjonta

Life is too short to drive boring cars.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Mutta eikös tuo "nopea" arvon aleneminen tarkoita sitä, että kun shoppaa käytettyjä autoja, niin samalla hinnalla saa Alfan, joka on nuorempi, vähemmän ajettu tai paremmin varusteltu
Auto kauppiaat vieläkin elävät aikaa alfa 155, eiköhän ne pikku hiljaa ala heräillä todellisuuteen ja vuoteen 2011.

Auto kauppiaat vieläkin elävät aikaa alfa 155, eiköhän ne pikku hiljaa ala heräillä todellisuuteen ja vuoteen 2011.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Parhaat kauppani olen tehnyt konsernin merkillä: Tipon arvo viisinkertaistui vuodessa ja 10 tuhannessa kilometrissä
Fiksuimmat arvaavat, että ei ollut kovin kallis silloin kun sen ostin
Asia, joka OIKEASTI harmittaa on se, kun n. 10 v sitten myin Integraleni. Näkyy olevan vähintäänkin yhtä kalliita tänä päivänä kuin mitä silloin. Niiden hinnat on olleet nousussa ainakin sen 10v. Olis pitänyt säilöä. Tosin tiedän minulla olleen yksilön olevan aivan loistavassa kodissa edelleenkin, todellisen harrastajan hellässä huomassa. Mutta silti, auto olis toiminut jopa sijoituksena, mikä ei ole kovinkaan yleistä!
Vielä näistä autojen hinnan alenemisista sen verran, että kalleimmat kilometrini olen ajanut uudella Fiat Bravalla. Korjauksiin ei mennyt penniäkään (takuu), mutta se, mitä siinä oli rahaa kiinni, ei ollut missään suhteessa siihen, minkä verran autosta sai "iloa". Ja tokihan arvon aleneminen oli jotain ihan hirveetä kun 3v vanhana sen myin.
Minulle on ihan tietoinen ja harkittu valinta se, että ajan vähintään 5v vanhalla autolla. Sellaisilla on kalleimmat kilsat jo ajettu ja kun itse osaa tehdä suurimman osan korjauksista/huolloista, ei pikkuviat pelota.


Asia, joka OIKEASTI harmittaa on se, kun n. 10 v sitten myin Integraleni. Näkyy olevan vähintäänkin yhtä kalliita tänä päivänä kuin mitä silloin. Niiden hinnat on olleet nousussa ainakin sen 10v. Olis pitänyt säilöä. Tosin tiedän minulla olleen yksilön olevan aivan loistavassa kodissa edelleenkin, todellisen harrastajan hellässä huomassa. Mutta silti, auto olis toiminut jopa sijoituksena, mikä ei ole kovinkaan yleistä!
Vielä näistä autojen hinnan alenemisista sen verran, että kalleimmat kilometrini olen ajanut uudella Fiat Bravalla. Korjauksiin ei mennyt penniäkään (takuu), mutta se, mitä siinä oli rahaa kiinni, ei ollut missään suhteessa siihen, minkä verran autosta sai "iloa". Ja tokihan arvon aleneminen oli jotain ihan hirveetä kun 3v vanhana sen myin.
Minulle on ihan tietoinen ja harkittu valinta se, että ajan vähintään 5v vanhalla autolla. Sellaisilla on kalleimmat kilsat jo ajettu ja kun itse osaa tehdä suurimman osan korjauksista/huolloista, ei pikkuviat pelota.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
On sillä sen verran merkitystä että leasingfirmat hinnoittelevat leasing-hinnan ottaen huomioon nopeammin tippuvan jälleenmyyntihinnan. Eli samanhintaisen Alfan kuukausittainen leasing-maksu on suurempi kuin auton joka tiputtaa arvonsa hitaammin. Eli samanhintainen Alfa saattaa työsuhdeautoilijalle tulla kalliimmaksi kuin vaikka Baijerin tuote. Lisäksi jotkun yritykset ovat määritelleet työsuhdeautoiksi "sallitut" automerkit. Tuolle listalle pääsemisessä hyvä jälleenmyyntiarvo (eli edulliset leasinghinnat) ovat etu.90 kirjoitti:työsuhdealfisteille asialla ei tietenkään ole mitään merkitystä..
