Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua??? FIXED!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua??? FIXED!

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

Uutena Alfistina pitää kysyä. Moottori käy nätisti, ja murisee kivasti kun antaa kaasua... mutta, kun höllää kaasua kiihdytyksen jälkeen kuuluu moottorista melkoinen nakutus (siis vaihde päällä, ei kytkin pohjassa). Sitten kun taas antaa kaasua niin kuulostaa normaalilta. En ole muissa autoissani tuollaista huomannut. Hienoinen nakutus myös kuuluu jossain 3000 kierroksen kohdalla kun antaa paikallaan kaasua, mutta menee nopeasti ohi.

Onko Alfan ominaisuus, vai pitääkö epäillä jotain?
Viimeksi muokannut Jassoo, 14 Marras 2011, 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

ajoituksenmuunin? kuuluuko käynnistettäessä myös?

En tosin ainakaan muista lukeneeni täältä, että ajoituksenmuuntimen oireilua olisi muulloin kuin käynnistettäessä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Nakutusta 147:an moottorista

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Tässä kys.olevassa moottorissa on hydrauliset venttiilin painimet. Jos joku niistä vuotaa, niin kierroksien laskiessa öljynpaine ei pysy painimessa, joten venttilinvälys suurenee, josta naputus voi aiheutua. Toinen vika voisi olla nokka-akselissa. Joku nokista on niin kulunut, mistä ääni johtuu.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Tai väljistä männistä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ootko varma että vapaalla ääntä ei kuulu? Väittisin sen tarkoittavan että ääni tulisi voimansiirrosta eikä moottorista.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Veikkaan kulunutta nokka-akselia.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

Ääntä ei kuulu tyhjäkäynnillä, eikä ns. normaaliajossa tasaisella menolla. Paikallaan kun polkaisee kaasua, niin tulee tuossa jossain 3000 - 3200 kierroksen välillä, eli voisi olla tuo ajoituksenmuunnin. Mutta sitten kun kiihdyttää esim. rampista liikenteen sekaan ja vähän höllää kaasua niin "moottorijarrutuksessa" kuuluu melkoinen nakutus.

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

Voiha peeveli, vaihdoin tänään uudet valot eteen, ja hetken mielijohteesta nykäisin öljytikun esiin ja katoin öljyt... joita ei sitten juuri ollutkaan? Automyyjä on juuri tehnyt täys huollon , jakopäänrempan ym. Ja vaihtanut öljyt. Se vähä mitä tikun pää kastui oli kyllä hyvän väristä, mutta ei noussut lähellekään asteikkoa!

Voisikohan se nakutus olla nyt sitten öljyn puutetta. Huomenna lisää öljyä ja testaamaan.

mitä vahinkoa tuo öljyn puute on mahdollisesti saanut aikaan? Nokka-akseli varmaan pyörinyt kuivana...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

voi s**tana, tätä murhetta kun eilen luin niin heti tuli mieleen vähät öljyt tai veivien laakerit, mutta kun noita muita sun muita topikkeja muisteli niin sehän oli juuri huollettu. Joten en sitten pannut öljytikkutarkistus vinkkiä :( (jälkiviisaus on persiistä) Nyt sitten kannattaa suoraan miettiä uusia kiertokangen -ja runkolaakereita sekä ajoituksenmuunninta. Ainakin laakerit, eikä parane ajella vaikka olis öljyäkin tarpeeksi koska öljykalvo on jokatapauksessa ollut puutteelinen.
Alfan motteja on tosi paljon pantu paskaksi vähillä öljyillä, mutta tässä tapauksessa itse kampiakseli ei ole vättämättä vielä saanut siipeensä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos auto on liikkeestä niin eikun takaisin vaan, jos öljyt on juuri vaihdettu, niin johonkin ne on kadonnut. Öljynkulutuksen lisäksi kolisee. Kuulostaa moottorin vaihdolta.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jeps. Takaisin liikkeeseen. On sen verran tuore kauppa, että kaupan purku tai auto oikeasti kuntoon. Ei pitäisi olla mitään ongelmia, jos myyjä jatkaa yhtä asiallista toimintaa, kuin kaupantekohetkestä kerroit.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jos ääni todella tuli alakerran laakereista, niin sitten aikapommi tikittää ja pamahtaa ihan millä hetkellä hyvänsä. Edelliset neuvot yhteyden otosta auton myyneeseen liikkeeseen ovat hyviä.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jos tikun pää kuitenkin kastuu, niin ei kai se muutaman päivän ajelusta vielä luulis kovin pahasti siipeensä saaneen?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Mitenkäs paljon sillä on ehditty ajaa huollon jälkeen?
Kimmo / alfatune.fi

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

kterkkila kirjoitti:Mitenkäs paljon sillä on ehditty ajaa huollon jälkeen?
Auto tuotiin kotiovelle Helsinkiin Mikkelistä automyyjän toimesta. Täällä ajettu ~100km + tuo ~250 km siirto. Auto pääasiassa odotellut tuota alakerran korjausta joka siis tehtiin perjantaina.

