Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua??? FIXED!
Valvoja: Moderators
Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua??? FIXED!
Uutena Alfistina pitää kysyä. Moottori käy nätisti, ja murisee kivasti kun antaa kaasua... mutta, kun höllää kaasua kiihdytyksen jälkeen kuuluu moottorista melkoinen nakutus (siis vaihde päällä, ei kytkin pohjassa). Sitten kun taas antaa kaasua niin kuulostaa normaalilta. En ole muissa autoissani tuollaista huomannut. Hienoinen nakutus myös kuuluu jossain 3000 kierroksen kohdalla kun antaa paikallaan kaasua, mutta menee nopeasti ohi.
Onko Alfan ominaisuus, vai pitääkö epäillä jotain?
Onko Alfan ominaisuus, vai pitääkö epäillä jotain?
Viimeksi muokannut Jassoo, 14 Marras 2011, 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Nakutusta 147:an moottorista
Tässä kys.olevassa moottorissa on hydrauliset venttiilin painimet. Jos joku niistä vuotaa, niin kierroksien laskiessa öljynpaine ei pysy painimessa, joten venttilinvälys suurenee, josta naputus voi aiheutua. Toinen vika voisi olla nokka-akselissa. Joku nokista on niin kulunut, mistä ääni johtuu.
Ääntä ei kuulu tyhjäkäynnillä, eikä ns. normaaliajossa tasaisella menolla. Paikallaan kun polkaisee kaasua, niin tulee tuossa jossain 3000 - 3200 kierroksen välillä, eli voisi olla tuo ajoituksenmuunnin. Mutta sitten kun kiihdyttää esim. rampista liikenteen sekaan ja vähän höllää kaasua niin "moottorijarrutuksessa" kuuluu melkoinen nakutus.
Voiha peeveli, vaihdoin tänään uudet valot eteen, ja hetken mielijohteesta nykäisin öljytikun esiin ja katoin öljyt... joita ei sitten juuri ollutkaan? Automyyjä on juuri tehnyt täys huollon , jakopäänrempan ym. Ja vaihtanut öljyt. Se vähä mitä tikun pää kastui oli kyllä hyvän väristä, mutta ei noussut lähellekään asteikkoa!
Voisikohan se nakutus olla nyt sitten öljyn puutetta. Huomenna lisää öljyä ja testaamaan.
mitä vahinkoa tuo öljyn puute on mahdollisesti saanut aikaan? Nokka-akseli varmaan pyörinyt kuivana...
Voisikohan se nakutus olla nyt sitten öljyn puutetta. Huomenna lisää öljyä ja testaamaan.
mitä vahinkoa tuo öljyn puute on mahdollisesti saanut aikaan? Nokka-akseli varmaan pyörinyt kuivana...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
voi s**tana, tätä murhetta kun eilen luin niin heti tuli mieleen vähät öljyt tai veivien laakerit, mutta kun noita muita sun muita topikkeja muisteli niin sehän oli juuri huollettu. Joten en sitten pannut öljytikkutarkistus vinkkiä (jälkiviisaus on persiistä) Nyt sitten kannattaa suoraan miettiä uusia kiertokangen -ja runkolaakereita sekä ajoituksenmuunninta. Ainakin laakerit, eikä parane ajella vaikka olis öljyäkin tarpeeksi koska öljykalvo on jokatapauksessa ollut puutteelinen.
Alfan motteja on tosi paljon pantu paskaksi vähillä öljyillä, mutta tässä tapauksessa itse kampiakseli ei ole vättämättä vielä saanut siipeensä.
Alfan motteja on tosi paljon pantu paskaksi vähillä öljyillä, mutta tässä tapauksessa itse kampiakseli ei ole vättämättä vielä saanut siipeensä.
Auto tuotiin kotiovelle Helsinkiin Mikkelistä automyyjän toimesta. Täällä ajettu ~100km + tuo ~250 km siirto. Auto pääasiassa odotellut tuota alakerran korjausta joka siis tehtiin perjantaina.kterkkila kirjoitti:Mitenkäs paljon sillä on ehditty ajaa huollon jälkeen?
Tarkistelin moottoria, eikä siellä kyllä näytä öljyvuotoja olevan. Epäilen, että huollossa siellä eivät ole laittaneet tarpeeksi (jos ollenkaan) öljyä... laskeneet vaan vanhat pois. Paljonkos 147 2.0 öljysäiliö vetää? Kyllä sen olisi huomannut jos ~300km aikana olisi tullut ulos.
Maanantaina soitto myyjälle ja katsotaan mitä sanovat.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
tuossahan vielä se ääni voi tulla venttilien hydraulipainimien öljyn puutoksesta, mutta kyllä veivien laakerit tosi äkkiä siipeensä ottaa ja se ajoituksenmuunnin. Eikös öljynpaine herjaa ole sitten öljyvalo/ajotietokone antanut?
