Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Launtaina 10-tietä Jeepillä pompotellessa koetti ystävällinen herrasmies ohjastaa farkku Carinansa peräkärryineen alle, vaikka ko. risteyksessä ei ole kiihdytyskaistaa Tuollaisella maastoalustalla saa mukavasti lisäjännitystä elämäänsä, kun rupeaa 70km/h vauhdista tekemään äkkiväistöjä... Näköjään Jeepissäkin torvi toimii, tuli testattua
"No smoke => no power => no hope"
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Töräytin motarin kautta himaan, kaatosateessa luonnollisesti - ei voinnut taas kuin ihmetellä suomalaisten sumuvalon käyttöä, kun nyt olisi saannut tuikata ne killuttimet päälle, niin eikö koko matkalla ollu kuin 2 autoa jotka niin teki, minä ja Kullanvärinen V70.
vettä roiskui siinä määrin, että auton perää ei nähnyt enään parin metrin päästä Kaitpa ihmiset on unohtannut, että sumuvalot toimivat myös silloin, kun on ajovalot päällä, ei pelkät parkit
vettä roiskui siinä määrin, että auton perää ei nähnyt enään parin metrin päästä Kaitpa ihmiset on unohtannut, että sumuvalot toimivat myös silloin, kun on ajovalot päällä, ei pelkät parkit
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
- Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts - Paikkakunta: Helsinki
^ Ei kai niitä takasumuvaloja voi käyttää ku joku takana oleva voi vaikka häikäistyä / luulla jarruvaloksi / muuten vaan vetää herneen nenään.
Tai toinen ajattelutapa... Mitä se muille kuuluu missä mun auton perä menee tai mitä mä teen liikenteessä, muille mitään vilkkuakaan tarvii näyttää, menkööt muut pois tieltä että MINÄ pääsen nopeammin kotiin / töihin / lähimmälle Mäkkärille
Tai toinen ajattelutapa... Mitä se muille kuuluu missä mun auton perä menee tai mitä mä teen liikenteessä, muille mitään vilkkuakaan tarvii näyttää, menkööt muut pois tieltä että MINÄ pääsen nopeammin kotiin / töihin / lähimmälle Mäkkärille
364 päivänä vuodesta takasumuvalot ovat joko hyödyttämät tai niistä on suoranaista haittaa muulle liikenteelle. Silloin pitääkin vetää herne nenään.Jiiällä kirjoitti:^ Ei kai niitä takasumuvaloja voi käyttää ku joku takana oleva voi vaikka häikäistyä / luulla jarruvaloksi / muuten vaan vetää herneen nenään.
Tai toinen ajattelutapa... Mitä se muille kuuluu missä mun auton perä menee tai mitä mä teen liikenteessä, muille mitään vilkkuakaan tarvii näyttää, menkööt muut pois tieltä että MINÄ pääsen nopeammin kotiin / töihin / lähimmälle Mäkkärille
Se niiku joka päivä jaksaa hämmästyttää, että ne jotka ajavat oikein; eivät saa tilaa niiltä, jotka ajavat sääntöjä vastaan.
Siis ne jotka sääntöjä noudattavat; saavat niellä kaiken pskan raakana kun sääntöjä rikkovat pääsevät kuin koira veräjästä horisonttiin.......
Ja erehdyppäs torvea painamaan näille "aina oikeassa" oleville....
Ja kertokaa mulle, miksi jokaisen kaksikaistaisen tien vasen kaista loppuu liikennevaloihin?
Oon vaan huomannut tässä ajan kuluessa, että oli sitten millanen tilanne tahansa; 2m ennen pysäytysviivaa punasiin tultaessa, on vaihdettava kaista oikealle kaistalle.
Toisinaan näkee vielä jopa niin, että auto jää poikittain kahelle kaistalle, kun on "pakko" päästä viime tingassa siihen oikealle.... Varsin mielenkiintoista ajattelua.
Kaikista inhottavinta se on sillon, kun se tehdään noin 50m ennen punasia valoja, rajotuksen ollessa jotain 70 nurkilla. Tänään viimeeksi; Märsu vaihtaa kaistaa juuri ennen valoja, pakkohan sielä takana on varautua siihen, että JOS ne valot vaihtuu sopivasti; jarruttaako Märsu vai ei. No ne valot sitten vaihtu sopivasti ja Märsu meni vanhoilla vihreillä läpi kun itse olin jarrulla olettaen Märsunkin jarruttavan. Sinne sitä sitten jäätiin; Märsu meni horisonttiin ja minä jäin punasiin.
Jälleen kerran, sitä kaistaa ei voinut vaihaa liikennevalojen jälkeen aiheuttamatta sen enempää harmia muille. Ei, kyllä se pitää vaihtaa ennen valoja. Ilmesesti se vasenkaista tosiaankin loppuu liikennevaloihin........
Kertoo vaan sen, että ei nuo ihmiset kyllä paljoa tuola mitään mieti, ainakaan muita eivät mieti. Ja ovat niin keleen hyviä kuljettajia sitten kuitenkin, ainakin uskovat niin.
Siis ne jotka sääntöjä noudattavat; saavat niellä kaiken pskan raakana kun sääntöjä rikkovat pääsevät kuin koira veräjästä horisonttiin.......
Ja erehdyppäs torvea painamaan näille "aina oikeassa" oleville....
Ja kertokaa mulle, miksi jokaisen kaksikaistaisen tien vasen kaista loppuu liikennevaloihin?
Oon vaan huomannut tässä ajan kuluessa, että oli sitten millanen tilanne tahansa; 2m ennen pysäytysviivaa punasiin tultaessa, on vaihdettava kaista oikealle kaistalle.
Toisinaan näkee vielä jopa niin, että auto jää poikittain kahelle kaistalle, kun on "pakko" päästä viime tingassa siihen oikealle.... Varsin mielenkiintoista ajattelua.
Kaikista inhottavinta se on sillon, kun se tehdään noin 50m ennen punasia valoja, rajotuksen ollessa jotain 70 nurkilla. Tänään viimeeksi; Märsu vaihtaa kaistaa juuri ennen valoja, pakkohan sielä takana on varautua siihen, että JOS ne valot vaihtuu sopivasti; jarruttaako Märsu vai ei. No ne valot sitten vaihtu sopivasti ja Märsu meni vanhoilla vihreillä läpi kun itse olin jarrulla olettaen Märsunkin jarruttavan. Sinne sitä sitten jäätiin; Märsu meni horisonttiin ja minä jäin punasiin.
Jälleen kerran, sitä kaistaa ei voinut vaihaa liikennevalojen jälkeen aiheuttamatta sen enempää harmia muille. Ei, kyllä se pitää vaihtaa ennen valoja. Ilmesesti se vasenkaista tosiaankin loppuu liikennevaloihin........
Kertoo vaan sen, että ei nuo ihmiset kyllä paljoa tuola mitään mieti, ainakaan muita eivät mieti. Ja ovat niin keleen hyviä kuljettajia sitten kuitenkin, ainakin uskovat niin.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Niin ajat kuin elät. Joku ajattelee muitakin kuin itseään, joku toinen ei. Auton ratissa uskaltaa käyttää kyynärpäitä helpommin kuin konttorin kahviautomaatilla, siellä kun on vaarana että samat kaverit tapaat taas huomenna samassa paikassa.
Niitä sosiopaatteja on tienkäyttäjistä kumminkin aika pieni vaikkakin näkyvä prosentti.
