Kysymyksiä 75TS:n vaihdelaatikosta
Valvoja: Moderators
Kysymyksiä 75TS:n vaihdelaatikosta
No niin. Pienen aherruksen jälkeen vaihdelaatikon kuoret ovat tyhjillään ja sisukset pitkin autotallin pöytiä. Pari synkkarengastakin on jo vaihdettu, mutta muutama kysymys on noussut mieleen homman edetessä.
Mitäköhän öljyä laatikossa tulisi käyttää? Viimeksi siellä oli 75W-90 synteettiset ilman lisäainetta kitkalukolle. Pitääkö lukolle olla lisäaine? Vai riittääkö tavallinen öljy? Miten kitkalukon toiminnan voisi testata? Näkeekö kitkalevyjen kuluneisuuden purkamatta perää irti?
Millainen välys on normaali? Siis, tällä hetkellä, jos laittaa 1-vaihteen päälle ja lukitsee pyörät, niin sisäänmenoakselia saa kiertää ehkä jopa n. 45 astetta(vai olisiko ollut enemmänkin...). Tuo tuntuu paljolta vaikka joku joskus sanoikin, että 75:n laatikossa on yleensä väljää runsaasti. Perästä tai laatikosta ei kuitenkaan kuulunut ylimääräisiä ääniä.
Eihän noilla vaihteenkytkentärenkailla(siis se joka kytkee vaihteen päälle ja sisäkehällään toimii synkronointina varsinaista synkronirengasta vasten) ole puoleisuutta? Siis pystynkö kääntämään vitosvaihteen renkaan 1-2-välille toisinpäin?
Niin, vielä sellainen tuli mieleeni, että onko vaihdelaatikolle omaa korjauskäsikirjaa(GTV6:n lisäosio cardisc-levyltä on jo)?
Mitäköhän öljyä laatikossa tulisi käyttää? Viimeksi siellä oli 75W-90 synteettiset ilman lisäainetta kitkalukolle. Pitääkö lukolle olla lisäaine? Vai riittääkö tavallinen öljy? Miten kitkalukon toiminnan voisi testata? Näkeekö kitkalevyjen kuluneisuuden purkamatta perää irti?
Millainen välys on normaali? Siis, tällä hetkellä, jos laittaa 1-vaihteen päälle ja lukitsee pyörät, niin sisäänmenoakselia saa kiertää ehkä jopa n. 45 astetta(vai olisiko ollut enemmänkin...). Tuo tuntuu paljolta vaikka joku joskus sanoikin, että 75:n laatikossa on yleensä väljää runsaasti. Perästä tai laatikosta ei kuitenkaan kuulunut ylimääräisiä ääniä.
Eihän noilla vaihteenkytkentärenkailla(siis se joka kytkee vaihteen päälle ja sisäkehällään toimii synkronointina varsinaista synkronirengasta vasten) ole puoleisuutta? Siis pystynkö kääntämään vitosvaihteen renkaan 1-2-välille toisinpäin?
Niin, vielä sellainen tuli mieleeni, että onko vaihdelaatikolle omaa korjauskäsikirjaa(GTV6:n lisäosio cardisc-levyltä on jo)?
Joku vaihteisto-opas tuolla on, tiedä sitten onko muunlaisiapee kirjoitti:Kiitokset vinkistä, mutta tuo sivu on jo tuttu. Kaipaisin sellaista ohjekirjaa jossa olisi räjäytyskuva vaihdelaatikosta ja ohjeita sen remontointiin(synkat, välyksenpoisto yms.). Tuolla sivustolla ei kai sellaista ollut? Tai en ainakaan löytänyt.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Kysymyksiä 75TS:n vaihdelaatikosta
Mitä muuten nuo synkka- ja kytkentärenkaat mahtavat suunnilleen maksaa? Pitäisi GTV:n kakkosvaihteen (vähintäänkin) synkro uusia ja olisi kiva tietää maksavatko osat kymppejä vai satasia.pee kirjoitti:Pari synkkarengastakin on jo vaihdettu, mutta muutama kysymys on noussut mieleen homman edetessä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Täh?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Abarth voisikin auttaa mua kun olet noiden laatikoiden kanssa peuhannut?
Mä en tiedä laatikoista tuon taivaallista, vaikka työkseni vaihteiden sisuskaluja teenkin
Joskus yhdistelin unskin ja ratakaksseiskan laatikonpuoliskot yhteen, mutta sitäkään laatikkoa ei ole vieläkään testattu...
Laitan turboon Red linen kurat ja jos se ei auta, niin syncrot on sitte kai vaihdettava. Samalla kertaa vois keventää vähän hammaspyöriä.
Ainakaan mulla ei ole vielä kertaakaan auttanut öljymerkin vaihtaminen. Kokemusta on parista 33:sta ja nykyisestä seiskavitosesta. Tuosta viimeksimainitunkin laatikosta näkee, että ainakin kakkosen synkkarengas on ollut kovilla eikä sen pinnoitteesta enää juuri mitään ollutkaan jäljellä, joten eipä tuohonkaan öljynvaihto auttanut...Abarth kirjoitti:Laitan turboon Red linen kurat ja jos se ei auta, niin syncrot on sitte kai vaihdettava. Samalla kertaa vois keventää vähän hammaspyöriä.