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Meidän firmassa on ainakin rajattu tiettyihin merkkeihin: Toyota, Audi, Volvo ja hieman yllättäen myös Citroën. No, eipä silti, en halua työsuhdeautoa, vaikka voisin sellaisen nykyisin saadakin neuvoteltua, koskapa kilometrikorvauksilla on mahdollista jopa tienata, vaikka Alfalla ajaakinonefromnorth kirjoitti:Lisäksi jotkun yritykset ovat määritelleet työsuhdeautoiksi "sallitut" automerkit. Tuolle listalle pääsemisessä hyvä jälleenmyyntiarvo (eli edulliset leasinghinnat) ovat etu.

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Alfan hinta laskee ...
a) Delta hinnoitteli esittelyautot ja henkilökunnan käyttöön otetut helvetin korkealle. Tämä oli strategia Alfan nopeaa hinnan laskua vastaan. Jos katsotte tuoretta tuulilasin hintaselvitystä, niin siinä 0-3 vuotias Alfa tiputtaa hintaansa maltillisesti.
Delta siis vasiten torppasi vähän ajettujen hintaa. Itsekin ajoin kerran tuohon miinaan ja hankin vähän ajetun farkun, joka oli ollut huoltajalla työsuhdeautona. Tyypillistä näille oli se, että kun menit autoa kyselemään, niin "joo se on lainassa" "ei se tuo ole"... Ja sitten kun todistit olevasi tosiostaja, vehje puunattiin kulisseissa ja vuala ilmetyi myyntiriviin...
No.. tämä aiheutti sen, että tuoren auton hinta aleni maltillisesti, mutta: jos menit itse vaihtamaan tuoretta deltalla odotti sinua kylmä suihku!
a2) Autokeskuksella ei ole enään näin läpinäkyvä taktiikka
b) Kun Alfa ohittaa iän, jossa niitä alkaa tulemaan Leasing firmoilta reaalihintaan, maahantuojan monopoli puhkeaa ja hinta romahtaa. Tämä näkyy Tuulilasin tilastossa selvästi 3 vuotiaiden jälkeen.
Tässä iässä oleva Alfa on erinomainen ostos, mutta paskojakin sattuu kohdalle. Kokemusta on.
c) Vanhoissa Alfoissa erottuu kaksi kastia 1) Harrastajien puunaaman hintavat 2) Huonosti pidetyt pommit.
Puunatut ylihintaiset voivat olla 3 vuotta myynnissä, joten siinä selitys...
ö) Sitäpaitti minä edelleen rakastan tätä automerkkiä, vaikka tämä niin helkutin vaikeata onkin. Kuudes Alfa menossa, homma jatkuu
a) Delta hinnoitteli esittelyautot ja henkilökunnan käyttöön otetut helvetin korkealle. Tämä oli strategia Alfan nopeaa hinnan laskua vastaan. Jos katsotte tuoretta tuulilasin hintaselvitystä, niin siinä 0-3 vuotias Alfa tiputtaa hintaansa maltillisesti.
Delta siis vasiten torppasi vähän ajettujen hintaa. Itsekin ajoin kerran tuohon miinaan ja hankin vähän ajetun farkun, joka oli ollut huoltajalla työsuhdeautona. Tyypillistä näille oli se, että kun menit autoa kyselemään, niin "joo se on lainassa" "ei se tuo ole"... Ja sitten kun todistit olevasi tosiostaja, vehje puunattiin kulisseissa ja vuala ilmetyi myyntiriviin...
No.. tämä aiheutti sen, että tuoren auton hinta aleni maltillisesti, mutta: jos menit itse vaihtamaan tuoretta deltalla odotti sinua kylmä suihku!
a2) Autokeskuksella ei ole enään näin läpinäkyvä taktiikka
b) Kun Alfa ohittaa iän, jossa niitä alkaa tulemaan Leasing firmoilta reaalihintaan, maahantuojan monopoli puhkeaa ja hinta romahtaa. Tämä näkyy Tuulilasin tilastossa selvästi 3 vuotiaiden jälkeen.
