159 2.4JTD:tä ostamassa... pakokaasun hajua sisällä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
peku
Viestit: 63
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 11:01
Paikkakunta: Pirkanmaa

159 2.4JTD:tä ostamassa... pakokaasun hajua sisällä?

Viesti Kirjoittaja peku »

EDIT:

Onko kenelläkään tietoa mikä voisi olla vikana, kun paikallaan käydessä tuntui tulevan pakkokaasun hajua sisälle??

Kiitos!




Mitä em. autosta pitäisi erityisesti tutkia ostaessa?

Kiitoksia vinkeistä!

-P
Viimeksi muokannut peku, 15 Syys 2011, 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Copyfighter
Viestit: 849
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
Car(s): Volvo S40 T5
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Copyfighter »

-Renkaiden lukumäärä
-Ratin sijainti
-Väri
-Kanssakirjoittelijoiden promillet

:drinking:
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tarkista ettei ohjaus takertele käännettäessä.
Jos pääset nosturille niin pohjan ruostuminen, eritoten mottorin apurunko ja muut keulan peltiosat.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Kunnon koeajolenkki, jossa testaat erityisesti että mitään nykimisiä tms ei esiinny millään kierrosalueella. Mikäli auto tupppaa lähes sammumaan lähdössä voi EGR-venttiili olla jumissa. Samoin nykiminen pienillä kierroksilla (1500-2500 välissä) voi viitata EGR-ongelmiin. EGR:ään liittyvät ongelmat ovat ilmeisen yleisiä näissä...
Alfa Romeo - immagine di bellezza

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja harde »

2 viikon päästä Oulun putiikiissa on sellanen myynnissä..

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Tuossa on sellainen suhteellisen vähän ajettu ja toimiva. Minun vanha...

http://www.kayttoauto.fi/WebRoot/100546 ... ro=JHL-810

peku
Viestit: 63
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 11:01
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja peku »

ehdokkaassa: pakokaasua sisälle parkissa käydessä, mistä johtuu?

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

peku kirjoitti:ehdokkaassa: pakokaasua sisälle parkissa käydessä, mistä johtuu?
Edellisessä 159:ssäni (2.4JTDm) EGR:n rassauksen jälkeen puski pakokaasun käryä sisälle. Syy -> EGR jäänyt löysälle. Deltan laatuhuolto hoiti rassauksen ja jälkihoidon.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Onko webastoa tms. lisälämmitintä? saattaa olla liian lyhyt "pakoputki".

Paha sanoa tuosta sen enempää, voisi olla tuo EGR, ehkä tuossakin ehdokkaassa on joskus vaihdettu EGR ja laitettu huonosti/vanhoila tiivisteillä. Voihan sen kokeilla sormilla vuotaako EGR ympäriltä, on moottorin takapuolella, kuljettajan puolella, näkyy heti venttiilikopan vieressä, pitää tosin irrottaa äänieriste/moottorin suojamuovi.

Varmaan on ruuveilla kiinni :roll:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

tmv kirjoitti:Kunnon koeajolenkki, jossa testaat erityisesti että mitään nykimisiä tms ei esiinny millään kierrosalueella. Mikäli auto tupppaa lähes sammumaan lähdössä voi EGR-venttiili olla jumissa. Samoin nykiminen pienillä kierroksilla (1500-2500 välissä) voi viitata EGR-ongelmiin. EGR:ään liittyvät ongelmat ovat ilmeisen yleisiä näissä...
Uusi EGR maksaa 150 eur ja vaihto vie 30min. Vastaavasti auto maksaa varmaan luokkaa 20 000, joten ehkä kannattaa kiinnittää enemmän huomiota muihin seikkoihin, kuten ohjausvaihteen, vaihdelaatikon, peltien, maalipinnan ja sisustuksen kuntoon. Jo hyvien renkaitten hinnalla saa 6 EGR:ää...

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Re: 159 2.4JTD:tä ostamassa... pakokaasun hajua sisällä?

Viesti Kirjoittaja doublesix »

peku kirjoitti:EDIT:

Onko kenelläkään tietoa mikä voisi olla vikana, kun paikallaan käydessä tuntui tulevan pakkokaasun hajua sisälle??

