Häkä arvot koholla
Valvoja: Moderators
Häkä arvot koholla
koitimpa katastaa auton, jäi CO arvoista kiinni, sallittu arvo 0,30 mut mulla pyöri siel 0,50 kierroksilla, tyhjäkäynnilla arvot hyvät myös tässä ja kaikki muutkin arvot ok.
auto on 156 2.0TS vm98
Lambda on vaihdettu entisen omistajan toimesta viime syksynä, onko muuten missä moinen osa?
Uus ilmi on jo tulossa en tosin ole varma vaikuttaako se kyseiseen arvoon. auto on seisonut n. reilu kuukauden, muutama lyhkänen ajo tehty siinä välissä. katastus mies aika pitkään huudatti kierroksilla et luulis et katalysaattori ois lämmenny, ja jos se ois paskana nii eiks siellä ois muutki arvon viturallaan? vai onko koko kattia täs autos emt
alkaa menemään mun tietämyksen pimeälle puolelle tämmösen vian kanssa, kaikki neuvot ja vinkit ois nyt kullan arvoisia nii tietäs mistä aloittaa.
auto on 156 2.0TS vm98
Lambda on vaihdettu entisen omistajan toimesta viime syksynä, onko muuten missä moinen osa?
Uus ilmi on jo tulossa en tosin ole varma vaikuttaako se kyseiseen arvoon. auto on seisonut n. reilu kuukauden, muutama lyhkänen ajo tehty siinä välissä. katastus mies aika pitkään huudatti kierroksilla et luulis et katalysaattori ois lämmenny, ja jos se ois paskana nii eiks siellä ois muutki arvon viturallaan? vai onko koko kattia täs autos emt
alkaa menemään mun tietämyksen pimeälle puolelle tämmösen vian kanssa, kaikki neuvot ja vinkit ois nyt kullan arvoisia nii tietäs mistä aloittaa.
putsattu syksyllä, tais olla halpa osa, pistän vaihtoon. tuossa kovasti lueskellu nuita muita aiheita joissa päästöjen kanssa ongelmaa mutta kenelläkään ei ole tämmöstä tilannetta et pelkät CO arvot heittää.
oisko vuoto imusarjassa mahdollinen? vaikuttaako nimenomaan CO arvoihin?
kuukausi sitten huomasin et haitariputki joka yhdistyy kaasuläppään, oli liitäntäkohdassa oleva klemmari löysällä, kaasuläppäkotelo on putsattu. mites tämä asiaan vois vaikuttaa?
auto käy korkeilla kierroksilla +5000rps hieman heikosti, varsinkin tuntuu nelos ja kolmos vaihteella +80 vaudissa kiihdyttäessä. eli tehottomuutta. autoon tehtiin eilen forte käsittely tämän seurauksena, se öljyn sekaan laitettava, ei gas treatment.
PÄIVITYSTÄ:
kun tarkastin haitariputkea siinä alle puolensentin repeämä, ei näyttänyt olevan kuitenkaan läpiasti, muuta ei löytynyt. millä kannattas paikata?
oisko vuoto imusarjassa mahdollinen? vaikuttaako nimenomaan CO arvoihin?
kuukausi sitten huomasin et haitariputki joka yhdistyy kaasuläppään, oli liitäntäkohdassa oleva klemmari löysällä, kaasuläppäkotelo on putsattu. mites tämä asiaan vois vaikuttaa?
auto käy korkeilla kierroksilla +5000rps hieman heikosti, varsinkin tuntuu nelos ja kolmos vaihteella +80 vaudissa kiihdyttäessä. eli tehottomuutta. autoon tehtiin eilen forte käsittely tämän seurauksena, se öljyn sekaan laitettava, ei gas treatment.
PÄIVITYSTÄ:
kun tarkastin haitariputkea siinä alle puolensentin repeämä, ei näyttänyt olevan kuitenkaan läpiasti, muuta ei löytynyt. millä kannattas paikata?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Hetkinen... eikös HC ole korkealla kanssa? Tyhjäkäynnillähän se tais saada olla 50 ja kierroksilla 100...? Lambda-arvokin on kohillaan (0,97 - 1,03).