Tarkistelin moottoria, eikä siellä kyllä näytä öljyvuotoja olevan. Epäilen, että huollossa siellä eivät ole laittaneet tarpeeksi (jos ollenkaan) öljyä... laskeneet vaan vanhat pois. Paljonkos 147 2.0 öljysäiliö vetää? Kyllä sen olisi huomannut jos ~300km aikana olisi tullut ulos.

Maanantaina soitto myyjälle ja katsotaan mitä sanovat.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

tuossahan vielä se ääni voi tulla venttilien hydraulipainimien öljyn puutoksesta, mutta kyllä veivien laakerit tosi äkkiä siipeensä ottaa ja se ajoituksenmuunnin. Eikös öljynpaine herjaa ole sitten öljyvalo/ajotietokone antanut?
Oma rakkine jos sammahtaa kävelyvauhdista niin siinä jo ehtii ajotietokene varoittamaan öljynpaineesta.

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

stoichiometric kirjoitti:tuossahan vielä se ääni voi tulla venttilien hydraulipainimien öljyn puutoksesta, mutta kyllä veivien laakerit tosi äkkiä siipeensä ottaa ja se ajoituksenmuunnin. Eikös öljynpaine herjaa ole sitten öljyvalo/ajotietokone antanut?
Oma rakkine jos sammahtaa kävelyvauhdista niin siinä jo ehtii ajotietokene varoittamaan öljynpaineesta.
Perjantaina kun auton hain huollosta, niin ilmoitti hetken käynnistettäessä "engine oil pressure too low" mutta se oli todella hetken ilmoitus. Siitä oikeastaan päätin että tarkastan nyt varmuuden vuoksi. Öljyvalo ei ole palanut, eikä öljyn lämpötila ole noussut yli normaalin.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Nakutus 147:an moottorista

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Mitä ne siellä huollossa teki? Selviskö se nakutuksen aiheuttaja? Jos startatessa vähän aikaa kylmä moottori ilmoittaa alhaista öljynpainetta niin kyllä mulla olis kylmä rinki persiissä. Eikös 147:ssa ole öljynpainemit-aria? Mittauttamaan öljynpaineet kuumasta moottorista heti. Haiskahtaa kiertokankilaakeri vauriolta, tai öljykello temppuilee, mikä on aika yleinen vika.

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Re: Nakutus 147:an moottorista

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

rasvanäppi kirjoitti:Mitä ne siellä huollossa teki? Selviskö se nakutuksen aiheuttaja? Jos startatessa vähän aikaa kylmä moottori ilmoittaa alhaista öljynpainetta niin kyllä mulla olis kylmä rinki persiissä. Eikös 147:ssa ole öljynpainemit-aria? Mittauttamaan öljynpaineet kuumasta moottorista heti. Haiskahtaa kiertokankilaakeri vauriolta, tai öljykello temppuilee, mikä on aika yleinen vika.
Moro, huollossa siis vaihdettiin laakerit 3 pyörään, vakaajantanko, vetonivelten suojakumit ja koiranluut. Autokaupan piti tehdä täydellinen huolto + jakopää ennen toimitusta. Nyt rupean epäilemään tuota autokaupan huoltoa. Nakutuksen syytä ei ole vielä tutkittu.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jos se todellakin oli niin tyhjä öljystä, että mittatikku ei kastunnut, niin autossa on käytetty huonolaatuisia öljyjä, jotka on sitten karannut sylinterien kautta pakoputkeen. Äkkiä 2 litraa öljyä koneeseen ja yhteys liikeeseen. alkaisi tulla epäilys, että koko öljyhuoltoa ei ole tehty tai sitten joku oikea mämmikoura on sen tehnyt, sillä öljytilavuus on TS varmana sen 4,5l +/- 0,5 ja jos mittatikku ei kastu, niin siellä on varmana lähes 1,5litraa vähintään vajautta.

Nyt kun öljy oli vähissä heti huollon jälkeen, niin ei voi kuin ihmetellä mitä huollossa on tehty :roll:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

147 mootorin nakutus.

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Sanoisin näistä autokauppiaista sitä, että ne ei ymmärrä auton tekniikasta enempää kuin sika pohjantähdestä. Olen itse olut sellaisessa autoliikkeessä töissä, jossa on ollut myös korjaamo, joten en ihan paskaa puhu. Kokemusta on kun ovat tuoneet vaihtoautoja korjattavaksi. Eivät ymmärrä muusta kui vuosimalli ja tietenkin auton kunto,km määrä, siihen perustuu hinta. Rinta-Joupilla ei ole Mikkelissä omaa korjaamoa, joten kai teettävät pienet jutut jollain. Mutta tuntuu reilulta firmalta kun olet saanut nuo hommat teetettyä muualla. Tuo naputus homma sun pitää hoitaa ilman muuta Joupin piikkin.