Tässä iässä oleva Alfa on erinomainen ostos, mutta paskojakin sattuu kohdalle. Kokemusta on.
c) Vanhoissa Alfoissa erottuu kaksi kastia 1) Harrastajien puunaaman hintavat 2) Huonosti pidetyt pommit.
Puunatut ylihintaiset voivat olla 3 vuotta myynnissä, joten siinä selitys...
ö) Sitäpaitti minä edelleen rakastan tätä automerkkiä, vaikka tämä niin helkutin vaikeata onkin. Kuudes Alfa menossa, homma jatkuu
Joo tiedän jo itsekin, että tauti on tarttuva, mutta en ole vielä päässyt aivan noin pahaksi. Kai se tästä vielä tauti syvenee.
Minulla tämä on klassinen viha/rakkaus suhde. Välillä vituttaa suunnattomasti vikinät, nykimiset, hapettumiset, väljyydet.... JA ENNEN KAIKKEA PREMIUM MAHTI SELITYKSET...
sori vaan nuo capitaalit, mutta välillä muuten ottaa tosissaan päähän.
JOS Alfaa hierottaisiin samalla hartaudella kuin meseä, niin mikäs tässä. Mutta kun aina saa kuulla ensin, että "ei me tätä, tämä on niin eroikoinen"
Minulla tämä on klassinen viha/rakkaus suhde. Välillä vituttaa suunnattomasti vikinät, nykimiset, hapettumiset, väljyydet.... JA ENNEN KAIKKEA PREMIUM MAHTI SELITYKSET...
sori vaan nuo capitaalit, mutta välillä muuten ottaa tosissaan päähän.
JOS Alfaa hierottaisiin samalla hartaudella kuin meseä, niin mikäs tässä. Mutta kun aina saa kuulla ensin, että "ei me tätä, tämä on niin eroikoinen"
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Eräs syy huonoihin hyvityksiin ja myös asiakaspalvelun kehnouteen yleensäkin (myynti ja huolto-korjaamotoiminta) on varmasti myös autoliikkeiden siirtyminen yhä enemmän suuriksi keskittymiksi tyyliin Autokeskus, Laakkonen, Automaa ja Delta. Kun eka liikeryhmään kuuluva pulju antaa vaihtohyvityksen, ei toisella saman ketjun puljulla ole enää mahdollisuutta antaa ainakaan parempaa hyvitystä, päinvastoin jopa antavat alemman. Lisäksi se Grey-Hen-taulukko tuntuu olevan orjallisesti käytössä lähes joka kerran. Huoltokorjaamopuolella taas varsinkin pk-seudulla isoissa ketjuissa yksittäinen asiakas hukkuu massaan eikä yhden asiakkaan tyytyväisyydestä kanneta isoa huolta koska luotetaan että tilalle tulee kyllä uusia.
Tähän mennessä parhaan palvelun olen ostotilanteessa saanut pienistä firmoista, parhaat ovat olleet Antti-Roiko Oy Ylivieskassa kun ostin aikoinaan Jettan ja nyt keväällä Lohjan PP-Auto Oy. Niissä välirahatarjous oli jo alussa "iskevä" ja sitä pystyi vielä viilaamaan vanhan ajan kaupankäynnin hengessä. Myyjä piti aktiivisesti ja oma-aloitteisesti yhteyttä ja palvelun ystävällisyys oli erottuvaa. Ja muutenkin pienessä liikkeessä paljon kodikkaampi ja lämpimämpi tunnelma kuin jättimäisessä lasipalatsissa. Tympeimmät palvelukokemukset taasen ovat BMW Laakkonen Herttoniemestä, VW-Center Herttoniemestä ja Autokeskus Olarista.
Tähän mennessä parhaan palvelun olen ostotilanteessa saanut pienistä firmoista, parhaat ovat olleet Antti-Roiko Oy Ylivieskassa kun ostin aikoinaan Jettan ja nyt keväällä Lohjan PP-Auto Oy. Niissä välirahatarjous oli jo alussa "iskevä" ja sitä pystyi vielä viilaamaan vanhan ajan kaupankäynnin hengessä. Myyjä piti aktiivisesti ja oma-aloitteisesti yhteyttä ja palvelun ystävällisyys oli erottuvaa. Ja muutenkin pienessä liikkeessä paljon kodikkaampi ja lämpimämpi tunnelma kuin jättimäisessä lasipalatsissa. Tympeimmät palvelukokemukset taasen ovat BMW Laakkonen Herttoniemestä, VW-Center Herttoniemestä ja Autokeskus Olarista.