Mutta niin vähän nuo arvot heittää, että mahtaiskohan riittää ihan kunnon huudatus, että katti lämpiää + vähän puhistuu ja jos vaikka suuttimien puhdistusnestettä ja Vpoweria tankkiin?
Mutta niin vähän nuo arvot heittää, että mahtaiskohan riittää ihan kunnon huudatus, että katti lämpiää + vähän puhistuu ja jos vaikka suuttimien puhdistusnestettä ja Vpoweria tankkiin?
HC raja on 100 ja koska sen alle mennään, katalysaattorin pitäisi toimia ainakin jollain tasolla. Tuo potentiaalinen imuvuoto kannattaa korjata ihan ensimmäisenä. Jos ei sillä tule kuntoon, niin sytytystulppien kunto, ilmanputsarin vaihto jos ei ole tietoa milloin vaihdettu. Eikä varmastikaan haittaisi jos pääsisi päästömittariin suoraan tien päältä kovemman ajon jälkeen.
VMP
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Sinänsä jännä, että ainakin meillä katsastuksessa HC-raja oli tyhjäkäynnillä 50 ja korotetulla 100. Näin luki testerin kuitissa, minkä sain katsastuksesta... Hylsyhän siitä silloin tuli, kun se huiteli alussa yli 600:ssa Mutta tämä nyt offtopikkia jo vähäsen.mattijus kirjoitti:HC raja on 100 ja koska sen alle mennään, katalysaattorin pitäisi toimia ainakin jollain tasolla. Tuo potentiaalinen imuvuoto kannattaa korjata ihan ensimmäisenä. Jos ei sillä tule kuntoon, niin sytytystulppien kunto, ilmanputsarin vaihto jos ei ole tietoa milloin vaihdettu. Eikä varmastikaan haittaisi jos pääsisi päästömittariin suoraan tien päältä kovemman ajon jälkeen.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB ... usteet.pdfVähäpäästöinen pirssi hylätään jos kirjoitti: Joutokäynnin CO>0.5%
HC>100 ppm
Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin CO>0.3
HC>100 ppm
lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03
VMP
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Hmph. Pakko se on uskoa, mutta miten voi olla sitten tuossa katsastuksen lappusessa ihan kerrottu mitattu/sallittu, jossa aivan selvästi luki "Joutokäynti <2000rpm; HC 393 (50)" - suluissa oleva siis sallittu, koska kaikki muut noista on esim. (0.5) CO:lle ja (0.3) CO:lle korotetulla, jne jne. Noh, en tiedä - joku kummajainen iskenytmattijus kirjoitti:http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB ... usteet.pdfVähäpäästöinen pirssi hylätään jos kirjoitti: Joutokäynnin CO>0.5%
HC>100 ppm
Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin CO>0.3
HC>100 ppm
lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03
ajattelin itekki et joku gas treatment litku ois varmaa hyvä, mut jos tämmöstä puhistus ainetta laittaa nii jos pistää puoleen tankkiin, puhistuisko paremmin?Aquatica kirjoitti:Hetkinen... eikös HC ole korkealla kanssa? Tyhjäkäynnillähän se tais saada olla 50 ja kierroksilla 100...? Lambda-arvokin on kohillaan (0,97 - 1,03).
Mutta niin vähän nuo arvot heittää, että mahtaiskohan riittää ihan kunnon huudatus, että katti lämpiää + vähän puhistuu ja jos vaikka suuttimien puhdistusnestettä ja Vpoweria tankkiin?
ongelmana on myös se että ajoaika on menny jo umpeen, olen vähä myöhään liikenteessä. pitää ajaa rinkiä tossa pihatiellä vissii ;D
ei ainakaan taulukon mukaan sovi tuo e10 mun pirssiin. mut mut, vaihan nyt aluksi sen ilmin, suodattimen, putsaan kaasuläpän ja muut putken pätkät. paikkaan sen haitariputken ja lyön mahdollisesti myös jotku gastreatmentit tankkii ja sitä ''rallibensaa'' niin jospa ois sit päästöongelmat historiaa.Finest kirjoitti:Eikös 95E10 pitäisi palaa puhtaammin?
Ei tarvitse enää itse laittaa tenua, jos arvot vähän heittää.
Vuoden vaihteessa mietin, että 95 voisi olla parempaa katsastusbensaa .
