Outo ilmiö 156 2,5 V6ssa
Valvoja: Moderators
Outo ilmiö 156 2,5 V6ssa
Moro, nyt otetaan vastaan asiantuntijoiden neuvoja eli
taas ihmetyttää juniorin 156 V6 1998 kinneri. Ajossa tuntuu kun kaasuläpässä olisi askelmoottori eli kelaa kierroksia nykäyksittäin. Läppä on puhdistettu, mutta siihen mustaan murtikkaan en ole tohtinut kajota. Olisiko siis mahdollista, että läppä kääntyy nykäyksittäin vai liekö sitten kaasupolkimessa vikaa ? Hyviä ehdotuksia kuunnellaan.
Sitten toinen kumma asia eli moottori lähtee nätisti käyntiin, mutta alkaa se jälkeen ravistamaan. Tämä tasoittuu 100 m ajon jälkeen. En tiedä onko yhteyttä, mutta nokeaa myös etu-V:n keskimmäistä eli 5. pyttyä. Ohivuodot on mitattu, ei eroa, 10 % tasainen ohivuoto kaikissa ja sekin alas eli öljytilaan. Siis venttiilit kaikki tiiviit, päästöt konttorilla tänään erinomaiset, ilmi vaihdettu, samoin puola, tulpat. lambda. Vikakoodeja ei ole. Ilmatötteröt eivät vuoda eikä pakosarjassa tai pakoputkessa ole vuotoja. Tämä omituisuus tuli talvella, silloin oli puolassa joku vika, kävi koko ajan viidellä, mutta se vika poistui tulppien ja 5.sylinterin puolan vaihdolla. Tuo ihme juttu jäi häiritsemään. Sitä ei ennen ollut joten tuskin lienee Alfan ominaisuus. Voisikohan ruiskusuutin jumittää tms ?.
kyseleepi taas Jussi
taas ihmetyttää juniorin 156 V6 1998 kinneri. Ajossa tuntuu kun kaasuläpässä olisi askelmoottori eli kelaa kierroksia nykäyksittäin. Läppä on puhdistettu, mutta siihen mustaan murtikkaan en ole tohtinut kajota. Olisiko siis mahdollista, että läppä kääntyy nykäyksittäin vai liekö sitten kaasupolkimessa vikaa ? Hyviä ehdotuksia kuunnellaan.
Sitten toinen kumma asia eli moottori lähtee nätisti käyntiin, mutta alkaa se jälkeen ravistamaan. Tämä tasoittuu 100 m ajon jälkeen. En tiedä onko yhteyttä, mutta nokeaa myös etu-V:n keskimmäistä eli 5. pyttyä. Ohivuodot on mitattu, ei eroa, 10 % tasainen ohivuoto kaikissa ja sekin alas eli öljytilaan. Siis venttiilit kaikki tiiviit, päästöt konttorilla tänään erinomaiset, ilmi vaihdettu, samoin puola, tulpat. lambda. Vikakoodeja ei ole. Ilmatötteröt eivät vuoda eikä pakosarjassa tai pakoputkessa ole vuotoja. Tämä omituisuus tuli talvella, silloin oli puolassa joku vika, kävi koko ajan viidellä, mutta se vika poistui tulppien ja 5.sylinterin puolan vaihdolla. Tuo ihme juttu jäi häiritsemään. Sitä ei ennen ollut joten tuskin lienee Alfan ominaisuus. Voisikohan ruiskusuutin jumittää tms ?.
kyseleepi taas Jussi
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Joo kokeiltu on
Terve ja kiitos neuvoista. Olen toki vaihtanut puolia keskenään löytääkseni viallisen ja nyt kaikkien ollessa ehjiä vika ei siis siirry. En ole vielä ehtinyt kokeilla ruiskusuuttimia ristiin josko vaikuttaisi.
Onkos tässä V6:ssa millaiset venttiilinvarren kumit ? Joissain Fordeissa ainakaan niiden falskaus toi samanlaisia ilmiöitä.
Kyseleepi edelleen Jussi
Onkos tässä V6:ssa millaiset venttiilinvarren kumit ? Joissain Fordeissa ainakaan niiden falskaus toi samanlaisia ilmiöitä.
Kyseleepi edelleen Jussi
Ilmamäärämittari on jo vaihdettu kahdesti
Moi, uskon, että ilmamäärämittari on ehjä. Keväällä vaihdoin ehjä käytetyn ja varmuudeksi kuukaisi sitten upo uuden, joten uskon, että se on kunnossa.
YT,
Jussi
YT,
Jussi
Kokeiluja..
Moro,
juniorin 2,5 V6:n ihmettely jatkuu. Kiitos Tommille, sain kokeiluun uuden suuttimen 5. pyttyyn, mutta en ole ehtinyt laittaa paikalleen. Tommi armottomana Alfamiehenä epäili kokeillessaan, ettei kone ota kierroksia niin herkästi kuin kuuluisi. Juniori on valitellut samaa, mutta en paljoa ole korvaani kallistanut, ainahan ne nuoret...ja kyllä sitä kulkua minusta on ollut vanhaan Transportteriin verrattuna, mutta tarkasti ajatelleen auto saattoi olla ennen vikoja herkempi menemään.