Hammaspyörien keventäminen lienee ainoa vaihtoehto tehdä synkronoinnista kestävä, mutta moinen operaatio tuskin on kovin halpa. Mahtaisikohan tuon tekeminen onnistua ihan tavallisessa sorvaamossa vai tarvinneeko jotain erikoisvälineitä? Hammaspyörät ainakin näyttävät erilaisilta kuin netissä löytyvissä kevennysohjeissa, joissa ilmeisesti kuitenkin käsitellään 105-sarjalaisten(?) laatikoita.
Re: Kysymyksiä 75TS:n vaihdelaatikosta
Itse itselleni vastaten: ei tarvitse lisäainetta kitkalukolle.pee kirjoitti:Mitäköhän öljyä laatikossa tulisi käyttää? Viimeksi siellä oli 75W-90 synteettiset ilman lisäainetta kitkalukolle. Pitääkö lukolle olla lisäaine? Vai riittääkö tavallinen öljy? Miten kitkalukon toiminnan voisi testata? Näkeekö kitkalevyjen kuluneisuuden purkamatta perää irti?
Ja sitten (taas) kysymys: Muutamassa netissä käydyssä keskustelussa varoitetaan laittamasta EP-tyyppistä(extreme pressure tms. Lisäaineistus parempaa paineenkestoa varten.) öljyä, koska se ilmeisesti joko suoraan huonontaa synkronoinnin toimintaa(lisäainekalvo) tai sitten jopa aiheuttaa synkkarenkaiden ja laakeripintojen rappeutumista. Liekö moinen totta ja mitä öljyjä olette itse käyttäneet?
Re: Kysymyksiä 75TS:n vaihdelaatikosta
Aijaa, itse olen ollut siinä uskossa että tarvitsee nimenomaan tuon LS-lukkoperäöljyn, mistäs otit selvää ja miksi ei tarvitse?pee kirjoitti:Itse itselleni vastaten: ei tarvitse lisäainetta kitkalukolle.pee kirjoitti:Mitäköhän öljyä laatikossa tulisi käyttää? Viimeksi siellä oli 75W-90 synteettiset ilman lisäainetta kitkalukolle. Pitääkö lukolle olla lisäaine? Vai riittääkö tavallinen öljy? Miten kitkalukon toiminnan voisi testata? Näkeekö kitkalevyjen kuluneisuuden purkamatta perää irti?
Mitä siinä käyttöoppaassa sanotaan? Muistelen, että 75W90 LS pitäisi olla. Itsellä ei tosin ole LS, kun ei heti sattunut käteen. Mitenköhän ylipäätään toimii 200tkm ajetun perän kitkalevyt?
Nyt on sisällä TB:n synteettinen, ehkä laitoin vähän liikaa, vaikuttaakohan tuo? No viikonloppuna vois valutella ylimääräisiä pois. Aika tahmealta tuntuu. Vähän samanoloinen kuin Esson normaalilitku. Nesteen synteettinen tähän mennessä näistä paras, mutta meni tallin lattialle... Tietenkään TB:n lukkoperäöljyä ei ollut synteettisenä ja oli kiire baanalle. No ainakin on rattaat tuoreissa rasvoissa.
Nyt on sisällä TB:n synteettinen, ehkä laitoin vähän liikaa, vaikuttaakohan tuo? No viikonloppuna vois valutella ylimääräisiä pois. Aika tahmealta tuntuu. Vähän samanoloinen kuin Esson normaalilitku. Nesteen synteettinen tähän mennessä näistä paras, mutta meni tallin lattialle... Tietenkään TB:n lukkoperäöljyä ei ollut synteettisenä ja oli kiire baanalle. No ainakin on rattaat tuoreissa rasvoissa.
Re: Kysymyksiä 75TS:n vaihdelaatikosta
Tilasin Muukkoselta osia ja kysäisin samalla asiasta. Jos oikein käsitin, niin Runen mukaan kitka-ainetta ei tarvitsisi...GAMMA500 kirjoitti:Aijaa, itse olen ollut siinä uskossa että tarvitsee nimenomaan tuon LS-lukkoperäöljyn, mistäs otit selvää ja miksi ei tarvitse?
Voiteluainesuosituksista suomenkielinen omistajan käsikirja sanoo:
- luokitus: API GL-5
- voiteluaine: SAE 75W/90
Ja Cardisc:lla oleva käsikirja:
- Agip Rotra SX SAE 75W/90 tai Shell Spirax 80W/90 HD tai IP Pontiax HDS SAE 75W/90
Ei siis erillistä mainintaa LS-öljystä eikä noista luetelluista kaiketi mikään ole varsinaisesti kitkalukolle tarkoitettu.
Miten tuo käytännössä tapahtuu? Purin juuri eilen tasauspyörästön ja pakassa ei tuntuisi olevan enää tilaa yhdelle ylimääräiselle kitkalevylle. Miten tuo tasauspyörästön lukitus ylipäänsä toimii? Sehän kaiketi lukittuu momenttierosta, mutta mikä saa kitkalevypakat painumaan kiinni(eli lukittumaan)?HOTAKAINEN kirjoitti: Kun askartelette näitten lootien kanssa ja kun peränlukkokin on siinä tyrkyllä niin samalla vaivalla asentaa tuplalamellit kitkalukkoon saa puremaan kummit paremmin asfaltiin
Re: Kysymyksiä 75TS:n vaihdelaatikosta
Asiasta mitään tiedä
Kuulema siihen pakkaan laitetaan vaan levyt lisää.
Muukkonen varmaan infoaa tarkemmin.
Kuulema siihen pakkaan laitetaan vaan levyt lisää.
Muukkonen varmaan infoaa tarkemmin.