Oma rakkine jos sammahtaa kävelyvauhdista niin siinä jo ehtii ajotietokene varoittamaan öljynpaineesta.
Oma rakkine jos sammahtaa kävelyvauhdista niin siinä jo ehtii ajotietokene varoittamaan öljynpaineesta.
Perjantaina kun auton hain huollosta, niin ilmoitti hetken käynnistettäessä "engine oil pressure too low" mutta se oli todella hetken ilmoitus. Siitä oikeastaan päätin että tarkastan nyt varmuuden vuoksi. Öljyvalo ei ole palanut, eikä öljyn lämpötila ole noussut yli normaalin.stoichiometric kirjoitti:tuossahan vielä se ääni voi tulla venttilien hydraulipainimien öljyn puutoksesta, mutta kyllä veivien laakerit tosi äkkiä siipeensä ottaa ja se ajoituksenmuunnin. Eikös öljynpaine herjaa ole sitten öljyvalo/ajotietokone antanut?
Oma rakkine jos sammahtaa kävelyvauhdista niin siinä jo ehtii ajotietokene varoittamaan öljynpaineesta.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Nakutus 147:an moottorista
Mitä ne siellä huollossa teki? Selviskö se nakutuksen aiheuttaja? Jos startatessa vähän aikaa kylmä moottori ilmoittaa alhaista öljynpainetta niin kyllä mulla olis kylmä rinki persiissä. Eikös 147:ssa ole öljynpainemit-aria? Mittauttamaan öljynpaineet kuumasta moottorista heti. Haiskahtaa kiertokankilaakeri vauriolta, tai öljykello temppuilee, mikä on aika yleinen vika.
Re: Nakutus 147:an moottorista
Moro, huollossa siis vaihdettiin laakerit 3 pyörään, vakaajantanko, vetonivelten suojakumit ja koiranluut. Autokaupan piti tehdä täydellinen huolto + jakopää ennen toimitusta. Nyt rupean epäilemään tuota autokaupan huoltoa. Nakutuksen syytä ei ole vielä tutkittu.rasvanäppi kirjoitti:Mitä ne siellä huollossa teki? Selviskö se nakutuksen aiheuttaja? Jos startatessa vähän aikaa kylmä moottori ilmoittaa alhaista öljynpainetta niin kyllä mulla olis kylmä rinki persiissä. Eikös 147:ssa ole öljynpainemit-aria? Mittauttamaan öljynpaineet kuumasta moottorista heti. Haiskahtaa kiertokankilaakeri vauriolta, tai öljykello temppuilee, mikä on aika yleinen vika.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Jos se todellakin oli niin tyhjä öljystä, että mittatikku ei kastunnut, niin autossa on käytetty huonolaatuisia öljyjä, jotka on sitten karannut sylinterien kautta pakoputkeen. Äkkiä 2 litraa öljyä koneeseen ja yhteys liikeeseen. alkaisi tulla epäilys, että koko öljyhuoltoa ei ole tehty tai sitten joku oikea mämmikoura on sen tehnyt, sillä öljytilavuus on TS varmana sen 4,5l +/- 0,5 ja jos mittatikku ei kastu, niin siellä on varmana lähes 1,5litraa vähintään vajautta.
Nyt kun öljy oli vähissä heti huollon jälkeen, niin ei voi kuin ihmetellä mitä huollossa on tehty
Nyt kun öljy oli vähissä heti huollon jälkeen, niin ei voi kuin ihmetellä mitä huollossa on tehty
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
147 mootorin nakutus.
Sanoisin näistä autokauppiaista sitä, että ne ei ymmärrä auton tekniikasta enempää kuin sika pohjantähdestä. Olen itse olut sellaisessa autoliikkeessä töissä, jossa on ollut myös korjaamo, joten en ihan paskaa puhu. Kokemusta on kun ovat tuoneet vaihtoautoja korjattavaksi. Eivät ymmärrä muusta kui vuosimalli ja tietenkin auton kunto,km määrä, siihen perustuu hinta. Rinta-Joupilla ei ole Mikkelissä omaa korjaamoa, joten kai teettävät pienet jutut jollain. Mutta tuntuu reilulta firmalta kun olet saanut nuo hommat teetettyä muualla. Tuo naputus homma sun pitää hoitaa ilman muuta Joupin piikkin.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Joo-o maanantaina takasin myymälään, sellainen vika mikä ei ole sinun käytossä kerennyt/voinnut mitenkään tulla.
Huomannut saman kuin Rasvanäppi, onneksi nuo minun luokse tulevat myyjät myöntävät, etteivät teknistä liibalaabaa ymmärrä ja muutenkin antavat laittavaa auton kuntoon, ellei ole sitten huono päivä...
Huomannut saman kuin Rasvanäppi, onneksi nuo minun luokse tulevat myyjät myöntävät, etteivät teknistä liibalaabaa ymmärrä ja muutenkin antavat laittavaa auton kuntoon, ellei ole sitten huono päivä...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua???