Ihan ensimmäisenä kannattaa laittaa tuo haljennut imuhaitari joka jo mainittiinkin.
Jos haitarista löytyy reikä, niin moottori saa liikaa ilmaa siihen nähden mitä ilmi antaa ymmärtää. Ilmi siis mittaa imupuolella virtaavan ilman määrää, ja jos haljenneesta haitarista pääsee ylimääräistä ilmaa imupuolelle, ei todellinen ilman määrä olekaan sama mitä anturi kertoo. (Haitarihan on ilmin ja kaasuläpän välissä. Siinä välissä on myös alipaine, joten reiästä tulee varsin mielellään ylimääräistä ilmaa kaasuläpälle) Tällöin palotapahtuma menee laihalle ja jäännöshappea jää palotapahtuman jälkeen. Siitä seuraa puolestaan se, että lambda korjaa seosta rikkaammalle, joka taas johtaisi häkäarvon nousemiseen. Näin ainakin itse järkeilisin tämän.
Turha lähteä kaikkea vaihtamaan kerralla uuteen jos vähemmälläkin voi päästä.
Jos haitarista löytyy reikä, niin moottori saa liikaa ilmaa siihen nähden mitä ilmi antaa ymmärtää. Ilmi siis mittaa imupuolella virtaavan ilman määrää, ja jos haljenneesta haitarista pääsee ylimääräistä ilmaa imupuolelle, ei todellinen ilman määrä olekaan sama mitä anturi kertoo. (Haitarihan on ilmin ja kaasuläpän välissä. Siinä välissä on myös alipaine, joten reiästä tulee varsin mielellään ylimääräistä ilmaa kaasuläpälle) Tällöin palotapahtuma menee laihalle ja jäännöshappea jää palotapahtuman jälkeen. Siitä seuraa puolestaan se, että lambda korjaa seosta rikkaammalle, joka taas johtaisi häkäarvon nousemiseen. Näin ainakin itse järkeilisin tämän.
Turha lähteä kaikkea vaihtamaan kerralla uuteen jos vähemmälläkin voi päästä.
Tein itse - säästin
nonii, sanotaanpa aluksi kylläpä minä olen fiksu. tilasin sen ilmansuodattimen paikallisen varaosaliikkeen kautta, ei passannut..
mun autossa se ilmanottojärjestelmä ei ilmeisesti olekkaan alkuperäinen..
tuossa kun tutkin niin se on semmonen ku novitec maxxair intake system.. se suodatin on siinä pestävää mallia. on kuitenkin sen näkönen että ei paljo enää pesut auta.
http://de.novitec.nl/webshop/en/alfa-ro ... prodID=142
ei löydy ku tuolta sivulta erikseen myytävänä tuota suodatinta.. hinta on TÖRKEÄ
tietääkö kukaa et saako tohon sopivia nyt sitte muualta.. heikallakaan ei paljo erikseen ilmotella sen suodattimen mittoja joka sopii kaikkiin 156.. se ainaki näyttää samalta mutta tiiä sitte...
mun autossa se ilmanottojärjestelmä ei ilmeisesti olekkaan alkuperäinen..
tuossa kun tutkin niin se on semmonen ku novitec maxxair intake system.. se suodatin on siinä pestävää mallia. on kuitenkin sen näkönen että ei paljo enää pesut auta.
http://de.novitec.nl/webshop/en/alfa-ro ... prodID=142
ei löydy ku tuolta sivulta erikseen myytävänä tuota suodatinta.. hinta on TÖRKEÄ
tietääkö kukaa et saako tohon sopivia nyt sitte muualta.. heikallakaan ei paljo erikseen ilmotella sen suodattimen mittoja joka sopii kaikkiin 156.. se ainaki näyttää samalta mutta tiiä sitte...