Itsekin ostin TB:n synteettistä GL-5 75W-90 öljyä. Millä tavalla tuo aiheuttaa tahmean tunnun? Vaihteensiirto on jäykempi?Jarno kirjoitti:Nyt on sisällä TB:n synteettinen, ehkä laitoin vähän liikaa, vaikuttaakohan tuo? No viikonloppuna vois valutella ylimääräisiä pois. Aika tahmealta tuntuu. Vähän samanoloinen kuin Esson normaalilitku. Nesteen synteettinen tähän mennessä näistä paras, mutta meni tallin lattialle... Tietenkään TB:n lukkoperäöljyä ei ollut synteettisenä ja oli kiire baanalle. No ainakin on rattaat tuoreissa rasvoissa.
Mitenköhän tuo öljyn kanssa pitäisi oikeasti tehdä? Nyt eilen lukemieni juttujen perusteella EP-lisäaineistettua(siis paineenkestoa) ei pitäisi käyttää. Mitähän suosituksia muilla valmistajilla on vastaavantyyppisissä laatikoissa joissa on sama öljy vaihteistolle ja tasauspyörästölle(jolle voima välitetään kohtisuorassa tulevalta akselilta lautaspyörällä, sillä tähän kai sitä hypoidiöljyä tarvitaan?)? Äkkiä tulee mieleen ainakin Subarut tuollaisista samantyyppisistä vaihteistoista, mutta liekö noissa samat öljyt vaihteistossa ja tasauspyörästössä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuossa s24 oli juttua..silloin ku se vielä toimi ja tätä ei ollut.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0000074092
Ja vaikka silloin menestyksellisesti kamppailin tuota toiminta teorian vastaan niin kyllä se tosiaan toimii niin että pikkuhampipyörät pyrkii loittonemaan ja silloin lamellit vastaavat toisiinsa..
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0000074092
Ja vaikka silloin menestyksellisesti kamppailin tuota toiminta teorian vastaan niin kyllä se tosiaan toimii niin että pikkuhampipyörät pyrkii loittonemaan ja silloin lamellit vastaavat toisiinsa..
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Näinhän se meniAlfistipohjoosesta kirjoitti:Tuossa s24 oli juttua..silloin ku se vielä toimi ja tätä ei ollut.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0000074092
Ja vaikka silloin menestyksellisesti kamppailin tuota toiminta teorian vastaan niin kyllä se tosiaan toimii niin että pikkuhampipyörät pyrkii loittonemaan ja silloin lamellit vastaavat toisiinsa..
- Teeäs
- Viestit: 95
- Liittynyt: 25 Elo 2003, 20:35
- Car(s): 75TS,156V6,156JTD16v,Alfetta GT,145JTD
- Paikkakunta: Raahe
Tuolla Yahoon palstalla juteltiin tällaisia:
The Alfa transaxle lsd typically is not very aggressive. In our shop we
have had good results with the NS in lsd Alfa transaxles. If you get any
clunking or other unusual sounds from the rear after changing fluid than
you should add a small amount of friction modifier. Redline, GM or
similar. The Alfa syncros do not like friction modifier, it makes them
to slippery and they do not work as well. For that reason we do not use
the straight Redline 75w90 in Alfa tranys or transaxles. You should be
fine with the 75w90NS.
If you can not find it locally I can ship it.
Autobob
www.autobahnpower.com
>Message: 2
> Date: Mon, 14 Jun 2004 17:27:14 -0000
> From: "sam_vfr" <sam_vfr@...>
>Subject: Redline Gearbox Oil
>
>All you Redline users out there, can I use the same 75w90NS in my
>Verde with LSD as I do in my GTV6 with open dif?
>
>Thanks!
The Alfa transaxle lsd typically is not very aggressive. In our shop we
have had good results with the NS in lsd Alfa transaxles. If you get any
clunking or other unusual sounds from the rear after changing fluid than
you should add a small amount of friction modifier. Redline, GM or
similar. The Alfa syncros do not like friction modifier, it makes them
to slippery and they do not work as well. For that reason we do not use
the straight Redline 75w90 in Alfa tranys or transaxles. You should be
fine with the 75w90NS.
If you can not find it locally I can ship it.
Autobob
www.autobahnpower.com
>Message: 2
> Date: Mon, 14 Jun 2004 17:27:14 -0000
> From: "sam_vfr" <sam_vfr@...>
>Subject: Redline Gearbox Oil
>
>All you Redline users out there, can I use the same 75w90NS in my
>Verde with LSD as I do in my GTV6 with open dif?
>
>Thanks!
Ok, kiitos tuosta linkistä.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tuossa s24 oli juttua..silloin ku se vielä toimi ja tätä ei ollut. :lol:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0000074092
Ja vaikka silloin menestyksellisesti kamppailin tuota toiminta teorian vastaan niin kyllä se tosiaan toimii niin että pikkuhampipyörät pyrkii loittonemaan ja silloin lamellit vastaavat toisiinsa..
Noin tuon arvelinkin toimivan... Eli siis, jos lukon kitkalevyt kuluvat, niin tasauspyörästöön tulee välystä. Eikös juu? Huoltomanuaalien mukaan päätylevyn ja perän sisuksien(pikkupyörät + kitkalevyt) välys on 0.1-0.2mm. Vielä kun tuon saisi jollain mitattua... Onko paljonkohan uuden kitkalevyn paksuus tulisi olla? Ihan silmällä katsottuna tuo on n. 2.5mm paksu, joten ei vielä sinällään liene käyttökelvoton, mutta jos tuon vaihtaminen on ainoa välyksenpoistotapa, niin ei kai siihen muukaan auta. Paitsi jos teettäisi kahden ulomman kitkalaatan väliin sopivan aluslevyn. Mutta mistäs moista voisi kysellä? Moottorikoneistamoilta? Vai onko olemassa valmiita kokoelmia eripaksuisista ja -kokoisista aluslevyistä?