Niitä sosiopaatteja on tienkäyttäjistä kumminkin aika pieni vaikkakin näkyvä prosentti.
- Epäkelpokeräilijä -
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Tosimies ratkaisee homman samalla tavalla kuin eräs Q7-kuski viime kesänä Jumbon nurkilla. Kun suoraan menevällä kaistalla valo vaihtuu vihreäksi, survaistaan talla tiskiin ja kiihdytetään omalta kääntyvien kaistalta toisen jonon kärkeen. Minäminäminä.S_A kirjoitti:
Ja kertokaa mulle, miksi jokaisen kaksikaistaisen tien vasen kaista loppuu liikennevaloihin?
Oon vaan huomannut tässä ajan kuluessa, että oli sitten millanen tilanne tahansa; 2m ennen pysäytysviivaa punasiin tultaessa, on vaihdettava kaista oikealle kaistalle.
Toisinaan näkee vielä jopa niin, että auto jää poikittain kahelle kaistalle, kun on "pakko" päästä viime tingassa siihen oikealle....
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Tänään oli sitten se päivä. Corolla katosi hyvin rekan perään, vaikka olikin tumman sininen.Jönsson kirjoitti:364 päivänä vuodesta takasumuvalot ovat joko hyödyttämät tai niistä on suoranaista haittaa muulle liikenteelle. Silloin pitääkin vetää herne nenään.Jiiällä kirjoitti:^ Ei kai niitä takasumuvaloja voi käyttää ku joku takana oleva voi vaikka häikäistyä / luulla jarruvaloksi / muuten vaan vetää herneen nenään.
Tai toinen ajattelutapa... Mitä se muille kuuluu missä mun auton perä menee tai mitä mä teen liikenteessä, muille mitään vilkkuakaan tarvii näyttää, menkööt muut pois tieltä että MINÄ pääsen nopeammin kotiin / töihin / lähimmälle Mäkkärille
Talvisin useita päiviä kun olisi hyvä käyttää takasumuvaloa, etenkin jos on enemmän liikennettä, siinä helposti 'hävittää' auton pyryn sekaan, mutta ei se silloinkaan onnistu kaiken kruunaa vielä umpeen muurautuneet ajovalot
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Älä nyt vaan moiti, audimieshän oli pakkoraossa: Joku meinasi päästä lähtemään valoista nopeammin. Siinä oli tehtävä mitä tehtävissä oli.Vittorio Jano kirjoitti:Tosimies ratkaisee homman samalla tavalla kuin eräs Q7-kuski viime kesänä Jumbon nurkilla. Kun suoraan menevällä kaistalla valo vaihtuu vihreäksi, survaistaan talla tiskiin ja kiihdytetään omalta kääntyvien kaistalta toisen jonon kärkeen. Minäminäminä.
Ja paalupaikka on aina paalupaikka.mutt kirjoitti:Älä nyt vaan moiti, audimieshän oli pakkoraossa: Joku meinasi päästä lähtemään valoista nopeammin. Siinä oli tehtävä mitä tehtävissä oli.Vittorio Jano kirjoitti:Tosimies ratkaisee homman samalla tavalla kuin eräs Q7-kuski viime kesänä Jumbon nurkilla. Kun suoraan menevällä kaistalla valo vaihtuu vihreäksi, survaistaan talla tiskiin ja kiihdytetään omalta kääntyvien kaistalta toisen jonon kärkeen. Minäminäminä.
Säännöistä viis. Joskus vaan mietiskelee jonkun urpon tekemisiä, että "jos teillä ei ole sääntöjä, niin miks pitäs olla muillakaan..."
Vai tuleeko yli 100 000€ luksusauton mukana autokohtaiset liikennesäännöt manuaalissa/naviskuukkelissa.......
Vilkut niistä ainakin on jääny varustelistalta useammasta.
Toinen hauska seurattava ovat nämä etulijamotoristit, joista taisin joskus kirjottaakin. HIljattain eräs veti Vihdintiellä kääntyvää kaistaa pitkin, sieltä sitten auto jonon eteen keskelle suojatietä.
(Harmi kun virkavaltaa ei koskaan näy näissä tilanteissa, olis kiva kuulla mitoristin selittämiset... )
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Siltä moporistiltä on usein sen kolauksen jälkeen huono kysellä... Joo, aina ei osu ja sittenkään se ei aina ole sen MP:n syy, mutta hopiat on jaettu.S_A kirjoitti:(Harmi kun virkavaltaa ei koskaan näy näissä tilanteissa, olis kiva kuulla mitoristin selittämiset... )
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Niin tai yleensäkin opittaisiin tajuamaan, että yhteistyöllä tuo toimii kaikkien edun puolesta.
Niin kauan kun joku jääräpää ei anna tilaa, siitä kärsii muut täysin sivulliset ja pitkällä takana, eikä vain juuri siinä hetkessä. Seurauksena on enemmän ja vähemmän hauskoja tilanteita.
Se on muilta pois, jos joku pitää kynsin ja hampain kiinni oikeuksistaan. Säännöt on sääntöjä, tottakai; mutta joustaa pitää osata. Pitää osata ajatella muitakin kuin vain omaa hanurinreikäänsä. Loppupeleissä, jos jollekin rekalle tai bussille tilaa annat; häviät siinä sekuntteja. Ei pitäs maailman siihen kaatua, monella se kaatuu.
Talvitulossa taas; viime talvenahan radiossa puhuttiin tästä, miksi rekat jää mäkiin kiinni esim. Kehien rampeissa. Syy on varsin yksinkertainen yleensä. "Kyllä siihen rekan eteen vielä yksi auto mahtuu".
Niin kauan kun joku jääräpää ei anna tilaa, siitä kärsii muut täysin sivulliset ja pitkällä takana, eikä vain juuri siinä hetkessä. Seurauksena on enemmän ja vähemmän hauskoja tilanteita.
Se on muilta pois, jos joku pitää kynsin ja hampain kiinni oikeuksistaan. Säännöt on sääntöjä, tottakai; mutta joustaa pitää osata. Pitää osata ajatella muitakin kuin vain omaa hanurinreikäänsä. Loppupeleissä, jos jollekin rekalle tai bussille tilaa annat; häviät siinä sekuntteja. Ei pitäs maailman siihen kaatua, monella se kaatuu.
Talvitulossa taas; viime talvenahan radiossa puhuttiin tästä, miksi rekat jää mäkiin kiinni esim. Kehien rampeissa. Syy on varsin yksinkertainen yleensä. "Kyllä siihen rekan eteen vielä yksi auto mahtuu".
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Täällä on kaupungin läpi menevällä väylällä on rinteessä liikennevalot, jossa tuota tapahtuu säännöllisesti, ja joskus saadaan aikaan isompikin härdelli. Homma siis menee niin, että rekoilla ei ole ongelmia päästä valoista liikkeelle, jos niiden ei tarvitse pysähtyä paikalleen. Tämän välttämiseksi ne ryömivät hiljalleen punaisia kohti vihreitä odotellen. Ohi sitten painelee muutama henkilövaunu, jotka kiilaavat mokoman nysvärin eteen ja rekan on pakko pysähtyä. Vihreiden vaihduttua nämä katoavat horisonttiin ja rekka ja sutimaan paikalleen ja tukkimaan tehokkaasti melko vilkasta risteystä.S_A kirjoitti:Talvitulossa taas; viime talvenahan radiossa puhuttiin tästä, miksi rekat jää mäkiin kiinni esim. Kehien rampeissa. Syy on varsin yksinkertainen yleensä. "Kyllä siihen rekan eteen vielä yksi auto mahtuu".
