159 2.4JTD:tä ostamassa... pakokaasun hajua sisällä?
Valvoja: Moderators
159 2.4JTD:tä ostamassa... pakokaasun hajua sisällä?
EDIT:
Onko kenelläkään tietoa mikä voisi olla vikana, kun paikallaan käydessä tuntui tulevan pakkokaasun hajua sisälle??
Kiitos!
Mitä em. autosta pitäisi erityisesti tutkia ostaessa?
Kiitoksia vinkeistä!
-P
Onko kenelläkään tietoa mikä voisi olla vikana, kun paikallaan käydessä tuntui tulevan pakkokaasun hajua sisälle??
Kiitos!
Mitä em. autosta pitäisi erityisesti tutkia ostaessa?
Kiitoksia vinkeistä!
-P
Viimeksi muokannut peku, 15 Syys 2011, 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
- Car(s): Volvo S40 T5
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Kunnon koeajolenkki, jossa testaat erityisesti että mitään nykimisiä tms ei esiinny millään kierrosalueella. Mikäli auto tupppaa lähes sammumaan lähdössä voi EGR-venttiili olla jumissa. Samoin nykiminen pienillä kierroksilla (1500-2500 välissä) voi viitata EGR-ongelmiin. EGR:ään liittyvät ongelmat ovat ilmeisen yleisiä näissä...
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Tuossa on sellainen suhteellisen vähän ajettu ja toimiva. Minun vanha...
http://www.kayttoauto.fi/WebRoot/100546 ... ro=JHL-810
http://www.kayttoauto.fi/WebRoot/100546 ... ro=JHL-810
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Onko webastoa tms. lisälämmitintä? saattaa olla liian lyhyt "pakoputki".
Paha sanoa tuosta sen enempää, voisi olla tuo EGR, ehkä tuossakin ehdokkaassa on joskus vaihdettu EGR ja laitettu huonosti/vanhoila tiivisteillä. Voihan sen kokeilla sormilla vuotaako EGR ympäriltä, on moottorin takapuolella, kuljettajan puolella, näkyy heti venttiilikopan vieressä, pitää tosin irrottaa äänieriste/moottorin suojamuovi.
Varmaan on ruuveilla kiinni
Paha sanoa tuosta sen enempää, voisi olla tuo EGR, ehkä tuossakin ehdokkaassa on joskus vaihdettu EGR ja laitettu huonosti/vanhoila tiivisteillä. Voihan sen kokeilla sormilla vuotaako EGR ympäriltä, on moottorin takapuolella, kuljettajan puolella, näkyy heti venttiilikopan vieressä, pitää tosin irrottaa äänieriste/moottorin suojamuovi.
Varmaan on ruuveilla kiinni
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Uusi EGR maksaa 150 eur ja vaihto vie 30min. Vastaavasti auto maksaa varmaan luokkaa 20 000, joten ehkä kannattaa kiinnittää enemmän huomiota muihin seikkoihin, kuten ohjausvaihteen, vaihdelaatikon, peltien, maalipinnan ja sisustuksen kuntoon. Jo hyvien renkaitten hinnalla saa 6 EGR:ää...tmv kirjoitti:Kunnon koeajolenkki, jossa testaat erityisesti että mitään nykimisiä tms ei esiinny millään kierrosalueella. Mikäli auto tupppaa lähes sammumaan lähdössä voi EGR-venttiili olla jumissa. Samoin nykiminen pienillä kierroksilla (1500-2500 välissä) voi viitata EGR-ongelmiin. EGR:ään liittyvät ongelmat ovat ilmeisen yleisiä näissä...
Re: 159 2.4JTD:tä ostamassa... pakokaasun hajua sisällä?
Jos tarvitset autoa jokapäiväisen liikkumiseen ja asioiden hoitoon, unohda koko juttu.peku kirjoitti:EDIT:
Onko kenelläkään tietoa mikä voisi olla vikana, kun paikallaan käydessä tuntui tulevan pakkokaasun hajua sisälle??
Kiitos!
Mitä em. autosta pitäisi erityisesti tutkia ostaessa?
Kiitoksia vinkeistä!
-P
Jos osaat/viitsit ropailla EGR:ää ja pätäkkää riittää laittaa ohjauksen eri osiin ja lähistöltä löytyy Alfa orjentoitunut paja, ok.
Mikä sen mukavampaa, kuin omistaa 2,4 tiisseli ja kävellä/pyöräillä/käyttää julkisia kulkuneuvoja ja hoitaa hommat.
Ride on!