Juu, pieni update.
Moottori ns. paskana (kiertokangen laakerit, ajoiteuksenmuunnin, nokka-akseli...). Uutta moottoria yrittävät etsiä. Huonolla tuloksella tosin toistaiseksi.
Remontti tulisi liian kalliiksi. Taisi meidän Alfailu sitten päättyä lyhyeen.
Jos joku tietää hyvän vähän ajetun 2.0 TS moottorin, niin tietoa tulemaan.
Moottori ns. paskana (kiertokangen laakerit, ajoiteuksenmuunnin, nokka-akseli...). Uutta moottoria yrittävät etsiä. Huonolla tuloksella tosin toistaiseksi.
Remontti tulisi liian kalliiksi. Taisi meidän Alfailu sitten päättyä lyhyeen.
Jos joku tietää hyvän vähän ajetun 2.0 TS moottorin, niin tietoa tulemaan.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua???
Missäs kumimuumi viipyy?
Purkautuko kauppa vai mikä? vai päättikö liike olla laittamatta kuntoon, sitten kapuan purku ja auto hautuumaalle?
Purkautuko kauppa vai mikä? vai päättikö liike olla laittamatta kuntoon, sitten kapuan purku ja auto hautuumaalle?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua???
Kauppa on vielä voimassa, jos sopiva vähän ajettu moottori ensiviikon aikana löytyy. Muuten sitten katsotaan muita vaihtoehtoja.
Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua???
Erosta johtuen, kirpputori takkuilee nyt. Moottori kyllä löytyy varmasti, mutta aikatauluista ei voi sanoa mitään, valitettavasti.
..ammattina autoslalom..
Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua???
Noniin, Alfakaiseen löytyi moottori sitten Ruotsista. Vuotta nuorempi ja 50tkm vähemmän ajettu. Ensiviikolla pitäisi päästä taas pörräämään, katsotaan kuin kay
Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua???
Ja Alfa palannut takaisin perheeseen. Uusi moottori pörisee keulalla, uusi kytkin joka vaihdettiin samalla tuntuu jouhevalta ja auto sai uudet talvitassut juuri alleen. Kaikki muu toimii paitsi cruise?
Huoltamon mukaan eivät kuitenkaan moottorinvaihdossa irrotelleet mitään siihen liittyvää. Onko ehdotuksia miksi cruise ei toimi. Mistä alkaa purkamaan vaihtoehtoja?
Huoltamon mukaan eivät kuitenkaan moottorinvaihdossa irrotelleet mitään siihen liittyvää. Onko ehdotuksia miksi cruise ei toimi. Mistä alkaa purkamaan vaihtoehtoja?
Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua??? FIXE
^Eikö vakkari suostu asettamaan nopeutta vai eikö edes merkkivalo syty? Jos vakkarin merkkivalo syttyy niin varmaan helpoimmasta kannattaa lähteä, eli tarkasta kytkin- ja jarrupolkimen anturit. Onnistunee helpoiten OBD-kaapelilla ja sopivalla ohjelmalla.
Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua??? FIXE
Ei syty merkkivalo. Tuo cruisen viiksi ei saa aikaan minkään näköistä toimintaa. Koska moottori ja kytkin uusittu, niin olisiko jäänyt kuitenkin joku johto irti tms. Esim juuri tuo kytkimen anturi.
- Jarkkolainen
- Viestit: 137
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 21:52
- Car(s): 147 1.9 JTDm, 156 1.9 JTDm SW, 33 1.7 I.E
Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua??? FIXE
Menikö ECU vaihtoon moottorin vaihdon yhteydessä? Meinaan että body computerísta puuttuisi tieto koko cruisen olemassaolosta. Tuonhan saa käsittääkseni proxy alignmentilla konffattua esim. Fiatecuscanilla.
Oo=\*/=oO Oo=\*/=oO OO=\*/=OO
Re: Nakutus 147 2.0 TS moottorissa kun höllää kaasua??? FIXE
Noniin, nyt alkaa homma sujumaan. Cruisen toimimattomuus johtui irrallisesta kytkin anturista. Auto kävi delta autossa konalassa, jossa pojat tuntuivat osaavan asiansa.
Auto kävi myös leimalla, ja ainoa huomautus tuli liian alas säädetyistä ajovaloista. Täytyy ne vielä korjauttaa. Muuten katsastusmies kehui auton kuntoa.
Nyt pitäsis vielä pohjaan tehdä kevyt ruostesuojaus. Onko suosituksia Helsingin alueella mihin kannattaa mennä?
Auto kävi myös leimalla, ja ainoa huomautus tuli liian alas säädetyistä ajovaloista. Täytyy ne vielä korjauttaa. Muuten katsastusmies kehui auton kuntoa.
Nyt pitäsis vielä pohjaan tehdä kevyt ruostesuojaus. Onko suosituksia Helsingin alueella mihin kannattaa mennä?