166 pyöränkulmat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

166 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja MKT »

Pitäisi saada vielä pyöränkulmat kohdalleen alustasarjan jälkeen. Onko kukaan käynyt säätämässä madallettua, mielellään V6-koneen omaavaa 166sta? Löytyykö muutoin vinkkejä tai linkkejä sopiviksi spekeiksi?

polkky2
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Joulu 2003, 22:27
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja polkky2 »

166 ohjauskulmat...

Itse kävin säädättämässä madalletun 166JTD:n kulmat ShellKonala Helsingissä. Palautteena sain lapun, jossa oli tavoitearvot :

taka-akseli auraus vasen/oikea tavoite 0´13' +-0'04'

etuaks auraus vasen/oik tavoite -0'08 +-0'04'

Auto tuntuu nyt ainakin menevän suoraan ja ohjautuvuus ok. Luulen kyllä, että nuo tavoitearvot ovat samat, mitkä madaltamattomassakin 166:ssa? :wink:

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

polkky2 kirjoitti: Luulen kyllä, että nuo tavoitearvot ovat samat, mitkä madaltamattomassakin 166:ssa? :wink:
Itse asiassa eivät ole, sillä minulla onnistuivat ensin säätämään vakioalustan arvoille. Autosta tuli aika mahdoton ajettava uraisella tiellä, edessä oli liikaa haritusta ja takana liikaa aurausta. Muistaakseni nuo arvot joihin säädettiin olivat edessä -0'18' (kokonaisauraus tai itse asiassa haritus -0'36') ja takana +0'30' (kokonaisauraus +1'00'). Selvähän se on että auto ei noilla arvoilla pysy tiellä kuin pöydänsileällä tiellä.

Kun sitten viikon mutkittelusta suivaantuneena itse olin seuraavalla kerralla valitsemassa valikosta oikeita arvoja huomattiin että nuo olivat 3.0 Sportronicin arvot. Asentajalla oli Sportronic ja alempana listalla ollut Sport Adjustment menneet sekaisin :crazyeyes: . Valikosta löytyi alustanron perusteella eri moottori-, vaihdelaatikko- ja alustakombinaatioille varmaankin kymmeniä eri säätöarvoja. Valittiin alustanumerolle sopiva 3.0 V6:n säätö ja höystettynä Sport Adjustment sanalla :wink: . Takaa säädätin aurauksen vaihteluvälin minimiarvolle eli se on nyt +0'12' puolellaan. Eteen pyysin mahdollisimman vähän aurausta, mutta kun en jaksanut koko ajan seurata vierestä ja kommentoida niin vasta kotona huomasin että siihen tuli perussäätö alueen puolivälistä eli -0'10' :roll: . Auto kyllä kulkee nyt kuin unelma, mutta odotettavissa on että eturenkaat kuluvat sisäsyrjiltä nopeasti.

Mielenkiintoista on että nuo kertomasi tavoitearvot ovat erilaiset kuin mitä minulla oli. Selkeästi vähemmän haritusta edessä ja aurausta takana. Pikaisesti laitetta tutkien näytti siltä että 166seen on tarjolla vaikka millaista ohjauskulmaa, autosta riippuen. Ainakin renkaiden kuluminen on minimissään silloin pyörät kulkevat mahdollisimman vähän sivuttain, joten voi olla että poistan vielä etuharitusta, senhän voi tehdä vaikka itse kun säätää molemmilta puolilta saman verran.

Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja wetear »

166 2,0 ts -99 auraus (termi sopisi kyllä paremmin Volvolle) - ensisijaiset kulmat Rintajoupin mukaan pitäisi olla seuraavat (vakioalusta):

Etu Caster pos 3 ast 17 min - 4 ast 17 min
Etu Camber neg 0 ast 57 min - neg 0 ast 17 min
Etu Auraus per puoli neg 2,3 - 1,3
Etu Auraus kokonais neg 4,5 - 2,7
Taka Camber neg 0 ast 43 min - neg 0 ast 3 min
Taka Auraus per puoli pos 1,9 - 2,8
Taka Auraus kokonais pos 3,7 - 5,6

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

eikö nuo löydy auton manuaalistakin ainakin 156sen ohjekirjasta löytyy ettei tarvitse rintajoupin höpinöihin uskoa :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Vertailun vuoksi:

Rintajuoppo Manuaali
Etu Caster pos 3 ast 17 min - 4 ast 17 min 3°47'
Etu Camber neg 0 ast 57 min - neg 0 ast 17 min -37'+/-20'
Etu Auraus kokonais neg 4,5 - 2,7 -4.0+/-1 mm
Taka Camber neg 0 ast 43 min - neg 0 ast 3 min -23'+/-20'
Taka Auraus kokonais pos 3,7 - 5,6 +5.5mm+/-1mm

Eli eroja löytyy.
Ovat muuten samat arvot kaikille moottorivaihtoehdoille manuaalissa.
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Luonnollisesti manuaalista löytyy vakioalustaiselle autolle - vieläpä samat säädöt joka moottorikoolle. Nuo arvot kun laittaa alustasarjalla varustettuun niin ajamisen ilo on tiessään ja rengaskauppias ilahtuu säännöllisistä vierailuista. Minulla oli aluksi tehtaan alustasarja jolla auto periaatteessa kulki erittäin hyvin. Siinä auraus oli sekä edessä että takana erittäin lähellä nollaa. Iskarien väsähtämisen vuoksi tuli asennettua astetta rata-automaisempi alusta ja siihen sopivat spekit tässä olivat haussa.

Se on mielenkiintoista että pyöränsuuntauksia tekevissä puljuissa olevat koneet löytävät ainakin 166lle vaikka millaisia arvoja riippuen moottorikoosta ja alustan tiukkuudesta. Onko niissä takana viisautta ja mistä se viisaus on tullut vai onko ne heitetty nopalla tai arvottu satunnaislukugeneraattorilla?

Vastaa Viestiin