Viime talvena jotkut valveutuneet kansalaiset pohtivat, että homma olisi ratkaistavissa, jos rekkakuskeja sakotettaisiin liikennevaloihin juuttumisesta. Kuulemma pitäisi osaa ajaa huonollakin kelillä. Tai ainakin hankkia nastarenkaat tai jotain.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Näin on. T: nimim. Carina DX:llä tasamaallakin suditellut.WWWVespa kirjoitti:^Moista ehdottelevien pitäisi mennä itse edes kyytiin, kun isoilla vehkeillä taiteillaan pääkallokeleillä. Voisi tulla ihan uutta oppia mm. jarrutusmatkoista ja pienissä mäissä sutimisesta.
Oli varmaan hauskan näköistä, vaihde pykälässä ja kuski autoa työntämässä. Ei liikkunut sitten mihinkään.
Jarrutusmatkoista sen verran, että jos ne kerran ovat pitkät, miksi pirun moni rekkaksuki roikkuu edellämenevän hanurissa? Onko se osoitus hinuriudesta?
Joo sitä mieltä tässä itsekin olen, että aika monelle avautuisi ihan uusi maailma, jos edes kyytiin pääsivät.WWWVespa kirjoitti:^Moista ehdottelevien pitäisi mennä itse edes kyytiin, kun isoilla vehkeillä taiteillaan pääkallokeleillä. Voisi tulla ihan uutta oppia mm. jarrutusmatkoista ja pienissä mäissä sutimisesta.
Monelle voisi tehdä hyvää ihan ajaa viikon verran autolla, joka ei kulje 90kmh kovempaa ja kiihtyy laiskasti. Luulen, että tollanen tilanne auttaisi myös näkemään liikennettä ihan uusin silmin, kun on pakko miettiä, että kerkeetkö ohi, riittääkö matka ja vauhti vai tuleeko riskeistä liian suuria, onko parempi vaan antaa olla ja ajaa 10kmh hitaammin ja olet perillä 20 sekuttia myöhemmin
Legendaarisia lauseita meinaa joskus kuulee sivukorvalla.
Esimerkiksi, että alitehoset autot on vaarallisia. Autonko vika se on, jos ohitus ei meinaa onnistua?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Oli pääkallo- tai ei-keli, niin kai se väli pitäisi silti pitää. Oman, mutta vähäisen, ajokokemukseni perusteella valtaosa ei pidä. Sama pätee bussikuskeihin ja henkilöautoilijoihin. Tietenkin itsekin joskus roikun puskurissa, mutta jalo pyrkimykseni on se kolmen sekunnin väli pitää, erityisesti, jos perhe on kyydissä ja olen taajaman ulkopuolella.WWWVespa kirjoitti:Sangen harva rekka- tai kuorma-autokuski kovin lähellä ajaa, jos on pääkallokeli. Perillehän hekin yrittävät päästä.
Joskus muistaakseni toissakeväänä Suomipopille soitti joku kuorkkikuski, joka perusteli puskurissa roikkumistaan kalibroidulla nopeusmittarillaan...silloin meinasi verenpaineeni nousta.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
^Noita on kuitenkin vähemmistö, mutta jokainen roikkuja on tietysti liikaa. Ne typerykset erottuvat ja jäävät mieleen. Varsinkin kehillä näitä "ammattilaisia" on sotkemassa ja pelottelemassa.
Toinen pohdinnan paikka olisi, mihin ovat hävinneet ne ammattilaiset, jotka näyttivät vilkulla tien olevan vapaa, jos vaikka sattuisi olemaan ohittamisen tarve.
Toinen pohdinnan paikka olisi, mihin ovat hävinneet ne ammattilaiset, jotka näyttivät vilkulla tien olevan vapaa, jos vaikka sattuisi olemaan ohittamisen tarve.
Siihen kun nykyuuvatit ohittavat isoimmalla vaihteella pintakaasulla. Eivät pysty ennakoimaan kuinka monta kilometriä ohittaminen kestää.WWWVespa kirjoitti:Toinen pohdinnan paikka olisi, mihin ovat hävinneet ne ammattilaiset, jotka näyttivät vilkulla tien olevan vapaa, jos vaikka sattuisi olemaan ohittamisen tarve.
VMP
Kyllä noita vielä joskus tapaa, mutta vilkullahan ei näytetä tien olevan vapaa, vaan kerrotaan takana olijalle; olen huomannut ohitusaikeesi. Näytäpä vilkulla merkkiä niin takaa lähdetään ohi tarkastamatta tuleeko vastaan ketään tai vaikka näkyvyys olisi nolla. Lienee kuskin omatunnolle parempi olla näyttämättä mitään merkkejä, keskaria lukuunottamatta.WWWVespa kirjoitti:Toinen pohdinnan paikka olisi, mihin ovat hävinneet ne ammattilaiset, jotka näyttivät vilkulla tien olevan vapaa, jos vaikka sattuisi olemaan ohittamisen tarve.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Kiitos, nythän tuokin kirkastui.mattijus kirjoitti:Siihen kun nykyuuvatit ohittavat isoimmalla vaihteella pintakaasulla. Eivät pysty ennakoimaan kuinka monta kilometriä ohittaminen kestää.WWWVespa kirjoitti:Toinen pohdinnan paikka olisi, mihin ovat hävinneet ne ammattilaiset, jotka näyttivät vilkulla tien olevan vapaa, jos vaikka sattuisi olemaan ohittamisen tarve.
Ne uuvatit ovat varmaan niitä, jotka lähtevät ohitukseen kahden metrin päästä sillä samalla nopeudella kuin edessän mennään.
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Yli sadantonnin autoissa on omat liikennesäännöt kaupan mukana. Volvoilijat ovat aina osanneet agressiivisen etuilevan ja provosoivan ajamisen, mutta nyt alkaa uutena "sporttina" niistä erottua pk-seudulla XC60-cittari. Eilen edäs partajannu vaimonsa kera koetti semmoisella paalupaikalta vetäistä nenäni eteen vaan ei nokileka taipunut 1,4 bensaturpoprutkun menotahtiin vaikka takaloosterissa komeili D5. Naamasta totesin taustepeilin kautta että kaveria kaiveli ja paljon.S_A kirjoitti:Ja paalupaikka on aina paalupaikka.mutt kirjoitti:Älä nyt vaan moiti, audimieshän oli pakkoraossa: Joku meinasi päästä lähtemään valoista nopeammin. Siinä oli tehtävä mitä tehtävissä oli.Vittorio Jano kirjoitti:Tosimies ratkaisee homman samalla tavalla kuin eräs Q7-kuski viime kesänä Jumbon nurkilla. Kun suoraan menevällä kaistalla valo vaihtuu vihreäksi, survaistaan talla tiskiin ja kiihdytetään omalta kääntyvien kaistalta toisen jonon kärkeen. Minäminäminä.
Säännöistä viis. Joskus vaan mietiskelee jonkun urpon tekemisiä, että "jos teillä ei ole sääntöjä, niin miks pitäs olla muillakaan..."
Vai tuleeko yli 100 000€ luksusauton mukana autokohtaiset liikennesäännöt manuaalissa/naviskuukkelissa.......
Vilkut niistä ainakin on jääny varustelistalta useammasta.
Toinen hauska seurattava ovat nämä etulijamotoristit, joista taisin joskus kirjottaakin. HIljattain eräs veti Vihdintiellä kääntyvää kaistaa pitkin, sieltä sitten auto jonon eteen keskelle suojatietä.