Lisää kitkalukkojuttua: http://www.gtv6.org/discus/messages/203 ... 1079816450
NS = LS eikö? Non slip ja limited slip. Eli pitäisi käyttää jos haluaa sudittaa kahdella takapyörällä, mutta tuskin on vaarallista, ellei käytä.
"Tahmealla" meinasin vaihteenkytkemisen hitautta kylmillä öljyillä. Voi olla että oli samanlainen Nesteen öljyllä, mutta siitä on jo reilu puoli vuotta kun niillä ajoin. Kerron lisää kun saan kokemuksia TB:stä lämpimänä. Neste ainakin toimi mahtavasti. Lähden testaamaan asiaa Sanginjoen mutkapätkälle ja öljyt tulee lämpimiksi tänään!
Tuota peen linkkiä itsekin olen joskus tavannut. Redlinea aika moni pitää hyvänä.
Tässäpä vielä dilemma: ollakko vai eikö olla GL-5: (www.neste.fi)
API luokitus vaihteistoöljyille määrittelee öljyn kulumisenestokykyä. Mitä suurempi numero, sitä tehokkaammat lisäaineet kulumista vastaan. Korkeimman GL-5 luokan öljyjä käytetään yleensä takavetoisten autojen taka-akselin ns. hypoidivetopyörästöissä, joissa tarvitaan mahdollisimman tehokas lisäaineistus. GL-4 -luokituksen mukaisia lievemmin lisäaineistettuja öljyjä käytetään yleensä etuvetoisten autojen vaihteistoissa.
API luokka on valittava auton valmistajan ohjeiden mukaan. Liian pienen luokan käyttö voi johtaa osien nopeaan kulumiseen ja liian suuren taas käsivalintaisessa vaihteistoissa huonoon synkronointiin.
***
Lisätään nyt tänne:
Alfan käyttöoppaasta: SAE 75W90, API GL-5
Teboilin öljy on aivan hyvä http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5691;4457. Oletettu vika oli pääkopassa. Vaihteisto salli nopeammankin vaihtamisen. Alaspäin välikaasulla aivan imee vaihteet 4-3-2... Hieman muuttunut tuntuma selittynee yhden puslan, joka oli viimeksi puolittain terästä, korvaamisella muovisella? Kytkimen ilmauksenkin saisi tehdä vielä kerran. Vaihdekepin alapään puslaakin voisi kiristää... Sellaista tossa vähän on että välillä paikaltaan lähdettäessä ykkönen on vähän loven takana toisinaan ei, mutta tuskin vika. Nyt kytkin pitää ja takapallo irtoaa, mutta: Mistäköhän johtuu se ravistus kun pyörät sutivat? Ei uskalla oikein antaa hanaa.
Vaihteistolle en ole tehnyt mitään. Kytkinlevy vaihtui ja kaiken remontin takana ollut työsylinteri sai uudet tiivisteet. Kytkinhaarukka sai järeämpää terästä pitimekseen.
"Tahmealla" meinasin vaihteenkytkemisen hitautta kylmillä öljyillä. Voi olla että oli samanlainen Nesteen öljyllä, mutta siitä on jo reilu puoli vuotta kun niillä ajoin. Kerron lisää kun saan kokemuksia TB:stä lämpimänä. Neste ainakin toimi mahtavasti. Lähden testaamaan asiaa Sanginjoen mutkapätkälle ja öljyt tulee lämpimiksi tänään!
Tuota peen linkkiä itsekin olen joskus tavannut. Redlinea aika moni pitää hyvänä.
Tässäpä vielä dilemma: ollakko vai eikö olla GL-5: (www.neste.fi)
API luokitus vaihteistoöljyille määrittelee öljyn kulumisenestokykyä. Mitä suurempi numero, sitä tehokkaammat lisäaineet kulumista vastaan. Korkeimman GL-5 luokan öljyjä käytetään yleensä takavetoisten autojen taka-akselin ns. hypoidivetopyörästöissä, joissa tarvitaan mahdollisimman tehokas lisäaineistus. GL-4 -luokituksen mukaisia lievemmin lisäaineistettuja öljyjä käytetään yleensä etuvetoisten autojen vaihteistoissa.
API luokka on valittava auton valmistajan ohjeiden mukaan. Liian pienen luokan käyttö voi johtaa osien nopeaan kulumiseen ja liian suuren taas käsivalintaisessa vaihteistoissa huonoon synkronointiin.
***
Lisätään nyt tänne:
Alfan käyttöoppaasta: SAE 75W90, API GL-5
Teboilin öljy on aivan hyvä http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5691;4457. Oletettu vika oli pääkopassa. Vaihteisto salli nopeammankin vaihtamisen. Alaspäin välikaasulla aivan imee vaihteet 4-3-2... Hieman muuttunut tuntuma selittynee yhden puslan, joka oli viimeksi puolittain terästä, korvaamisella muovisella? Kytkimen ilmauksenkin saisi tehdä vielä kerran. Vaihdekepin alapään puslaakin voisi kiristää... Sellaista tossa vähän on että välillä paikaltaan lähdettäessä ykkönen on vähän loven takana toisinaan ei, mutta tuskin vika. Nyt kytkin pitää ja takapallo irtoaa, mutta: Mistäköhän johtuu se ravistus kun pyörät sutivat? Ei uskalla oikein antaa hanaa.
