ECU:n vaihto
Valvoja: Moderators
ECU:n vaihto
Tein pieniä kytkentöjä joiden seurauksena kaksi pinniä moottorinohjaimesta hajosi.
Sellaista kyselisin että jos tuon ECUpurkin vaihtaa (jos sattuisin varaosan löytämään) pitääkö vaihtaa myös ajonestolaite, lukkopesä jne. ?
Auto on 156 ts2.0 selespeed, ECU käsittääkseni ME3.1
Sellaista kyselisin että jos tuon ECUpurkin vaihtaa (jos sattuisin varaosan löytämään) pitääkö vaihtaa myös ajonestolaite, lukkopesä jne. ?
Auto on 156 ts2.0 selespeed, ECU käsittääkseni ME3.1
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Tsekkaa tuo pulju http://www.schepers-autotechniek.com/en_home.htm
Tilasin sieltä kolariautosta otetun ECUn ex-156V6:seen, jossa oli ECU-vika. Ne vaihtoivat ajoneston piirin ja siten sen saa pelittään eri autossa, mihin alunperin asennettu. Luvallista toimintaa.
Ohjeet tulee mukana, mutta suunniileen menee sitem, että uus ecu vaan paikalleen Ja sitten virrat päälle tietyksi aikaa, jolloin ecu kopioi ajoneston koodeja muistiinsa jostain muualta ja tallettaa ne muistiin. Tämän jälkeen vikamuisti täöyty resetoida kerran ja sitten pelittää. Noin ainakin mulla.
Hintaluokka oli 450 eskoa euro3 mallin v6seen. Deltassa ois kustantanu 1500. Euro 1-2 ecut voi olla halvempia.
Jossain elektroniikkakorjaamossa tv-huollossa tms. voi tietty käyttää näytillä vanhaa ecua, jos ne sais pinnit ehjättyä.
Tilasin sieltä kolariautosta otetun ECUn ex-156V6:seen, jossa oli ECU-vika. Ne vaihtoivat ajoneston piirin ja siten sen saa pelittään eri autossa, mihin alunperin asennettu. Luvallista toimintaa.
Ohjeet tulee mukana, mutta suunniileen menee sitem, että uus ecu vaan paikalleen Ja sitten virrat päälle tietyksi aikaa, jolloin ecu kopioi ajoneston koodeja muistiinsa jostain muualta ja tallettaa ne muistiin. Tämän jälkeen vikamuisti täöyty resetoida kerran ja sitten pelittää. Noin ainakin mulla.
Hintaluokka oli 450 eskoa euro3 mallin v6seen. Deltassa ois kustantanu 1500. Euro 1-2 ecut voi olla halvempia.
Jossain elektroniikkakorjaamossa tv-huollossa tms. voi tietty käyttää näytillä vanhaa ecua, jos ne sais pinnit ehjättyä.
MP
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Kuulostaa kyllä hyvin tutulta ongelmaltaMP kirjoitti:Tsekkaa tuo pulju http://www.schepers-autotechniek.com/en_home.htm
Tilasin sieltä kolariautosta otetun ECUn ex-156V6:seen, jossa oli ECU-vika. Ne vaihtoivat ajoneston piirin ja siten sen saa pelittään eri autossa, mihin alunperin asennettu. Luvallista toimintaa.
Ohjeet tulee mukana, mutta suunniileen menee sitem, että uus ecu vaan paikalleen Ja sitten virrat päälle tietyksi aikaa, jolloin ecu kopioi ajoneston koodeja muistiinsa jostain muualta ja tallettaa ne muistiin. Tämän jälkeen vikamuisti täöyty resetoida kerran ja sitten pelittää. Noin ainakin mulla.
Hintaluokka oli 450 eskoa euro3 mallin v6seen. Deltassa ois kustantanu 1500. Euro 1-2 ecut voi olla halvempia.
Jossain elektroniikkakorjaamossa tv-huollossa tms. voi tietty käyttää näytillä vanhaa ecua, jos ne sais pinnit ehjättyä.
Selespeedin ECU (ME3.1) on vähän ongelmallinen. Se on ns. hybridi eikä siitä voi mitään piiriä juottaa irti ja vaihtaa. En muutenkaan keksinyt mitään tapaa ohittaa/purkaa tuota Selespeedin ajonestoa vaikka se moniin muihin Alfoihin onnistuukin helposti. Helpoin tapa tuntuu olevan ostaa ECU+ajonesto+avain samasta purkuautosta.
Ne katkenneet pinnit voi ehkä vielä korjata. Oletan että puhut nyt poikki palaneista johtimista, jotka ovat varsinaisen liittimen ja piirilevyn välissä. Olen näitä onnistuneesti muutamia juottanut kuntoon, mutta melkoista kirurgin hommaa on ja onnistumisesta ei takeita.. Ulkopuolinen liittimen pinni vielä helpompi korjata.