(Harmi kun virkavaltaa ei koskaan näy näissä tilanteissa, olis kiva kuulla mitoristin selittämiset... )
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
Peeveli kirjoitti:Yli sadantonnin autoissa on omat liikennesäännöt kaupan mukana. Volvoilijat ovat aina osanneet agressiivisen etuilevan ja provosoivan ajamisen, mutta nyt alkaa uutena "sporttina" niistä erottua pk-seudulla XC60-cittari. Eilen edäs partajannu vaimonsa kera koetti semmoisella paalupaikalta vetäistä nenäni eteen vaan ei nokileka taipunut 1,4 bensaturpoprutkun menotahtiin vaikka takaloosterissa komeili D5. Naamasta totesin taustepeilin kautta että kaveria kaiveli ja paljon.S_A kirjoitti:Ja paalupaikka on aina paalupaikka.mutt kirjoitti: Älä nyt vaan moiti, audimieshän oli pakkoraossa: Joku meinasi päästä lähtemään valoista nopeammin. Siinä oli tehtävä mitä tehtävissä oli.
Säännöistä viis. Joskus vaan mietiskelee jonkun urpon tekemisiä, että "jos teillä ei ole sääntöjä, niin miks pitäs olla muillakaan..."
Vai tuleeko yli 100 000€ luksusauton mukana autokohtaiset liikennesäännöt manuaalissa/naviskuukkelissa.......
Vilkut niistä ainakin on jääny varustelistalta useammasta.
Toinen hauska seurattava ovat nämä etulijamotoristit, joista taisin joskus kirjottaakin. HIljattain eräs veti Vihdintiellä kääntyvää kaistaa pitkin, sieltä sitten auto jonon eteen keskelle suojatietä.
(Harmi kun virkavaltaa ei koskaan näy näissä tilanteissa, olis kiva kuulla mitoristin selittämiset... )
No joo ei sais lähtee yleistämään, mutta sen nyt on vaan tässä vuosien aikana huomannut, että tietyt merkit kun näkyy peilistä, pitää varautua kaikenlaiseen. Usein se neuvo on kannattanut.
Se on kyllä jännä juttu, että miten se voikin..... olla niin. En viitsi sanoa nyt ihan rumasti tässä, olisi meinaa yksi vitsi mutta...
On se jumlauta oltava kiire. Todistin tänään yhtä järjen riemuvoittoa Louhelassa.
Bussi menee pysäkille, jossa ei ole pysäkki syvennystä. Tämä tuli bussin vilkusta huolimatta yllätyksenä Matsda kuskille. (Näki jarrutuksesta). Bussi viipyi pysäkillä sen verran, että takaovesta lähti ihminen ulos, eli noin 5-10 sekunttia. Matsdakuski arpoi, vilkutti vasemmalle ja arpoi ja kun bussi lähti pysäkiltä vilkuttaen ajoissa aikeistaan; tämä Matsda kuski lähti samalla siitä ohi.
Ja arvatkaa nousiko siinä nopeudet/kestikö se ohitus kauan kun bussikin lähtee samalla kiihdyttämään?
Selityksille ei ole kamalasti aihetta, tietyöalue, 30kmh rajoitus, esteitä rajottunut näkyvyys suojatielle..... ja alle 10 sekunnin tähden kortti alttiiksi?
Pakko päästä ohi hinnalla millä hyvänsä?
On se oltava kiire. Todella on oltava. Voi kiesus sentään.
Näistä tilanteista näkee sen, että ei ihmiset paljoa harkitse, ajattele, mieti, punnitse riskejä kun näitä manoveereita tekevät.
Ilmankos niitä kolareita sattuu....... pienellä ihan pienellä harkinnalla noi kaikki isot riskit tilanteet jäisi syntymättä.
Esimerkiksi, mistä tuo Matsda kuski tiesi, ettei bussin edestä juokse vaikka pikkulapsia? Ne kun juoksevat harkitsematta usein.
Miettiköhän tuo kuljettaja edes sekunttia sitä mahdollisuutta?
EI.
Haluaisin tosissaan joskus nähdä sen tilanteen kun siiviili-poliisiautossa tälläsen näkevät ja sen jälkeen päästä kärpesenä kattoon kuulemaan kuljettajan selittämiset.
Ja ennen kaikkea päästä kysymään tälläsen manööverin tehneeltä kuljettajalta, että mitä hlvettiä sinä ajattelit?
Bussi menee pysäkille, jossa ei ole pysäkki syvennystä. Tämä tuli bussin vilkusta huolimatta yllätyksenä Matsda kuskille. (Näki jarrutuksesta). Bussi viipyi pysäkillä sen verran, että takaovesta lähti ihminen ulos, eli noin 5-10 sekunttia. Matsdakuski arpoi, vilkutti vasemmalle ja arpoi ja kun bussi lähti pysäkiltä vilkuttaen ajoissa aikeistaan; tämä Matsda kuski lähti samalla siitä ohi.
Ja arvatkaa nousiko siinä nopeudet/kestikö se ohitus kauan kun bussikin lähtee samalla kiihdyttämään?
Selityksille ei ole kamalasti aihetta, tietyöalue, 30kmh rajoitus, esteitä rajottunut näkyvyys suojatielle..... ja alle 10 sekunnin tähden kortti alttiiksi?
Pakko päästä ohi hinnalla millä hyvänsä?
On se oltava kiire. Todella on oltava. Voi kiesus sentään.
Näistä tilanteista näkee sen, että ei ihmiset paljoa harkitse, ajattele, mieti, punnitse riskejä kun näitä manoveereita tekevät.
Ilmankos niitä kolareita sattuu....... pienellä ihan pienellä harkinnalla noi kaikki isot riskit tilanteet jäisi syntymättä.
Esimerkiksi, mistä tuo Matsda kuski tiesi, ettei bussin edestä juokse vaikka pikkulapsia? Ne kun juoksevat harkitsematta usein.
Miettiköhän tuo kuljettaja edes sekunttia sitä mahdollisuutta?
EI.
Haluaisin tosissaan joskus nähdä sen tilanteen kun siiviili-poliisiautossa tälläsen näkevät ja sen jälkeen päästä kärpesenä kattoon kuulemaan kuljettajan selittämiset.
Ja ennen kaikkea päästä kysymään tälläsen manööverin tehneeltä kuljettajalta, että mitä hlvettiä sinä ajattelit?
Ajelin vakkarilla tietä 23 itään. Tylsää. Aika meni lähinnä seuraamiseen kuinka pienellä kulutuksella tuo tieturin mukaan menee.
Ajelin mittarin mukaan 82 km/h ja todellista oli 82 km/h. Tässä on tarkka mittari näköjään. Paku roikkui puskurissa mutta ei tehnyt ohituselkeitä, joten sekin vitutti, olisi jättänyt turvavälin tai mennyt menojaan.
Käännyin 3-numeroiselle Varkaudentielle kohti Heinävettä. Paku kääntyi perässä. Resume vakkarista, paku jäi mutta tuli kohta taas konttiin.
Kolmonen kehiin, paskat kulutuksesta ja kierroksia koneeseen. Ai jumalaare mitä kliimaksia vetää tuota siellä välillä 160-200 ja ei perkele roikkunu enää paku puskurissa. Tässä on Alfa elementissään!
Paska homma vaan kun on laitonta, ehkä jopa vaarallista. Pää kaipaa GTA:ta.