Vaihteistolle en ole tehnyt mitään. Kytkinlevy vaihtui ja kaiken remontin takana ollut työsylinteri sai uudet tiivisteet. Kytkinhaarukka sai järeämpää terästä pitimekseen.
Viimeksi muokannut Jarno, 18 Kesä 2004, 17:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jarno, oliko sinulla tuo TB:n öljy sitä EP-lisäaineistettua(lukee muistaakseni isolla purkin kyljessä) vai tavallista hypoidiöljyä? Niin ja kerrohan sitten miltä uudet öljyt tuntuivat. Millainen remontti sinulla tuohon laatikkoon tuli? Vai pelkkä öljynvaihto?
Joissain lähteissä kyllä sanotaan, että jos tasauspyörästölle vaaditaan erillinen aine, mutta vain jos kitkalevyt alkavat paukkumaan. Ja kyllähän tuo tasauspyörästö toimii aina mutkaan ajettaessakin, joten vain suoraan ajettaessa ilman suditelua sitä lisäainetta ei periaattessa tarvittaisi.
Joissain lähteissä kyllä sanotaan, että jos tasauspyörästölle vaaditaan erillinen aine, mutta vain jos kitkalevyt alkavat paukkumaan. Ja kyllähän tuo tasauspyörästö toimii aina mutkaan ajettaessakin, joten vain suoraan ajettaessa ilman suditelua sitä lisäainetta ei periaattessa tarvittaisi.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Pitäis nähä ne hammaspyörät ennen ku voi sanoa, että mitä kannattaa tehdä.pee kirjoitti: Hammaspyörien keventäminen lienee ainoa vaihtoehto tehdä synkronoinnista kestävä, mutta moinen operaatio tuskin on kovin halpa. Mahtaisikohan tuon tekeminen onnistua ihan tavallisessa sorvaamossa vai tarvinneeko jotain erikoisvälineitä? Hammaspyörät ainakin näyttävät erilaisilta kuin netissä löytyvissä kevennysohjeissa, joissa ilmeisesti kuitenkin käsitellään 105-sarjalaisten(?) laatikoita.
Reikäpiirin poraaminen tuskin onnistuu jos/kun hammaspyörä on karkaistu. Sorvilla saattas voida ottaa vähän lastua pois, mutta itse varmaan jyrsisin jonkinnäköisen reikäpiirin hammaspyörään.
Koneistuksen jälkeen kannattaa varmaan tarkistaa tasapaino.
Tuota samaa ravistusta kostealla asvaltilla sudittaessa on mullakin tapahtunut. Lisäksi eräs toinen 75TS, jonka kyydistä pääsin nauttimaan, teki samaa. Syy lienee siis alustan pehmeissä osissa(Watt-tankojen puslat, DeDion-pusla, iskareiden kumit yms.). Rautaa vaan tilalle :-)Jarno kirjoitti:Nyt kytkin pitää ja takapallo irtoaa, mutta: Mistäköhän johtuu se ravistus kun pyörät sutivat? Ei uskalla oikein antaa hanaa.
Sitten vielä noista tasauspyörästön välyksistä: Perän väljyys johtunee sittenkin noista kruunupyörien(näihin siis tulevat vetoakselien kupit kiinni ja kruunukehä vastaavasti tulee perän pikkupyörille) päissä olevista laakeriprikoista. Tällä hetkellä siellä on väljää ainakin n. 0.5mm ohjeellisen 0.08-0.15mm sijaan. Tosin CarDisc-levyllä olevan lukkoperän ohje ei näyttäisi olevan tuosta TS:n tasauspyörästöversiosta, mutta kaipa noita ohjeita voi tuohonkin soveltaa. Nyt pitäisi enää selvittää paljonko siinä laakeriprikassa on alunperin paksuutta ollut ja mitkä ovat säätömahdollisuudet.
Ja mun v6 tekee ihan samaa, on aika häijyn tuntuista mutta ei se sutimisintoon ole vaikuttanut. Ja mielestäni kanssa vain märällä asfaltilla, kuivalla luistaa kytkinpee kirjoitti:Tuota samaa ravistusta kostealla asvaltilla sudittaessa on mullakin tapahtunut. Lisäksi eräs toinen 75TS, jonka kyydistä pääsin nauttimaan, teki samaa. Syy lienee siis alustan pehmeissä osissa(Watt-tankojen puslat, DeDion-pusla, iskareiden kumit yms.). Rautaa vaan tilalleJarno kirjoitti:Nyt kytkin pitää ja takapallo irtoaa, mutta: Mistäköhän johtuu se ravistus kun pyörät sutivat? Ei uskalla oikein antaa hanaa.