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Kannattais kyllä kokeilla pesua ja öljyämistä, mikäli on öljyttävä malli. Jos on vähänkään laadukkaampi valmiste, niin tuon pitäis olla käytännössä ikuinen oikein huollettuna.roude kirjoitti:nonii, sanotaanpa aluksi kylläpä minä olen fiksu. tilasin sen ilmansuodattimen paikallisen varaosaliikkeen kautta, ei passannut..
mun autossa se ilmanottojärjestelmä ei ilmeisesti olekkaan alkuperäinen..
tuossa kun tutkin niin se on semmonen ku novitec maxxair intake system.. se suodatin on siinä pestävää mallia. on kuitenkin sen näkönen että ei paljo enää pesut auta.
http://de.novitec.nl/webshop/en/alfa-ro ... prodID=142
ei löydy ku tuolta sivulta erikseen myytävänä tuota suodatinta.. hinta on TÖRKEÄ
tietääkö kukaa et saako tohon sopivia nyt sitte muualta.. heikallakaan ei paljo erikseen ilmotella sen suodattimen mittoja joka sopii kaikkiin 156.. se ainaki näyttää samalta mutta tiiä sitte...
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
ongelmat jatkuu.. suodatin on nyt pesty ja uus ilmi on paikallaan, ostin sen käytettynä pikkurahalla ja tilanne oli semmonen että tämä myyjä oli ostanut itselle uuden varaosa ilmin mut se jäi tarpeettomaksi koska alkuperäinen ei ollutkaan rikki, eli sen pitäs olla lähes käyttämätön..
noh mulla oli autossa tosiaan semmonenki ongelma et korkeilla kierroksilla kovasti kiihdyttäessä auto vähä nyki, siitä myös päättelin et se mun vanha boschin ilmi o sökö.. noh kun laitoin ton uuden paikalleen auto toimi paremmin, nykiminen hävis jne. sit ku suodatinki oli putsattu niin päätin mennä mittaan ne päästöt ja nehän olikin entistä enemmän päin helvettiä.. nyt oli häkä jtn seiskan pintaa ku aikasemmmin 0,5 WHAT?
katti on nyt tarkastettu se on ok.. ainaki verkko ehjä ja se katti on muutenki ostettu syksyllä... et olikohan tämä varaosailmi sit kans sekasin? mikä neuvoksi??
noh mulla oli autossa tosiaan semmonenki ongelma et korkeilla kierroksilla kovasti kiihdyttäessä auto vähä nyki, siitä myös päättelin et se mun vanha boschin ilmi o sökö.. noh kun laitoin ton uuden paikalleen auto toimi paremmin, nykiminen hävis jne. sit ku suodatinki oli putsattu niin päätin mennä mittaan ne päästöt ja nehän olikin entistä enemmän päin helvettiä.. nyt oli häkä jtn seiskan pintaa ku aikasemmmin 0,5 WHAT?
katti on nyt tarkastettu se on ok.. ainaki verkko ehjä ja se katti on muutenki ostettu syksyllä... et olikohan tämä varaosailmi sit kans sekasin? mikä neuvoksi??
melkonen yhteensattuma kyllä jos on lamba menny tos välis ku autolla ei ole juuri edes ajettu sen jälkeen ku ekan mittauksen katastuksessa tein mutta kaikkihan on mahdollista.. ei muuta ku taas vikakoodeja luetuttaa.Aquatica kirjoitti:Lambda? Jos on vaikkapa halpa tarvikelambda niin voi äkkiä pimahdella, valitettavasti. Nimimerkillä kokemusta on
Tietenkin purkkana vois kokeilla ecuresettiä (osaa vaihdettu niin joutuu oppimaan uudestaan), mutta silti epäilisin nyt jo lambdaa
Mistä lambda edullisesti? kysyn jo etukäteen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Vikakoodeistahantuon näkee, että onko lambdassa vikaa... tai pitäis nähdä ainakin. Jos siel on niin suosittelen alkuperästä, NGK on ehkä halvempi ja "laatua", mutta... Mieti asia näin: Maksatko 150euroa kunnon lambdasta, jota ei ihan heti tarvi vaihtaa, vai 80euroa tarvikkeesta mikä ehkä hajoaa vuodessa? Ja hinnat kiskottu hatusta, mutta alkuperänen lambda tuohon 156 2.0 '99 tessuun oli ~150euroa, enkä edes ettinyt halvinta vaan suoraan huollon puolelta.
Re: Häkä arvot koholla
osaisko joku selventää et mitä nämä tarkoittaa.