Saatiin olevinaan kaikki langat piirilevyltä liittimeen korjattua uskoakseni, mutta polkimesta edelleen tulee edelleen virheviestiä ja pienenä bonuksena nyt myös selespeedin väliseltä CANiltä. Vanha ilmamäärämittarin virhe korjaantui. Se on sinänsä outoa että tulee tuo virhe polkimenpotikan epäluotettavuudesta kun alfadiagista luettuna signaali näyttää ihan järkevältä.
Taitaa kohta olla aika luovuttaa ja ostaa "uusi" mokkula ennen kuin testeissä hajoaa jotain muuta. Auto jo melkein 2kk mököttänyt parkkiruudussa.
Taitaa kohta olla aika luovuttaa ja ostaa "uusi" mokkula ennen kuin testeissä hajoaa jotain muuta. Auto jo melkein 2kk mököttänyt parkkiruudussa.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Tuo polkimen virhe tarkoittaa sitä että poljinanturin sisältämät kaksi toisistaan riippumatonta potikkaa antaa toisistaan poikkeavaa arvoa. Viallinen kaasupoljinpotikkahan saattaa saada esim. auton ryntäämään itsestään. Tämän varalta anturissa on kaksi potikkaa ja anturin oletetaan olevan kunnossa vain kun kummastakin potikasta tulee samat arvot. Jos näin ei ole, ECU menee moodiin jossa kierroksia nostetaan hiljaa ja varovasti ettei tule vahinkoa.
Eihän tuossa vain olisi toinen noista kaasupoljinanturin piirilevyjohtimista poikki tai vaihtoehtoisesti oikosulussa viereisten linjojen korjausoperaation seurauksena?
Eihän tuossa vain olisi toinen noista kaasupoljinanturin piirilevyjohtimista poikki tai vaihtoehtoisesti oikosulussa viereisten linjojen korjausoperaation seurauksena?
Voi olla että polkimen toiselle kanavalle on käynyt jotain. Ennen kuin olin korjannut mitenkään moottori ei ottanut kieroksia ollenkaan ja nyt se ottaa ehkä kierroksia 1500 asti. Oikosulku tai potikoiden hajoaminen ei oo todennäköistä. Mittailin potikan kanavien jännitteet ja ekan oli 0.73- 3.75 ja toisen 1.25-2.75 volttia noin suurinpiirtein. Jännitteet oli muistini mukaan samat ennen hajoamista.
Mutta outoa on se kun diagnostiikkaohjelma näyttää kuitenkin jotain arvoa kummallekkin potikalle.
Mutta outoa on se kun diagnostiikkaohjelma näyttää kuitenkin jotain arvoa kummallekkin potikalle.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Siis ei ole mahdollista että piirilevyllä noiden potikoiden signaalien kuparijohtimissa olisi jotain joka aiheutuisi piirilevyn korjausoperaatiosta?
Potikat voi tarkistaa yleismittarin ohmialueella ECUsta irroitetusta liittimestä jos tietää mihin pinneihin signaalit tulevat. Kummankin potikan vastusarvojen pitäisi olla samat samalla polkimen painalluksella. Näin mittaamalla voi sulkea pois ECUn piirikortilla olevien ongelmien vaikutuksen jännitteisiin. Eli tarkistettua tulee se onko poljinanturissa vikaa vai ei.
Potikat voi tarkistaa yleismittarin ohmialueella ECUsta irroitetusta liittimestä jos tietää mihin pinneihin signaalit tulevat. Kummankin potikan vastusarvojen pitäisi olla samat samalla polkimen painalluksella. Näin mittaamalla voi sulkea pois ECUn piirikortilla olevien ongelmien vaikutuksen jännitteisiin. Eli tarkistettua tulee se onko poljinanturissa vikaa vai ei.
On mahdollista että on toisen potikan johto olis poikki tai sitten piirilevyn sisältä on jotain mennyt mikä ei ulospäin näkyisi. Sitä on kyllä yritetty mikroskoopilla tutkia.
On tuo tieto että potikoiden ohmit olis samat? Mun mielestä kun aikanaan toimivana tuon mittasin niin oli nuo samat mitkä kirjoittelin.
Kuulemma on normaalirakenne että ne potikat on polkimissa eri kulmissa.
Tänään löytyi vikaa yhden mikropiirin johtimista piirilevyltä tuo varmaan selittää CAN vian.
On tuo tieto että potikoiden ohmit olis samat? Mun mielestä kun aikanaan toimivana tuon mittasin niin oli nuo samat mitkä kirjoittelin.
Kuulemma on normaalirakenne että ne potikat on polkimissa eri kulmissa.
Tänään löytyi vikaa yhden mikropiirin johtimista piirilevyltä tuo varmaan selittää CAN vian.