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
Voisiko joku katsoa kiristysmomentin tasauspyörästön kannelle. Ei siis se osa vaihdelaatikon kuoressa jossa on tasauspyörästön "poskilaakeri" vaan itse perämurikan(eli tasauspyörästön) kansi jonka alla on kitkalukon levyt yms. roina. Netistä löytyvissä korjaamokäsikirjoissa on vain lukottoman perän momentit, mutta tuossa järjestely on sikäli erilainen, että peränpuolikkaat ja lautaspyörä ovat kiinni samoilla pulteilla. Lukollisessa perässä tasauspyörästönkansi on erillinen osa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Nyt on ehjät mutta kytkinkoppa kyllä pääsee vähän heilahtamaan kun petti hitsattu korvake toiselta puolelta. Vaidekeppi liikkuu myös sivusuunnassa kun painaa kaasua, mielestäni kolahdus tulee hieman eriaikaan ja on voimakkaamman kuuloinen kuin tuo kytkinkopan osumisesta kuuluva, tiedä sitten ? Joku idiootti suurentanut reijät 10mm:iin ja ulkokehä aika heikko. Vetoakselista kun ottaa kiinni niin liikkuu aika paljon ennen kuin ottaa kiinni Tekis mieli käydä jo viimeistä kertaa tänä talvena tuolla dedionin tienoollaAlfistipohjoosesta kirjoitti:Ja vaihteistokumitko on ehjät? Itsellä ja isällä aiheutu kolahdus vaihteistokumeista.
Noo, tuota noin... Enpä minä sille lopulta mitään ihmeempää tehnyt. Kytkinakseli oli hieman löysällä, joten sen kiristämällä sain hieman pois välystä ja sen aiheuttamaa "rolinaa", joka kuului tyhjäkäynnillä. Oikeaoppisesti tehden laatikosta olisi kaiketi pitänyt poistaa kaikki välykset passaamalla pääakseli ja lautaspyörä toisiinsa, ja sitten uudelleenkohdistaa kytkinakseli pääakseliin. Aika(ja hieman innostuskin..) vaan loppui kesken, joten tyydyin synkkarengasremonttiin. Ihan hyvä siitä tuli, kun ottaa huomioon, että väljää noissa on kuulemma aina hieman.
Tuo on vähän hankala homma kun perämurikka tarvii tuon GL-5 luokituksen öljyn ja ite vaihteistolle se on huonoa, synkkarenkaat ei pääse kunnolla "jarruttaan" kytkentätilanteessa hammaspyöriä ja täten tekeen vaihtamista nopeaksi, kun kytkentäpintojen välissä on tuo liian rankka GL-5 öljy joka kaikin tavoin pyrkii estään synkan toimintaa.EP-tyyppistä(extreme pressure tms. Lisäaineistus parempaa paineenkestoa varten.) öljyä, koska se ilmeisesti joko suoraan huonontaa synkronoinnin toimintaa(lisäainekalvo) tai sitten jopa aiheuttaa synkkarenkaiden ja laakeripintojen rappeutumista. Liekö moinen totta ja mitä öljyjä olette itse käyttäneet?
Onko kukaan kokeillut kestääkö 75:en perä jos laatikkoon laittaa vain GL-4 luokan öljyä???
Synkasta vielä sen verran että senhän voi 75:ssa kääntää toisin päin jos toinen puoli on kulunut, se on symmetrinen muodoltaan:)
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no enpäs nyt tiedä tuttu vaihtoi juuri hankittuun 75TS:ään Mobilin 75W-90 synt ja GL-5 luokituksen omaavat öljyt ja ero oli melkoisen suuri kun vertasi mitä oli ennen vaihtoa...
tosin edellisistä öljyistä ei ollut mitään hajua mitkä olivat mutta aina rusahti kun vaihtoi, toki nytkin pitää vaihtaa rauhallisesti mutta mm kylmällä laatikolla vaihtaminen onnistuu eri helposti.
tosin edellisistä öljyistä ei ollut mitään hajua mitkä olivat mutta aina rusahti kun vaihtoi, toki nytkin pitää vaihtaa rauhallisesti mutta mm kylmällä laatikolla vaihtaminen onnistuu eri helposti.
Ainahan laatikko toki paranee kun uudet öljyt vaihtaa...kaikkein turvallasin valinta on GL-5 täyssynteettinen jossa LS lisäaine kitkalukolle, niihin joissa semmonen on.
Tiippana laitto joskus taannoin diesel 75:en laatikkoon ATF öljyä...toimi vähän aikaa hyvin kuin ajatus mutta ne piti vaihtaa paljon useemmin ja loppujen lopuksi laatikko kumminkin hajosi..*.
Tiippana laitto joskus taannoin diesel 75:en laatikkoon ATF öljyä...toimi vähän aikaa hyvin kuin ajatus mutta ne piti vaihtaa paljon useemmin ja loppujen lopuksi laatikko kumminkin hajosi..*.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Noniin.. pitihän kaivaa tämäkin topicci esiin kun on itellä kanssa toi laatikkoremppa käynnissä.
Juur lähti 120g turhaa syncron rasitetta 2-vaihteen hammaspyörästä pois
Huomena katotaan 3:n hampipyörää..
Mites, ootteko säätäny mitään välyksiä sieltä lootasta? Esim. pääakselin ja perän lautaspyörän välystä?
Juur lähti 120g turhaa syncron rasitetta 2-vaihteen hammaspyörästä pois
Huomena katotaan 3:n hampipyörää..
Mites, ootteko säätäny mitään välyksiä sieltä lootasta? Esim. pääakselin ja perän lautaspyörän välystä?
Siinä Alfettan, vai oliko sittenkin Giuliettan, korjauoppaassa kaiketi on ohjeet tuohon. Mikkilj tietänee tämän(kin) paremmin. Liekö ollut tämä: http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=H531
Millaista siellä laatikon sisällä on? Ovatko kaikki laakerit kunnossa? Mitäs kaikkea joutuu synkkaremppaa varten vaihtamaan? Onnistuiko rattaiden kevennys helposti? Pystyisikö operaatiota toistamaan kohtuullisella hinnalla?