Ajelin mittarin mukaan 82 km/h ja todellista oli 82 km/h. Tässä on tarkka mittari näköjään. Paku roikkui puskurissa mutta ei tehnyt ohituselkeitä, joten sekin vitutti, olisi jättänyt turvavälin tai mennyt menojaan.
Käännyin 3-numeroiselle Varkaudentielle kohti Heinävettä. Paku kääntyi perässä. Resume vakkarista, paku jäi mutta tuli kohta taas konttiin.
Kolmonen kehiin, paskat kulutuksesta ja kierroksia koneeseen. Ai jumalaare mitä kliimaksia vetää tuota siellä välillä 160-200 ja ei perkele roikkunu enää paku puskurissa. Tässä on Alfa elementissään!
Paska homma vaan kun on laitonta, ehkä jopa vaarallista. Pää kaipaa GTA:ta.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Voihan tietöitä kiertävät kaistat. Yhdessä paikassa kumpikin kaista kiertää liikennemerkkien mukaan oikealta tietyön vuoksi, mutta jengi ajaa jatkuvasti vanhasta muistista. Tänään yksi soitti torvea, kun ajoin liikennemerkkien mukaisesti, joten ajoin seuraaviin valoihin rinnalle. Kun olin laskenut ikkunan, hän yllätti tekemällä saman. Kerrottuani asiani hän väitti juuri eilen katsoneensa, että merkit eivät opasta niin. No, todellisuudessa samat merkit ovat opastaneet noin viikkoja ja olin itse tsekannut asiantilan jokunen sekunti ennen torvensoittoa. Harmi vain, etten ole näkemässä totisen torvensoittajan niskan väriä, kun hän ajaa siitä seuraavan kerran, koska hän katsoo aivan varmasti merkit uudemman kerran.
Tapahtuipa tänään 2 kaistaisella (samaan suuntaan 2 kaistaa) olevalla tiellä;
On se jumlauta pokkaa, jos punaisiin valoihin pysähtyneen linja-auton ohi on varaa vetää 60kmh+ ohi surutta jarruvalotta, kun jalankulkijoille vaihtuu vihreät samalla hetkellä. Tämä takana tullut Skoda vaihtoi vielä kaikenlisäksi kaistaa, koska linja-auto lähti pysäkiltä "hänen eteensä" noin 50m päässä, joten ohi oli päästävä siis. Samalla ne valot vaihtuivat, minä pysähdyin, valot olivat punaisella ja jalankulkijoille vaihtui vihreät kun Skoda siitä ohi pyyhkäisi. Että Sillälailla. Hienosti ajettu ja ajateltu.
Toinen mistä jo kerran täällä mainitsin, yhteistyö.
Kaivokselan suunnalla on pysäkki, Hämeenlinnatiellä siis, suunta Helsinki; johon rakennettiin viime vuoden lopulla pitkähkö 200m+ kiihdytyskaista pysäkiltä lähteville busseille.
Aivan loistavaa, nyt tonne liikennevirtaan pystyy liittymään huomattavasti helpommin, kaikkien edun mukaista. Loistavaa!
Ellei takana satu tulemaan niin sanottua ksipäätä.
Sinne kaistan loppuun meinaa saa uusilla bussiella sellasen 65-70km/h kelattua vauhtia, rajoituksen ollessa 80kmh. Ja tästä noin 70kmh vauhdista se ei vaan joillekin teiden tavallista paremmille kuljettajille tunnu käyvän; se linja-auton liittyminen muun liikenteen sekaan suhteellisen kivuttomasti tässä tapauksessa.
Useampi tapaus on osunut kohdalle, jossa on tehty täysin tahallista, tietoista kiusaa kiihdyttämällä tuntuvasti, ettei se linja-auto voi liittyä muun liikenteen sekaan kaistan lopussa.
Tällänen käytös vetää sanattomaksi. Todella.
Ei tässä nykyliikenne-kulttuurissa ole tolkkua enää. Osa tuola näemmä ajaa vailla mitään sääntöjä. Täysin ksipäistä touhua. Millään ei ole enää mitään väliä eräille näemmä. Kiire on niin kova, että ihmishenkikin on vähäarvoinen asia. Saati lapsen henki.
Selityksiä kyllä löytyy sitten yhen perjantain Hesarin verran kun näistä tempauksista jää kiinni saati tappaa jonkun ohi mennen.....
On se jumlauta pokkaa, jos punaisiin valoihin pysähtyneen linja-auton ohi on varaa vetää 60kmh+ ohi surutta jarruvalotta, kun jalankulkijoille vaihtuu vihreät samalla hetkellä. Tämä takana tullut Skoda vaihtoi vielä kaikenlisäksi kaistaa, koska linja-auto lähti pysäkiltä "hänen eteensä" noin 50m päässä, joten ohi oli päästävä siis. Samalla ne valot vaihtuivat, minä pysähdyin, valot olivat punaisella ja jalankulkijoille vaihtui vihreät kun Skoda siitä ohi pyyhkäisi. Että Sillälailla. Hienosti ajettu ja ajateltu.
Toinen mistä jo kerran täällä mainitsin, yhteistyö.
Kaivokselan suunnalla on pysäkki, Hämeenlinnatiellä siis, suunta Helsinki; johon rakennettiin viime vuoden lopulla pitkähkö 200m+ kiihdytyskaista pysäkiltä lähteville busseille.
Aivan loistavaa, nyt tonne liikennevirtaan pystyy liittymään huomattavasti helpommin, kaikkien edun mukaista. Loistavaa!
Ellei takana satu tulemaan niin sanottua ksipäätä.
Sinne kaistan loppuun meinaa saa uusilla bussiella sellasen 65-70km/h kelattua vauhtia, rajoituksen ollessa 80kmh. Ja tästä noin 70kmh vauhdista se ei vaan joillekin teiden tavallista paremmille kuljettajille tunnu käyvän; se linja-auton liittyminen muun liikenteen sekaan suhteellisen kivuttomasti tässä tapauksessa.
Useampi tapaus on osunut kohdalle, jossa on tehty täysin tahallista, tietoista kiusaa kiihdyttämällä tuntuvasti, ettei se linja-auto voi liittyä muun liikenteen sekaan kaistan lopussa.
Tällänen käytös vetää sanattomaksi. Todella.
Ei tässä nykyliikenne-kulttuurissa ole tolkkua enää. Osa tuola näemmä ajaa vailla mitään sääntöjä. Täysin ksipäistä touhua. Millään ei ole enää mitään väliä eräille näemmä. Kiire on niin kova, että ihmishenkikin on vähäarvoinen asia. Saati lapsen henki.
Selityksiä kyllä löytyy sitten yhen perjantain Hesarin verran kun näistä tempauksista jää kiinni saati tappaa jonkun ohi mennen.....