- Liitteet
-
- Lambda Sensor.jpg
- Tämmönen
- (73.72 KiB) Tiedosto ladattu 6503 kertaa
-
- lambda sensor integrator.jpg
- (67.94 KiB) Tiedosto ladattu 6503 kertaa
Re: Häkä arvot koholla
sen ku tietäs, entisen omistajan toimesta vaihdettu viimesyksynä tuo kapistus. ''NTK'' onko se merkki vai mikä? ilmeisesti ei ole hyviä nuo lambdat sitte?mattijus kirjoitti:Eihän tuossa vaan ole NTK lambda?
Re: Häkä arvot koholla
ja outoa sekin et toisessa kuvassa lukee et ''ecu has recieved very low signal from the sensor'' ja toisessa lukee sama mut ''very high signal''
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Häkä arvot koholla
Tuo on lambda. Selkeä peli
PS. Ne NTK/NKG-lelut on sit leluja. Meillä oli "joku ikivanha" tarvike, muistaakseni NKG. Nyt on Boschilainen - hintaa muutamia kymppejä (noh, joo. 60e) enempi kuin halvemmassa. Mutta mieti näin: Menee katsastuksesta läpi ja ei tarvi kerran vuoteen vaihtaa!
Roude: Ei ole outoa. Fiatecuscannin mukaan tuo taitaa tarkottaa, että se on ensin saanut liian korkean korjausarvon ja sitten liian matalan korjausarvon (eli yrittää säätää yli JA alle säätövaran). Itselläni oli täysin sama juttu. Lambda vaihtoon ni johan rupee bensankulutus kuulostaa paremmalta ja bensaakin kuluu vähemmän
PS. Ne NTK/NKG-lelut on sit leluja. Meillä oli "joku ikivanha" tarvike, muistaakseni NKG. Nyt on Boschilainen - hintaa muutamia kymppejä (noh, joo. 60e) enempi kuin halvemmassa. Mutta mieti näin: Menee katsastuksesta läpi ja ei tarvi kerran vuoteen vaihtaa!
Roude: Ei ole outoa. Fiatecuscannin mukaan tuo taitaa tarkottaa, että se on ensin saanut liian korkean korjausarvon ja sitten liian matalan korjausarvon (eli yrittää säätää yli JA alle säätövaran). Itselläni oli täysin sama juttu. Lambda vaihtoon ni johan rupee bensankulutus kuulostaa paremmalta ja bensaakin kuluu vähemmän
Re: Häkä arvot koholla
no ooks ihan varma et on selkeä peli, luin semmosen jutun englannin kielisiltä forumeilta et P0170 aiheuttaa P0130 vikakoodin ja P0170 yksinään ilmavuoto ongelma tai jotai häikkää bensan saannis tms. todennäköisimmin. auto on kylläkin tarkistettu ilmavuodoilta miljoonaan otteeseen ja se käy myös ihan normaalisti mielestäni.Aquatica kirjoitti:Tuo on lambda. Selkeä peli
PS. Ne NTK/NKG-lelut on sit leluja. Meillä oli "joku ikivanha" tarvike, muistaakseni NKG. Nyt on Boschilainen - hintaa muutamia kymppejä (noh, joo. 60e) enempi kuin halvemmassa. Mutta mieti näin: Menee katsastuksesta läpi ja ei tarvi kerran vuoteen vaihtaa!
Roude: Ei ole outoa. Fiatecuscannin mukaan tuo taitaa tarkottaa, että se on ensin saanut liian korkean korjausarvon ja sitten liian matalan korjausarvon (eli yrittää säätää yli JA alle säätövaran). Itselläni oli täysin sama juttu. Lambda vaihtoon ni johan rupee bensankulutus kuulostaa paremmalta ja bensaakin kuluu vähemmän
Re: Häkä arvot koholla
semmonen kyssäri vielä et osaisko kukaan sanoa et mistä todennäköisimmin johtuu tuo ''high latency'' joka näkyy nois fiatecuscan kuvissa, se alko sitä tekeen melkee saman tein ku connectasin, eilen käytin ohjelmaa eka kertaa niin en kauheasti siitä tajunnu. tosiaan, se high latency hetken aina vilkkuu siel alareunas ja sit mä disconnectaa ja pitää yhistää aina uudestaa ecuun mut sama toistuu, kone paska? ajurit paskana? johto paskana? Ecu paskana?!?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Häkä arvot koholla
Tuosta en itseasiassa tiedä... Mutta yksi tekijä lienee voisi olla, jos yrittää väärän ecun profiililla yhdistää? Itselläni muistaakseni tuli toi, kun valitsin "sen toisen" 156 Motronic M1155:n (enkä sitä '98 versiota) - muutenkin ilmoitteli virheistä. Muuten en osaa sanoa, mistä voi johtua. Tietty, jos todella surkea mäihä niin ECUkin voisi olla sekoamassa.