Millaista siellä laatikon sisällä on? Ovatko kaikki laakerit kunnossa? Mitäs kaikkea joutuu synkkaremppaa varten vaihtamaan? Onnistuiko rattaiden kevennys helposti? Pystyisikö operaatiota toistamaan kohtuullisella hinnalla?
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Etkös sä jo sen synccarempan tehny?
Näyttihän se ensalkuun aikamoiselta härdelliltä kun ei ole koskaan ennen laatikkoa purkanut, mutta isäpapan kanssa kun sitä tutkittiin, niin eihän se loppupeleistä niin paha taida ollakaan...
"Sopivien" arvojen kanssa työstö meni sitten ihan kivasti.
pee kirjoitti: Millaista siellä laatikon sisällä on?
Näyttihän se ensalkuun aikamoiselta härdelliltä kun ei ole koskaan ennen laatikkoa purkanut, mutta isäpapan kanssa kun sitä tutkittiin, niin eihän se loppupeleistä niin paha taida ollakaan...
En ole vielä hirveesti laakereiden kuntoa tutkinut, mutta ne kuulalaakerit ainakin vaikuttaisivat olevan kunnossapee kirjoitti:Ovatko kaikki laakerit kunnossa??
Ei muuta kun ite syncrot, mutta niitäkään ei ole kaiketi pakko vaihtaa jos ne vaan kääntää ja vaihtaa esim. 5:n syncan 2:n tilalle.pee kirjoitti:Mitäs kaikkea joutuu synkkaremppaa varten vaihtamaan?
No aluksi oli vähän hankaluuksia saada terä kestämään kun toi pyörä on valua ja teräpää oli kovametallia, joka oli liian kovaa matskua valun työstöön (teräpala halkesi herkästi). Aikani siinä puljasin, niin onnistuin saamaan suunnilleen sopivat terä- ja leikkuuarvoyhdistelmät.pee kirjoitti:Onnistuiko rattaiden kevennys helposti?
"Sopivien" arvojen kanssa työstö meni sitten ihan kivasti.
Pystyy. Laita privaa tai soittele jos kiinnostaa...pee kirjoitti:Pystyisikö operaatiota toistamaan kohtuullisella hinnalla?
Juu, teinhän mää sen rempan jo. Tarkoitus oli lähinnä kysyä, että mitä sieltä sun laatikon sisuksista paljastui, mutta taisin väsymyksessäni ilmaista itseäni heikonpuoleisesti... Mutta hyvä jos ei mitään erikoisia yllätyksiä tullut vastaan.
Eihän se paha olekaan purkaa. Välilaippa pitää sisuskalut mukavasti yhdessä nipussa. Aivan kuin sen suunnitelijalla olisi ollut jokin ajatus nopeasta ja helposta purkamisesta. Tai sitten se on ollut vahinko.
Ne kytkentärenkaat(tai mikä niiden nimi nyt onkaan, mutta siirtohaarukat niitä liikuttelevat) kannattaa uusiokäyttää kääntämällä ja vaihtelemalla paikkoja, mutta kuluneita synkkarenkaita ei taida kannata jättää vaihtamatta. Ainakin mulla 2. vaihteen renkula tuskin olisi enää toiminut missään.
Jep, hyvä tietää tuosta kevennyksestä. Vaikka tolla mun kulkinella on matkattu vajaat kymppitonni rempan jälkeen, alkaa kakkosen kytkentä tuntua turhan rennolta. Kaipa kyseisen rempan saa suorittaa joka toinen kesä, ja seuraavalla kerralla tarvinnee suorittaa keventäminen.
Eihän se paha olekaan purkaa. Välilaippa pitää sisuskalut mukavasti yhdessä nipussa. Aivan kuin sen suunnitelijalla olisi ollut jokin ajatus nopeasta ja helposta purkamisesta. Tai sitten se on ollut vahinko.
Ne kytkentärenkaat(tai mikä niiden nimi nyt onkaan, mutta siirtohaarukat niitä liikuttelevat) kannattaa uusiokäyttää kääntämällä ja vaihtelemalla paikkoja, mutta kuluneita synkkarenkaita ei taida kannata jättää vaihtamatta. Ainakin mulla 2. vaihteen renkula tuskin olisi enää toiminut missään.
Jep, hyvä tietää tuosta kevennyksestä. Vaikka tolla mun kulkinella on matkattu vajaat kymppitonni rempan jälkeen, alkaa kakkosen kytkentä tuntua turhan rennolta. Kaipa kyseisen rempan saa suorittaa joka toinen kesä, ja seuraavalla kerralla tarvinnee suorittaa keventäminen.
Huomenta!
Werneri on herännyt talviunesta kommentoimeen 75:n vaihteistoöljyjä. Käyttöohjekirja antaa suositukseksi API GL-5 SAE 75 W/90. Eli normaali GL-5 luokan vaihteistoöljy olisi tämän mukaan riittävä. Lukkoperäöljyn käyttö voi toisaalta kovissa olosuhteissa olla suositeltavaa, koska enemmän ajettuna ja kovassa käytössä (rata-ajo tms) GL-5 öljyn kitkalukko ominaisuudet saattaa loppua. Tämän kyllä huomaa jos näin käy. Lamellit eivät enää luistakaan tasaisesti, vaan alkavat jyrkemmissä käännöksissä rutisemaan ja paukkumaan niin jotta tuntuu koko laatikko hajoavan. Kokemukseni mukaan lukkoperäöljyn käytöstä ei ole ollut mitään haittaakaan.