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Pari päivää takaperin meinasin saada nauris tojon kylkeen, kun kaistamerkintöjen ymmärrys on toisille haasteellista. Tuossa Lahti keskustassa on risteysalue, jossa kaksi kaistaa suoraan. Oikean puoleisesta kaistasta erkanee yksi kaista suoraan keskustaan meneville ja kaksi muuta koukkaa yhden kaistan verran vasemmalle. Tämä "mutka" on varustettu sulkuviivalla ja kylttikin tuon järjestyksen kertoo, mutta silti tuossa ihmisillä on joku pakottava tarve tulla vasemmalta kaistalta tuon sulkuviivan yli suoraan keskimmäiselle. Nyt olin itse siinä keskellä, enkä edes mitenkään piilossa, niin töötti esti tojotan ja pösön maalia yhtymästä. Seuraavasta risteyksestä itse käännyin oikealle, niin tojotan töötistä päätellen syy oli sittenkin minussa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Eilen tuli pistäydyttyä Heinolassa ja Lahdessa, ja menomatkalla liikenne oli kivan vähäistä. Pidin vakkari päällä semmoiset 140 lasissa. Vantaan Tikkurilan kohdilla ohitin keski-ikäisen naisen ajaman B7 Audi A4:n, ajoi selkeästi hitaammin. No, kun ohi pääsin ja siirryin vieläpä kohteliaan kaukaa taas oikeanpuoleiselle kaistalle, ampaisi tämä aadi alffan persuksiin parin metrin päähän. Sitten taas jättäytyi, mutta kun taas vakkari edelleen päällä ohitin seuraavia autoja, aadi tempautui erikoisesti kovaan kiihdytykseen ja otti taas kiinni ja persuksiin hetkeksi. Ovelaa tempoilua, liekö yksinäisyyttä tai turvattomuuden tunnetta poteva immeinen kun pelkäsi ikäänkuin minun jättävän hänet kauas taakse? Lopulta tuo onneton kääntyi Keravalle...
Toinen tapaus sitten jossain Orimattilan kohdilla. VW Touran suksiboksi katolla taivalsi semmoista 110-120 nopeutta arviolta, elikäs ohi normaalisti ja kohteliaasti sen eteen kaukaa vasta. Volkkarikuski heräsi myös ihmeellisesti yht äkkiä ja tempaisi tsi-turaninsa samaan menotahtiin, eli persuksiin kiinni. Tätä jatkui sitten Lahteen saakka. Oli lähellä etten nostanut nopeutta semmoiseen 220 tunnissa karistaakseni peräänajovaaran, mutta halusin pitää ajolisenssin joten annoin olla.
Kolmas eli erikoisin tapaus oli sitten Lahti-Heinola-välillä. Edelliskorimallin Volle V70 ajoi ekaksi jonossa, kunnes havaitsi minut ohituskaistalla ja tempautui eteen. Ekana sen vauhti oli jopa 130 mutta sitten se hiipui samaan tahtiin vieressä ajavan kanssa eli semmoiseen 110 km/h. Volleukko alkoi sitten taivaltaa rinta rinnan sen toisen kanssa, ei haluakaan kiihdyttää edes rajoitusnopeuteen ja mennä siis ohi, saatika palata oikealle kaistalle ohitettavan taakse. Aikani tätä katselin, mutta sitten väläytin pari kertaa pitkiä merkiksi että antaisi nyt jumatsuka tietä. Vaan ei. Lopulta sen rinnalla ajanut jarrutti kovaa antaakseen volleukolle tietä ohittaa ja palata oikealle kaistalle, vaan ei, volleukko ei muuta kuin jatkoi vasenta kaistaa 110 lasissa. Ajattelin sitten että jos kerran olet tuollainen m**kku niin ollaan sitten itsekin, ja ohitin hänet oikealta. No vulvakuski sitten räpsytteli varmaan parikymmentä kertaa pitkiä, kun herra Tienomistaja loukkaantui omistamansa vasemman kaistan käytöstä häntä ennen. Voi ziisus mistä näitä kiusanhenkiä sikiää. Ja tällainen ilmiö on lisääntynyt jatkuvasti viime aikoina, myös kehäteillä 80-rajoituksella tällaiset vatipäät laskevat ohituskaistalla nopeuden 60:een kun näkevät takana tulevan reippaammin ajavan. Eli terveisiä vaan sille vulvaukolle, että siirtyisi vaan kernaasti sinne bussin tai junan kyytiin.
Tulomatka sujuikin jo vilkkaammassa liikenteessä, mutta homma pelasi eri lailla. Oikealla ajettiin tasaisesti hiljempaa ja vasenta kaistaa painalsivat nopeammin ajavat, suht sulassa sovussa.
Toinen tapaus sitten jossain Orimattilan kohdilla. VW Touran suksiboksi katolla taivalsi semmoista 110-120 nopeutta arviolta, elikäs ohi normaalisti ja kohteliaasti sen eteen kaukaa vasta. Volkkarikuski heräsi myös ihmeellisesti yht äkkiä ja tempaisi tsi-turaninsa samaan menotahtiin, eli persuksiin kiinni. Tätä jatkui sitten Lahteen saakka. Oli lähellä etten nostanut nopeutta semmoiseen 220 tunnissa karistaakseni peräänajovaaran, mutta halusin pitää ajolisenssin joten annoin olla.
Kolmas eli erikoisin tapaus oli sitten Lahti-Heinola-välillä. Edelliskorimallin Volle V70 ajoi ekaksi jonossa, kunnes havaitsi minut ohituskaistalla ja tempautui eteen. Ekana sen vauhti oli jopa 130 mutta sitten se hiipui samaan tahtiin vieressä ajavan kanssa eli semmoiseen 110 km/h. Volleukko alkoi sitten taivaltaa rinta rinnan sen toisen kanssa, ei haluakaan kiihdyttää edes rajoitusnopeuteen ja mennä siis ohi, saatika palata oikealle kaistalle ohitettavan taakse. Aikani tätä katselin, mutta sitten väläytin pari kertaa pitkiä merkiksi että antaisi nyt jumatsuka tietä. Vaan ei. Lopulta sen rinnalla ajanut jarrutti kovaa antaakseen volleukolle tietä ohittaa ja palata oikealle kaistalle, vaan ei, volleukko ei muuta kuin jatkoi vasenta kaistaa 110 lasissa. Ajattelin sitten että jos kerran olet tuollainen m**kku niin ollaan sitten itsekin, ja ohitin hänet oikealta. No vulvakuski sitten räpsytteli varmaan parikymmentä kertaa pitkiä, kun herra Tienomistaja loukkaantui omistamansa vasemman kaistan käytöstä häntä ennen. Voi ziisus mistä näitä kiusanhenkiä sikiää. Ja tällainen ilmiö on lisääntynyt jatkuvasti viime aikoina, myös kehäteillä 80-rajoituksella tällaiset vatipäät laskevat ohituskaistalla nopeuden 60:een kun näkevät takana tulevan reippaammin ajavan. Eli terveisiä vaan sille vulvaukolle, että siirtyisi vaan kernaasti sinne bussin tai junan kyytiin.
Tulomatka sujuikin jo vilkkaammassa liikenteessä, mutta homma pelasi eri lailla. Oikealla ajettiin tasaisesti hiljempaa ja vasenta kaistaa painalsivat nopeammin ajavat, suht sulassa sovussa.