Joka tapauksessa mikä tahansa asiansa osaava huoltokin pystyy varmistamaan, onko se lambda vai ei. Itse vein Järvenpäähän Carpojille ja 15minuutissa olivat varmoja ongelmasta; oli heti kunnossa kunhan varaosaa tuli ja meni sitten päästöistäkin läpi heittämällä.
Joka tapauksessa mikä tahansa asiansa osaava huoltokin pystyy varmistamaan, onko se lambda vai ei. Itse vein Järvenpäähän Carpojille ja 15minuutissa olivat varmoja ongelmasta; oli heti kunnossa kunhan varaosaa tuli ja meni sitten päästöistäkin läpi heittämällä.
Re: Häkä arvot koholla
laitoin alkuperäisen bosch lambdan tilauksee paikallisesta varaosamyymälästä, 120€ torstaina asentelu, perjantaina mittaillaan sit päästöt. Jännä nähä..
Re: Häkä arvot koholla
Jos tulee kuntoon, niin ilmoittele mikä se vanha lambda oli? (Jos se oli vaihdettu vuosi sitten, liekö sillä takuu voimassa?)roude kirjoitti:laitoin alkuperäisen bosch lambdan tilauksee paikallisesta varaosamyymälästä, 120€ torstaina asentelu, perjantaina mittaillaan sit päästöt. Jännä nähä..
VMP
Re: Häkä arvot koholla
joo huomenna tiedän ku ryömin auton alle, takuu saattas ollakkin voimassa mutta kuittia ei ole.mattijus kirjoitti:Jos tulee kuntoon, niin ilmoittele mikä se vanha lambda oli? (Jos se oli vaihdettu vuosi sitten, liekö sillä takuu voimassa?)roude kirjoitti:laitoin alkuperäisen bosch lambdan tilauksee paikallisesta varaosamyymälästä, 120€ torstaina asentelu, perjantaina mittaillaan sit päästöt. Jännä nähä..
Re: Häkä arvot koholla
joo o, ei se ainakaa alkuperäinen lambda ollu, oli nimittäin joku liitos/mötikkä siin anturin ja liittimen välillä siinä johdossa, ei lukenu siinä mtn merkkiä etten sit tarkkaa tiedä oliko minkä merkkinen tarvike kyseessä.
Re: Häkä arvot koholla
ok, nyt on uus lambda paikallaa ja ecu resetoitu, aloin taas luettaa vikakoodeja mut siellähän ne samat kaks p0130 ja p0170 olivat. käsitin et toi ecu reset poistas nuo vikakoodit muistista et niitä ei olis pitäny näkyä siel nyt ku on uus lambda paikoillaan??? no tyhjensin kuitenki nuo vikakoodit äsken sieltä muistista fiatecuscanilla ja tässä olen viimesen vartin nyt reconnectaillu mut nyt se vaa sanoo et no fault codes detected by ECU, et onko se vika nyt sitte korjaantunu, ilmeisesti? eikö niitten pitäs tulla pikapuolin takas jos ei olis?
Re: Häkä arvot koholla
Vikakoodit lähtevät vain nollaamalla vikamuistin, eli testerillä reset faultcodes. Jos palaavat ajossa sen jälkeen niin vika ei ole poistunut. Eli jos oikein ymmärsin niin vikakoodien puolesta näyttäisi hyvältä tässä vaiheessa kun niitä ei enää löydy. Toivottavasti eivät palaa ajossakaan ja päästöt asettuvat rajoihinsa.
Tein itse - säästin
Re: Häkä arvot koholla
oorrait, jos näin on niin hyvältä näyttääpi juu, kiitoksia.