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Pointti olikin että ei mua itketä kahden käytetyn omistajana. Ei, vaikka tuo yksviiskuus arvo romahtikin vielä toisena omistajana jyrkästi ja silloin joskus vuonna 2004-2006 se harmitti. Ei sitä ole vieläkään tarkoitus myydä. Toisaalta jos sen arvo ei olisi romahtanut niin nopeasti suhteessa uuden vastaavan Alfan hintaan niin voi olla että se olisikin vaihtunut.buctu kirjoitti:Ilman saivartelua niin eikös tuossa ole se kaipaamasi positiivinen ominaisuus?
Siis lähellä omaa tilannetta ja ajatusta, mutta kaikki tämä "mitäs se haittaa kun on halvan käytetyn ostanut", tai "mitä se haittaa kun ei sitä koskaan myydä" tmv tyyppinen keskustelu menee ohi pointin, ainakin oman. Alfan arvo laskee nopeammin kuin monien muiden, eri toten alkuvuosina. Se että käytettynä etenkin hyvin pidetty yksilö onkin suhteessa yhtä hintava tai jopa hintavampi kuin kilpailijan aikanaan vastaava ei ole ihme eikä kummastus kun menossa on esim 5-6. omistaja ja 15-20v ikää. Onhan niitä aikanaan tehty ja myyty paljon vähemmän jolloin kysyntä alkaa pikku hiljaa kohtaamaan tarjonnan. Aina on meitä hurahtaneita jotka sitten niitä ostamme.90 kirjoitti:itselle kun tuolla arvonalenemisella ei ole mitään väliä varsinkin kun ajelen vähän iäkkäämällä kalustolla ja uusienostajien pitää vain hyväksyä se tosiasia tai sittenkannattanee pysyä merkistä kaukana
Suuri osa ihmisistä ei kuitenkaan taida olla sitä mieltä että jälleenmyyntiarvolla ei ole mitään väliä. Auto menee myyntiin parin kolmen vuoden välein eikä tavallisella sukankuluttajalla ole varaa tai ainakaan mielenkiintoa menettää enempää kuin on "normi". Tästä loogisesti seuraa se että moni jota kutkuttelisi kokeilla Alfaa ei kokeile koska pelkää että "se jää käteen" vaihdon tullessa ajan kohtaiseksi. Moni myös tuntuu myyvän pois ennen kuin takuu loppuu. Myös työsuhdeautoissa pätee sama tilanne. Alfaa ei ole useimmissa firmoissa sallitulla listalla koska se koetaan yritykselle liian kalliina ja huonona jälleenmyytävänä. Ja jos on listalla niin kalliiksi tulee työntekijälle. Muistelen setäni aikoinaan marisseen että 75ts ajaminen, ja myöhemmin 156 v6 maksaa saman verran kuin myyntihinnoiltaan kalliimmilla mersuilla ja bemareilla.
Tämä on juuri se ongelma ja oma pointti. Uusien ja vähän käytettyjen arvostuksen puute. Ei kai tuohon muutosta tule kuin pikkuhiljaa jos ja kun koettu hinta/laatu-suhde jatkaa nousuaan. En ole viimeaikoina seurannut "uusien" käytettyjen Alfojen hintoja. Jos ne pitävät pintansa paremmin suhteessa kilpailijoihin kuin vielä esim 156/159 aikoina niin sehän on hyvä uutinen merkin arvostuksen ja jatkuvuuden kannalta. Uusien myynin piristyminen(?) ja käytettyjen koetun haluttavuuden yhdistelmä kun viestii suoraan brändin arvosta.90 kirjoitti:...uusienostajien pitää vain hyväksyä se tosiasia tai sittenkannattanee pysyä merkistä kaukana
Eiköhän lopeteta nämä toisia vähättelevät kommentit? Ettei tarvi oikeasti itkuvirttä vääntämään90 kirjoitti:kuten itkuvirrestäsi voisi päätellä

Ayrton Senna da Silva forever
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Vaikka Alfani pelaakin hyvin ja ajo maistuu, niin luonteeni mukaisesti tuppaan aina välillä ajattelemaan merkin jm-arvon pysymistä. Uusimmat mallit kuten MiTo ja Giulietta ovat hinnoiteltu esittelyautoina tai suht tuoreina pyyntihinnaltaan liikkeissä aika korkealle tasolle, mutta mitä siitä itse omistaja saa kun menee vaihtamaan, se aina askarruttaa paskarruttaa.