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Oikein! Kun suomalaiselle auton ostajalle laittaa kaksi identtistä autoa rinnakkan, toisessa on renkaat loppu, toisessa keula täynnä kiven iskeymiä, suomalinen ostaa sen, jossa on keulatäynnä kiven iskeymiä, ettei tarvitse mennä rengaskauppaan. Hyvää maalipintaa ei varsinaisesti missään edellytetä, joten sen korjaamista voi vitkuttaa, tai kättää kokonaan tekemittä. Ja kun se katsastusmies vaatii kuitenkin paremmat renkaat, niin tyypillinen ostaja säästää 600 renkaissa mielummin, kuin 2000 maalissa.veskuk kirjoitti:Uusi EGR maksaa 150 eur ja vaihto vie 30min. Vastaavasti auto maksaa varmaan luokkaa 20 000, joten ehkä kannattaa kiinnittää enemmän huomiota muihin seikkoihin, kuten ohjausvaihteen, vaihdelaatikon, peltien, maalipinnan ja sisustuksen kuntoon. Jo hyvien renkaitten hinnalla saa 6 EGR:ää...tmv kirjoitti:Kunnon koeajolenkki, jossa testaat erityisesti että mitään nykimisiä tms ei esiinny millään kierrosalueella. Mikäli auto tupppaa lähes sammumaan lähdössä voi EGR-venttiili olla jumissa. Samoin nykiminen pienillä kierroksilla (1500-2500 välissä) voi viitata EGR-ongelmiin. EGR:ään liittyvät ongelmat ovat ilmeisen yleisiä näissä...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
No ihan tuota en ajanut takaa. Täysin yleisiä asioita MITÄ TAHANSA autoa ostaessa. Käsitin että ketjun avaaja kysyi että mitä erityisiä asioita tässä mallissa kannattaa tarkkailla. Maalipinta jne. eivät kait ole malli/merkkiriippuvaisia asioita. Hyviä yleisvinkkejä toki.veskuk kirjoitti:Uusi EGR maksaa 150 eur ja vaihto vie 30min. Vastaavasti auto maksaa varmaan luokkaa 20 000, joten ehkä kannattaa kiinnittää enemmän huomiota muihin seikkoihin
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Re: 159 2.4JTD:tä ostamassa... pakokaasun hajua sisällä?
doublesix kirjoitti: Jos tarvitset autoa jokapäiväisen liikkumiseen ja asioiden hoitoon, unohda koko juttu.
Jos osaat/viitsit ropailla EGR:ää ja pätäkkää riittää laittaa ohjauksen eri osiin ja lähistöltä löytyy Alfa orjentoitunut paja, ok.
Mikä sen mukavampaa, kuin omistaa 2,4 tiisseli ja kävellä/pyöräillä/käyttää julkisia kulkuneuvoja ja hoitaa hommat.
"douplesix" montako 159 2,4 olet omistanut? Kommenttiesi perusteella sinulla on vuosien kokemus ko autosta?!
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Re: 159 2.4JTD:tä ostamassa... pakokaasun hajua sisällä?
En ole "douplesix" enkä ole omistanut kuin yhden alfan; 2.4 JTDm:n. Tässä kuitenkin minun mielipiteeni. Kyllä sillä 159:llä ajelee ja ihan kelpo vehje se on, mutta se EGR tosiaan aiheuttaa monille harmaita hiuksia. Mikäli sen kanssa osaa elää, ei alfan kanssa ole mitään hankaluuksia. Itselläni kyseinen kapine jouduttiin uusimaan kerran, sen koommin mitään hankaluuksia ei ollut.peku kirjoitti: "douplesix" montako 159 2,4 olet omistanut? Kommenttiesi perusteella sinulla on vuosien kokemus ko autosta?!
Kovin iso ja raskas kulkine se 159 on, mutta siihen tottuu yllättävän nopeasti. Luovuin siitä lähinnä siitä syystä, kun en aja enää sellaisia matkoja, että kannattaisi pitää dieseliä. Mikäli joutuisin vielä ajelemaan sellaisia matkoja kuin joskus työasioissa jouduin tekemään, en olisi luopunut siitä vielä aikoihin.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: 159 2.4JTD:tä ostamassa... pakokaasun hajua sisällä?
No, mullahan tämä sun vanha 159. Alussa oli tosiaan ongelmaa. Mutta kun kiristin akun päällä olevaa mutteria neljä kierrosta pohjaan saakka kiinni, ei ongelmia ole ollut. Hehkutulpat vain on pitänyt vaihtaa, mutta kai ne viidessä vuodessa voi jo heikentyä. Yli 1,5 vuotta nyt ajeltu.doublesix kirjoitti:Jos tarvitset autoa jokapäiväisen liikkumiseen ja asioiden hoitoon, unohda koko juttu.
Jos osaat/viitsit ropailla EGR:ää ja pätäkkää riittää laittaa ohjauksen eri osiin ja lähistöltä löytyy Alfa orjentoitunut paja, ok.
Mikä sen mukavampaa, kuin omistaa 2,4 tiisseli ja kävellä/pyöräillä/käyttää julkisia kulkuneuvoja ja hoitaa hommat.
Viime viikolla ajoin viikossa 2500 km Lapin reissunkin. Auto toimii kuin unelma
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 159 2.4JTD:tä ostamassa... pakokaasun hajua sisällä?
Teki mieli laittaa jotain ivallista tähän mutta just sain imaistua takaisin...peku kirjoitti:EDIT:
Onko kenelläkään tietoa mikä voisi olla vikana, kun paikallaan käydessä tuntui tulevan pakkokaasun hajua sisälle??
Kiitos!
Mitä em. autosta pitäisi erityisesti tutkia ostaessa?
Kiitoksia vinkeistä!
-P
Onkohan sillä autolla nyt varmasti ajettu pidempi pätkä? Ettei vaan parkissa ole kokeiltu ja tuulet sopivasti pyörittää ne hajut... Ainoa mikä tulee mieleen miten pakokaasun hajua saisi jollain ilveellä sisälle on se että pakosarja vuotaa ja raitisilman otto on siinä lähellä jne.
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
78 tkm tuli ajettua ja EGR pysyi puhtaana (tuli ihan mielenkiinnosta tsekattua loppuvaiheessa). Tukkeutuminen lienee vähän ajotyylistä riippuvaista. Hiukkassuodattimen poltot aiheuttivat kylläkin ajoittain voimakastakin nykimistä. Kannattaisi varmaan käyttää näissä sitä kalliimpaa Seleniaa (16 €/l Heikalla), mulla oli koko ajan Selenian WR.