No saattaapi se olla, että alakierroksilla on myös heikko vääntö.
Eilen nykäisin ILMin johdon irti ja lähdin käymään kaupassa. Mitään suurta eroa en ajossa havainnut. Olisiko pitänyt koneen muuttua ? Toki varoitusvalo syttyi, mutta se oli odotettua.
Pitäisikö tuosta Ilmin johdon vähäisestä vaikutuksesta päätellä jotain ? Kun Ilmi on laitteena ehjä, niin onko ECU risa tai johtosarjassa vikaa ? mitään vikakoodeja ei ole.
ECU ja kaasuläppä resetoitiin pari viikkoa sitten. Sen jälkeen minusta kone toimi oikein hyvin ja tasaisesti, mutta juniori sanoi rötäämisen jatkuneen taas seuraavana aamuna.
Ihmettely jatkuu ja ehdotuksia seuraaviksi toimenpiteiksi kuunnellaan herkällä korvalla. Seuraavaksi tarkistetaan hihna ja nokkien ajoitukset.
Yt,
Jussi
juniorin 2,5 V6:n ihmettely jatkuu. Kiitos Tommille, sain kokeiluun uuden suuttimen 5. pyttyyn, mutta en ole ehtinyt laittaa paikalleen. Tommi armottomana Alfamiehenä epäili kokeillessaan, ettei kone ota kierroksia niin herkästi kuin kuuluisi. Juniori on valitellut samaa, mutta en paljoa ole korvaani kallistanut, ainahan ne nuoret...ja kyllä sitä kulkua minusta on ollut vanhaan Transportteriin verrattuna, mutta tarkasti ajatelleen auto saattoi olla ennen vikoja herkempi menemään.
No saattaapi se olla, että alakierroksilla on myös heikko vääntö.
Eilen nykäisin ILMin johdon irti ja lähdin käymään kaupassa. Mitään suurta eroa en ajossa havainnut. Olisiko pitänyt koneen muuttua ? Toki varoitusvalo syttyi, mutta se oli odotettua.
Pitäisikö tuosta Ilmin johdon vähäisestä vaikutuksesta päätellä jotain ? Kun Ilmi on laitteena ehjä, niin onko ECU risa tai johtosarjassa vikaa ? mitään vikakoodeja ei ole.
ECU ja kaasuläppä resetoitiin pari viikkoa sitten. Sen jälkeen minusta kone toimi oikein hyvin ja tasaisesti, mutta juniori sanoi rötäämisen jatkuneen taas seuraavana aamuna.
Ihmettely jatkuu ja ehdotuksia seuraaviksi toimenpiteiksi kuunnellaan herkällä korvalla. Seuraavaksi tarkistetaan hihna ja nokkien ajoitukset.
Yt,
Jussi
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: Ilmamäärämittari on jo vaihdettu kahdesti
Onko se uusi ILMI Bosch? Vaihdoitko pelkän anturin vai koko boxin?peljoppi kirjoitti:Moi, uskon, että ilmamäärämittari on ehjä. Keväällä vaihdoin ehjä käytetyn ja varmuudeksi kuukaisi sitten upo uuden, joten uskon, että se on kunnossa.
Missä kunnossa on ilmansuodatinkotelon kansi, kiinnikkeet rikki?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Bosch on...
Jeps, Bosch on ja upo uusi.
Vaihdoin pelkän anturin, kuoret on entisestä. Suodatinkotelo ja kansi ovat ehjä, yhdestä kiinnitysmutterista tosin jengat sököt, joten on kolmella ruuvilla tiukassa. Suodatin on kuivapanos ja puoli vuotta vanha. Haitari on teipattu vulkanisoituvalla teipilä ja päälle 2 kerrosta tavallista sähköteippiä. En ole löytänyt siitäkään vuotoja.
Eihän tuo juniorin ajeluita paljoa hidasta, tankin on aina saanut tyhjennettyä, mutta meikäläistä nyppii aina nykivät tai rötäävät autot, vaikka hyvin havoin Alfaa lainailen.
Kuntoon siis on saatava tai siirryttävä helpommin diagnostisoitaviin kinnereihin. Olen kyllä viettänyt netissä kv-palstoilla paljon tunteja lueskellen mahdollisia vihjeitä, mutta diagnosttiikkakeinot ja vihjeet on aika harvassa sielläkin...
Tiettääkö kukaan pystyvätkö kaivamaan esim BoschCentereissä enemmän tietoa Ecun sisältä/antureista kuin itse löydän läppärillä ja FiaeEcuScanilla, josta minulla on ns full version.
Jussi
Vaihdoin pelkän anturin, kuoret on entisestä. Suodatinkotelo ja kansi ovat ehjä, yhdestä kiinnitysmutterista tosin jengat sököt, joten on kolmella ruuvilla tiukassa. Suodatin on kuivapanos ja puoli vuotta vanha. Haitari on teipattu vulkanisoituvalla teipilä ja päälle 2 kerrosta tavallista sähköteippiä. En ole löytänyt siitäkään vuotoja.