Muutamia mietteitä tullut asiassa...Strategia 1 eli se että vaihdattelisi jo vuodenvaihteen tienoilla johonkin muuhun (automaattilootaiseen koska ruuhkissa alkaa manuska vaan potuttaa). Tällöin tehdastakuuta olisi vielä reilut 2 v jäljellä ja takuuehdot plärättyäni tulin siihen johtopäätökseen ettei takuu raukea vaikka välissä auton omistaisi eri automerkkiä myyvä liike (Kiassahan oli tuollainen ehto). Tämä pitkä tehdastakuu voisi tuottaa kohtuu hyvityksen, mutta toisaalta eka vuosi on kaikissa autoissa kallein.
Strategia 2 on se että pitää sitten 3 v eli takuuajan ja koettaa vaihtoa. Tässä tulee ongelmaksi liikkeiden pelko siitä että joutuvat maksumiehiksi tehdastakuun loputtua tuotevastuulain nojalla. Toisaalta tuolloin mallin maahantuonnin aloittamisesta tulee kuluneeksi reilut 3 v joten leasing/työsuhdeyksiöiden kausi alkaa olla täysi ja niitä tulee myös myyntiin tiputtaen hintaa.
Strategia3 eli pitoaika 4 v tai jopa yli. Epätodennäköistä kohdallani, sillä jo 3 vuoden pito olisi itselleni todellinen saavutus ja henkisen kasvun paikka. Takuun jälkeen kalliiden korjausten riski kasvaisi (koskee kaikkia merkkejä etenkin nykyisin kun ovat täynnä kalliita vaihdettavia elektroniikka- ja hienotekniikkakomponentteja).
Näistä syistä lienee strategia 1 tai 2 itselläni käytössä jatkossa. Tuota ykköstä voisi koettaa vuodenvaihteessa, mutta siinä pitää kyllä hioa etukäteen strategia tarkkaan, ihan eri tavalla kuin jos alla olisi joku volkkari tai skeida. Jos ykkös-strategia onnistuisi kohtuuvälirahalla, niin ok. Jos ei niin sitten toteutetaan strategia kakkosta.
Ohi mennen todeten: työkaverini vaihtoi juuri autoa. Edellinen oli -09 Golf V variant 1,4 90kW tsi dsg comfortline ilman muita lisukkeita kuin talvirenkaat peltivantein ja lohkis. Ajoi siis 2 v ja 8 kk ja noin 30 tkm. Nyt alla vajaat 2 viikkoa ollut uusi VI variantti, sama tekniikkapaketti ja varustetaso. Väliraha alle 10 tonnia. Ei pese juuri koskaan autoaan, ei vahaa, ei imuroi jne. Silti väliraha semmoinen jonka itse olen maksanut kepeästi reilun vuoden vanhasta kärrystä jota on puunattu ja joka ei ole perusvarustein. Eli, tylsyys kannattaisi rahamielessä.
Muutamia mietteitä tullut asiassa...Strategia 1 eli se että vaihdattelisi jo vuodenvaihteen tienoilla johonkin muuhun (automaattilootaiseen koska ruuhkissa alkaa manuska vaan potuttaa). Tällöin tehdastakuuta olisi vielä reilut 2 v jäljellä ja takuuehdot plärättyäni tulin siihen johtopäätökseen ettei takuu raukea vaikka välissä auton omistaisi eri automerkkiä myyvä liike (Kiassahan oli tuollainen ehto). Tämä pitkä tehdastakuu voisi tuottaa kohtuu hyvityksen, mutta toisaalta eka vuosi on kaikissa autoissa kallein.