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Semmoinen juttu on tieliikennelaissa, että ainoastaan moottoriteillä on ohituskaistat ja sitten tietysti valtateillä tietyissä kohdin (merkitty erikseen), mutta kehätie (pääkaupunkiseudun ympärillä) on normaali kaksiajoratainen, useampikaistainen tie. Siellä siis saa ohittaa oikealta ihan laillisesti eikä vasemmalla kaistalla ei ole "ylinopeudenajovelvollisuutta".Peeveli kirjoitti:on lisääntynyt jatkuvasti viime aikoina, myös kehäteillä 80-rajoituksella tällaiset vatipäät laskevat ohituskaistalla nopeuden 60:een kun näkevät takana tulevan reippaammin ajavan. Eli terveisiä vaan sille vulvaukolle, että siirtyisi vaan kernaasti sinne bussin tai junan kyytiin.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
^Ja moottoritielläkin saa ajaa oikealta ohi, jos tilanne sen sallii/vaatii, esim. vasemman kaistan jono tökkii, niin oikean kaistan ei tarvitse hidastaa ohittamista vältääkseen. Kaistaa ei saa vaihtaa oikealle ohittamista varten, silloin se muuttuu rikkeeksi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Vasemmalla kaistalle ei ole "ylinopeudenajovelvollisuutta", mutta sillä kaistalla ei ole tarkoitus jumittaa, koska yksiselitteisesti tieliikennelaissa sanotaan seuraavaa.h_lauri kirjoitti:Semmoinen juttu on tieliikennelaissa, että ainoastaan moottoriteillä on ohituskaistat ja sitten tietysti valtateillä tietyissä kohdin (merkitty erikseen), mutta kehätie (pääkaupunkiseudun ympärillä) on normaali kaksiajoratainen, useampikaistainen tie. Siellä siis saa ohittaa oikealta ihan laillisesti eikä vasemmalla kaistalla ei ole "ylinopeudenajovelvollisuutta".Peeveli kirjoitti:on lisääntynyt jatkuvasti viime aikoina, myös kehäteillä 80-rajoituksella tällaiset vatipäät laskevat ohituskaistalla nopeuden 60:een kun näkevät takana tulevan reippaammin ajavan. Eli terveisiä vaan sille vulvaukolle, että siirtyisi vaan kernaasti sinne bussin tai junan kyytiin.
9 §:
"Ajoneuvon paikka ajoradalla
Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.
Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."
Eli aina pitäisi ajaa oikeinta vapaata kaistaa, vaikka toki vilkkaan liikenteen/ruuhkana aikana kaikki kaistat ovat käytettävissä. Mikään ei silti tympäise niin paljoa, kun lippalakki-Corolla-kuski jumittaa sitä vasenta kaistaa väkisin, koska aikoo kääntyä 10 km päästä vasemmalle
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Minua tympäisee ihan sama asia. Lisään tuohon ykköstieilmiön:Farina kirjoitti:Eli aina pitäisi ajaa oikeinta vapaata kaistaa, vaikka toki vilkkaan liikenteen/ruuhkana aikana kaikki kaistat ovat käytettävissä. Mikään ei silti tympäise niin paljoa, kun lippalakki-Corolla-kuski jumittaa sitä vasenta kaistaa väkisin, koska aikoo kääntyä 10 km päästä vasemmalle
"Olen menossa kehäkakkoselle, joten alan pudottaa nopeutta jo Tuomarilan kohdalla".
Ja toisen: "Moottoritiellä on satasen rajoitus, joten kiihdytän ainakin kuuteenkymppiin ennen kuin vaihdan kiihdytyskaistalta pois". Viimeksi perjantaina olin niin kypsä turanikuskin turaukseen, että huokasin ohituskaistaa ohitse...
Mutta joo, toi auton paikka ajoradalla on aina mielenkiintoinen keskustelun aihe.
Hypoteettinen skenaario:
Mitäs jos lähden Viherlaaksosta kakkoskehälle tarkoituksenani mennä Länsiväylää länteen, saanko ajaa vasenta kaistaa koko matkan mittarinopeudella 70 tai 90 km/h vai tulkitaanko alkupäässä oikean kaistan valitseminen ja loppupäässä vasemmalle vaihtaminen tarpeettomaksi kaistanvaihdoksi? Alkupäässä on kuudenkympin rajoitus.
Itse olen tulkinnut, että oikealta ohittaminen moottoritiellä on mahdotonta koska kaikki ajavat oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa.
Jos oikealla kaistalla on tilaa, pitää ajaa siellä. Jos oikealla kaistalla ei ole ketään muuta, voi itse päättää mitä vauhtia oikean kaistan liikennevirta vetää. Vasemmistolaiset voi sitten tehdä mitä haluaa rekan ollessa jossain reilun kilometrin päässä.
Jos oikealla kaistalla on tilaa, pitää ajaa siellä. Jos oikealla kaistalla ei ole ketään muuta, voi itse päättää mitä vauhtia oikean kaistan liikennevirta vetää. Vasemmistolaiset voi sitten tehdä mitä haluaa rekan ollessa jossain reilun kilometrin päässä.
VMP
Kehäkakkosella tuntuu olevan tapana valita juuri se "väärä" kaista. Eli jos tiedät loppupäässä tarvitsevasi oikean kaistan koitat koko kehäkakkosen matkan ohittaa vasenta kaistaa pitkin kaikki oikeaa kaistaa ajavat ja päinvastoin. Ja sitten loppupäässä, kun kaistanvaihto alkaa olla jo lähes myöhäistä, melkein kaikki vasemman kaistan autot vaihtavat oikealle kaistalle ja päinvastoin. Tosin se joukkokaistanvaihto kuulostaa näin kirjoitettuna paljon siistimmälle kuin miltä se todellisuudessa välillä näyttää.h_lauri kirjoitti:
Hypoteettinen skenaario:
Mitäs jos lähden Viherlaaksosta kakkoskehälle tarkoituksenani mennä Länsiväylää länteen, saanko ajaa vasenta kaistaa koko matkan mittarinopeudella 70 tai 90 km/h vai tulkitaanko alkupäässä oikean kaistan valitseminen ja loppupäässä vasemmalle vaihtaminen tarpeettomaksi kaistanvaihdoksi? Alkupäässä on kuudenkympin rajoitus.
Tuo on täällä tuusulantien lopussa varsinainen maanvaiva, kun nämä tuusululaiset jostain syystä valitsevat motarin vasemman kaista jo korson liittymän kohdalla, kun tarkoituksena on kääntyä vasemmalle jossain hyrylässä, 5 kilsaa myöhemmin....Farina kirjoitti:Mikään ei silti tympäise niin paljoa, kun lippalakki-Corolla-kuski jumittaa sitä vasenta kaistaa väkisin, koska aikoo kääntyä 10 km päästä vasemmalle
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Joo, jotkut ajavat kehillä kuin motareilla ja toiset sitten taas päinvastoin. Älkää nyt vain kukaan sanoko, että ne ovatkin samat kuskit...evilpet kirjoitti:Tuo on täällä tuusulantien lopussa varsinainen maanvaiva, kun nämä tuusululaiset jostain syystä valitsevat motarin vasemman kaista jo korson liittymän kohdalla, kun tarkoituksena on kääntyä vasemmalle jossain hyrylässä, 5 kilsaa myöhemmin....Farina kirjoitti:Mikään ei silti tympäise niin paljoa, kun lippalakki-Corolla-kuski jumittaa sitä vasenta kaistaa väkisin, koska aikoo kääntyä 10 km päästä vasemmalle
Kehäykkösen jonoissa kaistanvaihtojen välttäminen on avain joustavaan menoon, mutta motarilla pitäisi kyllä aina pysyä oikealla, jos ei ole ohittamassa, kun sillä joustavasti liikennöiminen perustuu siihen.
Täytyy tänne nyt kyllä aavistuksen avautua.
Ensimmäisenä pistää silmään auton vaihdon jälkeen ilmaantunut ilmiö: Lähes jokaisena päivän on joku kilvan haastaja, puskurissa roikkuja tai muuta mukavaa jäynää tekevä, joskus yksi, joskus useampi. Niin ja todettakoon tähän väliin nyt se, että minä pyrin välttämään provoisoivaa ajamista enkä kyllä itse provosoidu herkästi myöskään. Tätä ilmiötä en ole aikaisemmilla autoillani havainnut (Tuli ajeltua useampi vuosi noilla länsinaapurin laatikoilla ).
