kun tuon juniorin kinnerin vian syytä olen etsiskellyt, niin törmäsin jossain vieraskielisessä sivustossa helppoon testikonstiin, joka voi jotakin auttaa anturi tms vioissa, mutta ei toki mekaanisissa vioissa kuten esim väärä ajoitus.
Jos Alfasi tuntuu puhdittomalta, niin ota Ilmin johto irti ja lähde ajelulle. Siitä alakierrosalueen huonosta käynnistä ei kannata välittää. Väittivät viisaat, että ECUN varaohjelma on sellainen, että yläkierroslueella pitäisi tulla täysi teho. Kokeile tätä ja jos kulkee huomattavasti rivakammin ILmin johto irti yläkierrksilla, silloin joku sähköinen anturitieto on väärä. Jos taas meno on yhtä rivakkaa , vika on sinun perstuntumassa tai sitten vika on oikeasti mekaanisella puolella.
netissä lienee paljon väärää tietoa ja tämä oli muistaakesi Alfa 156 Technical forum, jossa joku valitti Tessun tehonpuutetta, mutta ei pidä kaikkea uskoa. Itse kokeilin juniorin 156 V6:ssa ja kyllä se ainakin yläkierroksilla ampuu aika kivasti, vaikka alakierroksilla rötää. En tiedä onko varaohjelmaa vai ei.
Itse tuli joskus testattua käyttäytymistä ilman ilmin johtoa paikallaan, kun anturivikaa epäiltiin. Ruiskun merkkivalo paloi, mutta menopuoli olikin sitten ylärekisterissä selvästi rivakampaa, kuin viallisella anturilla.