Strategia 2 on se että pitää sitten 3 v eli takuuajan ja koettaa vaihtoa. Tässä tulee ongelmaksi liikkeiden pelko siitä että joutuvat maksumiehiksi tehdastakuun loputtua tuotevastuulain nojalla. Toisaalta tuolloin mallin maahantuonnin aloittamisesta tulee kuluneeksi reilut 3 v joten leasing/työsuhdeyksiöiden kausi alkaa olla täysi ja niitä tulee myös myyntiin tiputtaen hintaa.
Strategia3 eli pitoaika 4 v tai jopa yli. Epätodennäköistä kohdallani, sillä jo 3 vuoden pito olisi itselleni todellinen saavutus ja henkisen kasvun paikka. Takuun jälkeen kalliiden korjausten riski kasvaisi (koskee kaikkia merkkejä etenkin nykyisin kun ovat täynnä kalliita vaihdettavia elektroniikka- ja hienotekniikkakomponentteja).
Näistä syistä lienee strategia 1 tai 2 itselläni käytössä jatkossa. Tuota ykköstä voisi koettaa vuodenvaihteessa, mutta siinä pitää kyllä hioa etukäteen strategia tarkkaan, ihan eri tavalla kuin jos alla olisi joku volkkari tai skeida. Jos ykkös-strategia onnistuisi kohtuuvälirahalla, niin ok. Jos ei niin sitten toteutetaan strategia kakkosta.
Ohi mennen todeten: työkaverini vaihtoi juuri autoa. Edellinen oli -09 Golf V variant 1,4 90kW tsi dsg comfortline ilman muita lisukkeita kuin talvirenkaat peltivantein ja lohkis. Ajoi siis 2 v ja 8 kk ja noin 30 tkm. Nyt alla vajaat 2 viikkoa ollut uusi VI variantti, sama tekniikkapaketti ja varustetaso. Väliraha alle 10 tonnia. Ei pese juuri koskaan autoaan, ei vahaa, ei imuroi jne. Silti väliraha semmoinen jonka itse olen maksanut kepeästi reilun vuoden vanhasta kärrystä jota on puunattu ja joka ei ole perusvarustein. Eli, tylsyys kannattaisi rahamielessä.

"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
No arvaapas! Paljon vähemmän.Peeveli kirjoitti:MiTo ja Giulietta ovat hinnoiteltu esittelyautoina tai suht tuoreina pyyntihinnaltaan liikkeissä aika korkealle tasolle, mutta mitä siitä itse omistaja saa kun menee vaihtamaan, se aina askarruttaa paskarruttaa.
Ekojen kilometrien kalleus syö moneen kertaan takuun voimassaolosta tulevan edun. Ainakin jos myyt liikkeeseen.Peeveli kirjoitti:Muutamia mietteitä tullut asiassa...Strategia 1 eli se että vaihdattelisi jo vuodenvaihteen tienoilla johonkin muuhun..........Tämä pitkä tehdastakuu voisi tuottaa kohtuu hyvityksen, mutta toisaalta eka vuosi on kaikissa autoissa kallein.
Ääh, eivät ne liikkeet mitään pelkää: kolmevuotias autohan on vielä aika uusi. Sitä työsuhdegiuliettaa tosiaan pukkaa tuossa vaiheessa myyntiin, mutta uskoisin silti etteivät ne varsin pienistä myyntimääristä johtuen markkinoita tuki. Mutuna heittäisin myös, että AR:n haluttavuus on 3-vuotiaana suurempi kuin uutena.Peeveli kirjoitti:Strategia 2 on se että pitää sitten 3 v eli takuuajan ja koettaa vaihtoa. Tässä tulee ongelmaksi liikkeiden pelko siitä että joutuvat maksumiehiksi tehdastakuun loputtua tuotevastuulain nojalla. Toisaalta tuolloin mallin maahantuonnin aloittamisesta tulee kuluneeksi reilut 3 v joten leasing/työsuhdeyksiöiden kausi alkaa olla täysi ja niitä tulee myös myyntiin tiputtaen hintaa.