Re: Häkä arvot koholla
ei ollu lambda, 0,2 heittää vielä eli 0,5 pysy se häkä kierroksilla, korjausmies sano että lambda vaikuttaa vain 1500 kierrokseen asti, jtn tämmöstä. noh meinasivat että se on tuo ilmi et tilaa alkuperäinen, keskiviikkona tulee alkuperäinen boschin ilmi et toivottavasti toimii sit sillä, oli vaan 100 euroa heikalla.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Häkä arvot koholla
No johan on sitkeä tapaus. Mutta eikös ilmivaurio nyt näy muutenkin aika rankasti... Ei kierrätä ajossa 3200 yli millään (nykinykinykinyki jne.)? Kaitpa nuokin sit voi hajota monella tapaa... Onko lambdan vikakoodit tullu takasin? Itellä oli tosiaan P0130 ja P0170 ja ne katos ja pysykin poissa lambdan vaihdolla (samoin oli häkä koholla, joskin enempi mitä sulla, muistelisin...). Jos vikakoodit tullut takasin uudella lambdalla, jossain muualla häikkää - esim. joku kosketushäikkä (?) tms.
Jos vikakoodit pysynyt poissa, niin sitten taitaa alkaa mennä jo arpapeliksi, etenkin jos oot tehny ecuresetin (helpointa tehdä testerillä) ja sitten voi yhtä hyvin kokeilla sitä ilmiä...
Jos vikakoodit pysynyt poissa, niin sitten taitaa alkaa mennä jo arpapeliksi, etenkin jos oot tehny ecuresetin (helpointa tehdä testerillä) ja sitten voi yhtä hyvin kokeilla sitä ilmiä...
Re: Häkä arvot koholla
No eikö olekkin joo no se mun alkuperäinen boschin ilmi hajos sillai et auto nyki hieman kovissa kiihdytyksissä, kun mentii yli 5000. Sen huomas ohituksissa lähinnä. ettei se välttämättä ihan kenguruksi muutu, sit tän nykysen varaosan ostin forumilaiselta mutta ilmeisesti kaveri laittanut paskan osan kiertoon ku niin halvalla melkein uuden myi, että hyvinki mahollista et tämäkin ilmi on sökö, noh tuleepa sekin vaihdettua sit takas alkuperäiseen. Mut jos ei sittekään ala toimia niin multa loppuu keinot kesken, pakko varmaa jättää sinne korjaamolle ja maksaa ittensä kipeeksi. ja vikakoodit pysyny ainaki toisaiseksi poissa, et ei se lambdan vaihto turhaa ollu, kaikki muut arvot oli myös parantunu mut häkään se ei ollu vaikuttanu, vittu ku se käväs jo siinä 0,4 kohalla hetken, korjausmiehellä oli jo sormi print nappulalla vaan eipä voinu puota sitä 0,1 lisää >.<Aquatica kirjoitti:No johan on sitkeä tapaus. Mutta eikös ilmivaurio nyt näy muutenkin aika rankasti... Ei kierrätä ajossa 3200 yli millään (nykinykinykinyki jne.)? Kaitpa nuokin sit voi hajota monella tapaa... Onko lambdan vikakoodit tullu takasin? Itellä oli tosiaan P0130 ja P0170 ja ne katos ja pysykin poissa lambdan vaihdolla (samoin oli häkä koholla, joskin enempi mitä sulla, muistelisin...). Jos vikakoodit tullut takasin uudella lambdalla, jossain muualla häikkää - esim. joku kosketushäikkä (?) tms.
Jos vikakoodit pysynyt poissa, niin sitten taitaa alkaa mennä jo arpapeliksi, etenkin jos oot tehny ecuresetin (helpointa tehdä testerillä) ja sitten voi yhtä hyvin kokeilla sitä ilmiä...
Re: Häkä arvot koholla
sanotaan näin et ajan kohta koko auton romuttamolle prkl. nyt on uus boschin alkuperäinen ilmi laitettu, tulpat, lambda, forte töhnät, suodatin putsattu, imuputki, haitari putki tarkastettu ym ym. ja edelleen ei tipu tuo häkä 0,4 kierroksilla, ja nyt siinä joku arvo mättäs tyhjäkäynnilläin. Katalysaattori on tarkastettu ja verkko oli ehjä mut oisko se sit kuitenki hajoamas??? korjausmiehet alkoivat nyt sitä veikkaamaan, ensin se oli lambda, sit ilmi, nyt katti.. ei oikeen usko riitä enää. mitä tässä tekis??!?