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

2,5L lähinesteen 10W-40 neste superia laitettu. Nyt reilu 3/4 osaa asteikosta. Naputus pieneni, mutta ei poistunut (suurempi öljymääräkin toki vaimentaa). Jos laitettu öljyä, niin sitten varmaan litran purkki tai tosiaan jotain litkua -> pakoputkesta tulee öljyistä vettä kaasutettaessa!!!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

no tuolla on niin vähän ajettu kaupan jälkeen, että myyntiliikkeen murhe. Jos öljynkulutus on niin kova että öljyä kuluu melkein litra satkulla niin moro on tai sitten on kämmätty siinä autoliikkeen järjestämässä isossa huollossa öljyt unohtaen ehjä moottori korjauskuntoon.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Joo-o maanantaina takasin myymälään, sellainen vika mikä ei ole sinun käytossä kerennyt/voinnut mitenkään tulla.

Huomannut saman kuin Rasvanäppi, onneksi nuo minun luokse tulevat myyjät myöntävät, etteivät teknistä liibalaabaa ymmärrä ja muutenkin antavat laittavaa auton kuntoon, ellei ole sitten huono päivä...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

Noniin, nyt puhuttu myyjän ja huollon tehneen liikkeen kanssa. Huoltoliike oli JECAR Mikkelissä. Haluavat Alfan takaisin sinne tarkistukseen/ korjattavaksi. Tulee huomenna trailerilla sijaisauto, ja Alfa lähtee takaisin tarkistukseen.

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua???

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

Juu, pieni update.

Moottori ns. paskana (kiertokangen laakerit, ajoiteuksenmuunnin, nokka-akseli...). Uutta moottoria yrittävät etsiä. Huonolla tuloksella tosin toistaiseksi.
Remontti tulisi liian kalliiksi. Taisi meidän Alfailu sitten päättyä lyhyeen.

Jos joku tietää hyvän vähän ajetun 2.0 TS moottorin, niin tietoa tulemaan.


:(

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua???

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Missäs kumimuumi viipyy?

Purkautuko kauppa vai mikä? vai päättikö liike olla laittamatta kuntoon, sitten kapuan purku ja auto hautuumaalle?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua???

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

Kauppa on vielä voimassa, jos sopiva vähän ajettu moottori ensiviikon aikana löytyy. Muuten sitten katsotaan muita vaihtoehtoja.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua???

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Erosta johtuen, kirpputori takkuilee nyt. Moottori kyllä löytyy varmasti, mutta aikatauluista ei voi sanoa mitään, valitettavasti.
..ammattina autoslalom..

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua???

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

Noniin, Alfakaiseen löytyi moottori sitten Ruotsista. Vuotta nuorempi ja 50tkm vähemmän ajettu. Ensiviikolla pitäisi päästä taas pörräämään, katsotaan kuin kay :)

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua???

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

Ja Alfa palannut takaisin perheeseen. Uusi moottori pörisee keulalla, uusi kytkin joka vaihdettiin samalla tuntuu jouhevalta ja auto sai uudet talvitassut juuri alleen. Kaikki muu toimii paitsi cruise?
Huoltamon mukaan eivät kuitenkaan moottorinvaihdossa irrotelleet mitään siihen liittyvää. Onko ehdotuksia miksi cruise ei toimi. Mistä alkaa purkamaan vaihtoehtoja?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua??? FIXE

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Eikö vakkari suostu asettamaan nopeutta vai eikö edes merkkivalo syty? Jos vakkarin merkkivalo syttyy niin varmaan helpoimmasta kannattaa lähteä, eli tarkasta kytkin- ja jarrupolkimen anturit. Onnistunee helpoiten OBD-kaapelilla ja sopivalla ohjelmalla.

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua??? FIXE

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

Ei syty merkkivalo. Tuo cruisen viiksi ei saa aikaan minkään näköistä toimintaa. Koska moottori ja kytkin uusittu, niin olisiko jäänyt kuitenkin joku johto irti tms. Esim juuri tuo kytkimen anturi.

Avatar
Jarkkolainen
Viestit: 137
Liittynyt: 05 Elo 2008, 21:52
Car(s): 147 1.9 JTDm, 156 1.9 JTDm SW, 33 1.7 I.E

Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua??? FIXE

Viesti Kirjoittaja Jarkkolainen »

Menikö ECU vaihtoon moottorin vaihdon yhteydessä? Meinaan että body computerísta puuttuisi tieto koko cruisen olemassaolosta. Tuonhan saa käsittääkseni proxy alignmentilla konffattua esim. Fiatecuscanilla.
Oo=\*/=oO Oo=\*/=oO OO=\*/=OO

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua??? FIXE

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

Noniin, nyt alkaa homma sujumaan. Cruisen toimimattomuus johtui irrallisesta kytkin anturista. Auto kävi delta autossa konalassa, jossa pojat tuntuivat osaavan asiansa.
Auto kävi myös leimalla, ja ainoa huomautus tuli liian alas säädetyistä ajovaloista. Täytyy ne vielä korjauttaa. Muuten katsastusmies kehui auton kuntoa.

Nyt pitäsis vielä pohjaan tehdä kevyt ruostesuojaus. Onko suosituksia Helsingin alueella mihin kannattaa mennä?

Vastaa Viestiin