Tämä lienee se taloudellisesti kannattavin vaihtoehto. Arvonalenemalla korjaa edelleen aika monta vikaa.Peeveli kirjoitti:Strategia3 eli pitoaika 4 v tai jopa yli. Epätodennäköistä kohdallani, sillä jo 3 vuoden pito olisi itselleni todellinen saavutus ja henkisen kasvun paikka. Takuun jälkeen kalliiden korjausten riski kasvaisi.
En nyt tiedä liittyykö tämä aiheeseen miten läheisesti (kaipa tuoltakin voi jotain päätellä "arvon" alenemisesta), pienimuotoista repeilyä aiheutti:
http://www.autoale.fi/
esim. 25tkm ajettu pnv == uudenveroinen, säästä 10keur. Olisivat samantien laittaneet vaikka 250tkm ajetun ja väittäneet uudenveroiseksi. Olisi tullut paljon messevämpi säästö ja kauppa käy!
http://www.autoale.fi/
esim. 25tkm ajettu pnv == uudenveroinen, säästä 10keur. Olisivat samantien laittaneet vaikka 250tkm ajetun ja väittäneet uudenveroiseksi. Olisi tullut paljon messevämpi säästö ja kauppa käy!
VMP
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Valituilla lisävarusteilla mun malmikasan hinnaksi oli uutena laskettu n. 41 tonttua. Maksoin kutakuinkin 29, mittarissa silloin 14000 km ja ikää 12 kk. Voi olla, että hinta olisi ollut vähän alempi ilman sitä tavallisen tallukan autoa eli jos oisin jaksanu myydä sitä itse. Ja senkin ne taisi saada kaupaksi n. 1,5 tonnin voitolla.
En uskalla arvata, mitä takuun loppuessa arvotaan nykyisen hinnaksi enkä sitä mieti. Sitä mä kyllä mietin, miksen aiemmin hommannut tommosta!
En uskalla arvata, mitä takuun loppuessa arvotaan nykyisen hinnaksi enkä sitä mieti. Sitä mä kyllä mietin, miksen aiemmin hommannut tommosta!
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Siis aivan hirvittävä arvon aleneminen ollut ekan 12 kk:n eli vuoden aikana!h_lauri kirjoitti:Valituilla lisävarusteilla mun malmikasan hinnaksi oli uutena laskettu n. 41 tonttua. Maksoin kutakuinkin 29, mittarissa silloin 14000 km ja ikää 12 kk. Voi olla, että hinta olisi ollut vähän alempi ilman sitä tavallisen tallukan autoa eli jos oisin jaksanu myydä sitä itse. Ja senkin ne taisi saada kaupaksi n. 1,5 tonnin voitolla.
En uskalla arvata, mitä takuun loppuessa arvotaan nykyisen hinnaksi enkä sitä mieti. Sitä mä kyllä mietin, miksen aiemmin hommannut tommosta!

"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Ei se alenema mua haitannut.Peeveli kirjoitti:Siis aivan hirvittävä arvon aleneminen ollut ekan 12 kk:n eli vuoden aikana!Taitaa Rellun Lagunakin pitää arvonsa hyvin näihin verrattuna...

Tampereella toi ensin oli myynnissä, hp tais olla 33 tonttua, mutta hitaat hämäläiset eivät, ehkä hämyltään, nähneet sitä, joten AK roudasi romun Olariin. Jos vaikka joku hullu sen ostaisi...
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Joo...alkaa vahvistumaan se käsitys että pisimpään onnellisena pysyy alfisti joka ostaa autonsa käytettynä. Uutena ostanut, kuten allekirjoittanut, saattaapi sairastua traumaperäiseen stressireaktioon ja jopa psykoosiin kun menee aikanaan vaihdattelemaan sitä. 

"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Niinpä, käytetty Alfa on todellinen järkiostos. Kohta tulee 4 vuotta 156:lle omistusvuosia ja arvonalenema on ollut luokkaa ~ 1800€/vuosi mitä nettiauton hintoja olen seurannut. Mutta täytyy antaa tunnustusta niille jotka Alfan uutena hankkii, jotta olisi noita käytettynäkin mahdollista hankkia. Omani oli ollut työsuhdeauto edellisellä omistajalla (kaupallinen kotimainen tv-kanava).