Kiitos!




Mitä em. autosta pitäisi erityisesti tutkia ostaessa?

Kiitoksia vinkeistä!

-P
Jos tarvitset autoa jokapäiväisen liikkumiseen ja asioiden hoitoon, unohda koko juttu.
Jos osaat/viitsit ropailla EGR:ää ja pätäkkää riittää laittaa ohjauksen eri osiin ja lähistöltä löytyy Alfa orjentoitunut paja, ok.
Mikä sen mukavampaa, kuin omistaa 2,4 tiisseli ja kävellä/pyöräillä/käyttää julkisia kulkuneuvoja ja hoitaa hommat.
Ride on!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

veskuk kirjoitti:
tmv kirjoitti:Kunnon koeajolenkki, jossa testaat erityisesti että mitään nykimisiä tms ei esiinny millään kierrosalueella. Mikäli auto tupppaa lähes sammumaan lähdössä voi EGR-venttiili olla jumissa. Samoin nykiminen pienillä kierroksilla (1500-2500 välissä) voi viitata EGR-ongelmiin. EGR:ään liittyvät ongelmat ovat ilmeisen yleisiä näissä...
Uusi EGR maksaa 150 eur ja vaihto vie 30min. Vastaavasti auto maksaa varmaan luokkaa 20 000, joten ehkä kannattaa kiinnittää enemmän huomiota muihin seikkoihin, kuten ohjausvaihteen, vaihdelaatikon, peltien, maalipinnan ja sisustuksen kuntoon. Jo hyvien renkaitten hinnalla saa 6 EGR:ää...
Oikein! Kun suomalaiselle auton ostajalle laittaa kaksi identtistä autoa rinnakkan, toisessa on renkaat loppu, toisessa keula täynnä kiven iskeymiä, suomalinen ostaa sen, jossa on keulatäynnä kiven iskeymiä, ettei tarvitse mennä rengaskauppaan. Hyvää maalipintaa ei varsinaisesti missään edellytetä, joten sen korjaamista voi vitkuttaa, tai kättää kokonaan tekemittä. Ja kun se katsastusmies vaatii kuitenkin paremmat renkaat, niin tyypillinen ostaja säästää 600 renkaissa mielummin, kuin 2000 maalissa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

veskuk kirjoitti:Uusi EGR maksaa 150 eur ja vaihto vie 30min. Vastaavasti auto maksaa varmaan luokkaa 20 000, joten ehkä kannattaa kiinnittää enemmän huomiota muihin seikkoihin
No ihan tuota en ajanut takaa. Täysin yleisiä asioita MITÄ TAHANSA autoa ostaessa. Käsitin että ketjun avaaja kysyi että mitä erityisiä asioita tässä mallissa kannattaa tarkkailla. Maalipinta jne. eivät kait ole malli/merkkiriippuvaisia asioita. Hyviä yleisvinkkejä toki.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

peku
Viestit: 63
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 11:01
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 159 2.4JTD:tä ostamassa... pakokaasun hajua sisällä?

Viesti Kirjoittaja peku »

doublesix kirjoitti: Jos tarvitset autoa jokapäiväisen liikkumiseen ja asioiden hoitoon, unohda koko juttu.
Jos osaat/viitsit ropailla EGR:ää ja pätäkkää riittää laittaa ohjauksen eri osiin ja lähistöltä löytyy Alfa orjentoitunut paja, ok.
Mikä sen mukavampaa, kuin omistaa 2,4 tiisseli ja kävellä/pyöräillä/käyttää julkisia kulkuneuvoja ja hoitaa hommat.

"douplesix" montako 159 2,4 olet omistanut? Kommenttiesi perusteella sinulla on vuosien kokemus ko autosta?!

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Re: 159 2.4JTD:tä ostamassa... pakokaasun hajua sisällä?