Re: Häkä arvot koholla
Voisko se olla se katti sitte? jos se on paskana vaikka se verkko näyttäiski ehjältä, voisko olla et jos se lambda oli sökö kun anto aluksi sen vikakoodin ja lambda on sit antanu väärää signaalia ja siitä syystä sitte katti hajonnu? tai jos se edellinen omistaja on lyönyt sinne jonku paskan katalysaattorin niinku oli se lambdakin, eiks kellää ole mtn ideoita?
Re: Häkä arvot koholla
Nuo ylläpostatut päästöarvot HC:n osalta kertoo mielestäni, että katalysaattori toimii ainakin jollain tasolla (oikeasti hyvät arvot on kuitenkin lähempänä 10 kuin 100).
Toki jos/kun tuo lambda oli kuraa, voi pielessä ollut seos tuhota katalysaattorin. Tarvikekatti taitaa olla reilut 100eur plus asennus.
Toki jos/kun tuo lambda oli kuraa, voi pielessä ollut seos tuhota katalysaattorin. Tarvikekatti taitaa olla reilut 100eur plus asennus.
VMP
Re: Häkä arvot koholla
no kannattaakohan se nyt semmosta tarvike kattia sit laittaa? motonetissä oli 200 tuo mallikohtainen katti, oisko se parempi? asennus pitäs iteltä onnistua, eikai siinä muuta ku lyö paikoilleen?
täytyy sanoa silti et epäilen sitä kattia mut en keksi muutakaan...
auttaskohan kaasuläpän resetointi mtn? ecu resetin tein viimeviikolla lambdan vaihdon jälkeen, voinko tehdä nyt pelkästään sen kaasuläppä resetin?
mutta heeeei, oiskohan tää joku alipainevuoto kaasarissa???? ja ainoa letku jota en ole kiristänyt on se mikä menee ilmin ja kaasuläpän välissä siinä haitariputkessa, siinä on semmosen iki-kiinnitetyt klemmarit, niin jos se vuotaa niin mikä vaikutus?
täytyy sanoa silti et epäilen sitä kattia mut en keksi muutakaan...
auttaskohan kaasuläpän resetointi mtn? ecu resetin tein viimeviikolla lambdan vaihdon jälkeen, voinko tehdä nyt pelkästään sen kaasuläppä resetin?
mutta heeeei, oiskohan tää joku alipainevuoto kaasarissa???? ja ainoa letku jota en ole kiristänyt on se mikä menee ilmin ja kaasuläpän välissä siinä haitariputkessa, siinä on semmosen iki-kiinnitetyt klemmarit, niin jos se vuotaa niin mikä vaikutus?
Re: Häkä arvot koholla
Kaasaria ei tuossa vehkeessä ole, mutta imuvuodot (vuoto ilmamassamittarin jälkeen) sotkee silti yhtälailla.Oleino kirjoitti:Ihan ensimmäisenä kannattaa laittaa tuo haljennut imuhaitari joka jo mainittiinkin.
Jos haitarista löytyy reikä, niin moottori saa liikaa ilmaa siihen nähden mitä ilmi antaa ymmärtää. Ilmi siis mittaa imupuolella virtaavan ilman määrää, ja jos haljenneesta haitarista pääsee ylimääräistä ilmaa imupuolelle, ei todellinen ilman määrä olekaan sama mitä anturi kertoo. (Haitarihan on ilmin ja kaasuläpän välissä. Siinä välissä on myös alipaine, joten reiästä tulee varsin mielellään ylimääräistä ilmaa kaasuläpälle) Tällöin palotapahtuma menee laihalle ja jäännöshappea jää palotapahtuman jälkeen. Siitä seuraa puolestaan se, että lambda korjaa seosta rikkaammalle, joka taas johtaisi häkäarvon nousemiseen. Näin ainakin itse järkeilisin tämän.
Turha lähteä kaikkea vaihtamaan kerralla uuteen jos vähemmälläkin voi päästä.
EDIT: Milläs tuosta on tutkittu, ettei imuvuotoja ole?
VMP