Eihän tuo juniorin ajeluita paljoa hidasta, tankin on aina saanut tyhjennettyä, mutta meikäläistä nyppii aina nykivät tai rötäävät autot, vaikka hyvin havoin Alfaa lainailen.
Kuntoon siis on saatava tai siirryttävä helpommin diagnostisoitaviin kinnereihin. Olen kyllä viettänyt netissä kv-palstoilla paljon tunteja lueskellen mahdollisia vihjeitä, mutta diagnosttiikkakeinot ja vihjeet on aika harvassa sielläkin...
Tiettääkö kukaan pystyvätkö kaivamaan esim BoschCentereissä enemmän tietoa Ecun sisältä/antureista kuin itse löydän läppärillä ja FiaeEcuScanilla, josta minulla on ns full version.
Jussi
Läppäkotelo
Moi.
Otin pari viikkoa sitten läppäkoneiston irti ja puhdistin perusteellisesti. Avasin myös sen mustan laatikon, puhdistin sieltä läppäkoneiston liukuharjat ja kontaktiliukupinnat sekä voitelin ratasakselin sekä rattaat kuumankestävällä silikonirasvalla.
Ei sekään mitään muuttanut, mutta aika varma on ettei lika ole enää syynä. Voi toki siellä olla joku mekaaninen tai sähköinen vika.
YT,
Jussi
Otin pari viikkoa sitten läppäkoneiston irti ja puhdistin perusteellisesti. Avasin myös sen mustan laatikon, puhdistin sieltä läppäkoneiston liukuharjat ja kontaktiliukupinnat sekä voitelin ratasakselin sekä rattaat kuumankestävällä silikonirasvalla.
Ei sekään mitään muuttanut, mutta aika varma on ettei lika ole enää syynä. Voi toki siellä olla joku mekaaninen tai sähköinen vika.
YT,
Jussi
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Vaihdoin tulpat ja putsasin kaasuläpän. Seurauksena kierrokset jäivät tyhjäkäynnillä ylös, n. 1000-1200 rpm.
Resetoin ecu ja läpän. Auto hieman piristyi yläkierroksilla.
Tyhjäkäynti silti ylhäällä jos lähtee heti ajamaan.
Jos odottaa, että se tippuu siihen 600 rpm:ään, niin myös tuntuu pysyvän siinä ajon aikanakin.
Mistä moinen voisi johtua? läppäkoneiston pudistus, uusi resetointi vai jotain muuta?
Resetoin ecu ja läpän. Auto hieman piristyi yläkierroksilla.
Tyhjäkäynti silti ylhäällä jos lähtee heti ajamaan.
Jos odottaa, että se tippuu siihen 600 rpm:ään, niin myös tuntuu pysyvän siinä ajon aikanakin.
Mistä moinen voisi johtua? läppäkoneiston pudistus, uusi resetointi vai jotain muuta?
Niin, meillähän ei tuo läppäkoneiston puhdistaminen vaikuttanut mielestäni mitenkään, ei hyvässä eikä pahassa. ECU ja läppäohjaus on nyt resetoitu kahdesti. Tuntuisi aina olevan hetken parempi, mutta se ero on niin pieni nykiikö vai ei.
Läppärillä näkee kyllä läpän aukeamisasteet ja ihme kyllä eLearnissa on joitakin perusarvoja annettu. Täytyy tsekata nekin.
Tuli vielä mieleen sellainen mahdollisuus, että jos vaikka bensapumppu vetelee viimeisiään eikä jaksa pitää riittävää peruspainetta ? Onkos tällaisesta kukaan kuullut v6:ssa ?. Taidan käydä ostamassa läpivirtausmittarin, ei ne monta kymppiä maksa ja katsoa, että tuottaako pumppu sen about 55 psi.
Että silleen, ei niitä helpoimpia caseja tämäkään kinneri.
Jussi
Läppärillä näkee kyllä läpän aukeamisasteet ja ihme kyllä eLearnissa on joitakin perusarvoja annettu. Täytyy tsekata nekin.
Tuli vielä mieleen sellainen mahdollisuus, että jos vaikka bensapumppu vetelee viimeisiään eikä jaksa pitää riittävää peruspainetta ? Onkos tällaisesta kukaan kuullut v6:ssa ?. Taidan käydä ostamassa läpivirtausmittarin, ei ne monta kymppiä maksa ja katsoa, että tuottaako pumppu sen about 55 psi.
Että silleen, ei niitä helpoimpia caseja tämäkään kinneri.
Jussi
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Joo, katsellaan.V6 kirjoitti:se on juuri tuollainen .. sitä läppää ei kannata huvikseen ronkkia, kun uudestaan putsaat (liikuttelet läppää) voi käynti taas muuttua... tai sitten kattelet viikon tms jos se käynti asettuu.
Oli röhnää reunoilla, niin putsasin. Sen jälkeen näkyikin päivänvalo läpi.
Periaatteessa odotettu tulos, resetoinnilla taas ei tyhjäkäynnin suhteen.
^Onneksi ei ole nykimisongelmia (kop kop)
Edit: kummallekohan V6 vastasi