En nyt kaikkia esimerkkejä ala luettelemaan tässä, mutta otetaan nyt muutama:
Tänään, lähdin kotipihaltani kaksikaistaiselle tielle, jossa 50 rajoitus. Pysähdyn suojatien eteen päästämään ihmisiä tien yli, tästä ei perässä ajava Poloinen tykännyt vaan koukkasi minun ohi vasemmalle, melkein ihmisten päälle ajaen ja takaisin samalle kaistalle kohti valoja. Tässä vaiheessa alkoi hieman ärsyttää, ajoin äijän puskuriin kiinni ja valoissa näytin kylmästi keskisormea, edessä oleva noin +50 mieshenkilö näyttää vain sormella päätään, koittaa siinä viestiä minulle "ajattele vähän". Täytyy myöntää, että hetken kävi mielessä käydä opettamassa vähän tapoja kyseiselle "herrasmiehelle". Tyydyin valojen jälkeen ohittamaan henkilön ja ajamaan hänen eteensä (rajoitusten mukaisesti). Hävettää myöntää mutta tässä tuli provosoiduttua hieman.
Toinen tapaus saman päivänä:
Ajan Tuusulassa, Tuusulantietä kohti keskustaa, olen vasemmalla kaistalla ennen Hyrylän "suurta" liikenneympyrää, katson oikealla olevan tilaa ja vaihdan kaistaa vilkun kanssa. Tästä ei takana oleva Audi A3 kuski pitänyt (nuorehko nainen) vaan alkoi väläyttelemään kiivaasti valoja, puikkasi vasemmalle ja jatkoi puikkelehtimista edessäpäin. Mielenkiintoista, että hänellä ilmeisesti oli omasta mielestään oikeus ajaa kaistalta toiselle, kun minulla ei tätä oikeutta yhteen kaistan vaihtoon ollut?
Ensimmäisenä pistää silmään auton vaihdon jälkeen ilmaantunut ilmiö: Lähes jokaisena päivän on joku kilvan haastaja, puskurissa roikkuja tai muuta mukavaa jäynää tekevä, joskus yksi, joskus useampi. Niin ja todettakoon tähän väliin nyt se, että minä pyrin välttämään provoisoivaa ajamista enkä kyllä itse provosoidu herkästi myöskään. Tätä ilmiötä en ole aikaisemmilla autoillani havainnut (Tuli ajeltua useampi vuosi noilla länsinaapurin laatikoilla ).
En nyt kaikkia esimerkkejä ala luettelemaan tässä, mutta otetaan nyt muutama:
Tänään, lähdin kotipihaltani kaksikaistaiselle tielle, jossa 50 rajoitus. Pysähdyn suojatien eteen päästämään ihmisiä tien yli, tästä ei perässä ajava Poloinen tykännyt vaan koukkasi minun ohi vasemmalle, melkein ihmisten päälle ajaen ja takaisin samalle kaistalle kohti valoja. Tässä vaiheessa alkoi hieman ärsyttää, ajoin äijän puskuriin kiinni ja valoissa näytin kylmästi keskisormea, edessä oleva noin +50 mieshenkilö näyttää vain sormella päätään, koittaa siinä viestiä minulle "ajattele vähän". Täytyy myöntää, että hetken kävi mielessä käydä opettamassa vähän tapoja kyseiselle "herrasmiehelle". Tyydyin valojen jälkeen ohittamaan henkilön ja ajamaan hänen eteensä (rajoitusten mukaisesti). Hävettää myöntää mutta tässä tuli provosoiduttua hieman.
Toinen tapaus saman päivänä:
Ajan Tuusulassa, Tuusulantietä kohti keskustaa, olen vasemmalla kaistalla ennen Hyrylän "suurta" liikenneympyrää, katson oikealla olevan tilaa ja vaihdan kaistaa vilkun kanssa. Tästä ei takana oleva Audi A3 kuski pitänyt (nuorehko nainen) vaan alkoi väläyttelemään kiivaasti valoja, puikkasi vasemmalle ja jatkoi puikkelehtimista edessäpäin. Mielenkiintoista, että hänellä ilmeisesti oli omasta mielestään oikeus ajaa kaistalta toiselle, kun minulla ei tätä oikeutta yhteen kaistan vaihtoon ollut?
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
^
Alfa provosoi ja ärsyttää, etenkin Audi-, BMW- ja Volvokuskeja. Itsekään en pienistä enää nykyään provosoidu vaan annan moisten olla. Mutta joskus iskee sitten pieni piru ja sitten ns. kuitataan samalla mitalla. Mutta, sitä siis enää harvoin ja sitten pitää olla jo todella ärsyttänyt tapaus.
Alfa provosoi ja ärsyttää, etenkin Audi-, BMW- ja Volvokuskeja. Itsekään en pienistä enää nykyään provosoidu vaan annan moisten olla. Mutta joskus iskee sitten pieni piru ja sitten ns. kuitataan samalla mitalla. Mutta, sitä siis enää harvoin ja sitten pitää olla jo todella ärsyttänyt tapaus.
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Riippuuko tämä nyt automallista vai mistä, mutta en minä vaan työmatkaliikenteessä huomaa mitään provosoitumisia puolin tai toisin. Suurinta osaa kiinnostaa kuitenkin lähinnä päästä kotoa töihin ja töistä kotiin.
Oikeastaan liikenne tuntuu pelaavan aika siististi ja öykkäröinti on harvinaista. Rampilta tulevalle hitaammalle ajoneuvolle kun antaa tietä niin usein tulee vielä hätävilkkujen vilkautus kiitokseksi, ja suojatielle astuva moikkaa kun on päästetty tien yli.
Maailma on pelkkiä perhosia ja leirinuotioita
Oikeastaan liikenne tuntuu pelaavan aika siististi ja öykkäröinti on harvinaista. Rampilta tulevalle hitaammalle ajoneuvolle kun antaa tietä niin usein tulee vielä hätävilkkujen vilkautus kiitokseksi, ja suojatielle astuva moikkaa kun on päästetty tien yli.
Maailma on pelkkiä perhosia ja leirinuotioita
- Epäkelpokeräilijä -
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Viimeksi perjantaina töihin tullessa yksi A4-kuski kiilaili siihen malliin, että sitä varmaan kiinnosti elää vaarallisesti. Voi tosin olla, että hikeentyi, koska jäi liikennevaloista lähdettäessä kiihdytyksessä kakkoseksi enkä mä edes kiihdyttänyt!Rasvis kirjoitti:Riippuuko tämä nyt automallista vai mistä, mutta en minä vaan työmatkaliikenteessä huomaa mitään provosoitumisia puolin tai toisin. Suurinta osaa kiinnostaa kuitenkin lähinnä päästä kotoa töihin ja töistä kotiin.
Oikeastaan liikenne tuntuu pelaavan aika siististi ja öykkäröinti on harvinaista. Rampilta tulevalle hitaammalle ajoneuvolle kun antaa tietä niin usein tulee vielä hätävilkkujen vilkautus kiitokseksi, ja suojatielle astuva moikkaa kun on päästetty tien yli.
Maailma on pelkkiä perhosia ja leirinuotioita
Itse annan tilaa vain kuormurikokoisille kiihdytyskaistalta tulijoille. Kiitoksia en tuommoisessa tilanteessa ole koskaan saanut. Muiden pitää osata painaa kaasua. Suojatiejutusta samaa mielipuolta.
Ja auringonpaistetta!