Werneri on herännyt talviunesta kommentoimeen 75:n vaihteistoöljyjä. Käyttöohjekirja antaa suositukseksi API GL-5 SAE 75 W/90. Eli normaali GL-5 luokan vaihteistoöljy olisi tämän mukaan riittävä. Lukkoperäöljyn käyttö voi toisaalta kovissa olosuhteissa olla suositeltavaa, koska enemmän ajettuna ja kovassa käytössä (rata-ajo tms) GL-5 öljyn kitkalukko ominaisuudet saattaa loppua. Tämän kyllä huomaa jos näin käy. Lamellit eivät enää luistakaan tasaisesti, vaan alkavat jyrkemmissä käännöksissä rutisemaan ja paukkumaan niin jotta tuntuu koko laatikko hajoavan. Kokemukseni mukaan lukkoperäöljyn käytöstä ei ole ollut mitään haittaakaan.
Synkronoinnin lisäksi 75:n laatikosta kannattaa tarkistaa aina, jos auki kerran on, pääakselilla olevan päittäissäätörenkaan kunto. Rengas tuppaa käytön myötä kulumaan ja vetopyörästön hammaskosketus sen seurauksena muuttuu. Asian huomaa helpoimmin n. 80-100 km/h nopeudessa kuuluvana perän "laulamisena". Pahasti kuluneesta säätörenkaasta vain ei tiedä mikä on ollut alkuperäinen paksuus. Joku viisas ehdotteli joskus yleisarvona muistaakseni 2,3 millimetriä. Eräs muinaisen Essem-huollon Alfa-Guru antoi vinkin miten säätörengas kestäisi tulevia kilometrejä paremmin: pääakselin kuningasmutteria kiristettäessä pitää kierre ja mutterin vastinpinta voidella esim. grafiitti rasvalla. Näin saadaan oikea momentti mutterille, eikä kitka kierteessä ja vastin pinnassa pääse vaikuttamaan todellista momenttia pienentävästi. Itse säätörengas oli ainakin aikoinaan hyvinkin edullinen.
Tuommoista rutinaa kuului 75 Tessun perästä Ahvenistolla tiukasta kaarteesta kakkosella kiihdytettäessä. Onko nyt syytä suunnitella öljyn vaihtoa, ei kai isompaa remonttia odotettavissa?Werneri kirjoitti:Lukkoperäöljyn äyttö voi toisaalta kovissa olosuhteissa olla suositeltavaa, koska enemmän ajettuna ja kovassa käytössä (rata-ajo tms) GL-5 öljyn kitkalukko ominaisuudet saattaa loppua. Tämän kyllä huomaa jos näin käy. Lamellit eivät enää luistakaan tasaisesti, vaan alkavat jyrkemmissä käännöksissä rutisemaan ja paukkumaan niin jotta tuntuu koko laatikko hajoavan. Kokemukseni mukaan lukkoperäöljyn käytöstä ei ole ollut mitään haittaakaan.
Jaa oliskohan mulla sama juttu. Ei mitään näytä olevan irti, mutta kaamea pauke kun kurvaa ja painaa kaasua. Mutta vaan vasemmalle käännettäessä...
Luulin että pakoputki olisi hakannut koriin tai tankkiin tai vetari löysällä. Vai voiko olla, että taka-akselin keulan pusla pääsisi liikkumaan, kun sieltä jäi yksi prikka pois? Kuvittelisin että se tuskin pystysuunnassa liikkuu, koska jouset painavat sitä koko ajan ylöspäin...
Jospa lorottelisi vähän lukkoperäainetta joukkoon.
Luulin että pakoputki olisi hakannut koriin tai tankkiin tai vetari löysällä. Vai voiko olla, että taka-akselin keulan pusla pääsisi liikkumaan, kun sieltä jäi yksi prikka pois? Kuvittelisin että se tuskin pystysuunnassa liikkuu, koska jouset painavat sitä koko ajan ylöspäin...
Jospa lorottelisi vähän lukkoperäainetta joukkoon.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Kysymyksiä 75TS:n vaihdelaatikosta
Itse laitoin laatikkoon puolet Redline 75W90 ja puolet 75W90NS.
Vaihtaminen parani huomattavasti ja lukko toimii. Maahantuojan mukaan sama sekoitus, kuin Ferrarissa käytetään. Kakkonen rusahtaa toisinaan, mutta se vaatii isomman rempan.
Mistä olette hankkineet laatikon tukikumeja? Lienevät luopuneet, kun perästä kuuluu kolahdus kaasua löysätessä ja painettaessa.
Vaihtaminen parani huomattavasti ja lukko toimii. Maahantuojan mukaan sama sekoitus, kuin Ferrarissa käytetään. Kakkonen rusahtaa toisinaan, mutta se vaatii isomman rempan.
Mistä olette hankkineet laatikon tukikumeja? Lienevät luopuneet, kun perästä kuuluu kolahdus kaasua löysätessä ja painettaessa.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Kysymyksiä 75TS:n vaihdelaatikosta
Muukkoselta ainakin hommasin itse. Ne pystyy kyllä ehkä korjaamaankin vetämällä läpipultilla korvakkeet yhteen. Joku oli muistaakseni tehnyt niin ja ilmeisesti toimi ihan ok niin.aimok kirjoitti:
Mistä olette hankkineet laatikon tukikumeja? Lienevät luopuneet, kun perästä kuuluu kolahdus kaasua löysätessä ja painettaessa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----