Viesti Kirjoittaja einari »

peku kirjoitti: "douplesix" montako 159 2,4 olet omistanut? Kommenttiesi perusteella sinulla on vuosien kokemus ko autosta?!
En ole "douplesix" enkä ole omistanut kuin yhden alfan; 2.4 JTDm:n. Tässä kuitenkin minun mielipiteeni. Kyllä sillä 159:llä ajelee ja ihan kelpo vehje se on, mutta se EGR tosiaan aiheuttaa monille harmaita hiuksia. Mikäli sen kanssa osaa elää, ei alfan kanssa ole mitään hankaluuksia. Itselläni kyseinen kapine jouduttiin uusimaan kerran, sen koommin mitään hankaluuksia ei ollut.

Kovin iso ja raskas kulkine se 159 on, mutta siihen tottuu yllättävän nopeasti. Luovuin siitä lähinnä siitä syystä, kun en aja enää sellaisia matkoja, että kannattaisi pitää dieseliä. Mikäli joutuisin vielä ajelemaan sellaisia matkoja kuin joskus työasioissa jouduin tekemään, en olisi luopunut siitä vielä aikoihin.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 159 2.4JTD:tä ostamassa... pakokaasun hajua sisällä?

Viesti Kirjoittaja ärrä »

doublesix kirjoitti:Jos tarvitset autoa jokapäiväisen liikkumiseen ja asioiden hoitoon, unohda koko juttu.
Jos osaat/viitsit ropailla EGR:ää ja pätäkkää riittää laittaa ohjauksen eri osiin ja lähistöltä löytyy Alfa orjentoitunut paja, ok.
Mikä sen mukavampaa, kuin omistaa 2,4 tiisseli ja kävellä/pyöräillä/käyttää julkisia kulkuneuvoja ja hoitaa hommat.
No, mullahan tämä sun vanha 159. Alussa oli tosiaan ongelmaa. Mutta kun kiristin akun päällä olevaa mutteria neljä kierrosta pohjaan saakka kiinni, ei ongelmia ole ollut. Hehkutulpat vain on pitänyt vaihtaa, mutta kai ne viidessä vuodessa voi jo heikentyä. Yli 1,5 vuotta nyt ajeltu.

Viime viikolla ajoin viikossa 2500 km Lapin reissunkin. Auto toimii kuin unelma :)

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 2.4JTD:tä ostamassa... pakokaasun hajua sisällä?

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

peku kirjoitti:EDIT:

Onko kenelläkään tietoa mikä voisi olla vikana, kun paikallaan käydessä tuntui tulevan pakkokaasun hajua sisälle??

Kiitos!




Mitä em. autosta pitäisi erityisesti tutkia ostaessa?

Kiitoksia vinkeistä!

-P
Teki mieli laittaa jotain ivallista tähän mutta just sain imaistua takaisin...

Onkohan sillä autolla nyt varmasti ajettu pidempi pätkä? Ettei vaan parkissa ole kokeiltu ja tuulet sopivasti pyörittää ne hajut... Ainoa mikä tulee mieleen miten pakokaasun hajua saisi jollain ilveellä sisälle on se että pakosarja vuotaa ja raitisilman otto on siinä lähellä jne.

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja harde »

78 tkm tuli ajettua ja EGR pysyi puhtaana (tuli ihan mielenkiinnosta tsekattua loppuvaiheessa). Tukkeutuminen lienee vähän ajotyylistä riippuvaista. Hiukkassuodattimen poltot aiheuttivat kylläkin ajoittain voimakastakin nykimistä. Kannattaisi varmaan käyttää näissä sitä kalliimpaa Seleniaa (16 €/l Heikalla), mulla oli koko ajan Selenian WR.

ErkkiK
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Kesä 2006, 19:50

Viesti Kirjoittaja ErkkiK »

Siinä saattaa olla pakosarjan ruuveja poikki. Ainakin omassani oli. Useamman tunnin remontti, keulaa piti purkaa.

Vaihdoin muuten Saksalaisen auton, nyt 80.000 km ajettu, vielä ei ole ollut mitään häriötä, parempi ajaa ja hiljaisempi, mutta tavallaan tylsä, ei ylläreitä.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

mikähän se parempi ajaa saksalainen mahtaa olla? olisi ihan kiva tietää jotta voi asiasta olla jokainen omaa mieltä.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

ErkkiK
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Kesä 2006, 19:50

Viesti Kirjoittaja ErkkiK »

Auto alkaa aalla...

Vastaa Viestiin