ECU:n kalibrointi
Valvoja: Moderators
ECU:n kalibrointi
Mulla oli pitkään ECU (moottorinohjain) irti autosta korjauksen takia ja kun sain sen tod.näk. korjattua (ainakaan ei ole enää vikakoodeja) niin auto meni vissiin jonkinlaiseen kalibrointitilaan.
Aluksi se kiihdyttää moottorin n 4000 kierrokseen ja sitten pikku hiljaa laskee. Sen jälkeen se aloittaa kiihdyttelyn 1000 kierroksesta noin 2000 kierrokseen. Sitä se tuntuu tekevän niin kauan kun antaa ainakin yli 30min.
Sitten kun auton käynnistää uudelleen niin kaikki toimii normaalisti.
Onko kellään kokemuksia tosta? Loppuuko toi "kalibrointi" ikinä?
Aluksi se kiihdyttää moottorin n 4000 kierrokseen ja sitten pikku hiljaa laskee. Sen jälkeen se aloittaa kiihdyttelyn 1000 kierroksesta noin 2000 kierrokseen. Sitä se tuntuu tekevän niin kauan kun antaa ainakin yli 30min.
Sitten kun auton käynnistää uudelleen niin kaikki toimii normaalisti.
Onko kellään kokemuksia tosta? Loppuuko toi "kalibrointi" ikinä?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Tarvinneeko tuo ecuresetin? Ettei vaan olis jotain rikki sittenkin, vaikka vikakoodit lähteneetkin? Tietämättä noiden ECUjen toiminnasta sen kummempia, voisin arvella niiden oppivan kaiken perusasetuksista - olettaen, että "kaikki" toimii. Jos et tuota ECUresettiä ole tehnyt vielä, niin voisin kuvitella sen olevan ainakin tarpeen - sama juttu, kuin hommaa uutta osaa, ECUn pitää oppia se (esimerkkinä nyt vaikka rikkinäisen lambdan vaihto ehjään, ECU on oppinut korjaamaan arvoja rikkinäisen perusteella ja siksi pitää resetoida, että oppii oikeat arvot uudestaan).
Ei varmaan mitään apua ollut ja kaikesta päätellen olet tuonkin jo tehnyt, mutta... ja tosiaan jos resetitkin olet tehnyt, sitten en keksi mitään. Enkä kyllä ymmärrä, miksi tuo ensin tekisi tuota ja sitten lopettaisi uudella startilla - ajatuksena ihan, että tekeekö ainoastaan kylmällä koneella noin ja uudelleenkäynnistys lämpimällä koneella antaa ECUn herätä henkiin ihan oikein?
Ei varmaan mitään apua ollut ja kaikesta päätellen olet tuonkin jo tehnyt, mutta... ja tosiaan jos resetitkin olet tehnyt, sitten en keksi mitään. Enkä kyllä ymmärrä, miksi tuo ensin tekisi tuota ja sitten lopettaisi uudella startilla - ajatuksena ihan, että tekeekö ainoastaan kylmällä koneella noin ja uudelleenkäynnistys lämpimällä koneella antaa ECUn herätä henkiin ihan oikein?
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Eihän sen tuommoisia kaasutteluja kuuluis tehdä. Ainakaan en ole koskaan ikinä missään kuullut että minkään auton ECU noin reilua kaasuttelua tekisi kun kylmiltään tulille laitetaan. Jotain vikaa on...
Ja eikös tuossa TS:ssä ole kaasuläppäkin vaijerilla, eli ECU ei sitä voi säätää. Tyhjäkäynnin säädölläkö se saa 4000 tauluun.
Ja eikös tuossa TS:ssä ole kaasuläppäkin vaijerilla, eli ECU ei sitä voi säätää. Tyhjäkäynnin säädölläkö se saa 4000 tauluun.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Lähemmäs neljätonnia joo, kesällä purimme kaasuläppäkotelon ja tyhjäkäynti hummasi 3500 paikkeilla rempan jälkeen ennenkuin kaasuläppä nollattiin kwp2000 ohjelmalla. (oireet hyvin samanlaiset).michael kirjoitti:Eihän sen tuommoisia kaasutteluja kuuluis tehdä. Ainakaan en ole koskaan ikinä missään kuullut että minkään auton ECU noin reilua kaasuttelua tekisi kun kylmiltään tulille laitetaan. Jotain vikaa on...
Ja eikös tuossa TS:ssä ole kaasuläppäkin vaijerilla, eli ECU ei sitä voi säätää. Tyhjäkäynnin säädölläkö se saa 4000 tauluun.
Epäilisin että vastaavan laisen nollauksen tarvitsisi myös tämä tapaus. Obd2 piuhaa ja diagnostiikka ohjelmaa siis peliin...
Olikin jäänyt tuo selespeed tuosta autoni tiedot kohdasta pois. Eli siis siinä on käsittääkseni sähköinen kaasuläppä, kun on sähköinen poljinkin.
Sen moottorin käytös on aina niin samanlainen että vaikea uskoa että se olis muuta kun suunniteltua.
Äsken kävin tuon resetin tekemässä ilman akun irrotusta, aamulla sitten näkee miten käy. Hiukan skeptinen oon kyllä
Sen moottorin käytös on aina niin samanlainen että vaikea uskoa että se olis muuta kun suunniteltua.
Äsken kävin tuon resetin tekemässä ilman akun irrotusta, aamulla sitten näkee miten käy. Hiukan skeptinen oon kyllä
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Ei sen pitäis kyllä mitenkään noin rajusti yrittää säätää itteään.. Ettei olis muuta vikaa esim. imuvuoto joka helposti aiheuttais tuollaista tai kaasuläpässä jotain vikaa.Gunes kirjoitti:Olikin jäänyt tuo selespeed tuosta autoni tiedot kohdasta pois. Eli siis siinä on käsittääkseni sähköinen kaasuläppä, kun on sähköinen poljinkin.
Sen moottorin käytös on aina niin samanlainen että vaikea uskoa että se olis muuta kun suunniteltua.
Äsken kävin tuon resetin tekemässä ilman akun irrotusta, aamulla sitten näkee miten käy. Hiukan skeptinen oon kyllä
Selespeedin ECUa ei voi erikseen resetoida vaan se säätää ittensä pikkuhiljaa. Säätö ei ymmärtääkseni toimi jos on yhtään aktiivista vikakoodia.